M/S Estonia
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om dryga timmen för 26 år sedan hände den största fartygskatastrofen någonsin i Östersjön i efterkrigstid.
Citerar Stefan Torrsell
"Vid den här tiden på kvällen för 26 år sedan hade M/S Estonia just lämnat kaj och stävade ut ur hamnen i Tallinn. Det blåste 8 meter/sek. På huvuddäck (bildäcket) stod två lastbilar på styrbordssidan med en hemlig militärlast. Om några timmar, klockan 00.45 svensk tid, kommer en smäll att höras i förskeppet. 17 minuter senare, klockan 01.02 kommer Estonia att kränga över i en häftig styrbords slagsida. Många ombord dör i det ögonblicket. Nästa morgon vid 8-tiden undrade en hel värld vad som hade hänt."
Finns att läsa massor om denna tragiska händelse men nöjer mig med en textlänk och en videolänk.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Estoniakatastrofen
R.I.P. ESTONIA, 1980-1994, samt alla omkomna.
- Redigerat 2020-09-27 23:40 av [VSK]
En hemsk olycka.
Den som vill fördjupa sig om "hålteorin" kanske hittar en del av intresse på Swebb-TV:s sidor på YouTube. (Jag har själv inga åsikter i ämnet, utan lämnar detta bara som tips till eventuellt intresserade.)
Lördagsintervju 30 - "Stefan Torssell om mörkläggningen av Estonia", utlagt 19 oktober 2018.
"Den enda rimliga förklaringen till det snabba sjunkförloppet är att att det har uppstått ett hål i skrovet, men hur och varför kan vi bara spekulera om."---
Lördagsintervju nr 63 med f.d. dykare i marinen Håkan Bergmark "om ett spränghål på Estonia", publicerat 28 september 2019.
"I hans utbildning som röjdykare ingick även arbete med sprängningar av plåt varför han kände sig säker på att hålet han såg var resultatet av en sprängning. Efter intervjun informerade Håkan om att hålet var ca 2x1 meter stort och att böjningen av plåten indikerade en sprängning inifrån fartyget."---
"Håkan Bergmark berättade i en intervju för Der Spiegel 1999 om att han hade sett ett spränghål vid dykningen. Intervjun publicerades aldrig."---
Kust & hav iFokus har några rullande trådar om Estonia och hennes haveri som aktualiseras varje år vid den här tiden.
https://kusthav.ifokus.se/discussion/1477496/idag-for-24-ar-sen-gick-estonia-under
https://kusthav.ifokus.se/discussion/1466640/estnisk-domstol-tar-upp-estonia
- Redigerat 2020-09-28 08:04 av [Göstage]
#2:
Hade inte det börjat blåsa upp till 25 m/s så hade utgången gällande antal omkomna varit betydligt mindre.
Länkar mig vidare.
#2 Swebb-TV har ju i flera år drivit en kritisk linje till myndigheternas behandling av färjekatastrofen, så att de den 28 september gjorde ett "breaking news" må vara dem "väl unt".
Anm. För ordningens skull skall sägas att jag inte sett programmet själv ännu.
- Redigerat 2020-10-02 08:50 av [Göstage]
I kväll klockan 21.30 avslutas Estoniaserien på TV 5 med det femte avsnittet, enligt uppgift det mest intressanta.
Tragiskt. Kommer så väl ihåg detta att det kunde lika väl ha skett igår.
Jag och maken var fullständigt chockerade, 2 av våra vänner samt en kusin till maken var ombord. Sedan fick vi besked om att de hade avlidit.
- Redigerat 2020-11-23 13:25 av Draken
Om KU så finner skäligt kan Bildts, Sahlins och Carlssons hantering av Estoniasaken leda till att Riksåklagaren väcker åtal mot en eller alla. Bakom prövningen ligger anhöriga och överlevare, rapporterar SR.
- Redigerat 2021-01-07 09:31 av [Göstage]
#7: Tidigare ministrar som Ingvar Carlsson, Carl Bildt och Mona Sahlin kommer inte att åtalas för eventuella brott i samband med Estonia-katastrofen.
Riksåklagaren hade efter två anmälningar begärt att KU ska pröva frågan.
KU:s beslut är att inte åtala de tidigare ministrarna säger KU:s ordförande Karin Enström, moderaterna, till Ekot.
