"SD iFokus"?
I den infekterade debatt som länge pågått men som tagit fart och nått ut även till oss icke administratörer de senaste dagarna har det framförts "krav" på att Debatt iFokus borde heta "SD iFokus".
Att Debatt iFokus är en "SD-vänlig" sajt är ingen hemlighet, det har framgått av sajtvärdens programförklaring. För den som sympatiserar med SD och kan tänka sig att rösta på dem, vilket är en fjärdedel av de röstberättigade enligt opinionsundersökningarna, känns det naturligt att skriva på den här sidan. Enligt en nyligen genomförd undersökning på "den andra" politiksajten Politik iFokus visade sig 40% av de som svarat på enkäten att de skulle rösta på SD om det var val idag, sannolikt skulle den siffran bli lite högre om den ställdes här på Debatt iFokus.
Att "tänka sig" att rösta på ett parti är inte liktydigt att i allt sympatisera med det partiet (om man inte är rabiat partimedlem). Inget avkräver det av den som kan tänka sig att rösta på något annat parti, och det samma borde gälla för SD-röstare. Ändå är man åsiktsstämplad som SD:are på iFokus, i regel av personer som inte är öppna med vilka man själv röstar på.
Personligen är jag öppen med att jag röstat/röstar på SD, och det diskvalificerar mig i praktiken från att kunna delta i debatter på Lika villkor och Multikulturellt, många kan vittna om att det räckt med ett par inlägg där för att bli utstött. Det har gjort att jag överhuvudtaget inte befattar mig med att besöka de sajterna och nås bara ryktesvis om debatterna där. "Låt dem hållas" är min devis därvidlag, och jag kanske skulle önska att förhållandet även var det motsatta, men det pågår ju en emotionell färgad "krigföring" mot Debatt iFokus som gör att man tvingas att ta ställning och agera för att freda rätten att fritt få framföra sin åsikt.
Hur blev det då så här? Ja, när invandringsdebatten tog fart insåg många att de beslut som togs då skulle påverka landets framtid i fråga om välfärds-, bostads-, ekonomi- och kriminalpolitik. I den situationen borde det ha funnits en opposition värd namnet, men istället slöt man sig samman i en sjuklöver som omöjliggjorde för den som inte samtyckte att ta vägen någon annanstans än till SD.
Idag har det visat sig att många partier följt SD i spåren när de insett konsekvenserna av den förda politiken, men ändå får SD bära hundhuvudet för en politik som idag i mångt och mycket är accepterad. Det innebär att många av oss tog ställning för SD 2015 idag håller fast vid SD som en form av "belöning" för att de då vågade tala och stå för sin politik.
En debattartikel i Expressen för dryga året sedan uttrycker på ett bra sätt vad det som är som gjort att jag och andra som tidigare röstade på Socialdemokraterna idag har vänt detta cementerade maktparti ryggen. Länk nedan.
https://www.expressen.se/debatt/darfor-rostar-jag-pa-sd-aven-i-nasta-val/
Edit.
#0 Mycket bra skrivet. 👍
NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
Virgil
#0 Jag håller med #1
#0 Mycket bra skrivet, håller med fullt ut.
Ja, jag röstar på SD, men det har jag inte gjort tidigare, jag har, som gift med en egen företagare, alltid vart åt höger och jag har röstat på både Moderaterna och Kristdemokraterna. Mången gång har jag fått höra i tidigare år att jag är dum i huvudet som har röstat på M, då de bara vill göra de rika rikare, och de fattiga fattigare. Gick över till KD då de hade en valpropaganda som jag tyckte om, de var för famljen och att det skulle fungera med skola,vård och allt annat i den vägen. Som gift med en företagare och niobarnsmor, röstade jag på KD .
Första gången jag röstade på SD var 2018. Från början tog jag, som väldigt många andra, avstånd ifrån dem, tills jag insåg vad det egentligen var de ville åstadkomma. Jag röstade på dem i det valet, och det kommer jag göra i nästa val också..
Jag åkte på huvudet ut ur lika villkor dagarna innan förra valet, och jag har fortfarande inte fått komma in där igen. Fast, när jag ser hur medlemmarna på den siten härjar runt, och vissa medlemmar springer till värdsiten så fort de får mothugg, och anser att både jag och alla andra som stödjer Debatt iFokus, är hjärntvättade rasister, fascister och nazister , så vill jag nog inte in där igen heller.
