Debatt iFokus

Debatt

Etikettcorona
Läst 477 ggr
Marinas Mix
0

Skattechock för vårdpersonal?

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/BR9k5Q/vardpersonalens-gratisluncher-kan-bli-till-skattechock

Jag tycker att dem som jobbar hårt och riskerar sitt liv/hälsa för att hjälpa sjuka under denna pandemi, gott kan slippa den skatten.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

• Redigerat 2020-11-18 16:48 av [Jimmy.L]
[Hayabusa]
1

Nej, skatten ska in!

[Jimmy.L]
0

Svenska myndigheter 🥵

[Hayabusa]
0

Nej, svensk "lika för alla".

[Jimmy.L]
1

#3 Alla ska betala?

Ibland undrar man vad det är för tomtar på Skatteverket. 😟

[Hayabusa]
2

#4 Det är så det är. Om du bara visste vad jag blivit förmånsbeskattad för. Saker som jag själv inte anser är en förmån men betala skatt? Jajamen, den ska in…

[Jimmy.L]
1

#5 Jo jag har bråkat med dom med.

[Hayabusa]
1

#6 Ja, det blir absurt ibland.

Draken
2

det är helt sjukt. Vi har fått ganskla mycket mat från olika restauranger, inte bara vi utan alla akutavdelningar på sjukhuset har fått gratis mat.

Vi har inte bett om det, utan det är restaurangägarna som har kommit fram till att de vill visa oss sin uppskattning för det jobb vi gör, genom att bjuda på mat till personalen. Vi är jättetacksamma för detta så klart, men känns surt att vi ska beskattas för det.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Hayabusa]
0

#8 Det beror på hur du har fått maten. Är det din arbetsgivare som ger dig en matlåda, då ska den förmånsbeskattas. 

Som hypotes: Om jag, Hayabusa, åker ut till sjukhus och delar ut matlådor kostnadsfritt, det är en annan femma.

LBB
1

Då vore det väl bättre att man skulle ordna ett schablonavdrag för dem som jobbat i vård o omsorg under pandemin.  Säg 100 000 för heltid, under6 månader, 50 000 för halvtid osv. För många av dem får ju semestrar och andra verksamheter ödelagda pga att de ställer  + risken för att bli smittade.

Draken
1

#9 Arbetsgivaren har ingenting med den maten att göra. Det är restaurangernma i stan som, på eget bevåg, har tyckt at6t de vill göra något för att visa vårdpersonal sin uppskattning för det jobb vi gör, det är de som har kört ut mat till olika avdelningar.

#10 Nu förstår jag inte riktigt vad du menar ? Syftar du på ett schablonavdrag på maten eller på lönen ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Hayabusa]
0

#11 Om arbetsgivaren inte agerar "mellanhand" så kan jag inte se att du ska bli förmånsbeskattad. 

Saxat från länken i AB: 

"Pia Blank Thörnroos, på Skatteverket förklarar att när en privat person ger någonting till en annan privatperson, så ses detta på som en gåva. Gåvor från privatpersoner är inte skattepliktiga, då de är finansierade på personens beskattade pengar."

Så det landar, väl, i hur/vem som ger matlådan? Privatperson till privatperson, så borde det vara grönt ljus.

Men, visst…hårklyveri om Skattteverket vill vara nitiska (och det kan de vara, tro mig…).

Draken
1

Det är företagen som ger oss matlådor, cheferna agerar inte mellanhänder. Det är företagen som delar ut, helt på eget bevåg.

De meddelar iofs cheferna, och de meddelar oss, men inge mer än så.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Hayabusa]
1

#13 Borde vara OK, i min värld åtminstone. 

"Gåvor från privatpersoner är inte skattepliktiga, då de är finansierade på personens beskattade pengar. Om det däremot är regionen som mottar matlådorna, och i sin tur delar ut dessa till sin personal ska detta ses som en förmån från arbetsgivaren."

[Göstage]
1

"I en kris som denna behövs alla uttryck för solidaritet, värme och kämpaglöd. Det ska inte fyrkantiga skatteregler förstöra", skriver Expressens ledarsida.

https://www.expressen.se/ledare/vardhjaltarna-ska-inte-skatta-for-gavorna-fran-folket/