Debatt iFokus

Debatt

Etikettövrigt
Läst 554 ggr
annia1
16

SD-tjafs

Hela världen kämpar med en pandemi och gör vad dom kan för att det ska bli så lite kännbart som möjligt. Men alla drabbas på nåt sätt. Företag drabbas rejält, många kommer gå i konkurs och många blir arbetslösa och många människor blir sjuka och väldigt många dör.

Man kan ju tycka att man ska kunna lägga käbbel åt sidan i tider som nu. Våra politiska partier håller sams och samarbetar. Men på sina håll så tjafsas det om SD. 

Är det nån sorts försvarsmekanism att man inte vill se hur världen hur ut just nu för så länge man kan hålla sig till det man brukar så finns det inte. Eller försöker man skapar nån sorts egen verklighet för man inte vill se hur det är. Eller är det samma mekanism som med trygga sverige. Att så länge det inte drabbar en själv så är ju allt bra. 

Det är ingen som vet hur det blir här i sverige, vi kan bara vänta och se. Men i tider som nu så borde man kunna lägga käbbel åt sidan. För vi kommer ha en jävligt tuff tid framför oss innan samhället kommer tillbaka till vad man kan kalla normalt.

För min del så lägger jag fokus  på att själv hålla mig frisk så jag kan hjälpa mina föräldrar.

.

[Jimmy.L]
4

Jag håller helt med dig.

[Hayabusa]
7

#0 Instämmer. Det finns en utbredd rädsla, närmast ångest, över hur vindarna vänt bland Sveriges befolkning. Migrationsfrågan är fortfarande  viktig, från vänster till höger, men har naturligtvis halkat ner på agendan. Som du säger, det finns en fråga som väger avsevärt tyngre nu. Med tiden kommer Sverige & världen att komma ut på andra sidan av Corona - dock vet ingen hur den världen ser ut. Förändrad? Definitivt, tror jag, men vet inte hur förändringarna ser ut.

Migrationsfrågan är inte bortblåst, den kommer upp på bordet igen. Denna gång, efter Corona, kommer den att behandlas mer seriöst och en generös & expansiv flyktingmottagning kommer inte att vara möjlig. Inte på överskådlig tid. Corona kan mkt väl bli en politisk vändpunkt, men det får framtiden utvisa.

Länkar till en artikel från november 2017, personligen tycker jag att det är en väldigt bra analys. En artikel av en Sosse men det är just bland S som det kommer svänga rejält, tror jag, eftersom migrationsfrågan inte är en "SD-fråga", utan något som har en bred förankring. 

https://kvartal.se/artiklar/ett-fattigare-och-farligare-land/

[Mia-45]
5

Håller med 👍🌺

Draken
4

#0 Instämmer helt och hållet  👍🌺

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

wildfire
3

#0 Fantastiskt bra skrivet Anja 👍

Jag skrev liknande i en tråd om det här på PiF  men ingen tycktes ta notis om saken man gick på i alla fall och jag bara kände nu skiter jag i det här allt vad politik innebär men jag har ett ansvar nu som medmänniska i Coronatider att hänga med men sen är det slut med politik för min del jag lär rösta blankt för nu är jag less på all skit som politik för med sig.

[VSK]
1

Rätt tänkt att vi alla måste försöka övervinna Corona på det ena och andra sättet.