Debatt iFokus

Debatt

Etikettcorona
Läst 3842 ggr
Condor
8

Så här kan vi stoppa Corona

Ingen går ut på 2 veckor inom hela EU. Bara polis, brandkår, läkare, vårdpersonal och frivilliga hjälpare får gå ut. Dessa tar hand om gamla eller sjuka människor i deras hem eller sjukhus. 

Man väljer ett datum ett par veckor framåt, t.ex. 1. April, för att ge folk som befinner sig utomlands chancen att komma hem och för att ge folk chancen att handla nödvändiga varor och proviant för 2 veckor. Sen stänger man EU gränserna. Ingen kommer in och vem som reser ut hamnar i karantän (som han själv betalar) när han kommer tillbaka.

• Redigerat 2020-11-18 16:39 av [Jimmy.L]
  • Redigerat 2020-11-18 16:41 av [Göstage]
Fridaaaa
1

Behövs mer än 2 veckor dock.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Condor
0

ok, 3 veckor.

[Jimmy.L]
7

Problemet är att vi är beroende av sophanteringen. vatten -fjärrvärme, matleveranser till sjukhus och äldreboenden. Vi importerar den största delen av maten det skulle bli kaos med stora brister på mat med risk för plundring och upplopp.

wildfire
5

#0 Har tänkt samma tanke som dig där och kan inte förstå varför inte det sker. Tre veckor minst borde vi kunna stänga ner istället för att ha konstant smittspridning som det är nu och ser vi på Italien samt Kina så kan det bära iväg nåt hemskt så det här är åtgärder som borde tagits direkt man såg hur spridningen drev iväg.

Herveaux
2

…och efter EU:s karantänstid så öppnas gränserna och ett par sjuklingar kommer in och drar igång en ny våg… 

Jag tror JimmyL är inne på rätt spår här.

// Harley

Condor
3

Man kan inkludera folk som behövs för att upprätthålla infrastrukturen till undantagen som får gå ut. Sophanteringen är inget problem. Man behöver bara ställa upp 3 ggr mer soptunnor än vad som finns nu.

Om man t.ex. väljer datumet 1. April, så har affärerna tid att beställa tillräckligt med mat, så att det räcker i 3 veckor.  I vanliga fall äter jag bara färskmat + pasta och sånt, men om det hjälper att rädda liv, har jag inget problem att leva på konserver i 3 veckor.

Just det! Om vi inte gör det, blir nog konsekvenserna värre än 3 veckor karantän för alla.

I så fall får ingen komma in i EU, utan att först hamna i karantän.

[Jimmy.L]
3

Sophanteringen är inget problem. Man behöver bara ställa upp 3 ggr mer soptunnor än vad som finns nu.

Det räcker inte tyvärr och storstäderna kommer få problem med råttor som i sin tur sprider sjukdomar.

Om man t.ex. väljer datumet 1. April, så har affärerna tid att beställa tillräckligt med mat, så att det räcker i 3 veckor.  I vanliga fall äter jag bara färskmat + pasta och sånt, men om det hjälper att rädda liv, har jag inget problem att leva på konserver i 3 veckor.

Det går inte affärerna har inget lager utan allt kommer med lastbilar från ett centrallager.

Din tanke är god men vi lever i ett sårbart samhälle och att stänga ner samhället kommer orsaka större skada än nytta.

Condor
1

Här där jag bor tömmer man soptunorna 1 x i veckan och det finns fällor med råttgift. Skulle man inte tömma dom på 3 veckor, skulle det bara behövas 3 ggr så många soptunnor.

Min sambo har jobbat i stora mataffärer och där levereras färskvaror varje dag och andra varor varannan eller tredje dag. Man behöver bara fördubbla detta 3 veckor före karantänen börjar.

Du får se, att om vi inte tar till sådana åtgärder, att smittan kommer att sprida sig så mycket att hela infrastrukturen kommer att rasa ihop okontrollerat. Bättre att det sker kontrollerat. Vad gör vi om 1/3 eller hälften av alla läkare och vårdpersonal smittas eller befinner sig i karantän, just när det skulle behövas dubbelt så många? Om hälften av de som levererar mat smittas eller hamnar i karantän?

Condor
2

För övrigt, var jag med min sambo i ett stort shopping center idag för att handla kläder till våren. Jag hatar dessa dagar, för där är trafikkaos, man letar en halvtimma efter en parkeringsplats och allt är fullproppat med människor Jag tänkte att hoppas att vi inte blir smittade bland så många människor.

När vi kom fram fanns det massor av lediga parkeringsplatser och det var nästan inget folk där. Ungefär 10 % av det som är vanligt. Affärerna hade rabatter med minus 50 %, minus 70 % osv.  Många vågar inte gå ut och handla och priserna för allt utom mat rasar. Om det fortsätter så här längre tid, kommer det att kosta arbetsplatser. Företag kommer att stängas och massor av folk blir arbetslösa. Staten kommer inte att kunna försörja så många arbetslösa med pengar. Är det inte bättre att bita i det sura äpplet i 3 veckor?

[Jimmy.L]
4

Här där jag bor tömmer man soptunorna 1 x i veckan och det finns fällor med råttgift. Skulle man inte tömma dom på 3 veckor, skulle det bara behövas 3 ggr så många soptunnor.

Det gör man här med men ibland 2 gånger i veckan. Stockholm har inte så stora soprum sen så måste sjukhusen bli av med avfallet. Råttgift hjälper inte alltid tyvärr.

**Du får se, att om vi inte tar till sådana åtgärder, att smittan kommer att sprida sig så mycket att hela infrastrukturen kommer att rasa ihop okontrollerat. Bättre att det sker kontrollerat. Vad gör vi om 1/3 eller hälften av alla läkare och vårdpersonal smittas eller befinner sig i karantän, just när det skulle behövas dubbelt så många? Om hälften av de som levererar mat smittas eller hamnar i karantän?
**

Det kommer behövas minst 100.000 för att bevaka alla områden det finns kriminella, papperslösa, bostadslösa och människor med dålig ekonomi som högst troligen kommer bryta mot utegångsförbud. Även om du kallar in alla poliser, väktare, militären räcker dom inte. Vi får hoppas att viruset inte gillar sommarvärme och ett vaccin.

FataMorgana
2

Tre veckor tänker jag att man överlever även på godis. Så hemskt mycket mat behöver man väl inte? Hyllorna i butikerna är ju fulla med mycket annat än med mat också menar jag, som chips, glass och godis som man också kan tömma hyllorna på. Tänker att man inte behöver mer än par kassar per person för att överleva. Jag skulle i allafall kunna offra mig till att sitta hemma i några veckor och vara hungrig eller äta godis om man på så vis skulle kunna stoppa spridningen. 

I Kina lyckades dom ju på något sätt, men jag tror inte att butikerna var helt stängda. Läste att någon  utvald person i familjen fick gå till affären varannan dag. Men hur var det med sophanteringen där? Har dom ens sophantering där?  Något måste ju göras tycker jag. Annars har vi det snart i hela Europa så som det är i Italien just nu. Jag vill inte att mina föräldrar som är i riskgruppen ska dö av det här och inte några andra heller förstås.

Condor
1

Jag tror inte att råttorna skulle föröka sig väldigt mycket under 3 veckor. Ett problem är förstås bostadslösa och papperslösa, som man måste skapa bostadsmöjligheter för.

Men vi skulle ha fler poliser till förfogande eftersom det inte behövs någon trafikövervakning och de som sysslar med att jaga drogmissbrukare skulle kunna göra viktigare saker. Man skulle nog få ihop tillräckligt med folk för att övervaka om militären hjälper till:

"Svenska armén består av 30 000 aktiva soldater, 22 988 reservister och 38 000 hemvärnssoldater "

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_svensk_milit%C3%A4r_utrustning

[Jimmy.L]
5

God handhygien. sluta peta sig i ansiktet och stanna hemma när man är sjuk skulle hjälpa mycket tror jag.

FataMorgana
2

Ja men det finns ju folk som bär på viruset utan att känna av några symptom också. Sen går de omkring och smittar ner andra utan att veta om det. Och innan symptomen bryter ut kan man också smitta andra och hur många av de som tror sig ha den vanliga förkylningen har egentligen corona? Men visst är god handhygien absolut jätte viktigt just. Men det krävs nog mycker mer än så, tänker jag.

Randomel93
5

Och hur tänker ni att exempelvis familjer som knappt lever månad till månad ska ha råd att bunkra upp bara sådär? Och folk som har lantbruksdjur, hästar, hundar som behöver rastas, vad skulle gälla dom?

[Jimmy.L]
1

#12 Dom siffrorna är inte säkra, sen kommer nästa problem, Skyddsmasker du måste skydda personalen och bränsle till fordon du har ju stängt ner alla bensinmackar och depåer. utan fordon kan du inte övervaka.

[Jimmy.L]
4

#15 Ja för att inte glömma mjölkbönderna vad gör man med mjölken.

Efter tre veckor med utegångsförbud är läget så här

• Matbrist
  • Bensinbrist
  • Företag i konkurs
  • Människor i ekonomisk kris
  • Stor arbetslöshet
Herveaux
1

#13 Precis. Sunt förnuft kan räcka långt.

// Harley

[Jimmy.L]
1

#18 Jo vi får inte gripas av panik.

[VSK]
15

Är väl busenkel lösning. 

[Jimmy.L]
2

Eller PostNord 😃

[VSK]
1

😃

Herveaux
2

#20 Klockren! 😂

// Harley

Condor
2

Jimmy, om vi inte har 3 veckor utgångsförbud, kommer konsekvenserna att bli mycket högre. I Italien upplever hela hälsosystemet just nu ett totalt samanbrott. Vem som t.ex. får stroke eller liknande kan inte räkna med att få så snabb sjukvård som det behövs.

Allt det där som du skrev som kommer att hända om vi har 3 veckor utgångsförbud, kommer att hända i mycket större utsträckning om vi inte har 3 veckors utgångsförbud.

Tänk på hur snabbt smittan sprider ut sig. För lite över 3 veckor hade italien sitt första fall. Idag har de över 10.000 smittade och över 100 dödsfall om dagen.  Trots att pensionerade läkare har börjat att jobba igen, är det för lite personal.

Jag hörde en expert som intervjuades att prata på TV igår. Han fick frågan, varför testas bara människor med influensaliknande symptom, om många människor med Corona inte har mer symptom än vad man har vid en vanlig förkylning eller är symptomlösa, men som ändå sprider viruset. Han sa att det handlar inte om tester som man kan köpa på apotek, utan tester som man behöver ett laboratorium för. Han sa att resurserna inte räcker för att testa alla.  Om smittan fortsätter att sprida sig i samma takt, kommer vi inte ens att kunna testa majoriteten av alla smittade. Om vi inte ens har resurser att testa människor, har vi ännu mindre resurser att behandla alla sjuka om ett par veckor.

[Jimmy.L]
5

#24 Är du medveten om att sjukvården inte heller kommer fungera dom är beroende av hantverkare, leverantör, el, vatten för att fungera. Dina 3 v kommer kosta mer människoliv än viruset orsakar. 

Drygt 11.000 är smittade i Italien av en befolkning på 60 miljoner. Det är väl 0,01 % av befolkningen. 

Och vad händer när smittan kommer tillbaka ska du stänga ner allt igen i panik?

Condor
2

Har du räknat ut hur många som kommer att vara smittade om 2 eller 6 månader om smittan fortsätter att sprida sig i samma takt?  I Spanien fördubblade sig antalet smittade på en dag. I Österrike, var det 25 % mer på en enda dag. Italien vill jag inte ens tala om.

Skulle smittan komma tillbaka, kanske forskningen har utvecklat bättre mediciner eller ett vaccin och då kanske den vanliga influensan har gått tillbaka.  Det är ett större problem om 2 smittsama sjudomar uppträder samtidigt och det är ett problem om människor får både Corona  och influensa samtidigt.

Experten som talade på TV igår sa att det finns undersökningar i USA som visar att den varmare årstiden inte kommer att förbättra läget. I Spanien är det ju dessutom redan vår, med 20-25 grader, så det kan vi inte hoppas på.

Om vi inte stannar hemma i 3 veckor, kommer smittan att sprida sig så mycket att det inte bara blir brist på hantverkare och leverantörer, utan även på läkare, mat och mycket annat, för en mycket längre tidsperjod än 3 veckor.

[Jimmy.L]
2

#26 Okej alla får vara hemma 3 v.

Veckan efter är viruset tillbaka i Sverige. Tänkte du att alla ska jobba 1 vecka och sedan vara hemma 3 veckor igen?

influensa 2017-2018 dödade över 1000 människor i Sverige inte stängde vi ner samhället då.

Condor
2

Om man stänger EU gränsen och bara släpper in folk efter att de var 2-3 veckor karantän, kommer smittan inte att komma tillbaka snabbt.

Influensan smittar 1 miljon människor i Sverige varje år och av dessa dör 1000.

Skillnader mellan influensa och Corona:

1. Corona smittade tills nu 10.000 människor i Italien och det dör varje dag över 100. Skulle en miljon vara smittade, skulle det innebära 10.000 döda på en dag.

2. Influensan försvinner efter 4-5 månader, när den varma årstiden kommer. Corona kommer enligt experter inte att försvinna.

3. Mot influensan kan man vaccinera sig, men inte ännu mot Corona.

Därför behöver man inte stänga samhället pga influensa, men mot Corona har det en mening.

[VSK]
5

Så vitt jag förstått så är det vården själva som bestämmer vilka som skall testas för Corona-Viruset så de kända fallen är lite snöflingor på toppen av ett isberg. 

Det bästa man kan göra som helt vanlig person är nog att försöka undvika folksamlingar så gott det går och för bövelen, när du betalar maten du köpt eller bensinen du tankat så tryck för tusan inte med fingrarna på knappsatsen utan använd nån penna eller toppen på en nyckel eller liknande. Använd handske när du tar i bensinpumpens handske mm. 

Sen så gissar jag på att ju mer nyttigt man äter och ju mer man kan vila/sova hjälper kroppen att försöka bekämpa viruset (lär väl inte bli sämre iaf). Sval frisk luft är det bästa man kan andas om jag förstått saken rätt. 

Vi har 3 st luftrenare här hemma nu med trippelfilter (förfilter, kolfilter och HEPA) så kroppen får andas så ren luft som möjligt när man är hemma. Sen även för den luft som kommer från trappen när man måste öppna ytterdörren. Skulle man bli smittad så är det nog dumt att utsätta sig för pollen om man nu har pollenallergi eller andra allergier. Allt som kan underlätta kroppen är bara av godo.

Är inte så länge sen vår eminenta regering sa att läget var under kontroll samt att det inte fanns risk för epidemi. Än en gång så har vår regering visar hur jäkla odugliga de är vid katastrofliknande scenarion. 

Löfven är ju expert på att behandla vuxna människor som små barn så han försöker dilla i oss att det är nåt slags jäkla maratonlopp vi alla springer. 

Begriper fortfarande inte hur fasen man kan rösta på sånt destruktivt parti med totalt noll koll på det mesta.

Condor
3

Jag brukar att ta med mig desinfektionsmedel för händerna när jag är ute.  Efter att ha tankat eller rört en bankautomat, använder jag det.  Dörrhantag rör jag inte där som alla i vanliga fall tar i. Äta nyttigt gör jag ändå och det räcker nog med att vädra hemma. Luftfilter är mer någonting för folk med allergier, t.ex. pollen eller dammkvalster. Tillräckligt med sömn är viktigt för immunförsvaret och sen ska man se till att inte ha kalla fötter eller frysa längre tid.

[Jimmy.L]
2

#28 Då har vi ingen mat alls efter dina 3 v och total anarki i hela EU. Vi har knappt livsmedelsproducent i Sverige.

Låter du skördar vänta 3 v kommer det bli hungersnöd. Alla länder kommer då se till att skörden går till egna befolkningen efter 3 v. 

Även om du stänger ner kommer människor smugglas in i EU. Det finns inget 100 gränsskydd.

Herveaux
3

#28 Att skrämma upp folk med siffror som i punkt 1 tycker jag bara är onödigt. 

Globalt har 120 944 smittats varav 4365 personer avlidit, ca 3,6%. 
(65 972 personer har tillfrisknat, ca 54%.) Källa
Googlar man lite så ser man snabbt att Italien sticker ut med sin dödlighet på runt 5% mycket p.g.a sin äldre befolkning.
Hela 23% av landets invånare är 65 år eller äldre. Källa

// Harley

[VSK]
6

Nu tänker jag dela med mig av ett inlägg som går att dela på Facebook, men då inte alla har Fb så tar jag mig friheten att dela dennes personliga tankar och erfarenheter. Förhoppningsvis så kan detta vara till nån form av hjälp på nåt sätt.

Kära Sverige,

Ni som känner oss vet att vi bor i Italien, ett land som genomgår en mycket svår situation just nu. Hela landet står still och sitter i en historisk karantän, samtidigt som vi hör berättelser inifrån sjukhusen om hur vårdpersonalen i den hårdast drabbade regionen Lombardiet måste prioritera vilka patienter de ska rädda livet på.

De flesta klarar viruset bra, framförallt barn (förutom att de är smittbärare), men många utvecklar dubbelsidig lunginflammation. Och det är inte bara äldre som drabbas av lunginflammationen, också män och kvinnor upp till 40, till och med vissa ungdomar har behövt respiratorhjälp.

Men problemet är inte bara själva symptomen/åkommorna, utan också den begränsade utrustningen och personalen som finns för att bekämpa dem. Det finns bara 3000 respiratorer i Italien och snart är alla upptagna. Självfallet prioriteras de yngsta och starkaste, vilket är logiskt, men det är ändå omskakande att vi har kommit dit vi är. Att vi nu måste välja vem som ska få leva vidare.

Vi var själva imponerade över sjukvården i Umbrien där vi bor, när vi kom hit för sex år sedan. Noggrannheten och tillgängligheten, hur snabbt allt gick. Vi älskar Sverige på alla sätt, men vi var ärligt talat inte vana vid det från hemlandet. Med tre aktiva barn och en fru som håller en hel gård i ordning har det blivit många besök hos både läkare och sjukhus.

Mycket var väldigt byråkratiskt i Italien tyckte vi, men var det något de hade koll på så var det vård och krishantering. Jordbävningar, vulkanutbrott, skogsbränder och krig har gjort befolkningen flexibel, hjälpsam och utryckningsklar ända in ryggmärgen verkar det som. Landet är ju ofta ganska snabbt att bistå även andra länder som har problem vid olika typer av kriser, som när Sverige nyligen hade svåra skogsbränder tex.

Betänk också att Lombardiet är Italiens rikaste och på alla sätt effektivaste region. Deras sjukvård är som tur är landets vassaste. Ändå befinner de sig nu i totalt krisläge och kaos, vilket har lett till den totala nedstängningen som vi nu befinner oss i.

Så hur mår vår familj då? Vi är omskakade men vi mår bra. Umbrien (med sina knappt 1 miljon invånare) har endast 28 smittade just nu, på en yta som är ungefär lika stor som Skåne. Alla vi känner befinner sig i sina hem och är ansvarsfulla och tar situationen på allvar som sig bör. På något sätt känner vi oss tryggare nu än för några dagar sedan och det konstiga mitt i allt detta är att jag faktiskt inte är så orolig över oss längre, utan mer orolig för er i Sverige och andra ställen i världen.

Mest orolig är jag för luftkonditionerade Florida, som likt Italien är en turistmagnet. Ett ordentligt utbrott i USA kommer av massor av anledningar få ödesdigra konsekvenser för oss alla. Och ingen verkar agera på riktigt. Business as usual.

Och jag upplever samma ofrivilliga – om än välmenta – arrogans från svenskar jag pratat med när det gäller Corona-viruset.

Vi har läget under kontroll, är inte en produktiv tanke. Ni som suttit i ledningsgrupper vet precis hur farlig den tanken är. Den är så farlig att om man tänker den, ska man ändå hålla tyst om den. Låtsas vara i alla fall lite bekymrad.

Ni har fortfarande en chans att förebygga i Sverige, trots omfattande spridning.

Stockholm har idag mer än 5 gånger fler smittade på mycket liten yta, om man jämför med oss i Umbrien. Lika många smittade som en del samhällen hade i Italien då de var tvungna att ändra till att bli ”röda zoner”. Ändå fortsätter ni besöka melodifestivaler, biografer och diskotek. Jag kan inte låta bli att undra vad ni tänker om Italien. Ni kanske schablonmässigt antar att italienarna bara har lite oorganiserad medelhavsmentalitet, att det delvis är därför det som händer här händer. Jag kan förstå det. Jag kan till och med förstå att man skämtar om det. ”Made in China”, ”made in Italy” osv.

Ni kanske tänker att det inte kan hända i Sverige, att sådant här händer bara på andra ställen. Och att ni är på betryggande avstånd. Jag hoppas innerligt att ni har rätt. Och att ryktet om att viruset trivs bäst i just klimat som Sveriges inte stämmer. Hoppas, hoppas, hoppas.

Tyvärr verkar det inte vara så. Ni ligger flera veckor efter oss i Italien. Ändå hade ni igår kväll 260 smittade i Sverige, vilket sett till befolkningsmängd, är dubbelt så många som i Tyskland, där situationen redan betraktades som okontrollerad. Ikväll kommer det säkerligen vara uppemot 300. Fallen som inte går att spåra kommer öka exponentiellt närmaste dagarna.

Skåne skulle kunna ha lika många smittade ikväll som här i Umbrien, på lika stor yta. Skillnaden mellan Skåne och Umbrien just nu är att vi har vidtagit alla tänkbara åtgärder, värmen är på väg och italienska folket har bestämt sig för att vinna över Corona-viruset.

Hoppas ni gör det samma. Hoppas beslutsfattarna där hemma överskattar virusets kraft, snarare än underskattar det. Detta är ingen vanlig influensa. Italiensk krishantering är god. Italiensk sjukvård är bra. Snacket om att vanliga influensor dödar lika många stämmer inte. Corona-viruset är otroligt kraftfullt. Stäng skolorna och begränsa umgänget. Skit i börsen och tänk på det som är viktigt. Sluta hänga i folksamlingar i onödan, gå inte på gym, var mycket utomhus om det går. Det gäller bara en kort period i livet om det här görs rätt.

Och lyssna på de som låter alarmistiska. Sålla, men lyssna.

Hoppas allt löser sig snart. Hoppas ni har många respiratorer. Hoppas vi får fira midsommar i Sverige

Stor kram från Italien

_Tomas Bacoccoli
_

[Jimmy.L]
0

#32 Exakt och  ett vaccin är under utveckling.

