Rasistkortet igen
Eleverna på Hultskolan skulle under torsdagen gjort ett studiebesök till Göteborgs moské – men det ställdes in samma dag efter protester från upprörda föräldrar. Anna, vars son går på skolan, blev besviken över det inställda besöket. – Han fick känna på hur vissa tycker illa om vår religion, säger hon. Rektorn menar att reaktionerna berodde på ”bristfällig information” från lärarnas sida.
– Jag tycker det är extremt tråkigt att vissa bär på ett sånt rasistiskt hat.
https://www.expressen.se/gt/studiebesoket-stalldes-in-efter-foraldrarnas-protest/
Hon tycks inte vara i mot att eleverna måste heltäckande kläder?
Är det verkligen rasism? Mycket tveksam. Vi har religionsfrihet i vårt land vilket innebär att man kan avstå religion, vilket inte är detsamma som att jag "hatar religion" eller är rasism.
Jag läste om det här och vart felet begåtts framgår inte helt av artikeln men att föräldrar drar igång ett rykte om att barnen ska behöva bära slöja är mer rykte som startat än den verklighet som att barnen skulle ha långbyxor och långärmat av respekt till Muslimerna.
Ryktet spreds och det blev stort för snack kan gå det vet vi och verklighet kan göras om och här kan jag tänka mig att så är fallet för brevet hade klara instruktioner om långärmat och långbyxor vilket inte är konstigt eller ett stort krav alls.
Däremot mamman "Anna" jag tror hon överreagerar här så lika hennes son i all den tid studiebesöket var planerat men ställdes in men om det är rasistiska motiv det framgår inte tydligt och klart och självklart har vi som läser det här inte heller tagit del av den ordväxling som dom på skolan haft.
Om det nu skulle ha vart ett krav att barnen skulle behöva bära slöja vid besöket så kan jag inte tro att det är problemet tvärtom barn tycker saker är spännande och barn dömer inte dom finner spänning så jag tror det här bottnar i mer så som rädsla för det som hände på NZ är att att föräldrar helt enkelt är rädda att ett studiebesök kan sluta i tragedi för deras barn.
Jag blev uppriktigt förvånad över att skolan valt att göra studiebesök där med tanke på det hot som råder så kan jag känna att den skolledningen inte tänker längre och tar dåligt ansvar för sina elever för vi lever i en tid med terrorism samtidigt som det också är så viktigt att vi alla får insikt i kulturer.
Jag tänker rent säkerhetsmässigt här och bara det är tragiskt för vi borde få göra våra studiebesök vart vi vill men kanske var det inte så klart och logiskt.
#2 Frågan är om man kan kräva ett viss klädesplagg för att genomföra ett studiebesök? Borde inte besöksmålet stå för kläderna om dom nu kräver viss typ av kläder?
# 3 Jag vet alldeles för lite om det här men finns inte slöja att låna i moskéer om det krävs vid besök ? personligen skulle jag inte ha emot att sätta på mig sånt om jag skulle vara en besökare men jag skulle förutsätta att det finns att låna inte skaffa mig eget för ett enda besök.
Det jag fastnar mer på i den här frågan är säkerheten med tanke på den hotbild som idag finns,ser det mer viktigt än klädsel och nånstans tror jag att föräldrarnas rädsla bottnar mer där än i olika plagg därav ryktet om att det skulle krävas slöja vid besöket.
#4 Jag tänkte mer på att det ska vara avgiftsfri skolutflykt och någon förälder ansåg att den inte hade lämpliga kläder till denna aktivitet eller att man ansåg att det bröt mot den regeln.
Sen kan det mycket väl vara så att ryktet om slöja kan ha gjort att vissa föräldrar blev ängsliga.
Funderar även på om dom delar upp pojkar och flickor vid besöket det är väl inte tillåtet enligt skollagen och någon förälder har funderingar kring det?
När ett "måste" inte är ett måste…
"När SVT Väst pratar med Kalsoom Kaleem, ordförande vid moskén, säger hon att ingen tvingar någon till något klädesplagg vid ett studiebesök. Det är viktigt att man ska visa respekt för de som utövar sin religion, menar Kalsoom Kaleem, men det är inget måste.
Varför skriver ni då att det är ett måste i båda bokningsbekräftelse och på er hemsida?