#8 Helt väntat, det var väl bara någon form av trött markering.
#9: Jo.
#5 ff Estoniadokumentären får en uppföljare.
#11: Hoppas man kan filma skadan mer.
Två tidigare okända sprickor har hittats på Estonias skrov, bekräftar René Arikas, chef för den estniska haverikommissionen för TT. Sprickorna är 10–15 meter långa. Det är oklart om de har uppstått i samband med eller efter förlisningen.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tva-nya-sprickor-i-estonias-skrov-upptackta
Torssell på fb:
Det gäller Estonia.
I en rättsstat är det staten som ska fastställa människors död.
I min bok ”M/S Estonia Svenska statens haveri” (slutsåld), även översatt till Estniska, så har jag undvikit att lansera egna teorier.
I stället har jag beskrivit mörkläggningen om orsaken till fartygets förlisning.
Mörkläggningen gjordes av det politiska systemet, ett stort antal myndigheter, svenska medier och den Svenska kyrkan.
Det finns inga tvivel om det.
Men sjunkförloppet ska staten utreda.
Ok, jag förstår dilemmat att det blir motsägelsefullt att påstå att staten mörkar och sedan kräva att staten ska utreda vad som är mörkat.
Då får vi ha en oberoende internationell utredning eller domstol.
Det kan vara så att de svenska makthavarna och en del myndighetspersoner får ställas till svars för brott mot mänskligheten.
När det gäller sjunkförloppet uttalar jag mig inte om sådant som endast skickliga ingenjörer och skeppsbyggare bör klarlägga.
Lägg märke till att jag har lagt ner tio år av mitt liv, till och från, för att skriva berättelsen om Estonia.
Alternamedia var det enda förlag som vågade publicera.
Där ser vi återigen behovet av altenativa medier.
I Swebbtv har Jüri Lina intervjuats.
Jüri Lina berättar att en viss Harri Ruotsalainen från Finland har dykt upp efter 27 år med en helt ny berättelse vad som hände ombord på Estonia.
Jag tvivlar.
400 meter från Estonia vrak ligger ett antal lastbilar (7 stycken?), enligt Jüri Lina
De har täckts över med sten och grus.
Under natten saktade Estonia farten till 5 knop, enligt Jüri Lina.
Ingen annan har berättat det.
Sedan gick Estonia upp med stäven rakt mot vågorna.
Därefter öppnade några (besättningen?) en akterramp.
Den ser ut ungefär som en vindbrygga i en medeltida borg.
Rampen fälldes ut och lastbilarna kördes ner i havet.
Sedan sprängdes Estonia av ryssarna och båten sjönk på 20 minuter.
Om man inte bryr sig om verkligheten så kanske det duger som en historia över ett par kannor öl.
Ett fartyg som rör sig genom vattnet i fem knop förflyttar sig 150 meter i minuten.
Ramper läggs normalt mot ett fast underlag, alltså en kaj.
När första hjulparet kör av rampen så finns ett fast underlag.
Ibland har en del lastbilar fler hjulpar.
Om rampen enbart hänger i vajrar eller hydraulkolvar så dunsar lastbilens underrede ner mot rampen när näst sista hjulparet kör av rampen.
Lastbilen kan bli hängande.
Därför måste de lastbilarna som körde över rampen ha haft fart.
Någon måste ha lagt in ettan, lagt en sten mot gaspedalen och sedan hoppat ur bilen.
På en minut rör sig fartyget 150 meter.
När de sju lastbilarna hade kört över rampen måste rampen stängas igen.
Tar minst fem minuter.
Sedan ökar fartyget fart igen och rör sig 400 meter i minuten. Enligt Lina sprängde ryssarna Estonia.
När?
Enligt Jüri Lina låg lastbilarna 400 meter från vraket när vraket hittades.
Om man räknar fart och tid kan inte lastbilarna ligga närmare än 10 000 meter.
Alla har ju vittnat om att Estonia höll 14 knop 17 minuter innan första krängningen kom = 7300 meter.
Under de år jag har sysslat med Estonia har jag hört den ena galna historien efter den andra.
Jag har själv läst den estniska tidning som Jüri Lina hänvisar till som yttersta sanning.
Artikeln hänvisar bara till att en Harri Routsalainen har dykt upp efter 27 år från ingenstans.
