Debatt iFokus

Debatt

Etikettcorona
Läst 8186 ggr
[Göstage]
2020-03-29 11:08
2

Stadsfolket - en "pest" för landsbygdsborna?

I coronans spår har en annan sorts "främlingsfientlighet" smugit sig på - stuggästerna och fritidshusfolket från städerna är inte med självklarhet längre välkomna gäster på landet och längs kusterna. Det har ju alltid funnits en sorts hatkärlek mellan lantisarna och "08:orna" (det senare symboliserar förstås även 031:orna och 040:orna också), men nu verkar det öppnare.

I Norge får inte stadsborna åka till sina älskade hytter om de ligger utanför deras hemkommuner- däremot kan de fortfarande åka till sina sommarvisten på den svenska sidan av gränsen, men riskerar då tills vidare att få sitta 14 dagar i karantän vid hemresan. Nu reser politiker i våra kustkommuner krav på liknande ordning i Sverige för allt fritidsboende (även för svenskar), bland annat i turisttäta Sotenäs, och på Österlen känner sig stockholmare mindre uppskattade än någonsin.

Hur känner ni, sommargäster respektive fast boende - upplever ni er välkomna respektive tycker ni att stugfolket bör hålla sig hemma?

Till den som till äventyrs ännu inte insett hur samhällsomvälvande viruskrisen är – titta på Norge.
  • Redigerat 2020-11-30 17:10 av [Jimmy.L]
  • Redigerat 2020-11-18 16:26 av [Göstage]
  • Redigerat 2020-12-01 06:36 av Draken
[Göstage]
2020-03-29 11:16
0

I den lilla norska kustkommunen Hvaler vädjar man till politikerna att besöksstoppet även skall omfatta fritidsbåtfolket. Kommunen har varken medicinsk beredskap eller samhällsservice tillräcklig för att ta emot gästande båtfolk, säger man där.

https://www.nrk.no/osloogviken/hvaler-ordforer-vil-gi-batfolket-samme-korona-forbud-som-hyttefolket-1.14956990

[Göstage]
2020-03-29 11:25
2

Klartexten i budskapet kunde knappast vara tydligare…

"Stockholmare ska stanna hemma. Det är uppmaningen både från Båstad och från region Gotland. – Vi ber er ta ett eget ansvar och stanna i era hemregioner, säger Marie Loob, hälso- och sjukvårdsdirektör på Region Gotland, till Hela Gotland."---

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/desperata-vadjan-till-stockholmarna-ak-inte/

[Jimmy.L]
2020-03-29 11:40
1

Blir nog svårt att hålla folk hemma i städerna.

[Göstage]
2020-03-29 11:58
1

#3 Ja, där riskerar nog regeringens frivillighetsprincip att svikta på många håll…

[Jimmy.L]
2020-03-29 12:07
1

#4 Bästa vore ju att testa alla men det går inte. Jag hoppas att viruset lugnar ner sig i maj.

Maleficum
2020-03-29 12:40
4

Vi hade ju planen att åka till vår sommarstuga under påsk (som vi alltid gjort) men vi kommer stanna hemma i år. Supertråkigt speciellt då min födelsedag infaller under påsk i år.

Hoppas bara allt lugnat sig till sommaren så det inte blir "reseförbud" då också.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Jimmy.L]
2020-03-29 12:46
1

Gotlandsbåten är ganska så välbokad inför påsk.

Draken
2020-03-29 12:47
2

Vi tänkte åka iväg till min bror i Norge (12 mil från svenska gränsen) Men vi valde att inte göra det.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Jimmy.L]
2020-03-29 12:55
2

#8 Norge har stängt gränsen över påsk så ni hade tyvärr blivit stoppade.

LBB
2020-03-29 12:55
0

Regionerna kunde ju bli så tuffa att man vägrar plats för utsocknes på akutmottagningarna…och hänvisa till betalplatser där den fulla kostnaden tas ut. Sedan får hemkommunen reglera det med sina patienter när de kommer hem.

Ps är medveten om att den lösningen faller utan för lagstiftningen.

Ett annat alternativ är att klart deklarera att de som är skrivna på orter har förtur till vårdplatser.  lika olagligt det.

För om folk åker till egna stugor eller i egna båtar/husbilar så är ju smittrisken marginell. Och med smittan fördelad över hela landet så..  Men just sjukvården är och förblir en flaskhals. Den är ju anpassad till befolkningen på orter och mäktar inte med ett stort inflöde av akutpatienter utifrån

Fast en möjlighet för lokala åkerier öppnas ju. Att med en "sprinter" eller dylikt transportera hem insjuknade patienter till hemkommunen. Skåpen möjliggör ju transport utan kontakt mellan förare o patient (obs satir)

Lia
2020-03-29 14:19
8

Jag bor på Österlen och är i riskgrupp, och jag kan inte säga att jag är sådär jätteglad över folk som åker hit i onödan. Eller någonstans för den delen. Tycker gott man kan stanna hemma den här tiden och inte bidra till smittspridningen bara för att man tycker att det är roligt att åka bort. Det blir mer trängsel i butikerna och svårare att få hjälp på sjukhus när vi blir fler här. Sommarbesökarna får gärna komma hit när det lugnat ner sig igen istället, i min mening.

Draken
2020-03-29 14:28
0

#9 Misstänkte att de skulle göra det. Väldigt mycket Norrmän åker över gränsen till Storlien, Skalstugan och Åre över påsklovet.

En hel del svenskar åker också över och vistas i de norska fjällen, och passar på att handla hem grejer till Norge.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Göstage]
2020-03-29 14:38
1

#12 Norrmän som åker över gränsen i påsk drabbas av 14 dagars karantän vid hemkomsten  (dryga böter annars).

Tufft inte minst för svensk gränshandel, som brukar ha goda tider kring påsk.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/gransstoppet-mot-norge-forlangs-over-pask

[Göstage]
2020-03-29 14:40
1

Sotenäs kommun har tidigare meddelat att sommarboende som är i behov av hemtjänst inte kan räkna med det i år.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/vastkustkommun-nekar-coronaturister-hemtjanst/

hemul
2020-03-30 02:50
0

#11 Verkligen! Hur Tegnell kan säga att modellen med råd till befolkningen funkar därför att vi är så följsamma övergår mitt förstånd. Se väldigt lite av det här.

[Göstage]
2020-03-30 11:02
3

Stockholms finansborgarråd Irene Svenonius (M) uppmanar inför påsken alla (stockholmare) att följa FHM:s råd: "vi ska stanna här" sade hon på måndagens pressträff. 

Källa Expressens nyhetsrulle om Corona.

[Jimmy.L]
2020-03-30 11:09
4

#16 Helt rätt.

Draken
2020-03-30 13:01
1

#16 Bra sagt. Håller med henne till 250%

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

hemul
2020-03-30 13:07
2

Vet tyvärr flera som ska resa. Mkt dåligt, tycker jag.

[Göstage]
2020-03-30 14:45
3

Taha Alexandersson, Socialstyrelsen, på dagens pressträff (källa SVT Coronanyhetsrulle).

"– Vi vill vädja till alla som kan avstå från resor i påsk att göra så. Många vill ha en styrning eller en uppmaning, men vi jobbar inte så – vi vädjar, säger hon."

[Göstage]
2020-03-30 20:16
2

De självutnämnt goda tar chansen att strö salt i såren och vara magistrala när de har chansen.

https://www.expressen.se/kultur/hynek-pallas/sa-har-kanns-det-vara-invandrare-stugagare/

[Jimmy.L]
2020-03-30 20:31
3

#22 Vad hände med att hålla ihop. Tror Expressen detta ska leda till ökad invandring? Detta virus kommer ge ett stängt EU under lång tid. Inget land har nu råd med invandrare.

[Jimmy.L]
2020-03-31 07:17
1

Turister kan föra med sig smittan från fastlandet – men de är samtidigt oerhört viktiga för ekonomin på ön. Coronautbrottet ställer gotlänningarna inför ett svårt dilemma. – Vi kan bara hoppas att det här är över så snart som möjligt, säger Camilla Regen, som bott på Gotland i 24 år.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6jRwRr/vadjan-for-att-stoppa-coronasmittan-pa-gotland-skjut-upp-semesterres

kamera0710
2020-03-31 12:13
1

Den som inte sett Lars Molins klassiker Badjävlar rekommenderas att göra det. Den tar på ett väldigt humoristiskt sätt upp konflikten mellan bofasta och turister i en landsbygdskommun. Ernst Günther gör sitt livs roll som odräglig turist från storstaden. Finns på SVT:s öppna arkiv.

En av de dråpligaste scenerna börjar vid 55:15!

https://www.oppetarkiv.se/video/3009153/badjavlar

hemul
2020-03-31 12:59
0

Fast det är väl inte riktigt samma problematik som nu?

Håller annars med dig. Älskar den filmen!
♫ Han var den radikalaste i hela SSU. Han ropade "revolution!", det gör han inte nu. Det gör han inte nuuu.  ♫

hemul
2020-03-31 13:14
8

F.ö. bråkade jag i går med 3 bekanta som samtliga tänker resa nu eller påskveckan. Och då har jag inget stort umgänge, så det är en rätt hög procent av mina bekanta.

Samtliga hade skäl som började typ "Men jag måste ju se till min stuga", "Har varit så deppig ett tag och behöver omväxling". Jojo. Omväxling kommer vi nog att få. Fy fan så ego folk är!😡

[Hayabusa]
2020-03-31 14:04
2

#22 Hynek kör med typisk vänsterretorik. Relativisera och blandar ihop korten. Uppmaningen att inte resa/begränsa sitt resande gäller ju alla - inte enbart vissa grupper. Och vad det har göra med att Hyneks familj inte kunde åka till Tjeckoslovakien under många år? Inget alls. Att han åker till Tjeckien 6 ggr om året är ju dessutom inte bra för miljön.

[Göstage]
2020-03-31 14:19
0

I Norge där man inte får vara i sina fritidshus utanför hemkommunen har man snabbt upprättat "hyttbytarkontakter", där bosatta på olika håll tillfälligt byter stugvistelser sinsemellan så att de kan bo i en stuga i respektive hemkommun.

https://www.nrk.no/sorlandet/skuffet-over-at-du-ikke-far-dra-pa-hytta-i-pasken_-da-kan-dette-vaere-en-mulighet-1.14961410

Maleficum
2020-03-31 15:33
2

#27 Hade också behövt miljöbyte men vi stannar hemma ändå (nu hade vi lite tur också att min moster redan var där nere när beskedet om resestopp kom så hon kunde gå in och vattna våra blommor vi har i stugan).

Detta kommer bli andra gången under hela mitt liv jag inte är i sommarstugan över påsk (förra gången jag inte var där var när jag precis fått kaninungar).

Men känner som så att vill vi inte råka ut för att få massa utegångsförbud och grejer som andra länder har får man ju ta sitt ansvar och följa de råd som finns.

[Jimmy.L]
2020-03-31 16:36
3

I måndag vädjade Destination Gotland till de som bokat resor till ön i påsk att omboka resorna till ett annat tillfälle eller att ha resan tillgodo. För det fick man ett presentkort på 500 kronor, något som verkar ha gett resultat.

– Vi vet att dryga 6000 passagerare har om- eller avbokat sedan i går, säger marknadschefen Adam Jakobsson hos Destination Gotland.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/over-6000-har-avbokat-paskresor-till-gotland

[Göstage]
2020-03-31 16:57
3

#31 Riktigt bra! 👍 Kanske till och med att en del bokade av och om utan att snegla på presentkortet i första hand?

hemul
2020-03-31 17:25
2

#30! Bra! 👍

Den mest egoistiska av mina vänner har bott i familjens sommarhus utanför Ume hela vintern, jobbat där. NU ska hen ner till Stockholm för att se till sin lägenhet plus till Uppsala för att träffa vänner. För att sen resa upp igen. Så jävla dåligt!

[Jimmy.L]
2020-03-31 19:05
0

Sälen, Vemdalen och Åre stänger från och med nästa vecka. Det betyder att samtliga av Skistars skidanläggningar stänger säsongen i förtid. Det meddelar man i ett pressmeddelande.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8LE1Q/skistar-stanger-alla-anlaggningar

Maleficum
2020-03-31 20:37
0

#33 Hade det inte vara smartare att stanna där uppe? Är väl mindre spridning och mindre risk att bli sjuk där känns det som! Vem vill självmant åka till en smitthärd?

hemul
2020-04-01 04:56
2

Jo, precis. Plus att hen riskerar att dra dit smitta när hen åker upp igen.

Draken
2020-04-01 11:36
1

Tänkte åka och hälsa på min bror i Levanger över påsk. Men den resan tar vi senare, när det går att åka mellan länderna

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jimmy.L]
2020-04-01 19:58
1

Stockholm bör sättas i karantän – det tycker mer än var tredje person som tillfrågats, enligt en färsk Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av Sverige möts: Direkt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sifo-undersokning-visar-36-procent-av-svarande-vill-satta-stockholm-i-karantan

[Göstage]
2020-04-02 18:24
2

Gotland- fredad zon i påsk?

