Samhället idag

Med barn som krockkudde i opinionsbildningen

2018-11-17 15:14 #0 av: Göstage

Johan Hakelius räds inte att ge sig in på minerad mark: barnen som puttas fram i första led i opinionsbildningen. Han skriver bland annat:

"Jan Björklund lade sina egna barn i potten inför regeringsbildningen. Det var för deras skull Sverigedemokraterna måste hållas borta. Björklund är inte den ende partiledaren med adopterade barn, men han är den ende som inte tvekade att använda dem i politisk förhandling. Det ligger i tiden.

I början av hösten nämnde jag den ”skolstrejkande” femtonåringen Greta Thunberg i en kolumn. Eller snarare tvärtom: jag nämnde henne inte vid namn. Inte heller hennes aktivistföräldrar.
Det handlade inte om ett ”osynliggörande”. Det handlade om etik. En femtonåring är ett barn."---

"Och, ja. En femtonåring kan ha välgrundade, väl genomtänkta och välargumenterade åsikter. Men att blåsa upp det i offentligheten är att använda sig av ett barn. Att förstå det är en del av att förstå skillnaden mellan att vara vuxen och att vara barn.
Nu har jag nämnt Greta Thunberg, för det är poänglöst att låta bli. Hennes föräldrar har fått sällskap av ett helt regemente av journalister och kolumnister, av prisjuryer och Arnold Schwarzenegger. Alla vill använda sig av Greta Thunberg i sin aktivism."---

"Bland andra har en moderatpolitiker i Alingsås ifrågasatt familjen Thunberg/Ernmans barnkampanj. På det har bland annat Aftonbladet och Dagens Nyheter reagerat. Det har skrivits om "mörkermän" och "moderata aggressioner".
Upprördheten är begriplig. När vuxna människor raljerar över och polemiserar mot barn liknar det oundvikligen mobbning. Återigen:
Det är bland annat därför det är oetiskt att använda sig av barn i sin opinionsbildning."---

"Mycket av dagens debatt handlar om att få slut på debatten. Åsiktsmotståndare ska fås att hålla tyst. Att skjuta barn framför sig kan vara just en sådan diskussionsstoppare. Barn kan användas som en mänsklig sköld som antingen får tyst på kritiker, eller gör att kritiker kan framställas som mobbare och barnmisshandlare.
Medvetet eller omedvetet är det i så fall en cynism av astronomiska mått."

https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/att-skjuta-barn-framfor-sig-ett-satt-att-fa-slut-pa-debatten/

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-11-17 15:23 #1 av: Göstage

En exalterad krönikör* liknar Greta T. vid Jeanne d’Arc (!), och på listan över Sveriges mest inflytelserika kvinnor har hon placerats på plats tre av makthavare.se.

Motivering: "Det blev en riksangelägenhet när Greta tog plats utanför riksdagen. Hon strejkade från skolan för klimatet och fick sällskap av många andra engagerade. Under brinnande valrörelse var det många av Sveriges tunga makthavare som prioriterade att slå sig ner en stund med Greta och snacka växthuseffekt. Ett nytt och spännande grepp av en ung och engagerad person!"

*Krönikören skriver bland annat också:  "Jag har inte sett henne le på en enda bild." Tänk om orsaken till det är något helt annat än det krönikören tänkt sig?

Anmäl
2018-11-19 16:50 #2 av: Göstage

En bilderbok (för ålder +6) med fiktiv handling där vuxna är onda och barnen aktivister får Expressens recensent att gå i spinn.

"När auktoriteterna sedan får en anledning att förstöra Gropen blir barnet jag läser boken för så argt att det blir svårt att somna, hon kokar, försöker formulera sig. Bilden på barnen som står framför den försvunna gropen, en slätt av ingenting, kan föda en generation av reclaim-the-streets-aktivister."---

Så formar man små hatare och blivande revolutionärer. 

https://www.expressen.se/kultur/ungkultur/barnen-blir-aktivister-i-emma-adbages-bilderbok/

Anmäl
2018-11-19 17:27 #3 av: Göstage

William,7, skrev ett brev till McDonalds. Mamma "stod bakom", men "det är hans tankar". Det var också mamma som skickade det på Facebook och spelade in det på YouTube. Unge William säger där i ett uttalande att  ”Jag är sju år och jag skulle vilja leva tills jag är 57 och få barn. Och jag vill att det finns en planet kvar för mina barn i framtiden”.
Nu hyllas William av föräldrarna och av Expressen och av alla i hela världen och snipp sna.... Nej, det är ju fullkomligt sant!