Och denne Harri berättar en helt ny teori som en del tydligen omedelbart går på.
Lina fastställde tydligt i intervjun med Swebbtv att det finns bara en bok att läsa och det är den som är skriven av Henning Witte.
Som alla vet sysslar jag inte med konspirationer.
Endast slår hål på myter.
Nu har Henning Witte skrivit på sin hemsida White TV att Jüri Linas intervju i Swebbtv är fake news.
”Detta är en grov lögn!” skriver Witte med fetad text.
Han anser att England har sprängt Estonia.
Det finns fler bud på skyldiga:
Iran, USA, Svenska marinen.
Just nu, kanske just i dag, har en estnisk expedition nått fram till Estonia under ledning av förre estniske riksåklagaren Margus Kurm.
De ska utreda faktiska omständigheter.
Kanske hittar de några lastbilar utanför vraket, men då har de släpats ut ur vraket när vraket redan låg på botten.
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=3000354253513256&id=100006161327235
Filmer från de senaste dykningarna på Estonia visar att hålen på skrovet är större än vad man tidigare sett, och det ser ut som om plåten buktar utåt, vilket inte stämmer överens med teorierna att de vållats av stenar på botten när fartyget slog i efter att ha sjunkit.
#15 Även en film på det andra hålet har nu publicerats.
- Redigerat 2021-09-28 09:53 av [Göstage]
Nu inleds hovrättsförhandlingen om åtalet mot Estoniafilmarna. Två personer i teamet misstänks ha brutit mot gravfriden när de skickat ned en robot för att dokumentera vraket på Östersjöns botten.
https://www.expressen.se/nyheter/nu-inleds-ny-estoniarattegang-i-hovratten/?referrer=todays-news
Om det fanns militärtransporter ombord bör regeringen släppa de uppgifterna- "ju tidigare man hade talat om detta, desto bättre hade det varit och då hade risken för konspirationsteorier undvikits”, säger nu Ingvar Carlsson. Jo, morsning korsning…🙄
Är det inte märkligt att ju längre från haveriet vi kommer, desto mer byts det sidor? (Eller: nej, det är inte märkligt.) Caroline Krook, Lars Ångström, Mona Sahlin och nu Ingvar Carlsson verkar ha varit långt från händelsernas centrum när det begav sig och kan nu med den nytillkomnes ogrumlade blick betrakta det som skett och beslutats om. "Ja, fråga inte mig, jag kom nyss."
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-07-01 10:53 av Cojimar
#18 Jag gillar inte att driva teorier om konspirationer men å andra sidan så innehåller historien faktiskt en del konspirationer.
När det gäller Estonia så finns det, ur min synvinkel, en del märkliga frågetecken.
Jag hoppas att det inte finns någon ”skumraskaffär” i händelsen, men vem vet?
Ja, "de som var med då" är nog genom sina val då alla konspirationsteoriers fäder och mödrar. Mest att beklaga är förstås de efterlevande som tvingats leva med ovissheten om vad som faktiskt hände. Den "enklaste" förklaringen blir gång på gång ifrågasatt eftersom ingen vet. "Admit that the waters around you have grown", som Bob Dylan uttryckt det.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
#20 Den där dokumentären som sändes häromåret blev ju också lite hånad och smutskastad typ ”foliehattar”.
När det, från min synvinkel, är ett sätt för mig att få nya infallsvinklar. Man måste inte ta ställning men kanske inte heller avskriva alla teorier och funderingar kring en händelse av denna storlek.
#21 Nej, det sågs väl lite "osolidariskt" att ifrågasätta de beslut som gjordes. Haveriet inträffade ju dessutom i samband med ett regeringsbyte så båda sidor hade väl ett intresse av att agera i samförstånd. Sedan är det som du säger att det placerades ut ett antal foliehattar även på de som försökte diskutera på en sansad nivå. Vi såg ju i fjol att den brännmärkningen kan tas till fortfarande.
Palmemordsutredningen, Tsunamimissarna och Estoniamörkandet (?)- kan allt verkligen bara vara ett ödets grymma spel, eller är det en följd av bristande katastrofberedskap i vårt samhälle?
- Redigerat 2022-07-01 11:57 av Cojimar
#22 Det är exakt det som du postade om igår, den kvinnliga polisen i Gbg.
