Debatt iFokus

Debatt

Etikettercoronasjukvården
Läst 458 ggr
Fornöga
1

Samlingstråd covidvaccin-3

Föregående tråd fylld, ny här.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Fornöga
2

En del covidfall blossar fortfarande upp, men just nu känns det som att vaccinet för covid är något att ta i samband med att man får säsongens influensaspruta. Årets vaccinerande är redan igång, det startade den 15 oktober.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Riskgrupper prioriteras för covidvaccin i höst. Övriga får vänta, kontakta läkare och betala själva, berättar statsepidemiolog Magnus Gisslén.
Fornöga
2

Klarade av säsongens vacciner idag, snabbt och smidigt på min vårdcentral.

Carmarino
1

#2: Har bokat tid för covidvaccinering 6 november.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

kamera0710
1

Antivaccinaren Linda Karlström förlorar mot svenska staten, efter att hennes fall prövats i Hovrätten.

"Staten dömdes 2023 att betala 100 000 kr i skadestånd till en kvinna som medverkar i SVT:s dokumentärserie 'Vaccinkrigarna'. Domen överklagades, och nu har hovrätten beslutat att ändra domen och fria staten."

Utmärkt tycker jag.

https://www.svt.se/kultur/hovratten-andrar-dom-vaccinkrigarna-staten-slipper-skadestand

Staten dömdes 2023 att betala 100 000 kr i skadestånd till en kvinna som medverkar i SVT:s dokumentärserie ”Vaccinkrigarna”. Domen överklagades, och nu har hovrätten beslutat att ändra domen och fria staten.
Carmarino
2

#3: Har varit och vaccinerat mig nu. Passade på att ta influensavaccinet också.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Fornöga
2

Amina Manzoor i Expressen (ej läslåst artikel i nuläget) påminner om vikten för äldre att fortsätta ta sitt covidvaccin.

Är det verkligen fortfarande nödvändigt för äldre att fortsätta vaccinera sig mot covid-19? Ja, säger en ny stor studie. I Vetenskapsrummet kan du även läsa om besvikelsen efter COP 29 och vad PHEIC innebär.
Fornöga
2

Färre i riskgrupperna har tagit vårens vaccindos, larmar Folkhälsomyndigheten.

Källa.

Fler i riskgrupp bör vaccinera sig mot covid-19 för att få ett gott skydd mot allvarlig sjukdom, meddelar Folkhälsomyndigheten. I riskgruppen över 80 år har hittills bara 39 procent vaccinerat sig under våren.
kamera0710
1
Dags för ännu en liten coronasång. Den vurmar för vaccinet (som jag personligen tror stenhårt på) och vänder sej mot dom antivaxxare som vägrar att vaccinera...
  • Redigerat 2025-10-04 07:44 av kamera0710
[greer]
2

#9: Det där är en riktigt trevlig och rolig låt som dom skapat speciellt om Agnes Wold och det kommer från mig som inte vaccinerar mig men det här var riktigt bra gjort och det svänger glatt så dom får ut sitt budskap på ett positivt sätt.

Agnes Wold uppskattar jag hon är en mycket stark personlighet.

Fornöga
2

Comirnaty verkar vara det förhärskande covidvaccinet hösten 2025, och om det står att läsa på sajten vaccin.nu:

"Comirnaty är ett så kallat mRNA-vaccin. Tekniken har utvecklats sedan 90-talet och flera Nobelpriser har delats ut till de som utvecklade tekniken och vaccinet.

mRNA-vacciner har givits i miljarder doser och är säkert, effektivt samt med en mycket bra biverkningsprofil.

Comirnaty har visat sig vara synnerligen effektivt, och särskilt för den äldre målgruppen."---

Tog min dos i morse (tillsammans med influensasprutan) och har inte märkt några biverkningar hittills.

• Redigerat 2025-10-28 19:51 av Fornöga
Fornöga
2

#11 Inga känningar i form av ömhet i armen eller feber efter vaccineringen, däremot blev jag tröttare än vanligt några dagar, men det kan å andra sidan lika gärna ha berott på övergången till normaltid.

kamera0710
1

Ska man tro antivaccin-flummarna så skulle "vaccinbubblan" ha spruckit för länge sedan.

https://nyheter.swebbtv.se/katerina-janouch-2023-ar-aret-nar-vaccinnarrativet-slutgiltigt-ramnar/

KATERINA JANOUCH programledare och kolumnist Swebbtv, författare och journalist
Fornöga
2

#13 Känns det inte som att bästföredatumet gått ut för länge sedan vid det här laget där? Få lär ha brytt sig då, ännu färre gör det nog idag (även om det är rätt tätt mellan påminnelserna i denna tråd). 😉

• Redigerat 2025-11-01 11:11 av Fornöga
kamera0710
0

#14 I vår lagstiftande församling har vi i alla fall en väldigt aktiv antivaxxare, se #7. Hon åker nog ut efter nästa val, men var i alla fall igång i våras.

https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/grund-for-uttalande-om-vaccinationer-mot-covid-19_hc10421/?pos=221&autoplay=true

• Redigerat 2025-11-01 11:14 av kamera0710
kamera0710
1

Lite mer och nyare från antivaxxarnas värld, som dock gäller TBE-vaccin.

https://kallkritikbyran.se/lakaruppropet-sprider-missvisande-bild-av-tbe-vaccinet/

Forskare: "Vaccinet ökar inte risken för att få TBE".
Fornöga
2

#16 Kanske inte rätta forumet med tanke på rubriken, men… 🤷‍♂️

"Oss emellan" kan jag nog med gott samvete hävda att jag följt coviddebatten på nära håll här på Debatt i Fokus. Jag har själv startat ett stort antal trådar och läst hundratals inlägg, och jag kan inte påminna mig något antivaxpositivt någonstans (även om det kanske kan finnas om man riktigt lusläser). Därför känner jag mig lite frågande inför kampen mot "väderkvarnarna" (antivaxförespråkarna).

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2025-11-01 11:41 av Fornöga
kamera0710
1

#17 Som boende en dryg mil från antivaccin-fästet Järna påminns man ganska frekvent om frågan. Här på Debatt-sajten har de väl, som du säger, inte varit särskilt aktiva.

Fornöga
2

#18 Nej precis, det vore skönt om deras rörlighet begränsades till det reservatet. 😉

kamera0710
1

#19 På andra sidan Atlanten händer det som bekant också en del oroväckande, i en värld där vi snabbt rör oss över halva klotet och smitta lätt sprids.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/massivt-brak-om-vaccin-i-usa-kraver-att-robert-f-kennedy-avgar

USA:s hälsominister Robert F. Kennedy har rört upp en rejäl storm inom amerikansk politik. Efter en intensiv sommar av nya reformer på vaccinområdet kräver ledande demokrater hans avgång – men Trump tycks inte oroad. – Han har lite annorlunda idéer, säger presidenten.
Carmarino
1

#20: Har lite svårt att lita på en hälsominister som badar i avloppsvatten och vars hjärna delvis har ätits upp av maskar.

kamera0710
0

#21: Det hade jag missat. Bara att hoppas att den som träffar honom är vaccinerad, för att återknyta till trådens ämne.😄

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/alQ6v5/kennedy-badade-i-bajsvatten-pa-familjeutflykt

USA:s hälsominister Robert F Kennedy Jr firade morsdag med barnbarnen – och trotsade ett 50-årigt badförbud genom att doppa sig i en förorenad å. Tilltaget väck
  • Redigerat 2025-11-01 12:27 av kamera0710
Carmarino
1

Robert F Kennedy Jr, 70, vill bli USA:s nästa president. Han hävdade att en mask ätit delar av hans hjärna i en skilsmässoförhandling 2012, rapporterar Daily Mail med hänvisning till New York Times. Något som orsakat ”kognitiva utmaningar” som sänkt hans förmåga att tjäna pengar, enligt Kennedy. Kennedys stab meddelade senare att han är ”fullt återhämtad”, rapporterar Reuters.
  • Redigerat 2025-11-01 12:30 av Carmarino
kamera0710
0

Det verkar som Elsa Widding kan få tillfälligt stöd i vaccin-kriget, för nu hoppar en före detta partikamrat och anti-vaxxare tillfälligt in i riksdagen.

"Sverigedemokraten Unni Björnerfors är tillbaka i riksdagen. Under tiden ordinarie riksdagsledamot Angelika Bengtsson (SD) är föräldraledig går Björnerfors in som hennes ersättare.

Unni Björnerfors är aktiv i sociala medier, där hon under taggen 'nejtillvax' har spridit en rad felaktiga inlägg om vaccin.

Tidigare i oktober delade hon ett inlägg med rubriken att covidvaccinen skapades 'för att döda och minska fertilitet'.

'Folkmord', skrev Unni Björnerfors själv som kommentar."

SD:s presstjänst verkar visserligen inte stödja detta. Men då borde det väl finnas lämpligare kandidater.

https://www.expressen.se/nyheter/politik/unni-bjornerfors-sd-om-covidvaccin-folkmord/

Sverigedemokraten Unni Björnerfors sprider påståenden om covidvaccinen är ett ”dödligt gift”. Nu tar hon på nytt plats i riksdagen.
  • Redigerat 2025-11-06 06:15 av kamera0710
Fornöga
3

Av inläggen i denna tredje allmänna vaccineringstråd handlar mer än hälften om antivaccinanhängare i vårt land och utomlands. Det är förvisso beklagligt att de tagit plats i olika parlament, men är de verkligen så dominerande att de är förtjänta en sådan exponering som sker här? 🤔

För jämviktens skulle kanske man bör understryka sådana uppgifter som en förkrossande majoritet av befolkningen nog har lättare att ta till sig? Som dessa, från i mars i år.