[VSK]
2

Då många har pollen eller andra allergier så vet man att dessa ofta tar musten ur folk. Skulle man ha luftrenare som på så sätt kan ta bort symptomen eller iaf lindra det stort, så skadar inte detta kroppens kraft att försöka fixa viruset om man är smittad. Va mest så jag menade med luftrenare.

I mitt fall så spelar det ingen roll hur försiktig jag är då jag oftast inte har närkontakt med andra människor alls och det beror på att frun jobbar på sjukhus. Min försiktighet mot andra är att hålla avstånd till de om det går. Som exempel så säger jag åt de jag ska umgås med att hålla avstånd, även om ingen av oss skulle vara smittade (för det kan man ju inte veta).

Condor
2

Det är inte min mening att skrämma upp folk, men jag tror att man underskattar situationen.  Även om de flesta dödsfall är äldre människor, är statistiken oroväckande.

Av de ungefär 10.000 smittade i Italien har bara lite över 700 blivit friska och över 500 dött. Det betyder att vi inte ännu kan säga hur många av resten (8700) som kommer att bli friska och hur många som kommer att dö. Precis så är det också med de andra statistikerna. Den globala statistiken innehåller till den största delen människor från Kina och dessa statistiker är inte pålitliga.

Jag såg på TV hur en kinesisk bloggare informerade människor per videoklipp om hur myndigheterna ljuger och det visades bilder på hur man gömmer undan och förbränner lik. Bloggaren häktades.

Men vaccinet kommer i bästa fall först att släppas fritt om ungefär 1 år. Jag läste att man tidigast kan börja att testa i April med små studier och sen måste man göra större studier. Sen tar det tid tills man har tillverkat stora mängder av vaccinet.

Draken
1

Skulle inte bli ledsen över 3 veckors utegångsförbud ;) men jag som jobbar inom vården lär väl inte få den förmånen 😉

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Condor
2

Folk som jobbar inom vården är bland de med störst risk att bli smittade, men om alla stannar hemma minskar risken för utspridning, för att man bara kan smitta sig på sjukhus eller i människors hem när man tar hand om dom. I så fall kan man bära skyddsmask och handskar, vad som minskar risken igen.

Det är oroväckande att så många läkare och vårdspersonal smittar sig och ännu fler hamnar i karantän, just när de behövs som mest. Hastigheten som viruset sprider sig med verkar att öka i % ju fler som är smittade.  I Österrike var det igår på morgonen 202 smittade. Idag på morgonen var det redan 304. Hastigheten kommer nog att öka, men om man räknar med hastigheten som vi har nu, fördubblar sig antalet smittade ungefär varannan till var tredje dag.  Fortsätter det så här har vi om ett par veckor miljoner smittade.  En expert räknade ut att 4,5 miljoner kommer att vara smittade i Österrike om 45 dagar, alltså runt halva befolkningen.  Jag läste att Merkel räknar med att 60-70 % kommer att bli smittade i Tyskland, alltså ungefär 50 miljoner.

I Italien dog det igår 200 människor, medan det bara var 40 som blev friska. Det betyder att det för tillfället  dör 4-5 ggr mer människor än vad som blir friska.

Jag måste erkänna att jag också har underskattat situationen, fast mindre än de flesta. Vi kan inte vänta till den första April med utgångsförbud. Vi måste göra det den här veckan eller senast nästa vecka.  Men om vi inte gör det fram till den 1. April har vi om 2 månader ingen sjukvård längre, ingen infrastruktur, ingen mat,  inga mediciner, inga som övervakar lagar = anarki, men en massa sjuka och döda människor. Man kan överleva utan mat i 3 veckor, men alla borde väl klara sig med maten som de har hemma i 1-2 veckor, så det kan vi nog överleva.

[Göstage]
0

Fem ur personalen vid intensiven på Hallands sjukhus har konstaterats ha viruset. En av dem smittades vid skidsemester i Österrike och förmodas vara källan till den vidare spridningen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/anstalld-pa-iva-i-varberg-smittad-av-coronavirus-smittsparning-bland-personalen

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/fyra-nya-coronafall-bland-medarbetare-pa-intensiven

[Jimmy.L]
3

Folk verkar ha panik, det är den största risken.

[Göstage]
3

En AT-läkare konstaterar resignerat på Facebook att människor med förkylningssymptom envisas med att uppsöka vårdcentralerna för undersökning (trots myndigheternas upplysningar om att man skall undvika det, och trots tydlig skyltning på flera språk vid entréerna). Nu utsätter man människor ur riskgrupperna för sina virus, oavsett om det är vanlig säsongförkylning ellermöjlig coronasmitta.

"Allt detta kan man få hjälp med via sina ordinarie vårdcentralers videotjänster eller via de privata nätläkarna. Om vartannat med dessa influensapatienter välkomnar jag in på rummet äldre, sköra och multisjuka som i vissa fall faktiskt behöver min hjälp. Dessa grupper blandas i samma väntrum, sitter i samma undersökningsrum och undersöks av samma läkare minutrar efter varandra."---

Condor
2

Men det är inte utan anledning. Politikerna sägar att vi är bra förberedda, men folk inser att det bara är ett "lugnande piller" som egentligen är ett placebo.

1. Det finns inte tillräckligt med skyddsmaskar.

2. Det finns inte tillräckligt med desinfektionsmedel.

3. Maten börjar att ta slut i affärerna. Igår när vi handlade fanns det t.ex. inga ägg.

4. Resurserna till att testa alla misstänkta fall räcker inte.

5. Det kommer snart inte att finnas tillräckligt med sängar och plats för sjuka på sjukhus.

6. Allt fler läkare och vårdspersonal hamnar i karantän.

7. Har man symptom, får man inte gå till en läkarmottagning och om man ringer till en hotline (i Österrike) svarar ingen på 3 timmar. Har man inga väldigt svåra symptom kommer ingen läkare.

8. Smittan sprider sig med väldig fart och det visar sig att åtgärderna inte räcker.

Klart att många får panik.

[Mia-45]
2

Här i stan så stänger man samlingslokaler där folk samlas, modevisningar flyttas till en senare tid då allt är säkrare. 
Travet har stängt för publik. 
Jag vart nyss hos min läkare. Saknade där handsprit i väntrummet. Det borde nu sättas ut med tanke på läget.

LBB
2

Det är väl bara att lakoniskt konstatera att ca 3/4 av befolkningen kommer att smittas. Detta år. Alla åtgärder som görs stoppar inte smittspridningen, bara fördröjer den. Vilket för samhällets del är ett vällovligt syfte. Att så att säga fördela bördan under längre tid.  De stora skadorna lär nog komma från den panik och de praktiska och ekonomiska skadorna som drabbar samhället. Inte antalet döda.

[Jimmy.L]
6

Bara för äggen tar slut är det ingen kris.

Jag har varit med att mjölk, ägg, bröd, kaffe, fisk, kött, grönsaker, frukter har tagit slut i en affär. 

Det har dött över 10.000 i världen i vanlig influensa hittills som media inte skriver om.

Faktiskt dör det fler dagligen i vanlig influensa än i corona.

Visst ska man varna om corona men få inte panik det är mycket värre.

[Göstage]
3

#40 I Danmark blev det tydligen hamstringspanik igår efter regeringens krispaket.  Man fick gå ut och förklara att affärerna kommer att kunna trygga matleveranserna, och att man kanske tvingas införa tvångsåtgärder om det blir för mycket hamstrande. (Vet inte hur man i så fall tänkt sig övervaka det - kanske genom ransonering?)

Enligt en tillfrågad  professor beror hamstringsbeteendet på en logisk och primitiv instinkt att trygga tillvaron för sig själv och sina närmaste ("flocken") när fara uppstår, reell eller inbillad.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/professor-om-hamstring-en-panikreaktion-hvor-man-vil-redde-sig-selv

wildfire
6

Panik ska vi inte ha men vara vaksamma och använda sunt förnuft.

Jag sätter mig själv i karantän nu. Nyser, hostar, har beläggning på stämbanden och blir andfådd nån gång ibland men ingen feber mig veterligt det känns inte så.

Nu behöver det inte vara Corona bara nåt litet vanligt snörvel men det känns inte riktigt så och problemet är här på orten gör dom inte prover så jag måste ta tåget till lasarettet och är det nu nåt åt Corona så det tänker jag inte utsätta medmänniskor för men blir det värre får jag ringa 1177 och höra hur man ska göra om nån kommer hem eller hur dom löser det där om det ens görs mer än på dom som ligger inne. Vet ju inte vad som gäller för det är nya bud hela tiden om det här.

Jag är sällan sällan förkyld så det är märkligt om det kommer just nu i Coronatider. Får se vad det blir och tar vägen men hemma stannar jag och går inte ut och utsätter någon annan ifall det skulle vara Corona och då är det lindrigt i så fall  men här måste man tänka på andra och inte utsätta någon annan.

Hamstrat mat har jag gjort och klarar mig en månad ungefär. Jag kan tycka att vårt land sköter det här lite slappt och fler instanser skulle behöva stänga men många börjar själva att bomma igen så här tänker man verkligen rätt.

Allt kan inte läggas ner helt klart men en del och på så vis kanske kunna lindra spridningen. Såg att gatorna var väldigt tomma på folk i Stockholm i tidningen  och det är en riktigt ovan stadsbild så folk tänker verkligen och det är alla tiders bra.

[Jimmy.L]
2

#46 Så länge mattransporter till affärer fungerar så är inte jag orolig för tomma butikshyllor.

#47 Ja folk tänker till lite mer nu som att hålla sig hemma vid en förkylning men även bättre på att tvätta händerna.

Condor
0

Jimmy, det är inte bara äggen.  Varje gång vi handlar är det flera saker som inte finns tillgängligt och flera hyllor är tomma.

Att många fler dör av influensa beror på´att många fler är smittade. I hela Österrike är det för tillfället ungefär 100.000 som har influensa.  Hur många blir det när det är 100.000 som har Corona?  Eftersom Italien har 10.000 smittade behöver du bara multiplicera med 10. Italien hade igår som sagt 200 dödsoffer. Multiplicerat med 10 blir det 2000 dödsoffer om dagen, dvs. lika många som dör under en hel influensasäsong. Om en miljon smittas är det 20.000 om dagen. Vi kommer inte ens att kunna röja undan liken.

Condor
0

Wildfire, sannolikheten att du har en vanlig influensa är mycket större än att du har Corona, men det är ändå bäst att vara försiktig och låta testa sig. Jag har heller inte varit förkyld på 3-4 år, men för 2 år hade jag den värsta influensan som jag någonsin har haft.

Influensa och Corona ska ju ha liknande symptom, men jag vet inte om Corona börjar på samma sätt som en influensa eller som en förkylning,. Förkylningar orsakas ju också av virusar i familjen Corona.

En influensa kommer mycket snabbt. Det kan t.ex. hända att du på morgonen känner dig frisk och på eftermiddagen har du över 39 feber. En förkylning däremot känner man den första dagen en liten smula, den andra dagen mer och den tredje dagen bryter den fullt ut. Febern brukar först komma den andra eller tredje dagen och är sällan över 38,5 grader.

Hoppas att allt går bra för dig.

[Jimmy.L]
2

#49 Affärerna har inget lager det har jag berättat om flera gånger när en vara tar slut måste dom beställa det av leverantöreren. Dom har inget lager allt kommer med lastbilar.

Italien har en hög medelålder på sin befolkning det har alla förstått att corona slår hårdare i mot.

Inse det handlar om att äldre i Italien är hårt drabbade.

EU säger det, läkarna säger samma sak, Alla myndigheter i hela världen säger samma sak dom äldre drabbas hårdast.

Italiens befolkning är näst äldst i världen bakom Japan.

Unga italienare klarar sig bättre än dom som är 40+ som har tidigare sjukdomar.

FataMorgana
1

Hoppas du kryar på dig fort. Det är så fint att läsa om hur mycket du bryr dig om andra. 

Här hos oss finns det också många äldre som vi måste göra allt för att skydda.

Condor
0

Men ändå är tendensen att det varje dag finns fler tomma hyllor.

Jag vet att det lever många gamla människor i Italien, men det räcker inte som förklaring till att det för tillfället dör 4-5 ggr mer människor i Italien än vad som blir friska. Igår var det 200 döda och 40 som blev friska. 

Tänk på att det säkert smittas fler unga människor än gamla pga de har fler sociala kontakter. Men ändå dör för tillfälet många fler än som blir friska.  Det är därför som förklaringen med gamla människor inte räcker. Antalet människor som blir friska borde väl vara högre i så fall.

Dessutom vill vi ju också skydda äldre människor.

[Göstage]
2

Var inne ett snabbärende i en Nettobutik igår, och de hade välfyllt med sådana varor som det råder brist på hos ICA-butikerna enligt rapporterna i trådarna här. (Fördubblade mitt lager av Bullens Pilsnerkorv, så nu har jag två.)

[Jimmy.L]
1

#53 Snälla Alla butiker har ibland tomma hyllor så väl i goda tider som vid kris.

Åter igen Kina dog äldre, i Italien dör äldre, i Spanien dör äldre, i Sydkorea dör äldre. i Storbritannien dör äldre, USA dör äldre, i Iran dör äldre, i Tyskland  dör äldre och i Sverige har en åldring dött.

Sjuka personer och äldre är mer känsliga för virus.

Dom har skrivit 1000 gånger att världens sjukvård prioterar dom som blir sjuka och rapporter inte dom som blir friska.

FataMorgana
2

Ja men vi vill väl inte att våra äldre ska dö?

Condor
0

Men det är inte vanligt att det för varje dag finns mindre och mindre varor i butikerna.

Som jag skrev, räcker inte förklaringen med äldre människor. Visst rapporterade Italien att det tillfrisknade 40 av de 10.000 som har viruset  Österrike rapporterar också att 4 tillfrisknade. Vem är det som inte rapporterar?

[Jimmy.L]
3

#56 Det påstår jag inte heller.

#0 Vill ju stänga ner Sverige i 3 v dom äldre får ingen mat då efter som det ofta är mat lagad i storkök som sen körs ut till dom äldre. 

Storköken kan inte ha så stora frysrum för att förse dom äldre och sjukhusen med mat. Och dom svälter ihjäl. liksom dom som ligger på sjukhus. Man måste vara medveten om konsekvenser av sådan nerläggning.

Condor
3

Som jag skrev ska alla som behövs för att upprätthålla infrastrukturen få gå ut för att göra deras jobb.  Förr eller senare måste vi ändå göra det. Bättre att göra det nu, innan allt för många är sjuka.

[Jimmy.L]
2

#59 Men du vill ju stänga Sveriges gräns eller hur i 3v?

Condor
0

Bäst är om alla EU länder tar till med samma åtgärd och vi stänger EU yttergränsen (Plan A). Men om det inte går att organisera måste de länder som har viljan och möjligheten stänga gränserna och införa ett utgångsförbud (Plan B). Om 3 veckor kan det vara för sent.  Det måste ske tidigare.

[Jimmy.L]
5

#60 Det krävs att du då har mat hemma för 3 månader.

1. Folk kommer tömma affärerna innan utegångsförbud.
  2. Produkten av livsmedel kommer behöva en månad att komma ikapp, där efter behöver affärerna 3-4 månader innan dom har full sortiment 
  3. Du kommer efter 3 v behöva köa i timmar för ett ägg eller ett paket med köttfärs
  4. Du kommer köa för bensin 

Har du mat för tre månader hemma? 

Sverige finns det mycket begränsad livsmedelsproduktion vi sänder fisk till Kina för att rensas, kött till Danmark eller Polen för att packas. 

Om du anser att det är tomt i butiken nu så kommer du få en shock att köa i timmar för lite salt efter ditt utegångsförbud.

Bensinbristen kommer slå hårt mot samhället.

Du måste inse Sverige klarar inte av 3 v  med utegångsförbud vi har ingen beredskapslager av mat.

Marinas Mix
2

#11 "Hyllorna i butikerna är ju fulla med mycket annat än med mat också menar jag, som chips, glass och godis som man också kan tömma hyllorna på."

Bra ide?? Kan nog funka för vissa, men alla som har diabetes och andra sjukdomar, vad ska de äta?

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

FataMorgana
1

För dem som kan äta det så klart. Men annars finns det en massa konserver och påssoppor, flingor, mysli, knäckebröd, nötter och mycket annat som man kan köpa. Det finns också proteinshops med proteinpulver och proteinbars i olika slag. Så på något sätt skulle nog folket överleva i några veckor på det som finns att hitta i olika affärer.

Condor
1

Om vi har 3 veckors utgångsförbud och produktionen stoppar för 3 veckor behövs det inte 2 månader och 1 vecka för att tillverka maten som inte producerades under 3 veckor. Man kan också leva på konserver och pasta i ett par månader. Jag inser att det blir ett problem, men om vi väntar tills viruset stoppar produktionen för att människor som producerar mat är sjuka eller i karantän blir det en längre tid utan mat.

I Italien har de redan över bekräftade 15.000 sjuka, men säkert ett ännu högre mörkertal och över 1000 dödsoffer.

I Brasilien är en av Bolsonaros Medarbetare smittad och därför är Bolsonaro under iaktagelse. Eftersom Bolsonare hade en träff med Trump, är han också misstänkt. Vad gör vi om våra politiker blir sjuka? Vem styr länderna?

Om vi gör ett utgångsförbud NU har vi åtminstone fortfarande politiker, läkare, vårdspersonal och om 3 veckor är det över.

Condor
0

Här kan ni se skillnaderna mellan corona, förkylning och Influensa                                  

FataMorgana
1

Såklart att man inte kan sätta alla människor i karantän. Det måste ju finnas människor som håller infrastrukturen uppe, men man kan i allafall stänga en massa affärer där ute som skoaffärer, smyckesaffärer, klädaffärer och affärer som säljer sportartiklar m.m och se till att en mycket stor del av befolkningen hålls inomhus så att folket åtminstone inte blir alla smittade samtidigt. Sen har man bättre koll på vilka som befinner sig hemma och på  vilka som jobbar och var dom jobbar och på vilka som blir sjuka, så att man kan separera människorna från varandra och de som insjuknar  kommer på så vis inte i kontakt med mer än ett fåtal personer. Ingen får bege sig utomlands, utan endast de som behöver göra det för att hålla infrastrukturen uppe. Man kan alltså inte stänga in varenda en människa i sina hem, men man måste göra det så långt det bara går.

[Jimmy.L]
3

#65 Hur tror du pastan görs?

1.  Du behöver mjöl
  2. Mjölet kommer med lastbil från ett lager
  3. Lastbilen behöver bränsle för transport
  4. Bränslet är slut
  5. Bränsletillverkaren behöver Disel 
  6. Oljefartygen måste hämta råolja
  7. Oljan blir till bränsle
  8. Din pastafabrik behöver skyddsutrustning 
  9. Skyddsutrustning är slut och måste tillverkas
  10. Tillverkaren av skyddsutrustning ligger i Kina
  11. Tar en månad tills pasta fabriken får skyddsutrustning 
  12. Pastafabriken saknar påsar och kartonger
  13. Papperstillverkningen behöver massa träd
  14. Skogsbolagen hinner inte med att leverera till alla som vill i gång

Detta är några steg för du ska få pasta 

När ska du förstå att det inte bara att tillverka dom är beroende av leveranser varje vecka annars tar det månader att komma igång.

[VSK]
0

En ren nyfikenhetsfråga bara. Kanske har stått nånstans men då har jag missat det. 

Varför så mkt prat om pasta men inte ris?

[Jimmy.L]
1

#69 Ris kommer ta slut vid en hamstring om vi ska stänga ner 3 veckor.

Sen så kommer det ta veckor med att först frakta riset med fartyg till Europa.

Jag är orolig för hemlösa vi har väl 10.000 som kommer svälta till döds.

Sen alla fattiga pensionärer och fattiga barnfamiljer och ensamstående. bara dom är väl 100.000 människor.

10-20.000 döda i svält bara i Sverige.

Hela Europa pratar vi säkert om 300-400.000 som kommer svälta. Men 1 miljon är nog mer troligt.

[VSK]
3

100 000 räcker inte i det här landet (hemska tanke). 

-

Kopierar igen då (fb).

Så här borde alla agera.

Öppet brev till Staffanstorps kommuninvånare med anledning av Corona/Covid-19

Staffanstorpare

Världshälsoorganisationen har nyligen klassat Corona/Covid-19 som en pandemi. Sveriges Folkhälsomyndighet har höjt risknivån för samhällsspridning till mycket hög, och våra grannländer runt om oss vidtar allt fler och omfattande åtgärder för att försöka begränsa virussmittan.

Vi känner just nu inte igen vår omvärld. Smittan har spridit sig snabbt i Sverige och tidigare i veckan har antalet konstaterade fall i Skåne mer än fördubblats på en enda dag. I skrivande stund är det känt att ca 500 svenskar smittade av viruset. Ökningstakten är hög och vården är redan ansträngd. Mycket talar tyvärr för att smittan kommer fortsätta växa.

Staffanstorps kommun fattade tidigt beslut om att anställda som rest i virusdrabbade områden skulle stanna hemma under inkubationstiden, symptom eller ej. Samtidigt uppmanade vi att barn och elever inom förskola/skola skulle stanna hemma om de varit i virusdrabbade områden. Vi utökade också städning i alla kommunala verksamheter och vi har köpt in mer kritiskt materiel för skydd. Kommunen har även uppmanat till att inte besöka äldreboenden. Alla tjänsteresor utanför Skåne ställdes in med omedelbar verkan. Fysiska möten ska ersättas av digitala.

Vi har sedan tidigare förhållit oss med utgångspunkt i en försiktighetsprincip. Jag anser att det är bättre att vara mer försiktig än att agera för sent. Den principen kommer vi att fortsätta förhålla oss till. Att behöva fatta beslut är inte alltid enkelt, särskilt om man är först i landet med att göra det. Fler kommuner har dock i efterhand följt Staffanstorps beslut. Jag vill vara ödmjuk och ärlig inför er utan att spä på obefogad oro. Situationen är allvarlig men vi kommer göra allt för att försöka bekämpa spridningen av viruset.

Därför fattar jag idag fler beslut.

Just nu arbetar vi utifrån två prioriteringar:

1. Skydda kommunens invånare så långt det är möjligt

2. Skydda våra mest kritiska och utsatta verksamheter

Äldre och andra riskgrupper är särskilt sårbara för en stor smittspridning. Samtidigt måste också ett stort personalbortfall minimeras, inte minst inom kärnverksamheterna. Ju mindre exponering desto mindre risk för smittspridning. Genom att hålla en god framförhållning och utifrån att Staffanstorps kommun har en stabil ekonomisk grund fattar jag idag följande beslut:

• Samtliga verksamheter som inte definieras som kärnverksamhet, (förskola, skola och omsorg är kärnverksamhet), kommer att tills vidare stänga ner. Vi kommer att försöka finna en lösning där man kan beställa boklån för avhämtning och lämning genom biblioteken.

