Annons:
Etikettpolitikerna
Läst 515 ggr
[Jimmy.L]
9/29/18, 6:33 PM

Elitorganisationen som Annie Lööf talar tyst om

Baksidan av den leende C-drottningen med vurm för human flyktingpolitik bör synas. Den privata elitorganisationen gör Annie Lööf högst olämplig som både statsminister och minister – det är extremt dåligt omdöme, skriver MP-legendaren Birger Schlaug och MaLou Lindholm.

https://www.expressen.se/debatt/elitorganisationen-som-annie-loof-talar-tyst-om/

Annons:
[[eskils_]]
9/29/18, 8:29 PM
#1

#0 De MP-politikerna håller jag med. (!) Mycket intressant artikel.

Att Annie L är en ganska kallhamrad karriärist märks ju, frågan är vad hon är beredd att offra för att nå sina mål. Inget att lita på.

Zepp
9/29/18, 8:49 PM
#2

Smutskastning kallas sådant i vanliga termer, denna gång litta mer legitimt iomed att det inte kommer från någon Ryssk trollfabrik.. utan från vanligtvis erkända sk hederliga personer inom rikets gränser.

Iallafall min lilla analys är att det handlar om att misskreditera alla olika borgerliga statsministerkandidater?

Så man får ta det därifrån, och jag själv är litta inne på samma grej, dvs den mest troliga statsministerkandidaten är Lövfen.. Kristersson är uträknad.. så då gäller för MP att utesluta det nästa borgerliga alternativet, dvs Lööf!

Som skulle kunna bli en kompromiss.. en blocköverskridande regering!

Med antingen Lövfen eller Lööf som statsminister.. men min nuvarande analys säger att det blir nyval omkring jul!

Efter detta så kanske jag har en annan analys.. litta beroende hur väljarna i högerblocket väljer att rösta.

Iallafall så har jag för mig att kronpretendenten (Viktoria) är medlem i samma organisation.. eller någon liknande, då brukar det oftast sägas vara något bra för landet?

Hur som helst så jag sjäv medlem i en oganisation med internatinella förgreningar, tillomed förtroendevald och den organisationen heter IFMetall.

Dvs samma organisation där Lövfen steg till att blir ordförande en gång i tiden för att senare bli statsminister!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Novachan
9/29/18, 10:16 PM
#3

Elitism är något man bör vara vaksam över, oavsett vilket parti personen/personerna tillhör.

Jag får inte elitism att gå ihop med "lika värde" eller demokrati m.m….

kamera0710
9/30/18, 5:14 AM
#4

#2 Birger Schlaug har gått ur Mp för länge sedan.

[Göstage]
11/7/18, 5:47 AM
#5

Jenny Sonesson har läst ett dokument som kastar ljus över Annie Lööfs strategi under talmansrundorna.

"Misstanken göds om man tar del av ett åtta år gammalt strategidokument från Centern som antogs av förtroenderådet året efter att Annie Lööf tog över rodret. I dokumentet, som har rubriken ”Det hållbara alternativet - Framtidsagenda 2020” sammanfattas partiets långsiktiga planer.

År 2020 ska Centern vara ett parti ”med styrka att leda Sverige”. Partiet ska då sätta agendan för hela den politiska utvecklingen och inte vara nischparti som driver ett fåtal profilfrågor. Centern ska ersätta socialdemokratin som politikens normbildare.

Partiet ska även ha en självklar statsministerkandidat: ”Svenska folket ska åter få en centerpartistisk statsminister.” I dokumentet betonas  att Centerpartiet banat väg för jämställdheten genom att utse Sveriges första kvinnliga utrikesminister och Sveriges första kvinnliga partiledare. Man kan läsa mellan raderna att nästa mål är att sätta en kvinna på statsministerposten och skriva in sig i historieböckerna."--- 

"Det är givetvis ett rimligt mål att vilja göra sitt eget parti stort. Men om man på kuppen önskar kapa fötterna på det enda politiska samarbete som framgångsrikt fört en borgerlig majoritet till makten i Sverige så borde Annie Lööf hederligt börja spela med öppna kort gentemot sina, snart forna, allianskamrater."

http://www.gp.se/ledare/sonesson-centern-vill-ha-statsministerposten-1.10427601

Det var kanske inte för inte som Kristersson och Moderaterna inte ville ge maktgalenskapen sin chans när Lööf ville ha sin sonderingsrunda?

[Göstage]
5/16/21, 3:13 AM
#6

Kanske var debattörerna som citeras i TS tidigt och korrekt ute med sin analys? Här är färska spaningar av Malcom Kyeyune respektive Rebecca Weidmo Uvell om eliter och deras polariseringsmekanismer.

"Över tid har dessa människor allt mer kommit att spela en sorts roll som ett samhälleligt prästerskap. Ett viktigt kännetecken för denna elit är att den är extremt mån om så kallad “credentialing”, krav på formella akademiska kvalifikationer. Högskoleutbildning är dess mest grundläggande krav och den fungerar som en sorts klassmarkör."---

"Sverige har sett ett antal exempel på detta, och det är värt att poängtera att det är i kultursfären – där konkurrensen om jobb är otroligt hård och arbetsmarknaden riktigt trist – som vi sett de allra mest långtgående ideologiska korstågen, från Metoo till 2010-talets vurm för “svarta kroppar”. Skapandet av konsultjobb och främjandet av aktivisters annars tämligen bräckliga karriärer går inte riktigt att separera från de ideologiska poänger som görs."---

https://kvartal.se/artiklar/overproduktion-av-eliter-bakom-polarisering/

"Att Annie Lööf de senaste åren försökt profilera sig som feminist har inte undgått någon. Och det står henne så klart fritt, man kan hitta nya politiska frågor hela livet. Men att hon och hennes Medarbetare nu försöker påstå att hon redan som juridikstudent gjort det är ren historieförfalskning.

"Det började för flera år sedan, denna medvetna positionering från Lööfs och hennes bunkers sida, att profilera henne som en framstående feminist."---

https://uvell.se/2021/04/21/loof-och-cvt/

Att Annie Lööf de senaste åren försökt profilera sig som feminist har inte undgått någon. Och det står henne så klart fritt, man kan hitta nya politiska frågor hela livet. Men att hon och hennes medarbetare nu försöker påstå att hon redan som juridikstudent gjort det är ren historieförfalskning. 
  • Redigerat 5/16/21, 3:14 AM av [Göstage]
Annons:
[Jimmy.L]
5/16/21, 10:11 AM
#7

#6: Intressant analys.

Upp till toppen
Annons: