Debatt iFokus

Debatt

Etikettersjukvårdencorona
Läst 2704 ggr
Condor
2020-03-17 13:49
11

L-Theanin för immunsystemet

I tider som dessa, när corona härjar, är det viktigt att stärka sitt immunsystem. Det har visat sig att aminosyran L-Theanin inte bara stärker immunsystemet, utan verkar aktivt mot virusar, speciellt i kombination med L-Cystein.

Det här är bara en råttstudie, men de biokemiska verkningsmekanismerna är liknande som hos människor:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4772912/

"Kurihara et al. [7] reported that oral administration of L-theanine and L-cysteine can increase IgG level in the blood of mice. Takagi et al. [12] showed out that combined administration of L-theanine and L-cystine before primary immunization enhances the serum antigen-specific IgM and IgG levels in 24-month-old mice, reduces the lung viral titers at day 6, and increases the anti-influenza-virus IgG antibody at day 10 after influenza virus infection in 13-month-old mice, and that the serum IL-10/IFN-γ ratio is elevated in the spleens of mice."

Eftersom Coronaviruset först och främst skadar lungorna över en receptor som befinnr sig där, är det ju bra att det reducerar virusar i lungorna.

L-Theanin förekommer i grönt te, men speciellt mycket finns det i Matchate.

• Redigerat 2020-11-18 16:56 av [Jimmy.L]
  • Redigerat 2020-11-18 15:28 av [Göstage]
Pyttelite
2020-03-17 20:03
2

Synd att varken råttor eller grisar blir smittade, annars hade det kanske varit något för dom! 😃

64 råttor är det verkligen ett tillräckligt statistiskt underlag?

Vilka tror du att du hjälper med den här informationen?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Condor
2020-03-18 11:39
10

Pyttelite, du har aldeles för lite kunskap om cellbiologi, immunsystemet och biokemi för att göra några som helst bedömningar. Det enda som du förstod var antalet möss som man använde för studien. Vad vet du om signalvägar och likheter mellan människor och möss? Vet du varför man väljer just möss för medicinska studier?

Du har inte ens läst studien, eftersom du ändå inte förstår ett ord.  Om du skulle ha läst studien, skulle du t.ex. ha läst det här:

"Previous studies have shown that L-theanine can enhance innate immune function by regulating the secretion of immune cytokines. Bukowski et al. [8] demonstrated that ingestion of L-theanine by drinking tea induces innate immune response and immunologic memory in humans."

Därför kan jag bara svara på din fråga om vilka jag tror att jag hjälper med den här informationen med:   Människor som är intelligentare än du!

[Mia-45]
2020-03-18 11:57
9

Hellre försöka göra nåt än ingenting alls!

FataMorgana
2020-03-18 12:08
4

Lite om hur man kan tillreda matcha

https://kurera.se/darfor-ska-du-dricka-och-ata-matcha/

Condor
2020-03-18 13:26
6

Just det! Men för Pyttelite är det först värt att ta en sak när det har gjorts ett så stort antal studier med hundratals människor, att ett läkemedelföretag isolerar ämnet, förpackar det i en medicinförpackning, patenterar det som medicin och säljer det för dyra pengar.

Själv gör jag allt för immunförsvaret, för om jag blir sjuk vill jag klara av det så bra som möjligt.

Mina metoder:

1. Varje dag en stor kopp ingefärate med honung.

2. Kosttillskott (MSM, selen och zink).

3. Varje dag självutpressad saft av apelsiner, äpplen och morötter.

4. Hälsosam mat

Oavsett om studierna som finns räcker för att betraktas som vetenskapliga bevis.

Pyttelite
2020-03-18 19:58
2

#2 Du har helt rätt jag läste inte alla detaljer t ex att de  sextiofyra råttorna var indelade i fyra grupper med 16 råttor i varje grupp så underlaget var visst gjort på ännu färre råttor. 

Däremot läste jag redan tidigare att man inte uppvisat samma resultat som i andra studier för grisar när det gäller vissa parametrar. 

"These results were not consistent with those of previous studies. Hwang et al. [11] reported that weaning piglets administered L-theanine (80 mg/kg feed) did not show differences in the levels of IFN-γ and IL-10 in vivo regardless of LPS treatment"

Studien var dessutom utförd på ett lantbruksuniversitet i Kina. 

Hm! Hur var det nu, varifrån kom Coronasmittan? Var dricker man mest grönt te i världen?

Borde inte Kinesiska råttor ha ett utmärkt immunförsvar nu då? 

Vilka biverkningar finns det och vad skulle 400 mg/ kg motsvara för en fullvuxen person?

Du får träna på att läsa fler forskningsrapporter från lantbruksuniversitet i från ilångtbortistan.

Det är mycket roande sysselsättning! Ser fram emot dessa rapporter! 😃

Condor
2020-03-19 11:08
6

Pyttelite, du är så dålig på att läsa att det det nästan är pinsamt att diskutera med dig, för i vanliga fall har jag sådana här diskussioner med intelligentare människor med mer kunskap.

För det första betyder "80 mg/kg feed " liksom " proposed that treatment of β-glucan (400 mg/kg feed) plus L-theanine (80 mg/kg feed)  " inte att mössen eller grisarna fick så mycket av dessa ämnen per kilo kroppsvikt, utan att man blandade in den mängden i ett kilo foder. Om du skulle ha någon sorts relation till ämnet skulle du ju kunna tänka dig att man inte ger en råtta en skål med en mängd ren aminosyra som skulle motsvara 1/4 kg ren aminosyra hos en människa.

Att resultaten i olika studier med olika djur inte alltid är precis lika är helt naturligt. Den här studien handlar om att man hade 39 studier med olika resultat och med den här studien ville man se vilka verkningsmekanismer som är ansvariga för resultaten.

Slutsatsen, att kineserna och inte ens de kinesiska grtisarna borde ha corona, för att de dricker mest grönte är så naiv att jag inte ens kommenterar det närmare. Jag är inte alls ledsen att du inte tar till dig det som jag berättar och refererar till, för jag skrev ju att mitt inlägg är för människor som är inteligentare än du.

Pyttelite
2020-03-19 19:17
0

#7 Du som nu har läst studien kan du förklara innebörden av de fetade och understrukna orden!

"The SD rats were acclimated for 3 days, then L-theanine was administered during fasting (15:00–17:00 h) via gastric intubation. During the whole experiment, the rats were examined for any abnormalities suggestive of health problems, and their body weights (BW) were recorded every day to determine the average daily gain (ADG) for each group. The rats were randomly assigned into 4 groups with 16 rats (8 males and 8 females) each. The control rats (CON) received gastric perfusion of 1 mL of 0.9% NaCl solution once per day. The rats in the other groups – low-dose L-theanine administration (LT), middle-dose L-theanine administration (MT), and high-dose L-theanine administration (HT) – received gastric perfusion of 3 different doses of L-theanine (50, 200, and 400 mg/kg BW/day, respectively) pre-dissolved in 0.9% NaCl solution, and each rat was administered 1 mL of the solution once per day for 14 Days"

Skriver också ut det jag vill få förklarat:

1.  "received gastric perfusion"

2. "400 mg/kg  BW/day"

3. Omvandlat till en människa på 50kg så är 400 mg/kg BW/day ?

4. L-theanine säljs som kosttillskott i Sverige då är den rekommenderade dosen en tablett per dag a´ 200 mg. Hur många tabletter skulle då en människa behöva äta per dag för att uppnå motsvarande dos?

Jag tycker att du ska fortsätta dina lantbruksstudier. Kommer du över lite vettiga forskningsrön får du gärna dela med dig till Pelargoner iFokus och Krukväxter iFokus kanske även Katter iFokus har  ett intresse att studera dina findings. 😮

Condor
2020-03-20 10:55
6

Pyttelite, du har inte förstått hela sammanhanget. Grejen med kosttillskott som t.ex. aminosyror är att man tar dessa längre tid än 2 veckor.  Nu refereras det i studien till 39 andra studier, där man kom fram till att betydligt mindre doseringar,  alltså doseringar som man tar upp genom att dricka te eller att ta kapslar, påverkar immunsystemet positivt på alla möjliga sätt.

Exempel:

"Bukowski et al. [8] demonstrated that ingestion of L-theanine by drinking tea induces innate immune response and immunologic memory in humans. "

"Wen et al. [10] demonstrated that adding 400 mg L-theanine/kg daily in the diet increases the level of secretory IgA in the jejunum and the levels of IL-2 and IFN-γ in the serum of baby chickens.  "

Men det här var en studie där man exakt ville veta på vilket sätt det sker:

"This study aimed to investigate the regulatory effects of L-theanine on secretion of immune cytokines, hormones, and neurotransmitters, and mRNA expression of phospholipase C (PLC) in rats, and to explore its regulatory mechanism in immune function."

Man ska också läsa vad det står i "background" och inte bara "conlusion". För annars vet man inte vad studien handlar om och man drar felaktig slutsatser, så som du.

Skulle man ha gjort studien med "normala mängder" under bara 2 veckor skulle resultatet hurvida cytokiner, hormoner och neurotransmitter hämmas eller aktiveras inte vara tillräckligt signifikant för att man skulle kunna avgöra om det handlar om temporära (naturliga) svängningar eller orsakat av ämnet. I så fall skulle man ha varit tvungen att göra studien över en betydligt längre tidsperjod.

För att undersöka saken på bara 2 veckor gav man djuren så att säga mycket höga doseringar. Men meningen med kosttillskott är att man tar dessa längre tid än 2 veckor.

Om du t.ex. tar aminosyror som L-Glutamin eller L-Arginen för att bygga muskler får du heller inte betydligt mer muskler på 2 veckor, inte ens om du tar mega doseringar. Men om du tar små doseringar i 6-12 månader kan du bygga upp ett par kilo mer muskler än utan tillskott.  Dessa små doseringar skulle t.ex. inte höja aktiviteten av NO-syntaserna så signifikant att man efter 2 veckor kan avgöra om det är temporära eller naturliga svängningar. Men om man tar mega doseringar höjer sig aktiviteten av dessa enzymer så signifikant att man efter 2  veckor tydligt kan se att det orsakades av ämnet.

Det är anledningen till att man doserar så högt i korta studier, vad som inte betyder att man måste ta så mycket för att få effekt, som du kan se på studierna som det refereras till. 

Sen ska du veta att jag inte förstår mycket av lantbruk. Jag förstår mycket mer av cellbiologi, medicin och biokemi. Men du verkar inte förstå mycket om det, med tanke på slutsatserna som du drar.

Pyttelite
2020-03-20 13:45
0

#9 Så du kan alltså inte svara på frågorna eller har du inte förstått frågorna?

Condor
2020-03-20 13:59
4

Du ställde bara en fråga:

"Hur många tabletter skulle då en människa behöva äta per dag för att uppnå motsvarande dos?"

Och jag förklarade för dig varför frågan inte är relevant. Har du inte förstått vad jag skrev?

Men jag har 2 frågor till dig.

1. Varför tror du att man måste ta den dosen som råttorna fick i en studie som inte syftar på att ta reda på vilken mängd som man behöver för att få effekt, utan som syftar på att ta reda på verkningsmekanismerna?

2. Varför ignorerar du studierna som det refereras till och som bevisar att mängderna som finns i te räcker för att uppnå effekt?

För invecklat för dig? Att du ställer den frågan bevisar ju att du inte har förstått varken studien som jag länkade till eller studierna som det refereras till i den studien.

Pyttelite
2020-03-20 14:59
0

Nej jag ställde fyra frågor - men du kan tydligen inte svara på någon av dom.

Condor
2020-03-20 17:12
4

Den första frågan hade du redan ett svar på innan du ställde frågan, för att jag i inlägg 7 skrev "en mängd ren aminosyra som skulle motsvara 1/4 kg ren aminosyra hos en människa ". Sen kan du räkna ut själv  hur många kapslar det blir, beroende på hur kapslarna är doserade, om det har någon sorts relevans för dig.

De andra 3 frågorna besvarade jag i och med att jag förklarade för dig varför de använder sig av så höga doseringar.  Men även där saknas relevans, för att jag aldrig har påstått att man ska ta så höga doseringar med en maginfusion, utan jag citerade i mitt huvudinlägg:

"Previous studies have shown that L-theanine can enhance innate immune function by regulating the secretion of immune cytokines. Bukowski et al. [8] demonstrated that ingestion of L-theanine by drinking tea induces innate immune response and immunologic memory in humans."

Grejen är den, att jag lägger fram fakta om att tidigare studier visar att L-Theanin som man tar upp genom att dricka te visar positiva effekter för immunsystemet. Sen länkade jag till en studie där det refereras till dessa studier och pga dessa tidigar studier har man forskat ur verkningsprincipen i studien som jag länkade till.

Jag hade ju kunnat referera till endast den studien som jag citerade ur, men jag tänkte att det kanske finns folk här som intresserar sig för verkningsprincipen och som är tillräckligt kunniga att förstå den. Du är tydligen ingen av dessa, men det har jag heller inte räknat med.

Du, som inte har en aning om ämnet och inte har någon sorts läsförståelse, ser ingenting annat än de doseringar som man använde sig av för att forska ut verkningsprincipen, som inte har den minsta relevans till det som jag citerade och som jag meddelar här i forumet. Sen ställer du frågor som saknar helt relevans. Varför gör du det? Jo, för att du är totalt okunnig och inte tillräckligt intelligent att förstå vad det handlar om och dessa brister försöker du att kompensera med dålig diskussionsstil.

Pyttelite
2020-03-20 20:07
0

Vill bara påminna om studiens resultat:

"Administration of 400 mg/kg BW L-theanine improved immune function of the rats by increasing the splenic weight, altering the Th2/Th1 cytokine balance, decreasing the corticosterone level in the serum, elevating dopamine and 5-hydroxytryptamine in the brain, and regulating the mRNA expression of PLC isomers in the heart."

Om råttor får överdos av L-theanine så växer mjälten. Hur går det med levern och njurarna då?

De djurförsök som är utförda i de magiska referenserna ger ingen större tyngd åt studien. 

Sex råttor hit och tio grisar dit, vad ger det för statistiskt underlag?  

Antalet referenser har heller ingenting att göra med trovärdigheten i en forskningsstudie.

Lägg gärna det på minnet!

Djurförsök behövs men den här typen av meningslösa djurförsök stinker.

Oavsett så kvarstår min första slutledning:

I Kina finns det ca 1,4 miljarder invånare och grönt te är en populär dryck i Kina Konsumtionen av grönt te är skyhög i Kina jämfört med Sverige ändå härjar COVID-19 både bland folk och fä i landet Kina. 

Det ringer ingen forskarklocka hos dig - ingen Lidnersk knäpp i sikte?

Condor
2020-03-21 11:23
4

Än en gång: 

Det finns 39 studier i min länk, bland annat studier som visar positiva effekter av att dricka grönt te.  Jag citerade ur en sådan studie, men ändå fokuserar du just på studien där man forskade ut verknigsprincipen med doseringar som man inte kan få i sig genom att dricka te. 

Det är ju ingen som säger att man ska överdosera som i den studien och det vore ju meningslöst om redan grönt te har positiva effekter på immunförsvaret. Därför är ditt argument med mjälten osv. ingenting som har någon sorts relevans.

Du ser inte mer än "sex råttor och 10 grisar" och klandrar att det inte ger något statistiskt underlag och har fortfarande inte fattat att det inte handlar om dessa råttor och grisar, utan om 39 studier, bland annat studier på människor, t.ex. en dubbelblindad RCT studie med 200 människor som gav signifikanta resultat.

Sen vet jag inte vart du vill komma med meningslösa djurförsök.  Ska man sluta att läsa studier bara för att det är djurstudier? Medicinska studier är inte meningslösa. Om du vill kämpa mot meningslösa djurförsök och annat lidande bland djur ska du inte använda dig av någon sorts kosmetika, bara tvätta dig med vatten och du ska sluta att äta djurprodukter. Det var åter igen ett meningslöst och naivt argument av dig.

Till slut Kina: Här uppenbaras din okunskap, ditt ytliga sätt att tänka och dina problem att uppfatta verkligheten på rätt sätt.

Det är ju ingen som har skrivit att L-Theanin gör osårbar eller kompenserar allt som påverkar immunförsvaret negativt, t.ex. dåliga matvanor, fattigdom eller den dåliga luften  i Kina.  Immunförsvaret är faktiskt beroende av väldigt många ämnen. Det här är bara ett av många ämnen som man kan påverka immunförsvaret positivt med.

Att du ändå tar Kina som exempel för att virset "härjar" där visar hur dålig du är på att uppfatta verkligheten.

Kina har som sagt 1,4 miljarder invånare och 81.000 sjuka.

Italien har 60 miljoner invånare och 47.000 sjuka.

Dödsfallen i båda länder är ungefär lika. Räkna gärna ut procenten.

Kina har så att säga en statistik som är toppen i jämförelse med Europa. Jag vill inte säga att det beror på att de dricker så mycket grönt te, för då skulle jag vara lika naiv, ytlig och okunnig som du. Jag vill bara visa dig vilket dåligt argument du kommer med om du tar Kina som exempel för att viruset härjar.

Men som sagt, du behöver inte göra någonting för ditt immunförsvar. Det här var informationer för människor som är intelligentare än du, som tar ansvar för sig själva, precis som myndiga människor gör. Att det inte är någonting för dig har jag nog fattat.

Pyttelite
2020-03-21 12:30
0

Studien visar att överdoserar man L-theanin på råttor (16st) i 14-dagar och inte vilken dos som helst så får råttorna förstorad mjälte. Det stora överintaget påverkar också balansen mellan Th2/Th1. Det är vad studien visar inget annat. Det är redan känt sedan tidigare att ett intag eller överintag av Grönt-te extrakt kan ge leverskador. När det gäller rapporteringen av insjukna i Kina och antalet döda så skulle jag ta dessa siffror med en nypa salt. Kina är ofantligt stort med en enorm folkmängd och stora skillnader mellan regioner så även om dessa siffror är korrekt rapporterade så finns det ett enorm mörkertal. Om grönt te är den magiska formeln så har den iallafall inte fungerat i Kina. När det gäller metoder för att förbättra immunförsvaret hänvisar jag till Agnes Wold, se länk nedan: https://www.mabra.com/agnes-wold-det-finns-bara-tva-satt-att-aktivera-immunforsvaret/

Condor
2020-03-21 13:09
3

Det har jag heller inte skrivit, att vilken dos som helst förstorar mjälten, utan jag skrev att det är meningslöst att överdosera om studier visar att det räcker att dricka grönt te i vanliga doser. Hur läser du egentligen? 

Studien visar en hel del andra saker än det som du nämner, men jag antar att du inte förstår mer och de 39 studierna som jag påpekar har fortfarande inte hittat ingången till din hjärna. Det måste vara något där som blockerar.

Grönt te innehåller inte så mycket EGCG att man kan få leverskador av det och man behöver inte ta kapslar med grönteextrakt, som man kan överdosera om man inte håller sig till vad som står på bipacksedeln, utan det finns kapslar med rent L-Theanin.

Om du tar siffrorna från Kina med en nypa salt, är det inte logiskt att du tar Kina som exempel för att viruset härjar där. Du kan antingen ta de siffror som finns eller anse att vi inte har några siffror, för att de inte är pålitliga. Men du har ingen som helst fakta för ditt exemple med Kina.

Till slut, artikeln på må bra.  Jag citerar: "Det finns faktiskt bara två säkra sätt att aktivera immunförsvaret: att genomlida sjukdomen eller vaccinera sig mot den, säger Agnes Wold.  "

Egentligen menar hon att det bara finns 2 sätt att bli immun mot en smittsam sjukdom.  Det är en skillnad mellan att vara immun och att aktivera immunförsvaret. Jag antar att den som skrev artikeln inte kunde skilja mellan det ena eller andra och missuppfattade saken. Immunförsvaret aktiveras vid varje smitta. Men om man inte är immun (t.ex. genom ett vaccin) blir man sjuk och man måste vänta tills det aktiverade immunförsvaret har lärt att försvara sig mot sjukdomen innan man blir frisk.