"Regeringen överväger att stoppa alla resor till Gotland inför påsken, förutom för dem som är folkbokförda på ön, erfar Expressen. Diskussioner har förts mellan flera myndigheter och departement. – Det handlar om vårdens kapacitet på Gotland, säger en regeringskälla."---

https://www.expressen.se/nyheter/stockholmare-kan-stoppas-fran-paskresor-till-gotland/

[Jimmy.L]
2020-04-02 18:39
5

Vettigt att skydda Gotland för att inte sänka deras sjukvård.

hemul
2020-04-03 04:26
0

Läste just det. Men förutsatt att de körde bil ned utan att stanna på vägen behöver det ju inte vara så farligt. De har ju satt sig själv i karantän där ner i två veckor, handlar inte o.s.v. Värre med dem som reser iväg för att åka skidor och ha kul. Eller planerade att göra det innan backarna stängdes.

[Göstage]
2020-04-03 06:46
2

#42 Jo, men det här är ju inte vilka som helst, båda har varit ministrar, en av dem dessutom partiledare och landshövding. Jag tycker inte att det är orättvist att begära av just personer i deras ställning att föregå med gott exempel när det vädjas om att folk skall hålla sig hemma och inte besöka mindre orter med sämre möjlighet till vård (även om de reste innan den debatten tog riktig fart).

UA verkar förvisso synnerligen pigg för sin ålder (79), men i den åldern kan man ha skäl att söka hjälp hos sjukvården för annat än corona, och också det blir en belastning som går ut över resurser och beredskap.

Sedan kan det ju kännas lite förvirrande när de säger "vi har inte ens varit på Ica utan hållit oss hemma eller utomhus" men samtidigt berättar att "affären här är glada att vi är här, de behöver kunder". Visst, de kan säkert ha fått hjälp att handla eller fått varor utkörda och bara pratat med affären i telefon, men det framgår i så fall inte.

[Jimmy.L]
2020-04-03 06:57
0

Vissa som har sommar stugor kommer åka trots alla rekommendationer att inte göra det. Vissa kommer även fly till camping eller stugor som hyrs ut.

[Göstage]
2020-04-03 22:17
1

Värmdö undanber sig alla tillfälliga besökare de närmaste veckorna, rapporterar SR.

[Göstage]
2020-04-04 10:11
1

Norrmän med fritidshus i Sverige slipper nu karantän vid återresan om de måste utföra nödvändig tillsyn av fastigheterna. 

https://www.nrk.no/nordland/gir-unntak-fra-karanteneplikt-for-de-med-hytter-i-sverige-og-finland-1.14972313

[Göstage]
2020-04-05 08:24
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Sydsvenska kommuner hoppas slippa återse sina danska fritidshusägare i påsk.

"I normala tider skulle påsken vara starten på säsongen för de över 10 000 danskar som har fritidshus i Sverige. Men coronasmittan sätter stopp. – Jag vädjar till danska fritidshusägare att följa regeringens uppmaning och undvika att besöka oss just nu, hälsar Markaryds kommunalråd Bengt Germundsson, KD."---

"Danska TV2 Lorry har varit i kontakt med kommunledningarna i Laholm, Markaryd, Tingsryd, Älmhult, Hässleholm och Örkelljunga. Alla har gett liknande svar som Bengt Germundsson i Markaryd. Så här säger Tingsryds kommunalråd Mikael Jeansson, S, i en skriftlig hälsning till danskarna: – Jag tänker inte säga att ni inte skall åka hit men jag vill dock att ni överväger ert beslut en gång till och funderar på vad som är viktigast just nu. – Risken att bli smittad och hastigt insjukna är stor. Skulle ni bli sjuka är det kanske framför allt den danska sjukvården som ni känner er mest trygga med."--- 

https://www.expressen.se/kvallsposten/sydsvenska-kommuner-vadjar-kom-inte-hit/

LBB
2020-04-05 09:51
0

Inom en inte alltför avlägsen framtid är smittan spridd över landet..och då kommer riskerna att sprida smitta vara negligerbar. Vad som då kan bli ett problem är resurser hos akut o intensivvård.  Men då har ju de lokala läkarna möjlighet att prioritera vilka som ska få de eftertraktade platserna..och då kan man ev och föredra lokalt skrivna patienter…..

[Göstage]
2020-04-05 11:42
4

Samtidigt som Sörmland är en av de mest coronadrabbade regionerna och regeringen uppmanar allmänheten att hålla sig hemma så lägger Expressen på framträdande plats ut ett resereportage från 2015 om sevärdheter i Sörmland . Visst coronan lär klinga av, men just nu känns det rätt omdömeslöst att reprisera det reportaget.

Carmarino
2020-04-05 13:24
0

#47 Hur ska danskarna ta sig till Sverige när de har stängt gränserna?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2020-04-05 13:34
0

#50 Det är väl detta som gäller? Danska medborgare  "avråds" att åka utomlands, men bor man i Danmark tillåts man resa in igen.

"Inreseförbudet till Sverige gäller för utländska medborgare som vill resa in i Sverige från ett land som inte ingår i EES samt Schweiz." (Källa)

Carmarino
2020-04-05 13:55
0

#51 Aha, trodde att även danskarna fick stanna hemma.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caeli
2020-04-05 17:00
0

#52 Här finns en hel del danskregistrerade bilar som rullar runt, men inte alls lika många som vanligt.

[VSK]
2020-04-05 21:30
3

Jag håller mig i mina uggletrakter tror jag. Känns bäst så 🙂

[Göstage]
2020-04-05 22:06
1

Fjällborna märker redan av påsktrafiken, trots alla vädjanden till tillresande att stanna hemma.

"Trots myndigheternas upprepade uppmaning om att inte resa i påsk fortsätter besökare att åka till fjällen. Vården riskerar enligt Region Norrbotten att bli hårt belastad, men flera turistanläggningar planerar att hålla öppet i veckan. – Jag är orolig att sjukvården inte kommer orka, säger Elisabeth, 52, boende i Arjeplog."---

– Vi bor i en glesbygd med begränsade resurser. Vi är en stor kommun som till ytan motsvarar både Skåne och Blekinge tillsammans, och vad jag vet har vi bara två ambulanser. I de här coronatiderna känner man: kan vi ta hand om alla?"---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qem7q/fjallbor-i-norrbotten-vadjar-infor-pasken-kom-inte-hit

[Jimmy.L]
2020-04-06 08:47
0

#55 Ibland undrar jag om inte det vore lämpligt med undantagstillstånd.

[Göstage]
2020-04-06 09:05
2

"Det vore inte ett olämpligt beslut att sätta Åre i karantän", har läkaren Sofia Leje, verksamhetschef för Åre närvårdsområde, tidigare sagt till P 4 Jämtland. Synd att det inte genomförts där och på flera liknande orter.

När äldre folk smyger sig ner till butiken för att handla sitt bröd och smör ses de som osolidariska, men när fräcka egoister drar till fjälls trots lokalbefolkningens protester så kommer de undan med det. Hoppas att de möts av snöbollskrig i backarna - gärna riktigt isiga bollar…

[Göstage]
2020-04-06 09:59
1

Danmark inför påsken: "Polisen kommer att kontrollera att påskfirande danskar följer de regler som har införts för att bromsa spridningen av coronaviruset i landet. Bland annat kommer extra personal att skickas till sommarstugeområden på Syd- och Sønderjylland, där polisen också ska hålla ett extra öga på de många fritidshus som står tomma."---

TT

Hade man läst något sådant här för ett år sedan hade man trott att det hade varit hämtat ur någon dystopisk SF-roman. Idag är det det nya normala…

[Göstage]
2020-04-06 10:28
1

Lotta Gröning skriver om hur coronakrisen ytterligare tänjt ut sprickan mellan stad och land.

"Men Sverige var ett splittrat land redan före pandemin. Under krisen har stad och land-konflikten har flammat upp rejält – i fjällen, på Gotland, på Österlen och i skärgården vill ortsborna inte ha några sommargäster, eller några skidturister. – Vi stockholmare är helt enkelt inte välkomna längre utbrast en dam som ville till sitt lantställe i Skåne.

Inte någonstans vill vi ha smittan och det är ingen vågad gissning att många önskar att Stockholm, där smittan är som mest utbredd, sätts i karantän. Vi litar helt enkelt inte på att människor tar det ansvar som Anders Tegnell och Stefan Löfven så tydligt har överlåtit på oss."

https://www.expressen.se/kronikorer/lotta-groning/konflikten-mellan-stad-och-land-har-flammat-upp-rejalt

[Hayabusa]
2020-04-06 11:02
0

#59 Kan bara instämma.

[Jimmy.L]
2020-04-06 11:13
0

Frågan är var man sätter upp vägspärrar då? Så fort man passerar broarna i Södertälje så finns det massor med småvägar. och norra sthlm är som en Schweizerost med småvägar.

[Hayabusa]
2020-04-06 11:18
0

#61 I praktiken är det svårt att sätta Stockholm i karantän. Problemet, rent generellt, tror jag är att många har en inställning av att regler/rekommendationer inte gäller "just mig".  Att man åker ner till sitt sommarställe på Österlen eller Bjäre och känner att "allt är som vanligt" och därför uppför sig mer oförsiktigt än vad de borde.

[Jimmy.L]
2020-04-06 11:22
1

#62 Den inställningen förekommer även j andra länder med tyvärr.

[Hayabusa]
2020-04-06 11:38
0

#63 Absolut är det så, jag avsåg inte Stockholmsbor specifikt.

[Jimmy.L]
2020-04-06 11:41
0

#64 Förstod det.

[Jimmy.L]
2020-04-07 17:27
1

Oron för coronaviruset gör att vissa stockholmare känner sig ovälkomna i Skåne. Nu sprids ett bildmontage på sociala medier där en jägare siktar med sitt vapen från en vägskylt i Lomma – och med texten ”Stanna i Stockholm era jävlar!”. – Jag kan tycka att de kan hålla sig hemma nu. Det är min åsikt, säger en av många som har delat bilden.

https://www.expressen.se/kvallsposten/ilsken-uppmaning-till-stockholmare-sprids-/

Draken
2020-04-08 10:35
1

Eftersom Stockholm ju är ett de d hårdast drabbade områden i hela Sverige, så kan ju faktiskt även jag tycka att de kan hålla sig hemma.

De lär ju, som tur är, inte ta vägarna till Norrland under påsken i varje fall, eftersom alla skidanläggningar är stängda.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Göstage]
2020-04-08 10:57
2

#67 Ja, man kan bara hoppas på det goda omdömet! Sedan tycker jag väl att   Lommahotet i sig inte heller är något tecken på gott omdöme utan mest bara ett uttryck för gapig bygdepopulism.

kamera0710
2020-04-08 11:53
1
[Jimmy.L]
2020-04-09 07:35
1

Trots Folkhälsomyndighetens avrådan är det många som reser till sina sommarhus på västkusten. Till och med tidigare än vanligt. "Redan förra helgen var det kö till färjan på Käringön och riktigt trångt på Systembolaget", säger Henrik Lindh, kommundirektör på Orust som uppmanar de som reser till eftertanke.

https://sverigesradio.se/artikel/7448430

[Jimmy.L]
2020-04-09 08:16
2

Det blir troligen ingen utlandssemester i sommar. Däremot ser prognoserna så pass goda ut att vi med största sannolikhet kommer kunna röra oss mer fritt inom Sverige i sommar. – Vi hoppas på en bättre sommar än påsk, säger statsepidemiolog Tegnell.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/da-kan-vi-resa-fritt-mellan-regionerna

[Jimmy.L]
2020-04-09 11:10
2

Liftarna i fjällen har stannat. Så även stockholmarna. Hemma. – De vanliga topparna i mobiltrafik där är nu helt utraderade. Det ser ut som en normaldag i januari, konstaterar Tre:s kommunikationsdirektör Mårten Lundberg.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/farre-stockholmare-i-fjallen-en-dramatisk-minskning

[Hayabusa]
2020-04-09 12:55
3

För att återknyta lite mer till ämnet - huruvida stadsbor är välkomna eller inte "ute i landsbygden". Bor själv (född & uppvuxen) i en bygd som måste ses som typisk "sommarbygd" dvs väldigt mkt turister mm under sommarveckorna. Så har det varit så länge jag kan minnas och slags motsträvig känsla mot "Stockholmare & 08:or" är lika gammal. I det lilla samhälle där jag bor finns många sommarboende och befolkningen dubbleras säkerligen under sommaren. Bra eller mindre bra? Tja, för ICA-butiker mm så är det ett mkt välkommet tillskott samtidigt som ålderstigna & uttjänta "ställe" (dvs gårdar/boningshus) köps och genomgår rejäla restaureringar.  Alternativet är att bli ödehus, det ser jag personligen inte som någon fördel (att de blir ödehus, alltså). 

Visst finns det märkliga & osympatiska sommargäster och turister, men de hittar man i och för sig överallt. Man får ta det söta med det sura och ärligt talat finns det betydligt "värre" människor som jag inte vill träffa på i byn…

[Jimmy.L]
2020-04-09 12:58
2

Blev lite förvånad att se många bilar köa mot E20 /E4 här på förmiddagen.

Maleficum
2020-04-09 13:06
3

#73 Området där vi har sommarstuga kallades för av lokalbefolkningen för "negerbyn" eftersom sommargästerna kom dit och låg och stekte sig bruna på stranden :P

Numera är det nog mest norrmän som har stugor där, sen har de flesta faktiskt boende ganska nära så vi är få "08:or" som faktiskt är där numera.

För mig som varit där på somrarna (och många påskar och på senare tid även över nyår och andra tider på året) sen jag var nyfödd känns det mer som ett andra hem än att man skulle vara gäst där.

[Jimmy.L]
2020-04-10 08:29
1

Alla följer inte Folkhälsomyndighetens och regeringens avrådan om resor mellan orter i påsk. På Orust är det ”överfullt”, enligt kommunalrådet Catharina Bråkenhielm (S), och hon önskar att regleringarna skärptes för resor i Sverige. – Det här kommer märkas inom vården, säger hon.

https://www.expressen.se/gt/folket-flockas-mitt-i-pandemin-olyckligt/

[Hayabusa]
2020-04-11 09:04
2

#75  "…känns det mer som ett andra hem än att man skulle vara gäst där."

Nu är det inte riktat till dig specifikt. Jag känner inte dig och dömer ingen. Däremot är det sannolikt just den där uppfattningen som krockar med de bofasta. Det händer att jag ligger på stranden och "överhör" samtal mellan sommargäster. Samtal som ibland är lite lustiga/märkliga samtidigt som jag tänker - hey, jag är den enda här som faktiskt bor och betalar kommunal skatt här.

kamera0710
2020-04-11 09:36
0

#77 Det kan vara väldigt intressant att tjuvlyssna på sådana samtal. Som inflyttad till Stockholmsregionen från Norrlands inland brukar jag ibland på Skansenbesök lyssna på diskussioner/tankar om rovdjursfrågan. Åsikterna varierar väldeliga bland de jag kunnat konstatera är "infödingar". Och det är knappast något som överraskat mig.

[Hayabusa]
2020-04-11 09:55
1

#78 Sverige är ett avlångt land med större skillnader i befolkningen än man kan tro - det gäller inte enbart Stockholm. Vad har vi i Skåne gemensamt med Norrland?  Men, med det sagt så känner jag många sympatiska & genomtrevliga stockholmare. Dessvärre är det de "mindre trevliga" som utmärker sig  - och det alldeles oavsett var de kommer ifrån.

Maleficum
2020-04-11 11:35
0

#77 Kan tänka mig att det kan blir krock med bofasta med "mitt" tänk! Men hoppas iaf jag hör till den skaran folk som inte uppfattas som en "invaderare" när jag är där  😉

[Hayabusa]
2020-04-11 11:50
0

#80 Det är nog ganska naturligt att  det "tänket" uppstår och  det är säkerligen heller inte medvetet. Men visst kan det, som exempel,  bli tokigt när sommargäster vill påverka kommunens faciliteter som betalas av de bofasta. Men det finns värre problem att bekymra sig över och majoriteten av sommargäster uppför sig väl.

[Göstage]
2020-04-14 08:27
3

"Folkhälsomyndighetens maning till svenska folket att inte resa runt i landet under påsken verkar ha hörsammats bra generellt, och inte minst tycks de i sammanhanget en aning tilltufsade "nollåttorna" ha respekterat uppmaningen. 

"Trafiken från Malmö till Stockholm minskade med 85 procent mot förra året och till Mörbylånga med 96 procent. Till Kristianstad med 15 procent och Simrishamn 30 procent. Däremot ökade trafiken till Lund med fem procent. Resandet minskade generellt till Öland. Från Växjö minskade det med 69 procent, Stockholm 87 procent och Kalmar 38 procent."---

"Siffrorna från Telia visar att resor från Stockholm till Gotland minskat med 96 procent. Resor till Lysekil från huvudstaden minskade med 93 procent mot förra året. Till Malung-Sälen har 92 procent färre stockholmare än förra påsken. Och den tendensen är att när längre resor minskat har kortare – inom regionen – ökat."

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/siffrorna-visar-sa-bra-lyssnade-svenskarna/

[Jimmy.L]
2020-04-14 17:12
1

Jon Larsson är administratör för en Facebook-grupp om Hamburgsund och har inte upplevt så dålig stämning i någon annan tråd än den om just sommargästerna. "Vi ska vara glada att vi inte bor i en polisstat, men vi måste förstå allvaret." säger Carina Andersson som är tillfälligt blockad från Jon Larssons grupp, efter de hätska diskussionerna.

https://sverigesradio.se/artikel/7452082

Maleficum
2020-04-14 22:42
1

#83 Åh, Jon! Han lärde mig dyka baklänges från bryggan när vi var barn.

kamera0710
2020-04-15 06:19
1

Så det är fler än jag som kommer att tänka på filmen Badjävlar.

[Göstage]
2020-04-19 07:30
1

#14 Orust och Sotenäs var tidigt ute med beskedet  att man inte kan bereda hemtjänst till sommarboende, och nu följer kommuner i hela Bohuslän efter. Samtidigt opponerar sig vissa mot beslutet.

"Orust kommun gick tidigt ut och larmade om att man inte förmådde erbjuda hemtjänst för dem som har fritidshus i kommunen.

En göteborgare har nu JO-anmält de kommuner som inte ger hemtjänst under pandemin. Och intressekonflikten mellan fritidsboende med hemtjänstbehov och kommunerna blir allt tydligare och har spridit sig till hela Bohuslän. I dagarna skickas en skrivelse från alla kommunalråd till regeringen."---

https://www.expressen.se/gt/kravet-fran-bohuslan-ingen-hemtjanst-for-sommargaster/

LBB
2020-04-19 11:39
0

Problemet med fritidsboende och samhällsservice går ju att lösa. Ett påslag för att täcka de extra kostnaderna för sophämtning vatten o avlopp för de boende som inte skattar i kommunen. Vad det gäller vård o omsorg skulle detta betalas och ordnas av den kommun där individen skattas. Förslagsvis genom att hemkommunen köper tjänsten av den kommun, den region där fritidsboendet finns. Det gäller även de båtar, husbilar,husvagnar som kommer in i kommunen.

Har för mig att man i Danmark har stafflade avgifter för just dem som inte är skrivna i området. Och hörde även talas om att fastigheter inte fick köpas om man inte skrev sig på platsen

Maleficum
2020-04-19 12:12
3

#87 Vilka extra kostnader skulle det vara för sophämtning och vatten/avlopp? Iaf där vi har fritidsboende betalar vi för sånt för hela året oavsett om vi är där eller inte (och om man skulle behöva tex extra sophämtning när man väl är där betalar man ju extra för det precis som alla andra).

LBB
2020-04-19 15:08
0

#88 det skulle kunna vara ett påslag på 100% ifall fastighetsägaren inte är skriven i kommunen/inte skattar i kommunen. Samma sak när man tittar på ev. hemtjänst eller annan kommunal omsorg. Där skulle man kunna ta utt full kostnadstäckning. Akutvård får ju som bekant inte nekas,,,om det finns plats. och där ska väl hemmaregionen betala.

[Jimmy.L]
2020-04-19 15:15
3

#89 Varför inte riva alla sommarstugor när du ändå är i gång.

Många småföretagare är ju beroende av sommargästerna.

LBB
2020-04-19 15:47
0

#90 Frågan var hur kommuner skulle hantera fritidsboendet visavi de fast bosatta. Eftersom fritidsboende inte betalar skatt i kommunen så bidrar de ju inte till servicens finansierande. Denna omfattar ju inte bara de avgiftsbelagda, så som sophämtning, utan väghållning, snöröjning etc etc. Att då ta ut extra avgifter för dem som inte skattar lokalt är ju då förståeligt. Om sedan den kommunala vården är anpassad för de fast boende och….finansierad av de fast boende så är det lika OK att ta ut en avgift som till fullo täcker kostnaderna. Vilket i förlängningen skulle medföra ett lägre skattetryck för de lokala företagare du värnar om.  Alternativet är ju en nationell finansiering av kommunala avgifter (avskaffande av kommunalskatten) Men det skulle då inte uppskattas ( 😉 ) av de stadsbor som inte tidvis bor på landet.

[Jimmy.L]
2020-04-19 16:31
2

#91 Samtidigt som företagare på landsbygden går i konkurs nu när säsongen försenas.

Tror du dom med sommarstuga känner sig sugen på att betala mer?

Hur gynnar färre besökare småkommuner?

Turistnäringen är ju förlorad i år för hotellen, restauranger och uthyrare, ska även dom med sommarstugor försvinna då lär småkommuner få det mer kämpigt.

Hört flera som sätter hoppet till sommargäster från storstäderna som kan rädda företagen ute i kommunerna.

LBB
2020-04-19 16:41
0

#92 så du är av den åsikten att fritidsboende inte ska behöva bärs sina kostnader utan subventioneras av landsortskommunerna?  Jag tvivlar dessutom på att ägarna av fritidsboende skulle dumpa bort sina kåkar, för att priset på väghållning, vatten, avlopp och kommunal service skulle vara kostnadstäckande? Dessutom, många av de turistföretagen som idag går omkull är företag som bygger på allemansrätten, dvs de betalar inte för den resurs de säljer o marknadsför..dem kan jag i alla fall både ha och mista..

[Jimmy.L]
2020-04-19 16:47
2

#93 Utan jobb kommer du avfolka orter som behöver sommargäster. Hur tänkte du att kommunerna skulle överleva utan företag? 

Vill du öka socialbidragen?

LBB
2020-04-19 17:47
0

#93 Varken företag eller privatpersoner som bara belastar är egentligen önskvärda. Och i områden som är attraktiva för storstadsbefolkningen är det i det närmaste omöjligt för normalinkomsttagare att få tag på bostäder, varför dessa flyttar. Vilket skapar dessa problem vi diskuterar. En låg andel skattande fastighetsägare som ska hålla alla fastighetsägare med service. En i längden ohållbar situation som nu i coronat-ider ställs på sin spets. Och du ställer frågan om socialbidragen, vem ska betala dessa, om den skattande befolkningen tvingas bort?

Det slutar av med att kommunen inte klarar av sina skyldigheter och då försvinner attraktiviteten för området….

Men stadsbefolkningen är lika lite som landsbygdsbefolkningen en "pest." Båda måste finnas och båda måste bära sina kostnader, även då man vistas i varandras områden. Är jag i storstan kan jag inte ens vända mig innan det kostar skjortan…samma villkor skulle gälla på landet.

[Jimmy.L]
2020-04-19 18:09
4

#95 Jag läser om barnfamiljer som bosätter sig i småkommunerna som är 100 % beroende av stadsbor och turister. Om pengar inte kommer in hur exakt ska folk leva på då? Ta vilken kustnära stad som helst där 9 av 10 invånare är beroende av stadsbor och turister.

LBB
2020-04-20 11:35
0

#96  Ta som motexempel vilken stad du vill, så ser du att den inte kan existera utan landsbygden.  De flesta barnfamiljer som flyttar ut gör det samtidigt som man har arbete "utomgårds"  Det hindrar inte det faktum att alla som vill utnyttja samhällsservice , på ngt vis ska betala för det. Antingen via skattsedeln eller via fakturan.  Turismen är viktig, ja, men det är en viss skillnad mellan turister och fritidsboende. Turisterna betalar full kostnadstäckning antingen via hotell eller campingplatser.

[Jimmy.L]
2020-04-20 11:54
3

# Så fritidsboende går inte på restaurang, handlar i den lokala livsmedelsbutiken, handlar hos bagaren, eller går och klipper sig, eller handlar hos den lokala blomsterbutiken, eller köper glass, eller gör utflykter med båt eller museumjärnväg eller djurpark eller museumbesök, eller beställer jobb av snickare, rörmokaren, sotaren eller elektrikern eller handlar saker från lokala producenter?

kamera0710
2020-04-20 12:27
0

#97/#98 Det kanske finns någon undersökning när det gäller turister/sommargäster och vad de betyder för landsbygdskommuners ekonomi?

