Debatt iFokus

Debatt

Etikettsamhället
Läst 1301 ggr
[Göstage]
2018-12-16 19:56
10

Utvandrarna, v.2.0

Vi är många som funderat, mer eller mindre seriöst, att lämna Sverige. Om jag drog skulle det inte vara någon förlustaffär, men det finns andra, i produktiv ålder och framgångsrika i sina gebit  som det skulle vara betydligt mer skadligt för vårt land att avvara, men som öppet talar om att de är trötta på och skrämda över utvecklingen i Sverige och ser sig om efter en annan framtid för sig och sin familj.

Samtidigt är risken att de till  stor del "ersätts" av många betydligt mindre nyttiga för samhällsutvecklingen.   Civilekonomen Tino Sanandaji vill undersöka vilka som vill flytta från Sverige, och varför.

"Höga skatter, pessimistisk framtidstro och osäkert politiskt läge. Skälen kan vara många för att snegla på andra länder att bo i. Nu crowdfundar nationalekonomen Tino Sanandaji en rapport som ska gå på djupet med fenomenet."---

"– På exempelvis många julbord och andra informella sammankomster bland medelklassen i Stockholm är en ”exit plan” från Sverige ett vanligt förekommande samtalsämne. Detta är något Sverige tidigare drabbats av efter 70-talets vänsterradikalisering som drev många företagare och höginkomsttagare i exil, säger Sanandaji.

Men det går samtidigt inte att jämföra rakt av med situationen för ungefär 40 år sedan. Potentiellt är problemen större och djupare i dag, varnar Sanandaji. – Denna gång är det inte skatterna utan otrygghet och generellt missnöje med samhällsutvecklingen. Även försämrad välfärd spelar in. Den här gången misstänker jag att det inte bara är företagare utan bredare grupper i samhället som funderar på att överge Sverige."---

"Om det visar sig att en ny utflyttningsvåg väntar Sverige kan det få långtgående konsekvenser för landet som helhet. Det gäller såväl ekonomin som välfärden i ett större perspektiv. – Om jobbskaparna och de som har mycket kapital lämnar Sverige kommer detta drabba de som är kvar i landet. Det blir en negativ cykel som drar ner ekonomin. Sanandaji jämför med Malmö som drabbats av utflyttning som drivs på av ökad otrygghet kopplat till brottslighet. Kostnaderna för brottsligheten på lång sikt är mycket större en de direkta kostnaderna. – När de resursstarka flyttar försvinner mer pengar till välfärden och det blir färre jobb. Då blir skolor och annat lidande vilket eldar på trenden med ännu mer utflyttning."

https://nyheteridag.se/sanandaji-crowdfundar-ny-rapport-om-talangutvandring-och-foretagarflykt/

tlover
2018-12-16 20:06
4

Ja, jag och min man har funderat på att dra och ta våra företag med oss om det fortsätter att vara så främlingsfientligt och om SD får större makt.

l'm back

[Jimmy.L]
2018-12-16 20:20
7

Kriminella Invandrargäng har tillgång till automatvapen, pistoler, handgranater, granatkastare, sprängdeg. Inte undra på att folk funderar på att lämna Sverige.

SD tycks vara problemet inte dom kriminell som har tillgång till krigsmaterial?

Hur många ska behöva dö innan man slutar klaga på SD eller är det en önskan att ha totalt gängkrig i Sverige där oskyldiga dödas varje dag?

tlover
2018-12-16 20:23
3

#2 Konstigt nog så anser jag inte att mer hat är det som behöv för att göra Sverige tryggare.

Men det var väl inte det tråden handlade om utan ökad utvandring och vi har allvarligt funderat på att utvandra, vi studerar bland annat extra språk på fritiden

l'm back

[Göstage]
2018-12-16 20:25
4

#1 Tack och lycka till! 👍

tlover
2018-12-16 20:28
3

#4 Tack och lov är det ju en minoritet som röstar på SD än så länge. 

Ni vet, hoppas på det bästa förbered er på det värsta.

l'm back

[Göstage]
2018-12-16 20:34
8

#5 Ja, 17,2%  är ju bara mer än dubbelt så många som röstade på V eller på C och fyra gånger så många som  som röstade på MP.  

Edit

Novachan
2018-12-16 20:34
3

Jag har funderat på att flytta utomlands, men det är nog mest tankar. Ej diskuterat med familjen och vet ej om de skulle hänga på. Har även funderat på att säsongjobba utomlands för att testa på först om det känns bra att jobba och bo i landet innan man flyttar dit mer permanent. Jag jobbar ju inom en viktig del av samhället som har brist på personal och många kommer gå i pension…

Har bl.a. funderat på att flytta "tillbaka" till mina morföräldrars ursprungsland. Har själv inte kontakt med släkten där och kan inte språket - mina morföräldrar tänkte att det kommer inte deras barn ha användning av eftersom dom bor i Sverige… Men jag lär mig gärna språket - oavsett land.

[Jimmy.L]
2018-12-16 20:46
8

#3 Hela Europa frågar sig vad som händer i Sverige, Finland vill inte bli som Sverige inte heller Danmark eller Norge där ser man Sverige som ett skräckexempel på att migrationen har misslyckas.

Så ni får väl flytta långt utanför Europa då om ni vill slippa SD-politik.

tlover
2018-12-16 20:53
1

#6 Kanske det men bara 15% av de röstberättiga är ju ändå inte så många.

På lokal nivå, härikring är det dessutom betydligt lägre siffror (och det är ju härikring jag skulle flytta ifrån inte något ställe som är hundratals mil bort)

l'm back

tlover
2018-12-16 20:54
1

#8 Jag har släktingar (utflyttade) i hela världen så jag har endel val och kan ändå vara nära nån släkting iallafall.

l'm back

[Jimmy.L]
2018-12-16 21:01
6

#9 Prova Rosengård då, eller Fittja, Rinkeby, Alby, Enskede, Södertälje.

Ja bosätt er här, dom tog en granne i höstas med 6 kg narkotika och det smälls smällare ofta på kvällarna, centrumet är så tryggt om kvällarna att man måste montera övervakningskameror. Den rara tanten med finska rötter en bit bort kastar ungarna smågrus på hennes fönster för dom vill hon ska flytta så dom får lägenheten. 

Bara att söka det behövs lite nya svenskar här i området vi är få.

https://www.hembla.se/stadsdelar/sodertalje/

Eller Fittja där fick brorsan sin moped stulen mitt på dagen på ett torg fullt med människor men där vågar ingen berätta efter som narkotikaförsäljning pågår där.

tlover
2018-12-16 21:09
3

#11 Nej tack, vill inte bo i en storstad el i Södra Sverige varesig det bara är invandrare el bara svenskar i området.

Själv har vi bara bra erfarenheter av att bo i invandrartäta områden men dåliga erfarenheter av endel "Svenska" områden så jag tvivlar att det enbart har med ursprung att göra.

l'm back

[[eskils_]]
2018-12-16 21:09
7

tlover, du är alltså beredd att flytta från Sverige därför att ett växande antal svenskar röstar på SD (17,5% i senaste riksdagsvalet).

Kan du tala om vad det är hos SD som får dig att tycka så illa om dem? Jag menar inte vad partiet gjorde eller sade för 20-30 år sedan, och inte heller vad enstaka medlemmar eller förtroendevalda har gjort eller sagt, på fritiden eller i tjänst.

Utan vad partiet faktiskt står för nu, alltså i sitt partiprogram. Eller vad någon medlem i partistyrelsen gjort eller sagt. Citera eller länka gärna.

[Jimmy.L]
2018-12-16 21:17
7

#11 Nej bor du i villa eller bostadsrätt långt från problemen då är det lätt att ljuga för sig själv att tro att det inte finns kriminella i Sverige.

Det låter fint att rösta på vänstern och prata om mångkulturen men ni vågar inte att bo i det ni har skapat får då raserar er värld att invandrare är skötsamma.

[[eskils_]]
2018-12-16 21:22
4

#14 Så är det, det finns liksom två sorters Sverige idag.

"I en skrivelse som nyligen lämnades in till Justitiedepartementet konstaterar rikspolischef Anders Thornberg att Sverige i grund och botten är ett tryggt land att leva i. Men utvecklingen i utsatta områden är djupt oroväckande och måste brytas, skriver han."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fler-dodade-i-skjutningar-an-nagonsin-tidigare

[Jimmy.L]
2018-12-16 21:30
7

#12 Som jag har skrivit förr Syrianer gillar inte Assyrier eller muslimer.