Det finns mycket som man kan göra för att få ett bra immunförsvar. Speciellt kost och livsstil påverkar immunförsvaret antingen positivt eller negativt. Du är den enda människan som jag har träffat som tydligen inte är medveten om det.

Pyttelite
2020-03-21 13:30
0

När det gäller immunförsvaret och hur det kan förbättras så har du och Agnes Wold skilda uppfattningar. Du skyller på artikelförfattaren och att Agnes Wold har fel - gissa vem jag litar på? Du vet och jag vet att många inte får symptom så antalet smittade är bara ungefärliga och mer ungefärliga när de kommer från Kina eftersom det är stor skillnad mellan landsbygd och storstad där. Du menar att jag inte ska använda Kina som exempel eftersom det visar att intag av grönt te gör marginell skillnad om ens någon när det gäller att stärka immunförsvaret eller att hindra smittan från COVID-19? Jag gick igenom en handfull av de referenser som studien refererade till och där fanns både råttor och grisar med. Den gemensamma nämnaren var att man testat på ett litet antal försöksdjur i varje studie vilket i sig är bra med tanke på vilket lidande dessa djur utsätts för i onödan men ur ett statistiskt hänseende är det tveksamt. Antalet refererade studier har heller inget med tillförlitligheten att göra. Har jag nämnt det förut?

Condor
2020-03-21 14:08
3

Vem som inget vet, måste lita på vad andra säger, men i det här fallet litar du inte på Agnes Wold, utan på artikelförfattaren, som tydligen missförstod Agnes Wold och precis som du inte kan skilja mellan att aktivera immunsystemet, att immunisera sig och att förbättra immunförsvaret.

Därför en liten lektion för dig:

Aktivering av immunförsvaret:   Immunförsvaret aktiverar sig vid varje infektion, oavsett om du har immunitet eller inte. Annars skulle vi alla dö av helt vanliga förkylningar.

Immunisering: Man låter vaccinera sig eller man genomgår sjukdomen. I så fall har immunförsvaret redan ett vapen i bereddskap när smittningen sker och måste inte först lära att tillverka ett vapen.

Förbättra immunförsvaret: Det ger Agnes Wold ett par exempel på: "inte röka och väga alltför mycket, liksom att röra på sig och äta mycket grönsaker och frukt  "

Det skulle kunna kompletteras med en del andra saker, men det blir kanske för invecklat för dig.

Gällande Kina menar jag det som jag skrev och jag undrar vad du inte förstår. Antingen har du pålitliga siffror från Kina eller inte. Betraktar du siffrorna som pålitliga, talar de mot ditt resonemang. Betraktar du siffrorna som icke pålitliga, har du inga andra siffror som talar för ditt resonemang och det förblir ett tomt påstående.

Aha, råttor och grisar har du med. Människorna har tydligen inte ännu hittat ingången till din hjärna.

Men om alla 39 studier hittar ingången och du även skulle förstå vad det handlar om, skulle du för dig själv kunna avgöra om du litar på dem. För mig är saken klar, för vi har dubbelblindade RCT studier med hundratals människor och signifikanta resultat och vi har djurstudier som förklarar varför resultaten är signifikanta.

Du kan ju vänta tills det finns så många stora studier med många så människor som behövs för att ett ämne ska få genomgå testfaserna som mediciner måste genomgå innan de får säljas och tills någon har förpackat det i en medicinförpackning och patenterat det. Då behöver du inte tänka själv och du behöver inte ha någon sorts kunskap. Du behöver bara ha förtroende i de auktoriteter som tänker för dig. Själv föredrar jag att ha kunskap och att tänka själv.

FataMorgana
2020-03-21 14:15
3

# Pyttelite

Agnes Wold säger själv i slutet av din artikel att man ska äta mycket grönsaker och frukt och varför tror du att är det så? Jo pga alla vitaminer, spårelement och sekundära växtämnen som befinner sig i dessa och likadant är det med grönt te, med ingefära, med mattram och med en massa andra växter och näringsmedel där ute, att det befinner sig olika ämnen i dessa som har visat sig ha nyttiga egenskaper. 

I grönt te finns det nyttiga ämnen som är bra för immunsystemet. I ingefära är det gingerolerna som står för ett flertal olika verkningsområden. Man har t.e.x inte bara upptäckt att ingefära har en inflammationshämmnade effekt utan också att gingerolerna verkar bra mot illamående och smärta och just nu pågår det i cancerforskningen studier om gingerolen 6-Shogaol som i djurförsök ska ha visat sig utlösa programmerad celldöd och hämning av metastasering. 

För mig handlar det här inte om några magiska formler, utan om att äta och leva så sunt som möjligt och att tillföra min kropp många olika nyttiga ämnen för att förstärka mitt immunförsvar, skelett och kropp och för att hålla mig frisk så länge som möjligt och för att må så bra som jag bara kan. Blir själv väldigt tacksam när någon tipsar mig om något nyttigt och kan inte förstå varför det är ett problem för dig.

Condor
2020-03-21 14:25
3

Här finns en studie till ingefära och cancer. Forskare har i laboratoriumförsök med bröstcancerceller visat att ämnene i ingefära inte bara hämmar vanliga cancerceller utan även cancerstamceller.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4565635/

Mer om ingefära:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ingef%C3%A4ra

Pyttelite
2020-03-21 14:27
0

#19 Synd att du missade uttalandet om vitaminer och kosttillskott som Agnes gjorde men det är säkert manipulerat av artikelförfattaren - egentligen är hela artikeln fel för Agnes Wold har säkert inte läst den innan den gick till tryckning. Kina har troligen världens största konsumtion av grönt te men de drabbas ändå av COVID-19. När det gäller referenser så är det inte antalet som styr och för att se om de är rimliga måste man studera varje rapport. De studier jag tittat på stärker inte någonting om att man får ett bättre immunförsvar om man dricker grönt te (L-theanin). När det gäller vitaminer och kosttillskott räknas de inte som läkemedel och kan i princip vara overksamma. Flera av kosttillskotten som finns på marknaden är tveksamma och vissa har dessutom visat sig vara direkt ohälsosamma.

Condor
2020-03-21 15:15
3

Har du inga argument mot det som jag skriver, eftersom du gör halmgubbar av det som jag skrev?: "men det är säkert manipulerat av artikelförfattaren "

Men jag skrev: " artikelförfattaren, som tydligen missförstod Agnes Wold  "

Lustigt att det först står att det är bra att ta probiotika, som ju är ett kosttillskott och bara 2 rader längre ner står att det inte finns någonting som tyder på att det skulle hjälpa. Jag skulle kanske inte dra alla kosttillskott över en och samma kam, men det finns ju många som läser artikeln som har så lite kunskap som du och då är det säkert många som skulle göra fel.

Men den största delen av alla människor i norden har faktiskt brist på D-vitamin och selen är också bristvara i maten, eftersom mark och jord är utarmade dvs. det finns knappt selen att ta upp för växterna och heller inte för djuren som äter växterna.

Aha, du resonerar tydligen "om ett ämne inte leder till att ett folk som Kineserna blir immuna mot viruset, kan det heller inte hjälpa att förbättra immunförsvaret på  något sätt."  Annars skulle du ju inte argumentara som du gör. Är det det som du vill säga? I så fall säger jag att ett förbättrat immunförsvar inte är lika med "magi" utan beror på biologiska och biokemiska reaktioner.

Jag förväntar mig heller inte att du hittar studier som stärker någonting att man får ett bättre immunförsvar av att dricka grönt te, för du har ju redan bestämt dig för det innan du läste studierna och tydligen hoppar du över det som talar emot det som du har bestämt dig för.

Men jag hittar en hel del studier, t.ex. den här dubbelblindade RCT studien med 200 människor: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21338496

Det var gröntekapslar, men med bara 378 mg katechiner och 200 mg theanin.

Jo, det kan vara overksamt och ibland skadligt att ta kosttillskott om man inte vet vad man tar, hur det verkar och om man över huvud taget behöver just det som man tar. Därför krävs det lite kunskap. Dig skulle jag inte rekommendera att ta kosttillskott.  Du behöver andra som tänker åt dig och jag skulle därför också rekommendera dig att inte ta kosttillskott, för det skulle vara allt för jobbigt att ge dig den kunskapen som du skulle behöva.

Pyttelite
2020-03-21 15:48
0

Aha, du resonerar tydligen "om ett ämne inte leder till att ett folk som Kineserna blir immuna mot viruset, kan det heller inte hjälpa att förbättra immunförsvaret på  något sätt."  Annars skulle du ju inte argumentara som du gör. Är det det som du vill säga? I så fall säger jag att ett förbättrat immunförsvar inte är lika med "magi" utan beror på biologiska och biokemiska reaktioner.

Nej jag argumenterar inte för ovanstående. 

Min logik är följande: Kineser är säkert väldens mest gröna te drickare och det har inte stärkt deras immunförsvar på ett sådant sätt att de undkommer COVID-19. 

Du länkar dessutom till en studie i trådstarten som inte kan bevisa ditt egna påstående att L-theanine hjälper ditt immunförsvar. 

Däremot visar den att en överskrivning av ämnet påverkar mjälte och Th2/Th1 förhållandet. 

Detta gäller för 16 st råttor om det går att översätta på människor ser vi inte.

Så har vi nästa studie: 

RESULTS:

Eligible healthcare workers (n = 197) were enrolled and randomly assigned to an intervention; 98 were allocated to receive catechin/theanine capsules and 99 to placebo. The incidence of clinically defined influenza infection was significantly lower in the catechin/theanine group (4 participants; 4.1%) compared with the placebo group (13 participants; 13.1%) (adjusted OR, 0.25; 95% CI, 0.07 to 0.76, P = 0.022). 

The incidence of laboratory-confirmed influenza infection was also lower in the catechin/theanine group (1 participant; 1.0%) than in the placebo group (5 participants; 5.1%), but this difference was not significant (adjusted OR, 0.17; 95% CI, 0.01 to 1.10; P = 0.112). 

The time for which the patient was free from clinically defined influenza infection was significantly different between the two groups (adjusted HR, 0.27; 95% CI, 0.09 to 0.84; P = 0.023).

CONCLUSIONS:

Among healthcare workers for the elderly, taking green tea catechins and theanine may be effective prophylaxis for influenza infection.

Den av dig länkade studien ovan har följande resultat dvs den säger ingenting. 

Det finns många andra faktorer som spelar in hur man individuellt klarar av en influensa.

Faktorer som arv, hemmiljö, infektionskänslighet pga av andra bakomliggande sjukdomar osv.  tar studien inte hänsyn till.

Det går inte att utifrån den angivna studien generellt säga att man blir snabbare frisk eller slipper att få influensa genom att dricka grönt te. 

Den redovisar bara hur det gick i den specifika studien och kan omöjligen uttala sig generellt dvs huruvida grönt te förbättrar immunförsvaret eller inte.

Condor
2020-03-21 16:08
1

På vilket sätt kommer du till slutsatsen att grönt te inte har stärkt kinesernas immunförsvar? Länka gärna till källan. Men jag antar att du inte har en källa och att det som jag skrev stämmer, "för att det inte på magiskt sätt har förhindrat utspridningen är det för dig verkningslöst och har inte hjälpt dem någonting".

I studien som jag länkade till i trådstarten refereras det till 39 studier och ur dessa citerade jag. Dessa har, som jag ser, fortfarande inte blivit del av din verklighetsuppfattning.

Studien med de 200 människorna visar att grönt te hade effekt och studien i länken förklarar varför det har effekt.  Har du inte lärt att kombinera fakta från olika källor? Så går det om man är van att andra tänker åt en.

Jag har heller inte sagt att det hjälper att generellt inte få influensa, utan jag sa bara att det förbättrar immunförsvaret. Svara på det som jag skrev och inte på det som du tänker ut dig.

Som jag redan skrev i inlägg 17, finns det mycket som förbättrar eller försämrar immunförsvaret, så du behöver inte förklara för mig vad jag just förklarade för dig.

Pyttelite
2020-03-21 16:24
0

#25 I den senaste studien du länkade till var typ 98% vaccinerade mot influensa så du vet inte om resultatet berodde på täckningsgraden av vaccinet eller det gröna teet. Sen var det ingen säkerställd skillnad mellan grupperna Studien du länkade till i trådstarten visar inte att grön te stärker immunförsvaret inte heller majoriteten eller ens några av de 39 referenserna.

FataMorgana
2020-03-21 16:41
1

#26 Pyttelite.

Du har inte fattat någonting. Studien som Condor länkade till i huvudinlägget visade inte att L-Theanin stärker immunförsvaret, utan HUR det stärker det. Att immunförsvaret stärks av L-Theanin finns det redan flera studier på och därför ville forskarna ta reda på hur det fungerar. Det är det som studien handlar om. Själv finner jag det intessant och bra att man också får reda på hur saker och ting fungerar. 

Sen får du förstås anse att forskarna har fel och att studierna inte visar på att L-Theanin förbättrar immunförsvaret och att det är helt onödigt att dom forskar på verkningsmekanismerna och att dom ska fråga dig i stället hur det ligger till.

Men låt oss andra åtminstone dela med oss av de studier och informationer som finns om olika ämnen som kan stärka oss och våra immunsystem i tider som dessa och annars också förstås. Ingen tvingar dig att dricka te om du inte vill och inte att äta ingefära heller. Men låt oss andra få tipsa varandra. 

Ps. Svara gärna på mitt inlägg #20

Pyttelite
2020-03-21 16:48
0

#27 Tyvärr är den här typen studier inte vatten värda. Oavsett resultat så är det ett för undermåligt underlag. Vi kan överdosera många ämnen som ger utslag på olika parametrar det innebär inte att bråkdelen av samma ämnen stärker någonting. Jag tycker att ni är oansvariga som sprider information som kan feltolkas. I trådstarten står det exakt hur studien ska tolkas dvs att tein inte bara stärker immunförsvaret utan även strider mot virusinfektioner vilket inte är bevisat i refererad studie, varken för människor eller råttor.

FataMorgana
2020-03-21 17:02
2

Vet du vad. Tyck vad du vill, men jag tycker inte att det är oansvarigt att referera till vilka upptäckter man gjort i studier. Om du inte kan läsa dem eller förstå dem så låt åtminstone inte din okunskap gå ut över andra utan var snäll och behåll den för dig själv. För dig må den här typen av studier inte vara vatten värda, men för många forskare är den här typen av studier mycket värda. Det ska väl inte vara så att man måste fråga dig om lov och vad du tycker om en viss studie innan man får dela med sig av den till andra.

Condor
2020-03-21 17:06
3

1. Det fanns lika många vaccinerade i varje grupp och det var inte 98 % utan 92,9 %

" the participants were healthcare workers with a high rate (92.9%) of vaccination"

2.  Det var signifikanta skilnader mellan grupperna angående klinisk definerad influensa, vad som betyder att de uppvisade symptom:

"The incidence of clinically defined influenza infection was significantly lower in the catechin/theanine group"

"The time for which the patient was free from clinically defined influenza infection was significantly different between the two groups"

Endast bland  de fall som bara hade "laboratory confirmed" influensa , dvs. smittade men som inte hade symptom, t.ex. för att de var vaccinerade, var skillnaden inte signifikant. Det talar egentligen för det som forskarna kom fram till i deras conclusion, att grönt te kan vara effektiv för att förebygga influensa.

Något annat har ingen påstått.

Pyttelite
2020-03-21 17:06
0

#29 Tyvärr har du fel och skulle det vara så att jag faktiskt hade fel så skulle ni argumentera på ett vetenskapligt sätt. Har aldrig varit med om i forskningsvärlden att man går till personangrepp som ni gör. Bara det visar att jag har rätt!

Condor
2020-03-21 17:13
2

Jag har försökt att förklara det här flera ggr. men hon fattar inte.

I inlägg 16 skriver hon att studien inte visar något annat än att det påverkar balansen mellan Th2/Th1. Men i studien står att det förbättrar immunförsvaret genom att påverka Th2/Th1 plus en massa andra saker:

"L-theanine improved immune function of the rats by increasing the splenic weight, altering the Th2/Th1 cytokine balance, decreasing the corticosterone level in the serum, elevating dopamine and 5-hydroxytryptamine in the brain, and regulating the mRNA expression of PLC isomers in the heart.  "

Men det filtrerar hon bort, för att det inte passar in i hennes förställning av världen.

Condor
2020-03-21 17:20
1

"Bara det visar att jag har rätt!"

Ja du, om faktan inte visar att du har rätt, då hittar du på andra saker som går helt emot logik och sunt förnunft.

Du behöver inte tala om personangrepp. Du har anklagat hela forumet för att vara homofober och du är inte här för att diskutera, utan för att strida mot de som inte tänker som du.  Ingen här vill ha en okunnig mobbande översittare i forumet som talar om för oss vad du ger oss lov att ställa in och vad vi får diskutera om. 

Du har en förhöjd självuppfattning, är ytlig, manipulativ, har bristande empatisk förmåga lättväckt aggressivitet och gissa till vilken diagnos dessa egenskaper passar.

Pyttelite
2020-03-21 17:24
0

#32 Nej jag filtrerar inte bort det. Studien är gjord på ett lantbruksuniversitet i Kina. Studien hävdar att råttor (16 st) som fått en extrem koncentration av teinlösning får en påverkan i Th2/Th1 balansen. Motsvarande dos skulle vara 100 tabletter per dag för en människa på 50 kg. Om normaldosen är 200 mg . Denna studie har inget med människors förmåga att hantera tein att göra. Vid sådana mängder skulle troligen flera organ haverera.

Condor
2020-03-21 17:51
1

Nej, studien visar att de fick "improved immune function" GENOM att påverka balancen Th2/Th1  PLUS  "decreasing the corticosterone level in the serum, elevating dopamine and 5-hydroxytryptamine in the brain, and regulating the mRNA expression of PLC isomers in the heart.  "

För svårt för dig eller är du inte mottaglig för fakta som inte passar in i den föreställning av världen?

Det var ingen som hävdade att studien hade med människors förmåga att hantera tein att göra, utan för att reda ut på vilket sätt L-Theanin verkar, dvs. genom vilka signalvägar för att förklara resultatet av de andra 39 studierna. Du har inte ens förstått vad vi diskuterar om.

I Inlägg 9 förklarde jag för dig varför de använde sig av så höga doseringar, men det var väl för svårt för dig.

Om du inte är mottaglig för fakta och argument kan man faktiskt inte diskutera på ett vetenskapligt sätt med dig och du behöver inte vara förvånad över resonansen som du får här.

Condor
2020-03-21 17:56
1

Tilägg:

Tein är en helt annan sak än L-Theanin. Tein kallas den form av koffein som finns i te, medan L-Theanin är en aminosyra. Men för dig är det väl en och samma sak. 😃

Vi diskuterar här om L-Theanin och inte om tein.

Pyttelite
2020-03-21 18:08
0

#35 Nu är det ju så att om man manipulerar Th2/Th1 förhållandet på människor kan man få olika effekter. Beroende på individ så kan det vara direkt skadligt att påverka detta förhållande med L-Theanin. Om nu inte studien alls har med människor att göra varför kopplade du då ihop den med COVID-19 och förstärkning av immunförsvaret?

FataMorgana
2020-03-21 18:23
1

Det handlar inte om manipulation, utan om att reglera rätt. Det står ju på vilket sätt Th2/Th1 reglerades (improved immune function). Med varje bit mat som du äter påverkar du immunförsvaret, antingen positivit eller negativt. Här visade det sig att effekten var positiv. De testar ju ut verkningsmekanismer på möss för att man inte kan ge människor så höga doseringar. För att få reda på HUR ett ämne fungerar och vilka vägar det tar och vad det löser ut i kroppen så behövs det stora mängder för att det är lättare att följa signalvägarna på så vis. Man ser det klarare och tydligare och effekten kommer snabbare. Det är därför dom väljer möss framför människor, för att slippa plåga människor.

Pyttelite
2020-03-21 19:00
0

#38 Du vet redan på förhand vad det är som ska manipuleras när ni båda ger råd om detta kosttillskott?