LBB
2020-04-20 16:48
0

#98  Visst gör de det..Men det ska inte hindra dem från att göra rätt för sig, när det gäller kommunal service. Den finansieras dels via avgifter och dels via kommunalskatten. Alltså är det ok att höja avgifterna för dem som inte skattar i kommunen. Ngt som för övrigt knappast drabbar båtfolk, husbils o husvagnsfolk samt dem som bor på hotell, vandrarhem.  #99  Turismen i Sverige omsatte 337 miljarder kronor under 2018 och ökade med 6 procent jämfört med året innan. Förädlingsvärdet, näringens bidrag till BNP, uppgick till 108 miljarder kronor motsvarande 2,6 procent av BNP. Turismen växer i takt med svensk ekonomi i stort, men visar över tid en starkare utveckling vad gäller export och sysselsättning. och som jämförelse  . Landsbygdens bodrag : "Drygt 11 procent av Sveriges BNP kan hänföras till bioekonomi, enligt Tillväxtanalys och Statistiska Centralbyrån, SCB"  Sedan kan nog tilläggas att både turistnäringens och landsbygdens bidrag sett netto utgör en betydligt större andel då lite måste importeras för att producera värde.

[Jimmy.L]
2020-04-20 17:09
2

#100 Förstår inte varför du vill straffa sommargästerna när dom redan betalar för sophämtning året runt och vatten och avlopp om dom är ansluten till kommunens nät. Jag har för mig att dom haft högre avgifter för sommarboende men det inte var okej enligt lag.

LBB
2020-04-20 17:16
1

#101 Det är ingen som straffar. Betalar man för sophämtning så är väl den saken entledigad.  Men där finansieringen sker via skattsedeln där ska en avgift kunna tas ut. Väghållning. Kommunal omsorg o hemtjänst. I det senare fallet ska full kostnadstäckning tas ut..sedan får fritidsbostadsägaren lösa det med sin hemkommun. Där han betalar skatt.

Maleficum
2020-04-20 18:00
1

#102 Fast får inte den tillfälliga kommunen ersättning av hemkommunen för hemtjänst (precis som de får om man har tex frikort och besöker vårdcentral)?

Sen vet jag väl inte hur det gäller men bostadsskatt (eller vad det nu heter) hamnar väl i den kommun bostaden befinner sig i?

LBB
2020-04-21 10:06
1

#103 Den kommunala bostadsavgiften (som ersatte fastighetsskatten ) hamnar i kommunen.  Men till detta kommer ju andra kommunalt finansierade verksamheter som finansieras via skattsedeln.  Problemet med hemtjänst och annan vård är ju att det binder personal, ofta under semestertider. För att överbrygga denna brist så skulle en kraftig lönehöjning kunna hjälpa vilket då skulle till fullo täckas av hemkommunen…Då extrapersonalen enbart skulle ta hand om "periodarna.

[Göstage]
2020-04-26 11:29
0

Facebookgruppen "Stoppa färjan" lockar många medlemmar på Gotland, men politikerna är kallsinniga._
"Stoppa färjan och isolera Gotland.
Så lyder budskapet från en Facebookgrupp som vill porta turister och hålla gotlänningar kvar på ön."---_

"Eva Nypelius (C) är regionstyrelsens ordförande på Gotland och menar att man följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer. – Vi har en begränsad vårdkapacitet och är tacksamma att många avstod resor under påsken och vi hoppas att det fortsätter i sommar. Däremot är färjetrafiken Gotlands landsväg och rederiet har genomfört åtgärder och restriktioner ombord. Det finns lägen då vi kan behöva resa. Gotland är en del av Sverige och vi kan inte vara helt isolerade."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g7nVE5/roger-47-vill-stoppa-gotlandsfarjan-blir-helt-galen-pa-att-folk-in

[Jimmy.L]
2020-04-26 11:45
0

"Många gotlänningar jobbar på fastlandet. Hur tror du att ett stopp skulle påverka dessa? 

– Negativt för dem. De får gå i personlig konkurs. Om de har hus blir det ju problem om de inte kan få amorteringsfrihet. Men jag tycker inte att det går att ta hänsyn till pengar nu. Liv går först."

Låter som att han bara vill rädda sig själv

[Göstage]
2020-04-26 11:52
2

#106 #66ff Kanske är virusskräcken parad med  några delar "Lommaprovinsialism" också?

[Jimmy.L]
2020-04-26 12:06
1

Trots den rådande coronakrisen stundar sommaren runt hörnet och likaså semestern. Hur blir det med sommarstugan, stranden eller den årliga storhandlingen på Ullared? Agnes Wold ger sina bästa tips för hur semestern kan firas säkert – under rådande omständigheter. – Man kan inte begära att 70-plussare inte får komma ut och barnfamiljer måste också få ha roligt, säger Agnes Wold. 

https://www.expressen.se/gt/sa-kan-du-semestra-i-karantan-sverige-/

LBB
2020-04-26 12:14
0

Eftersom staten överlåter en del av ansvaret till vuxna medborgare så räknar man väl med att dessa medborgare agerar vuxet. Att dra iväg till ställen där många träffas (stora köpcentrum, turistfällor etc..) är knappast vuxet.  Att åka ut till ngn landsbygdskommun där man med all sannolikhet kan räkna med att vård o omsorg inte är kapabla  att ta hand om en alltför stor anstormning är knappast vuxet. Att åka ut till sommarstugan, om man har ordnat så att man kan ta sig hem, om det skulle behövas, öppnar naturligtvis för en vistelse där. Samma sak med en husbilssemester, då kan man ju agera vuxet och undvika folksamlingar. Eller båten till fisket eller segelturen. Men Ullared, nöjesparker är knappast vuxet agerande…

kamera0710
2020-04-26 13:54
1

Kan vara en fördel att vara fågelskådare den kommande sommaren. Sedan får man ju undvika fullpackade fågeltorn och liknande.

LBB
2020-04-26 16:46
0

Planerar en längre tur i sommar…funderar på att följa kusten norrut, sedan skära in i landet och följa inlandsbanan hem…i en husbil..

[Jimmy.L]
2020-04-30 06:39
1

Semester utomlands är redan mer eller mindre avskrivet. Nu säger statsminister Stefan Löfven att även inrikesresor är i fara. – Med stor sannolikhet har vi inte kommit igenom det här i sommar, säger Stefan Löfven till Dagens Nyheter.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pL2PrG/lofven-kan-bli-svart-att-resa-inrikes-i-sommar

[Hayabusa]
2020-04-30 08:02
3

#112 "Hemester" är det som gäller sommaren 2020. Epidemin lär inte vara över på bra länge och även resor inom landet bör undvikas.

Draken
2020-04-30 11:20
2

Vi kommer hålla oss hemma i sommar. Vi får hitta på något roligt med barnen på hemmaplan.

Det kommer bli den billigaste semestern på länge, man får väl se den positiva effekten ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jimmy.L]
2020-04-30 11:50
1

Jag siktar på Stockholms skärgård.

[Jimmy.L]
2020-04-30 11:58
1

Glöm Norge i sommar.

Norge förlänger landets gränskontroller för att hindra coronasmittan. Kontrollen kommer att vara kvar över hela sommaren, till 15 augusti. Det rapporterar flera norska medier.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5eaa8e5d7108bf0018d23fc8

[Jimmy.L]
2020-05-01 09:34
1

Det kan bli svårt att genomföra resor i sommar på grund av coronakrisen – även inrikes, säger Stefan Löfvén till DN. Den svenska turistnäringen varnar för att det kan ta tid att starta om ifall besöksnäringen slås ut.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/turistnaringen-till-stefan-lofven-detta-spar-pa-dod-i-glesbygd

[Jimmy.L]
2020-05-02 17:46
0

Den som har drömt om en utlandsresa i sommar har kanske hunnit vänja sig vid tanken på att det sannolikt blir svårt i år. Nu pekar mycket på att även rekommendationerna att undvika resor inom Sverige kommer att finnas kvar. 

– Att vi nu vill hålla ner resandet beror ju på att det är stora skillnader mellan olika delar av landet. Och vi ska inte hälla bensin på brasan i de delar av landet där smittspridningen går långsamt. Det är bra att det går långsamt, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten.

https://www.svd.se/tufft-lage-for-sommarresor-i-sverige

[Jimmy.L]
2020-05-03 10:32
1

Smittskyddsexperten och WHO-rådgivaren Johan Giesecke medverkade under söndagsmorgonen i SR:s Godmorgon, världen!. På frågan hur möjligheten ser ut att få resa inom Sverige i sommar svarar han följande: – Delar av landet ligger 2-3 veckor efter Stockholm. Det har diskuterats, jag har inte varit med på diskussionerna, att man ska ha olika regler för olika delar av samhället. Vissa regler gäller på Gotland men inte i Västra Götalandsregionen.

https://sverigesradio.se/artikel/7464847

[Göstage]
2020-05-04 21:39
2

#14ff Kalldusch för kommuner som inte vill erbjuda hemtjänstinsatser för säsongboende.

"Många kommuner tänker neka hemtjänst till personer som inte är åretruntboende. Det är olagligt, slår en domstol fast. Men socialminister Lena Hallengren (S) förstår kommunerna. Hon tycker att de berörda personerna bör stanna hemma. – Det kommer fler somrar, säger hon till TT."---

TT

kamera0710
2020-05-05 06:20
0

#120 Det kan bli intressant att se vad som händer där. Ofta har väl kommuner helt enkelt struntat i domstolsbeslut som de ogillar. (Läste en längre granskning för några år sedan, kanske det blivit bättre sedan dess.)

Emo
2020-05-05 07:40
2

#120 vill står det. Ska det inte vara kan? 

Finns det inte personal, som kan utföra en viss uppgift, så är det väl inte viljestyrt.

Se på problemet med jordgubbsplockare. Sverige har (enligt vad jag läst) inte tillräckligt med utbildad arbetskraft inom landet för att utföra detta kvalificerade arbete.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Göstage]
2020-05-05 08:17
0

#121 Det som är lite udda i det här fallet är ju att kommunerna vill gå emot en lag (med stöd av SKR, som vill se en lagändring), och att regeringen har förståelse för det. Falkenbergsfallet är dock inte prejudicerande, så talan mot respektive kommun måste lämnas till Förvaltningsrätten.

#122 De vill inte för att de inte kan, ser ingen direkt motsats i det. Motiveringen är för övrigt inte bara att man för tillfället saknar resurser, utan även att man "inte vill ha dit smitta".

[Göstage]
2020-05-05 15:33
0

Sotenäs backar inte efter Förvaltningsdomstolens beslut.

"Under måndagen hävde förvaltningsrätten Falkenbergs beslut att neka hemtjänst till sommargäster. Men domen påverkar inte Sotenäs kommun, som valt samma linje. – Vi kör på som tidigare, säger Mats Abrahamsson, (M), kommunstyrelsens ordförande."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sotenas-ignorerar-forvaltningsrattens-dom-om-hemtjanst

[Göstage]
2020-05-06 07:48
0

#2ff "Gotländska företag drabbas hårdare än andra av regeringens avrådan från onödiga resor i samband med coronakrisen. Vanligtvis kommer hundratusentals besökare till Gotland på sommaren, men så blir det inte i år. Nu vädjar företrädare för Gotlands näringsliv till regeringen att vidta åtgärder för att rädda gotländska företagare som riskerar konkurs.

– Det här är större än vi någonsin kunde tro. Vi har gått runt och hoppats på en sommar, men nu känns det som att det inte kommer komma. Om de säger åk inte till Gotland så måste det komma med en lösning alternativt att man går in redan nu och rustar oss så vi har samma förutsättningar som resten av Sverige, annars sätter man oss i karantän och det klarar inte Gotland av. Att rusta Gotland kostar mycket mindre än att förlora skatteintäkterna och jobben, säger Nancy Yussef, ordförande för organisationen Företagarna Gotland."---

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7467028

Förståeligt att man behöver hjälp. (Sedan är det ju  i ärlighetens namn inte bara regeringen som uppmanar "åk inte till Gotland" utan även gutarna själva som av kända skäl uppmanar fastlänningarna att inte komma dit.)

[Hayabusa]
2020-05-06 07:58
1

#125 Alla drabbas på ett eller annat sätt och många sommardestinationer kommer att bli lidande. För att inte tala om turismen i Sverige, rent generellt. Lär vara oerhört få turister från utlandet.

[Jimmy.L]
2020-05-06 08:16
0

Vore intressant att se hur stor tapp camping och stugbyar har gjorts hittills. Jag undrar om svenskarna kommer semestra i landet eller hålla sig på hemmaplan.

[Göstage]
2020-05-06 08:17
1

#126 #127 Ja, och vad som såg ut att kunna bli ett uppsving för den inhemska turismen verkar ju mindre säkert nu när det mer och mer rekommenderas semester i närområdet.

[Hayabusa]
2020-05-06 08:26
2

#128 "De svenska gästnätterna ökade med närmare 6 procent sommaren 2019 medan de utländska ökade med drygt 2 procent. Gästnätterna från Tyskland ökade med 12 procent och uppgick till sammanlagt 2,3 miljoner. Det placerar dem därmed som Sveriges största utlandsmarknad, före Norge som haft förstaplatsen de senaste 10 åren. Gästnätterna från Norge minskade med 1 procent, och uppgick till 2,2 miljoner." https://tillvaxtverket.se/statistik/vara-undersokningar/resultat-fran-turismundersokningar/2019-10-07-sommarturismen-2019.html

2020 lär inte kunna summeras på samma nivå.

