Debatt iFokus

Debatt

Etikettskolan
Läst 277 ggr
Staffan
2

Jämställd skola

Vad tror ni om nedanstående?
Är det en framkomlig väg eller något som riskerar gå fel?

"Trollhättan stänger två skolor för att bryta skolsegregationen. Det meddelade kommunens rödgröna majoritet under måndagen. De bägge skolorna har en hög andel invandrarelever och de 300 barnen och ungdomarna ska nu bussas till andra skolor." (GP 27/10)

https://www.gp.se/ledare/bussning-en-vansklig-l%C3%B6sning-f%C3%B6r-skolan-1.36143761

// Staffan

• Redigerat 2020-10-27 13:50 av Staffan
[Moon AppleGrey]
1

Kanske är lite av en pessimist, men när det blir ännu fler elever på de skolor ungdomarna "slussas till", hur ska skolorna då hantera lärarbristen?
Lär bli mindre stöd för eleverna, och större klasser. Eller är jag ute och cyklar?

johan
3

Jag tror att ju mer uppblandat det blir desto större chans att integreras väl och att bli mer toleranta till varandras skillnader.

Men det är nog en svår balansgång att få det att fungera väl, t ex att inte undervisningen blir lidande av fler med språkliga och sociala svårigheter.

jag tror största problemet med hela integrationen har varit att man har 100 invandrare i ett område istället för 2 invandrare i 50 områden.

Mvh // Johan

[Moon AppleGrey]
1

#2 Lite så jag tänker också, men hoppas iallfall att integrationen blir bättre än vad den har varit.

[VSK]
1

Tycker det är fel att barnen skall betala priset för en fullständigt ansvarslös invandringspolitik istället för de ansvariga politikerna.

"jag tror största problemet med hela integrationen har varit att man har 100 invandrare i ett område istället för 2 invandrare i 50 områden."

Det har SD sagt i 10 års tid.

johan
2

#5: Förutom att SD väl snarare tycker att Sverige tar 2 invandrare och dom resterande 98 kan andra länder ta.

Mvh // Johan

[Jimmy.L]
4

#2: Tack äntligen någon som förstår oss i utsatta områden.

Jag bor i Södertälje i ett invandrartätt område där svenskar är max 10 st. Var är alla svenskar frågar många sig här. Dom diskussioner jag har haft här på iFokus med dom som är för invandring är att dom vägrar flytta till invandrartäta områden och dom påstår att det är för mycket storstad, ingen natur, bad eller ligger för långt från Stockholm.

Mitt svar till dom, det tar 5 min att cykla till svampskogen ca 30 min till badstrand, det tar 15 min att gå till ishallen, 5 min till konstgräsplan 30 min med bil till sthlm. Tar väl 15-20 min med bil till ställen som Tullgarns slott, Taxinge, Mariefred. Svaret jag får är tystnad från dom.

• Redigerat 2020-10-28 08:40 av [Jimmy.L]
[Jimmy.L]
2

#6: Så länge vi har EBO-lagen, integrations problemen, bostadsbrist, så ja vi kan inte ta i mot fler innan vi löst problemen.

[Hayabusa]
1

Alla "knep" är värda att prövas, men om det får någon konkret effekt är kanske mer tveksamt. Oavsett etnicitet & härkomst så tycker människor om lika. A dras till A, B dras till B osv. I Sverige sker integration på frivillig basis, det bör man också komma ihåg.

[VSK]
0

#6:

Är det en fråga eller ett påstående?

johan
1

#10: Det är ett oförskämt obekräftat dåligt påläst påstående, som ändå inte ligger långt från sanningen, skulle jag tro… Dom har ju inte direkt gjort sig kände för andra "lösningar" än att inte ta emot invandrare. Minskade bistånd, men "hjälpa på plats".

Sen vet jag också att deras påstådda föreslagna nivåer är i linje med Olof Palmes nivåer. Och jag tror också att det är smartare att hjälpa 1000 personer på plats för samma peng som 100 här. Men det förutsätter att man faktiskt är beredd att göra det också. Jag uppfattar inte det som något SD är intresserad av.

Mvh // Johan

[VSK]
1

Nu är ju asylsökande knappast de som står för alla som kommer till Sverige per år utan drygt 1/5 men vi spinner vidare på Johans fråga/påstående så får vi se om han vill kommentera detta då. Kan inte annat tolka det som att det är asylsökande Johan syftar på då han uttalar sig på detta sättet han gör.

Den fjärde Maj 2018 sa Löfven i SVD "Det är rimligt när vi tar ett gemensamt ansvar att det sker i relation till befolkningsstorleken".

https://www.svd.se/900-s-nya-migrationspolitik

Avrundat så hade Sverige 10 miljoner människor år 2015.
EU hade år 2015 500 miljoner invånare (avrundat).

https://europa.eu/european-union/sites/europaeu/files/population_sv.pdf

Enligt min miniräknare så blir 500/10 = 50, dvs 1/50 eller 2/100.