Assyrier gillar inte Syrianer och Muslimer.

Muslimer gillar inte judar.

Invandrare kan vara mer rasistiska än du tror.

tlover
2018-12-16 21:49
2

#13 Dina siffror är lite fel, enbart 15% av röstberättigade svenskar röstade på SD i förra valet.

Det är ju inte bara SD utan även den ökade främlingsfientligheten.

Men mycket är det som jag personligen inte håller med om, förutom själva tonen i det mesta så finns det även mycket jag helt enkelt inte håller med om tex invandringspolitiken, deras syn på kärnfamiljen (motstånd för adoption av samkönade par m.m), att staten ska vara knuten till kristendomen och deras syn på kristendomens särställning, motverkan även mot "fredlig islam",  att de är megaemot att ändra kommungränser, att skolan ska inskärpa respekt för "det svenska kulturarvet" m.m Men främst ser jag det negativa inte i själva partiprogrammet (även om jag inte gillar det men alla partier skönmålar ju sina partiprogram) utan i hur dom röstar.

Även om jag inte ser varför detta tas upp. Varför jag inte gillar SD är irrelevant, det relevanta är ju att ge en annan syn på varför vi har rekordstor utvandring. Uppenbarligen är det inte bara pga invandringen.

l'm back

[VSK]
2018-12-16 21:49
3

Sverige är ett av världens minst rasistiska länder som finns. Är genuint intresserad av vart ni tänker flytta nånstans. Att säga att man skall flytta pga några hundra personer låter lite långsökt i mina öron. 

Det är många småföretagare som kommer lämna landet och det beror på att de är så förbannande på att de skattas sönder (nämnde det för nåt halvår sen). Skatterna kommer ju att öka tiotusentals kronor per år inom en snar framtid. 

Minns jag inte helt galet så hade du ju röstat för detta så det är väl bara att stanna kvar och betala skatt samt se glad ut 👍

tlover
2018-12-16 21:57
2

#14 Nog vet jag att kriminalitet finns i Sverige, jag har själv utsatts för brott (där förövarna varit överrepresenterat svenskar om man räknar på mina umgängeskretsar).

Sen handlar det inte om att jag inte vågar bo i städer el södra Sverige. Jag skulle inte vilja bo där även om det var det mest fredliga stället på jorden, jag trivs helt enkelt inte i storstadskulturen och i den sydsvenska kulturen. Inte har du tänkt tvinga mig någonstans där jag inte trivs?

Ska jag bo i en (mindre) stad föredrar jag däremot mer invandrartäta bostadsområden.

#16 Jag har aldrig sagt att invandrar inte kan vara rasister, jag ogillar även sådana rasister (som även jag stött på).

l'm back

tlover
2018-12-16 22:01
2

#18 Själv ser jag skatt som en välgörenhet så jag ser inget fel med att betala skatt. Jag vill inte heller flytta pga skatteläget (trots att jag är egen företagare). Visst det finns förbättringar som kan göras i allt och inte ens det parti jag röstade på är långt ifrån perfekt (som politiken är så finns inget perfekt parti i mina ögon) dock  mindre dåligt.

Sen om SD skulle få makten så skulle det ju inte vara det jag röstade på så som du påstår.

l'm back

[[eskils_]]
2018-12-16 22:04
3

#17 Mina siffror stämmer nog. SD fick 17,5% av de avgivna rösterna:

https://valresultat.svt.se/2018/10000.html

(Några procent av de röstberättigade, som du pratar om, har förstås avstått från att rösta. Vad det innebär för något enskilt parti vet förstås ingen, så det torde vara ointressant.)

Anser inte det är irrelevant vad du tycker om SD, eftersom du säger upprepade gånger att du vill utvandra pga dem, utan att motivera närmare. Och tråden handlar om utvandring.

Tråkigt att du inte kan/vill ge några citat eller länkar!

Du skriver:
"Men främst ser jag det negativa inte i själva partiprogrammet (även om jag inte gillar det men alla partier skönmålar ju sina partiprogram) utan i hur dom röstar."