[Göstage]
2020-05-06 08:32
1

Nästan så man hoppas på en kärnsvensk "regnsommar" - den är ju ändå förlorad! Fast bara nästan…😉

[VSK]
2020-05-06 08:35
1

Erikslunds shoppingcenter, Västerås tappade ~165 000 besökare i April, vilket är ~30% tapp.

Betalsida 

https://www.vlt.se/artikel/sa-manga-besokare-tappade-erikslunds-shoppingcenter-i-april-extremt-tuff-period

[Jimmy.L]
2020-05-06 08:36
0

#130 Då spricker mina planer 😭

Jag tänkte hålla mig i Stockholms län.

[Göstage]
2020-05-06 08:40
0

#132 Nja, jag hade ju en brasklapp om "bara nästan"…😉Men skämt åsido så blir man ju lite mindre väderberoende med semester därhemma och kan planera dagsturer efter vädret. Åker man långväga så får man ju ta det väder man får.

[Hayabusa]
2020-05-06 08:42
1

Jag vill ha en lång & varm sommar ☀️

[Göstage]
2020-05-06 08:48
1

#134 Bifalles! 😎

[VSK]
2020-05-06 08:51
2

Av hälsoskäl så vill jag ha en lång och sval sommar, så frågan är ju vart jag skall styra kosan 😮

[Göstage]
2020-05-06 08:54
2

[VSK]
2020-05-06 09:02
1

Pheeeeeeeeeeeeeew 🥵

Visste inte att Petronella bodde här 👍😃

[Jimmy.L]
2020-05-06 10:51
2

Sommaren närmar sig med stora kliv – och då väntar fullpackade skånska badstränder. Nu lyfter Carina Wutzler, som är kommunalråd i Vellinge, frågan om hur man ska hantera trängseln i coronatider. – På vissa stränder ligger folk som packade sillar, och så kan vi inte ha det i år. Vi måste diskutera hur vi ska hantera de här situationerna, säger hon till Sydsvenskan.

https://www.expressen.se/kvallsposten/coronaoro-for-trangsel-pa-strander-packade-sillar/

[Hayabusa]
2020-05-06 10:59
2

#139 Tur att man har egen… :) Nä, alldeles egen är den inte, men gott om plats är det alltid.

Carmarino
2020-05-06 11:30
2

#140 Ja, det gäller att välja ut en plats som ingen annan vill vara på. Själv föredrar jag klippstränder, och där är det oftast ingen trängsel direkt. 👍

kamera0710
2020-05-06 11:44
2

Får se om det blir Funäsdalen, med dagsutflykter till Flatruet. På vandrarhemmet där brukar det inte vara mycket folk direkt efter midsommar, när jag börjar semestern.

[Hayabusa]
2020-05-06 11:48
0

#142 Hur reglerar man det? Dvs har vandrarhemmet ett regelverk för social distansering?

kamera0710
2020-05-06 12:20
1

#143 Direkt efter midsommar brukar det vara lite gäster utan reglering. Högsäsongen brukar vara från mitten av juli. På detta vandrarhem brukar inte heller olika sällskap hänvisas till delade rum, inte heller enskilda gäster. Det är en fördel att vara skådarnörd och komma innan högsäsongen.

[Hayabusa]
2020-05-06 12:29
0

#144 Nej, det kan jag förstå. Men vi vet ju inte hur saker & ting kommer att utvecklas. Som exempel så kan jag tycka att "min" strand är glest befolkad, men det blir ju en subjektiv bedömning. Det finns ju ingen myndighet, normalt sett, som är på plats och ser till att det hålls avstånd m.m. Teoretiskt räcker det men 1 smittad gäst på vandrarhemmet för att det ska gå snett. Klurigt, när man börjar fundera på det.

[Jimmy.L]
2020-05-06 12:44
1

#145 Dom får tejpa stranden som i affärer ☝️

kamera0710
2020-05-06 14:05
0

#145 Ja, man får så klart se hur situationen utvecklas innan man bestämmer sig för att ge sig i väg. Funderar i likhet med LBB på att eventuellt hyra husbil denna sommar, om det avråds från att bo på anläggningar där man inomhus kommer i kontakt med andra gäster.

[Hayabusa]
2020-05-06 15:12
0

#146 Vi har ju strandvakt på plats, de får se till att håller sig på rätt sida tejpen :)

#147 Husbil är nog ett vettigt alternativ.

[VSK]
2020-05-06 17:33
1

Se till så att husbilen är ordentligt rengjort inuti med allt vad det innebär i spritning. Kör med nån form av tunna bomullsvantar så slipper du den äckliga ratten och växelspaken (närkontakt). 

Sen toan får de sprita ordentligt. 

Lycka till med din semester samt hoppas du får det supertrevligt.

[Hayabusa]
2020-05-06 17:34
1

#149 Mmm…det är ju sån´t man inte tänkte på så noga innan.

[VSK]
2020-05-06 17:55
0

Man lär så länge man………..lever 😃

Maleficum
2020-05-06 18:06
2

Vi har ju sommarstuga lite i utkanten så vi brukar normalt vara rätt socialt distanserade även en normal sommar, spenderar ofta inte speciellt mycket tid ute bland folk (bortsett från när det behöver handlas) och då vi bor precis vid stranden brukar vi även i normala fall undvika att gå ner och bada om det är mycket folk där (vilket varierar på vädret såklart). Så vi hoppas ju på att det ska bli möjligt att komma ner även i sommar men man får ju ta en dag i taget och se vad som händer.

[Jimmy.L]
2020-05-06 20:13
1

Handel- och näringsliv i Strömstad befinner sig i en svår situation. Sedan Norge stängde gränsen ekar både köpcentrum och turistanläggningar tomma. – Vi har i princip en öde stad och våra företag lider oerhört hårt, säger Kent Hansson (S), kommunalråd.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/de-vill-paverka-norge-att-oppna-gransen

[Göstage]
2020-05-07 08:45
0

#120ff Socialdemokratisk riksdagsman vill att regeringen med stöd av  den speciallagstiftning som gäller under coronapandemin river upp beslutet från Förvaltningsrätten om att kommuner måste erbjuda sommarboende hjälp enligt socialtjänstlagen.

"Falkenberg får inte neka sommargäster hemtjänst under coronapandemin, slår Förvaltningsrätten i Göteborg fast. Riksdagsledamoten Hans Hoff (S) vill nu att Stefan Löfven och regeringen kör över domstolen. – Det handlar om att minska smittspridningen i de absolut mest utsatta och skyddsvärda grupperna, säger han."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/8mMRvG/vill-kora-over-domstol-om-sommargasters-hemtjanst

kamera0710
2020-05-07 12:01
0

#149 Tack för tipsen!

[VSK]
2020-05-07 12:22
0

🙂

LBB
2020-05-07 14:43
1

Ta du en bomullsduk och dränk den i T spri. Sedan använder du den till att torka av alla ytor man kommer i kontakt med. Sängkläderna , där använder du dina egna..lägg en av dina egna filtar på madrassen, sedan ett av dina lakan.  Köksatiraljerna bär du in och kör i diskmaskin. Kylskåpet torkas ut med t sprit och så får det lufttorka med dörren öppen så försvinner lukten

Då de flesta husbilar bara hyrs ut sommartid, så kan du ju välja en som stått sedan förra hösten..= ingen corona..😉LEGO® Friends - 41339 Mias Wohnmobil | GALERIA Karstadt Kaufhof

[Göstage]
2020-05-10 18:37
1

#125 Som redan konstaterats finns det en splittrad syn på fastlänningsbesök på Gotland. 

"På Gotland är smittspridningen av coronaviruset fortfarande begränsad. Men frågan om besökare splittrar ön mellan företagare som är beroende av turisterna och gotlänningar som oroar sig för smittspridningen."---

SR (även ljudreportage)

[Göstage]
2020-05-11 06:30
1

#142ff  Nu har STF utfärdat begränsningar för antalet övernattande i sina fjällstugor i sommar, och man måste förhandsboka sina besök. Undantaget gäller nödsituationer, meddelar Sveriges Radio.

[Jimmy.L]
2020-05-13 07:23
2

Norge har sakta men säkert börjat lätta på coronarestriktionerna. I ett senaste drag tillåts nu EES-medborgare att besöka sina släktingar eller stugor i landet, rapporterar VG. ”Alla som reser till Norge måste alltid följa de karantänsregler som gäller”, skriver justitieminister Monica Mæland i ett mejl till tidningen.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/norge-tillater-besok-fran-ees-medborgare/

[Jimmy.L]
2020-05-13 16:14
0

Resor som motsvarar en till två timmar med bil från hemorten kan genomföras under vissa förutsättningar. Risken för smittspridning beror på hur man tar sig dit, vem man umgås med på plats och hur man rör sig.

[Göstage]
2020-05-14 13:04
2

#14ff Efter att Centerpartiet nu sällat sig till M, SD och KD  i ett  förslag om upphävande av kommunernas skyldighet att utföra hemtjänst för sommargäster finns det nu en riksdagsmajoritet för ett sådant stopp, rapporterar TT.

LBB
2020-05-14 13:08
0

#162  En naturlig väg, eftersom resurserna förmodligen inte räcker att hålla utsocknes med full service. Akutvård påverkas ju inte av ett eventuellt beslut. Så vård i samband med olyckor eller akut sjukdom kommer ju att genomföras i vanlig ordning

[Göstage]
2020-05-18 11:19
1

Smittskyddsläkaren i Västra Götaland tycker att de som bor inom regionen visst kan semestra i västkustkommunerna inom två timmars reseavstånd - givet att  man följer rekommendationerna minst lika omsorgsfullt som hemma. 

Eventuella sjukvårdskostnader (oavsett skada eller sjukdom) för regiontillhöriga hamnar i vanlig ordning hos VGR, inte hos de enskilda kommunerna, påpekar han för GP.

[Hayabusa]
2020-05-18 12:50
1

#164 Frihet under ansvar.

[Jimmy.L]
2020-05-19 06:06
2

I sommar kommer enbart gäster från Kalmar län vara välkomna till Wikegårds camping på norra Öland. – Blir de sjuka så belastar de ju bara sin egen sjukvård och det hade de ju gjort i vilket fall, resonerar campingens ägare Fredrik Fredriksson.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/han-vill-bara-ha-gaster-fran-regionen-pa-sin-camping

LBB
2020-05-19 09:32
0

Nu flaggas det för att lyfta sjukvården från ett regionalt plan till ett nationellt..För att vinna samordningseffekter och förmodligen för att fördela kostnader. Mycket beroende på det uppskjutna vårdbehoven som finns pga coronan.

[Jimmy.L]
2020-05-19 19:30
1

På Gotland växer oron och frustrationen hos företagen i besöksnäringen. Coronapandemin har redan stoppat stora evenemang som Almedalsveckan och Medeltidsveckan och nu fruktar man att hela turistsommaren uteblir.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/foretagare-vill-se-turister-pa-gotland-i-sommar

LBB
2020-05-20 09:21
0

#168 För dem som äger/hyr lägenheter eller stugor för fritidsändamål så ändrar sig väl inte så mycket. De lär nog komma ändå.  Men för dem som campar eller tänker sig hyra stuga/lägenhet så ser situationen annorlunda ut. Det känns nog säkrare att "bila" till resmålet oavhängigt färja/tåg eller flyg. Då kan man ju till nöds, vid ett ev. större andra utbrott bila hem, istället för att sitta fast vid en terminal.

[Göstage]
2020-05-21 21:53
1

Waxholmsbolagets avrådan att resa med dem i helgen fick inte det gehör man hoppats - många fick stanna på kajen.

"Trots att Waxholmsbolaget gått med en avrådan om att resa med dem under Kristi Himmelsfärd, var det fullt med folk på Strömkajen och båtarna fick sätta stopp för passagerare som ville åka med.

– Vi har gjort vad vi kunnat med den kapacitet vi har, säger Johan Nordgren på Trafikförvaltningens pressjour som ansvarar för Waxholmsbolaget."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/fullt-pa-farjorna-till-skargarden-trots-avradan-om-resa

[Jimmy.L]
2020-05-25 17:05
1

Resandet under Kristi himmelsfärdshelgen ökade markant i Stockholmsregionen men även resor till Skåne, Gotland och Halmstad enligt en analys från Telia.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7481090

[Hayabusa]
2020-05-25 17:07
1

#171 Kan tro det, "våra" sommargäster dyker upp i ett jämnt flöde.

LBB
2020-05-26 21:49
1

När gränsen mot danmark öppnas i båda riktningarna så kommer nog rätt många Tyskar upp. Redan mött många tyska husbilar som kommit via Trelleborg.