#24 Svår fråga. Jag tycker heller inte att journalister "skall kunna göra vad som helst", men förstår att det kan finnas ett visst principiellt intresse i att frågan förs vidare i högre instans. Obetydligare frågor än den här överklagas ju.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2022-09-06 06:47 av Fornöga
Själv stärks jag i intrycket att många (men långtifrån alla) journalister gärna klär sig i offerkofta och vill vara martyrer.
#26 Jo, det finns ju de som ser sig som Det Sanna Ljuset, men som sagt, långt ifrån alla.
Lång och intressant artikel i tidskriften Folkvett, från slutet av förra året. Väl värd att läsa i sin helhet.
"Vi kan börja med att konstatera att ett tidigare okänt hål i Estonias skrov är den enda nya information som Evertssons dokumentärserie har att komma med som inte är gammal motbevisad skåpmat. Redan tidigt spekulerades det i att det måste finnas ett okänt hål i Estonias skrov under vattenytan som skulle förklara varför färjan sjönk ”så snabbt” (se separat konspirationsteori). Vatten bevittnades även ha läckt in i delar av skeppet som befann sig bakom vattentäta celler, vilket ledde till resonemanget att det inte skulle ha kunnat komma dit från bildäck utan från ett annat håll.
År 2000 gick en tysk journalist vid namn Jutta Rabe ut stort med att hon hittat ett hål i skrovet vid en privatfinansierad dykning. Rabe är numera ökänd inom journalistkåren som foliehatt. Varför framgår med viss tydlighet inom kort i denna text, det faktum att hon med passion vägrar avvika från sina villospår samt är manusförfattare till en kalkonförklarad filmatisering av sina teorier kring Estoniakatastrofen, där en orädd journalist kämpar mot de onda krafter som vill ”dölja sanningen”.
Med viss motvilja släppte Rabe hur som helst sitt filmade material från dykningen för granskning, vilken visade att det som såg ut som ett hål i själva verket var en del av relingen, filmad med dålig upplösning och under usla ljusförhållanden.
Rabe hade dock vid samma dykning unnat sig att norpa med sig några bortskurna delar av skrovet. Laboratorietester visade att dessa delar av skrovet bar spår av vad som kunde vara sprängmedel. Rabe gick ytterligare en gång ut stort med att hon funnit bevis för sabotage och mörkläggning. Då dessa tester saknade jämförelsematerial bevisades dock ingenting. Nya laboratorietester genomfördes, där även plåtar från liknande färjor analyserades. Det visade sig att samtliga plåtar fick samma utslag. De sprängämnesliknande spåren berodde på ytblästring med stålkulor, en vedertagen teknik för att rostskydda fartyg. Teorin om ett okänt hål föll än en gång.
2020 kunde dock konspirationsteoretikerna jubla efter att Evertssons team hittade ett tidigare okänt hål i skrovet, det som man så länge spekulerat om. Var inte det en anmärkningsvärd upptäckt, så säg? Tveksamt. Det visade sig att färjan under årens lopp vridit sig några grader, vilket gjort att delar av vraket som inte kunde ses vid tidigare undersökningar nu är synliga. Det nyupptäckta hålet var precis på den sida av färjan som tidigare legat dold mot botten.
Nu är det kanske inte så märkligt att en 16 000 tons färja, med en nedslagskraft på 12 000 ton, kanske slagit emot någon slags hård botten vid förlisningen och därför tilldragit sig viss skada. Att färjan högst troligt ligger mot bergsbotten slog estniska undersökningar fast redan ett par år efter olyckan. Östersjön har dessutom ökänt starka strömmar; att färjan skulle ha en del skavanker efter 27 år på botten är inte särskilt märkligt.
Så vad sade då undersökningarna av det stora, uppmärksammade hålet? Inte heller här har några indikationer på en sprängladdning kunnat läggas fram. Plåten runt kanten på hålet visade sig bukta inåt, vilket tyder på en kraft från utsidan snarare än från insidan."
#28 Skummade bara artikeln, och fastnade för två konstateranden i slutet av artikeln (författaren heter f.ö. Lotten Kalenius, vilket väl borde ha framgått på inläggsplats med ett så långt utdrag in extenso?)
1: "Det finns uppenbarligen en hel del uppfattningar om vad som ”egentligen hände” den 28 september 1994."
