Debatt iFokus

Debatt

Etikettövrigt
Läst 194 ggr
[Hayabusa]
2020-10-26 10:54
3

Nordkorea

Av en händelse ramlade jag över denna dokumentär om Nordkorea, mer specifikt om hur landet jobbar för att undgå FN´s sanktioner. Den berör landets ljusskygga affärer med droger, olja, vapen m.m. Det som fascinerade mig är hur dokumentären är uppbyggd och tillvägagångssättet. Man har genom "Wallraffande" och infiltration lyckats dokumentera landets förehavande på ett närmast osannolikt sätt.

https://www.svtplay.se/dokument-utifran-mullvaden-undercover-i-nordkorea

[Göstage]
2020-10-26 11:08
0

Har bara hunnit läsa kommentarer om hur den förtidspensionerade, "avdankade" danske kocken lyckats med vad många journalister aldrig skulle klara av. Kommentarerna är till en del bittert misstrogna (förstås), men han får faktiskt även erkännanden från vissa reportrar.

Lite kuriosa: även en japansk kollega till Larsen har kommit nära diktatorn, och han gick faktiskt köksvägen. Går vägen till diktatorns eventuella hjärna genom magen kanske?

https://www.expressen.se/nyheter/galna-spritfesterna-med-nordkoreanska-diktatorn/

• Redigerat 2020-10-26 11:09 av [Göstage]
[Hayabusa]
2020-10-26 11:35
1

#1 Jag har inte läst kommentarerna, men kan ärligt säga att jag var så förbluffad över det som åstadkoms i dokumentären att jag frågade mig själv: "Är det här på riktigt..?". En känsla av "Borat" om du förstår vad jag menar.

[VSK]
2020-10-26 11:38
1

Annars räcker det nog med att ha varit världsstjärna inom basket för att komma diktatorn in på bara skinnet.

https://www.scmp.com/sport/basketball/article/3083842/dennis-rodmans-north-korea-trips-brought-scorn-and-ridicule-he

[Göstage]
2020-10-26 11:41
0

#2 Blir till att kolla in de två avsnitten! De finns på SVT Play ett år framåt, så än är det ingen "panik".

[Hayabusa]
2020-10-26 11:49
1

#4 Rekommenderas. Ganska galen dokumentär, minst sagt. Jag hade faktiskt lite svårt att ta in allt - är det här på riktigt?

[Göstage]
2020-10-26 17:33
0

#5 Har avverkat första avsnittet och ser fram emot det andra. Undrar om inte Mads Brügger är en stark kandidat på en Oscar i dokumentärklassen?

[Hayabusa]
2020-10-26 22:44
0

#6 Ja, verkligen!

[Göstage]
2020-10-27 06:16
0

Del två var lika sevärd- tack för tipset! Hade visserligen läst om filmen, men jag är inte säker på att jag hade tittat på den annars.

[Hayabusa]
2020-10-27 09:20
1

#8 Var så god! Att de vågade, det är ju inte en regim som drar sig för något som helst. Även övriga kontakter får betraktas som riskfyllda. Och över så lång tid…familjens reaktion, det var nog svårsmält.

[VSK]
2020-10-27 16:20
0

#9:

Finns ju inhemsk befolkning som smugglat med sig telefoner in i landet men måste vara ytterst nära den kinesiska gränsen för att få signal (gissar på nån form av kinesiskt kontantkort eller dyligt). Dessa "smugglare" lever farligt i denna hemska diktatur.

Såg nåt program om detta för ett par år sen men minns inte alls vilken kanal som visade detta (va garanterat via parabolen och inte marksänt).

[Jimmy.L]
2021-01-06 10:37
3

Nordkoreas diktator Kim Jong-Un erkänner nu att landet har misslyckats med sin ekonomiska plan.