Förstår inte vad du menar med det. Vadå hur de röstar? 🤔

[VSK]
2018-12-16 22:14
3

Själv ser jag skatt som en välgörenhet så jag ser inget fel med att betala skatt

Åh vilken tur jag har. Fick kvarskatt på 12.256 kr. Fixar du det?

Sen om SD skulle få makten så skulle det ju inte vara det jag röstade på så som du påstår.

Läs om, läs rätt. 

Ödsla ingen tid i onödan för du kommer inte få de svar du önskar.

[[eskils_]]
2018-12-16 22:22
2

#22 Förväntar mig nog ett svar på min sista fråga i #21.

Det måste ju vara något riktigt allvarligt som åsyftas, eftersom det kan driva skribenten till att vilja lämna sitt land! När folk utvandrade från Sverige på 1800-talet var det pga missväxt, hungersnöd o dyl. Det var deras chans att överleva helt enkelt.

tlover
2018-12-16 22:23
4

#21 Av de angivna rösterna men inte av de röstberättigade. De som inte röstade röstade inte men de är ju ändå människor. Hade de känt starkt för någon sak (varesig höger, vänster el mitten) så hade de röstat förutom de enstaka fall då de inte kunnat rösta ens med ombud.

Jag har skrivit det en gång, sedan har det ifrågasatts och jag har förklarat men jag har skrivit det en gång men före det skrev jag även annat dvs SD är inte enda orsaken.

Jag citerar och länkar inte för att jag inte kan allt jag läst de senaste 10+ åren utantill.

Vad för ändringar m.m. dom röstar fram, tex att dom vill minska kvinnans rätt till sin egen kropp genom att sänka aborträtten.

#22 Nej det får du fixa, jag betalar min skatt, du betalar din. Jag tänker inte skänka till wateraid i ditt namn heller.

Jag tror du får läsa om mitt inlägg för uppenbarligen har du missförstått det.

Sen undrar jag varför du diskuterar med mig om det nu inte ger de svar du vill ha (sen undrar jag vilken debatt det är, att alla på samma sajt har samma åsikt.)

l'm back

[VSK]
2018-12-16 22:25
2

Ok, då hoppas jag du får ditt svar som du vill ha. Tror knappast hon flyttar utomlands för att 95% av ett parti är missnöjda väljare från S och M.

[VSK]
2018-12-16 22:28
3

Är det inte dags att lägga ned det där tramset med aborträtten nån gång. Ni har redan aborträtt idag. Dessutom så var detta förslag från SD inget vallöfte. Finns nog 10 ggr mer saker att oroa sig som kvinna idag än detta.

Jasså, så nu duger det inte med välgörenhet? 😃

[Hayabusa]
2018-12-16 22:29
6

Som skåning bor jag lite närmare kontinenten än många andra i Sverige och möjligen har vi därför en lite annan syn på tillvaron än andra (i Sverige). Jag trivs jäkligt bra där jag bor, men skulle aldrig flytta till Malmö t ex. Har det med den höga andelen invandrare i Malmö att göra? Nej, faktiskt inte men staden känns inte som hemma för mig och det går inte att bortse ifrån att det händer mindre bra saker i Malmö. Ja…det finns egentligen inga argument som talar för Malmö för min del.

Nåväl…nu handlar tråden om en eventuell flytt till utlandet finns på agendan. Som skåning ligger Danmark nära till hands och en flytt dit skulle nog vara rätt smärtfri. Jag gillar, i mångt & mycket,  danskarnas attityd & inställning till livet. Mer rakt på sak och inte så konflikträdda. "Elefanten i rummet" är oftast mindre och ingen man räds att prata om. Givetvis skulle jag sakna saker från "hemma", men omöjligt vore det inte. En flytt, alltså.

tlover
2018-12-16 22:36
1

#23 Du är medveten om att utvandringen är större idag än på 1800 talet, folk rent generellt är mer rörliga idag än förr numera flyttar man inte först när det är hot om livet.

#26 Något som ökar risken för att kvinnor dör är inte något trams sen så finns det aldrig en sak att oroa sig för men trams är det ändå inte.

Skatt är ett fördelaktigt system av välgörenhet då man det en procent av det man tjänar, dvs det är inte mer än vad man tjänar om inte något gått galet. Varför tycker du att jag, som måste vända på slantarna ska betala det åt dig? Jag skänker redan pengar till välgörenheter och tiggare som bättre behöver pengarna än dig.

l'm back

[[eskils_]]
2018-12-16 22:45
5

#24 "Jag citerar och länkar inte för att jag inte kan allt jag läst de senaste 10+ åren utantill."

Självklart kan ingen minnas allt man läst de senaste 10+ åren utantill. 🙂 Det har ingen begärt heller. Jag vill bara ha en hederlig saklig diskussion om varför du ogillar SD så mycket att du funderar över att emigrera.

Här är deras partiprogram, kanske du hittar citat där som underbygger din aversion mot partiet:

https://sd.se/vad-vi-vill/

Har inte hört att SD har röstat fram ändringar i abortlagstiftningen, som du nämner. Var det i riksdagen? Det skulle ju ha krävt att andra partier röstade likadant. Hatar du de partierna också?

Så här skriver SD på sin hemsida om sin inställning till abort:

"Därför menar vi att det kan vara rimligt att det efter vecka 12 görs medicinska eller psykologiska bedömningar, eller andra omständigheter genom en prövning i Socialstyrelsens rättsliga råds abortnämnd, såsom idag är gällande efter graviditetsvecka 18.

Möjligheten till abort efter vecka 12 ska fortfarande vara möjligt, men vi vill ge kvinnan största möjliga stöd i den processen och erbjuda möjligheten att titta på alternativ för den som vill. Att det görs någon form av prövning efter vecka 12 är det vanligaste förhållandet över hela Europa, däribland vårt grannland Norge, vilket i allmänhet betraktas som ett land som värnar kvinnors fri och rättigheter – precis som också Sverigedemokraterna vill göra."

Jag kan inte tycka att det är så upprörande, faktiskt.

[Hayabusa]
2018-12-16 22:52
6

Skatt är inte en form av välgörenhet utan en del av nationalstatens kontrakt med statens invånare. Det gäller att det finns en balans mellan vad skattebetalarna ska betala och vad de upplever sig få tillbaka (i olika former). Uppstår det en diskrepans ökar oviljan att betala skatt…

[VSK]
2018-12-16 22:53
3

Kan du länka till nån seriös undersökning i ett I-land där kvinnor dör pga detta som du påstår? Här dör man onaturligt för att det inte finns resurser, svälter ihjäl eller så blir man skjuten eller knivhuggen. 

Här skall du få lite hjälp på traven att välja nytt land

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/6235557.stm

Det där med kvarskatt var ironiskt om du nu inte förstod det.

[Göstage]
2018-12-16 23:01
4
[Hayabusa]
2018-12-16 23:07
5

#32 Det är självfallet en balansakt för varje nationalstat - det är alla medvetna om. Nåja…inte alla kanske.

[Jimmy.L]
2018-12-17 07:39
9

#19 Och  jag vill känna mig trygg, jag ska inte behöva titta ut varje dag och se om min moped står kvar på min tomt eller känna mig otrygg på kvällarna. 

Det finns inga bostäder idag till alla flyktingar som kommer till Sverige men ändå vill du se fler vart ska dom ta vägen öppnar du ditt hem för 4-5 familjer? Barn från flyktingfamiljer slår larm "snälla vi bor trångt jag mår inte bra ge oss bättre bostäder" men det struntar du i.

Integrationen har misslyckat och har inte fungerat sen 90-talet många som kom hit på 90-talet redan kan dålig svenska och det fortsätter än idag.

Människor som vill skapa sig en bättre framtid säger vi borde inte kommit till Sverige om vi visste att det inte går att få ett värdigt boende eller jobb. 

Vad gör Löfven då?

Löfven vi måste respektera väljarnas röster säger han men samtidigt säger han

Allt är SD fel vi ska inte samarbeta med rasister. 

Det blev en M + KD budget. Löfven rasar och skyller på SD för dom röstar på den budgeten men han vill ju inte förhandla med SD så vad ska SD göra?

Jimmie åker på jullov med sin son till Thailand Löfven hånar han och säger man måste vara kvar och förhandla om regeringen. men vänta lite nu Löfven vill inte förhandla med SD så vad ska Jimmie gör? SD vill inte Löfven ta ens med en tång men ändå ska Jimmie stanna?

När skogsbränderna rasade i somras så var vår Statsminister på semester. när det var kris och ville inte avbryta den inte förs han började få kritik då vaknade Löfven.

Löfven strunta helt i gängkriget det är roligare och skäll på Jimmie och SD än ta tag i svåra frågor för att få människor i jobb, bygga bostäder och stoppa kriget som pågår i förorterna och se till att dom äldre kan leva på sin pension. Bygga ut sjukhus och så vidare är för jobbigt för Löfven och vänstern.

[Hayabusa]
2018-12-17 08:39
7

Syrier som kommit till Sverige funderar på att återvända. Ja, det är något som SCB förutspår i en rapport.

[Göstage]
2018-12-17 08:46
4

#35 Ja, även  viss "återutvandring" kommer vi förstås att få se.

[Hayabusa]
2018-12-17 08:52
0

#36 Så har det nog alltid varit. Svårt att förutspå.

[Göstage]
2018-12-17 16:45
2

Topplistan bland utvandringsländer 2017 (källa SCB):

1. Danmark
2. Norge
3. Storbritannien och Nordirland
4. USA
5. Finland
6. Tyskland
7. Spanien

[Göstage]
2018-12-18 09:33
1

Vilken kompetens riskerar landet att mista i första hand? Det är en av de frågor som ledarsidorna.se hoppas att Sanandajis rapport skall besvara.

"Immigration, det vill säga den fråga som satt sin prägel på den inrikespolitiska debatten sedan 2006 i allt större utsträckning har skymt en kanske minst lika viktig fråga. Emigrationen, eller utvandringen. Emigrationseffekterna är ett i praktiken outforskat område. Den senaste större studie som genomfördes var den stora emigrationsutredningen 1907-1913."--- 

Dr Tino Sanandaji avser skriva en rapport om emigration. Trots att detta är en viktig fråga saknas i dag en systematisk kartläggning av riskerna för och med utvandring, i det fall att Sverige fortsätter att utvecklas åt fel håll och missbelåtenheten växer."---

"I samtal med Sanandaji under måndagen resonerade vi kring dels arbetskraftens sammansättning, vilka yrkesgrupper som skulle kunna vara systemkritiska. Naturligtvis entreprenörer och ingenjörer, yrkeskategorier systemkritiska för Sveriges innovationskraft och som exportnation, men även sjukvårds- och omsorgspersonal. Många arbeten automatiseras bort och en konstant, eller till och med växande, samhällsekonomi kan över tid skötas av färre i arbete. Endast inom personalintensiva näringar, som vård, skola och omsorg, kan komma att stå utanför den automatiseringsvåg som präglar arbetsmarknaden."---

https://ledarsidorna.se/2018/12/immigrationsdebatten-foljs-upp-av-en-emigrationsstudie-vad-kostar-utvandringen/

[Göstage]
2018-12-18 09:41
6

#36 Ett exempel på återvändandeutvandring: Danmark vinkar av 1000 somalier som de inte längre anser behöver söka skydd i landet.

"Danmarks migrationsverk har sedan förra året granskat löpande uppehållstillstånd. Nu river man upp 1 000 stycken tillhörande somalier och hänvisar dessa tillbaka till Somalia då landet anses säkert."---

"Enligt migrationsminister Inger Støjberg från liberala Venstre är det lämpligt att dessa uppehållstillstånd rivs upp. Hon menar att somaliska medborgare nu ska återvända för att bygga upp sitt hemland. – Om du inte längre behöver vårt skydd och ditt liv eller din hälsa inte längre är i fara i ditt hemland, särskilt i Somalia, då måste du naturligtvis återvända hem och bygga upp det land du kom ifrån, förklarar Støjberg."---

Källa

[VSK]
2018-12-18 10:12
7

Kan man åka hem till sitt hemland på semester, så har man inget skyddsbehov.

[Hayabusa]
2018-12-18 11:42
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#38 Vi tar väl denna en gång till.. 🙂

[Hayabusa]
2018-12-18 11:44
8

#19 "…jag trivs helt enkelt inte i storstadskulturen och i den sydsvenska kulturen."

Är inte det kulturrasism? Vad hände med multikulturen?

[VSK]
2018-12-18 13:46
4

Vill inte vara elak nu men tror inte du kommer få nåt svar. Jag fick inte svar jag heller. PK funkar nämligen som så att de kör sina mantran och sen när de får motfrågor så piper de iväg eftersom de inte har några vettiga svar att komma med. 

Hade det varit det omvända, dvs om nån med "fel åsikter" stövlat in på nån av deras sajter så hade denna person med "fel åsikter" garanterat fått sina inlägg bortröstade eller i värsta fall fått skrivförbud. 

Det är så "demokrati" fungerar numer.

[Hayabusa]
2018-12-18 14:17
5

#44 Nej, jag kommer inte att få ett svar - det trodde jag inte heller. Hade jag angivit "jag trivs inte med mellanöstern-kultur" som skäl att inte flytta till Malmö - då blir det ett jävla liv.

[VSK]
2018-12-18 14:27
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fast sån här kultur är tydligen helt okej enligt vissa.

[Jimmy.L]
2018-12-18 14:34
6

#45 Jag har ställt liknande frågor till många som säger sig värna om mångkulturen, flytta till Södertälje, många grannar här med invandrarbakgrund frågar samma sak var är alla svenskar som säger att dom är för invandring.  

Det finns just nu en svensk barnfamilj i området, finns några svenska pensionärer och finska men dom kan man räkna på fingrarna.

Dom kan prata så mycket dom vill om mångkulturen men fakta är att dom inte vill eller vågar bo i ett invandrartät område.

Här renoverar ju bostadsbolaget alla lägenheter som folk flyttar ifrån så man kan inte slå i från sig att lägenheten skulle vara sliten.

tlover
2018-12-18 15:36
1

#44 har inte riktigt haft tid att sitta ner och skriva på ett tag, kanske hinner jag ikväll

l'm back

[Göstage]
2018-12-22 09:33
4

#35 "Sparka ut dem", säger Lina om de syrianska flyktingmännen. Och Lina är ingen rabiat svensk SD-politiker, utan en syriansk kvinna som tycker att männen nu behövs där hemma för att bygga upp landet igen.

"Här utanför universitetet i Damaskus råder det ingen tvekan om att de unga kvinnorna dominerar i antal. När jag tittar på människorna som går förbi på trottoaren skulle jag säga att omkring 70 procent av de jag möter är unga kvinnor, resten är unga män. Och de vi möter och pratar med säger att det ser likadant ut i klassrummen också.

– Titta dig omkring, du ser bara kvinnor. Universitetet, på gatan, på kaféer, bara kvinnor säger Safaa och Sheima som precis slutat skoldagen."---

"Hon beklagar bristen ur många perspektiv, dels kommer många unga kvinnor att tvingas gå ogifta, det finns inte män så det räcker och dessutom blir det svårare med återuppbyggnaden. Hon anser att det behövs unga män för de tunga byggjobben när gator och byggnader ska byggas upp igen. Hon vill att regeringen utfärdar en bestående amnesti. De som flytt för att slippa göra militärtjänst ska få komma tillbaka om de hjälper till att bygga upp landet och hon vill att andra länder skickar hem syrierna.  – Lösningen är att sparka ut dom och få hit de till Syrien där de kan börja bygga upp landet igen säger Lina."---

_"– I framtiden kommer du att se kvinnor som lagar bilar eftersom kvinnor måste ta traditionella mansjobb för att kunna försörja sina familjer säger Safaa.
 – Det kan faktiskt vara en positiv utveckling. Förr var det inte accepterat för kvinnor att arbeta inom vissa områden men nu tvingas samhället acceptera det och det tror jag är bra säger hon."---
_

SR

[Göstage]
2018-12-27 09:20
4

#49 "Syriska män som smitit undan en inställelseorder från landets försvarsmakt kommer inte att gripas om de återvandrar till hemlandet, rapporterar statlig syrisk media. Det syriska inrikesdepartementet har utfärdat en ny förordning till landets pass- och migrationsmyndighet, som inte längre ska kvarhålla syrier som återvandrar till landet som har smitit undan en kallelse till militärtjänstgöring. Åtgärden är den sista i en rad försök från den syriska regeringen att locka den manliga delen av befolkningen – som ofta har flytt utomlands under kriget – att återvandra för att bygga upp sitt hemland."---

Källa
Borde väl kunna vara ett tungt vägande skäl för många syriska män att återvända hem?

[Hayabusa]
2018-12-27 09:25
1

Edit: Tog bort kommentaren pga att den redan finns i #49. Sorry…

[VSK]
2018-12-27 09:26
2

Absolut.

Vet många som kan hjälpa de med skjuts till flygplatserna. Eftersom många män som kom hit kom hit i löfte om svensk fru, hus och villa inte fick det så kanske det är lättare att resa hem till sina egna fruar och barn (gäller självklart inte alla).

Men nu är det ju rasistiskt med återvandring så det lär väl aldrig ske.

[Göstage]
2018-12-27 09:35
1

#52 Nej, det har nog mest symbolisk betydelse i form av att en undanflykt försvunnit.

#51 Läsvärd artikel, citerad även i #49… 😉

[VSK]
2018-12-27 09:40
0

UndanFLYKT 😮

[Hayabusa]
2018-12-27 09:41
0

#53 Sorry…😞

[Göstage]
2018-12-27 09:42
0

#55 Bättre tre gånger än ingen! 🙂

[Hayabusa]
2018-12-27 09:44
0

#56 Precis! Jag får skylla på efterdyningar av Jul och det rådande vädret - ett decembergrått dis…

[Göstage]
2018-12-27 09:45
0

#57 Du har mycket att läsa igen efter julledigheten från iFokus! 😃

[Hayabusa]
2018-12-27 09:48
2

#58 Ser ut så, måste jobba lite idag. Ska sy ihop en affär först sedan blir det tid till läsning, hoppas jag.

[Göstage]
2018-12-30 15:14
3

#27 Inte bara svenskar som känner dragning till Danmark. Allt fler boende i det gamla danska området Sydslesvig ansöker om danskt medborgarskap. Många säkert som ett uttryck för närheten till sin kultur, men kanske är det även sådana som tröttnat på Merkels politik och ser Danmark som ett bättre alternativ.

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/flere-vil-vaere-danske-syd-graensen-sender-ansoegninger-paa-stribe-om

[Hayabusa]
2018-12-30 15:22
1

#60 Se där.

[Göstage]
2020-11-13 18:33
2

Man har väl sagt det själv någon gång själv eller hör ganska ofta i debatten människor som säger att de fått nog av Sverige - nu är det dags att emigrera. Richard Sörman på DGS tror att man med tiden kommer att få uppleva människor som drar sig undan omvärlden även inom landet. Inte några romantiserande grönavågare, utan "politiska eremiter".

"Människor har alltid sökt sig bort från samhällssystem de upplever som kvävande och tvingande. Och det kommer att hända igen. Speciellt unga svenska män som känner att det samtida Sverige inte finns till för dem kommer att följa en gammal princip som säger att utstötta men levnadskraftiga män brukar ge sig ut i det okända för att grunda något nytt. Nu finns det inga nya länder eller kontinenter bortom haven att fly till. Däremot har vi vår avbefolkade landsbygd och vår övergivna natur. Allt fler kommer börja hitta dit."

https://detgodasamhallet.com/2020/11/13/richard-sorman-snart-far-vi-en-generation-svenska-eremiter-ute-i-skogarna/

• Redigerat 2020-11-13 18:34 av [Göstage]
[Göstage]
2021-10-09 11:57
2

Rebecka, 12 år, och hennes föräldrar lämnar Malmö efter att hon blivit utsatt för systematiskt hot och hat i skolan. Ur betalartikel i DN:

"– Jag önskar att Malmö var för alla. Men det känns inte så längre, säger Rebecka.

Nästa sommar ska hon flytta från sin hemstad. Familjen börjar ett nytt liv i den israeliska staden Ra'anana, strax norr om Tel Aviv."---

Att se dottern drabbas blev droppen för Yarin och Ester som mött hatet hela livet. ”Jag är svensk i hjärtat och skulle helst bo kvar.”
  • Redigerat 2021-10-09 12:18 av [Göstage]
[Göstage]
2021-10-09 12:18
1

tlf004.jpg

Ivar Arpi undrar.

[VSK]
2021-10-09 12:37
2

Va tydligen 660 000 svenskar som flytt landet allra redan och mer blir det.

Kan tänka mig att Island vore ett bra svar för Arpi.