Times like these...
En bra låt med Foo Fighters :) Men att vi har en säregen situation har nog inte undgått någon. På äldreboendet intill har man dragit in på alla underhållning & pyssel…hårt att bli gammal.
Nå, riktigt där är jag inte ännu men det är bra att ha en hobby som kan utföras inomhus & utan sällskap. 😉
- Redigerat 2020-11-18 16:31 av [Jimmy.L]
- Redigerat 2020-11-18 15:35 av [Göstage]
👍
Måste man vara hemma, så behöver man något roligt att göra också, 😃
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu när släktbesöken dragits in på äldreboendet - vad händer där då? Här är svaret.
#0 Håller med dig. I såna här tider är jag lite extra tacksam för att jag är en ensamvarg som har hobbies som passar även en eremit.
Passande val av dricka till pysslet där.
// Harley
#4 Det låter fint :)
Jaja, drickan får väl ses som vardagshumor :)
Martin Björck började bunkra toapapper redan 2013. Bara så ni vet.
#6 Mer "onödigt" vetande om toapapper.
1986 gjorde någon på polisen i Hagfors en felbeställning som resulterade i att man inte behövde tänka på att köpa toapapper de närmaste tjugo åren.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/antligen-slut-pa-polisens-toapapper
😃
Hos doktorn. Verkar inte vara fråga om corona i just det här fallet.
Elvaårige fotbollsmålvakten Nathan har kommit på ett genialiskt sätt att sköta sin träning under sammankomstförbudet.
Även uppe i rymden så finns eländet 😮
SVT presenterar "Se och le-generatorn" för den som vill rensa bort dystra tankar för en stund.
Arnold, 72, stannar inne och har bjudit in kompisarna från stallet.
"Ingen vill veta var du köpt din tröja" hette en dänga för tio år sedan, men när det gäller statsepidemiologen så verkar media mer intresserade av hans outfit än huruvida de besked han ger är korrekta.
https://www.cafe.se/anders-tegnell-sa-snor-du-stilen-av-statsepidemiologen-och-landsfadern/
#15 Vad bra att någon analyserar de RIKTIGT viktiga frågorna. För jag utgår från att folk intresserar sig extra mycket för mode och stil i dessa dagar…
Ja, man blir förbluffad över idoliseringen av statsepidemiologen. Okej, Café är väl i sig en modeblaska (?), men även mer seriösa (??) källor har ägnat sig åt tröjfetischismen, sålunda inleder Anders Lindberg dagens betraktelse i Aftonbladet med orden: "Det är detaljerna vi kommer att minnas efteråt. Anders Tegnells urtvättade tröja, Irene Svenonius vita hjälm och Anna Hedenmos fråga ”statsministern säger att vi ska stanna hemma, men vad betyder det i klartext?”.
Vissa händelser detta ofärdsår kommer att frysa tiden. För alltid lär vi minnas var vi befann oss när vi fick höra."---
Och det är alltså ingen ironi!
Givetvis kommer vi tids nog att få se Tegnells tröja i en monter i Nordiska Museet, ungefär som Gustav II Adolfs blodiga skjorta i Livrustkammaren.
#17 Ja, Café skriver en hel del om kläder & stil, så där får man kanske säga att de håller sig till sin linje. De har nog ingen ambition att göra samhällsanalyser med politisk inriktning.
Personligen gissar jag att Tegnells framträdande bleknat bort om några år.
#18 Hans tröjor har redan börjat blekna…😉
#19 Ja, du ser :)
De här grabbarna är inte familjära med uttrycket social distansering.
#17 Jens Liljestrand på Expressens kultursida ägnar sig åt en personkult som man kanske får söka sig till Kim Jong-Ils Nordkorea eller Putins Ryssland för att få uppleva make till. Liljestrand proklamerar "en ny svensk storhetstid", och om själva föremålet för hans heta känslor, Folkhälsomyndighetens statsepidemiolog, skriver han:
_ "Anders Tegnell i skrynkliga chinos och uppknäppt button down-skjorta är den svenska nationalsjälen förkroppsligad: Effektiv, trubbig, oglamorös, korthugget humoristisk men aldrig utan ett stråk av nordiskt vemod, frostigt blängande på den frågvise tyske journalist som envisas med att dyka upp på varje presskonferens.
_
Det är han och hans myndighet som i coronakrisen har valt en väg som gjort Sverige världsberömt som både skräckexempel och utopi."---
"Den nationella samling jag upplever under dessa veckor kan i min livstid bara jämföras med fotbollssommaren 1994."
Även Stefan Löfven får en storvulen hommage i den nationalistiska yra som släpps fri i Liljestrands hjälteepos. Om Sverige handlat rätt eller fel tycker Liljestrand spelar mindre roll just nu, när det bara gäller att sola sig i omvärldens intresse som "det friaste landet på planeten". (Bara Kim Jong-Il kan väl tänkas protestera mot det senare epitetet?)
Denne Liljestrand är allt annat än frisk. Hur Expressen kan tillåta hans fabler är för mig en gåta (eller inte).
#23 Ja, det är väl möjligen bara kulturknuttarnas ryggkliande inom flocken som kommer att rädda honom från att göras till åtlöje efter den krönikan…
Men Liljestrand har sällskap på tidningen i sitt svärmeri- så här skrev Alex Schulman igår:
"Jag vill bara att klockan ska bli 14. Vill se Tegnell stå där med händerna i byxfickorna vid podiet…"---
"Sen harklar han sig, Tegnell, och så sätter han igång, kisar mot overhead-duken, muttrar lågmält, håller oss i handen när vi får se de senaste siffrorna. Och det enda jag vet är att världen är farlig, men under den här timmen kan ingenting hända, för här tar Tegnell hand om oss, vi är under hans beskydd."
https://www.expressen.se/blogg/schulman/2020/04/drommen-om-14-00/
Edit
#23 Nationell samling? Nej, det är inget som åtminstone jag känner av. "Social distansering" är, väl, något som de flesta nordbor tycker är rätt skönt. Ett normaltillstånd, helt enkelt. Liljestrand misstar sig fullständigt eller är det en text fylld av ironi?
Löfvén..? Nej, Löfvén är ingen landsfader eller någon som samlar folket kring lägerelden. När Jimmie Åkesson pratar om att befolkningen, i gemenskap,behöver samlas kring något, då är det vidrig nazism. Men när Löfvén & Co gör det, då är det något fint och äkta. Något som för oss samman. Det enda som svenskarna i Sverige vill är att allt ska bli som vanligt igen - och att Corona-presskonferenserna försvinner för alltid. Det är väl ungefär det vi har gemensamt.
Denne Axel har slagit knut på sig själv för länge sen. Född med silversked i hand, totalt felprogrammerad från scratch.
Liljestrand har gett ironin ett ansiktet.
Löfven landsfader? 😂 I vilket land då kan man ju undra, för inte är det Sverige iaf.
Ja, ett kort ögonblick föresvävade det mig att det här måste vara satir över storsvenskhet i von Heidenstamanda, men då mindes jag Liljestrands tidigare irrfärder, så- han tänker nog så här…
#27 Kan han ha drabbats av något virus, månne..?
#28 Ja, antagligen på pannlobens cortex. Det lär visst vara där förnuftet huserar…
"Flera av de system i hjärnan som reglerar känslorna sitter i pannloben. När de reglersystemen inte fungerar som de ska kan man uppleva väldigt starka och snabbt växlande känslor. Det är vad som händer hos personer med emotionellt instabil personlighetsstörning."---🤓
https://www.unt.se/leva/en-hjarna-full-av-kanslor-4138016.aspx
Vem gillar inte Seinfeld? En favoritserie för min del och så här i Coronatider kan det ju behövas något som lättar upp sinnet.
Part 2…
#30 "In times like these" var det ja! 😃
Jag såg inte särskilt ofta på Seinfeld när serien var ny, men nu har jag min Seinfeldtimme varje vardag mellan 20 och 21 på TV6. Det känns fortfarande som färskvara!
#32 Det är en fantastiskt bra serie! Kan även rekommendera Larry Davids "Curb your enthusiasm". Roliga klipp finns på YouTube:
https://www.youtube.com/channel/UCQZDGOgQ6usflGv1g8Jlf0w/videos
#15ff Att fotbollshustrun Malin Wollin i Aftonbladet skulle dyka upp och göra anspråk på Tegnell förvånar inte direkt.
"Så vilken gåva är det då inte att vi har Tegnell, att han finns för oss alla, till synes dygnet runt. Alltid utsövd, alltid matad, alltid klädd, alltid beredd."---
"Det retar mig lite att alla gillar Tegnell. Det var jag som uppfann kärleken till långa akademikermän med färgad pullover över skjorta, chinos, sköna skor och ett orubbligt lugn."---
"Anders, hans underbara torso, finns ens ben? Jag ser bara en rakt hållen byst. En med syre uppfylld överkropp kliver upp och skrider fram på det där podiet som verkar vara klätt i någon slags heltäckningsmatta. Detta är bara ett av bevisen på att han är omänsklig: Jag skulle gnugga mina sulor mot underlaget, försöka rätta till mikrofonstativet och få en elektrisk kyss som slog ut alla kameror i lokalen. Tänk alla stötar som far genom Anders kropp utan att han så mycket som rycker i ögonvrån.
Men tillbaka till den tegnellska kroppen. Det finns något poetiskt i att denna ståtliga intakta bröstkorg utgör poster för en fruktansvärd lungsjukdom. Jag tror inte att Anders har tid att läsa allt som skrivs om honom, men jag hoppas att han vet att vi sörjer om han dör och att alla vill veta var han har köpt sin tröja."---
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/jdEAnz/jag-alskade-tegnelltrojan-forst
Och under tiden dör folk som flugor (nåja, nu var det jag som tog i), men uppenbarligen börjar personkulten kring Tegnell ta sig allt mer absurda uttryck. Visst, en och annan dyrkare behagar väl smyga in en liten ironisk anstrykning, men bara för att kokettera känns det.
Vad hade hänt om statsepidemiologen varit en slipsnisse- eller en kvinna?När kommer de som tillbeder socialstyrelsens Taha Alexandersson ut ur pojkrummet? Hittills verkar de bara flåsa på Flashback…😎
#34 Ibland undrar jag om personer som Wollin menar allvar eller om det de skriver är någon form av satir/ironi?
Taha Alexandersson, ja…:) Singel verkar hon vara, men kan nog räkna med en hel del uppvaktning framöver.

Twitter: Steget Efter har som vanligt bilden klar för sig…
https://twitter.com/StegetEfter
Som sagt…
#36 Verkligen!
#24ff Alex är ledsen för att Tegnell inte kan infinna sig på pressträffen idag på grund av att han fyller år. Förra gången Tegnell inte kunde medverka blev Alex "förbannad" erkänner han.
https://www.expressen.se/blogg/schulman/2020/04/grattis-tegnell-64/
#22ff Adam Cwejman på GP:s ledarsida kommenterar Liljestrands pekoral.
"Skribenten, Jens Liljestrand, är som hämtad från ett parallelluniversum i vilket svensk myndighetstilltro, social tillit och lydighet ersatt de klassiska nationalistiska troperna. Språket i texten påminner närmast om Ilja Ehrenburgs patriotiska rapporter från den sovjetiska krigsfronten."---
"All den här ganska hysteriska nationalismen som just nu kablas ut i Expressen och på andra håll är inte sund. Syftet med svensk offentlighet är inte att den ska rymma en uppbygglig och ensamt enande kraft bakom vilken alla ska sluta upp medan kritikerna görs ned och förflyttas till periferin.
Det pågår en rad experiment i världen, vissa kommer slå ut fel, andra inte. Vägen till en rimlig kompromiss, vilket alla förhoppningsvis strävar efter, tar inte omvägen genom Liljestrands pinsamt devota beundran för myndighetsföreträdare eller blind tilltro till den svenska exceptionalismen."---
https://www.gp.se/ledare/pandemin-är-inget-kulturkrig-1.26848226

Rubrik i DN
Till och med Lisa Magnusson i DN tycker att dyrkan av Statsepedimologen har tagit sig absurda uttryck. På grund av betalspärren finns bara en rubrik att förhålla sig till, men den kanske räcker?
Vill be trådstartaren om ursäkt för OT-glidningen över till tröjfetischism.
#0 Apropå ölen på bordet: när 102-åriga Harriet repat sig från livshotande läge i corona var det första hon bad om en öl. Vet inte om det blev just en "Corona", men…🙂
https://www.aftonbladet.se/nyheter/godanyheter/a/zGJ2B1/harriet-102-frisk-fran-coronaviruset
#41 Nä, Harriet är då troligen immun mot Corona varför "effekten" från just en flaska Corona kanske uteblir? 😉
#24ff The Schulman Show: han hade rätt om det intellektuella haveriet, men inte om vems det var.
https://www.expressen.se/blogg/schulman/2020/04/ett-intellektuellt-haveri/
Och här visar Alex och hans brorsa klassen. (Undrar var Alex köpt sin tröja?)
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/mR9XKq/calle-schulman-pudlar-efter-kritiken-dumt-av-mig
#43 För sent att göra en pudel…Handling säger mer än ord.
#22 #24ff Peter Hjörne tar i sin söndagsbetraktelse i GP upp Schulmans och Liljestrands idolatri av FHM i allmänhet och Tegnell i synnerhet, och förminskandet (speciellt från Schulman) av dem som inte hyser samma vördnad inför myndigheten och dess främste företrädare.
Visste ni att Toyota har haft en bil i sitt program som hette "Corona"? Det har gått mig helt förbi, men så är det. Tillverkades, i olika skepnader, under hela 44 år. 2001 blev sista modellåret och jag antar att modellnamnet inte kommer att återuppstå :)
#46 Jo, som gammal Toyotaägare (dock Corolla i mitt fall) så har jag koll på det.
#46 Hade en sådan - en Toyota Corona Mark II (fast min hade fyra dörrar). Det var min första bil. 😃
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#48 Se där! 👍
Det var en jättebra bil, med stark motor. Har i en annan tråd, någonstans här på iFokus, berättat om hur jag körde ifrån ett gäng "ungtuppar" med en betydligt tjusigare bil än min rostskyddsfärgade gamla Corona. 😃
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Tycker det är lite smått fegt att rejsa mot ungdomar som kör fordon med LGF-skylt faktiskt 😛😃
#51 Nu var det inga sådana ungdomar, utan de var i 20-årsåldern och hade en tämligen ny bil. Minns inte vilket märke, men det var en sådan som oftast väcker beundran - till skillnad från min gamla rosthög. 
De var så säkra på att de skulle hinna före mig över korsningen, men jag hade passerat den korsande vägen innan de hade passerat stolpen med ljussignalerna. 
😃👍
#52 Kan detta ha varit du? 😎
😂
#54 Nä, det är inte samma modell. Plus att min bil var rostskyddsröd med gröna dörrar, och den rök inte när jag körde den. 😃
Jacke Sjödin har gjort en anpassad version av Studentsången.
#15ff Expressens Torbjörn Nilsson ställer frågor till landets nyhetsredaktioner som vi väckte här för två månader sedan.
_"Vi har fått lära oss var Anders Tegnell bor, vad hans döttrar heter, och lyssnar vi på radio blir vi snart upplysta om vilka hans favoritlåtar är. Men vi vet inte vad de har sagt till varandra inne på Folkhälsomyndigheten om de centrala delarna i det svenska förhållningssättet. Vi vet inget om avvikande åsikter och bedömningar. Vi vet inte vad som har hänt inne i huset där de avgörande besluten har tagits.
_
Det är ett journalistiskt misslyckande.
Att nöta sittfläsk på presskonferenser och begära ut mejlkonversationer är viktiga arbetsmetoder, absolut. Men hur kan en myndighet vara centrum för all samhällsdebatt i ett halvår utan att någon reporter lyckas ta sig in? Hur kan det vara full storm om strategin överallt men kav lugnt just inne på Folkhälsomyndigheten?
Det är ett par frågor landets redaktioner borde fundera på innan semestern börjar."
https://www.expressen.se/nyheter/torbjorn-nilsson/varfor-vet-vi-ingenting-om-folkhalsomyndigheten/
#0 Anders Tegnell verkar vara den som svenskarna helst vill ta en öl (corona?) med i sommar, om man skall tro en undersökning som Sveriges Bryggerier har gjort. Han petar därmed ner Leif GW Persson från öltronen.
Jag blir mindre och mindre klok på det här landet…
Jösses.
#62 Är väl en följd av långt och ihärdigt kampanjarbete…
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/1nEz5q/tegnell-dricker-ol-pa-stureplan-det-ska-vi-gladjas-at (plusartikel)
Ser att Jill Johnsson är med på listan- den som vill ta en bira med henne kanske får vara beredd att betala den? Jill J. har ju beskyllts av bland andra Tommy Körberg för att vara närig som sökt konstnärsstöd på 50.000 trots att hennes bolag har tio miljoner i kapital.
Hon och Köris är alltså inte på samma våglängd för dagen, men dock alltid i varandras tankar…😉
"Den här sommaren kan vad som helst hända" - perspektiven är en aning annorlunda…
"I sommar blir vi instängda i Sverige under semestern och begränsningarna är coronas fel.
Men också en chans till nya upplevelser. Ett enklare liv med bilsemester och camping som på 60-talet eller kroppsnjutning och svenskt rivieraliv som på 40-talet.
Kommer denna sommaren rent av bli den bästa på länge?"---
https://www.gp.se/ekonomi/coronaeffekten-i-%C3%A5r-har-vi-semester-som-p%C3%A5-60-talet-1.27363995 (betalartikel)
_"Carolina Gynning tror att vad som helst kan hända sommaren 2020, och är redo för äventyr.
_
– Jag bara känner så här, att den här sommaren kan ha vad som helst i sin yoni, om man säger så. Jag kommer sätta mig på det där flyget till Ibiza, sen vet man inte vad som händer. Om jag känner mig själv rätt, jag sticker upp ett finger och känner hur det blåser…, säger Carolina Gynning."----
https://www.expressen.se/noje/gynnings-vilda-sommarplan-pa-varldsstjarnas-lyxyacht
Skall fotoramen vara på övre hyllan, den andra eller rent av den tredje? Tittarna delas in i olika läger inför den unga heminredaren.🙂
Ett plus till studioreporterns gemytliga hantering!
#66 Inte alla visar sådan behärskning som Dr. Wenham (mamman) inför barnens medverkan i direktsändning…
Visst kan man skoja även om corona, vilket satirgruppen Freudian Slip Productions gör synnerligen begåvat på YT.
😃
Ulrika Nandra, journalist och författare, skriver på Kvartal om ett allt högljuddare mansförakt som tangerar rasbiologi.
"Jag värjer mig mot att det är synd om flickorna redan från början, och att det är mer eller mindre fel på männen redan från början. Inte minst på sociala medier kan vi läsa hur fel det är på dem, hur de sitter, hur de går, hur de pratar, vad de gör. Om samma retorik hade applicerats på gruppen kvinnor eller en folkgrupp ligger resonemanget nära rasbiologins."---
#34ff "När den biträdande statsepidemiologen Anders Wallensten blev känd för den större allmänheten under coronautbrottet dröjde det inte länge förrän kommentarer på sociala medier höjde honom till skyarna för hans snygga yttre. GP:s krönikör Johanna Schreiber skrev om hur vurmen för Anders Wallensten sätter fingret på hur spelreglerna för objektifieringen av män och kvinnor plötsligt har skiftat och undrade när det blev okej att objektifiera män? För hur hade det låtit om samma kommentarer höjts om Taha Alexandersson, ställföreträdande krisberedskapschef på Socialstyrelsen?"---
"För när till och med vi journalister tiger om kända kvinnor som tafsat på unga män mellan benen, och vänder bort blicken, med orden att hon är bara lite gränslös kommer sannolikt historien en dag ikapp oss med en hämnd, kanske med en ny hashtag."
#70 Ligger en hel del i det som skrivs i artikeln.
#72: 13 rätt på tipset 😁
"Svenskarna är inte trötta på statsepidemiolog Anders Tegnell, i alla fall om man ska tro Livsmedelsföretagens årliga undersökning. Tegnell är nämligen den person flest svenskar vill ha som gäst vid julbordet, rapporterar P4 Östergötland.
Enligt P4 hamnade Linköpingsbon Tegnell på en solklar förstaplats.
På delad andraplats kom Vänsterpartiets tidigare partiledare Jonas Sjöstedt och journalisten Carina Bergfeldt."---
Man kan tappa aptiten för mindre. 🤢
#74 Årets Jul blir sannerligen allt märkligare…Corona, Anders Tegnell och Jonas Sjöstedt. Julvärd är Lars Lerin. Undrar om julskinkan & köttbullar ersätts av en kålrot och tallkottar?
#75: Skräms inte 😱😱😱
#75 En kålrot och en drös tallkottar- låter som den sittande regeringen…
#77: Löfven och hans ministrar 🥥
#78 😉
Tegnell - inget att hänga i granen? Jo, vissa tycker uppenbarligen det…
- Redigerat 2020-12-03 11:05 av [Göstage]
#80: Det har spårat ut. 😱
#80 Kvällstidningsnivå, skulle tro att de nämnda personerna betackar sig.
#82 Förvisso, men TV4 följer en idolisering som påbörjades redan i våras. I den här tråden citerades en person som skrivit en lätt ironisk debattartikel i en kvällstidning om A.T. och blivit utsatt för hot efter det.
Han hade fått Google att ta bort alla länkar som ledde till artikeln. Det som citerades här ligger dock under inloggning, så han rekommenderades av tidningen och Google att kontakta mig som citerat honom för att ta bort inlägget (#59), vilket gjordes med admins hjälp.
Jag nämner det bara för att visa att det bakom det som vi uppfattar som löjeväckande även finns andra strömningar.
- Redigerat 2020-12-03 12:09 av [Göstage]
Andra viktiga händelser att hålla sig uppdaterad om, Chris och Madeleine har det minsann inte heller så lätt i pandemin. Tack och lov att vi har kvällspressen så att man håller sig uppdaterad. Men akta era tangentbord när tårarna kommer!!
"Mitt i den ekonomiska situationen har prinsessan Madeleine det kämpigt på ett mer personligt plan. Det blev ingen vanlig sommar för henne hemma hos föräldrarna och syskonen i Sverige, och hösten är minst lika ensam. Hovet har tidigare berättat om Madeleines tuffa höst, och att hon och barnen nog inte kan komma till Sverige under julen.
– Prinsessan Madeleine bor ju i Florida och där är det hårdare restriktionerna som gäller. Och familjen följer dem, har hovets informationschef Margareta Thorgren sagt.
– Det kan bli svårt eftersom vi är i en pandemi.
I slutet av oktober gick drottning Silvias bror Walther Sommerlath bort, 86 år gammal. På grund av läget i världen kunde prinsessan Madeleine inte närvara när resten av kungafamiljen möttes för att sörja den 20 november.
Även påsken tvingades prinsessan Madeleine tillbringa i USA, långt från familjen hemma i Sverige."
https://www.expressen.se/nyheter/kungligt/chris-och-maddes-tuffa-manader-med-varandra/
#80 Årets Vintervärdar i P1 presenteras den 8/12. Är Tegnell med bland dessa..?
#84 Klickjournalistik. Och du nappade ju…😉
- Redigerat 2020-12-05 08:28 av [Göstage]
#86 Precis, det är så det fungerar. Tidningar skriver om det som ger uppmärksamhet = pengar. Man ger det folk vill ha, helt enkelt.
Visst, många älskar att läsa om kungahuset och då och då tar jag en titt i denna märkliga värld. Kanske har dessa artiklar, liksom damtidningarna, en funktion att fylla för de som vill fly den grå vardagen en stund.
#88 Ja, och du fick något att skriva om i denna tråd. Så, ja - man kan tycka vad man vill om kungahus m.m. men så länge som det, på något sätt, berör så fortsätter tidningar skriva om det.
#89 Visst, jag har även, liksom du, varit med och diskuterat Café-artikeln i #15.
#90 Skillnaden mellan dig och mig är att jag inte stör mig.
#90 Idoliserandet av Tegnell är ett fenomen förknippat med hans framträdande roll i svensk pandemibekämpning. Diskussioner om artikeln kring gullandet med prinsessparet hör kanske hemma i någon tråd om medias symbios med kungahuset.
Anna Bäséns artikel i Expressen i juni äger fortfarande aktualitet.
"Anders Tegnell och Björn Olsens nya positioner som idoler och coronakändisar är spännande men en smula bisarra. Kvinnor i mitt Facebookflöde skriver trånande om hur attraktiv den ena eller den andra är. Statsepidemiologen Anders Tegnell har förevigats på postrar, t-shirts och till och med som tatueringar. Gustav Lloyd Agerblad bär numera en tatuering av Tegnell på armen."---
"Både Anders Tegnell och Björn Olsen har fanclubs på Facebook där idoldyrkan - och hatet mot motståndaren – stundtals tar sig väldigt obehagliga former. Känslorna svallar över åt alla håll. Experter – och även journalister - som uttalar sig om pandemin får hat och dödshot. Vilket självklart är fruktansvärt och helt oacceptabelt.
Men den blinda tilltro en del fans uttrycker för sin coronaikon ger mig också en väldigt dålig känsla, som att ”Jag litar på Anders, han fixar det här” eller ”Björn gör det som är bäst för alla oss”. I kris stänger somliga av sitt kritiska tänkande, man vill bara ha en stark ledare."---
https://www.expressen.se/kronikorer/anna-basen/jag-vill-hora-tegnell-och-olsen-prata-vetenskap/
#92 Ja, Anna Bäsén är läsvärd och jag håller med om det hon skriver. Värdig mottagare av priset Årets folkbildare för några år sedan.
https://www.vof.se/utmarkelser/tidigare-utmarkelser/arets-folkbildare-2008/
2008…ja, jösses vad tiden går.
#94 Ja, om någon frågat skulle jag ha gissat att det var 4-5 år sedan hon fick detta pris.
Som sagt, tiden går, men det är ändå kul att konstatera att "in times like these" håller Bäsén fortfarande klassen.
- Redigerat 2020-12-05 12:10 av [Göstage]
#74 Mer julbordskuriosa: bland kvinnliga väljare är Stefan Löfven den partiledare man helst vill äta julbord tillsammans med, medan männen föredrar att spisa med Jimmie Åkesson.
En annan Årets folkbildare, Amina Manzoor, kommer med en bok om pandemier i mars. Tycker hennes DN-artiklar i ämnet är kanon och rekommenderar fler att ta del av dem, nu när DN kan läsas gratis fram till årsskiftet.
https://www.vof.se/utmarkelser/tidigare-utmarkelser/arets-folkbildare-2016/
https://www.bokus.com/bok/9789189139879/pandemier-fran-spanska-sjukan-till-covid-19/
Årets Folkbildare - vilken härlig titel ☝️
#99 Humanisterna har en liknande utmärkelse, Hedeniuspriset. En del har fått båda dessa utnämningar. En värdig mottagare av båda är PC Jersild.
- Redigerat 2020-12-08 12:14 av kamera0710
#100 Där ser man. Är det en personlig åsikt att PC Jersild är en värdig mottagare eller råder det konsensus om det?
#101 Det är min personliga åsikt, men båda ovanämnda organisationer tycker uppenbarligen också det. De flesta kolumnister i dagstidningar finner jag inte alls läsvärda, men PC Jersild tyckte jag alltid var läsvärd när han var kolumnist i DN. Den som vill kan ju söka på hans namn och läsa och bedöma själv, nu när DN som sagt kan läsas gratis några veckor till.
Tillägg: Jersild var tydligen den enda som fått båda dessa utmärkelser.
- Redigerat 2020-12-08 12:27 av kamera0710
#102 Ok, det är alltså inte baserat på naturvetenskaplig fakta.
Men strunt i det, tycker nog att vi bör styra upp tråden lite:
"Times like these"
"En bra låt med Foo Fighters :) Men att vi har en säregen situation har nog inte undgått någon. På äldreboendet intill har man dragit in på alla underhållning & pyssel…hårt att bli gammal.
Nå, riktigt där är jag inte ännu men det är bra att ha en hobby som kan utföras inomhus & utan sällskap. 😉"
#104 Den 28/12 lyssnar jag på något annat.
Så Hedeniuspristagaren Ulf Danielsson ska vinterprata, det kommer nog att vara värt att lyssna på.
Musikhjälpen auktionerar ut fem minuters julfirande hos familjen Tegnell. Här är en förhandsglimt.
#15 ff Aftonbladets ledarskribent Jonna Sima har återupptagit den livsviktiga klädkulten kring Anders Tegnells outfit.
#98 Nu går det inte att läsa något av Manzoor i DN fortsättningsvis. Hon kanske fick nog av omgivningen?
#109 Det stärker det intryck jag haft länge, ledarskribenter/Wolodarski och vetenskapsredaktionen verkar sitta på två olika planeter. Nu ser jag ännu mer fram emot att få läsa boken som kommer om någon månad. Men väldigt tråkigt besked, jag har varit otroligt imponerad av henne.
Apropå Wolodarski…
En annan årets folkbildare, Emma Frans, har kommit med en ny bok om pandemin. En del sågar den fast de inte ens tycks ha läst den.
https://www.bokus.com/bok/9789179650889/alla-tvattar-handerna/
#114 Min Emma Frans-kvot är fylld för i år, men tack för tipset!
#115 Instämmer, "nog är nog" som det heter. Lyssnar inte heller längre på regeringens/myndigheternas presskonferenser m.m.
Emma Frans? Nä, det får bli en annan gång (eller aldrig).
Nej, istället ser jag fram emot Marco Smedbergs bok om Israels krig. Den släpps 8/3 och skall beställas direkt. Har läst Marcos böcker om bl a Vietnamkrigen - rekommenderas varmt. Garanterat fri från Covid-19 :)
Själv fortsätter jag med Emma Frans bok. Kan inte säga att jag blir mer positiv till Peter Wolodarski, för att uttrycka det milt.
#118 Dags att testa?
#119 Testa? Vad, att krascha med en JAS39:a..?
#118: Snygg.
#121 Tackar :)
#118 👍 Men vad hände med coronaflaskan på bilden?
#123 Tack!
När man sitter och bygger så är det inte fel med en öl, kaffe eller liknande.
I lagom mängd förståss…så ölen dracks upp och flaskan hamnade i återvinningen :)
#124 Misstänkte det! 😉 Jag har rationalisera det hela lite för min del- jag bygger inget, utan går direkt på ölen. Det fungerar faktiskt!
#125: Vi får fixa en modell till dig.
#126 "Modell" - jo, man tackar! 😉
#127: Gunilla Persson 😁😁😁
#125 Valfrihet är inte så dumt :)
#128 Tack, men nej tack- då tror jag att jag nöjer mig med ölen…😁
#130: Va tackar du nej till så trevlig dam. 😎
#132 Mitt kyskhetslöfte räddar mig…😁
#133: 🤣
#128 Snacka om nitlott :) Gunilla Persson - vilken mardröm…
#136: Som en skräckfilm 😂
Klarar man 10 min med henne så är man nog tålig…
#137: Vacker utsikt.
#139 Visst är det. Storslagen vy och en omgivning som är lite speciell. Ett besök rekommenderas varmt (fast kanske inte just nu…).
#114 ff Jag är faktiskt rätt nollställd inför mediefenomenet Frans, jag brukar bara gå vidare när namnet dyker upp. Men uppenbarligen väcker hon känslor:
"Emma Frans har skrivit en bok om Emma Frans, eller kanske snarare varumärket Emma Frans och dess roll i Sveriges största kris."---
"Emma Frans är mån om framställa sig själv som folkbildare, vetenskapskommunikatör, något slags journalist med doktorsgrad, men träder mellan raderna fram som en ganska irriterad, ibland arrogant och självupptagen coronadrabant.
Inte för att hon tar ställning för eller emot den svenska strategin, det gör hon nämligen inte, men för att hon är högst upptagen av att framstå som den nyktra, tvivlande rösten i mitten – den som kritiserar kritikerna, den som kritiserar Anders Tegnell, den som kritiserar politikerna, medierna, och samvetsgrant oroar sig för var och en av de risker som pandemin för med sig."---
"Resultatet är en bild. Och den här bilden smickrar inte Emma Frans. Kanske för att den var tänkt att göra just det."
#141 Nej, Emma Frans i all är men för min del ser jag henne som en "influencer & YouTuber" - typ. En dagbok över pandemins första år? Tack, men vill jag läsa det? Nej. Vill någon läsa min "dagbok"? Skulle inte tro det.
Sedan får givetvis var & en läsa vad de vill, men för min egen del så är det inget som drar till sig min uppmärksamhet. "Nollställd" är en bra sammanfattning.
För övrigt var min tanke med tråden att den skulle handla om hur vi, trots situationen, kan hitta en tillvaro som är lite ljusare. Något som piggar upp tillvaron när det finns begränsningar. En trevlig & rolig hobby, kanske? Som kan utföras i hemmet och under coronasäkra former? Skingra tankarna och få upp humöret ett par snäpp?
Som ett exempel så har modellbygge har under pandemin fått ett klart uppsving, inte bara i Sverige. Det finns säkert andra hobbies som upplevt liknande.
#142 Har nog dessvärre bidragit till missbruket av dina intentioner med tråden- tyvärr finns få diversetrådar ("I marginalen" är en), och om glädjeämnen i denna dystra tid finns väl bara "ljusglimtar". Det är väl det som gjort det här till en "lätta-på-trycket-tråd. Skall man försöka se det positiva i det är väl att det gjort det till en livaktig tråd. Många andra hedervärda trådar falnar ju och dör med tiden.
Någon återupptagen hobby har jag tyvärr inte, mer än att jag läser någon bok och kollar på serier på TV. Däremot har jag mist några, som fotograferande, stadsvandringar i Göteborg och skärgårdsturer.
- Redigerat 2021-03-04 10:41 av [Göstage]
#141 Där ser man. Själv har jag haft svårt att lägga den åt sidan, närmar mig slutet.
Bland det mest intressanta som tas upp är Peter Wolodarskis twittrande, där hon bemötte honom och bad honom vara mer konkret om vad som borde göras, när han är så kritisk till den svenska strategin. Men han försökte bolla över ansvaret för att komma med andra handlingsalternativ till henne. Det negativa intryck jag haft av Wolodarskis epidemiologiska kompetens stärks när jag läser hennes bok.
#143 Det är lugna puckar, Göstage - de flesta trådar brukar spåra en del. Lätt hänt och vi är nog alla lite skyldiga av & till. Det finns en uppsjö trådar och det är inte alltid enkelt att "sortera rätt". Ibland startas trådar (även jag) som skulle kunna sorteras in under en befintlig osv.
I dessa tider behövs något annat att tänka på än Corona och försöka njuta lite, trots allt. En hobby där man jobbar med händer & hjärna är inte fel och det finns nog naturvetenskapliga studier som påvisar dess positiva effekter.
Det är trist att du får försaka dina ljuspunkter i tillvaron - själv saknar jag det som är stängt dvs hockey, fotboll, spelningar, museum osv. I morgon är det exakt 1 år sedan jag såg hockey live (i Oskarshamn). Galet!
För övrigt lever jag nästan som tidigare, faktiskt. Lyssnar & läser knappt om Corona längre, det är som om jag förätit mig på det och nu vill jag inte se det mer :) Jodå, jag att vet att det finns där men "enough is enough".
Igår hade vi ett fantastiskt väder, gott att ge sig ut på en tur och känna sig lite levande :)
Vad gäller nya trådstarter tror jag ändå att signaturen Pyttelite leder med hästlängder. Även om jag inte studerat det systematiskt.
#145 Ja, det är skönt och nödvändigt att skingra tankarna lite "in times like these"!😉
Själv har jag, delvis på grund av den självvalda halvkarantänen, blivit lite besatt av coronan, det är liksom ett "do or die"-läge (inte bokstavligt, dock). Endera lägga ner eller också vara i det närmaste kontrollnörd, och då har det blivit det senare.
Fast nu när det börjar bli vår och sol hade jag självklart föredragit att sätta mig på en färja med destination Göteborgs södra skärgård för att njuta av den tillvaro som tyvärr gått i stå.
- Redigerat 2021-03-06 09:42 av [Göstage]
#146: Nja liten ledning då, antal kommentarer leder nog jag som snittar kring 80+.
För egen del är det svårt att undvika corona-ämnet, när trängselkontroller blivit en del av jobbet. I går var jag och en kollega ute och kontrollerade/informerade med anledning av de nya bestämmelserna för serveringar i gallerior. Där gäller ju nu minst en meter mellan varje person. Flera som driver berörda serveringar var rätt frustrerade, eftersom en del gäster vänder när de inte får sitta så tätt. Jag förstår dem.
#147 Visst är det skönt att släppa tankarna på Corona :)
Som sagt, det var min tanke med denna tråd, allt hålla den fri från Corona, men det verkar vara lättare sagt än gjort. Hjälper handsprit, månntro? :)
Jag lider med dig Göstage och önskar att du får det lättare inom en snar framtid. Personligen har jag intagit en sorglös hållning (vilket inte innebär att jag är oansvarig). Även det är lättare sagt än gjort och vi är alla olika till personlighet & kynne.
Tog en promenad ner till hamnen, tog en kaffe och kollade in vintersurfarna. 3 grader plus i vattnet är aningen för kallt för mig :) Men, snart nog har vi en drägligare temperatur. Gott att se att så några trotsade den bistra väderleken :). Promenaden fortsatte till grannkommunen, vilket låter längre än det är, och allt var sig likt.
#150 Ja, visst släpar man omkring med pandemin som något slags fotboja. Fast något offer upplever jag mig inte som - det finns de som har det betydligt tuffare i dessa dagar.
Sedan finns det ju en del små trivialiteter som känns lite "snopna". För min del har jag inte besökt Göteborgs centrum på över ett år, trots att det ligger bara tjugo minuters bort vid resa med kollektivtrafik, men det sistnämnda är ju inte tänkbart i dagens situation, långt mindre att ta sig vidare till Långedrag och färjorna. Men en promenad är det inget som hindrar att man tar, och när vårvädret infinner sig skall jag försöka ta mig i kragen och söka mig ut i bokskogen.
(Nu blev det visst coronaprat igen - sorry!)
Har i alla fall börjat med en "icke-pandemisk" bok, av ovannämnda fysikern och Hedeniuspristagaren Ulf Danielsson. Köpt till bra pris på rean.
- Redigerat 2021-03-06 16:21 av kamera0710
#154: Så ska det se ut 👍
#155 Mångsbodarna nästa!😊
#154 Härligt! Det är riktigt "innesittarväder" idag, dessutom. Gissar att det gäller hela västsidan av Sverige.
#157 Faktiskt är det ett strålande senvinterväder här runt Gbg, och den friska vinden som vi haft de senaste dygnen verkar ha mojnat. Men inget sliter mig från TV:n idag! 😉
#158 Se där, här det ett par plusgrader, mulet och lite regnstänk.
Blir ett besök på äldreboendet i em, de tillåter besök igen. Alla boende + personal har fått 2 sprutor vaccin så det lär ju vara lugnt.
Flygmuseet har fortfarande stängt, men en av simulatorerna är öppen (endast bokning, instruktören har antikroppar) och är fullbokad hela mars.
Själv är jag ute i fågelmarkerna vid Tullgarns slott. Runt 2000 rastande viggar, en del salskrake med mera.
#160 Låter härligt, det också! 👍
Hade det inte blåst ute så hade det varit skönt.
Det gick oväntat snabbt för Amina Manzoor att hitta en ny arbetsgivare.
#164 Bara att hoppas att Anna Bäsén blir kvar också. (OT)
- Redigerat 2021-03-09 15:31 av [Göstage]
#166 #167 Fantastiskt folkfritt! 👍
"Mästarnas Mästare" som börjar sändas på SVT på söndag är väl inspelat i närområdet?
#169 Ja, jag har en oerhörd förmån av att ha stora ytor att röra mig på.
Lokala ICA butiken besöktes på vägen tillbaka, vi var 3 personer i lokalen. Med självbetjäning så får man nog säga att det är "Safe & Happy" :)
Stämmer, "Mästarnas Mästare" är inspelat bara ett stenkast ifrån där bilderna ör tagna.
Redigerar mig själv - Delvis inspelat. I Inslaget på SVT syns Mellbystrand/Skummeslöv med Båstad i bakgrunden. Hovs Hallar flimrade också förbi. Men allt inom närområdet.
- Redigerat 2021-03-09 16:16 av [Hayabusa]
#171 Just det! Det minns jag. Vyn på bilden är densamma som visas i SVT´s inslag.
#173 Åh, tradigt med snö nu…vår & värme, tack :)
För övrigt ser det befriande folktomt ut.
#174: Ja vi har fått meteorologisk vår i 08-land men nu får vi kyligt väder fram till söndag.
Jo Strandvägen är ovanligt öde, inte många turister i sthlm. Hörde två fransktalande kvinnor med resväskor nära Kungsträdgården.
Här i Södertälje snöar det och börjar bli vitt på marken. Om prognosen står sig kommer det en dm till om att par dagar. Tur än en gång att man kan gå till jobbet.
#175 Kan tro det, lustigt nog hörs ovanligt många med "icke-skånsk-dialekt" i samhället där jag bor. De har nog "flytt" stora staden, eller nå´t i den stilen.
#177: Jo, turister har plötsligt blivit något exotiskt att träffa på.
#176: Nja det ska bli några plusgrader och snöfall i kringelstan.
- Redigerat 2021-03-09 16:56 av [Jimmy.L]
#180 Ja, delvis verkar det ska bli snöblandat regn om ett par dagar. Får se om det blir vitt en period eller om regnet snabbt eliminerar snön. (6-7 mm i smält form brukar ju motsvara 6-7 cm snö.)
Den som befinner sig på stränderna vid Mellbystrand idag och råkar vara kikarförsedd kan med lite tur skåda såväl sibirisk knölsvärta som amerikansk sjöorre.
Krönika i Expressen med anledning av att Amina Manzoor börjar.
"Det finns, tack vare vår fantastiska offentlighetsprincip, knappt ett mejl mellan berörda myndigheter som journalister missat att begära ut.
Inte en uppdatering av en mening i coronastrategin har passerat obemärkt förbi i ständiga granskningar. Senast i veckan hyllades Sörmlands Media för att ha avslöjat försök till mörkläggning av hur pandemin slog mot äldre.
När exempelvis Jan Scherman, före detta chef på TV4, ändå tycker att 'medier blivit en myndighetsmegafon' eller en av de 22 forskarna, Björn Olsen, sommarpratar och hävdar att 'medierna legat på knä och tillbett Tegnell' - så är de självklart välkomna att debattera.
Men de kan inte ens i en förtvivlad pandemi pressa fram svar som inte finns, eller syndabockar som inte kan utses.
Vad som efterfrågas – ännu mer – är däremot fakta (av 85%) och kunskap (57%), visade senast en mätning av Novus. Debatt efterfrågades, som en jämförelse, av endast sex procent.
Amina Manzoor har utsetts till 'Årets folkbildare' och tidigare under pandemin arbetat på Dagens Nyheter. Nu övergår hon till Expressen.
När det har publicerats 100 000 studier om viruset det senaste året är vi väldigt glada att kunna erbjuda er hennes vägledning.
– En av de viktigaste sakerna för mig med en ny studie är att se vad den tillför till det vi redan vet, konstaterar Amina Manzoor."
#183 & #184
Vi försöker hålla en lättsammare tråd, tack.
#182 Se där, har själv sett en del människor med kikare modell större här i trakterna. Det är bra att ha en hobby, det är min uppfattning.
#186 Uppenbarligen finns det något som lockar den sibiriska knölsvärtan att göra den långa vinterflyttningen dit, för den återkommer år efter år för att tillbringa vintern med bergänder och nordiska svärtor. Det amerikanska besöket drar säkert extra många skådare till stranden.
#187 Rätt fascinerande måste man säga.
#188 Sannerligen! Men de är svåra att få se, och många har gått bet - bland annat jag, när jag hoppades att få se sibiriern 2018…
Kom hem från en kort skådartur i dag och hörde vid hemkomsten ett läte som lockade mig att kika närmare. Och snart hade jag stött på 4 ljuvliga dunbollar. Tyvärr lite för mörkt för bra bilder, men när jag har dem 100 meter från bostaden kommer väl fler chanser!
Pandemin glömmer man i alla fall, när man avnjuter dessa varelser!
- Redigerat 2021-03-16 19:10 av kamera0710
#190: Vad är det för uggla?
#191 Antar att det är kattuggla.
#192: Okej, jag har sätt massor med bilder på kattugglor på Instagram från Djurgården och Nationalstadsparken senaste veckan.
#193 Ja, de förekommer ju en hel del nära bebyggelse.
#194: Djurgården är ju känd för att ha stort antal kattugglor.
#141 ff En titt i backspegeln: "Emma Frans nya bok varnar för att tilltron till experter har blivit blind", skriver Expressen överst i en premiumartikel. Varnar alltså hon, av alla… (Det är väl bara Agnes Wold som kan göra henne äran stridig som "superexpert" i media?)
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)