– Vi har inte lyckats nå våra mål på nästan alla områden, säger han i ett tal på landets arbetarkongress.

https://www.expressen.se/nyheter/kim-jong-un-erkanner-var-plan-har-misslyckats/

Nordkoreas diktator Kim Jong-Un erkänner nu att landet har misslyckats med sin ekonomiska plan.
[Jimmy.L]
2021-02-24 17:07
2

En nordkorean i 20-årsåldern bestämde sig för att lämna landet, tog på sig en dykardräkt och simmade över gränsen till Sydkorea. Sammanlagt ska mannen ha simmat i sex timmar innan han kom fram till gränsstaden Goseong – och somnade.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/simmade-i-sex-timmar-foer-att-fly-nordkorea.6V5pUuLeR

En nordkorean i 20-årsåldern bestämde sig för att lämna landet, tog på sig en dykardräkt och simmade över gränsen till Sydkorea. Sammanlagt ska mannen ha simmat i sex timmar innan han kom fram till gränsstaden Goseong – och somnade.
[Jimmy.L]
2021-12-08 06:45
0

Kim Jong-Un fyller 38 år i januari.

Det ska – i vanlig ordning – firas med stora mängder godsaker.

Godis som det av hungersnöd drabbade folket måste stå för.

https://www.expressen.se/nyheter/folket-tvingas-betala-for-godis-till-kim-jong-uns-fodelsedag/?referrer=todays-news

Kim Jong-Un fyller 38 år i januari. Det ska – i vanlig ordning – firas med stora mängder godsaker. Godis som det av hungersnöd drabbade folket måste stå för.
[VSK]
2021-12-08 10:03
0

#13:

Är ju faktiskt ingen skillnad alls om man jämför med Löfven och vad svenskarna tvingats få betala pga den mannen.

[Jimmy.L]
2022-01-04 07:10
0

På nyårsdagen smög en man över den hårt bevakade gränsen till Nordkorea.

Nu misstänker Sydkoreansk militär att mannen är en nordkoreansk gymnast som tidigare flytt från diktaturen för drygt ett år sedan, rapporterar BBC.

Varför mannen valde att smyga tillbaka till Nordkorea är oklart.

https://www.expressen.se/nyheter/mystisk-gymnast-smog--tillbaka-till-nordkorea/?referrer=todays-news

På nyårsdagen smög en man över den hårt bevakade gränsen till Nordkorea. Nu misstänker Sydkorea att mannen är en Nordkoreansk gymnast som tidigare flytt från landet för drygt ett år sedan.
[Göstage]
2022-01-04 07:15
0

#15 Tips om att det kan ha varit Stefan Löfven är alltså inget att ta fasta på.🤫

[Jimmy.L]
2022-01-04 07:19
0

#16: 😁

Cojimar
2022-05-15 10:30
0

Hur stort är covidutbrottet i Nordkorea? Miljontals ovaccinerade kan bland annat innebära grogrund för nya virusvarianter.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Nordkorea har bekräftat ytterligare 15 dödsfall och hundratusentals nya febersmittade. Det är oklart hur många av dessa som är covidsmittade.
  • Redigerat 2022-05-15 10:33 av Cojimar
Cojimar
2022-05-17 22:00
0

670.000 smittade i Nordkorea inom loppet av två dygn i vad regimen kallar "feber" men som högst sannolikt är corona. 14 personer uppges ha avlidit med symptomen under samma period.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

En ”feber” sprider sig snabbt i Nordkorea. Nu har Kim Jong-Un stängt ner nationen och kallat landets högt uppsatta chefer för hälso- och sjukvården till krismöte. Även militär ska sättas in för att dela ut medicin.  – Ett samhälle där alla hjälps åt är kraftfullare än de senaste medicinska rönen, sa landets ledare Kim Jong-Un i helgen.
Fornöga
2023-06-10 08:51
1

Nordkoreas diktator Kim Jong-Un förbjuder självmord. 😏 (Blir det dödsstraff för den som ändå försöker?)

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Situationen blir allt värre i Nordkorea. Missväxt, inflation och andra problem gör att folket svälter – och antalet självmord rusar.
  • Redigerat 2023-06-10 09:07 av Fornöga
Carmarino
2023-06-10 10:38
0

#20: Det har varit olagligt i Sverige också - fram till 1856.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2023-06-10 10:41
2

#21 Ja, det är väl i den tidsåldern Kim Jong-Un hör hemma.🙄

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

• Redigerat 2023-06-10 10:43 av Fornöga