Debatt iFokus

Debatt

Etikettbrottslighet
Läst 408 ggr
Fornöga
2023-09-02 09:46
0

Bedrägerier-2

Fortsättning på fullskriven tråd.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Fornöga
2023-09-02 09:48
1

Spoofing, ännu en bedrägeriform att vara vaksam inför, varnar Senioren.

"Nu varnar polisen och bankerna för spoofing som betyder att någon använder en förfalskad eller lånad identitet.

Det är en form av telefonbedrägeri som utvecklats de senaste åren. Någon utnyttjar alltså en annan persons eller företags telefonnummer, exempelvis det lokala bankkontorets nummer."---

"– Spoofing har definitivt ökat på senare tid. Det är oerhört enkelt och i grunden inte olagligt, såvida bedragaren inte utger sig för att vara någon annan. Då kan det bli olovlig identitetsanvändning", säger Jan Olsson, kriminalkommissarie på polisens nationella IT-brottscentrum.

Phishing, vishing och romansbedrägerier är bara några av alla de metoder som bedragarna använder sig av.
[Hayabusa-0001]
2023-09-02 10:06
3
Vi kräver att regeringen täpper till kryphål i grundlagen, skriver Lena Södersten, förbundsjurist på Villaägarnas…
Carmarino
2023-09-02 11:12
2

#1: I förra numret av PC för Alla tog de upp problemet med att brottslingarna använder AI för att härma personers röster, samt att det lär bli vanligare att skapa AI-avatarer i videosamtal. Tekniken förfinas hela tiden och det är väl bara en tidsfråga innan det går att skapa en trovärdig Avatar av en släkting "i nöd".

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2023-09-12 18:28
0

Svensken Sebastian Greenwood som omnämndes i föregående tråd (inlägg 205) har dömts till tjugo års fängelse i USA för sin bitcoinsvindel i storleksordningen 40 miljarder.

Källa.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2023-09-12 18:33 av Fornöga
Fornöga
2023-09-13 13:58
1

Många personer ringer Polisens kontaktcenter angående telefonsamtal de fått från en engelsktalande röst som påstår sig komma från polisen och som uppmanar dem att utföra vissa knappval med telefonen. Från Polisens hemsida:

"Har du blivit uppringd på telefonen och i andra änden är det en "robotröst"?

Det är fortsatt ett mycket högt tryck på samtal in till PKC, Polisens kontaktcenter, gällande att personer blir uppringda och då personen svarar är det en ”robotröst” i andra änden som säger att samtalet kommer från Polisen.

Rösten talar engelska. Den uppringda personen blir därefter uppmanad att göra vissa knappval."---

(Jag blev själv uppringd i förrgår av någon som stämmer in på beskrivningen, men jag lade på innan det framgick vad det gick ut på.)

Har du blivit uppringd och i andra änden är det en
Fornöga
2023-10-04 11:40
0

"Bedrägerierna pekas ut som den viktigaste inkomstkällan för kriminella gäng.
– Pengarna används framför allt till vapen och narkotika", säger Lotta Mauritzson på polisens nationella bedrägericentrum till DN (i en ännu inte läslåst artikel).

"I år ligger brottsvinsten från telefonbedrägerier på över 498 miljoner kronor – trots att det är tre månader kvar på året. Det är nästan uppe i samma siffra som totalen för i fjol. Då tjänade kriminella nära 620 miljoner kronor på telefonbedrägerier, enligt statistik från polisen."---

Augusti var en riktig rekordmånad för telefonbedrägerier. Då utgjorde hela 100 miljoner kronor brottsvinst från telefonbedrägerier.
Fornöga
2023-11-14 21:30
1

Anställd i Solna kommun förskingrade mer än fyra miljoner i vad som uppges vara en sorts romansbedrägeri från vad hon trodde var Mick Jagger.

Källa.

Det pågår en utredning om grov förskingring på Solna kommun och i samarbete med detta har en anställd med central roll på kommunens ekonomiavdelning sagts ...
[Hayabusa-0001]
2023-11-14 21:35
1

#7 Jösses!!!