Bra skrivet, Göstage!
Själv röstar jag inte på SD, har aldrig gjort det heller. Men min hållning till SD är att de har lyft upp en rad frågor på bordet. Precis som alla andra partier (nåja, kanske inte precis alla..) så har de politiska ståndpunkter som jag ibland delar, ibland inte. Jag ser inte SD som ett "extremt parti", de ligger snarare oerhört nära S. Utöver det så anser jag att man måste kunna prata & resonera med alla. Lyssna på vad andra har att säga - även om jag inte håller med.
Det politiska landskapet har ritats om, samtalen låter annorlunda numera. Frågeställningar som varit höljda i dimmor pratas det mer öppet om. Dörrar öppnas till rum som varit stängda. "De traditionella" upplever det, möjligen, som obehagligt & olustigt men det finns ingen väg tillbaka. De får vänja sig, vi lever i en ny värld där folk inte nöjer sig med att bli åthutade och tystade. I en annan tråd, "Om Sverige" lag jag upp en räcka YouTube-filmer där olika personer höll anförande om Sverige idag och vart landet är på väg. Man behöver inte hålla med om allt som sägs där, men själv anser jag att vi måste ha ett öppet samtal om precis allt. Framförallt att berätta som det är och inte ha en hållning typ "vad är syftet med att du tar upp det här?" så snart det är ett "jobbigt" ämne.
Att "de andra" förefaller gå bananas för tillfället - jag har min egen teori om varför det är så, men det håller jag för mig själv.
Röstar inte heller på SD, och har aldrig gjort, men jag anser att man måste kunna diskutera verkligheten som den ser ut. Att sticka huvudet i sanden och tro att vi fortfarande lever i folkhemmet anno 1950-talet gagnar ingen. Visst har vi det bättre än i väldigt många länder, men vi har det även sämre än i flera andra länder. Det måste man få prata om utan att bli kallad rasist.
Eftersom jag avskyr all slags religiös indoktrinering, oavsett vilket samfund den kommer ifrån (ja, även svenska kyrkan ser jag som ett samfund), så ser jag med sorg på de allt mer ökande religiösa inslagen i samhället. Jag vill inte leva i ett samhälle som styrs efter religiösa lagar, oavsett vilken religion det gäller.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Väl skrivet 👍
"Det finns inget ärligt i bortförklaringar som ”vi var naiva” eller ”vi såg det inte komma”. Signalerna om vad som skulle komma har funnits länge och varit tillgängliga för var och en."---
"Alla såg det komma. Nästan alla struntade i det."
Så skriver Thomas Gür, gästskribent i dag på GP:s ledarsida. Givetvis har han rätt - det har aldrig varit fråga om "naivitet" eller skymd sikt som gjorde att man inte såg vad som var i antågande. Falskspel, kall beräkning och en beslutsfattarnas propagandamaskin som genomsyrade debatten och till och med nådde ut på gräsrotsnivå på iFokus, det var så det var.
Det fanns dock en liten tapper skara på PiF som vägrade underkasta sig och "belönades" för detta genom bespottning och brunsmetning. När JimmyL. startade en parallell diskussionssajt för att dissidenterna skulle få ett andningshål där man kunde komma till tals någorlunda i fred möttes detta av vrede från maktens megafoner. Istället tycker man att de senare borde vara nöjda med att ha sina egna speakers corners och andra tribuner, plus chansen att öka sitt inflytande på PiF, men det var inte tillräckligt för dem.
Så när pusselbitarna fallit på plats har det uppenbarligen givit nytt syre till hatet från dåliga förlorare. Men dansen fortsätter, och vissa kommer att få finna sig att bli trampade på tårna igen.
I sak gäller det dock inte längre vem som hade rätt då, det är betydligt allvarligare än så. För landet, och för de som skall leva här. Ansvaret kommer att falla tungt på de som såg det komma och välkomnade det.
#7 Precis.
#7 Väl sagt.
👍👍👍
Att sakligt diskutera politik gör att man trampar vissa på tårna. Och i fora som dessa nyttjar ofta den som kan reglera inflödet av åsikter sin makt att stoppa vad han/hon anser som obekvämt/provocerande. Det var och är orsaken att jag var utestängd från flera fora här på Ifocus. Inkl denna.
Problemet med integrationen löser man knappast genom att påpeka de fel o brister som lagstiftning, avtal och beslutsfattare skapat tidigare år. Utan att spela med de kort som ligger på bordet idag
Den absoluta majoriteten av de invandrare vi har i Sverige idag tillför landet resurser. Vilket alla fakta som finns bevisar. De allra flesta har jobb och försörjer sig själva på samma vis som alla andra medborgare
Det är den grupp som inte kan/vill bli produktiva medborgare som skapar problemen.
Och den gruppen består inte bara av etniskt sett icke svenskar. Även etniska svenskar återfinns där. Kriminella, drogberoende och fysiskt o psykiskt sjuka
Och då blir frågan ekonomisk. Hur stor belastning ska den produktiva delen av befolkningen rimligtvis bära för att försörja dem som står utanför. Samt vilka ska tillåtas tillhöra gruppen försörjda.
#11 "De kort som ligger på bordet idag" i politiken kuperades och delades ut tidigare. Leken är fortfarande i samma händer så korten skall fortsätta att synas. Nog om detta.
Det finns gott om trådar där invandringspolitiken diskuteras. Den här tråden startades som en reaktion på de angrepp som denna sajt utsätts för. Att en och annan fått rött kort av sajtvärden under resans gång har jag den största förståelse för.
Sajtvärdskapet medför befogenheter som gör att man i sajtbeskrivningen kan rita upp spelplanens gränser och därefter agera matchvärd och domare, endast underställd spelregler i form av lagar och förordningar samt förutsättningar satta av iFokus ägare. Så är reglerna här, sådana är de på andra iFokussajter. Den som vill krita om linjerna och överta domarpipan bör kanske söka sig en annan arena?
Edit.
#12 Precis 👍
#11 Jag skrev väl inget om vem som kuperat leken. Bara att vi måste spela med den giv som ligger.
Och just hur en sajt värd censurerar eller bemöter obekväma inlägg säger ju en del om sajten och dess värd.. Lika villkor betyder inte (liksom i storebrors värld) lika villkor. Jag hade ett gammalt befäl i lumpen som enkelt uttryckte det så här: - Hörrni grabbar, ni ska veta att jag är för delade meningar. Jag har en mening och ni ska banne mig dela den!
Många sajter är idag ett forum för just den formen av delade meningar. Ve den som avviker.
Men dessa klubbar för inbördes beundrar har en tendens att bli tråkiga, där endast ett fåtal aktörer går in och skriver.. Man ser rätt ofta att endast 3, 4 stycken är aktiva.
#14 Dom anser sig rätten att bestämma vad denna sajt skall heta och innehållet.
#5 jag är själv Ateist, jag är inte ens med i svenska kyrkan. Så att styras av religonen är helt främmande även för mig.
Jag är helt emot att religionen skall styra över mitt liv, att prästerskapet ska bestämma hur jag skall vara eller hur jag skall göra.
Jag tycker inte om att man skall bli pestklassat, eller bli beskyllt för att vara något man inte är av människor som anser att jag har helt fel värderingar, och samma människor, som inte ens känner mig, skall sätta sig till doms över hur jag lever mitt liv.
#12 👍
#14 Det är valfritt att delta, anser du att det är för tråkigt eller enahanda så måste du inte. Dessutom kan du alltid starta ett eget forum och driva det exakt som du själv behagar.
#14 Nej, du skrev att man skall spela med de kort som ligger på bordet idag, underförstått glöm tidigare givar. Men dissidenterna från PiF har en historia som har format ramarna för den här sajten, och till skillnad från den andra sajten inbegriper den här en aktiv adminmedverkan.
Som redan nämnts, vem som haft rätt eller fel spelar kanske i det stora hela ingen roll längre, men därmed inte sagt att det är läge att begära omgiv- även om en och annan nykomling vid bordet i likhet med Kinas förste kejsare vill utropa att "historien börjar med mig".
#14 den rätten, och ska varje sajtägare ha. Vad jag istället pekar på är den sajtvärdens värde som debattör och hur han/hon ställer sig till en öppen diskussion.. Dessa kvaliteter demonstreras oemotsägligt genom det agerande han/hon uppvisar. Vill man eller vill man inte ha en öppen diskussion.
#19 Till vem riktar du dig..?
#18 underförstått är det ju så att vi måste agera utifrån den situation som gäller idag. Att säga: -om man istället gjort si eller så…hjälper föga idag.