2: "Det var en fruktansvärd olycka och såren svider fortfarande högst påtagligt hos många människor."
Lägger man vikt på detta så kan det inte vara fel att "vända på varje sten" (för att använda ett i dessa tider populärt uttryck) -även på havsbotten, åtminstone inte så länge det finns nära anhöriga till de omkomna i livet. Låt så vara att det hänger på ett antal konspirationsteoretiker och sensationsmakare, som får stöd av uppgifter som sprids i media. När SVT Nyheter så sent för en vecka sedan skrev att försvarsmakten bekräftar att Estonia användes till hemliga militära transporter så är det klart att det måste föda både följdfrågor och med dem även rena spekulationer. Man lade locket på i närtid till katastrofen, det är det vi ser konsekvenserna av än idag. Att nu försöka mana till största tystnad är ogörligt.
- Redigerat 2022-12-29 08:57 av Fornöga
#29 Ja, kanske borde jag ha nämnt namnet på skribenten. Men eftersom hon väl är ganska okänd tog jag inte med det.
Och kanske användes Estonia till militära transporter, men det är väl knappast något som tyder på att det har med olyckan att göra.
Sedan har det ju flera gånger (bland annat i artikeln) lyfts att Estonia knappast var byggd för att gå i Östersjön vid sämre väder. Detta är utan tvekan käpprätt åt helvete. Men knappast något som tystats ner vad jag märkt.
#29 instämmer, det är en händelse av stor dignitet med ett antal frågetecken (enligt min mening).
Kanske var det en ren olycka, kanske inte.
Dessutom, med tanke på vad vi vet ”ryssen” är kapabel att göra, så vem vet?
#32 Ja, som sagt, alla stenar måste få vändas.
Intressant i sammanhanget är att så många i den dåvarande Estoniakommissionen med tiden tagit avstånd från vad man då kom fram till, bland annat i frågan om bärgning. På rak arm har jag sett att biskop Carolina Krook, Mona Sahlin och Lars Ångström senare har gjort avbön i olika former från det man tidigare kom fram till. Är det underligt då att det föds spekulationer?
Illa nog att båten inte verkar ha varit byggd för att gå i de vatten där olyckan skedde. Där kanske de ansvariga borde ställas till svars på ett bättre sätt.
#33 Inte alls underligt.
Uppgifterna om ”militär användning” gör ju faktiskt att det mkt väl kan vara en ingrediens. Fanns det krafter som vill markera/sätta stopp? Inte omöjligt.
#35 Är din åsikt att mer offentliga medel bör satsas på att undersöka Estonias förlisning?
#36 Min personliga åsikt: Nej, vi har annat att lägga pengarna på. Åtminstone för närvarande.
(Att vi har ett slöseri med skattemedel är en annan femma)
Jag brukar kolla in kanalen Estoniaveckan på Youtube. Killen bakom denna brukar köra livesändning ibland. Det går att se i efterhand, men har man frågor så kan man ställa dom live. Han verkar påläst. En rekommendation till alla som är intresserade av Estoniakatastrofen.
"Det finns inga tecken på kollision eller en explosion som ska ha orsakat hål i skrovet på Estonia, som förliste 1994.
Det uppger Haverikommissionen i en ny rapport,"skriver Aftonbladet.
Janne Josefsson är sarkastiskt kritisk till sina kolleger, som okritiskt svalde Evertssons story om Estonia. Dock kunde han även ha nämnt Inga-Britt Ahlenius i sammanhanget.
"Hur tänkte juryn för Bonniers stora journalistpris och Kristallengalans jury? Hur lyckades Evertsson slå sönder skallen på den svenska journalistkåren? Och vad säger de och vilka slutsatser drar de nu?
Den absolut mest självklara förklaringen till sprickorna och hålen på båten är att de uppstod i samband med att fartyget landade på stenpartier nere på havsbotten. Men den förklaringen trollades bort genom att ge utrymme åt personer som var kända för att föra fram den ena konspirationsteorin efter den andra.
Systematiskt, för att inte säga infernaliskt, klipps Evertssons serie i en riktning. Det vill säga för att få tittarna att tro att Estonia sjönk och över 500 människor dog på grund av sprängning eller påkörning av en ubåt från främmande makt."
"Men hur i hela världen lyckades han få Stora Journalistpriset och vad säger juryn i dag? Han gick till botten med gåtan Estonia, som motiveringen lydde.
Hur kunde de över huvud taget inte se och förstå att de blev lurade? Det är obegripligt. Nu borde väl juryn sätta sig ner och åtminstone ställa sig själva frågan.
Vad säger Jonas Bonnier, Rakel Chukri, Jörgen Huitfeldt, Charlotta Friborg och alla de andra? Finns det någon seriös självrannsakan? Tystnaden är svar nog."
Sedan kan jag ändå tycka att han till viss del kastar sten i glashus. Han har ju själv kommit med en del hårdvinklade reportage genom åren. Tycker också att han fick befogad kritik för det omtalade valstugereportaget 2002, när han vägrade att låta andra titta på hela det smygfilmade materialet. (Men jag tycker inte att det var fel att göra detta reportage.)
https://www.dn.se/sverige/janne-josefsson-han-slog-sonder-skallen-pa-den-svenska-journalistkaren/
- Redigerat 2023-02-02 11:55 av kamera0710
Estoniakonspirationen kommer aldrig att avslutas.
Det finns alltid de som för fram att det är en myndighetsstyrd och fabricerad rapport precis som för alla andra olyckor och händelser.
De har eviga liv och det ligger i konspirationens natur att de aldrig dör ut, möjligtvis bleknar de något.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#42 Den överlevande Sara Hedrenius kallade väl M/S Estonia som "sunkig" i någon dokumentär fastän andra överlevande upplevde färjan som ett flytande lyxhotell..
Dags för nya undersökningar av Estonia.
"Statens haverikommission ska fortsätta undersökningen av Estonia och inom ramen för arbetet bärga fartygets bogramp samt fotografera och filma på bildäck, uppger regeringen.
'Det kommer aldrig att gå att besvara alla frågor om vad som hände den där natten för snart 30 år sedan men om de planerade undersökningarna kan bidra till en ökad förståelse om hur det gick till när fartyget sjönk är regeringens bedömning att de bör genomföras', säger ministern för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin (M) i ett pressmeddelande."
https://www.dn.se/sverige/regeringen-estonias-bogramp-ska-bargas/
Har för mig att jag läste eller hörde något om att det fanns ett större hål i skrovet, så det väcktes misstanke om sabotage, eller är jag helt ute och cyklar nu 🤔
#46 Du kanske tänker på de hål som Evertssons "dokumentär" tar upp, som av allt att döma bildades när fartyget sjönk till botten.
Ja det gör jag nog ….. var det inte så att det hålet inte stämde överens med hur/var båten sjönk eller hur det nu var ?
Där ser man, ”the story goes on…”
Man må tycka vad man vill om Henrik Evertssons dokumentärserie, men uppenbarligen har den utlöst aktivitet. Nu har det beslutats om nya dykningar vid vraket.
"Beslutet om att göra nya undersökningar vid Estonia grundar sig i en dokumentärfilm från 2020 där tidigare okända hål i skrovet visades upp och teorier om hur de uppstått presenterades," skriver TT.
Än så länge verkar det inte som om det dragits några nya slutsatser om de så omtalade hålen i Estonia, nu när de nya undersökningarna är igång.
"Det har spekulerats i om fläckarna och hålen kan bero på explosioner, men enligt Jonas Bäckstrand är en rimligare teori är att berget gjort hål på fartyget och att färgskiftningen på skrovet beror på bakterietillväxt.
– Allting hittills i våra undersökningar hittills tyder på att skadorna uppkom när Estonia träffade botten."
https://www.dn.se/sverige/rora-pa-bildack-kan-forsvara-estoniautredning/
Efter visst besvär har nu bogrampen bärgats från Estonia. Den tros vara en viktig pusselbit i utredningen av fartygets undergång.
#52 Vi får se vad det resulterar i, personligen tror jag inte det ger något nytt. Men, jag har gärna fel.
Nej, det verkar inte ge så mycket nytt.
"Den nya haveriutredningen inleddes 2020, efter en dokumentärfilm som kunde visa hål och skador på fartyget som tidigare varit okända. Hålen har gett nytt liv till teorier om att Estonia sjönk till följd av en explosion eller kollision.
Jonas Bäckstrand säger att dokumentationen från de nya dykningarna talar emot det. Haverikommissionens teori är i stället att hålen uppstått när fartyget träffade havsbotten.
