Debatt iFokus

Debatt

Etikettcorona
Läst 977 ggr
[Hayabusa]
2020-03-11 08:56
4

Tvätta händerna rätt

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ska det vara så svårt att tvätta händerna? Nej, men i dessa tider kan det vara en god idé att få lite tips om hur det ska gå till. Framförallt så tvättar nog de flesta inte tillräckligt länge. Lätt att glömma tummarna, de behöver också en omgång tvätt.

• Redigerat 2020-11-18 16:30 av [Jimmy.L]
  • Redigerat 2020-11-18 15:36 av [Göstage]
Sindri
2020-03-11 09:00
2

Aja baja, 1177, nu glömde ni en viktig sak; nagelborste! Det var ju väldigt prydligt klippta naglar i videon, men många har lite längd på sina naglar. Jag känner mig aldrig ren utan att ha använt nagelborste.

[Göstage]
2020-03-11 09:05
1

Var till tandläkaren igår, och hon handhälsade som vanligt. När jag, halvt på skämt, frågade om de fick ta i hand pekade hon på dörrhandtaget och anmärkte att "det är lika illa att ta i det där". Kanske var det inte på fullt allvar, men jag kollade för ros skull hur det förhåller sig med dörrhandtag, och hittade det här som skrevs i mitten på december förra året. (Frågeställningen har nu åter aktualiserats på olika håll.)

#0 Ännu en handtvättsillustration här.

[Hayabusa]
2020-03-11 09:14
4

#1 Det var ett visdomsord…

Hälsningar/Dalai

[Jimmy.L]
2020-03-11 09:16
0

#3 😃

[Göstage]
2020-03-11 09:17
1

#3 "Ett ord i rättan tid", som det heter. 😉

Sindri
2020-03-11 11:58
1

#2 av: Göstage
Just min tandläkare brukar jag krama, men annars tycker jag läkarna slutade ta i hand för länge sedan. När min man var sist så tog han tag i överarmen. Annars tycker jag att man hälsa fint genom att ta sig mot hjärtat och buga lätt, det tycker jag ser respektfullt och varmt ut.

Just nu (och antagligen alltid) är nog handskar ett måste. Man tar ju i så mycket saker hela tiden. Stolpar och ryggstöd i tunnelbana och pendeltåg, när man handlar är det scanner, kundvagn/korg, handtag på kyldörrar, all frukt och grönt som folk har vridit och vänt på, grönsaksvågar, kortläsare etc, etc.
På min stora ICA finns våtservetter att torka av handtag på scanner och kundvagn med, men hur ofta kommer man ihåg det?
Råkar man frottera sig med en smittad så  är det nog kört - bara att acceptera.

Jag hade planerat träff i helgen med kompis, något museum och restaurang, men det har jag ställt in. 😥

[Göstage]
2020-03-12 11:49
1

En AT-läkare "mitt i hetluften" skriver på Facebook:

"Jag tar inte i handen när jag hälsar, jag tvättar mina händer noga mellan och under varje besök, spritar brits och instrument och använder handsprit. Det senaste har jag dock börjat tänka till för att använda på effektivast möjliga sätt då jag vet att det är rest-noterat och det jag har kvar till mitt förfogande innan nya leveranser inom oviss framtid är ca 1/3 flaska. Mina försiktighetsåtgärder hjälper kanske en del, men jag är orolig att det inte är tillräckligt."---

[VSK]
2020-03-12 12:13
0

Den information jag fått är att dessa virusbakterier överlever på metallföremål i 8 timmar och 6.5 timme på kläderna.

[Göstage]
2020-03-12 12:54
1

Andra, som i länken i #2, eller som här, har andra uppgifter, så lite försiktighet är nog inte fel. Varifrån har du fått din information?

[VSK]
2020-03-12 13:10
0

Menar du mig så är det olika fakta nästan överallt man läser (mestadels utländska sidor). Vården i det här landet ändrar rutiner flera ggr per dag för de vet inte hur de ska agera. Det viktigaste man själv kan göra är ju att vara försiktig samt undvika publika samlingar eller där det brukar vara mkt folk. 