I tider som dessa, när corona härjar, är det viktigt att stärka sitt immunsystem. Det har visat sig att aminosyran L-Theanin inte bara stärker immunsystemet, utan verkar aktivt mot virusar, speciellt i kombination med L-Cystein.  

L-Theanin verkar inte aktivt mot virusar.  Det finns inget som visar att det är ett korrekt uttalande!

FataMorgana
2020-03-21 19:14
1

Varför tycker du att grönt te är så farligt att man måste varna för det? 

Vi råder ingen till någonting, utan det var bara ett tips i all välmening på ett nyttigt och hälsosamt ämne som finns i grönt te och som enligt studier har visat sig ha en positiv verkan på immunförsvaret. Sen är det upp till var och en att själva bestämma sig för om det är av intresse eller inte. För mig är kost och hälsa och att leva och äta hälsosamt ett stort intresse och jag fördjupar mig gärna i den ena och den andra studien och handlar gärna in saker som är nyttiga och som får mig att må så bra som möjligt. Hur andra gör är upp till dem att själva bestämma. Men jag tipsar gärna om vad som finns och vad man kommit fram till i olika studier. Take it or leave it!

Pyttelite
2020-03-21 19:17
0

#40 För att L-theanin kan ge leverskador men det vet du väl redan? https://www.expressen.se/halsoliv/kosttillskotten-kan-gora-dig-sjuk/ Samt att ni far med osanningar! Det saknas bevis för att L-theanin är verksamt mot influensor.

Pyttelite
2020-03-21 20:53
0

Vill även påminna om detta inslag i Expressen:

" Expressen granskar kurerna som påstås hjälpa mot smittan

Några av Sveriges främsta hälsoprofiler försöker slå mynt av människors rädsla för att smittas av det nya coronaviruset. "

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/halsoprofilerna-som-utnyttjar-coronautbrottet/

72mm
2020-03-21 21:11
6

Alltså, ni två (tre).. nu får ni snart ta och ge er. 

För det första, för varje studie som visar att det förhåller sig på ett visst sätt finns det garanterat en annan som visar på motsatsen. Båda sakerna kan dessutom vara sanna på en och samma gång, beroende på sammanhang. 

För det andra, sluta upp med att behandla andra läsare som om de var barn/idioter utan förmåga till att tänka själva och dra egna slutsatser. Bara för att någon antyder att en studie visar att ett visst ämne kan ha positiva egenskaper betyder inte det att alla som läser det fullständigt okritiskt kommer ta det som sanningen, hela sanningen och inget annat än sanningen och glatt göra sitt bästa för att överdosera undermedlet.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

FataMorgana
2020-03-22 11:32
3

Men herregud. Folk äter godis, glass, chips, färdig mat, dricker sig fulla, äter på mc-donalds och förstör sin hälsa, men får man inte tipsa om ett ämne som har visat sig ha postiva effekter på immunförsvaret i influenssa tider. Vilken värld vi lever i! 

Bara för att ett ämne har visat sig ha positiv verkan på immunförsvaret och reducerar mängden virus i kroppen betyder det INTE att man blir IMMUN. Du har studierna, om du inte gillar vad dom kommit fram till så var snäll och beklaga dig hos forskarna och inte här. Vi bara delar med oss av vad forskningen har kommit fram till och inget annat. Sen är det upp till var och en att sjäva avgöra om det är något att ta till sig eller inte och inget som du bestämmer över. 

Att varna för grönt te är lika löjligt som att varna för antioxidanter, vitaminer och mineraler. 

Men som med allt annat finns det människor som har intoleranser, allergier och problem med nedbrytning av vissa ämnen. Skulle man varna för allt en människa kan tänkas reagera allergiskt mot som t.e.x spannmål, mjölk och mejerier, ägg, nötter, soja, fruktos, laktos osv så skulle det inte bli mycket över som man skulle kunna köpa och äta. Överdriven köttkonusumtion leder också till saker som cancer, hjärt och kärlsjukdomar, diabetes och många människor dör av det. 

Vad som gäller leverskador: https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/gront-te--sa-bra-eller-daligt-ar-det-egenligen/

Grönt te är rikt på flavanoler, en typ av antioxidanten polyfenol, och de vanligaste är så kallade katechiner. Man misstänker att det är ämnet EGKG, en form av katechiner, som kan orsaka skador på levern vid höga koncentrationer.

Vissa personer är känsligare och kan ha svårare att bryta ner polyfenoler, vilket resulterar i högre EGKG-nivåer i blodet. Har man dessutom ett lågt energiintag tar kroppen upp mer EGKG och därför ser man att skadorna oftast noteras i samband med bantning.

– Vissa ämnen kan ha den effekten på levern, eftersom det är vårt avgiftningsorgan. Man kan jämföra det med alkohol, som vi klarar av i måttlig mängd men som i för hög dos kan skada levern.

Grönt te har druckits i årtusenden av miljoner människor världen över och är ingen dryck man behöver varna för. Men det mesta kan innebära en risk om man äter det i koncentrerad form och överkonsumerar mycket, säger Ulla Beckman Sund.

Pyttelite
2020-03-22 11:38
0

#44 Ni hänvisar till en studie på råttor från ett lantbruksuniversitet i Kina som bevis för att ämnet skulle stärka immunförsvaret. Ni hänvisa till en studie från Japan att intag av grönt te skull mildra eller tom hindra ett virusutbrott. EM studie som inte tydligt deklarerat risken för orsaksammanblandning. Era tips har ingen vetenskaplig grund - grön te hindrar inte influensa eller virusspridning. När det gäller påverkan på immunförsvaret kan det vara direkt skadligt att äta den här typen av kosttillskott beroende på vad man har för sjukdomshistoria .

FataMorgana
2020-03-22 12:02
2

Fel igen! Studien visar bara vilken väg i kroppen ämnet tar. Föreställ dig att du får en spruta i venen av en läkare. Med en liten droppe kan man inte följa vägen lika klart och tydligt som med en större mängd, men ämnet går till precis samma ställe oavsett om det rör sig om en liten droppe eller om en större mängd.

Eftersom det finns så många studier som visar på en positiv verkan på immunförsvaret ville forskarna nu veta vilken väg L-Theanin tar i kroppen och vad det påverkar på dessa ställen. Det är precis som med ingefära. Det finns en massa studier som visar på positiva effekter bland annat vad som gäller smärtlindring. Men för att inte lämna det där, forskar de nu i laboratorieförhållanden med möss som de ger större mängder gingeroler till för att se exakt vilka vägar ämnet tar och vad de påverkar på dessa ställen, så att dom förstår exakt HUR ämnet fungerar och inte bara ATT det gör det. 

