Kriminalitet - ärftligt till 50%?
"Det är inte var man bor, vad man har för inkomst eller om man får försörjningsstöd som leder till om en person blir kriminell."---
Intressant forskningsresultat som lär bli omdebatterat i synnerhet i Sverige, där miljö väl väger vida tyngre än arv som förklaringsmodell till kriminalitet.
_
"Amir Sariaslans specialområde är gener, han forskar inom psykiatrisk epidemiologi vid Helsingfors universitet.
Han har analyserat befolkningsstatistik och menar att om någon begår ett våldsbrott handlar det till över 50 procent om ärftlighet. Miljö är också viktigt, men även det knyts till arv._
_
– Föräldrar överför inte bara miljön till sina barn utan de överför också gener. Den miljö som de kan erbjuda barnen, kan delvis förklaras utifrån deras egna ärftliga uppsättning, säger han till Sydsvenskan."---_
https://www.expressen.se/kvallsposten/forskare-kriminalitet-till-50-procent-arftlig/
För två år sedan var Amir Sariaslan beredd att kasta in handduken. "Det är som att folk inte vill veta", sade han uppgivet då, när han inte fick sina rön publicerade.
https://kit.se/2017/06/16/88686/del-3-tank-om-det-sitter-i-generna/
Åh, shit f*ck, där kunde jag kryssa i rätt många av triggerfaktorerna. 😬 Jag tycker att såna här studier är rätt intressanta, i synnerhet när man försöker hitta vad gener respektive miljö styr. Jag tror faktiskt att man alltmer kommer att upptäcka att genetik och epigenetik spelar in mer än vad man hittills har trott, även när det gäller olika mentala egenskaper. I synnerhet gäller detta våra grundläggande känslor och funktioner som tex rädsla - och aggression. Jag fick smått förfärade blickar när jag på en psykologilektion pratade om riktad avel och utvärdering av mentalitet, tills de andra insåg att jag refererade till hundar… 😁 Skämt åsido, där skulle man förmodligen kunna hitta en hel del kunskap om man hittade någon vettig form att vetenskapligt kunna överföra hundforskning till människor. Genetikforskning är väl lite av en balansgång på flera olika sätt, ponera att man tex skulle ta DNA från grova våldsbrottslingar för att hitta gemensamma faktorer. Var går gränsen för vad som är etiskt vettigt och när det börjar bli brunt 30-tal? Skulle vi kunna hamna i en uppdaterad version av skallmätningar…? 🤔 Sorry, lite OT men genetik är jäkligt intressant!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Ja, såväl ämnet som synen på det är intressant. 😉
Intressant, jag undrar om media kommer försöka bortförklara det.
Gissar att han hade fått svårt med både forskarplats och -anslag i Sverige.
"Det enda de har – i en omgivning som präglas av ”den starkaste vinner” och narcissism som ett verktyg för att överleva – är sin heder. Och om någon kränker den, då har de ingenting. Det är lättkränkta grabbar, säger han och slår ut med armarna.
– Men, lägger han till. Allt handlar inte om fattigdom och segregation, i så fall hade långt fler hamnat snett, det är komplext. För min egen del är det en blandning av genetik, föräldrar som var deprimerade, fattigdom, omgivningen och om en låg självkänsla som barn. Jag växte av den kriminella världen."
Säger Leo "Kinesen" Carmona.
Vidare:
"När jag läst utkastet till boken slår det mig hur mycket yta det
kriminella livet tycks handla om. Det är dyra kläder, klockor och bilar, drinkbord på Stureplan. Handlar inte det kriminella livet i mångt och mycket om att förverkliga brackdrömmar?
– Jo, absolut. Det domineras ju av girighet och makt, precis som finansvärlden."
#0 Lars Åberg, författare och journalist ifrågasätter på Aftonbladet debatt de enkla förklaringsmodellerna om kriminaliteten i vårt land.
"Endast samhällsforskare tycks kunna ge enkla svar på frågan varför människor begår brott. I Sverige har det socioekonomiska orsaker, brukar de flesta av dem säga, det bottnar i utsatthet och utanförskap.
