Media frossar nu....
Det råder knappast nyhetstorka just nu och media frossar loss i corona viruset, det är brådska tider för journalister. Jag vet inte om det är jag som är konstig men jag tittar inte på nyheterna lika mycket nu, för det handlar ju bara om corona. Visst är det bra att hålla sig uppdaterad angående just corona men mina öron är just nu fullmatade med dessa nyheter. Media verkar gilla att skriva om just döden som corona kan orsaka, min svärfar är 89 år och bor på ett demensboende som i början av veckan fick just corona, jag håller mina tummar och klor att han tillfrisknar snart. Han har haft lite feber och hosta. Corona är för mig lika tjatigt som alla reklamfilmer som visas om och om igen…..
- Redigerat 2020-11-18 16:55 av [Jimmy.L]
Håller med…Tycker det tjatas för mycket om Corona just nu.
Så därför ser jag knappt inga nyheter. Kan kolla en stund på Nyheterna på tv4 vid 19….men sen räcker det.
#0 Kan nog inte ge dig någon tröst, för det som händer nu kommer att påverka många på olika sätt, inte bara genom att pandemin kräver dödsoffer. Med massor av människor som blir permitterade, valutahandel som skakar, börser i gungning och annat så är det inte underligt att media fylls med rapporter om det.
Om femtio år kommer de som är tjugo år idag fortfarande att tala om livet före och efter coronan, så (förhoppningsvis) unikt är det. Precis som man talar om vad man gjorde när Kennedy och Palme sköts eller när nyheterna om Estonia och tsunamin kom så kommer man att minnas hur man upplevde coronapandemin.
Min far upplevde spanska sjukan som helt ung, och han kunde berätta om den ännu på äldre dagar. Den gången skördades ju till stor del ungas liv - lyckligtvis verkar det inte bli så illa den här gången. Här finns lite historia om Sverige när spanskan härjade.
"Visserligen rapporterades att mer än 10.000 svenskar hade insjuknat bara under denna första månad, men endast några tiotal avled, och då i allmänhet sådana som redan var mycket svaga eller gamla. Enstaka dramatiska händelser uppmärksammades i och för sig."---
"Redan i augusti började dock dystrare nyheter sippra fram. En ny våg av samma influensa började sprida sig. Det var som om den ursprungliga sjukdomen hade förändrats och börjat gå till våldsammare angrepp. De som redan drabbats av den lindrigare versionen var immuna, men andra kunde drabbas desto hårdare. Den nya, aggressiva varianten uppmärksammades även i Ingeborg af Billberghs brev. Den 11 augusti skrev hon om att spanska sjukan ”ju mest angriper ungdom”.---
https://slakthistoria.se/livet-forr/sjukdomar/spanska-sjukan-tog-tiotusentals-svenskars-liv
Edit
Att ta del av historien kanske kan ge oss lite perspektiv.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#0 Håller med dig det är för mycket men samtidigt är det bra att information finns att tillgå och jag har löst det som så att läsa ett par gånger max om dagen enbart för att se om det tar spridning där jag bor samt ta hänsyn till andra människor men annars lever jag som vanligt men som så många andra jobbar hemifrån.
Det blir för mycket information och spekulation just för det är ett nytt virus så är vi inte helt insatta i dom konsekvenser som kan komma och vart det här leder.
Något som stör men det gör det ju jämt med rubriker och är inget nytt under solen är att rubriken säger ett starkt budskap sen visar sig innehållet inte alls vara lika alarmerande men det säljer så media ligger på.
Just det här med död det har jag också reagerat på att det legat stort fokus på sen några dagar mer än övriga tiden som det skrivits om det här och personligen skrämmer inte döden mig alls tvärtom jag är trygg i både livet här och efter men många är rädda så där kunde media välja sina rubriker och ord i all den tid vi har vanliga influensan som också skördar så många liv men inte skrivs det lika febrilt om det som det gör nu med Corona.
Nu är Corona visserligen ett nytt virus som vi inte är immuna mot men nog borde man tagga ner lite med skrämmande rubriker för dom människor som är känsliga för sånt här, lite psykologi skadar inte och ta reda på fakta innan man publicerar.