Enligt SVD (inte bara den tidningen utan detta har typ alla tidningar skrivit om samt visats på nyheterna) så undrar jag om du fortfarande anser att det vore fel om de resterande länderna inom EU tog hand om de andra 98 personerna?

Nu har ju knappast SD påstått det du påstår men är ändå nyfiken på hur du ser på den fakta jag presenterar här.

Såg just nu att du skrev ditt inlägg. Bra det betyder ju att du är närvarande vid datorn. Måste tyvärr hasta inom en ganska kort stund men lovar att svara dig senare ikväll.

[Jimmy.L]
0

För tre år sedan var Igelboda skola i Saltsjöbaden en blandad skola. ”Nu har nästan alla etniska svenskar försvunnit”, konstaterar pappan Naveed Khan. ”Är det rimligt år 2020 att folk väljer skola efter etnicitet?”, undrar han.

https://www.mitti.se/ettsthlm/skolsegregationen-nu-har-nastan-alla-etniska-svenskar-forsvunnit/reptlr!M@qezNa4O7Rj2Ec5DEcJ8Q/

White flight. Kommunens beslut snabbade på elevflykten
[Jimmy.L]
1

”Det är totalt uppdelat mellan oss i ’blatteskolan’ och dem i villastan”. 15-åriga Nilaa Khan i Hässelby tycker att mer blandning vore bra. ”Men det är lättare att känna gemen­skap med folk som har samma erfarenheter”, säger hon.

https://www.mitti.se/ettsthlm/elever-en-segregerad-skola-kan-kannas-tryggare/repuas!dmeICMcAjph3lfifK0PdA/

Olika världar. ”En skillnad mellan oss och dem som man inte kan låtsas bort”
[VSK]
0

#11:

Hade totalt glömt bort mitt löfte (va knappt online på en månad förut).

Att SD sagt hela tiden att det är mest effektivt att hjälpa på plats är väl inget att hymla om.

[Göstage]
2

Läs och begrunda.

"I Stockholm får en skola i ett icke utsatt område i snitt 79 000 kronor per elev och läsår. En skola i ett utsatt område får 44 500 kronor mer."----

"Om dina siffror stämmer så är det väl mer bekymmersamt än vad jag kanske trodde”, säger Björn Åstrand, regeringens särskilde skolutredare.

I Stockholm får en skola i ett icke utsatt område i snitt 79 000 kronor per elev och läsår. En skola i ett utsatt område får 44 500 kronor mer.
[Hayabusa]
1

#16 Det är ett känt faktum att utsatta område, rent generellt, får stora stöd i form av pengar, resurser, projekt m.m.
Saken är den att dessa resurser försvinner i "svarta hål" och leder inte till någon konkret förbättring. Ett positivt utfall uteblir.

Men, dessa område ska kanske få mer stöd & resurser - det säger jag inget om, men debatten låter gälla att det är det motsatta som gäller samt att samhället måste pumpa in mer pengar & resurser i dessa område. Personligen anser jag att samhället måste tänka om och ta nya grepp i frågan. Varför? Jo, vi har ju provat detta under så många år och ser vi någon verklig förändring? Nej.

• Redigerat 2021-02-09 18:46 av [Hayabusa]
[Göstage]
1

#17 Man blir ju till allt annat lite förundrad, eller kanske inte, när regeringens särskilde skolutredare verkar famla efter dumstruten.

• Redigerat 2021-02-09 18:52 av [Göstage]
[Hayabusa]
2

#18 Eftersom det är ett känt faktum så är det naturligtvis inget man vill tala öppet om. Särskilt eftersom narrativet är ett annat och resultatet är så blekt.

Från artikeln:

"- Det är en jättebra fråga och en observation som har gjorts i Stockholms stad är att man inte alltid tycks få utväxling för pengarna."

Nej, istället låter det som att invandrare i utsatta område får småsmulor och knappt tillåts gå i skola överhuvudtaget. Samt att det är mkt mer intressant att rikta strålkastarljuset mot friskolor.

[Jimmy.L]
2

Problemet är ju man låtit flyktingar flytta till ett område istället för att sprida ut dom, lagkrav var dom får bo hade nog gynnat skolorna bättre och barnen.

Inte ens våra "vänner" på sajten Lika Villkor vill bo i utsatta områden och när inte ens dom vill blanda sig med invandrare hur ska man då vända den negativa trenden med skolor där barn med invandrarbakgrund är dom enda eleverna.

[Göstage]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kvartal fortsätter sin granskning av den ojämlika skolan.