Men att välja en brottslig bana är inte någon självklarhet eftersom de flesta med dålig ekonomi inte begår brott. Andra samband verkar tydligare, som att kriminella ungdomar växer upp i kriminella släkter. Den organiserade brottsligheten är internationell och inflyttad, den har inte uppstått ur orättvisor i Sverige.
I debatten om otrygghet finns en tendens att beskriva förövarna, och inte deras offer, som utsatta. "---
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/1n1eJJ/orsak-till-brottslighet-fortfarande-en-gata
Exakt finns många som lever fattigt utan att begå brott.
#7 Korrekt analys. Gillar Lars Åberg 👍
Den oberoende debattören Vladimir Ahmed skriver om hur "kaffe och bulle med empatismak" från godhetsindustrin breddar vägen för de som väljer brottets bana.
"Hur ska jag som förälder kunna titta i mina barns ögon och säga att våldtäkt mitt på dagen, sprängningar på förskolor, förnedringsrån och mord är något att vänja sig vid i dag?" skriver Vladimir Ahmed på Expressen debatt.
#7ff "De kriminella väljer att bli bli kriminella. De utnyttjar socioekonomiskt utsatta områden – och inte minst den svenska ”godheten” – som ursäkt för sina handlingar.
Ett bevis för detta bland många är vårt rättsväsende och straffsystemet. Ta till exempel våldtäkt: Statistik från Brå visar att straffet för att våldta en annan människa är i genomsnitt 25 månader. Alltså två år och en månad. Vad skickar det för signal?"---
https://www.expressen.se/debatt/sverige-ar-en-mjuk-kudde-for-kriminella/

Skärmdump Twitter
#11 "Polischefen Mats Löfvings uttalanden om klankriminalitet, att det finns familjer som fostrar sina barn in i kriminalitet, får stöd från en av Sveriges främsta experter på klanbegreppet, författaren Per Brinkemo, som pekar på att det nu uppstått en parallell rättsskipning."---
https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/klankriminalitet-skapar-parallell-r%C3%A4ttsskipning-13289952
Det är snarare Brinkemo som får stöd av Löfving, men okej, huvudsaken är att de är samstämmiga.
#12 Expressens Patrik Kronqvist strör ytterligare lite salt i samma sår.
"När biträdande rikspolischef Mats Löfving sjöng ut om de kriminella klanerna i Ekots lördagsintervju i helgen var det en torped som träffade rakt i sidan på det socialdemokratiska favoritargumentet.
För när föräldrar uppfostrar sina barn till ett liv som brottslingar kan svaret knappast vara en läsa-skriva-räkna-garanti."---
https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/vansterns-standardsvar-gynnar-kriminella-klaner/
#12ff Moderaterna vill förhindra att barn växer upp i och skolas in gängkriminella miljöer.
"Moderaterna vill att polis och åklagare ska få möjlighet att tvångsomhänderta barn till gängkriminella enligt Lagen om Vård av unga, LVU. Det skulle skicka en viktig signal, säger moderat-ledaren Ulf Kristersson i Ekots Lördagsintervju."---
"Moderaterna vill utöka möjligheterna till omhändertagande av barn genom att också ge polis och åklagare befogenhet till omhändertagande enligt LVU, Lagen om Vård av unga. Något de inte har i dag.
– Det skulle göra att statens samlade insatser för att ta bort barn och ungdomar från kriminella miljöer skulle vara mycket, mycket bättre, säger Ulf Kristersson."
SR:s länkar fungerar inte på iFokus av någon anledning. Ett tips från meddebattörer om länken inte kan öppnas: högerklicka på länken och välj öppna länk i nytt fönster.
- Redigerat 2020-09-12 08:51 av [Göstage]
"Att satsa mer på välfärdssystemen, få ner arbetslösheten och öka utbildningsnivån har inte minskat kriminaliteten.
Den främsta förklaringen till brottslighet – liksom dess frånvaro – stavas kultur och värderingar", skriver före detta polisen Mustafa Panshiri på Expressen debatt i en replik till en tidigare kollega.
"Den främsta förklaringen till brottslighet – liksom dess frånvaro – stavas kultur och värderingar. Något som bekräftas av Per-Olof Wikström, professor i kriminologi vid Cambridge University. Centralt för varför människor begår brottsliga handlingar är samspelet mellan personlig moral, självkontroll och de moraliska sammanhang man befinner sig i.
Wikström menar vidare att social utsatthet (läs socioekonomiska faktorer) förklarar 3-4 procent av variationen mellan brottslighet medan personlig moral, självkontroll och de miljöer man deltar i förklarar runt 60 procent."---
"Det som behövs är framför allt mer fokus på att stärka goda värderingar hos barn och unga, och att vi ser till att låsa in gangstrarna. Det senare skyddar både samhället och eliminerar kriminella förebilder."
https://www.expressen.se/debatt/brottsligheten-paverkas-framst-av-kultur-och-moral/
- Redigerat 2020-12-31 05:31 av [Göstage]
#0 "Genom att jämföra släktingar kan man dra starkare slutsatser om sambandet mellan fattigdom och våldsbrottslighet. Och detta samband är i bästa fall ytterst svagt", skriver forskare i psykiatrisk epidemiologi Amir Sariaslan på Kvartal. Han refererar till rön från två nationella studier genomförda i Sverige och Finland.
"Våra studier visar att det inte finns mycket som talar för att en mängd indikatorer för låg socioekonomisk status orsakar vare sig våldsbrottslighet, missbruksproblematik eller psykiatriska sjukdomar i den nordiska kontexten. Om dessa resultat även fortsättningsvis blir replikerade innebär det att interventioner som syftar till att höja den socioekonomiska statusen hos familjer vars barn har förhöjda risker att utveckla dessa utfall inte kommer att vara särskilt effektiva."---
"Vår forskargrupp avser inom en överskådlig framtid presentera uppdaterade analyser med svenska data.
I väntan på dessa är det nog rimligt att anta att mekanismerna i huvudsak ser likvärdiga ut, nämligen att huvuddelen av sambanden förklaras av kombinationen av ärftliga faktorer men till viss del även miljöfaktorer som delas inom familjer och släkter."---
- Redigerat 2021-06-24 08:13 av [Göstage]
Färsk statistik från BRÅ bekräftar att andra generationens invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken. Varför det är så ingår inte i undersökningens syfte, och debatten om orsaken har nu börjat bland experter och i media. (Eventuell ärftlig belastning kommer knappast upp som tänkbara orsak.)
"BRÅ konstaterar att det är 2,5 gånger så vanligt att vara misstänkt för brott för utrikesfödda som för inrikesfödda med båda föräldrarna födda i Sverige. För inrikesfödda med två utrikesfödda föräldrar är det mer än tre gånger så vanligt som för inrikesfödda med båda föräldrarna födda i Sverige.
– Även om inrikesfödda med två utrikesfödda föräldrar har en relativt hög överrisk, så är de en liten grupp i befolkningen, och de står för en relativt liten andel av samtliga registrerade brott, säger David Shannon, enhetschef, BRÅ i ett pressmeddelande."---
- Redigerat 2021-08-26 08:28 av [Göstage]
#16 Marie Torstensson Levander, seniorprofessor vid Malmö universitet, forskar på varför vissa väljer att begå brott, och i motsats bland annat till bland andra Märta Stenevi har hon kommit fram till att det inte är fattigdom som föder brottslighet, utan att det är "resultatet av ett samspel mellan moralvärderingar, självkontroll och exponering för riskfyllda miljöer."
Torstensson Levander intervjuas på Kvartal.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2022-09-08 07:58 av Fornöga
#18: Självklart är inte fattigdom förklaringen till brottslighet, som Stenevi (MP) och andra extremister hävdar. I så fall skulle man ju kunna ösa en massa pengar över brottslingarna i stället för att sätta dem i fängelse, och då skulle problemet vara löst. 🤪
Moralvärderingar är förstås den viktigaste förklaringen, och dem får man från sina föräldrar.
#19 ”…ösa en massa pengar över brottslingarna…”
Det är väl den typiska lösningen som Sverige använts sig av under många, många år. Höjd skatt och höjda bidrag löser det mesta.
#20: Ja, metoden att ösa pengar och medborgarskap och fritidsgårdar och saft&bulle över brottslingarna har man prövat i åratal nu.
Men brottsligheten blir ju bara värre och värre och värre……. Dags att pröva nya metoder, kan man tycka.