• Samtliga äldreboenden ska utfärda besöksförbud. Undantag får i särskilda skäl medges av verksamhetschef.

• Begränsningar kommer att utfärdas vad gäller besökstider i kommunala verksamheter och kommunala ärenden.

• Samtliga arrangemang/aktiviteter där kommunen är arrangör eller lokalansvarig kommer att ställas in.

• De kommuninvånare som har omfattande hemtjänst kommer att erbjudas plats på äldreboende, för att minska den äldres exponering mot allt för många olika personer.

• Tjänsteresor för kommunens anställda ställs in med omedelbar verkan.

• Samtliga möten ska ersättas med digital teknik.

• De kommunanställda som kan utföra sitt arbete hemifrån ska få möjlighet till det.

• Vi förbereder för distansundervisning inom skola.

Jag hoppas också att vi gemensamt kan hjälpas åt.

Se till att hålla en god handhygien och stanna hemma vid förkylningssymptom. Även om du själv inte tillhör en riskgrupp, så känner vi säkert alla någon som är särskilt utsatt.

Håll er uppdaterade via kommunens hemsida och genom andra myndighetssidor.

Hjälp varandra! Bor du granne med en äldre person fråga om du kan göra något, exempelvis att handla mat över nätet. Kommunen förbereder också volontärverksamhet om situationen skulle kräva frivilliga krafter. I svåra tider visar vi som samhälle styrka genom att bry oss om varandra och om vår plats på jorden.

Allt för många agerar inte i tid utan tvingas senare reagera istället. Jag hoppas på förståelse för att besluten inte är enkla att behöva fatta, och jag önskar att jag hade sluppit fatta dessa beslut och skriva detta brev. Rädslan för att göra fel får dock aldrig vara större än modet att våga göra rätt.

Christian Sonesson

Kommunstyrelsens ordförande

Staffanstorps kommun

[Jimmy.L]
2

Livsmedelsverket har en uträknad händelse vid kris.

**Vid en akut livsmedelskris kommer butikerna att tömmas mycket snabbare när människor hamstrar. Detta börjar redan den första dagen. Efter 1,5 dagar är färskvaror, såsom mjölk, bröd, kött och frukt och grönt, slut.
**

Efter 2 dagar är resterande livsmedel slut. Efter en vecka kommer i princip allt ätbart att vara slut i butikerna.

Condor
2

Pasta är bland de livsmedel som det finns större lager av. En annan sak är det med färskvaror. 

För övrigt är bränsle inte slut, utan bränsle finns det ett överskott av och därför är det så billigt. För ett par veckor betalade jag 1,20 euro för en liter bensin. Igår var det 1,04 och jag läste att ett par bensinmackar säljer litern för under en euro. Varje dag sjunker priset och det går fortfarande neråt.

De hemlösa är ett problem, men om man klarar av att hitta bostäder för alla flyktingar, borde man även klara av det för vanliga hemlösa.

Condor
3

Men åtminstone har jag tillräckligt med öl hemma. 😃 När det gick att kombinera 2 rabatter så att en burk Gösser med 0,5 l kostade 0,46 euro köpte jag ett lager och jag har ungefär 125 burkar kvar. 🙂 Öl har också kalorier och B-vitaminer.

Från och med måndag ska det bli nya åtgärder i Österrike, som regeringen ska presentera idag. Det sägs att alla affärer utom stora matbutiker ska stängas.

[Jimmy.L]
0

#73 Vilket lager då peka ut ett lager som har pasta i stort lager. lager kostar pengar tror du företag vill förlora pengar.

Tror du bensinmackar har miljoner liter bensin?

Tror du bensinen automatiskt hamnar i macken?

Bensinmackar har inte större tankar än vad en tankbil har. Vet du var bensinen kommer i från.

Olja måste först med tankfartyg till ett raffinaderi där den blir till bensin och lagras i stora tankcisterner innan tankbåtar hämtar det till bensinbolagen som har egna cisterner och sen med lastbil till mackar.

Men för att föres mackar med bensin krävs det 6.000 ton med bensin i veckan för att hålla mackar öppna i ett län, så hur tänkte du lösa med ett avbrott på 3 v när tankstationerna behöver påfyllning ett par gånger i veckan för att samhället ska fungera.

Snälla det finns inget beredskapsförråd i Sverige det tog man bort för 20 år sen.

Sverige är beroende att hamnen i Göteborg hålls öppet vid en kris liksom livsmedelsbutiker. 
Hela vår beredskap bygger på att hålla samhället igång. Stänger du ner den så skapar du bara mer problem.

Du har heller inte sagt hur vi gör med vår befolkning som inte har råd att bunkra mat vad ska dom göra?

[VSK]
1

Du kommer få fina naglar och hårtoppar med tanke på B-vitaminerna ☝️

Nu vet jag inte längre vad som sagts gällande detta virus (har varit hemifrån ett tag) men sist jag hörde så dör detta virus vid 26-27 grader så därför så skulle man dricka varmt och ofta. Så du får väl pina i dig ljummen öl då 😃

Condor
0

Där som jag bor kommer allt bensin från ÖMV, som är ungerfär 20 km härifrån. Där har de fulla lager. Därför är bensinen så billig. Men om det är utgångsförfud, förbrukar folk ändå inte bensin.

Ljumen öl….. bäääähhhhh 🤮 Men jag dricker hett kaffe och ingefärate varje dag.

Men det där med de 26-27 grader kan inte stämma. Kroppstemperaturen är normalt ungefär 36,5 grader och det hindrar virusen inte från att föröka sig. Dessutom börjar det att sprida sig i Sydamerika också.

Condor
1

Tillägg, svar 75. De som inte har råd att bunkra mat kommer att råka ännu mer illa ut om produktionen av mat stoppar om 2 månader för att mer än halva befolkningen är sjuka. Då stoppas den längre än 3 veckor.

Jag har inget perfekt recept om hur vi klarar oss. Det handlar bara om att hålla skadorna så låga som möjligt.

Condor
0

Jag läste att 2 sjukhus i Österrike spärrades pga att läkare testades positivt på Corona.

Om det fortsätter så här är snart alla sjukhus spärrade. Därför är det bättre att göra 3 veckors utgångsförbud NU!

Condor
3

Idag var vi och handlade i flera stora matbutiker. I alla matbutiker var t.ex. alla grönsaker, allt frukt, saker som WC papper och näsdukar slutsålda. Hälften av alla hyllor var tomma.  Den sista osten köpte vi, så den var också slut. Till slut var vi i en liten affär som endast säljer ekologiska varor. Där kunde vi åtminstone köpa apelsiner, äpplen, potatis och de sista morötterna som fanns.

Jag kan ju förstå att folk bunkrar WC papper och näsdukar, men inte frukt och grönsaker som bara håller ett par dagar. Folk är helt galna. Regeringen i Österrike har infört nya åtgärder. Från och med måndag har bara affärer öppna som behövs för grundförsörjningen, dvs. affärer som säljer mat, tvål och sånt. Alla andra affärer har stängt, men regeringen hänvisade till att alla mataffärer kommer att förbli öppna. Ändå är folk så galna att de bunkrar färskvaror. Säkert kommer hälften att kastas bort när sakerna blir dåliga, medan andra inte alls kan köpa frukt och grönsaker.

[Göstage]
2

Danmark stänger gränserna en månad framåt för alla som inte bor eller arbetar i landet  med början i morgon middag, meddelar den danska socialdemokratiska statsministern. Militär kommer att finnas vid gränsen.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/statsministeren-danmarks-graenser-lukker-fra-klokken-12-i-morgen

Diskussionstråd

[VSK]
0

Förmodligen är det jag som blandat ihop det hela då precis allt och lite till handlar om Corona numera så sry för det.

[Göstage]
0

#81 Vid Oslos flygplats Gardermoen tillåts endast resenärer inom norden att passera in, och liksom i Danmark tar man hjälp av militären för att sköta övervakningen. 

_"Det har satts in flera åtgärder vid Oslo flygplats Gardermoen för att hindra spridning av coovid19-viruset.
_

En av åtgärderna är att utländska resenärer som kommer från länder utanför norden får vända om och resa tillbaka. Det är Ullensaker kommun som ansvarar för att genomföra de nya restriktionerna på flygplatsen.

_I kväll har man skickat en begäran till försvaret där de ber om hjälp att hantera situationen.
_

-Det brådskar, eftersom vi måste ha personal från klockan sex i morgon bitti, säger kommundirektör Eyvind Schumacher til NRK."---

https://www.nrk.no/norge/ber-forsvaret-om-hjelp-pa-gardermoen-1.14943909

[Göstage]
0

#81 Coronaläget i Danmark, som alltså stänger sina gränser i morgon:

"Under fredagen steg antalet officiellt konstaterat coronasmittade i Danmark från 674 till 785 personer i Danmark. Mörkertalet är dock sannolikt högt, då man nu övergått till att endast ta prover på de som uppvisar allvarliga symptom.

Rapporten visar, att den mest drabbade åldersgruppen är i spannet 40-49 år. 253 av de smittade tillhör den åldersgruppen, och av dem var 199 män.

Bland kvinnorna är det mest smittade i åldersspannet 20 till 29 år. Bland barnen är totalt tio individer under nio år konstaterat smittade. I åldersgruppen över åttio år, de som anses som mest sårbara för viruset enligt myndigheterna, finns det nio fastställt insjuknade."---

https://nyheder.tv2.dk/2020-03-13-langt-flest-maend-i-den-danske-coronavirus-statistik

Den enda som man vet har avlidit i pandemin i Danmark var en man över 80 år.

Emo
0

Kastrup är ju flygfältet för oss i Skåne. Får våra resenärer då inte komma in i Sverige?

Undantag, men är resa till Sverige ett sådant? Citat från länken till reglerna:

"Det vil være en vurdering af den konkrete sag, om vedkommende har et anerkendelsesværdigt formål."

Jag läste nyss detta i Kvällsposten:

"”Personer, der krydser den danske grænse for at komme hjem, f.eks. svenskere, der har været på ferie i udlandet, vil blive anset for at have et anerkendelsesværdigt formål med indrejsen. Det samme gælder ved transit i lufthavnen og for flypersonale.” 

Hoppas de är kloka nog att låta barn med visum komma till sina föräldrar i Sverige.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Göstage]
1

#83 Ankommande till Gardermoen som inte rest inom norden erbjuds som ett alternativ till direkt hemresa en frivillig karantän i 14 dagar, uppger norska medier.

[Göstage]
1

Paulina Neuding påminner om allas vårt gemensamma ansvar i försöken att förhindra vidare spridning av viruset:

"Myndigheterna har uppenbarligen haft svårt att nå ut med information om att alla har ett ansvar att begränsa smittspridningen, oavsett om de själva tillhör en riskgrupp eller inte. 

Det kommer an på oss alla – och kanske särskilt oss som har en större plattform – att hjälpa till att sprida den informationen. Jag vill därför be alla läsare att hjälpa till att informera om att alla – även de som är unga och friska – måste hjälpa till att hejda smittspridningen. Om inte för sig själva, så för dem som är äldre och svagare, och för att vården inte ska överväldigas.