Sparar tyvärr inga länkar gällande detta virus då en artikel som är aktuell kl 12 kan vara inaktuell kl 18.

[Göstage]
2020-03-12 13:38
0

Jo, nog flaxar det omkring motstridiga uppgifter alltid- inte minst i dessa tider !😕

[Göstage]
2020-03-12 13:47
0

#7 Professorn i klinisk bakteriologi, Agnes Vold, uppmanar alla privatpersoner som bunkrat upp handsprit hemma att snarast överlämna den till sjukvården.

_"Människor har efter coronautbrottet bunkrat just handsprit. På Tradera och Blocket har – före ett förbud från företagen – varorna sålts till kraftiga överpriser.
Hon uppmanar nu att människor som har handsprit och andningsmasker hemma.
_

”Om inte sjukvården klarar sitt uppdrag, kommer det att drabba dig själv snart”, skriver hon på Twitter.

_Agnes Wold anser också att regeringen omedelbart måste få i gång produktioner av andningsmasker och handsprit.
_

”Vi får inte låta några töntiga hinder vara i vägen för detta” När Agnes Wold i går chattade med Expressens läsare skrev hon så här: ”Viktigast är att vården får ha sin handsprit i fred. Vi andra kan tvätta oss med tvål och vatten.”---

Expressen

Sindri
2020-03-12 15:11
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Från Arga bibliotekstantens instagram;

wildfire
2020-03-13 16:33
7

Den här lillkillen kan tvätta händerna han i Coronatider, heja grabben snyggt gjort 👍

https://www.expressen.se/tv/nyheter/6-aringens-video-viral-smarta-knepet-nar-du-tvattar-handerna/

Emo
2020-03-13 18:38
2

Hade han sedan sett till att inte ta de rena händerna på den smutsiga kranen, så hade det varit bra.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Jimmy.L]
2020-10-07 08:09
3

Sveriges statsepidemilog Anders Tegnell har under pandemin betonat vikten av att tvätta händerna och sköta handhygienen för att stoppa smittan. Och det bekräftas i den japanska studien som Daily Mail rapporterar om.

Med hjälp av 80-procentig handsprit lyckades de nämligen döda båda virusen inom 15 sekunder.

https://www.expressen.se/nyheter/coronavirus-overlevde-nio-timmar-pa-kroppen/

[Hayabusa]
2020-10-07 09:11
3

#16 Börja dagen med en stänkare 🥃

[Jimmy.L]
2020-10-29 12:36
2

Coronapandemin har gjort att 4 av 5 västsvenskar tvättar och spritar sina händer oftare än innan och 60% tänker fortsätta med den här nya vanan även i framtiden.

https://sverigesradio.se/artikel/7587121

[Jimmy.L]
2020-11-24 13:59
1

När Dag Joelsson fick sitt vaccin mot säsongsinfluensan tvättades inga händer, och varken handskar eller handsprit användes. "Jag blir orolig, det är ju äldre och riskgrupper som kommer in för vaccinering", säger han.

https://www.mitti.se/nyheter/slar-larm-om-dalig-hygien-vid-vaccination/reptkt!tc3iILf0F@ugwIpZo4kwbg/

[Göstage]
2020-12-19 12:54
0

Igår tror jag var den första gången jag kom på mig själv med att ha glömt tvätta händerna efter en tur i centrum. Avtrubbning pågår…

Fast det finns ju de som påstår att handtvättandet är överflödigt…🤦‍♂️

När man frekvent tvättar händerna i tjugo sekunder har man tid att ställa sig vissa frågor. Till exempel: Är det här verkligen nödvändigt?
[Jimmy.L]
2020-12-19 12:57
1

#20: Finns ju vissa på iFokus som inte förstår det här med handtvätt som förespråkar munskydd.

[Jimmy.L]
2020-12-24 19:22
0

Det är skillnad på sprit och sprit. Särskilt om man vill ta död på coronavirus. Alla sorter som säljs är inte lika effektiva.

https://www.mitti.se/nyheter/hall-koll-pa-spriten-och-procenten/reptlu!puJmhcxUcvYcIE2Pp1SqaA/

Men slår inte tvål och vatten
[Göstage]
2021-04-01 08:21
2

Apropå covidhygien: enligt en nederländsk professor är det bättre att dra upp halsöppningen på tröjan och nysa ner i den än att göra det i armvecket. På så sätt binder man saliven bättre än vid nysning i armvecket.

"Nys i armvecket" har vi fått lära oss. Men aerosolforskaren Ruud Verdaasdonk vid Twente-universitetet i Nederländerna har med en specialkamera filmat ...
[Göstage]
2021-06-22 08:31
0

18 procent av 85 kontrollerade hand- och ytdesinfektionprodukter bedömdes ha allvarliga brister enligt Kemikalieinspektionen.

Försäljningen av handsprit och andra desinfektionsmedel har ökat kraftigt under coronapandemin. Inflödet av nya aktörer och produkter har resulterat i brister. – Vi har hittat desinfektionsmedel som har innehållit otillåtna ämnen eller varit felaktigt märkta, säger Jenny Karlsson, inspektör på Kemikalieinspektionen.
[Göstage]
2021-07-02 07:46
2

#24 Under drygt ett år har svenskarna glatt använt handsprit för att rengöra sina händer. Nu visar kontroller från Kemikalieinspektionen att flera produkter har allvarliga brister och innehåller otillåtna ämnen.

I värsta fall kan man luras att tro att händerna är rena, när de i själva verket fortfarande bär på bakterier och virus", skriver Petra von Rohr, vd på medtechbolaget Biocool på Expressen debatt.

I värsta fall kan man luras att tro att händerna är rena, när de i själva verket fortfarande bär på bakterier och virus, skriver Petra von Rohr.
  • Redigerat 2021-07-02 07:46 av [Göstage]
Sindri
2021-07-02 09:12
2

Ja, nog är det lite hysteriskt. I Spanien blir du ofta inte insläppt i affären om du inte spritar händerna.
Jag använder det att tvätta av scanners och kundvagnar.
Innan Corona hade min Ica ett ställ med fuktiga servetter som man kunde torka av dem med. Det var bättre.
Trots att det blir många tvättar på en handlingsrunda så blir vattnet jättesmutsigt när man kommer hem och tvättar händerna med tvål.
Så jag har upptäckt att man absolut inte blir ren.
När pandemin började lade jag omedelbart bort alla mina ringar. Nu har jag börjat använda mina vigselringar, men tror att rodineringen blivit förstörd av all sprit och gel. Gel tycker jag är värst, det känns riktigt klibbigt och äckligt. Skall nog göra iordning en påse med en blöt handduk i istället. Det har vi alltid på resor.
Och fortfarande ser eller hör jag inget om nagelborste när man nämner handtvätt. Verkligen konstigt.

• Redigerat 2021-07-02 09:15 av Sindri
[Göstage]
2021-09-15 07:55
1

HBL har en längre artikel med tips om smittobegränsande/-bekämpande i större skala än handtvätt.

Forskare i Tammerfors har testat olika rengöringsmedel på olika ytor med coronavirus.
[Göstage]
2021-11-25 06:36
1

#25 ff Biträdande hälsodirektören Espen Rostrup Nakstad på norska Helsedirektoratet säger till VG att handtvättandets betydelse som skydd mot covid är mindre än vad många tror, och att handspritandet i de här sammanhangen tenderar att gå till överdrift. Det är tillräckligt att tvätta händerna när man kommer hem och innan man skall äta mat, menar han.

Spriting og vasking av hender har blitt en naturlig del av hverdagen i kampen mot coronaviruset. Men allerede i fjor var det klart at det har mindre å si, sier Nakstad.
  • Redigerat 2021-11-25 06:38 av [Göstage]