– Till exempel så är insidan vitmålad, och färgen sitter kvar. Det skulle den inte göra om det hade varit en explosion."
"Haverikommissionen har även tagit borrprov på den bergsrygg som löper under fartyget. Det har tidigare spekulerats i att botten under Estonia skulle vara för mjuk för att skadorna ska ha kunnat uppstå när fartyget nådde botten. Men det är något som proverna med största sannolikhet kommer kunna tillbakavisa, menar Jonas Bäckstrand.
– Vi är ganska övertygade om att det är granit. Nu ska vi lämna det till Stockholms universitet för bedömning. Vi är inte geologer – men att det är hårt berg råder ingen tvekan om."
https://www.dn.se/sverige/nya-bilderna-inifran-estonia-talar-emot-en-explosion/
Dokumentär om konspirationsteorierna kring Estonia på gång.
#55 Bosse Lindquist om den kommande granskningen. Flera journalistkollegor som drogs med i dessa konspirationsteorier vägrar tydligen att svara på frågor.
"I dag, efter två års minutiöst undersökande, mätande och dykande har man återigen bekräftat att olycksorsakerna var desamma som konstaterades redan 1994. Det finns inte några spår efter explosioner eller ubåtar. Evertssons hål uppstod när den nästan 9 000 ton tunga Estonia slog i den hårda havsbottnen.
Det tyska varvets lobbying och mediernas spekulativa rapportering har haft ett högt pris – både för rättvisan och tilltron till fakta och evidens. Det finns ensamma ljus i mörkret, som till exempel Mattias Göranssons genomgång av Evertssons dokumentärer i tidskriften Filter. Det finns också fristående experter som Eric Rådstam, som via sin Youtubekanal Estoniaveckan nedmonterar konspirationsteorier och visar på kunskap och evidens. Men många som ägnat sig åt olyckan har låtit sig fångas av obekräftade teorier och dimridåer.
Det finns ju många tänkbara skäl till kortslutningarna: brist på tid och resurser att undersöka mer komplexa frågor, krav på ständigt nya och spännande ”nyheter” och bristande finansiering av undersökande journalistik.
Tre decenniers konspiratoriska program och artiklar tyder på systemfel hos medier. Detta borde leda till eftertanke och diskussion, så journalistiken i högre grad kan punktera snarare än stärka vanföreställningar. Jag har sökt många av dem som rapporterat om Estonia. De flesta har tackat nej till intervjuer. Ingen har kunnat förklara hur de hamnat så fel. Det är som att man helst glömmer och går vidare.
Närmast på tur att föra vidare konspirationsteorierna om Estonia är TV4, vars nya dramaserie har premiär den 15 oktober. Den kommer utmåla 1990-talets haveriutredning – enligt dramadirektören Piodor Gustafsson – som ”Kafkaliknande” och påstå att den bara ”resulterade i ett otillfredsställande vakuum”. Detta tänker TV4 korrigera genom att ge tittarna ”någon form av emotionell sanning”. Och så körs varvets och mediernas dimridåer en gång till…"
https://www.dn.se/kultur/bosse-lindquist-medierna-har-kopt-de-morka-myterna-om-estonia/
Premiär för nya dramaserien på TV4 15 oktober.
https://www.hbl.fi/artikel/f7473525-dc84-58d7-9dea-3ec8972ef4ef
I natt släpptes det nya avsnittet av Vetenskapens värld och jag tittade denna morgon. Jag kan väl kort och gott sammanfatta det hela med att Evertsson verkar vara en riktigt manipulativ jävel. Men filmmakarna erkänner nu att de presenterade felaktig grafik när de hävdade att det var mjuk lera och inte hårt berg där det så omtalade hålet i skrovet påträffades. Och att en femtioelfte utredning för femtioelfte gången kommer fram till samma sak som utredningen på 90-talet. Resurserna hade kunnat användas till något vettigare.
Min enda kritik är att jag tycker att de höga mediechefer som köpt alla dessa konspirationsteorier borde ha ställts mot väggen lite mer. Men det kanske kommer i den bok i ämnet som denne Bosse Lindquist ska ge ut i vår.
#57 Verkar lovande 👍🏼
#55 ff Personerna bakom den grävprisbelönade dokumentärserien om Estonia anser att SVT bryter mot journalistisk etik genom att inte ge tillräckligt utrymme för genmäle, hävdar de i en debattartikel i Expressen.