Ännu en studie visar att covidvaccin kan ha räddat livet på tiotusentals svenskar. 2021 dog drygt 5 500 i Sverige av covid, men forskare vid Stockholms universitet har kommit fram till att antalet kunde ha varit omkring 37 000 om vacciner inte funnits.
  • Redigerat 2025-11-06 06:33 av Fornöga
kamera0710
0

Citerar länken i #20, om vad som nu pågår i ett land med 340 miljoner invånare:

"Listan över Kennedys initiativ som upprör oppositionen är lång. Stort fokus har dock legat på vaccinationer där Kennedy bland annat dragit in stöd till forskningsprojekt och begränsat tillgången till covidvaccin.

När Kennedy under förhören pressades på det sistnämnda svarade han att han inte ser vaccinets effekter som tillräckligt klarlagda.

– Jag tänker inte rekommendera en produkt där det inte finns klinisk data, sa Kennedy."

Sedan händer såklart mycket positivt också. I Sverige verkar omkring 90 procent ha tagit minst en dos, om man ska tro wikipedia.

Fornöga
4

FHM larmar om att det är låg vaccinationsfrekvens bland personer med hemtjänst.

Länk.

Senaste nytt • Snabba nyheter från Aftonbladet
kamera0710
0

Den medicinska begåvningsreserven är igång igen, noterar jag vid ett litet besök i alternativmediernas kaninhål. Det är ju sååå synd om dessa nedtystade stackare…

https://www.friatider.se/vance-jag-blev-rodpillrad-av-vaccinet

Tog sprutan – blev sängliggande i två dagar. "Många som jag känner säger att den andra sprutan de tog gjorde dem väldigt, väldigt sjuka".
  • Redigerat 2025-12-27 10:29 av kamera0710
Fornöga
2

#28 Återkommer till funderingen i #25: jag tror inte jag sett någon i dessa trådar ifrågasätta vaccineringens fördelar eller predika dess nackdelar, ändå ger du virrhjärnorna som är motståndare ideligen uppmärksamhet- samtliga dina elva inlägg hittills i denna tråd handlar om antivaxare, inte något om covidvaccineringens förtjänster.

Även om det, förhoppningsvis, inte kan vara avsikten känns det som att löpa dessa motståndares ärenden genom att ständigt relatera till dem. Sajten Fria tider är knappast husorgan hos någon här, så varför då göra dem sällskap i "kaninhålet"? Vill du uppbåda oss fåtaliga besökare här till ett korståg mot väderkvarnar, eller vad är avsikten? 🤔

• Redigerat 2025-12-27 13:58 av Fornöga
kamera0710
0

#29 Se citatet i #26.

Fornöga
2

#30 Ja, den brasklappen på två rader visar väl att antivaxxarna är i betryggande minoritet, trots att deras kampanjer får oförtjänt uppmärksamhet istället för att tigas ihjäl? 🤦‍♂️

Fornöga
2

Det första kombivaccinet mot covid och säsongsinfluensan är på väg att godkännas av EU-kommissionen.

Källa.

Det första kombinerade vaccinet mot covid-19 och influensan är på väg att få tummen upp inom EU.
Fornöga
2

Influensavaccinet som många tar i samband med covidvaccinsprutan kan minska risken för hjärtinfarkt, enligt en ny vetenskaplig översikt med forskare från Örebro universitet. Det finns dessutom tecken som tyder på att vaccinet kan ha bredare immunmodulerande effekter, men att forskarna betonar att fler studier behövs

Influensavaccination kan minska risken för hjärtinfarkt. Det visar en ny vetenskaplig översikt med forskare från Örebro universitet. Resultaten tyder på att vaccinet inte bara skyddar mot influensa, utan också kan dämpa inflammation som bidrar till hjärt–kärlsjukdom.
Fornöga
2

Årets vaccinationer: "Den 3 november startar vaccinationsperioden för covid-19 och influensa. Starten är senarelagd med några veckor jämfört med tidigare år, på inrådan av Folkhälsomyndigheten. Det är för att skyddet mot influensa – som medför den tyngsta sjukdomsbördan - bättre ska hålla över vinter och tidig vår, när smittspridningen förväntas vara som störst."

Källa VGR

Den 3 november startar vaccinationsperioden för covid-19 och influensa. Starten är senarelagd med några veckor jämfört med tidigare år, på inrådan av Folkhälsomyndigheten.