#16 m.fl. "Det har alltid retat mig när vänstern hävdar att fattiga begår brott därför att de är fattiga. Det är en oerhörd skymf mot alla hederliga människor som inte råkar ha det så bra materiellt. Men det gör dem inte till sämre människor. Tvärtom kan det ge insikter om livet och hur man överkommer svårigheter, genom att någon gång fått känna verklighetens kalla villkor.
Avgörande är moral och integritet. Att även om man har folk i omgivningen som söker den enkla vägen till glitter, behöver man inte göra det själv", skriver Dick Erixon på Samtiden.
Mats Skogkär funderar i Bulletin efter att ha lyssnat på ett radioreportage.
I ett reportage i P1-morgon i Sveriges Radio i onsdags framträder en ung man med det fingerade namnet Ali. Han har en bakgrund i ett våldsamt, kriminellt nätverk i Jordbro, men hävdar att han nu lämnat det livet bakom sig. Ali började begå grova brott som 13-åring. “En demon” är de ord han använder för att beskriva sig själv på den tiden:
“Jag njöt av att slå människor, jag njöt av att råna dem, jag njöt av att se dem gråta framför mig. Jag har mest velat slå, för på något sätt tyckte jag att det var saftigt […] jag njöt av den känslan.”
Var kom då denna sadistiska ondska från, hur blev han “en demon”? Var det för att hans familj inte hade pengar? Alis förklaring är en annan: att han och många andra barn i förorten vuxit upp i en miljö präglad av hedersvåld.
“Det våld man ser hemma kommer de att använda ute. Allting börjar därifrån.”
Det är ingen slump att invandrare som vuxit upp i våldsamma, dysfunktionella samhällen och deras barn som mycket väl kan vara födda i Sverige, är överrepresenterade i brottsstatistiken. Det är ingen slump att de utgör en så oproportionerligt stor andel av den svenska fängelsepopulationen. Det är ingen slump att de dominerar gängmiljön.
Fattigdom förklarar inte den typ av hämningslöst våld som nu breder ut sig i Sverige. Kultur förklarar den typen av våld. En kultur som går i arv och som är oerhört svår att bryta när den väl fått fäste."
#23 Bra text!
Kulturella beteende som ärvs.
#2 Apropå DNA-underlag i samband med kriminalitet som det skrevs om i slutet av det inlägget så har det hänt, och inte minst händer, en del sedan det inlägget skrevs 2019. Återkopplar till det här, även om det inte är trådens huvudsakliga ämne.
(2025) När brottslingarnas belastningsregister rensas efter tio år hör DNA-uppgifterna till det som tas bort. "Den lagen borde ändras kvickt. Rikliga DNA-register gynnar faktiskt alla", anser Expressens ledarredaktion. Man refererar bland annat till en dansk studie, där vetskapen hos brottslingar att deras DNA finns hos polisen i många fall gör att de avhåller sig från nya brott. I Danmark tar man rutinmässigt DNA-prov även vid förseelser av mindre dignitet än vad som görs i Sverige.
"Ökad upptäcktsrisk är med andra ord en riktigt effektiv brottsförebyggande åtgärd.
Det är något att tänka på för de krafter som protesterar mot all sorts integritetskänsliga åtgärder, som kameror och register, och i stället efterlyser förebyggande åtgärder. I Sverige betyder det ofta ospecificerade sociala insatser riktade mot barn, som ”mer socialtjänst” och ”fler vuxna”. Men det som integritetsförsvararna protesterar mot är något som i sig förebygger brott.
Sverige borde satsa mycket mer på att öka upptäcktsrisken och då är lagring av biometriska data av enorm vikt. Och det går långsamt åt rätt håll; den 1 juli får polisen ökade möjligheter att använda biometri, bland annat DNA-baserad släktforskning när det gäller brott som mord, grov våldtäkt och grov våldtäkt mot barn.
Att utöka DNA-registren som i Danmark borde vara ett självklart komplement.
Grova förbrytare som Hagamannen borde få leva med vetskapen att deras DNA kommer att finnas tillgängligt hos polisen för överskådlig tid."
- Redigerat 2025-05-30 08:53 av Fornöga