[Jimmy.L]
2020-05-27 07:38
0

På fredag säger Anders Tegnell att besked om resor i sommar.

[Göstage]
2020-05-28 12:29
1

#14ff "Nu pressas regeringen av en majoritet i riksdagens socialutskott att så snabbt som möjligt tillfälligt ändra lagen så att kommuner med många sommarboende ska kunna neka hemtjänst till personer som egentligen bor i andra kommuner", skriver SR.

LBB
2020-05-28 13:03
0

Hemtjänsten gäller ju bara dem som är skrivna i Sverige. De danskar/Tyskar som har stugor/hyr stugor eller har tillgång till bobara båtar/husvagnar eller husbilar. Lar man inte med nuvarande regler stoppa, Gränsen mot Tyskland (Trelleborg) har ju till stor del varit öppen hittills.

[Jimmy.L]
2020-05-29 08:40
0

Inget besked idag om resorna i Sverige. Bedrövligt.

[Göstage]
2020-05-29 09:06
1

#177 Ja, nu är det knappt om tid för alla som hade hoppats kunna planera sin sommar.

[Jimmy.L]
2020-05-29 09:16
1

#178 Dom kommer få kritik för detta.

[Göstage]
2020-05-29 09:28
1

#179 Man känner ju igen valhäntheten från när beslutet om "de yngre äldre" skulle meddelas. Påminner om historien om Mäster skräddare - "vad bidde det då då? Det bidde ingenting."

[Jimmy.L]
2020-05-29 18:06
2

På fredagen var det tänkt att Folkhälsomyndigheten skulle ge besked om sommarens reserestriktioner. Men beskedet sköts upp till nästa vecka. Detta skapar frustration hos Gotlands turismföretagare.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/go-or-no-go-frustrationen-vaxer-pa-gotland

[Göstage]
2020-05-30 09:51
1

#177ff Sverige kräver alltså att andra länder skall öppna sina gränser mot oss, samtidigt som vi inte kan bestämma oss om hur vi själva skall våga resa inom vårt eget land.

[Jimmy.L]
2020-05-30 10:08
2

#182 Ja det är lustigt.

[Hayabusa]
2020-05-30 10:35
2

#182 Motsägelsefullt, minst sagt.

[Jimmy.L]
2020-05-30 18:45
2

Facebookgrupper som vill stoppa turister och gotlänningar som skäller ut deltidsboende. En del menar att stämningen på Sveriges största ö liknar en häxjakt. Men nu samlas tusentals öbor för att i stället kärleksbomba alla Gotlandsturister i en nystartad Facebookgrupp. – De flesta här på ön längtar efter fastlänningarna, säger Daniel Andersson, initiativtagare till gruppen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pLz28E/efter-storm-mot-turister--obor-bjuder-in-till-karlek

[Jimmy.L]
2020-05-31 13:56
4

Lottie Knutson talar i Helgstudion om att folk från andra länder får åka runt i Sverige: 

- Det måste ändras. Vi kan inte ha en massa danskar och tyskar som bränner runt fritt och så får du inte göra det. Det blir väldigt märkligt. Jag hoppas att vi får en tydlighet i vad som gäller.

[Hayabusa]
2020-05-31 19:24
3

#186 Lottie Knutson efterlyser alltså "tydlighet" från Löfvén & Co..? Lycka till, säger jag.

[Jimmy.L]
2020-06-02 18:32
1

Gotland har blivit en symbol för polariseringen kring sommarturismen och statsepidemiolog Anders Tegnell har sagt att ön har ”två röster”. Stockholmaren Rose-Marie Holmqvist, 57, har börjat packa husvagnen för två månaders semester på ön. – Gotlänningarna har förstått att vi fastlänningar får ön att rulla, säger hon.

https://www.expressen.se/nyheter/stockholmare-packar-infor-gotlandsresor-tveksam/

[Göstage]
2020-06-04 09:31
2

Tom Britton tillbaka i Aktuelltstudion efter ännu en runda till ritbordet.

"Snart ska Folkhälsomyndigheten presentera riktlinjer inför sommaren. 

Matematikprofessorn Tom Brittons beräkningar visar att smittspridningen inte kommer öka markant när turisterna åker till Gotland. 

– Det kommer bli lite mer, allt annat vore orimligt, men jag gör inte bedömningen att det kommer bli så väldigt mycket mer, säger han i SVT:s ”Aktuellt”.---

https://www.expressen.se/nyheter/britton-om-turisterna-blir-inte-mycket-mer-spridning/

Har han rätt den här gången?

LBB
2020-06-04 10:19
1

Skulle tro att demonstrationerna nu senast i Stockholm skapar fler akutpatienter än den kommande semstervågen på Gotland…

[Jimmy.L]
2020-06-04 10:44
1

#189 Semesterfirare håller nog bra avstånd.

kamera0710
2020-06-04 12:41
0

#190 Det är som bekant inte bara demonstrationer. Nu har det åter varit uppe om hur folk trängs på bland annat badstränder i Stockholmsregionen. På krogar är det ju också återkommande trängselproblem regionen.

LBB
2020-06-05 09:26
1

Vilket visar att dagens människor reagerar och agerar som människan alltid gjort. När ett akut hot uppstår, tar man sig samman och handlar förnuftsmässigt, men efter en tid då hotbilden normaliseras så återgår man till de vanliga rutinerna, Man jobbar, umgås, älskar och skaffar barn.  Det var ju likadant under andra världskriget, trots bombterror så levde folk i städerna, med betoning på levde.

Naturligtvis skapar detta offer. Men samtidigt så överlever samhällskroppen som helhet.  Det blir en avvägningsfråga.  Hur stora inskränkningar och till vilka kostnader är samhället beredd att betala för att spara dessa offer…

[Jimmy.L]
2020-06-05 09:52
3

#192 Fast det går väl knappast in 6000-7000 på en krog som det var på plattan? Det var några hundra på Hornsbergs strand och det var mer luft mellan dom än på plattan.

kamera0710
2020-06-05 11:14
0

#194 Nej, menade bara att det verkar vara en allmänt utbredd respektlöshet i Stockholmsregionen inför uppmaningarna om att undvika trängsel.

[Jimmy.L]
2020-06-05 18:22
1

#195 Jag upplever folk håller avstånd där det går. Är klart färre på pendeltåg och tunnelbanan.

[Jimmy.L]
2020-06-08 17:34
1

Fram till på lördag gäller de gamla reglerna på Wikegårds camping på Öland. Bara gäster från Kalmar län är välkomna, men från helgen följs de nya nationella reserestriktionerna och även långväga gäster är välkomna. – Vi övervägde att hålla kvar vid de gamla reglerna, men det blir för krångligt, säger campingägaren Fredrik Fredriksson.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/satte-resgrans-for-campingbesokare-men-nu-oppnar-de-upp

[Göstage]
2020-06-17 10:13
2

Gotland sitter i en rävsax med behovet av turister och risk för smittspridning. Aftonbladets liverapportering om coronapandemin:

"Folkhälsomyndighetens analyser för Gotland, som är en av de turistregioner som granskats extra, gör gällande att coronasmittan kommer att ta fart på ön efter midsommar, för att få sin topp i slutet av juli och augusti, rapporterar helagotland.se.

Då kan nästan 25 personer bli inlagda på sjukhus, och en handfull av dem antas behöva intensivvård, enligt prognosen. 

Hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande Mats-Ola Rödén (L) är mycket bekymrad.

– Vi är oroliga för hur det här ska gå. Personalläget är mycket skört i år, så vi kan bara hoppas att det ska fungera. När resandet kommit igång blir det en våg av nya smittade. Och vi vet inte vilka effekterna blir när man släpper loss tusen kryssningsresenärer som kommer direkt från Åland, säger Mats-Ola Rödén till sajten."---

kamera0710
2020-06-17 12:06
0

Såg också att invånarna på Gotland, till skillnad från övriga svenskar, är välkomna till Norge. Kan bara instämma i att det inte verkar så välbetänkt, med tanke på alla besökande turister från Stockholmsregionen, där smittan är som värst.

kamera0710
2020-06-17 15:03
0

#200 Kanske har det förbättrats, läste en del kommentarer om att det inte var så logiskt beslut från norsk sida. Med hänvisning till att många turister från Stockholm nu kommer till ön, med risk för mer smittspridning. Kanske obefogat, vi får väl se.

[Jimmy.L]
2020-06-17 15:10
0

#201 Vad jag vet så bokar folk från många län med Destination Gotland. Stockholm hade sin topp i corona vid slutet av maj. Nu är det resten av landet som ser en ökning. Jag känner mig mer tryggare i sthlm än i övriga delar av landet.

Denna kommentar har tagits bort.
kamera0710
2020-06-19 18:34
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Verkar vara tryck på att "svemestra". Kollade just läget på STF:s boenden i fjällvärlden, som öppnar denna helg. Helags fjällstation (bilden) är fullbokad i midsommar, Blåhammarens fjällstation (relativt liten anläggning) är redan fullbokad under hälften av nätterna i juli.

[Jimmy.L]
2020-06-19 20:01
0

#204 Dom har väl begränsat antal gäster?

kamera0710
2020-06-20 02:49
0

#205 Javisst.

[Göstage]
2020-06-20 11:30
1

Tidsandan?

”Vi är inte längre rädda för viruset. Skärgårdsbåtarna fylldes över midsommar."

Videoreportage i Aftonbladet.

[Göstage]
2020-06-20 13:32
3

#14ff Regeringen fick sista ordet i den långdragna diskussionen om hemtjänst till sommargäster som är i behov av sådan. 

"Regeringens beslut har fallit: Sveriges sommarkommuner får inte neka fritidsgäster hemtjänst, det rapporterar Hallands Nyheter.

Ett tungt slag för alla västsvenska kustpärlor som hoppats på ett undantag i lagen.

– Det här var ett väldigt tufft besked, säger Kerstin Rosell (S), ordförande i socialnämnden i Falkenberg, till HN."---

"Trots en majoritet i riksdagen har regeringen nu satt ner foten – det blir ingen temporär lagändring. Alla kommuner är skyldiga att ge hemtjänst åt personer, trots att de är skrivna i en annan kommun."---

https://www.expressen.se/gt/regeringens-besked-efter-hemtjanstupproret/

[Jimmy.L]
2020-06-20 14:11
3

Synd, kommunerna är redan hårt pressade av corona, det borde ha gjorts undantag denna sommar.

[Göstage]
2020-06-20 17:04
3

#208ff På västkusten finns det dock några kommuner sdom utmanar regeringens beslut.

"Regeringen säger nej till att låta kommuner neka sommargäster hemtjänst. Ett besked som upprör – och flera kommuner väljer att trotsa regeringens beslut.

_– Vi kommer fortsätta att säga nej, säger Orusts kommunalråd Catharina Bråkenhielm (S) till TT.
_

På samma sätt resonerar Sotenäs kommun.

– Vi håller på linjen att neka hemtjänst tills vidare, säger kommunalrådet Mats Abrahamsson (M).

Han menar att sommargäster som kräver insatser riskerar att leda till en extra belastning på en redan ansträngd vårdpersonal.

– I normala fall kan vi hjälpa alla men nu är det väldigt speciellt och vårdpersonalen har redan nu jobbat hårt, säger Abrahamsson."---

TT

Löfven gör väl som han och hans regering brukar: går ut och förklarar att "de har fel och vi har rätt".

kamera0710
2020-06-21 08:19
2

Nu har i alla fall jag, som norrlänning i exil, bokat boende t o m fredag. Så nu blir det några skådardagar på Flatruet, utan husbil. Sedan får vi se.

[Göstage]
2020-06-21 10:54
3

#208ff Fler kommuner ansluter sig till trotset mot regeringsbeslutet.

https://www.expressen.se/kvallsposten/trots-beslut-kommuner-fortsatter-neka-sommarboende-hemtjanst/

kamera0710
2020-06-22 16:38
3

Det verkar ha varit en klok strategi att ta semester direkt efter midsommar. Åt frukost på ett hotell i Järvsö, där var det väldigt glest mellan gästerna (de har också frukosten igång ganska länge), Nu sitter jag på ett vandrarhem i jämtländska Åsarna, här är också väldigt lugnt än så länge.

Får se hur det är på Flatruet i morgon. Men många brukar komma med egna husbilar (en rymlig parkering finns vid vägens högsta punkt) , och det är ju jättebra i coronatider.

kamera0710
2020-06-28 14:09
4
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Efter Funäsdalen/Flatruet blev det en tur till Rogen, där jag bott i en av Turistföreningens stugor. I coronatider gäller obligatorisk förbokning, men många turistande tyskar har noll koll på detta, enligt stugvärden. De kan komma insläntrande sena kvällar och ta för givet att plats finns. (I vanliga fall går det inte att förboka i dessa stugor, principen är att alla får plats under tak.)

kamera0710
2020-06-28 14:10
4

Dubbelpost (j-a dator)😡

kamera0710
2020-06-28 14:10
3

Dubbelpost (blir vansinnig på min bärbara dator)

[VSK]
2020-06-28 14:16
0

Trevliga bilder 👍

[Göstage]
2020-06-28 14:21
1

#214 Vackert!

Draken
2020-06-28 17:50
3

Vackert.

Men jag blir lite full i skratt. Tyskland, Danmark,Norge,Finland etc.etc. stänger gränserna för svenskarna, men själva åker de över till Sverige och semestrar, det är väl minst löika stor risk för smitta om de kommer hit eller om vi åker över dit eller ?

Var till Huddik idag, 8 mil hemifrån, och på den korta sträckan såg jag 12 Norska bilar.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

kamera0710
2020-06-29 08:52
0

#219 Ja, det gäller att hänga med i svängarna. Det har ju också påtalats att det är stora regionala skillnader i smittspridningen, se länkad tråd.

https://politik.ifokus.se/discussions/5ed6206bce12c42ed3008887-nationella-perspektiv-leder-fel-i-coronadebatten?participating-1

[Jimmy.L]
2020-06-29 09:03
3

Jag mötte några få turister vid Drottningholm i tisdags. Annars kändes området rätt tomt på folk förutom vissa som hade picknick i parken och matstället intill slottet. Turistbussparkeringen var tom.

[Göstage]
2020-06-30 17:50
0

Expressen speglar konflikten mellan "åk hit" och "kom hit" på Gotland. Ännu ej betalartikel.

_ "Vissa oroar sig för en turistinvasion och en medföljande smitthärd.
_

Andra är mer bekymrade över uteblivna besökare med svåra ekonomiska följder. 

Debatten om corona har stundtals varit hätsk på Gotland. När sommargästerna nu anländer riskerar konflikten att blossa upp på nytt.

– Vi går bara och väntar på att det ska smälla till. Jag är ganska säker på att det blir en rejäl smäll, säger undersköterskan Emma Alm, som jobbar natt på Visby lasarett."---

"Hon tycker att man hittills lagt för stor vikt vid öns ekonomi, när människoliv har ställts mot pengar. Diskussionerna kommer snart ta fart igen, tror Emma Alm. Ett utbrott kan ske snabbt. I Gällivare kom nyligen larm om okontrollerad smittspridning, och kommunen ville i panik stoppa länstrafikens bussar.

– Jag kan personligen tycka att man skulle ha låtit turisterna vänta, och bara öppnat för sommargotlänningar som vill till sina stugor. Nu kommer man i stället börja köra kryssningar till Visby. Jag förstår inte vad de tänker med, säger Emma Alm.

Hon understryker att hon varken tillhör protestgruppen eller den motrörelse som välkomnar turister till ön. Det har varit hysteriskt i båda läger, och svårt att föra en konstruktiv debatt, tycker Emma Alm.

– Självklart vill vi att folk ska komma hit, men inte just nu. Det betyder inte att vi hatar turister."---

https://www.expressen.se/nyheter/ilskan-och-oron-pa-gotland-det-blir-en-rejal-small/

[Göstage]
2020-06-30 17:50
0

#222 Å andra sidan…

"Turistentreprenören Pigge Werkelin, som driver flera campingar, är av motsatt åsikt. Under våren har han gått långa promenader med andra krisande företagare, inställda på en sommar utan besökare. Enligt honom var regeringens besked om resorna avgörande för Gotlands fortsatta välstånd.

– Turistnäringen får hela ön att gå runt."---

"Att företagarna struntar i liv och hälsa håller de inte alls med om.

– Jag tycker inte att vi är cyniska. Vi har coronaanpassat våra verksamheter. Vi måste också överleva, säger Pigge Werkelin."---  

"Även politikerna har slutit upp bakom besöksnäringen. Att partierna står enade i regionfullmäktige har överraskat en av öns yngsta politiker, den 19-åriga liberalen Anna Hallbom.

– Även långt ut till vänster är man överens om att Gotland behöver pengarna, för att hålla i gång jobb och företag, säger hon."---

https://www.expressen.se/nyheter/ilskan-och-oron-pa-gotland-det-blir-en-rejal-small/

kamera0710
2020-06-30 21:08
5
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Kanske tur att det är färdigsemestrat för egen del. Tog några timmar i dag hos de här nallarna i Orsa, sedan bar det av hemåt. 

Även i Orsa Rovdjurspark råkade jag höra bekymrade samtal om få besökare.

[VSK]
2020-06-30 21:21
2

Trevliga bilder.

Där vill man nog allt ha lite brännvidd när man fotar. 

Hoppas de överlever katastrofen med Corona.

[Jimmy.L]
2020-07-02 15:00
6

Jag mötte ett tyskt par vid Stockholm slott idag. Annars kändes Gamla stan väldigt tomt men dom utländska turisterna har börjat hitta till sthlm igen även om dom är mycket få.

[Göstage]
2020-07-08 11:22
3

Tyvärr verkar farhågorna om risken för coronasmitta med turisterna till Gotland  redan ha besannats- åtminstone i mindre omfattning :

"Där har 1177 och vårdcentraler märkt att turister reser till den populära semesterön trots att de har coronasymtom, skriver Hela Gotland.

– Är man sjuk ska man isolera sig. Det gäller att man tar eget ansvar. Vid ett större utbrott kommer vi ha svårt att hantera det rent resursmässigt, säger Magne Hovland, kommunikatör på hälso- och sjukvårdsförvaltningen på Gotland, till tidningen.

Anette Roos, konsultchef på 1177, har märkt av samma problem.

– Vi fick under förra veckan in ett tiotal samtal från framför allt barnfamiljer som rest med barn som haft feber och varit förkylda, säger hon till Hela Gotland – men tillägger att samtalen ”lugnat ner sig” denna vecka."

https://www.expressen.se/kvallsposten/larm-fran-stranderna-pa-turiston-glommer-bort-/

[Jimmy.L]
2020-07-08 11:42
3

Jag hör ibland folk som snorar på pendeltåg man undrar varför dom inte stannar hemma.

kamera0710
2020-07-09 06:49
4
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Det är tydligen bekymmer med att många nu ger sig ut på längre turer i fjällvärlden, utan att veta vad de ger sig in på. Gårdagens Aktuellt har ett reportage om detta. Lägger in en länk, börjar vid 25:30.

https://www.svtplay.se/video/27178553/aktuellt/aktuellt-8-juli-21-00?start=auto

[Jimmy.L]
2020-07-09 07:00
2

Jag förstår att fjällvärlden lockar men man bör ju läsa på och ha rätt utrustning. Det är en utmanande miljö.

kamera0710
2020-07-09 10:39
2

Och man kanske ska börja med kortare dagsturer. Den populära sträckan Abisko-Kebnekaise/Nikkaloukta är drygt 10 mil totalt och ska man bo i STF:s stugor är en dagsetapp 2 mil.

[Göstage]
2020-07-12 08:25
3

I Båstad är ortsborna redan tidigare kluvna till festsällskapen som invaderar orten så här års, och det märks förstås än mer ett år som detta. Som någon uttrycker det i en och samma mening: "Det är positivt med mycket folk för restaurangerna men man tycker att under coronatider borde de hålla sig borta". Å ena sidan och å andra sidan alltså…

Ambulanssköterskan Magnus ser nyttan med turismen, men oroas över slarvet med smittskyddet:

"– Den måste vi ha, det är vad kommunen lever av, påpekar han.

– Det handlar om ansvar. Samtidigt kan man trängas ett antal tusen på Ullared eller gå på Väla köpcentrum men man får inte ha en utomhuskonsert eller festa. Det ger kanske också fel signaler. 

Till vardags är han ambulanssjuksköterska och har sett många coronasjuka patienter, både unga och gamla. 

– Det är inte över än. Man kan se mer yngre smittade nu medan de äldre fortsätter skydda sig."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/de-borde-halla-sig-borta-i-coronatider/

[Jimmy.L]
2020-07-12 08:33
3

#234 Jag läste just det och begriper inte varför man måste festa nu. Jag förstår att folk ogillar stockholmare speciellt överklassen.

[Göstage]
2020-07-12 09:04
2

#235 Ja, det är ju extra ansvarslöst av "det vackra folket" som (märkligt nog…) har massor av följare.  Festandets övergudinna  dokumenterade delar av resan och laddade upp videon ”Festa med oss i Båstad” på sin Youtubekanal som har fler än 300 000 följare (källa).  Som du redan konstaterat - inget vidare ansvarstagande där…

[Jimmy.L]
2020-07-12 09:21
2

#236 Är man i överklassen så tycks man vara odödlig.

Carmarino
2020-07-12 12:33
3

Det märks i statistiken att "det vackra folket" har intagit Båstad. (Scrolla ner till "Nya konstaterade covid-19 fall per 100 000 invånare per kommun den senaste veckan".)

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/

kamera0710
2020-07-14 10:06
2

I Stekenjokk är en del renskötare smått förtvivlade över hur vissa turister beter sig ute i markerna. Skärmklipp från Margret Fjällströms facebooksida.

https://www.facebook.com/margret.fjellstrom?__tn__=%2CdCH-R-R&eid=ARAiR5AYJ2BKvxdpsZq1RhNl_QK8DMS3CsS9Y8WJ-FSs4OBEPNCDtuExM1omLoIK0YkmUCNNBKUxrMjb&hc_ref=ARScjbzuDlRYe7ZOYCpDqy6mhxdchXHsFHdCyuB1Og2bpKruz9RVFZ7BlfOo5CTy36c&fref=nf

[Jimmy.L]
2020-07-14 10:13
1

Folk respekterar inte att hålla avståndet till djur tyvärr.

Draken
2020-07-14 12:33
2

#239 Fy fan. Vilka jävla idioter  😢 Vad ska de dit att göra om de inte kan eller tänker respektera naturen, djuren och de människor som bor där ? Då kan de lika gärna hålla sig hemma.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
2020-07-14 12:39
2

Det är inte bara stadsborna som är peststämplade  på landsbygden, utan svenskarna är peststämplade i  Finland också, alla svenskar tydligen ;) 

Har goda vänner som är födda i Finland, men är bosatt i Sverige sedan de var barn, de har finskt medborgarskap och de har släkt i Finland. De är där nu, men igår ringde han och sa att det var jätteobehagligt att gå utanför dörren. Folk tittar styggt på dem och tar tydligt avstånd när de kommer, Och då är de dessutom testade negativt innan de åkte över. De tyckte det var ganska jobbigt, så de kanske kommer hem betydligt tidigare än väntat.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Göstage]
2020-07-17 19:51
0

Turister är sämre än bofasta att följa rekommendationer och restriktioner kring corona- speciellt om vädret är fint, sägs det i en färsk rapport från 21 län.

Källa

[Göstage]
2020-07-17 19:54
1

#243 Ja, stämningen kunde vara bättre grannar emellan…

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/okande-motsattningar-vid-gransen

[Jimmy.L]
2020-07-18 08:03
1

Fler än 60 000 turister befinner sig på Gotland just nu. Under natten mot lördagen var det fullsmockat på Visbys gator. – Det är extremt mycket folk på stan, mer än på många år, säger Roger Nyd, stationsbefäl vid polisen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VbK121/polisen-mer-folk-pa-visbys-gator-an-pa-manga-ar

[Göstage]
2020-07-18 08:37
1

#246 Uppenbarligen segrade de som ville se turister mot spärrförespråkarna- synd att det inte fanns något möjligt mellanalternativ. Nu är det bara att hoppas att smittspridningen ebbat ut tillräckligt!

[Göstage]
2020-07-18 08:38
2

#14ff "Det blir ohållbart för oss att erbjuda hemtjänst till sommargäster – många av oss har att välja på att bryta mot lagen nu eller att göra det senare.

Regeringen måste lyssna på oss och på riksdagen och genast ta fram förslag på en tillfällig lagändring", skriver 29 kommunstyrelseordförande i en debattartikel i Expressen.

https://www.expressen.se/debatt/29-kommuner-vi-kommer-behova-bryta-mot-lagen/

[Jimmy.L]
2020-07-18 08:47
0

#247 Svårt det där vissa är ju ekonomisk beroende av turister.

[Göstage]
2020-07-18 08:51
0

#247 Ja, det fanns ju ingen mellanväg att gå. Även om man hypotetiskt hade valt att bara låta en mindre mängd besöka ön finns ju alltid smittorisken där, i synnerhet som gotlänningar själva besökt fastlandet. 

Men ökar antalet smittade på ön kraftigt nu lär inte förbudsivrarna låta det passera opåtalat…

[Jimmy.L]
2020-07-18 08:59
0

#250 Samtidigt är det folk som verkar ha gått till det normala under semestern.

[Göstage]
2020-07-18 09:03
0

Ja, det är märkligt - undrar hur många som trängs  på turistorterna som är lediga mot betalning av smittoskyddsskäl?