Fornöga
2023-11-15 19:15
1

#7 Någon som har ett brett kändisregister kanske? 🙄

Senaste nytt • Snabba nyheter från Aftonbladet
Carmarino
2023-11-16 04:01
3

#9: Keanu Reeves är nog det namn som förekommer oftast i falska konton. Har själv fått otaliga kontaktförfrågningar från "Keanu". Vad jag vet finns han inte på sociala medier alls.

Man får ju tänka lite själv också. Är det verkligen troligt att Keanu Reeves skulle åka till Oskarshamn för att träffa en kvinna han mött på sociala medier? Är det troligt att han skulle bli kidnappad på flygplatsen utan att pressen skulle ha fått nys om det? En enkel sökning visar dessutom att han har en partner sedan flera år.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

It has been over a year since Keanu Reeves made his major red carpet debut with his girlfriend, Alexandra Grant. Here's what we now about the Alexandra Grant.
Fornöga
2023-11-16 07:34
2

#10 "Världen vill bedragas, må den då bedragas."

Petronius😉

• Redigerat 2023-11-16 07:35 av Fornöga
Fornöga
2023-12-28 07:26
0

"Bedrägerierna ökar", konstaterar SR. "Äldre och funktionsnedsatta är särskilt utsatta, anmälningar om bedrägerier mot denna grupp har ökat med 14 procent jämfört med 2022."

Bedrägeribrotten beräknas öka även i år, enligt polisen. Bedrägeri genom social manipulation är en typ av bedrägerier som ökat mest.”De är så skickliga ...
Fornöga
2024-01-17 08:11
1

"Varken Polisen eller politikerna kommer kunna hjälpa dig - vi står ensamma mot bedrägerier," konstaterar Adam Cwejman på GP:s ledarsida sakligt.

"Drabbas du av bedrägerier, exempelvis ett kapat kort eller att någon lurar dig över telefon eller på en näthandel, så är det upp till dig själv att göra det bästa av situationen, hantera skadorna och förhindra att det sker igen."---

"Vi kommer få vänja oss vid att hantera konsekvenserna av bedrägerier på egen hand och även lära oss hur vi ska förhindra dem. Brottslingarna har blivit mer raffinerade och använder sig av tekniska hjälpmedel för att framstå som seriösa. Det gäller tyvärr att som individ försöka hålla jämna steg med den utvecklingen."

Dessvärre har han nog rätt- själv har jag insett att ett nödvändigt sätt att undvika att bli måltavla för bedrägerier på nätet är att låta bli att försöka hålla jämn takt med den tekniska utvecklingen. Samtidigt gör man därmed avkall på en viss bekvämlighet, eftersom "alla", inte bara näringsidkare utan även inom viktiga samhällsfunktioner, tycks utgå från att man har bank-ID, laddat ner appar och har öppnat kontokort för nätköp. Det man önskar är inte något stopp för utvecklingen, men att det fanns någon form av "eftersläpning" för de som känner att man inte behärskar de faciliteter som många nu tar för givna.

Varken Polisen eller politikerna kommer kunna hjälpa dig - vi står ensamma mot bedrägerier.
Carmarino
2024-01-17 08:29
2

Fick ett SMS igår som började med "Hej mamma". Öppnade inte meddelandet men såg att det stod något om "bytt mobilnummer". Raderade direkt och blockerade numret.

Klassisk bedrägeriformulering. Plus att bovarna hade noll koll. Eftersom jag inte har några barn var det snabbt genomskådat redan från första början. 😁

• Redigerat 2024-01-17 08:29 av Carmarino
Fornöga
2024-01-17 08:44
2

#14 Ja, det är ju ett av de beprövade lurendrejerierna, fast polisen kallar det "nytt" varje gång det sker…🤔

"Barnen" vill ha pengar till att betala en räkning
Fornöga
2024-01-17 09:18
1

Efter en cyberattack mot Coop Värmland står det klart att personuppgifter från 167.000 medlemmar är ute på darknet. Återstår för dem att se vad som kan bli följden av det.

Namn, personnummer och mejladresser bland hundratusentals medlemmar har läckt. Det bekräftar Coop på en pressträff under tisdagen.
Fornöga
2024-01-25 15:04
0

Bedrägeribrotten ökade med 22% i fjol enligt BRÅ:s preliminära statistik.

BRÅ:s sammanfattning preliminära statistik över anmälda brott 2023 visar att drygt 1,5 miljoner brott anmäldes under året, vilket är fyra procent fler ...
  • Redigerat 2024-01-25 15:04 av Fornöga
Carmarino
2024-01-26 14:42
2

Vet inte om det här ska ligga under AI eller bedrägeri, men det lutar nog mest åt bedrägeri.

76-åriga Ann-Lis Hake i Malmö höll på att bli lurad på tusentals kronor av en AI-klonad röst – som lät precis som hennes dotter.

Två dagar före nyårsafton får 76-åriga Ann-Lis Hake i Malmö ett sms där det står att hennes dotter bytt mobil och hon uppmanas att radera det gamla numret. Hon lyder uppmaningen, men blir misstänksam när hon sen uppmanas att swisha 15 000 kronor för en ny telefon och dator.

– Jag kände att det här var fel, så jag smsade att jag precis betalt alla räkningar och att jag inte har 15 000 kronor, säger Ann-Lis Hake.

Men hennes tvekan försvinner helt när hon plötsligt blir uppringd och rösten är densamma som dotterns. Nu uppmanas Ann-Lis att föra över 5 000 kronor.

– När jag hör min dotters röst, så faller alla skyddsspärrar och allt man lärt sig om att inte göra si eller så. Jag tänker att jag får föra över 5000 kronor, som hon uppmanade mig att göra, säger Ann-Lis Hake.

Så här i efterhand är Ann-Lis övertygad om att bedragarna hittat dotterns röst antingen på sociala medier eller på hennes mobilsvar och sen klonat den med hjälp av AI.

https://www.tv4.se/artikel/u0C79WoRKH2DTrjFboGrL/ann-lis-76-blev-uppringd-av-bedragare-hoer-min-dotters-roest

Varnar för ny typ av AI-bedrägerier • Började med sms – krävde 15 000 kronor
Fornöga
2024-01-30 12:25
2

SR Ekot granskning en aktuell romansbedrägerihärva visar att bankerna tycks agera tämligen likgiltigt inför de kriminellas agerande.

"Björn Sidenhjärta, som jobbat som bedrägeriutredare i tio år, säger att det är häpnadsväckande att bankerna inte gör mer för att stoppa bedrägerierna, och kritiserar också myndigheterna och politikerna för att inte tvinga fram hårdare krav på bankerna.

– De känner också till det här. Men har vi någon kontroll över hur bankerna sköter den här monitoreringen av kundernas konton som är värd namnet? Nej, skulle jag säga."

Björn Sidenhjärta, som är kriminalinspektör i Västerås, tycker att bankerna borde göra mer för att stoppa bedrägerierna.Detta efter Ekots avslöjande om ...
Fornöga
2024-01-30 17:54
1

#19 Om romansbedrägeri i "Här och nu":

"Lurad på både kärlek och pengar, så kallade romansbedrägerier har blivit allt vanligare. Diakon Violet Petersson i Orust drabbades sommaren 2018. I dag är hon ordförande i stödföreningen Stoppa Romansbedrägerier och vet att de här brotten drabbar både män och kvinnor, yngre som äldre."---

Länk till stödföreningen för den som vill veta mer.

Lurad på både kärlek och pengar, så kallade romansbedrägerier har blivit allt vanligare. Diakon Violet Petersson i Orust drabbades sommaren 2018. I dag är hon ordförande i stödföreningen Stoppa Romansbedrägerier och vet att de här brotten drabbar både män och kvinnor, yngre som äldre.
Carmarino
2024-02-05 11:48
2

Branschföreningen Svensk Inkasso vill varna allmänheten för ett pågående bedrägeriförsök där meddelanden per SMS och e-post skickas ut i inkassobolags namn.

Meddelandena uppmanar mottagaren att ringa ett angivet nummer eller att besöka en hemsida som verkar tillhöra inkassobolaget, och i vissa fall att swisha in pengar för en påstådd skuld. Numret i meddelandet går inte till inkassobolaget i fråga och hemsidesadressen leder till en kopia av inkassobolagets egen webbplats. Det har också förekommit att privatpersoner i kontakterna blivit uppmanade att ladda ner olika typer av appar.

Såvitt Svensk Inkasso erfar har bedragarna hittills utgivit sig för att representera Alektum Group, Gothia Inkasso, Intrum, Sergel, Svea Inkasso och Visma.