För om inte det lilla ordet om vore så vore jag miljardär.
Det står helt klart att kombinationen lagar, internationella avtal och en missriktad humanism resulterade i en rad felbeslut. Sverige har en tradition att vara bokstavstrogna när det gäller just lagar och internationella avtal. Det var och är en bidragande orsak till den tröghet myndigheterna uppvisar.
#21 Välj lämplig tråd.
#19 Den rätten vägrar dom gå med på.
Dom försöker med alla medel stoppa denna sajt.
Det är ju snarare på sajten Lika villkor där SD är mest iFokus hela tiden. Man kan ju framföra krav på att de ska döpa om sig i stället. Jag vet inte om mitt inlägg passar in hit, men på Lika villkor får jag inte skriva så jag skriver nu här i stället och hoppas det är okey.
Tänker att det inte kan vara så svårt att på en Sajt som heter Lika Villkor att faktiskt skriva inlägg om alla människors lika villkor och att verkligen belysa allas lika värde som de säger att sajten står för. Men intressanta och givande inlägg om det och hur man kan förebygga diskriminering t.e.x och skapa ett mer rättvis samhälle för alla verkar lysa med med sin frånvaro. I stället väljer de att lägga fokus på SD och på Hitler och på att publicera listor på vilka som blivit blockade därifrån så namnet SD iFokus hade väl passat bättre för dem tänker jag. Det är ju en bättre benämning för det som de helst av allt diskuterar om.
Den här sajten håller sig väl ändå till ämnet som Debatt är menat för om ni förstår hur jag menar. En sajt som rör om i den politiska grytan helt enkelt. Men det hade ju också varit trevligt med en sajt som faktiskt skulle handla om alla människors lika villkor och inte om SD hela tiden, för dem som vill diskutera om endast sådana saker, om ni förstår hur jag menar.
Det tar väl nån vecka sen dör det ut där, hoppas bara inga här går in och bråkar med dom. Det ger bara kompisgänget bränsle.
Dom kommer tröttna och återgå till att skriva något inlägg i månaden.
#23 Men hur kan de stoppa en sajt? det enda de kan göra är ju att skriva..och det stoppar väl ingenting..
#26 Med att pressa Niklas i PM, trådar se länk nedan och på värdsajten.
https://teckning.ifokus.se/discussions/5bad35bc8e0e7405338d8343-kanner-inte-med-ifokus-langre
#27 Men HUR kan de???
Det är ju kanonbra att det finns en sådan här sajt där man får ta upp det man känner för.
För som FataMorgana i #24 skriver så är det det på Lika Villkor som begränsar sej och bara skriver om SD och förintelsen. Har man inte samma åsikter som de och yppar detta så åker man ut huvudstupa.
Vad är de rädda för???
Herreminje…
#28 Hur dom kan? Vi backar 5-6 år då jag var Sajtvärd på politik och tillåter alla åsikter.
Det var inte uppskattat av vissa som började ställa krav kasta ut SD-svansen annars får du ett helvete.
Så var drevet igång.
https://skepticism.ifokus.se/discussions/55148340ce12c4492e00004b-starman-gar-igen
Jag gav ju upp när det var som värst.
En sak fick jag reda på av Vanja som tog över Politik efter mig. Vanja var även ett tag Medarbetare på Multikulturellt. Dom hatade varandra så mycket att Multikulturellt splittrades. Om Lika Villkor uppstod efter interna bråket vet jag inte.
Jo det är möjligt, men hur kan de stoppa någon att framföra åsikter på din sajt? har förutom dig rätt att radera inlägg eller stänga ute?
Å du milde! Jag hade inte en aning om att det varit så turbulent för sajtvärdarna.
Kände inte heller till att det uteslutits folk så ofta från både politik och debatt. Att jag själv lyckats få både läs och skriv-förbud på sajter som "multikulturellt" och "lika villkor" trodde jag bara berodde på att jag var så in i helvete duktig på att troll… eh, debattera att de helt enkelt inte klarade av mig. 😉
Fast det stärker uppfattningen att iFokus egentligen inte är ett diskussionsforum överhuvudtaget. Det är en bubbel-generator där olika åsikter kan renodlas och förstärkas utan att behöva möta på jobbigt motstånd i form av motstridiga uppfattningar. Varje sajt har fått alla verktyg de behöver för att kunna skapa sin egna lilla säkra bubbla, där alla andra tycker precis lika. Så skönt att slippa tänka själv.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
#31 Den polariserade samtiden :)
#31 upplägget med att inlägg kan röstas bort skapar ju detta. har du en grupp inne på sajten med en viss åsiktsinriktning så kan den gruppen styra sajten så länge värden tillåter det.