- Redigerat 2023-10-12 09:05 av Fornöga
Den ovan citerade Lotten Kalenius kommer med mer kritik mot Evertsson, i senaste Folkvett.
https://www.vof.se/wp-content/uploads/2023/10/Missriktad-upplaxning-av-journalister.pdf
Patrik Oksanen anser att Stora Journalistpriset behöver en haverikommission.
https://twitter.com/patrikoksanen/status/1710958394247413805
Personligen strävar jag efter att lyssna och se på det mesta och därefter bilda mig en egen uppfattning.
Jag behöver inte styrmedel från någon annan.
#60 SVT-reportrarna går i sin tur i svaromål mot Evertsson.
#64 Never ending story…
#65 Ja, möjligheten att reda ut det gick nog förlorat strax efter att fartyget gjorde det…🤔
Inte aktuellt med ny förundersökning kring Estonia, enligt Åklagarmyndigheten.
- Redigerat 2024-09-27 09:16 av Fornöga
Idag är det trettio år sedan Estoniakatastrofen inträffade, och som vanligt vid större katastrofer och liknande minns väldigt många exakt var de var och vad de gjorde när de fick nyheten.
- Redigerat 2024-09-28 08:14 av Fornöga
Själv var jag ovetande i flera timmar den dagen. Jobbade ensam och hade inte radion på, ovanligt nog. Hade sedan ett ärende ner till chefens bostad, undrade varför han satt som klistrad framför TV:n.
#69 #70 Jag hörde på morgonnyheterna att man hade upprättat fältsjukhus bland annat på Åland för att kunna ta emot överlevande och trodde först att det rörde sig om en övning, innan det stod klart att det var en katastrof.
#69: Minns faktiskt inte hur jag fick veta det, men misstänker att jag hörde det på morgonnyheterna.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#73: Artikeln är från 2021, när man hade hittat hålet i skrovet, som man nu anser ha uppstått när fartyget rammade botten.
Fast annars håller jag med honom om att det behöver undersökas ordentligt för att skingra alla (eller åtminstone de flesta) frågetecken som fortfarande finns.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2024-10-02 10:40 av Carmarino
#73 Oavsett det så har han en poäng, anser jag.
#75: Ja, absolut.
Senaste avsnittet av Medierna i P1 frågar sig om Ekot blivit en megafon för diverse konspirationsteorier om Estonia. Jag är inte imponerad av deras svar på frågorna de får om den senaste tidens reportage.
https://sverigesradio.se/avsnitt/blev-ekot-megafon-for-estoniakonspirationer
#77 Vems svar imponerar inte på dig?
Ekot eller Medierna?
#78 Ekots svar imponerar inte.
#79 Ok. Själv har jag tröttnat på händelsen, den är lagd till handlingarna.
"Slutrapport"? 🙄
Varvet som byggt båtskrället kan säkert även i fortsättningen försöka flytta fokus från kritiken om att båten inte var sjövärdig.
#62 Estoniatragedin har väl granskats ur alla tänkbara vinklar vid det här laget, men den nyutkomna boken ”Den sista lögnen” av Patrik Oksanen och Andreas Edevald ger en bild av hur rysk säkerhetstjänst utnyttjade katastrofen mot Estland men även mot Sverige, och där även etablerad media gick i fällan.
Boken recenseras i GP, jag har själv inte läst den, men mycket talar för att den kan bli ett debattämne den närmaste tiden. (Frågan är kanske i vilken mån media är beredda att ge plats för den debatten?)
- Redigerat 2026-07-15 11:05 av Fornöga
#83 Har börjat lyssna på den och kan varmt rekommendera den.
Man kan påminna om att också en före detta chef för Riksrevisionen blev Rysslands nyttiga idiot. Även om många höjer henne till skyarna.
Sen kommentar, men Oksanens bok är "utläst", det vill säga färdiglyssnad. Kanske är den stora tystnaden kring den på sitt sätt talande. Kommer att tänka på det så kallade styckmordet, där författaren till Döden är en man menade att det är först nu vi kan prata öppet om det. Detta eftersom vi har en ny generation journalister, som inte var med när de äldre kollegorna fullständigt trampade i klaveret.