”Riskgrupp” kan låta kliniskt. Min vän Andreas är trebarnsfar och väntar på en levertransplantation. Läs gärna vad han själv skriver på bloggen andreasekstrom.com. Och tänk gärna på honom – eller en egen anhörig – nästa gång du tvättar händerna en extra gång."

https://www.gp.se/ledare/det-måste-gå-att-lita-på-våra-myndigheter-1.25350580

Emo
0

Hur blir det med föräldrarnas möjligheter att åka över sundet för att hämta sina barn från Kastrup? Flygplanet är ännu inte avställt (cancelled). Måste barnen själva ta tåget till Sverige?

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Condor
0

I Spanien har man infört 15 dagars utgångsförbud. Förr eller senare kommer det att komma i alla länder.  Ju längre man väntar, ju mer problem skapas.

Österrike verkar också gå åt det hållet och skärper åtgärderna. Från och med tisdag stängs resturangerna helt, Alla sportplatser,  gym, lekplatser, parks stängs och det blir församlingsförbud. Nu är vi inte långt ifrån ett utgångsförbud.

[Jimmy.L]
3

#89 Spanien tillåter folk att åka till arbetet, handla mat och gå till apoteken. Skillnad på utegångsförbud och begränsad rörlighet.

Condor
1

Men det kommer också att skärpas. I Österrike kan man heller inte göra mycket mer nu än att handla mat och annat som behövs för grundförsörjningen, gå till apoteket, läkare osv., för att allt annat har stängt.  Man får fortfarande gå ut och prommenera, men mycket mer går inte.

Men i de områden i Tirol som blev isolerade, hände det att folk for till jobbet på morgonen och på eftermiddagen fick de reda på att de inte får fara hem. Det forstod folk inte, för turisterna fick ju lämna karantänområdet och fara hem.

Tirol var hotspot för smittan. Anledning var en enda barkeper som jobbade i en bar som heter "Kitzloch"  som var smittad. Hundratals skidturister från Skandinavien smittades och tog hem smittan till deras länder.

Jag läste att även  bilhandeln stängs på tisdag och undrar om det också gäller för bilverkstäder. Undrar om jag kommer att få byta till sommardäck. Skulle bilen gå sönder är jag i pisset, men som tur är min bil ganska ny. Att fara med bus, tåg eller spårvagn är nog ganska riskabelt.

[Jimmy.L]
1

#91 Med din karantän skapar du själv problem för dig själv. Det pratas om att nå det du önskar så räcker inte 3 veckor utan minst 3 månader. Du får nog skaffa en lådcykel om du ska handla. Kinesiska områden är fortfarande under karantän efter 3 månader.

Condor
0

I alla fall verkar åtgärderna även i Österrike att skärpas varje dag. Just nu skärptes det med att man bara får lämna hemmet för att handla och sånt. Prommenader är bara tillåtna om man prommenerar ensam eller med personer som lever i samma hushåll.

I Kina reagerade man aldeles för långsamt. Man kan inte isolera alla längre. Därför varar karantänen i 3 månader och kommer att vara ännu längre. 

Men om man reager i rätt tid, så länge man har resurser att testa alla misstänkta och kan isolera alla, borde 3 veckor räcka, eftersom inkubationstiden är maximal 2-3 veckor.

[Jimmy.L]
1

#93 Ska en isolering lyckas så borde Österrike ha stängt gränsen från början. Nu har dom viruset i landet och dom kan bara begränsa smittan. Viruset kommer aldrig besegras för man stänger in folk.

Du kan bara besegra viruset med vaccination.

Condor
1

Det borda alla ha gjort, inta bara Österrike.  Skulle man ha stängt av all flygtrafik och isolerat alla när det bara fanns ett par ett par stycken smittade i Italien och stängt gränserna, skulle vi ha kunnat besegra viruset i Europa. Nu kanske det redan är för sent om alla stannar hemma i 3 veckor, eftersom det finns för många smittade och säkert ett stort mörkertal.

Ett vaccin kommer enligt experter tidigast att hamna på marknaden om 18 månader, men Österrikes hälsominister hoppas att det redan kan ske i slutet på året. Så länge kan man inte isolera och ha affärerna stängda. Det enda hoppet är att en medicin kan komma ut om ett par månader.  Viruset är ju till 80 % ident med SARS och mot Sars fins det mediciner, som man kan vidareutveckla.

Condor
0

Läste just att Tirol kastar ut alla bostadslösa. Alla dessa måste omedelbart lämna Tirol.

[Jimmy.L]
4

#95 Finns dom som aldrig upptäcker att dom har corona som smittar exakt när skulle gränsen ha stängts då? 1 år sen? 5 år sen? Och exakt hur länge?

Det är paniken som är farligare än viruset.

Condor
1

Viruset upptäcktes ju först för ungefär 3 månaderna i Kina. När det började att sprida dig i Kina, skulle man redan  ha stängt av all flygtrafik från och till Kina.

Läste just att ett företag i Tyskland håller på att uveckla ett vaccin. Trump försökter att locka deras forskare och hela företaget till USA med mycket pengar. Sen vill han ha vaccinet exckusivt för USA.   Tyskland försöker att hålla företaget i Tyskland, också med hjälp av pengar. Det är bara det att USA har så mycket mer pengar.

Det kommer att bli ett dyrt vaccin.

[Jimmy.L]
1

#98 Dom vet inte när viruset började, finns uppgifter om att viruset utvecklades i maj förra året inte heller kan vi lita på vad Kina säger.

Finns en massa företag runt om i världen som jobbar för ett vaccin låter som du har panik.

Condor
0

Nej, jag har inte panik, utan jag läser tidningar:

https://www.dw.com/en/germany-and-us-wrestle-over-coronavirus-vaccine-report/a-52777990

https://www.bild.de/politik/inland/politik-inland/corona-impfstoff-trump-lockt-deutsche-forscher-mit-geld-will-mittel-nur-fuer-die-69399432.bild.html

Gällande viruset, så spred den sig från en marknad i Wuhan och det var ungefär i December, om jag mins rätt. Sen finns det förstås en massa konspirationsteorier, som att det utvecklades i ett laboratorium, som vapen osv.

[Jimmy.L]
2

Exakt konspirationsteori att tro det hjälper att stänga gränsen efter utbrott.

Condor
0

Nej, det är ingen konspirationsteorie att anse att vissa åtgärder hjälper. Men det kanske redan skulle ha varit för sent på tiden jag skrev huvudinlägget.

Konspirationsteorierna som sprider sig är:

1. Kineserna har uppfunnit viruset som vapen och det har på något sätt hamnat utanför laboratoriet.

2. USA har uppfunnit viruset och släppt ut det i Kina för att skada deras ekonomi.

3. Viruset existerar inte och alla blir lurade.

Kanske det finns fler konspirationsteorier, men det här var de som jag har hört.

Mest sannolikt är fortfarande att det spred sig från en marknad i Wuhan i December och att det härstammar från något djur som kineser äter okokt eller levande.

[Jimmy.L]
1

Konspirationer är när man tror att 3 veckor hjälper när kineserna har haft utegångsförbud i 3 månader. man måste inse att dom sjuka måste isolera sig och vi alla tvättar händerna noggrant.

Condor
0

Grejen är den, att en konspirationsteori har med konspirationer att göra, medan en åsikt om vad som hjälper inte har med konspirationer att göra, Vem skulle i så fall konspirera?

3 veckor hjälper som sagt om man tar till med åtgärderna så länge viruset inte har spridit sig allt för mycket, dvs. så länge man har kapacitet att isolera alla som redan är sjuka eller blir sjuka under dessa 3 veckor. Kineserna reagerade aldeles för sent och därför har de utgångsförbud i 3 månader.

FataMorgana
1

Under en tre veckors tid så märker man åtminstone vem som som insjuknat och vem som inte insjuknat med tanke på inkubationstiden . Vem som blivit frisk kan gå ut igen, medan de sjuka måste fortsätta att isolseras tills de blivit friska igen och inte kan smitta ner andra. Om en stor del av befolknigen är hemma och en annan del är de som upprätthåller infrastrukturen så kan man lättare hålla koll på var smittan sprider ut sig och vilka dessa människor varit i kontakt med. Då vet man också att dom som varit hemma inte kommit i kontakt med de smittade personerna, utan bara de som jobbar i deras närhet. Om smittan fortsätter att sprida ut sig i samma rasande takt som nu så kommer människorna ändå att bli tvingade till karantän av regeringen. Varför vänta med det tills vi har en massa lik på gatorna. Varför inte göra det nu. Tänker att det är mer det som är poängen med huvudinlägget.

[Jimmy.L]
2

Du glömmer hela tiden att vi har flyktingsmuggling, papperslösa som rör sig in och ut från Sverige.

Det behövs rörmokare, elektriker, tekniker, lastbilsförare, systemunderhållare, sophämtare, läkare, sjuksköterskor, vårdpersonal, polis, militär, tull, hamnarbetare, förskolepersonal, lärare, och 30-40 andra samhällsviktiga personal.

Utan dom har du inget vatten, el, eller avlopp och sjukvård.

För att inte glömma forskare, tillverkare av medicin, skyddsmasker och mer där till.

Du vill inte inse hur viktiga dom är.

Pyttelite
3

#105 Vi kommer inte att se en massa lik på gatorna.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

FataMorgana
0

Nej kanske inte bokstavligen, men väldigt många människor kommer att dö om vi inte gör något nu.

Condor
1

Man kan bara röra sig in och ut om gränserna inte kontrolleras bra. Man får i så fall kontrollera bättre.

Det är just för att vi behöver läkare och alla andra som du nämnde, att  vi måste skydda dessa och det är lättare att avstå från vissa grupper, t.ex. förskolepersonal, hamnarbetare (läkare kan vi inte avstå ifrån) i 3 veckor för att slippa att avstå längre tid. Undantag ska bara göras för folk som behövs för att upprätthåla infrastrukturen. Alla andra stannar hemma. Men som sagt, kanske det redan är för sent.

Men om vi inte gör det, hamnar vi där som Italien är nu.  I Italien är det över 2000 läkare som är antingen smittade eller i karantän. Sjukvården har kollapsat. Det finns inte resurser för alla akutpatienter längre och inte alla coronapatienter kan bli behandlade.  Läkare måste fatta beslut "vem behandlar vi och vem låter vi dö". Patienter som ligger på sjukhus måste ta avsked från deras kära per telefon, för att de inte får ta emot besök.

Österrike har inte kommit så långt ännu, men igår läste jag att läkare smittades i 2 sjukhus och en massa människor, bland annat läkare och vårdpersonal är i karantän. Idag läste jag att de gjorde en rutinkontroll i ett åldringshem och där var 2 % av vårdspersonalen och 3-4 % av patienterna positiva. Nu är alla där isolerade.

I Österrike är alla skolor, resturanger och andra ställen där många människor träffas stängda. Bara mataffärer och andra affärer som behövs för grundförsörjningen får ha öppet. Det är förbjudet att lämna hemmet. Man får bara lämna hemmet för att jobba, handla mat och annat som behövs för grundförsörjningen, för att besöka läkare eller för att hjälpa andra människor. Polisen kontrollerar. Man får inte träffa sig med andra människor.  Prommenader är tillåtna, men man får bara prommenera med människor som lever i samma hushåll eller prommenera ensam.

Jag hörde på radio idag att många människor idag inte gick till jobbet.  Om det fortsätter så här, har vi snart ingen infrastruktur längre,

[Jimmy.L]
1

Varför så besatt av vad Österrike gör? Viruset sprids där med även med alla åtgärder.

Condor
1

Svaret är att jag bor i Österrike. De nya åtgärderna startar idag, men det kommer att ta ungefär 10 dagar till 2 veckor tills de "biter", dvs. kurvan för antalet smittade går neråt säger politikerna. Om de inte biter, kommer åtgärderna säkert att skärpas.

[Jimmy.L]
2

#110 Vad vet du om svensk livsmedelberedskap?

[Göstage]
3

Några länkar med information om Coronapandemin- komplettera gärna med relevanta länktips! 

krisinformation.se

MSB

Vårdguiden

WHO spridningskarta

Real Time counter, YouTube

John Hopkins University, interaktiv karta

Condor
0

Jag tänker att Sverige och Österrike  är ganska likartade länder, så resurserna borde väl vara ungefär lika.

Cragan
5

för många i landet som ej har råd att köpa in det lagret dagligvaror som behövs för 3v på en gång.
vi är många som får handla efter vad som har nedsatt pris för att ens gå runt om vi vill ha mat i magen dagligen och att då försöka handla upp ett lager som ska räcka i minst 3v i ett stöt lycka till med det.

[Jimmy.L]
1

#114 I Sverige finns det inga större lager med mat.

FataMorgana
0

Läste just att det nu är allt yngre och yngre personer som intensiven måste ta hand om i Italien. Nästan 12% är under 50.  Det har kommit in människor som försökt att kurera sig själva hemma i 6 -7 dagar vars tillstånd kritiskt försämrats.

Condor
1

Jag har också gått på minus på kontot för att ha ett litet lager med det viktigaste som man behöver för att överleva, men maten skulle inte att räcka i 3 veckor om jag äter som vanligt. Men mitt Gösser räcker nog ett par månader. 😃

I så fall är Sverige i pisset så snart smittan sprider sig mer, dvs. om ett par veckor eller månader. Om folk som är sjuka eller isolerade inte jobbar och de som är friska är för rädda för att gå på jobb blir det ingen mat alls.

Randomel93
2

Vänta, förstår jag dig rätt? Du går minus på kontot för att ha ett lager mat, för en karantän du själv förespråkar, samtidigt som du räknat ut att lagret du gått back på inte ens kommer räcka dina tre veckor?

[Jimmy.L]
2

Låter som folk i TV-programmet lyxfällan som köper trots dom går back. Ekonomi vad är det.

[Jimmy.L]
1

Utegångsförbudet hålls inte i Italien. Bara i lördags stoppades över 7000 personer ute utan tillstånd. Nu har smitthärdar uppstått även i söder. – Det är 90 procent som är ansvarsfulla, 10 procent har inte förstått alls, säger Vincenzo De Luca, president för regionen Campania.

https://www.svt.se/nyheter/smitthardar-nu-aven-i-sodra-italien-tusentals-bryter-mot-karantanen

Detta var jag rädd för, det är omöjligt att tro människor skulle sitta hemma.

JMW
1
[Göstage]
1

#113 Folkhälsomyndighetens sajt låg nere igår (överbelastad?), men nu verkar den fungera igen.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/

[Göstage]
1

Storbritannien har i likhet med Sverige tänkt tillämpa flockimmunitetsprincipen, det vill säga att mängdsmitta skall kväva smittospridningen, men nu överger man den tanken, och orsaken låter minst sagt alarmistisk. Vad säger svenska experter om den måntro?

"Den nya rapporten som publicerades under måndagskvällen säger att med flockimmunitetstrategin så kan så många som 250 000 britter komma att avlida av coronavirus.

”Vår viktigaste slutsats är att flockimmunitet inte är möjligt utan att kraftig utökning av sjukvårdsresurserna i Storbritannien och USA, antagligen en åttadubbling”, heter det bland annat."---

https://www.expressen.se/nyheter/storbritannien-andrar-sig-om-flock-strategin/

[VSK]
1

Beror på att de "normalt sett har 5 st besökare per vecka" så det är rätt gällande överbelastning.

[Göstage]
2

#126 Nej, krisberedskapen har nog inte varit så bra. Där heller

[Jimmy.L]
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Till dom som hamstrar.

Condor
1

Japp! Grejen är den att man inte kan bunkra färskvaror för 3 veckor. Men jag kan nog leva på "torrfoder" i 3 veckor, dvs. pasta och sånt.

Men utan utgångsförbud skulle det vara mycket mer än 10 %.

FataMorgana
0

Många hamstrar nog för att de rädda helt enkelt. Rädda för att hamna i karantän, rädda för att deras byar blir isolerade och rädda för att viruset sprider ut sig så mycket att man inte vågar gå ut, rädsla för att infrastrukturen kollapsar osv. Alltså beror det nog mycket på rädsla att folk hamstrar.

[Jimmy.L]
0

#129 Dom säger att utegångsförbudet inte stoppar corona.

Condor
1

Det förväntar man sig heller inte i Österrike, men man hoppas att antalet smittade inte fördubblar sig på 2-3 dagar, utan bara på 5-7 dagar. För att stoppa viruset skulle man ha reagerat mycket tidigare, t.ex. för 1-2 månader.

FataMorgana
1

På så vis finns det mer resurser att ta hand om folk som insjuknar och som blir svårt sjuka  än om viruset sprider ut sig helt hejdlöst.

[Jimmy.L]
0

#132 Man har aldrig påstått att kunna besegra coronaviruset med ett utegångsförbud det handlar om att begränsa spridningen tills man har ett vaccin. Det säger alla läkare om du följer med.

Italien, Spanien, Frankrike, Polen, Tyskland , Danmark, Norge, USA alla säger samma sak det handlar om att lätta på trycket på sjukvården tills det finns ett vaccin.

FataMorgana
1

I början pratade experterna här om att kunna svälta ut viruset, men nu är det försent, så nu handlar det om precis som du säger att begränsa spridningen tills man har ett vaccin eller medicin. Österrikes hälsovårdsminister har hopp om att det kommer ut en medicin om några veckor. Huvudinlägget är alltså inte aktuellt längre, för nu är det för sent. Condor skrev ju dessutom att han själv underskattat situationen om utegångsförbud från och med den första april, det borde ha gjorts mycket tidigare. Men vad visste man då vad som skulle komma.

Condor
1

Sen är det ju så att dessa åtgärder ändå kommer långsamt.

Först förbjöd man events med mer än 100 personer indoor och 500 personer outdoor. Resturangar fick bara ha öppet till klockan 15,

Ett par dagar senare utgångsförbud och alla resturanger och affärer som inte behövs för grundförsörjningen är stängda.

Nu säger regeringen att de i slutet av veckan ska bestämma om åtgärderna kommer att skärpas.

Regeringen säger att om vi har tur, kan vi gå tillbaka till ett normalt liv om 2 månader, men det kan även ta 6 månader eller längre.

Vi kan inte förhindra nödvändiga åtgärder, men om vi skulle ha reagerat snabbare, skulle åtgärderna inte vara så länge och mindre människor skulle dö.

[Jimmy.L]
0

#135 Om inte Kina lyckades trots dom sköt alla som trotsade utegångsförbudet hur skulle Österrike göra det?

[Göstage]
1

Virus känner inga nationsgränser heter det, och det är guld värt att få veta hur situationen är i omvärlden. Men gudarna skall veta att det samtidigt sker saker här hemma, där politiker och myndigheter valt att tackla pandemin på ett annorlunda vis. Saknar ibland lite grann det nationella perspektivet i coronadebatten, utan att därför tycka att det är ointressant vad som sker på andra håll.

[Jimmy.L]
2

#138 Ja svenska myndigheterna är ett sorgebarn när det kommer till denna kris.

Condor
0

I Kina har de för tillfället betydligt mindre nya infektioner än t.ex. Österrike eller Sverige om man ska tro på dem. Nu är det Kineserna som är rädda att viruset kommer från utlandet.

[Jimmy.L]
0

Sen när talar myndigheterna i Kina sanningen när dom försöker tysta utbrottet?

[VSK]
0

Kan inte avslöja för mkt nu gällande Kina men kan säga till 100% sanning att det stämmer att militären låser in folk i sina hus och barrikerar dörrar och fönster för folk som är smittade. Sen så finns det massor med annan information men det kan bara gå som rykten då jag inte vet med 100% säkerhet att det stämmer även fast det finns på både film och fotografier.

Om man vill tro på det jag skriver gällande spärra in folket i sina hem väljer man själv, så det är inget jag kommer försöka bevisa då jag vet att det är sant men håller min källa hemlig.

Condor
0

Jag skrev ju "om man ska tro på dem", för informationer från Kina litar jag heller inte på.  Men tydligen har de överskridit höjdpunkten i alla fall.

[Göstage]
1

#125 "Den brittiska regeringens vetenskaplige rådgivare Patrick Vallance beräknar att 55 000 i landet är smittade med coronavirus. Det står i kontrast till den officiella siffran som på tisdagseftermiddagen uppgick till knappt 2 000 bekräftade fall. Vallance säger till ett parlamentsutskott att beräkningen bygger på de vetenskapliga modeller som regeringen har tillgång till. Han säger också att ett viktigt mål är att dödstalet inte överstiger 20 000."---

"Drygt 70 bekräftade dödsfall med koppling till coronavirus hade registrerats i Storbritannien på tisdagskvällen."---

TT

Som jämförelse dog det säsongen 2017-18 enbart i England (ej hela UK)  26,408 individer med diagnosen influensa (d.v.s. vanlig säsonginfluensa). Av dem var 22.237 över 65 år.
 Källa Tabell "Number of deaths associated with influenza observed through the FluMOMO algorithm with confidence intervals, England", Public Health England

[Göstage]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Reportage från sjukhuset i Cremona i förrgår.

"Går hem några timmar på kvällen och bara kollapsar på soffan. Jag sover utan att sova, vaknar varje timme av mardrömmar. Min make och dotter väntar på mig när jag kommer hem. De försöker tala med mig, men jag hör dem inte. De frågar om jag lyssnar, men det går inte. Och - det är hemskt…"

Condor
0

Engländarna är ju helt galna, att de fortfarande hade fotbollsmatcher med en massa åskådare, medan resten av Europa spelade utan publik och stängde ner deras matcher helt.

[VSK]
0

Beror ju på att de hade bestämt att massmitta befolkningen där, men vad jag hörde så hade de ändrat sig om detta nu.

Condor
0

Jo, nu har de lyssnat på vetenskapen. Egentligen underskattade alla länder situationen, men sen har de reagerat med olika hastighet. De länder som har minst smittade när de startar åtgärder kommer att ha minst sjuka, döda och minst problem. I Finland har de bara lite över 300 smittade nu när åtgärderna startas.

[Göstage]
0

Twitter

#146 "What a difference a day makes"…

[VSK]
1

Sveriges sk ledare är lika snabb i accelerationen som ett överlastat godståg uppför.

[Göstage]
0

Internationell utblick igen:

"Antalet upptäckta fall av coronavirussmitta i Tyskland har ökat med 2 801 på bara ett dygn, enligt nya siffror på torsdagen. Totalt har nu 10 999 människor bekräftats smittade i landet och 20 människor dött efter att ha insjuknat."---

TT

[Göstage]
0

#144  Lite svårt att veta vem man skall tro på vad gäller coronavirusets farlighet när experterna inte kan enas om det. Däremot verkar de eniga om att den vanliga säsonginfluensan är ovanligt mild i år (och kanske har slagits ut av corona).

"En vanlig kommentar är att det nya viruset inte är värre än en vanlig influensa, men det påståendet kan Björn Olsen tillbakavisa. – Det liknar inte på något sätt en vanlig influensa. Det kommer att slå väldigt hårt mot de äldsta och svagaste och vi lever i ett samhälle som vill skydda dessa grupper."---

https://www.uu.se/nyheter-press/nyheter/artikel/?id=14194&typ=artikel

"Många i Sverige kan vara smittade av coronaviruset utan att veta om det, tror Johan Giesecke, virusexpert och rådgivare till WHO."---

"Men ser man till hälsoeffekterna kan viruset visa sig vara som en vanlig säsongsinfluensa, tror Johan Giesecke som påpekar att 500 till 2 000 personer dör av influensa varje år. – Jag tror att den är som en svår influensasäsong. Jag tror att det är jämförbart med det, säger han. Samtidigt tycker han inte att åtgärderna runtom i världen för att stoppa smittspridningen handlar om en överreaktion. – Man ska alltid ta höjd för att det kan bli mycket värre än vad man egentligen tror att det ska bli. Det tycker jag att man har en skyldighet att göra."---

https://www.svt.se/nyheter/inte-varre-an-en-svar-influensasasong

"Den vanliga säsongsinfluensan ser ut att vara mildare än de senaste vintrarna. – Det verkar inte bli en stor epidemi i år, säger epidemiolog Anna Sara Carnahan på Folkhälsomyndigheten. Hittills under årets influensasäsong (vecka 40 – vecka 10) har 6 660 fall av vanlig influensa registrerats. Under det svåraste influensautbrottet 2017-2018 rapporterades totalt drygt 20 000 insjuknade."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/arets-vanliga-influensa-mildare-an-tidigare

[Göstage]
1

#152 Lite perspektiv: norska sjukhus rapporterar att de i nuläget inte har fler coronapatienter inlagda än de brukar ha patienter i vanlig säsongsinfluensa så här års.

NRK skriver:

"Varje år dör cirka 1000 personer i influensa (i Norge). På världsbasis dör hela 650.000 i årlig influensa enligt WHO. Vad gäller corona närmar man sig 240.000 smittade just nu, medan 10.000 smittade avlidit så här långt."---

https://www.nrk.no/norge/nesten-like-mange-innlagte-med-influensa-som-med-koronavirus-i-norge-1.14953393

[Göstage]
0

Ryssland har rapporterat 147 smittade, med det första dödsfallet igår, men misstron är stor mot de ryska siffrorna.

Condor
0

Kineserna rapporterade igår att de inte hade en enda nyinfektion. Ska man tro på det?

[Jimmy.L]
3

#155 Hoppas kan man alltid göra.

Draken
0

Hoppet är det sista som lämnar en. Så ja, jag hoppas att det stämmer :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Sindri
5

För att kunna ha åsikter och ta beslut om hur och vad man skall göra måste man läsa på ordentligt om virus och vad det är. 
Bakterier verkar ha varit den första livsformen på jorden, enligt forskare just nu. Virus har sannolikt funnits lika länge och antas vara en viktig del i evolutionen genom sin förmåga att mutera
https://www.rymdstyrelsen.se/upptack-rymden/bloggen/2020/2/virus-i-rymden/

Coronaviruset har, precis som människan, uppstått genom mutation.  Att utrota ett virus är väldigt svårt, vi tror oss ha utrotat smittkoppor, och det genom vaccinering. Mässlingen skulle kunna var utrotad, men det har visat sig svårare än man trodde,

Vissa verkar se på det här utbrottet som en tornado som närmar sig. "Håller man sig bara undan tills den passerat så är man säker". Så lätt är det antagligen inte. Viruset kommer alltid att finnas, så länge vi inte kan vaccinera hela jordens befolkning. 
Därför är karantäner och avstängningar inte speciellt produktiva. Lite sunt förnuft och hänsyn borde räcka, men alla är ju inte så funtade…..

Varför jag inte tror på karantän; 
https://www.svd.se/studie-de-flesta-smittas-av-personer-med-fa-symptom
https://www.expressen.se/nyheter/fyra-av-fem-kan-ha-smittats-av-symtomfri/
Så fyra personer isolerar sig i två veckor.  De vet inte att en av dem är smittad, hen får inga symptom. Efter ett par dar har ännu en blivit smittad, får inte heller symptom, efter tre dagar till en tredje, tre dagar till den fjärde. Nu har det gått en vecka. Då smittar den sist smittade i två - kanske tre veckor till, man vet inte.

Det här kan hända i många familjer. Men i andra kan någon eller några bli sjuka. Det kan ta flera veckor, då måste alla isoleras i minst två veckor till. Men de som inte visat några symptom kommer att släppas ut och bland dem kommer det att finnas många utan symptom som är smittade.
Så får vi en explosion av smitta igen.

Och om inte tillräckligt många blir smittade och får immunitet så kommer viruset att komma tillbaka flera gånger. Spanska sjukan kom till Sverige i tre vågor under drygt två års tid.  Skall vi pausa samhället så länge? Hur många har dött av svält (vi måste innefatta andra länder än Sverige, och andra världsdelar än Europa) och av andra oförargliga åkommor eftersom det inte finns någon sjukvårdspersonal eftersom alla dagis och skolor är stängda. Många av våra åldringar har definitivt svultit ihjäl eftersom storköken är stängda, transporterna av råvaror är avstängda, hemtjänsten är i karantän. Och det blir fler åldringar än de som skulle dött av Corona.

Som vi har stängt av samhället nu har vi skapat enorma ekonomiska problem, för många, många år framåt. En hel, eller flera, generationer ungdomar får sin framtid ödelagd. De blir av med jobben, kan inte betala lån på sina bostäder, tvingas sälja med förlust, får livslånga skulder, har de eventuella besparingar i aktier eller fonder, har de gått upp i rök.

Trots att jag själv åldersmässigt tillhör riskgruppen så tar jag hellre risken att bli sjuk och dö några år tidigare, än att mina ungdomar och deras jämnåriga skall drabbas av decennier av ekonomisk regression. Annat tycker jag är själviskt.

"Vi vill väl inte att våra gamla skall dö?"  Nej, det vill väl ingen, men alla gamla dör ju, så ser livet ut. Jag vill inte heller dö nu, men hellre mitt liv, om mina barn får det bra när jag är borta. Under influensan 2017 - 2018 dog över 1 000 personer i Sverige. Vem kallade det katastrofläge då? Det kanske dör några hundra till - ingen stor sak i vår evolutionshistoria.

[Göstage]
2

#113 #124 Coronakartan.se uppdateras tre gånger dagligen och verkar rätt tillförlitlig. Personen bakom sajten och hur hon arbetar presenteras här:

https://www.ingenjoren.se/2020/03/31/hundratusentals-foljer-ingenjorens-coronakarta/

[Göstage]
1

"Utlandet har ända sedan starten av krisen sett Sverige som en farlig experimentverkstad i coronasmittans tidevarv. Nu börjar de länder som stängt ner mest att öppna upp. Då inleds det verkliga experimentet", skriver Wolfgang Hansson i Aftonbladet.

[Göstage]
1

#160 Danska myndigheter får kritik för oklarheter i informationen om lättnader i restriktionerna.

"Den danska modellen för att förhindra spridningen av coronaviruset har hittills varit tydlig och rak. Men nu börjar det synas sprickor i fasaden menar flera experter som Berlingske pratat med, samtidigt som flera stora kommuner går emot myndigheternas instruktioner. – Vi är på väg att tappa förtroendet, säger Benjamin Rud som är expert i kriskommunikation."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/expertvarningen-danska-modellen-pa-vag-att-rasa/

[Göstage]
1

#158 "Och om inte tillräckligt många blir smittade och får immunitet så kommer viruset att komma tillbaka flera gånger", något som en norsk forskare nu varnar för, riktad till de som står i begrepp att släppa på restriktionerna.

"Om åtgärderna blir mindre effektiva kommer virusspridningen tillbaka i nya vågor, och enligt Elstrøm skulle detta kunna drabba Norge tre gånger fram till nästa vår.

Våg ett är den man befinner sig i nu, nästa våg förväntas enligt beräkningen slå till i höst under oktober och november med nya smittade och sannolikt döda. Sedan kan en tredje våg komma under vintermånaderna/början av våren, bedömer forskaren som gjort beräkningen på att R-talet ökar till 1,1 efter mildrade restriktioner i landet."---

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/forskare-kan-bli-tre-smittvagor-inom-ett-ar/

[Göstage]
3

"– Nästan alla kommer att få det här viruset, de flesta utan att märka av det. Så smittsamt är det, vilket nästan ingen verkar ha förstått. Människor kommer att bli förvånade när vi får siffror på hur många som redan haft den här infektionen, säger Johan Giesecke till TT.

Han jämför pandemin med en stor våg som slår in mot en strand. Några är i vattnet, men de allra flesta är en bit upp på stranden. – De får bara lite stänk på sig. De märker ingenting, medan det fåtal som är i vattnet inte hinner undan. De åtgärder som de olika länderna vidtar för att stoppa smittan kan liknas vid att vi bygger små skyddsvallar på stranden med plasthinkar och leksaksspadar, säger han."---

TT

Känns inte som särskilt meningsfullt att sitta i karantän då, om man ändå kommer att bli smittad. Om inte tanken är att man skall sitta här tills dess ett vaccin är framtaget- och förstås för att sjukvården skall hinna ta hand om alla svårt drabbade…

Sindri
1

Precis - och det är ingen dålig anledning. Blir sjukvården överlastad kommer många att dö i onödan. Även av andra sjukdomar än covid-19.

Dessutom är ju en teori (som brukar gälla anda virus) att med tiden blir viruset svagare, så i så fall är det ju bättre ju senare man blir smittad. Därför är det bra att alla äldre håller sig undan så länge som möjligt och låter de starkare bli smittade först. Och de allra äldsta och svagaste skyddas i största mån från at bli smittade.
Att det nu blivit sån otäck smittspridning på äldreboenden är inte i första hand smittskyddsinstitutets fel, utan beror på den personalpolitik som förts under många år, d.v.s. att anställa underbetalda och dåligt utbildade människor i äldrevården. Samhället i stort har inte värnat om de äldre. Där får också de anhöriga ta på sig lite ansvar som inte agerat och krävt bättre och mer kvalificerad vård, och alla vi andra som inte tycker det varit värt att satsa fler skattekronor på att ta hand om våra äldre.
Vi har bara velat ha lägre skatter så vi kan köpa ny elektronik hela tiden och åka till solen varje vinter när vi är trötta på slasket.

Hoppas alla får sig en tankeställare nu, för annars kan vi själva sitta där på ett oskyddat äldreboende när nästa eller nästnästa pandemi drabbar världen.

[Göstage]
1

Vi hör ofta i diskussionen att smittspridningen mestadels sker i hemmen, men det är en annan fråga vilka vägar den tagit dit.

"Asko Järvinen, överläkare i infektionssjukdomar inom Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt, säger att det är svårt att utläsa vad statistiken egentligen säger om var smittan sprids.

När man statistikför smittspårningen registrerar man uppgifter om var olika personer blivit smittade. Därför blir de platser som är enkla att identifiera – som hemmen – mest vägande i statistiken, förklarar Järvinen.
– Men det berättar ju inte hur smittan har kommit in i familjen. Sådan statistik har vi inte, säger han."---

https://www.hbl.fi/artikel/statistiken-visar-att-smittspridningen-sker-i-hemmen-men-sager-inte-hur-smittan-kommit-dit-kan-i/

Smittskyddsläkare säger att statistiken om smittfallen från skolorna är mer tillförlitlig än den från restauranger, eftersom man i skolorna med säkerhet vet vem som vistas i samma lokaler.
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.