På deras hemsida finns råd hur man gör för att undvika bli drabbad av bedrägeriet.

https://svenskinkasso.se/varning-for-bedrageriforsok/

Branschföreningen Svensk Inkasso vill varna allmänheten för ett pågående bedrägeriförsök...
Fornöga
2024-02-17 10:43
2

Intressant frågeställning: kan bankchefer ställas till svars för penningtvätt i samband med den organiserade kriminalitetens överföring av inkomster från bedrägerier? Polisens bedrägeriutredare undersöker nu förutsättningarna för en sådan lagföring.

Carmarino
2024-02-17 11:20
1

#22: Det om något borde väl sätta fart på bankerna, så att de gör något för att förhindra att brottslingarna kan stjäla hundratusentals kronor utan någon som helst koll.

kamera0710
2024-06-07 18:07
0

Tankade i dag på en OKQ8-mack. När jag kom hem såg jag att två belopp dragits, dels för bensinen drygt 400 kr, men dessutom 2500 kr i en separat betalning. Får se vad som händer när jag kontaktar min bank och OKQ8…

Noterade att automaten "tuggade" väldigt länge innan det gick att börja tanka.

[Hayabusa-0001]
2024-06-07 18:09
0

#24 Skimming?

• Redigerat 2024-06-07 18:10 av [Hayabusa-0001]
kamera0710
2024-06-07 18:16
0

#25 Hörde just att min bank har tekniska problem med betalkorten, när jag försökte nå dem. Får se vad som händer. Har i alla fall mejlat OKQ8. Enligt kontoutdraget har beloppet gått till dem.

[Hayabusa-0001]
2024-06-07 18:23
0

#26 Otrevligt, särskilt inför helgen.

kamera0710
2024-06-07 18:29
0

#27 Javisst.

Carmarino
2024-06-07 18:50
0

#24: Fick det här svaret när INGO tömde mitt konto senast jag tankade. (Har sällan särskilt mycket pengar på det kontot, just för att inte riskera att bli av med dem vid eventuell skimning. Vid behov för jag över pengar från ett annat konto istället.)

Vet att de brukar dra rätt mycket pengar, men oftast får man tillbaka dem efter några minuter. Den här gången dröjde det längre så därför kontaktade jag dem.

Vid alla drivmedelsköp där bankkort och rätt pin kod används, frågar vi (INGO) från och med den 1 februari 2018 kortutgivande bank om en reservation på SEK 2 000, vilket är branschstandard och ett krav från Visa och MasterCard.

Reservationen på SEK 2 000 skickas till banken innan du börjar tanka. Får vi godkänt från kortutgivande bank kan du tanka. Har du inte SEK 2 000 på sitt konto ska banken returnera det tillgängliga beloppet som du kan tanka för. När tankningen är avslutad skickas det slutgiltiga beloppet som du tankat för till banken och reservationen ska tas bort från ditt konto.

Om du inte har fått det reserverade beloppet tillbaka än, måste du ta kontakt med din bank och be den att släppa på reservationen eftersom det är endast din kortutgivande bank som kan göra det.

kamera0710
2024-06-07 18:55
1

#29 Tack! Det kanske är något sådant som det du beskriver.

För några år sedan fick jag inte ut pengar i bankomat, men beloppet drogs från kontot. Men det ordnade sig, efter kontakt med banken.

kamera0710
2024-06-08 05:46
2

Jag har fått tillbaka mina pengar. Så det var nog bara det tekniska krånglet som var orsaken.

[Hayabusa-0001]
2024-09-03 08:43
2
I dag inleds rättegången mot de elva personer som står åtalade för olika typer av miljöbrott och ekobrott i svallvågorna runt det skandalomsusade återvinningsföretaget Think Pink. – Det finns skadeståndsanspråk på 260 miljoner kronor från framförallt kommuner, då de tvingats forsla bort de stora sopbergen, säger kammaråklagare Anders Gustafsson som är en av tre åklagare i rättegången.
Fornöga
2024-09-16 08:49
3

"Dokumentären Den svarta svanen visar hur gängkriminella samarbetar med insiders för att lura staten i Danmark. I Sverige har reaktionerna varit dämpade – men vi måste veta hur problemet uppstår, även här", skriver gästkolumnisten Peter Eliasson på GP:s ledarsida.

"I Danmark har serien fått ett enormt genomslag i det offentliga samtalet. I Sverige har det varit tystare. Man kan fråga sig varför."---

""En lista på inslag i samhällsbygget som är gynnsamma för bedragare som vill plundra statskassan från insidan kan se ut som följer: Valfrihetsreformerna med utlokalisering av välfärdstjänsterna, den tillitsbaserade samhällsmodellen där kontroll är lika med repression, resursstarka aktörer som är mer lojala med sig själva än med systemet, och invandrargrupper som har starkare släktband än vad som funnits i Sverige under lång tid. Ingen enkel drinkbricka att balansera i ett offentligt samtal."---

Dokumentären Den svarta svanen visar hur gängkriminella samarbetar med insiders för att lura staten i Danmark. I Sverige har reaktionerna varit dämpade – men vi måste veta hur problemet uppstår, även här.
  • Redigerat 2024-09-16 08:51 av Fornöga
Fornöga
2024-11-20 13:50
2

Skall man inte ens kunna lita på de kriminella längre? 🙄

Stockholms stad har polisanmält Kris, Kriminellas revansch i samhället, i Stockholm och drar med omedelbar verkan in bidragen till den ideella föreningen. Det kan SVT nu avslöja. Orsaken är att toppar inom Kris Stockholm har använt föreningens pengar för privat bruk.
Fornöga
2024-11-24 09:58
1

Onecoinhärvan har vi skrivit om i den första bedrägeritråden. Nu visas en norsk dokumentär på SVT ikväll om svindleriet. Programmet kan även ses på SVT Play (till den 24 november 2026).

Introtext: "Den nya kryptovalutan skulle göra dig till miljardär över en natt. Men det visade sig vara världens hittills största kryptobedrägeri. Tio år senare är grundarna av Onecoin antingen försvunna, gripna, efterlysta eller döda. Men bedrägeriet är fortfarande aktivt. Hur är det möjligt?"

Den nya kryptovalutan skulle göra dig till miljardär över en natt. Men det visade sig vara världens hittills största kryptobedrägeri. Tio år senare är grundarna av Onecoin antingen försvunna, gripna, efterlysta eller döda. Men bedrägeriet är fortfarande aktivt. Hur är det möjligt? Norsk dokumentär från 2024.
Fornöga
2025-01-22 18:30
1

#33 "Den svarta svanen" i tryggt förvar igen. 😏

Huvudpersonen i "Den svarta svanen", juristen Amira Smajic, döms för bland annat bedrägeri. Straffet blir tre månaders fängelse och 15 månaders villkorligt fängelse.
Fornöga
2025-03-05 09:33
2

Facebook och Instagram- bedragarnas imperium.

Uppdrag granskning kan genom en unik läcka avslöja två internationella bedrägerinätverk som lurar till sig miljardbelopp. Kirurger, lastbilschaufförer, poliser och pensionärer dras in i bluffen – många förlorar allt. Bland de tre miljoner läckta filerna finns inspelade samtal som blottlägger hur offren manipuleras – och hånas när deras pengar är slut. Över 40 000 samtal har gått till Sverige.
  • Redigerat 2025-03-05 09:34 av Fornöga
Fornöga
2025-03-06 11:49
1

#37 Meta låter bedragarna fortsätta att använda sig av Facebook.

Källa.

Meta har tidigare fått kritik för att låta bluffartiklar från bedragare få annonsutrymme på Facebook. De lovade att bättra sig. När Uppdrag granskning undersöker hur Meta hanterar bluffannonserna idag är resultatet är tydligt. Bedragarna har fortfarande fritt spelutrymme att ragga nya offer på Facebook.
Fornöga
2025-04-11 17:08
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Gitte Pålsson fick sina bankkonton tömda av bedragare. Hon startade då Föreningen mot nätbedragare, om vilket man kan läsa här.