Vi hade nyligen en diskussion om fobi här inne och en del människor har fobi för sjukdomar och för döden så jag kan tycka att innan man gör en rubrik ska man ha fakta i sin hand inte skapa rädsla och oro bara för att sälja.
Ta det här på allvar det ska vi absolut göra men också använda sunda förnuftet och vi känner oss själva bäst vad gäller vår hälsa så är man i en riskgrupp lyssna på myndigheterna och att försöka undvika att vara mitt uppe i andra människor och att vi tar gemensamt ansvar och hänsyn till vår omgivning om vi känner oss klena så vi undviker smittspridning det kan vi komma långt med.
Tyvärr låst artikel i HD/Sydsvenskan, så jag kan bara läsa de första raderna, men de säger trots det en hel del:
Olle Lönnaeus: Tusen svenskar dog i influensa – ingen krävde att samhället skulle stängas
Folkhälsomyndighetens rapport över säsongen 2017-2018 visar att den vintern dog 1012 svenskar av influensa.
https://www.hd.se/2020-03-20/tusen-svenskar-dog-i-influensa-ingen-kravde-att-samhallet
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#7 Lite mer från artikeln finns att läsa här.
Trots fullt pådrag i MSM och konstant tjat om corona så sägs det inget av värde för den enskilda medborgaren. Allt är styrt av vad man för tillfället vill att folk ska tro och tycka - och när detta ändrar sig så snabbt som det gjort de senaste veckorna så blir det hela farsartat.
Min far fyllde 85 i år och är en flitig konsument av MSM-propagandan. Senaste veckorna har radion och TV'n gått särskilt varma. Får han någon information då? Lär han sig något? Inte ett skvatt, men hans världsbild är mycket, ska vi säga, välformad. Hjärntvätten är i princip helt komplett. Han har inte kapacitet att vare sig dra egna slutsatser ännu mindre att agera på dem. Världsbilden är alltför långt från verkligheten.
Nu är jag är inte direkt orolig för vare sig mig själv eller mina föräldrar, men det hindrar ju inte att man kan göra det man själv kan för att riskminimera. Eget ansvar.
För vi vet ju inte hur allvarligt det här kommer bli, men jag kan inte se något som talar för att Sverige inte skulle bli minst lika drabbat som Italien. Jag skulle inte heller bli förvånad om 30-50% av boskape… eh, befolkningen (siffran tagen ur luften) kommer bli smittade. Anta att 1 av 100 av dessa blir ordentligt sjuka, dvs de belastar vården. Tror någon här att svensk sjukvård, som redan går på knäna en bra dag, kommer göra något annat än att fullständigt kollapsa?
Farsan brukar ett par dagar i veckan åka och käka lunch på ett äldreboende och han skulle nog ha fortsatt med det om jag inte hade bokat in de kommande två veckorna hos honom - lagandes vettig mat. Han behöver inte äta ute, och jag har möjlighet att se till att vi åtminstone äter optimalt. Immunförsvar beror till stor del av kosten, har de sagt något om det på nyheterna? Eget ansvar igen.
Bortsett från dödsfallen och dem som blir berörda kommer den påverkan det här kommer få på samhället och ekonomin att betyda långt mer än själva smittan i sig.
Jag har länge väntat på någon händelse som i efterhand kommer utmålas som "nålen som spräckte bubblan", Covid-19 har snabbt seglat upp på förstaplats på listan över kandidater. När det händer så är några tusentals extra dödsfall och en kollapsad vård troligen ett av de mindre problemen.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2 Apropå andra våg…😕
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpABJq/en-andra-coronavag-kan-sla-till-i-host
#3 och #4 Precis! Mycket har förändrats på de här 100 åren; hygienen är bättre, människor är mer pålästa idag, informationen går snabbare o.s.v. Men det gör oss inte odödliga- smittan som då rörde sig långsamt mellan kontinenter och länder och därefter mellan landsdelar och socknar rör sig i vår tid blixtsnabbt. Några timmar efter att en semestrande grupp lämnat skidorten i Österrike kan de vara utspridda i hemorter över hela landet, och med dem smittan.