#30 Genom utfrysning alla som inte delar deras inlägg gör dom till rasist är du vanlig medlem är risken stor att dom ber Niklas plockar bort användaren.
#31 Det har blivit två läger, jag undviker värdsajten just nu där dom har mer stöd från andra sajter. Jag har två avstängda just nu på denna sajt.
Lika Villkor har troligen flest sajtvärdar avstängda hade man inte varit Sajtvärd så hade man säkert blivit bortplockad. Är därför jag uppmanar att alla som vågar tänka kritisk inte skriva där.
Jag har medvetet gjort det omöjligt att rösta bort inlägg här för dom snackar ihop sig och använder anmälningsfunktionen som en ogilla knapp.
Jag är avstängd från Lika Villkor, det har jag varit i två års tid. Blev avstängd dagarna innan förra valet eftersom jag , dum som jag var, sa rakt ut vem jag röstar på.
#35 Alltså…åker man ut för att man inte röstar som de????
Jag trodde sajten heter Lika Villkor och att det ska vara så med. Men ack vad man bedrar sej.
Jag är också blockad…för varför kommer jag inte ens ihåg. Men jag nämnde nog med att jag är SD:are.
Då ska de heller inte sitta och gnälla över denna sajten. Där alla får komma till tals…oavsett vad man röstar på.
Personligen ser jag varje iFokus-sajt som en separat sajt, om än under samma tak. Dvs att sajt A inte är direkt förknippad med sajt B. Sedan inbillar jag mig inte heller att iFokus kommer att bilda opinioner eller rucka på världsordningen.
#37 Precis. Det är det jag menar.
Det finns väl också egentligen bara 3 siter där man skriver om just politik.
Jag har ju inga politiska diskutioner på någon av mina siter, ingen politik får förekomma där, vare sig det är höger,vänster eller mitt imellan. Alla politiska inlägg plockas bort utan förvarning.
#40 Är det inte fler? Åtminstone där man väver in samhällsfrågor dvs politik.
För övrigt tror jag att det är närmast en naturlag att ett forum, oavsett inriktning/ämne, blir relativt likriktat med tiden.
Säkert fler sajter än tre som diskuterar politik band sina trådar.
Det kan säkert finnas fler, men det är inget jag har kollat iaf ;)
Ja men inte bara det att de begränsar sig, utan de skulle ju kunna skriva lite om lika villkor för alla i stället, dvs om det som sajten ska handla om. Jag tycker i allafall att ämnen som jämlikhet, jämställdhet, rasism m.f är intressanta ämnen och viktiga att belysa. Men vad gör de? Jo, skriver inlägg efter inlägg om SD och om personer de blockat och kallar andra för hatare. Man kan ju diskutera jämställdhet utan allt det där också. Skriva inlägg om hur man kan göra världen till en bättre plats för alla, hur man kan jobba för mindre rasism och mer tolerans t.e.x. Fler visdomsord från Dalai Lama och mindre inlägg som handlar om SD 😉 Då är jag helt säker på att grälen sajter emellan och hatet skulle bli mindre.
Tillägg: Men förstås, inga visdomsord i syfte att putta ner andras inlägg, utan i syfte att själva läsa och begrunda och försöka att leva upp till 🙂
#44 Kunde inte sagt det bättre själv 👍
🙂
Så nu tycker sajtvärden på den sajten att jag varit elak mot henne, för att jag skrivit om henne och hennes sajt här, men skulle jag fått skriva där skulle jag förstås ha skrivit där och inte här. Så det var ju det som var anledningen till att jag skriver här, hennes eget skrivförbud mot mig och inte för att jag vill skriva om henne på andra sajter.
Men när jag ser att det finns en lista med blockade personer som jag finns med på och hur det skrivs att det inte finns plats för hatare på sajten, så vill jag faktiskt säga, att om hon ser hat hos mig så är det hennes eget hat hon ser och det vill jag också att alla andra ska veta. Det är hennes lista över personer hon inte gillar och inte min lista. Det är alltså hennes beteende och inte mitt. Om hon sen ser mig som en elak person för att jag säger det här, är det hennes problem och inte mitt. Jag är inte i fiendeskap med henne, men om hon är det med mig är det hennes sak och då får hon väl stå ut med att jag skriver om mina tankar kring det hela här i stället.
#47 ❤️❤️
#48 ❤️🙂
Tyvärr så har det blivit så här, speciellt de sista 6 åren -att tycker man inte som de självutnämnda godhetsapostlarna så är chansen stor att man fryses ut av de. Ja, om man nu skulle bry sig nämnvärt vill säga.
Den här sk feminismen som numer råder i landet är skadlig på många sätt och vis. Om man inte lyckas se detta så är det oerhört märkligt.
Minns "förr i tiden" men då var det godhetsapostlarna vs skeptikerna som tjafsade och hade sig, och många "SD-are" var på godhetsapostlarnas sida i mångt och mycket. Då gick det jättebra och det var frid och fröjd.
Läste nånstans att man kan jämföra detta beteende med hur det ser ut i stora vida världen men då gällande globalisterna och islamisterna som samarbetar. Båda vill ju ha världsherravälde men ingen har tänkt på vad som sen ska hända när motståndet har viftat på vita flaggan. Kan bara sluta på ett sätt.
Finns ett ordspråk som lyder: man kan tvinga hästen till bäcken, men man kan aldrig tvinga den att dricka.
Det är en trist utveckling det här och som VSK skriver är det något som kommit dom senare åren och förr var det skepticism som det ångade hett på.
Det enda vi kan göra är att stå upp för det vi tror på, stå upp för den förändring som vi önskar för är vi inte sann mot oss själva så är vi inte sann mot andra så enkelt är det 😎
Så är det.
Minns förr i tiden, före PK-eran. Man kunde sitta och prata politik med folk utan tjafs och gnabb.
Nu står det ju på agendan att man ska splittra landets befolkning (vilket tyvärr har gått över förväntan) och det är oerhört tragiskt att se att så många människor i det här landet inte ser vad som sker. Vuxna människor som går på precis vad som helst.
Säger "eliten" hoppa så frågar man inte varför utan hur högt 🤪
Jag vart indragen i det som Skeptiker-sajten höll på med.
En viss sk känd trollkarl (inga namn nämnda) höll på att trakassera oss som tror på det övernaturliga. + flera troll.
Det var ett himla hallå. Men till slut så fick de ge sej och gav upp och bara försvann.
Du kommer nog ihåg detta VSK?
Att det nu ska behöva bli likadant med politiken är mycket ledsamt. Man ska väl kunna få tycka vad man vill utan att bli kallad för homofob och rasist och allt vad det nu är.
Oh ja, visst minns jag allt tjafs när J.H var iblandad. Nu när han är borta så fanns det visst andra adepter som tog över otrevlighetsrollen oavsett ämne.
Jag har mognat en del sista tiden (hoppas jag) så jag lägger inte ned energi på folk som inte kan ta åt sig av information. Därför jag aldrig skriver längre inlägg här utan grymtar bara till för att visa livstecken. Mina arenor finns på andra ställen än iFokus. Ställen där man inte kan rösta bort en för att man inte tycker som de, eller vice versa.
#54 Håller med dej VSK.
👍
Kommer bra ihåg dom diskussionerna och oj vad stött man blev om dom kallade oss för charlataner, hitte på och jag vet inte allt vi fick höra men idag håller jag faktiskt med dom i mångt och mycket däremot har jag egna övertygelser men mycket har jag lämnat bakom mig och ser med andra ögon på jordisk andlighet som jag kallar den när det bara är pengar med i bilden.
Säga vad man vill om skeptiker men rättvisa var dom och modererade bra och det var ju riktigt roande att diskutera med hen ni nämner för hen kunde ånga på så trådarna snudd på fattade eld 😂men man såg också att det var en hygglig person men nog var det roligt att diskutera med hen allt 😃
På den tiden blev man arg men idag ser jag helt annorlunda på skeptiska personer för faktum är dom har rätt i mycket om än inte i allt men att vara sunt skeptisk det behöver vi vara inom alla områden idag oavsett ämne.
Jag ger mej inte in i sånna diskutioner längre. Säger som VSK att man har väl mognat de sista åren och låter sånt bero.
Skeptikerna hade rätt i mångt och mycket men att bli kallad för diverse saker var inte så skoj…..foliehattar m.m. 😃
Jag låter de ha sin tro och vi våran.
Menar du hen-hen eller hen-hen-hen? 😂
#59 😃😃😂
Hahah, ja de där diskussionerna med skeptikerna minns jag också allt för väl. Fast det var på passagen för kanske 15 år sedan som jag deltog i såna diskussioner och har väl själv vuxit upp och mognat en hel del sen dess. Men minns nog inte mer till vilka politiska partier folk hörde på den tiden. I allafall minns jag det egentligen bara som en kul tid trots att jag blev förargad ibland 😃
Själv står jag i dag vad som gäller politiken inte på någon speciell sida alls och har inte röstat i något större val på många år, pga omständigheter som utomlands bosatt och annat. Ser mig snarare som någon som har intagit en mer iaktagande roll som funderar och reflekter lika mycket över vad alla sidor har att komma med och så bildar jag mig egna åsikter om saker och ting och diskuterar dem gärna med alla på ett sakligt och vuxet sätt. Ja jag är heller inget sort fan av dagens feminsism och även där förekommer det för mycket gräl och för mycket smutskastning för att det ska vara i min smak.
Egentligen intresserar mig andras gräl inte, så om jag inte hade sett mitt nick dyka upp i den andra sajten så hade jag väl aldrig kommit på tanken att skriva inlägg om det här. Jag har på flera år inte diskuterat med den sajtvärden och om och när jag gjorde det sist var jag helt säkert inte elak mot henne, för det intresserar mig inte att gräla med någon varken här eller på andra forum och sajter. Men visst, dyker mitt nick upp någonstans rättar jag gärna till.
Tror nog de allra flesta som hamnar i gräl innerst inne är goda människor. Lite synd bara att det blivit som det blivit med det här landet. Ser inte speciellt ljust ut.
Ja jag håller med. Nog är dom det.
#59 😂
#61 Ja men så är det kommer vårt nick upp vill vi försvara oss vilket vi har all rätt att göra och har man då skrivförbud på en sajt nicket tas upp går man nån annanstans .
#62 Tror också dom flesta är hyggligt bra folk 😎
Ja det är ju det, men själv ser hon det som häxjakt på henne när hon själv kunde ha låtit bli att posta hela tråden med listan. Hade hon tagit fram ett fint ordspråk av Dalai Lama i stället hade jag knappast reagerat och ingen annan heller.
"0 ff Från TS 2020: "Idag har det visat sig att många partier följt SD i spåren när de insett konsekvenserna av den förda politiken, men ändå får SD bära hundhuvudet för en politik som idag i mångt och mycket är accepterad. Det innebär att många av oss tog ställning för SD 2015 idag håller fast vid SD som en form av "belöning" för att de då vågade tala och stå för sin politik."---
2022 Jimmie Åkesson svarar på frågor från Mathias Bred från SNB om hur Sverigedemokraternas syn på kriminalitet och utanförskap fått genomslag hos andra partier och i dagspolitiken.
(MB) Det är ju många partier som i årets valrörelse gjort utspel om migration och brottslighet och de brukar då kritiseras för att låta som Sverigedemokrater. Hur ser du på att många plötsligt vill låta som er?
"– Vad jag brukar tänka är: Om de nu verkligen menar det där varför har de inte gjort någonting tidigare? Eller är det så att de bara försöker fånga upp rörelser i opinionen utan att egentligen mena vad de säger? Ibland kan jag också uppleva en viss desperation hos de andra partierna. De vill ta vår position och tar i så de spricker. Till exempel har jag fortfarande inte förstått vad Moderaterna menar med sitt utspel om att ADHD-testa alla barn i vissa orter. Det kanske är en bra idé men jag undrar om utspelet var så genomtänkt."
(MB) Mycket av de problem med utanförskap och kriminalitet som ni pekade på när ni först kom in i riksdagen har nu vuxit sig mycket större. Tror du att det fortfarande går att komma till rätta till exempel med gängkriminaliteten?
" – Jag hade inte hållit på med det här om jag inte trott på att det går att göra samhället bättre. Om vi tar en fråga som den organiserade brottsligheten finns det ju exempel från betydligt mer splittrade länder än Sverige som faktiskt har kunna komma till rätta med den. Däremot får man nog förstå att Sverige kommer vara ett väldigt splittrat land under lång tid framöver."
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2022-09-07 08:03 av Fornöga
Gjorde ett försök här efter ett uppehåll från iFokus, tyvärr ett misstag. Jag vet att man har diskuterat om iFokus skulle vara bättre än Facebook svaret är nej. Facebook är bättre på många vis tyvärr verkar det som iFokus fortsätter gå utför man har släppt in alla dom som föraktade denna sida vilket gör Debatt till ett tillhåll för dom som är ute efter att provocera.
#67 Synd att det stökat till sig, sajten heter förvisso "debatt", men nu har det hettat till i mesta laget tror jag. Kanske gör närheten till valet sitt till att temperaturen stigit lite extra?
Jag själv har hängt med redan från start här, och faktum är att det varit rätt lugnt på sistone. De friktioner som varit har mest ägt rum på Politik iFokus.
Jag skulle vilja påstå att det är lite som sockerbiten och flugorna- din återkomst har lockat till sig debattörer som aldrig förr, vilket väl är både positivt och negativt. Du har nog rätt i att det förekommer provokationer, och då blir det snabbt dålig stämning. Det har kommit PM från sansade besökare som känner olust att besöka sidan, och det är inte roligt som medis att höra.
Hoppas att alla som känner sig träffade kan ta ett steg tillbaka och dra ett djupt andetag så att det blir lite ordning på torpet!
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2022-09-08 13:55 av Fornöga
Inlägg #67 är intressant, med tanke på andra diskussioner om vem som får säga vad och liknande.
#69 Men leder det till vettiga diskussioner?
#70 Kanske inte, vem som nu avgör vad som är vettiga diskussioner…
#71 Det gör den som tar del av diskussionen. När det urartar i pajkastning och märkliga utfall, så ger det mig nada.
Kul att den gamla trevliga stämningen helt plötsligt kom tillbaka här på Debatt, den har varit saknad.
Kanske man blir utkastad igen.
Om aftonen får den late brått🙂
"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"
#73 Har du varit avstängd här på debatt?
#67: Det är synd att du känner så, men det är inte så mycket att göra åt just det. Som sitevärd har jag lagt om siten och släppt in många som var avstängda. Jag vill att Debatt skall vara en trevlig site, där folk vill komma in och debattera, oavsett vilken politisk åsikt de har. Det finns så mycket annat än politik som man faktiskt kan debattera om.
#73: Den "trevliga stämningen" som du pratar om är inte tillåtet på siten. Jag ser ingen anledning att "kasta ut" dig från debatt.
Som jag skrev i en annan tråd : ALLA har rätt till sina egna åsikter oavsett politisk tillhörighet, och så kommer det förbli.
- Redigerat 2022-09-09 10:14 av Draken
#75 Tack! Jag gick ur siten tidigare idag just på grund av att den så kallade "trevliga" stämningen började komma tillbaka. Jag känner mig mer trygg i att veta att jag kan debattera allt från gängkriminalitet till drottningens bortgång, utan att bli påhoppad för att jag är tydlig med vilket parti jag röstar på!
(Iofs tfycker jag alla partierna är rätt jobbiga just nu, men för mig känns V som det bästa sämsta valet)
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Vad gäller den nu upphörda signaturen Landsort fann hen det väldigt upprörande att en del av oss vill ha bättre källor än en hänvisning till "min vän".
https://debatt.ifokus.se/discussion/1496842/dodshoten-mot-sverigedemokraterna-det-nya-normala
- Redigerat 2022-09-10 07:32 av kamera0710
#76: Jag vill att alla skall kunna komma in och debattera både politik och alla andra ämnen.
Själv röstar jag SD, men bara för att du eller någon annan röstar på vänstern eller något av de andra partierna i det Röd/gröna blocket eller , ger inte det mig rätt att försöka "omvandla" eller "frälsa" alla andra som inte röstar på min sida. Jag har sagt det förr och jag säger det igen, alla får ha sina åsikter oavsett vilket.
#77 Vilket också är fel. Skall man debattera om ett ämne så skall man kunna hänvisa till säkra källor. Källkritik är A och O i en debatt eller artikel, åtminstone tycker jag det.
- Redigerat 2022-09-10 12:37 av Draken
Ja jag blev utkastad/portad både på "Debatt" och "Mina foton iFokus" 🤣
Om aftonen får den late brått🙂
"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"
#79: Ojdå. Ja där ser man 😉