Gitte Pålsson lurades på 348 000 kronor av nätbedragare. Först skämdes hon och fick självmordstankar. Sedan blev hon förbannad och startade en förening mot nätbedrägerier.
[Hayabusa-0001]
2025-06-08 08:05
0
Tv-profilen Leif ”Loket” Olsson jagades på miljonbelopp under sin sista tid i livet – och nu har den utpekade 60-åringen siktet inställt på arvet. Samtidigt visar det sig att ”Loket” inte är den enda som utsätts för bedrägeriförsök. Se hur allt avslöjas i SVT:s minidok och hör den sista unika intervjun med ”Loket”.
[Hayabusa-0001]
2025-06-08 08:10
3

”Och det ska visa sig att ”Loket” inte är den ende äldre personen som 60-åringen kräver på miljoner, med hjälp av den rikskände juristen Sture Tersaeus.”

Sture Tersaeus, juristen som företrädde motparten till Ebba Busch i ”husaffären” för något år sedan.
Det var många på vänstersidan, föga överraskande, som gick hårt åt Ebba men det här skänker en hel del tilltro till hennes ståndpunkt i saken.
”En gangster” som Leif uttryckte det…
(Om Tersaeus).

Fornöga
2025-06-08 08:50
1

#41 Hoppsan! Gissar att Ebbahäcklarna snabbt bläddrar förbi den nyheten…😏

[Hayabusa-0001]
2025-06-08 09:04
2

#42 Låga odds på den…

iFokus får hon utstå en hel del hat, spått & spe. Från vänsterkanten…
Hat är OK om det riktas från rätt håll.

• Redigerat 2025-06-08 09:22 av [Hayabusa-0001]
Fornöga
2026-03-18 23:32
2

Teleoperatörerna och polisen har skapat ett gemensamt anmälannummer för den som tror sig ha fått ett bluff-SMS, skriver Land.

"Nu har Telia, Tele2, Telenor, Tre samt polisen gått ihop om ett gemensamt nummer för att göra det enklare att anmäla bluff-sms.

Så fort ett tveksamt sms dyker upp i din telefon kan du skicka det vidare till numret 7726 innan det raderas."---

Anmäl ett skumt sms på sekunden genom att vidarebefordra till ett och samma nummer. Så här gör du!
Carmarino
2026-03-19 02:54
1

#44: Det numret har funnits i några år, men är tydligen ändå inte så känt.

Fornöga
2026-03-19 09:36
2

#45 Ja, det verkar ha funnits i två år, fast det kanske är ett sådant nummer som man letar fram först när man råkat ut för något, så en påminnelse skadar nog inte.

• Redigerat 2026-03-19 09:37 av Fornöga
Carmarino
2026-03-19 10:55
1

#46: Nej, förmodligen är det så. Har själv lagt in det i min mobil, men glömmer att jag har det där. 😊

Fornöga
2026-03-21 08:28
3

"Regeringen presenterade på fredagen (20/3) sitt nästa steg för att stoppa bedrägerier över telefon och sms. Förslaget blev känt i höstas men det är nu regeringen går fram med ett lagförslag", skriver Senioren.

"I regeringens lagförslag föreslås bland annat att operatörer som tillhandahåller telefoni och sms ska vara skyldiga att stoppa samtal och meddelanden som misstänks användas för bedrägerier, eller för att vilseleda en större grupp mottagare."---

- Det här lagförslaget innebär att vi äntligen kommer åt bedrägeri sms. Det säger civilminister Erik Slottner (KD).
Fornöga
2026-04-16 09:15
2

#48 "Telefonbedrägerier är ett stort problem i Sverige. Under 2023 anmäldes omkring 29 000 fall och brottsvinsterna uppgick till över 700 miljoner kronor", skriver Senioren.

Nu vill som nämnts i föregående inlägg regeringen införa ett lagförslag som skall möjliggöra att stoppa misstänkta samtal och sms redan innan de når fram. Lagförslaget avses träda i kraft den 1 augusti i år.

"Huvudförslaget är att telefon- och sms-operatörer ska bli skyldiga att stoppa meddelanden som misstänks vara bedrägerier. Det ska ske genom att analysera trafikmönster – inte innehållet i samtal eller sms.

I propositionen står att operatörer ska ”avstå från att överföra ett elektroniskt meddelande” om det finns misstanke om bedrägeri eller vilseledande."---

Regeringen vill stoppa telefonbedrägerier med nya regler. Operatörer ska kunna blockera misstänkta samtal och sms.