– Det är en tolkningsfråga från min sida. Det handlar om respekt för de som utövar sin religion, genom hur man klär sig, säger Kalsoom Kaleem."---
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/otydlighet-kring-sjalkrav-i-goteborgs-moske
Dubbla budskap.
Vid besök av tempel i Thailand behövde man täcka vissa delar av kroppen, inte helt täckande med t.ex. inga bara axlar och helst inte visa knäna om jag minns rätt (var över 10 år sedan jag var där). Men det var ändå rätt okej om man inte följde dem helt.
Jag vet inte om det gäller vissa kyrkor eller versioner av kristendom men man ska ju ta av sig huvudbonad, om man har det, inne i kyrkan. Detta kan ha luckrats upp mer, men det bör inte förnekas att det inte finns eller aldrig funnits sådana regler även inom "svensk kultur". Samma regel har ju gällt i skolan också, sedan med undantag för religiösa huvudbonader - vilket kan upplevas som orättvist.
Olika religioner med regler för hur man bör klä sig och vart…
#8 Det är ju självklart att man ska respektera seder i andra länder besöker man tempel, kyrkor eller moské. Men här är det ju en annan sak med skolklass där olika besked har lämnats frågan är vad som ska gälla skolan bör ju ha någon form av regel vid studiebesök vid kyrkor, tempel eller moské.
Den här typen av studiebesök borde vara frivilliga att delta i, anser jag.
Ett videoklipp som visar hur danska barn lär sig förrätta muslimsk bön inför sina lärare i klassrummet har väckt ilska i Danmark. I videoklippet skanderar eleverna gemensamt ”Allahu Akbar”.
https://samnytt.se/video-danska-barn-skolades-i-att-forratta-muslimsk-bon-i-klassrummet/
Kritiken mot ”Träningspodden” startade efter ett avsnitt där Jessica Almenäs berättar för träningsprofilen Lovisa ”Lofsan” Sandström om en basketmatch i Stockholmsförorten i Husby. I podden säger Almenäs att hon tyckte att det kändes otryggt i Husby och att motståndarlaget var uppkäftiga på planen och skrek ”hora” upprepade gånger. De tjafsade också med domaren.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/QoW6bQ/jessica-almenas-pudlar-efter-rasistkritik
#12 Ja, det är ju så den svenska folkdomstolen fungerar.
Rebecca Weidmo Uvell sätter ner grävskopan i dynghögen till vänster.
Förstår inte vad som är problemet vi gjorde studiebesök till olika trosinriktningar när vi läste religion i skolan man ska ju lära sig om fler religioner än kristendom i skolan, tyvärr var vi inte i nån moske det fanns inte så många när jag växte upp. Men jag tycker inte det är konstigt ifall man måste respektera klädkoder el dyl. på religiösa platser jag gjorde studiebesök i judiska kyrkan för några år sedan och vi var med på sabbaten och min man var tvungen bära kippah och det respekterade vi vi var gäster hos dem. Jag har även varit i katolska kyrkor, ortodoxa etc och man måste täcka axlar, knän, ibland huvud i såna kristna kyrkor med men jag är gäst när jag besöker dem och jag respekterar deras tro genom att inte gå emot klädregler. Jag har varit på många sevärdheter i Israel med även där kan man inte klä sig hur man vill heller. Det hör till allmänt gott uppförande och att visa respekt för andra människor.
Och att dela upp i kön kan ju bli tvunget på vissa religiösa platser och kyrkor eftersom kvinnor inte får vistas varsomhelst och männen får nog inte vara där kvinnorna är heller men det kan ju bli ett bra samtalsämne och man kan ju då även nämna att så var det ju i sverige förr med kvinnor fick inte sitta varsomhelst i kyrkan. På många håll i världen är det så fortfarande ex- är det ju otänkbart att kvinnor och män vistas på samma område vid västra muren i Jerusalem etc.
- Redigerat 2021-01-19 10:31 av Åsa S
#14: Snacka om att försöka bluffa sig till skattemedel.
Thomas James Thomsen driver företag i Danmark men bor sedan 16 år i Malmö. Han menar att han utsätts för rasprofilering när han gång på gång stoppas i gränskontrollen vid Öresundsbron och blir grundligt visiterad.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/se-nar-thomas-stoppas-pa-gransen-gang-pa-gang