Länk

[Jimmy.L]
2020-07-18 09:27
1

Fast jag tror det är värre att gå i Ullared än trånga gränder i Visby,

[Göstage]
2020-07-18 09:38
0

Ja, det finns ju grader i helvetet…

[Jimmy.L]
2020-07-19 07:13
1

När många hemestrar i sommar istället för att åka utomlands har Blekinge blivit ett populärt besöksmål. De senaste veckorna har turisterna strömmat till länet – något som märks bland annat i Karlskrona.
– Här är det verkligen märkbart att det är fler turister, säger Terje Vidblom Pedersson, turistchef i Karlskrona.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/okat-resande-i-blekinge-turister-lockas-till-lanet

[Jimmy.L]
2020-07-20 07:56
2

Stränderna är folktäta och trafiken rejäl. Trots coronapandemin har många sommarbesökare hittat till Öland – där boende oroas av de stora folksamlingarna. Inte minst eftersom Borgholm har Sveriges äldsta befolkning. – Det har blivit helt galet. Det är invaderat och folk håller inget avstånd, säger Ulrika Ehrenström, som bor i badparadiset Köpingsvik.

https://www.expressen.se/kvallsposten/vadjar-efter-trangsel-bland-turister-infor-granskontroll/

Draken
2020-07-20 15:20
3

Var ute i Birsta för att storhandla nu på förmiddagen, och jag har inte sett så fruktansväert mycket folk sedan innan Coronan, varannan människa var dessutom Normänn och nån dansk och Tysk hörde jag också 😮

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Göstage]
2020-07-21 10:40
1

#159 Fem turister med symptom där covid-19 inte kunde uteslutas har plockats upp med helikopter i Vålådalen. De behövde dock inte stanna för vård på sjukhuset.

Källa

[Jimmy.L]
2020-07-21 13:30
2

Vill man slippa trängsel så ska man besöka Gamla Stan i Stockholm 

På Gamla stans gator och gränder brukar det en normal dag i juli vara fullt med nyfikna turister – men årets sommar är allt annat än normal. SVT Stockholm tog sig till Gamla stan och pratade med butiksägare och caféanställda om den pressade situationen.
– Det finns inga turister, det är lika med noll turister, säger butiksägaren Abdul Jabbar Amini.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sa-mar-turismen-i-stockholm-man-ar-sa-klart-radd-for-att-bli-smittad

Carmarino
2020-07-21 15:12
1

#259 Nä, det är väl inga inhemska turister, eller stockholmsbor, som är intresserad av att köpa älgar, dalahästar och andra turistsouvenirer direkt. 🙂

kamera0710
2020-07-21 15:38
3

Ser att det fortfarande är stort tryck på turistföreningens fjällstationer och många fullbokade nätter de kommande veckorna. Framför allt Blåhammaren (bilden) har många fullbokade nätter. (Det är tre separata byggnader, bilden kanske ger intryck av en enda sammanhängande byggnad.)

[Jimmy.L]
2020-07-21 16:08
1

#260 Sant men det finns godistillverkning, restauranger, bokbutiker m.m, Gamla Stan är mer än Västerlånggatan.

Carmarino
2020-07-21 16:33
0

#262 Förvisso, men dit hittar väl inte turisterna för det mesta. Sedan har väl stockholmarna själva vant sig vid att undvika turisterna där, så de går inte dit. Lite synd, för det är rätt mysigt att gå runt i gränderna där.

[Jimmy.L]
2020-07-21 16:45
0

Jodå turisterna hittar dit med. Det är främst Västerlånggatan som brukar vara hopplöst att gå vid.

[Jimmy.L]
2020-07-21 18:36
0

Trängsel på flyg, tåg och bussar. Överfulla campingplatser och shoppingcenter. Den som följt medierapporteringen det senaste kan lätt få intrycket att svenskarna har glömt att det pågår en pandemi. Men Anders Tegnell håller inte med: ”De här bilderna speglar inte den totala verkligheten”, säger han.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LA84yp/tegnells-hyllning-till-svenskarna-bilden-stammer-inte

kamera0710
2020-07-22 06:44
3

Tar i dag en minisemester och åker till Hudiksvall över dagen. Det rastar en hel del fjällgäss i centralorten vid denna tid. Nu på morgontåget är det ingen trängsel, så det verkar ha blivit bättre efter den senaste tidens uppmärksamhet om trängsel på tågen.

[Jimmy.L]
2020-07-22 06:49
1

#266 Ha en trevlig resa. Jag ska ut i Stockholms skärgård idag och kommer hem i morgon

[Jimmy.L]
2020-07-22 07:46
3

Strömkajen Stockholm börjar samlas folk vid båten som vi ska med

[Jimmy.L]
2020-07-22 07:48
2

Strömkajen Stockholm börjar samlas folk vid båten som vi ska med

[Göstage]
2020-07-22 08:06
2

Ha en bra dag, alla upptäcktsresande!

[Jimmy.L]
2020-07-22 08:11
1

Tack runt 30 st i kön till båten ett gäng i riskgruppen ska tydligen åka dom har förbokat hörde jag

Draken
2020-07-22 15:50
3

Vi åker faktiskt till stockholm imorron, jag och gubben. Vi har bokat rum på hotell Reisen som ligger granne med kungliga slottet. och vi kommer förmodligen strosa runt i gamla stan både imorron och på fredag innan vi åker hem ;) Vi tänkte väl också se om det var några trevliga museum som håller öppet :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jimmy.L]
2020-07-22 15:55
1

Välkommen till Sthlm om ni har möjlighet prova boka bord på Aifur i Gamla Stan god mat har dom Alla museum håller öppet i stan vad jag vet.

[Jimmy.L]
2020-07-22 15:58
4

Rapport från Finnhamn. Folk håller avstånd och på restaurangen är dom noga med 1 meters mellanrum mellan olika gäster det var många som åt lunch där vi ska dit och äta middag kl 18

[Jimmy.L]
2020-07-22 16:08
5

Mötte fransktalande turister på Finnhamn idag vilket överraskande mig

kamera0710
2020-07-22 16:20
0

#272 Tror att det är obligatorisk föranmälan och begränsat insläpp på flera muséer. Det är nog bäst att kolla.

Draken
2020-07-22 16:26
1

#273 Det ska vi kolla upp. Vi är helt fri från ansvar, barnen är hemma. De äldsta är med dem dessa två dagar. Så vi har ingen tidspress och inga begränsningar på vad vi vill göra :)

#274 Ser riktigt vackert ut där :)

#275 ja där ser man. Svenskarna får inte korsa gränserna, men alla andra för komma hit, är det mindre smittorisk om de rör sig mitt i "pesthärden" , som många ser Sverige som just nu.

#276 Ja vi kommer kolla det innan vi åker dit. Vi åker härifrån vid 4 imorron bitti. Så vi kollar det när vi har landat på hotellet :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jimmy.L]
2020-07-22 16:44
1

Tack kolla annars om restaurang kryp in i Gamla stan är öppet mysigt där med jag tror att Aifur bara har öppet fredag -lördag nu under Corona

Draken
2020-07-23 20:35
2

Aifur var stängd idag, den andra hann jag inte se att du rekomenderade . Vi är hemma igen nu, vi bestämde oss för att spara hotellnatten till i höst. Vi hoppas på att det är lite bättre läge då också, vad gäller Coronan :)

Jag får ju tillbaka en semestervecka, eftersom jag har sålt nästa vecka  :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jimmy.L]
2020-07-28 07:43
2

Storstäderna drar nitlotten när turisterna sinar i Sverige. De svenskar som semestrar på hemmaplan väljer naturen framför staden.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/storstaderna-forlorare-i-slaget-om-turisterna

[Jimmy.L]
2020-07-28 20:30
1

Oväntat många svenskar och betydlig färre utländska turister jämfört med i fjol. Så sammanfattar turistbyråerna i Nyköping och Trosa besöksläget hittills.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/inhemsk-turistboom-i-pandemin-tyskarna-borta

[Jimmy.L]
2020-07-29 18:26
0

Både skåningar och stockholmare har minskat sitt resande jämfört med förra sommaren. Resorna mellan Skåne och Stockholm har också minskat betydligt mer än det motsatta.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/skaningar-begransar-sitt-resande-mer-an-stockholmare

kamera0710
2020-08-01 12:38
1

Ser att det varit rekordtillströmning av norska kunder hos flera värmländska butiker nära gränsen. Kan tänka mig att de lokala invånarna är kluvna, å ena sidan inkomster och jobb, å andra sidan risken att smitta sprids om inte avstånden hålls…

[Göstage]
2020-08-01 12:55
0

#283 Ja, vår vän Ghosthunter har på annan plats som varande ortsbo givit uttryck för den ambivalensen.

[Göstage]
2020-08-01 14:21
1

Intensiv helgtrafik till Göteborgs norra skärgård.

"Under lördagen har det bildats långa köer längs med väg 155 ut mot Öckerö. Enligt Västtrafik vänder Röd express vid Långeredsvägen på grund av kraftiga förseningar", skriver GP.

[Jimmy.L]
2020-08-01 14:54
1

Mycket folk vid Parken zoo idag svårt att hålla avstånd vid vissa hägn

[Jimmy.L]
2020-08-02 20:46
1

Efter en lång coronavår börjar utländska turister nu hitta tillbaka till Stockholm. Turistföretaget Visit Stockholm bekräftar att hotellbeläggningen är på uppåtgående. – Vi har smugit sakta uppåt hela tiden och nu ser vi faktiskt att vissa internationella gäster visar intresse, säger vd Caroline Strand.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b5ywyd/utlandska-turister-tillbaka-i-stockholm

Draken
2020-08-03 13:52
2

Det kommer mer och mer norskar till Sundsvall också, Birsta City lockar, som det största köpcentrat i Norrland

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jimmy.L]
2020-08-08 12:27
2

Jag tog M/S Sjögull till Siaröfortet idag men vid Strömkajen låg även Östanå som skulle till Möja via Grinda hon tar bara 50% av kapaciteten och lämnade många resenärer kvar vid kajen Vid Vaxholm stod detta gäng som nekades att åka med Östanå många som troligen skulle till Grinda och bada Här vid Siaröfortet är det mycket folk med.

[Göstage]
2020-08-08 12:52
1

#289 Man lider lite extra med barnen som inte fick komma iväg och bada som planerat.

[Jimmy.L]
2020-08-08 13:02
1

#290 Håller med jag hoppas dom fick komma ombord på nästa båt.

[Jimmy.L]
2020-08-08 15:12
3

En engelsk barnfamilj vid Siaröfortet resten svenskar på ön alla höll god avstånd så gott det gick ombord på Sjögull roppade kaptenen ut att hålla avståndet så gott det går

kamera0710
2020-08-08 17:39
2

Sport- och friluftsbutikerna har haft ett rejält uppsving under pandemin. Hos kedjan Outnorth har försäljningen av tält, sovsäckar och liggunderlag mer än fördubblats. Naturkompaniet och Addnature har sett samma intresse.

Källa text-tv

[Hayabusa]
2020-08-08 21:36
3

"HD rapporterade häromdagen att besöksrekordet på Kullaberg orsakat parkeringsstrul. Men även nedskräpning, olaga tältning och fulgrillning har varit ett bekymmer.

I juni besökte 12 600 personer Kullaberg. Det är rekord och nästan dubbelt så många som under juni förra året.

HD rapporterade i veckan om att besökartrycket på Kullaberg har lett till parkeringskaos. Både naturvårdsförvaltningen, räddningstjänsten och boende i närheten uttryckte sin oro över riskerna som det medförde.

Naturvägledarna på Naturum tycker att det är roligt att fler människor hittar ut och njuter av naturen. Men många av besökarna vet inte alltid hur man ska bete sig.

– De eldar i tid och otid och har hört talas om allemansrätten. De tror att det är en rätt att göra allt, säger Johanna Ugander som arbetar på Naturum under sommaren.

Hon och kollegorna ser hur nedskräpningen på berget ökat och att många eldar och grillar ute i naturen trots förbud."

HD 19.07.2020

[Hayabusa]
2020-08-08 21:38
4

"Förra veckan parkerade 5000 bilar på parkeringsplatsen närmast Nimis, förra året låg den siffran på 3700 under samma vecka.

– Det är rena vilda västern, det är bara bra att människor vill ta sig ut, men vi har ett begränsat antal parkeringsplatser och när dessa är fulla börjar människor parkera hejvilt, säger Per Inge Persson som jobbar på naturvårdsförvaltningen."

HD 16.07.2020

[Jimmy.L]
2020-08-09 06:44
1

#294 Jag förstår inte varför folk letar upp andra badstränder när det är så trångt.

Draken
2020-08-09 11:51
1

Låser nu denna tråd då den är nästan full. Nya tråden finns här:

https://debatt.ifokus.se/discussions/5f2fc6c3ce12c44a8f000666-stadsfolket-en-pest-for-landsbyggdsborna

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer