Diskriminera kläder
Kan samhället diskriminera skolelever eller vuxna på grund av vilka kläder vi bär? Om det inte är till skada eller allmänfarlig vårdslöshet - varför skulle man förbjudas bära de kläder man vill bära?
Samhället diskuterar huruvida kläder är religiösa symboler och vill förbjuda religiösa symboler. Kläder och smycken kan tydligen diskrimineras.
Om man verkligen är en aktiv religionsutövare så bör man få åtnjuta religionsfriheten så att man är tillåten att följa det religionen påbjuder att man ska följa som aktiv troende och medlem.
Men om man inte är aktiv inom religionen på det sätt som religionen kräver och anser är att vara troende och medlem så ska man inte få åtnjuta religionsfriheten - för man är ju inte religiös i religionens mening.
Den som inte är aktiv inom exvis Islam i Sverige borde inte betrakta sig som något annat än svensk medborgare och om man ändå vill täcka kropp och hår med kläder ska man göra det på det svenska sättet - med en folkdräkt eller liknande accepterat klädesplagg.
Vore det inte logiskt att tänka så?
#0 Frågan om religiösa symboler återkommer ju med jämna mellanrum, och det känns som att det mesta redan har sagts i en mängd trådar på annat håll på iFokus. Själv säger jag "pass" den här gången, men jag har bara en undran över din formulering "Men om man inte är aktiv inom religionen på det sätt som religionen kräver och anser är att vara troende och medlem så ska man inte få åtnjuta religionsfriheten - för man är ju inte religiös i religionens mening."
Vem skall då bedöma vem som är "troende på det sätt som religionen kräver"? Skall inte jag kunna sitta hemma och vara troende utan att uppvisa några tecken på min tro? Nu är jag inte religiöst lagd, utan gör mig bara till exempel - jag är glad att religionsfriheten ger mig frihet från att vara underkastad någon religion.
Men åter till frågan- skall man införa husförhör för olika religioner för att visa vilka som hänger med? En religiös kontrollbesiktning måhända?🤔
Kan samhället diskriminera skolelever eller vuxna på grund av vilka kläder vi bär? Om det inte är till skada eller allmänfarlig vårdslöshet - varför skulle man förbjudas bära de kläder man vill bära?
Nej, men det finns undantag företag har rätt att bestämma klädval.
Samhället diskuterar huruvida kläder är religiösa symboler och vill förbjuda religiösa symboler. Kläder och smycken kan tydligen diskrimineras.
Nyligen dömdes tre kvinnor till totalt 55 års fängelse i Iran jag tycker det är viktigt att vi förbjuder slöjan i Sverige för att visa stöd till dom kvinnor och barn som tvingas bära någon dom inte vill. Det är enda sättet för att få bort hederskulturen.
Att det finns politiska kläder och religiösa kläder är egentligen konstigt så tyckte vi för ett antal år sedan inte så långt från nu när vi hade ett tryggt land men det var då det och tiderna förändras och vi med dom trots motstånd och önskan om ett land i fred.
Kanske är det inte så konstigt att det blir motsättningar med kläder och symboler med tanke på hur vi idag blandar kulturer i vårt land.
'
Förhoppningen var att alla skulle samsas och det är en fin strävan vi alla borde ta efter men det är inte så enkelt och det sker kulturella skillnader som skapar oro .
#0 Låt mig gå till en av dina bilder den svåraste av dom alla , Muslimska kvinnorna du visar upp,
kontra bilden på vår underbara Monarki
Det är en viss skillnad för här visar Kungen med familj upp Sverige dräkten och den är en del av vårt land ett land vi ska bevara inte skjuta undan för vi är Sverige och det ska vi förbli lika som jag visar min folkdräkt i Dalom.
Dom förtryckta medan hovet är så fint och IS ,hmmm fy fasen
För mig får man ha slöja men då ska den bäras 100% frivilligt. Det får inte finnas något hot och det är det som är det svåra. Vi alla har hört om flickor som tvingas bära den mot sin vilja, så ett förbud skulle jag inte ha något i mot.
#1 Göstage du tar upp just det som jag tror skulle förändra världen. Om man gör religionstillhörighet till ett medlemskap där medlemmen måste kunna visa upp ett giltigt årskort för att åtnjuta religionsprivilegier då skulle inte religionen kunna missbrukas av personer som egentligen inte är troende.
Att tro på Gud är ju alla människors rätt och sanning men att tillhöra en religion är ju numera som att vara med i en fackförening.
#5 Och vem skall utfärda de medlemskorten då? 🤔
Bra fråga #6 lite överraskande kanske för fackföreningarna ger medlemskort till sina medlemmar och då är det väl logiskt att religionerna ger medlemskort till sina medlemmar.
Text kom inte med i slutet på #3 ser jag, det ska stå IS hmmm fy fasen det är dom som förstör för dom fredliga vilket har vart deras agenda hela vägen så inte undra på det har blivit motsättningar vad gäller kläder och symboler som i sin tur förstör för dom som enbart utövar sin tro utan avsikter och konflikter.
#4 Instämmer helt med dig där och jag undrar jag hur vanligt det verkligen är med frivilligt. Tror inte det är det mest vanliga och detta förtryck måste vi få bort så människor kan vara sig själva och känna frihet för ingen ska behöva leva under förtryck.
#5 Om man gör religionstillhörighet till ett medlemskap där medlemmen måste kunna visa upp ett giltigt årskort för att åtnjuta religionsprivilegier då skulle inte religionen kunna missbrukas av personer som egentligen inte är troende.
Hur skulle ett årskort bidra till att religion inte missbrukas och redan är människor medlemmar och inskrivna i olika församlingar och religionen missbrukas trots medlemskap. Årskort vet jag inte om nån församling ens har men dom har medlemmar som skrivs in och hälsas välkommen i dom olika församlingarna och ändå missbrukas det och är konflikter olika religioner emellan.
Varför inte skriva in religionstillhörighet i passen? Hukanson du är helt fel ute!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Ja, vad ska man få ha på sig? Själv går jag exempelvis gärna i de här skorna, för att de är underbart sköna. Vissa självutnämnda (ickereligiösa) modeproffs stör sig väldeliga på oss som gärna har dem. Och det får de väl göra, men jag skiter fullständigt i dem. De får väl verka för ett lagstadgat förbud mot kläder de ogillar.
Sedan håller jag med om att ingen ska tvingas bära ett plagg.
"Om en vecka startar VM i Doha, Qatar.
Där uppmanas Sveriges kvinnliga friidrottare att vara försiktiga med vilka kläder de har på sig. Korta shorts bryter till exempel mot klädkoden. – Bryter man mot klädkoden så kan man hamna i en situation som inte är så lämplig, säger det svenska förbundets generalsekreterare Stefan Olsson."---
"– Vi behöver vara observanta på att det finns situationer som vi kanske normalt inte kommer att hamna i. Framförallt i vårt fall kring mänskliga rättigheter, tjejers möjligheter och utmaningen att vara kvinnlig idrottare i Qatar."---
https://www.expressen.se/sport/friidrott/varnar-sverige-visa-inte-for-mycket-hud/
"Don´t mention the war"…
#11 Med tanke på att den svenska landslagsdräkten för kvinnor oftast brukar vara shorts och en topp som lämnar magen bar så kan man ju undra hur de ska göra då? Skaffa en helt ny landslagsdress med långbyxor och långärmad huvtröja kanske?
Varför i all världen lägger man ett VM i Qatar om det inte är tillåtet att använda landets normala landslagskläder?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#12 Förläggandet av mästerskap i Qatar stavas nog p-e-n-g-a-r överförda till diverse diskreta konton, oavsett om det gäller VM i friidrott eller fotboll. Det är nog så med de flesta stora mästerskap även på andra håll också.
#1 Apropå "religiös kontrollbesiktning".
"En 11-årig pojke misshandlades efter att han blivit konfronterad med att bära ett kors. Pojken spelade fotboll i varvsparken när ett antal killar gick fram till honom och frågade "varför han bar ett kors" och om det "berodde på hans religion".---
https://www.skd.se/2020/09/01/11-aring-bar-ett-kors-misshandlades/ (fortsättningen är betalartikel).

Twitterkommentar
#14 Så kan det gå…
I Ronneby försökte någon/några sätta eld på en kyrka. Resultatet blev ett massivt & våldsamt upplopp från ortens invånare, det eldades däck och vandaliserades på allt man kom över. Eller…nej, det gjorde det inte.
#14 Nyheten får nu större spridning.
https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/11-aring-ranad-i-lekpark-kallades-for-grisjavel/
#16 Polisen misstänker hatbrottsmotiv. Det kan det väl inte vara när det gäller en vit, kristen kille? 🤔 (Om han nu var vit förstås; det framgår inte av artikeln.)
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#17 Nej, nej…vilken är den verkliga förövaren? Vit, kristen kille = historisk & strukturell skuld = skyldig.
PS Om han nu var det…annars får vi nog höra om det.
#17 Chansen att förövarna grips är minimal, att det skulle leda till någon form av straff ännu mindre. Att rubricera det som möjligt hatbrott är därmed riskfritt. Men man "försöker" i alla fall…
"– Vi försöker utreda det nu men vi har inga misstänkta i nuläget och vi har inget bra signalement på gärningsmännen. Det vi vet är att det är flera killar och att samtliga hade huvtröjor", säger Calle Persson.
#19 Ja, det hände ju i Malmö och med tanke på situationen så ska man nog vara försiktig med vem/vilka man "sätter dit".
#1 #14 "När det var dags för skolfoto tidigare i höst ombads en 15-årig pojke att ta av sig sitt korshalsband. Fotografen uppges ha sagt att det kunde vara kränkande om han hade det på sig.
– Det kändes inte bra, berättar pojken för tidningen Dagen."---
"Händelsen har anmälts till Diskrimineringsombudsmannen, DO, och Barn- och elevombudet, BEO."---
"Däremot behövde andra elever inte ta av sig sina religiösa symboler.
– Jag vet att de som har slöja inte behövde ta av den, säger 15-åringen.
– Det är så klart inget jag önskar skulle hända. Men om jag tvingades att ta av mig mitt kors borde väl samma sak gälla även för andra religiösa symboler."---
Fotofirman ursäktar sig med att fotografen inte hade så stor vana vid skolfotograferingar.
- Redigerat 2020-10-10 15:37 av [Göstage]
Inom kort presenterar Jensen Educations skolor i Malmö ett styrdokument för hur eleverna bör gå klädda i skolan. En viktig aspekt för att eleverna ska lyckas i sitt framtida yrkesliv, menar skolchefen Mats Rosén. Skånes kommunala skolor har däremot inga klädkoder för sina elever.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/skolcheferna-oense-om-vikten-av-kladkod
Det här är ett omdebatterat ämne med många olika åsikter, jag skulle nog gärna se att det blir en form av skoluniform men för det behöver det absolut inte handla om strikta uniforms kläder med skjorta , slips och kjol snarare att alla är lika i skolan och idag finns så många ungdomliga kläder som ser både städade och propra ut samtidigt som dom är moderna och passar dom flesta.
Mycket av mobbning för kläder i skolan skulle kunna dras ner om alla hade lika då kan man inte hacka på sina kamrater om dom inte bär märkeskläder. När jag gick i skolan på tidiga 70-talet och början på 80-talet så fanns dom som mobbade om någon bar kläder som inte var senaste skriket så jag tror det är viktigt att i den här frågan nå en enkel men rättvis lösning att i skolan där är alla lika så att införa klädkod ser jag positivt på.
Såg den här chatten på SVT och många olika resonemang kring frågan .
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/kladkod-i-skolan-eller-ej-chatta-med-oss
I mars arrangerar Doha för första gången en World Tour-tävling för kvinnor, men det blir utan VM-silvermedaljören Karla Borger och hennes partner Julia Sude.
– Vi är här för att göra vårt jobb, men stoppas från att bära våra arbetskläder, säger Borger till radiostationen Deutschlandfunk.
– Det är verkligen det enda landet och den enda turneringen där regeringen talar om för oss hur vi ska sköta vårt jobb – och det kritiserar vi.
https://www.svt.se/sport/volleyboll/forbjuds-att-spela-i-bikini-bojkottar-tavling
2026 En gammal tråd, men burkadebatten är ju fortfarande aktuell:
#25 Hälften av svenska väljare är uttalat positiva till förbud mot niqab och burka, enligt en opinionsundersökning som Sveriges Radio Ekot låtit göra.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)