Med liknande socioekonomiska förutsättningar, något färre lärare som i snitt har lägre utbildning, och ungefär hälften så mycket pengar, uppnår Seminarieskolan i Landskrona bättre resultat än Hässelbygårdsskolan i Stockholm.
  • Redigerat 2021-02-11 21:35 av [Göstage]
[Hayabusa]
1

#21 Intressant fakta. Ställer frågan på ända, så att säga.

[Jimmy.L]
3

Vi tjänar på invandringen tjatar man om på en sajt på iFokus. Fakta säger något helt annat varför inser dom inte det?

"– Jag har sett såna här siffror förut och jag kan bara säga att jag tror att debatten är viktig. Jag vill inte alls missgynna de mest utsatta eleverna, om vi kallar dem det, men om vi lägger väldigt, väldigt stora medel så måste det ju ge resultat, säger Micael Pettersson."

Debatten som tystas ner..

• Redigerat 2021-02-12 09:44 av [Jimmy.L]
[Hayabusa]
2

#23 Vad värre är - debatten gör gällande att det råder det rakt motsatta.
Det vill säga - det läggs inga resurser & pengar på barn/ungdom i utsatta område vilket i sin tur tvingar in dem i en kriminell bana. Om vi, "de privilegierade", var lite mer villig att dela med sig av vårt överflöd så skulle det se helt annorlunda ut.

Well…

[Jimmy.L]
1

#24: Jo precis, nu pumpas pengarna rakt in i ett svart hål som saknar botten.

[Göstage]
2

#16 ff Håkan Boström på GP har tagit del av Kvartals uppgifter och konstaterar krasst att pengar inte alltid är svaret på skolans problem.

Skolor i utsatta områden i Göteborg får i snitt 27 000 kronor mer per elev och helår, enligt en ny granskning. Frågan är hur mycket ”mer pengar” kan kompensera
[Göstage]
0

Del 3 i Kvartals uppmärksammade granskning av den ojämlika skolan.

Kvartals granskning visar att resurser fördelas ojämnt mellan skolor i utsatta och icke utsatta områden. Resultaten tycks inte vara beroende av mer pengar. Tillfrågade rektorer, forskare och politiker svarar på hur den negativa trenden kan vändas.
[Hayabusa]
1

#27 Intressanta kommentarer/synpunkter i artikeln, men när jag kommer till landets Utbildningsminister - då blir det lite väl luddigt. Eller rättare sagt - helt & hållet luddigt.

Fritt citerat: "Alla barn ska kunna delta i skolvalet på lika villkor".

Jo, det håller jag med om (vem gör inte det?) - men hur ska det gå till, mer konkret? Det är som att säga: "Vi måste göra skola & utbildning bättre för alla".
"Vi ska jobba för att höja nivån på kunskap, få fler att lyckas bättre".

[Hayabusa-0001]
2

”Det råder en stor otydlighet om vilka de politiska målen för grundskolan och de olika utjämningsystemen är. Samtidigt som det tycks finnas en ambition att utjämna resurstillgången är det oklart vilka mål som ska uppnås och på vilket sätt. Ett exempel på en faktor som skulle kunna lägga grunden till lika förutsättningar är att andelen behöriga och legitimerade lärare är lika god i hela landet. Detta mål har dock uppenbart inte uppnåtts. Däremot har skolor med svag socioekonomi ofta en högre lärartäthet än skolor i socioekonomiskt starka områden.
Vi ser också en påtaglig variation i kostnader per elev som inte kan förklaras av vare sig socioekonomi eller andra faktorer. Två tredjedelar av kostnadsvariationen mellan kommuner kan inte förklaras och skulle kunna bero på skillnader i hur effektivt skolorna använder befintliga resurser.
Till sist ser vi att kommunpolitikernas uppfattningar om den egna kommunens effektivitet inte har så mycket med verkliga data att göra. Det har större betydelse om politikerna sitter i styrande ställning eller i opposition än om kommunen faktiskt har låga kostnader. Politikerna tycks dock i viss utsträckning känna till om kvaliteten i verksamheten är bra eller dålig, i alla fall om man med kvalitet avser avvikelse från förväntat meritvärde – vilket förstås är ett imperfekt mått på faktisk skolkvalitet.”

Draken
2

#0: Tror inte det kommer bli bra. Lärarna är redan nu utarbetade och orkar inte med de elever de har idag, skall de då få 300 elever till, så tror jag att lärarkåren kommer krascha.

De gjorde detta här för flera år sedan. Även den skolan som stängdes var invandrartät, 70% av eleverna hade utländsk härkomst, och 30% kunde inte svenska.

500 elever flyttades till 2 olika skolor. Det blev stora konflikter och lärarna sa ifrån, men ingen lyssnade. Idag är dessa två skolor beryktade för de problem som finns där.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis