Debatt iFokus

Debatt

Etiketterdebattpolitikerna
Läst 422 ggr
Fornöga
2022-09-13 16:35
4

Eftervalsdebatt: vilken partiledare lämnar först?

Det hör till att partiledare går i samband med val, en del drar konsekvenser redan på valnatten på grund av valresultatet, andra kanske får gå på partistämmor eller helt enkelt beslutar att lämna sin post av andra skäl.

Det hör också till att det spekuleras om avgångar, och först (?) ut på transferlistan är Annie Lööf, som av Expressens Linda Jerneck placeras i utkorgen. Många av Lööfs Medarbetare har valt att lämna tidigare, påminner Jerneck. Nu bör partiledaren själv stå på tur.

"Efter elva år har Annie Lööf närmast blivit synonymt med Centerpartiet. Men hon har inte infriat sitt vallöfte till partimedlemmarna. Hon har ersatt partiets traditionella bas med lättrörliga, kvinnliga Stockholmsväljare. Och trots att fler centerväljare ser sig som höger än vänster, har hon parkerat sitt parti i den rödgröna rutan.

Hur länge kan Annie Lööf sitta kvar på sin post?"

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Centerpartiet blev valets stora förlorare. Hur länge kan Annie Lööf sitta kvar på sin post?
kamera0710
2022-09-13 16:40
1

Vissa kommentatorer har framhållit moderaternas hårda krav på sina ledare. Vi får väl se vad som händer om han inte lyckas bilda regering.

Har ibland reflekterat över hur länge Palme satt kvar, med tanke på den så kallade jämviktsriksdagen efter valet -73. Sedan förluster vid valen -76 och -79. Samma med Fälldin, trots centerns nedåtgående trend under flera val.

Caeli
2022-09-13 16:57
3

Jag tror att Annie Lööf kommer att avgå inom en inte alltför avlägsen framtid. Sedan kommer c troligtvis att göra som Liberalerna och återvända hem till borgligheten.

Fortsätter man så här så riskerar man att bli nästa parti som dansar på fyraprocentsspärren.

[Södra_Stockholm]
2022-09-13 16:59
2

#2: Det tror jag med, väldigt tyst från Centern och Annie efter valet.

En annan som hänger löst är Nooshi Dadgosta.

[Hayabusa-0001]
2022-09-13 17:06
0

#3 Låter troligt.

[Södra_Stockholm]
2022-09-13 18:02
4

Centerpartiet har tappat stort på landsbygden. Tomas Zander, ordförande för C i Borgholms kommun, anser att partiledaren Annie Lööf ska avgå före nästa val. ”Många har förknippat henne med S-blocket”.

– De tycker att vi tappat den borgerliga sidan, att vi har samarbetat med S och V.

– Ska de rösta på Centern nu, så känns det som att de röstar på den andra sidan, och det vill de inte. Det är den stora kritiken jag fått till mig när jag varit ute och kampanjat.

https://www.svd.se/a/APd6m5/lokal-c-topp-vi-maste-byta-ut-annie-loof

Centerpartiet har tappat stort på landsbygden. Tomas Zander, ordförande för C i Borgholms kommun, anser att partiledaren Annie Lööf ska avgå före nästa val. ”Många har förknippat henne med S-blocket”.
Fornöga
2022-09-13 18:53
0

SVT:s politiska kommentator Mats Knutsson tror att Kristersson får ta konsekvenserna av att moderaterna mist den prestigefyllda posten som näst största riksdagsparti.

Fast skulle det vara så troligt att han går om de får bilda regering?

kamera0710
2022-09-13 18:57
0

Bildar Kristersson regering tror jag inte att han avgår.

[Södra_Stockholm]
2022-09-13 18:58
1

#6: Låg odds på det om han får bilda regering.

[Fredrika00]
2022-09-13 19:00
1

#7: Inte jag heller.

[Södra_Stockholm]
2022-09-14 18:27
3

Nu är sossarna skitnödiga.

– Skräcken är att det skulle komma en ny C-ledare som är mer pro-Kristersson och som vill vara del av det blå blocket, säger en S-källa.
https://www.gp.se/nyheter/sverige/annie-l%C3%B6%C3%B6fs-%C3%B6de-avg%C3%B6r-s-strategi-1.81034196

S-källa: ”Skräcken är att det skulle komma en ny C-ledare som är mer pro-Kristersson”.
Fornöga
2022-09-14 18:36
0

En vildvuxen tanke: om Lööf går kanske det skulle kunna öppna möjligheten för ett samgående C och L? 🤔

[Södra_Stockholm]
2022-09-14 18:39
2

#11: Frågan är om L har råd med det, dom är kvar tack vare väljarna räknar med att dom är borgliga.

Fornöga
2022-09-14 18:49
0

#12 I och för sig har de ju säkrat sina mandat i fyra år framåt och kanske hinner återfå förtroendet under tiden. Den största risken är kanske att de spricker av inbördes käbbel, och då försvinner väl en del ledamöter ändå till C (och resten till S och M)?

Givetvis bara lösa spekulationer från mig.

• Redigerat 2022-09-14 18:49 av Fornöga
[Södra_Stockholm]
2022-09-14 18:51
0

#13: Då går partiet i graven det tror jag dom vill förhindra.

• Redigerat 2022-09-14 18:58 av [Södra_Stockholm]
Fornöga
2022-09-14 18:53
1

#14 Bengt Westerberg fixar nog den saken på egen hand…😉

Fornöga
2022-09-15 08:01
2

Bawar Ismail på GP:s ledarsida undrar hur länge Lööf kan sitta kvar efter den svidande valförlusten.

Annie Lööfs parti backar i landsbygdskommuner och tidigare centerfästen. Hur länge kan hon sitta kvar efter en sådan svidande valförlust? ”Ikväll tycker jag
Fornöga
2022-09-15 10:18
1

Avgångskrav mot Nooshi Dadgostar framförs öppet inom Vänsterpartiet efter valförlusten.

Nu hörs de första avgångskraven mot vänsterledaren Nooshi Dadgostar efter valförlusten. – Vi missade chansen till ett stort genombrott bland radikala vänstermänniskor. Jag vill se andra kamrater på de ledande posterna, säger Björn Alling, kommunpolitiker i Linköping. Han är en av flera som nu kräver en extrakongress för att möblera om i toppskiktet. Se till att du har Expressens app nedladdad för att få viktiga nyheter och uppdateringar efter valet.
Fornöga
2022-09-15 13:04
2

Lööf blev som väntat först ut.

Centerpartiets partiledare Annie Lööf håller pressträff i riksdagens presscenter, där hon meddelar att hon kommer att avgå som partiledare.
  • Redigerat 2022-09-15 13:05 av Fornöga
[Södra_Stockholm]
2022-09-15 13:05
1

#18: Jag sa ju det.

Fornöga
2022-09-15 13:10
1

#19 Ja, det var ju ingen högoddsare. Kanske var Linda Jerneck i Expressen först ut (#0), dagen efter valet. Caeli (#2) var först ut med rätt tips i tråden.

#10 Det ämnet lär öka i aktualitet nu.

• Redigerat 2022-09-15 13:14 av Fornöga
[Södra_Stockholm]
2022-09-15 13:20
2

#20: Nästa som troligen får gå är ju Dadgostar.

Mörk dag för Socialdemokraterna först avgår Andersson sedan Annie, jag tror Annies avgång är mer kostsamt för Socialdemokraterna då Centern troligen behöver gå tillbaka som landsortsparti det betyder dom behöver söka stöd hos Moderaterna.

Inne på Socialdemokraternas kontor på Sveavägen råder det nog panik nu.

[Fredrika00]
2022-09-15 13:25
3

#10: Ja, om den nya C-ledaren är mer pragmatisk och mindre hatisk mot SD än Annie Lööf, då kommer sossarna verkligen att sitta på pottan…

Då kommer S bara ha två vänner kvar -- de små destruktiva extremistpartierna MP och V! Ingen annan vill ju sitta i regering med dem.

#21: Panik är nog rätt ord. 😨

• Redigerat 2022-09-15 13:26 av [Fredrika00]
Draken
2022-09-15 13:33
1

#21 #22 Sen beror det ju på om högerblocket VILL ha in Centern på deras sida. Risken finns ju att de absolut inte vill ha med det partiet att göra alls.

Det återstår att se vad som händer härnäst.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Fornöga
2022-09-15 13:36
2

#21 #22 Ja, det blir en intressant process! Linda Modig, förste vice ordf. riskerar ju att tappa sin riksdagsplats, så då kanske andra vice Martin Ådahl blir aktuell. Han är väl känd för att vara något av en "politisk bråkstake"?

#21 Dagdostar ligger nog bra till som nästa i tuggen.

Öppnar för brett samarbete åt både höger och vänster
  • Redigerat 2022-09-15 13:38 av Fornöga
[Södra_Stockholm]
2022-09-15 13:52
1

#23: Det är väldigt jämt mellan blocken nu, skulle C gå tillbaka till sin ursprungliga politik så skulle dom välkomnas av M, L och Kd.

Caeli
2022-09-15 20:15
1

#20: Fast jag trodde ju inte att det skulle gå så fort. 😉

Fornöga
2022-09-16 07:12
1

#26 Annie Lööf verkar ha agerat efter principen "bättre att förekomma än att förekommas". 😏

Fornöga
2022-09-16 07:14
1

#24 Väntar en "falangstrid" kring Lööfs efterträdare.

När Annie Lööf meddelade att hon avgår som partiledare för C blev splittringen inom partiet betydligt synligare än tidigare. Tre falanger står mot varandra, rapporterar Svenska Dagbladet. – Det kommer att bli väldigt internt stökigt och bråkigt framöver, säger en källa till tidningen.
  • Redigerat 2022-09-16 07:32 av Fornöga
[Fredrika00]
2022-09-16 10:01
2

#28: "Att vara centerpartist är att vara splittrad"… 😉

Fornöga
2023-05-10 09:17
0

Ebba Busch förekommer allt tätare i diskussionen om ifrågasatta partiledare.

Valet av ny partisekreterare ifrågasätts: ”Problem”
Fornöga
2023-10-05 08:32
0

"Centralt placerade källor" och "tunga företrädare" för partier hörs ofta skvallra- i vissa fall kanske de varken är "centralt placerade" eller "tunga", men det kan vi lämna därhän just här. Att det pågår "ett fullskaligt krig" inom KD kan vi väl också ta för vad det är- kriget pågår ju på andra håll i vårt samhälle. Med allt detta sagt så är det nog uppenbart att KD långt ifrån är något parti i harmoni, och kanske blir EU-valet Ebbas sista valrörelse?

Efter drygt åtta år som KD-ledare är Ebba Busch politiska framtid ”osäker”, uppger flera centralt placerade källor för Expressen.
Fornöga
2024-01-13 07:33
0

Partiledarnas arvtagare i Expressenkartläggning. (Ej premiumartikel i nuläget.)

Det kommande EU-valet blir en temperaturmätare för landets partiledare – ett katastrofval kan sätta punkt för deras jobb.
kamera0710
2024-01-13 09:01
0

#32 Tycker personligen att det är ganska tröttsamt med dessa spekulationer. Kanske mest ett billigt sätt att fylla spalterna.

Fornöga
2024-01-13 09:10
0

#33 Där är vi inte överens- jag tycker att det är intressant att se vilka morgondagens partiledare kan bli och hur de matchas alternativt manövrerar sig fram i hierarkin. För att travestera ett amerikanskt uttryck (om presidentämbetet i det fallet): "de är bara ett hjärtslag från partiledarposten".

Fornöga
2024-02-09 12:37
2

Stenevi lämnar språkrörsposten (se även MP2-tråden).

Miljöpartiets språkrör Märta Stenevi avgår från posten, det rapporterar Aftonbladet.Den 18 januari meddelade Märta Stenevi att hon skulle sjukskriva sig.Nu ...
  • Redigerat 2024-02-09 12:39 av Fornöga
Fornöga
2025-02-12 08:58
2

Många av oss har väl känt att Muharrem Demirok kan få svårigheter att hanka sig fram som partiledare till nästa val, men turbulensen kring Jimmy Åkesson de seanste dagarna gör att man kan ana att inte heller den som suttit säkrast i sadeln kanske självklart förblir där.

Missnöjet med samförståndet med regeringen i den aktuella vapenfrågan har lett till irritation inom partiet, men sannolikt inte tillräckligt för att några krav på partiledarens avgång skall få genomslag. Snarare är det kanske möjligt att Åkesson själv kan komma att tänka i avgångsbanorna. Jag bygger min spekulation på att han fått ändrat privata förhållande som gjort att han inte är lika synlig i debatten som förr utan har släppt fram sin vice ordförande i Almedalen och i andra sammanhang. Min andra byggsten är den vitbok om partiets historia som väntas komma ut innan valet, och som kan bli ett irritationsmoment för honom och partiet- det kan bli svårt att driva valkampanj med ständiga referenser till den och SD:s solkiga historia.

Mot att Åkesson avgår talar det för att han vill se sitt parti i en eventuell regeringsbildning efter nästa val, med en ministerpost för honom själv som självklar följd- det vore förstås det slutgiltiga erkännandet i en lång kamp.

Om Åkesson (trots allt) skulle välja att avgå lär besked komma före höstens stämma, så att en ny ledare hinner etablera sig innan valet. Om så skulle vara hoppas jag att endera någon av de dugliga kvinnorna i partiledningen blir ersättare, alternativt den orädde och klarsynte Rickard Sörman på Riks.

kamera0710
2025-02-12 12:24
0

Samtidigt är det rätt fascinerande med alla liberala skribenter som är så engagerade i Demirok/centerns väl och ve, när det egna partiet ligger ganska stabilt kring 2,5 till 3 procent. Även om Demiroks förtroendesiffror är låga ligger ju centern ändå över riksdagsspärren.

[Hayabusa-0001]
2025-02-12 12:31
0

”För Tidösidan vore det en befrielse att bli av med de oberäkneliga Liberalerna. Det skulle återskapa en känsla av vad som är viktigt.”

Johan Hakelius, Fokus

Fornöga
2025-02-18 13:22
0

#36 Teodor Gustafsson som är väl insatt i Sverigedemokraternas historia anar också det odramatiska slutet på Jimmie Åkessons långa partiledarskap och ser två starka kandidater till partiledarposten i Henrik Vinge och Tobias Andersson, med Jessica Stegrud och Linda Lindberg som möjliga utmanare. Gustafsson landar slutligen i att den senare kan bli den som står som ny partiledare när Åkesson tackar för sig, kanske efter valet nästa år. Richard Sörmans namn finns inte med, men min känsla är att han har en grundmurad ställning bland medlemmar och anhängare- fast frågan är om han är intresserad av att kandidera?

Källa.

Jimmie Åkesson har återigen segrat, nu senast i kampen om de nya vapenreglerna. Men hur länge håller han egentligen? Vill han ens fortsätta? Och vem blir hans efterträdare? Detta frågar sig Teodor Gustafsson. Våren 2025 har Jimmie Åkesson suttit som partiledare för Sverigedemokraterna i tjugo år. Många inom partiet tror att han snart väljer att […]
Fornöga
2025-02-24 09:03
3

#36 Centerpartiets partiledare Muharrem Demirok kommer att tillkännage sin avgång idag, enligt Expressen.

Muharrem Demirok avgår som Centerpartiets partiledare, erfar Expressen. C-ledaren ska ha informerat partistyrelsen under måndagsmorgonen, uppger flera källor. En pressträff ska hållas 9.30 i riksdagen.
  • Redigerat 2025-02-24 09:07 av Fornöga
Fornöga
2025-02-24 09:49
3

#40 Bekräftat. (Uppdaterad artikel.)

Muharrem Demirok avgår som Centerpartiets partiledare, erfar Expressen. C-ledaren ska ha informerat partistyrelsen under måndagsmorgonen, uppger flera källor. En pressträff ska hållas 9.30 i riksdagen.
  • Redigerat 2025-02-24 09:50 av Fornöga
Fornöga
2025-04-27 06:32
0

Nu börjar det närma sig ett nytt riksdagsval, och fram till dess är det väl knappast troligt med några fler byten på partiledarposterna. Men efter det valet anar man att det blir några som avgår/får gå: åker Liberalerna och KD ur riksdagen så är det svårt att tro att Johan Pehrson och Ebba Busch blir kvar, och mister Moderaterna regeringsställningen är det knappast troligt att Kristersson stannar som partiledare.

Även om Vänsterpartiet har ganska stabilt väljarstöd så sitter nog inte Dadgostar särskilt säkert heller, slitningarna inom partiet är fortsatt stora. JImmie Åkesson lär väl bli kvar om han känner motivation, men han är kanske inte längre lika omistlig för partiet som han varit tidigare. Men får SD möjlighet att ingå i en regering (vilket inte känns särskilt troligt) lär han få en ministerpost.

Magdalena Andersson är väl den som sitter säkrast- åtminstone om nuvarande väljarstöd står sig och hon blir statsminister.

Fornöga
2025-04-28 12:33
1

#42 Tänk så fel jag hade- efter en dag sprack mina teorier…😁

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Fornöga
2026-07-21 10:18
2

2026 Här är en eftervalsdebatt- före valet…

Vilka partiledare kommer att hålla sina sista sommartal på sin post? Gissning: Kristersson (för valutgången är väl redan klar?) och Jimmie Åkesson (av samma anledning, han är troligen inte så pigg på fyra år i opposition).

Övriga oklara: Ebba Busch kanske blir ambassadör i något kul land? Liberalerna och Centern har ingen mer att byta in.

Klara: Magda sitter säkert till nästa (ny)val, Nooshi klamrar sig väl fast vid sin stol och, miljönissarna sitter nog säkert.

kamera0710
2026-07-22 12:24
2

Åkesson tycker jag snarare verkar vara vår nye Alf Svensson, när det gäller "uthålligheten" som partiledare. Min gissning är att han sitter kvar.