https://www.expressen.se/nyheter/william-7-skrev-ett-brev-till-mcdonalds-nu-hyllas-han-av-foraldrar/

Och apropå Expressen som använder deras känslige medarbetare Lars Lindström världens barn som biktfäder- och mödrar. Ös ur dig bara Lasse, ge dem lite ork så att de kan ställa till rätta efter oss!

https://www.expressen.se/kronikorer/lars-lindstrom/jag-skriver-ett-brev-till-vara-barn-och-ber-att-de-ska-benada-oss/

Anmäl
2018-11-21 07:57 #4 av: Göstage

#0 "Hur vore det om Björklund insåg det omöjliga i att bygga rikets politik på löften till sina barn?", undrar debattören Magnus Jönsson på Expressen debatt.

Anmäl
2018-11-25 12:24 #5 av: Göstage

En annan sorts "barn" skrev Lars Anders Johansson om på i Smedjan i april i år:

"Genom att tonåringar och unga vuxna kallas för ”barn” har förutsättningarna för meningsfulla debatter i viktiga frågor undergrävts. Med ett mer nyanserat språkbruk hade de värsta dikeskörningarna kunnat undvikas, både i debatten om de asylsökande afghanska ungdomarna och ilskan mot Socialstyrelsens information om barnäktenskap."---

https://timbro.se/smedjan/barnen-som-sabbade-debatten/

Anmäl
2018-11-26 18:55 #6 av: Göstage

#2 Uppviglarboken "Gropen" fick Augustpriset för bästa barnbok. Rätt logiskt...Tyst

Anmäl
2018-12-04 13:09 #7 av: Göstage

#2 Nu är Greta inte bara Jeanne d´Arc - Svenska kyrkan i Limhamn har utsett henne till  Jesus och enligt Aftonbladets ledarsida måste vi lyssna på henne, annars kommer vi att dö.

Gästkrönikören  Cecilia Blomberg på GP:s ledarsida kritiserar tankesmedjan Fores exponering av denna 15-åring: 

"Argument och påståenden måste kunna bemötas när de lyfts på en arena för vuxna. Vår tids stora frågor får inte förvandlas till rum med vadderade väggar och mjuka kuddar för att inte riskera att stuka barns självförtroenden. Om det är barn vi förväntas debattera med och emot, vem får då problematisera och ta debatten? Andra barn? Är det nivån som Fores vill sätta?

Det är utmärkt att unga intresserar sig för viktiga frågor. Men barn är inga orakel, inga frälsare att upphöja och följa. De är sårbara och påverkbara i egenskap av att de är just barn, och de har rätt till värdighet och integritet. Detta oavsett hur underbyggda deras åsikter är, eller oavsett hur hett de själva önskar att få stå längst fram i opinionsbildandets offentliga ljus. Oavsett hur god saken i fråga är. När Fores erbjuder sin plattform till en femtonåring bidrar de till att förflacka och försåtsminera debatten, samt till ett osunt och oetiskt exploaterande av ett barn."---

http://www.gp.se/ledare/är-exploatering-av-barn-det-nya-liberala-fores-1.11417194

Mats Skogkär i Sydsvenskan häpnar också över de proportioner dyrkandet av ett barn kan ta bland hysteriskt lagda vuxna.

"Först var hon en ensam röst som ropade i öknen där hon satt på Mynttorget utanför riksdagshuset och skolstrejkade för klimatet.
Nu har hon en hängiven och ständigt växande följarskara som dyrkar marken hon går på. Nu är hon – om vi ska tro hajpen – på god väg att bli Greta med hela världen.
Det är något religiöst över det hela. Greta, ett helgon, en sentida Jeanne d'Arc, som slåss för klimatet, för jordens och mänsklighetens framtid.
Men hon riskerar inte att likt Jeanne d'Arc brännas på bål. Snarare att kramas ihjäl."---

https://www.sydsvenskan.se/2018-12-02/mats-skogkar-flickan-som-ska-radda-varlden

Anmäl
2018-12-05 09:28 #8 av: Göstage

Det har kanske inte hänt så mycket på den här fronten sedan 1985?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.