Och igen en gång. INGEN säger att grönt te hindrar influenssa eller virusspridning. Bara för att ett ämne verkar positivt på immunförsvaret betyder det inte att du inte kan bli sjuk. Det talas inte om immunitet varken i studierna eller i våra inlägg, utan det är något som du har tänkt ut helt själv eller så kan du inte skilja mellan immunitet och att stärka immunförsvaret, trots att Condor förklarade skillnaderna för dig i ett inlägg högre upp.

Pyttelite
2020-03-22 12:23
0

#46 Du behöver läsa på. Immunförsvaret har med balans att göra. L-theanin påverkar denna balans åt ett håll. Om det stärker immunförsvaret eller inte beror helt på den individuella jämvikten. I trådstarten står det tydligt att L-theanin stärker immunförsvaret och att råttor och människor fungerar lika. Även med en överdos av tabletter 100/dag i två veckors tid? Jättebra att du nämner att grönt te inte förhindrar influensa eller förkortar insjuknande för det var väl det som den andra referensen skulle visa, inte sant? Nu har vi kommit till vägs ände i denna diskussion!

Condor
2020-03-22 12:46
4

Pyttelite, sådana resonemang som du har med "manipulation" av Th2/Th1 beror på att du inte har en aning om sammanhanget mellan dessa och cytokiner,  eicosanoider, prostaglandiner, cellmembran och fettsyror som reglerar hur inflammationer bildas för att försvara sig mot inkräktare och för att stoppa inflammationen när inkräktaren är besegrad.  För att förklara varför dina resonemang är fel skulle jag vara tvungen til att utbilda dig i cellbiologi, men det kan jag inte göra i ett forum. Jag kan bara tala om för dig att du är ute och cyklar och att du inte har en aning vad du talar om.

Det är alltså lönlöst att försöka att förklara någonting till dig, för att du för det första inte förstår någonting av ämnet och för det andra att du inte tar till dig de saker som även lekmän skulle förstå.

Men jag har ett par frågor till dig och för att du inte ska tro att jag ställer dessa frågor för att vara elak vill jag först tala om för dig hur du presenterar dig i det här forumet.  Du har anklagat hela forumet för att vara homofober. Du söker dig till diskussioner där du träffar folk som inte tänker som du, alltså som är mycket klokare och kunnigare än du och med dessa söker du strid. Du läser fel och förstår fel. Du lägger ord i munnen på folk som de inte har skrivit, som du sen klandrar och kritiserar.  Samma med studierna som du snedvrider. Man kan tala om för dig att det där har ingen skrivit men du tar dig inte till detta. Du förstår inte innebörden av studier, fast man förklarar för dig tålamodigt.  Du är otrevlig, men klandrar om andra inte är trevliga mot dig.

Jag vet inte om det beror på att du är ett troll som är ute för att provocera och förstöra trådar eller om du har allvarliga kognitiva och psykiska problem. Men vad jag vill fråga dig är om du själv lägger märke till att det är någonting med dig som inte stämmer med dig eller om det bara är alla andra som lägger märke till det? Har du någon gång sökt hjälp för att reda ut saken? Om du är medveten om dina problem kan du ju tala om det för oss. Folk har säkert mer förståelse om de vet att du har ett medicinskt problem än om de tror att du bara är ett elakt och dumt troll.

72mm
2020-03-22 12:54
1

Condors allra första mening i det första inlägget är väl det viktigaste i hela tråden?Att lägga ner lite extra energi på kosten och kanske peta i sig kosttillskott i form av (främst) C, D och E-vitamin är nog väldigt bra tips. Helt oavsett grönt te eller inte. 

#44 "Överdriven köttkonsumtion sockerkonsumtion leder också till saker som cancer, hjärt och kärlsjukdomar, diabetes och många människor dör av det."

Håller med dig i övrigt, men fixade felskrivningen! 😃

#48 Ouch.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

FataMorgana
2020-03-22 13:07
0

Överdriven sockerkonsumtion är förstås heller inte bra för hälsan, men det är inte för inte WHO rekommenderar folket bara ca 300 gram kött i veckan. Det finns ett flertal studier som pekar på vilka sjukdomar för mycket kött kan leda till. Men det är inget vi behöver att diskutera om här. Det är inte upp till mig att bestämma över vad folk ska äta eller inte. Jag väljer själv vad jag stoppar i mig efter de studier och den forskning som finns och andra har all rätt i världen att själva göra det samma och att göra andra bedömningar om dom så vill 🙂

Men ja, att se till att få i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler och att stärka immunförsvaret i tider som dessa är bara att rekommendera. Därav tipset om det gröna te´t. Men inget som någon måste dricka. Det var bara ett tips i all välmening för dem som finner det intressant. Det finns ju mycket annat att tipsa om också. Egentligen hade jag tänkt att vi kunde ha fortsatt att tipsa varandra om nyttiga saker i den här tråden, men det verkar som att det inte uppskattas av alla.

Condor
2020-03-22 13:10
1

Det finns mycket som man kan göra för immunförsvaret. Det där med vitaminerna känner ändå alla till, medan L-Theanin är någonting som inte många vet om och därför skrev jag inlägget.

Det där med socker och kött är precis så som med alkoholen.  Om jag dricker en Gösser till maten 4-5 ggr i veckan är det inget problem. Men skulle jag dricka 5 Gösser om dagen över en längre tid skulle jag förstöra min hälsa.

Både socker och kött konsumeras i för stora mängder och många blir sjuka av det.

[Jimmy.L]
2021-03-01 08:15
0

Försäljningen av D-vitamin i alla former har fördubblats på apoteken och i hälsokostbutiker under pandemin. Det visar en rundringning som P4 Jämtland har gjort.

Enligt ovetenskapliga rapporter som spridits via medier ska många av de som blivit svårt sjuka i covid-19 samtidigt ha brist på D-vitamin.
"Vetenskapen är otillräcklig på det här området", säger Håkan Fureman som är överläkare vid medicinkliniken vid Östersunds sjukhus.

https://sverigesradio.se/artikel/kraftigt-okad-forsaljning-av-d-vitamin-trots-att-effekten-ar-osaker

Försäljningen av D-vitamin i alla former har fördubblats på apoteken och i  hälsokostbutiker under pandemin. Det visar en rundringning som P4 Jämtland ...
[Göstage]
2022-02-06 12:09
0

#52 Ny studie styrker tidigare forskarrapporter om att D-vitaminbrist kan medföra ökad risk att insjukna i svår covid-19 och även till att dö i sjukdomen. Däremot har man inte sett någon effekt när covidpatienter på sjukhus har fått höga doser D-vitamin som behandling, rapporterar TT. Man påpekar dock att den senaste studien är gjord på litet underlag.

Ännu en studie visar nu att D-vitaminbrist kan kopplas till en ökad risk att dö i covid-19. De nya rönen stärker misstanken om ett samband ytterligare. D-vitaminbrist
  • Redigerat 2022-02-06 12:10 av [Göstage]