#9 Ja, det gäller nog mer än någonsin att sovra bland det man hör och läser. De flesta journalister saknar medicinsk kompetens, så informationen består mestadels av direkt återgivande vad som sägs på presskonferenserna, och följdfrågorna som just nu borde vara många verkar bara bli färre.
Den här filmen från YouTube har åtminstone givit mig mer information om smittgång och immunförsvar än alla textsjok i media. Kanske är det ett tecken för vår tid att den är animerad - vi har förmodligen lättare att förstå bildspråk än textat material numera…
Edit
Snacka om att frossa.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/wPQmzG/tegnell--var-guide-till-galaxen
#11 Mellin lever i sin lilla sossebubbla. 🤪
#12 Ja snart kommer hon med att Löfven bör vara statsminister för alltid, efter som han inte vill stänga gränsen.
#12 Hon kanske vill ha ett svenskt "Lex Putin" för Löfven, så att han sitta orubbat till 2036…😎
#14 Det skulle inte förvåna mig.
#2 Sanna Rayman är inne på samma linje om det omtumlande skedet i vår nutidshistoria.
”Ni kommer minnas det här året hela era liv”, säger jag till mina barn, och önskar att de slapp. Minnet av 2020 kommer inte bara handla om sjukdomsutbrottet, utan också om dess efterspel. Det är svårt att ta in hur mycket som kan förändras nu. Butiksdöden före covid-19 är ingenting mot hur det kommer att se ut efteråt. Detta är året då mängder av företag som ”alltid funnits” slutar finnas. Din kvarterskrog, ditt favoritcafé, jeansen du gillar, bageriet du handlar på."---
#11 har dom redan glömt hans ytte pytte lilla snafu när vi hade under 100 bekräftade fall i landet o han sa att vi har passerat peaken nu
#2 Historieprofessorn Dick Harrison ser ur sitt perspektiv mer likheter mellan coronapandemin och d stora influensautbrotten på 50- och 60-talett än med spanska sjukan och än tidigare farsoter.
"Coronapandemin påminner mer om Asiaten och Hongkonginfluensan än om Spanska sjukan. Den slutsatsen drar historieprofessorn Dick Harrison i Lund."---
"– Själva insjuknandeförloppet påminner om tidigare influensapandemier, men inte alls med samma dödlighet som till exempel under Spanska sjukan. Spanska sjukan härjade 1918-20. Dick Harrison menar att coronautbrottet liknar de pandemiska influensorna Hongkong 1968 och Asiaten 1957."---
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/coronasmittan-i-ett-historiskt-perspektiv
Apropå "asiaten" och apropå trådämnet, medias bevakning, så kan den här artikeln nog vara av intresse.
https://www.dagensarena.se/redaktionen/nar-asiaten-lamslog-sverige-inte/
#2ff Även coronan tros återkomma i en andra våg- förhoppningsvis inga liknelser i övrigt. Och lika förhoppningsvis finns det vaccin om/när så sker.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/experten-da-kommer-smittans-andra-vag/
Har media börjat spekulera vad Löfven ska säga?
"Vi såg det inte komma", kanske? Eller "Det är inte okay".
Allt han sa var ju något han nämt hela veckan? Jag trodde han skulle lägga fram åtgärder, stödpaket till dom som drabbas av denna kris.
Egentligen var det rackarspel av SVT som låg bakom Löfvens tal till nationen. När han inte ville medverka i Agenda så erbjöd man honom utrymme för fem minuters tal till nationen. Medan det i till exempel i Frankrike inte är ovanligt med sådana här tal är det sällsynt i Sverige - enligt SVT själva var det "första gången i modern tid som statsministern håller ett så kallat tal till nationen".
Nu säger jag inte att läget inte kan vara lämpligt, med tanke på hur det ser ut i landet och världen, men rent mediemässigt så fanns det två egentliga vinnare på arrangemanget: dels Löfven, som slapp utsättas för frågor i Agenda där han gjorde fiasko förra gången, och dels Agenda, som fick en riktig "teaser" inför kvällens sändning. Nu fick Löfven vara landsfaderlig i ett förinspelat program och han gjorde det utan direkta felskär- annat hade varit anmärkningsvärt.
Men vad händer om läget blir ännu värre och Löfven måste hålla ett än mer nödvändigt tal till nationen - kommer lika många att bänka sig då, eller kommer man att tänka "äh, det blir väl som senast - han har inte mycket nytt att komma med"?
Och nu vet vi att SVT kan bestämma när statsministern skall hålla tal till nationen.
#24 Exakt, SVT slog på stora trumman nu blir det ett viktigt tal från Löfven, istället blir det lättmjölk med samma uppmaning som under veckan. Hur detta ska stärka oss som nation förstår jag inte, företagen vill skjuta upp skatter, hyror. Folk blir arbetslösa, människor är oroliga för sjukvården m.m.
Vilka svårigheter media har så synd om dom.
🥵
20 Samtidigt som covid-19 härjat så har säsonginfluensan varit ovanligt mild i vinter, inte bara i Sverige. Nu varnar direktören för USA:s smittskyddsmyndighet för att om coronaviruset återkommer i en andra våg nästa vinter i kombination med den "vanliga" vinterinfluensan så kan effekterna för sjukvården bli dubbelt värre än det vi sett nu. Han uppmanar därför även de amerikaner som inte tillhör någon riskgrupp att låta vaccinera sig mot säsonginfluensan i god tid.
[Källa]( https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/varningen-kan-bli-annu-varre-i-vinter/)
#2 "WHO-chefen Tedros Adhanom Ghebreyesus hoppas att den världsomspännande coronapandemin är över om mindre än två år, med hänvisning till att spanska sjukan, som drabbade världen år 1918, tog två år att stoppa."---
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/who-pandemin-over-om-tva-ar/
Ja, hoppas kan man ju alltid men jämförelsen med spanska sjukan- hur relevant är den egentligen?🤔
#29 Spanska sjukan var väl inte ett dugg lik coronaviruset, väl? Så förstår inte varför man gör den jämförelsen överhuvudtaget.
Sedan så har ju mycket hänt på ett sekel vad gäller det medicinska.
Jag kan inte riktigt förstå #0 och #1.
Jag försöker hålla mig så uppdaterad som det går. Jag jobbar dessutom på Sahlgrenska i Göteborg och vi får dagliga uppdateringar om hur vi ska förhålla oss och hur läget är på sjukhuset.
Privat så följer jag nyhetsrapporteringar och försöker sålla och hitta en medelväg för mitt/vårt leverne.
/Maria
#2 Delsummering vid årets slut.
"Ett år senare har över en och en halv miljon människor i världen dött, bara i Sverige fler än 8 000.
2020 är året när allting ställdes in.
Året när allting ställdes på sin spets.
Corona-året vi som var med om aldrig kommer att glömma."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OQynX1/vi-som-var-med-om-det-kommer-aldrig-att-glomma
Ännu ej plusartikel.
- Redigerat 2020-12-31 11:20 av [Göstage]
#2 Här kan man berätta för framtiden om sina upplevelser av pandemitiden i vår historia.(Nordiska museet står för sidan.)
- Redigerat 2021-02-21 12:01 av [Göstage]
Coronaåret som gått - GP sammanfattar (ej betalsida f.n.)
När pandemin klingat av borde medias roll under pandemin granskas, från ideologiska utspel i ledare till klickjournalistik på nyhetsplats, skriver Markus Uvell i en gästledare i GP.
"När pandemin väl klingat av behöver vi lära oss inför nästa gång. För det kommer en ny pandemi. Frågan är inte om utan när. Därför är det viktigt att lära sig inte bara av hur pandemin bekämpats, utan också av hur den har skildrats. Då krävs en ärlig diskussion om vad som gick fel i rapporteringen.
Om det blir så är däremot oklart. Öppen självkritik brukar inte vara de stora mediernas bästa gren. Men nästa gång det blir aktuellt behöver Sverige helt klart en mer ansvarsfull pandemijournalistik."
- Redigerat 2021-05-10 06:46 av [Göstage]