Debatt iFokus

Debatt

Etikettersamhälletpolitikernasjukvården
Läst 179 ggr
Staffan
2020-10-28 15:20
4

Beredskapshaveriet

1.) Under Fredrik Reinfeldts tid eldades över 7 miljoner gasmasker upp då det bedömdes att de inte längre behövdes. De hade kostat 75 kronor per styck att köpa in, alltså runt en halv miljard kronor. Nu satsade vi 1,50 till 2,00 kronor per styck på att dekonstruera samma masker.

2.) Det fanns ändå 750.000 avancerade gasmasker kvar i landet. När covid bröt ut i våras förbjöd då Arbetsmiljöverket användandet av dessa med hänvisning till att de saknade CE-märkning(!).

3.) Nu framkommer det dessutom att "vi" mitt under krisen körde tonvis med skyddsutrustning från Socialstyrelsens nationella beredskapslager till ett värmeverk i Västerås där den eldades upp. Det var handskar, munskydd och förkläden. Anledningen var att den passerat bäst-före-datum. Detta alltså samtidigt som personal inom sjukvården och på äldreboenden gång på gång larmade om bristen på skyddsmaterial. Undersköterskor fick gå in till covidsmittade äldre utan visir, munskydd eller plasthandskar.

Kan någon hjälpa mig här?
Vad f-n håller vi i Sverige på med?

// Staffan

• Redigerat 2020-10-28 15:33 av Staffan
  • Redigerat 2020-10-30 18:01 av [Jimmy.L]
Staffan
2020-10-28 15:20
2

Mitt under pandemin beslutade Socialstyrelsen att skyddsmaterial skulle slängas. Det hade passerat bäst före-datum. Samtidigt fick undersköterskor tillverka munskydd av kaffefilter och dambindor. (GP.se)

https://www.gp.se/ledare/l%C3%A4ttja-och-byr%C3%A5krati-bakom-beredskapshaveriet-1.36186403

[Jimmy.L]
2020-10-28 15:37
4
[Göstage]
2020-10-28 16:52
2

#0 "När skyddsutrustning saknas i vård och omsorg borde någorlunda vara bättre än inget", som Mail Siwe uttrycker det på Expressens ledarsida.

[Hayabusa]
2020-10-28 16:57
3

Citat i repris:

"”Glöm lager med livsmedel, skyddsmasker och andra förnödenheter” var dåvarande inrikesminister Anders Ygemans budskap på Folk och försvars rikskonferens i Sälen i januari 2017 enligt DN.

– Ett modernt försvar ska inte bygga på strukturerna från förr, sade Ygeman."

[Jimmy.L]
2020-10-28 17:11
4

Var och en får klara sig själv, sen nedmonteringen av beredskapslagren så är rådet bli inte sjuk.

Det behövdes flera skogsbränder innan dom vaknade och fattade att det behövdes brandflyg.

När coronan kom blev det samma uppvaknande igen -Jaha saknar vi respirator, munskydd m.m det hade vi ingen aning om.

Allt detta har ju folk varnat om sen 20 år tillbaka.

[Jimmy.L]
2020-10-28 19:25
1

Personaldirektören på Stockholms stad uppgav för Arbetsmiljöverket att kravet på munskydd på äldreboendet Serafen skulle få stora konsekvenser – då resten av stadens äldreboenden var helt utan munskydd. Men det stämmer inte, visar det sig när Uppdrag granskning kontrollerar uppgifterna

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/hogt-uppsatt-chef-sa-att-munskydden-var-slut-i-stockholm-hade-fatt-tusentals-samma-vecka

kommunikation finns inte.

[VSK]
2020-10-28 22:13
1

#0:

Är ju inte bara det att de eldat upp material, de (Löfven) har även skänkt material till andra länder, trots att vi då hade extremt stor brist själva.

Staffan
2020-10-28 22:14
1

Om du inte såg Uppdrag Granskning ikväll så kan jag rekommendera det. Gav en rätt bra inblick i händelseutvecklingen i våras.

[VSK]
2020-10-28 22:15
0

#8:

Nej har inte sett det. Nyss hemkommen för en liten stund sen. Medan ni suttit i soffan och haft det gott så har jag varit ute i träskmarkerna och letat uggla (gick inget bra tyvärr) men skall kika. Tack för tipset.

Staffan
2020-10-29 20:12
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 En kväll för några år sedan hade jag faktiskt en uggla av något slag som hälsade på mig när jag var ute i sommarhuset. Var rätt skoj att se hur den var nyfiken på mig och vad som hände inne i det upplysta huset… :)

[VSK]
2020-10-29 20:26
1

#10:

Du kanske har massor med möss i sommarhuset 😁

Kattuggla på bild så du får dubbeltolka det jag skrev ovan om du vill 😄

Om du prompt måste veta så blir man ju smått avis, men bara lite. Nu ljög jag.

Staffan
2020-10-29 20:34
3

Håller med dig; ser ut som en kattuggla. Vet iofs inte hur de andra ser ut så om de är lika kanske det inte är helt säkert.

Är faktiskt rätt bra kompis med fåglarna därute och talgoxarna vågar sig till och med fram och landar i handen för att hämta jordnötter… :)

En sommar ytterligare några år tillbaka i tiden hittade vi en sjuk havsörn som vi tog hand om i en filt och överlämnade till kunnigt folk. Det var en mäktig upplevelse vill jag lova. Aldrig sett en lika skarp blick som den.

(Hoppas inte vi bryter mot några Skrivregler nu när vi pratar fåglar här på debattsajten!)

// Staffan

Zepp
2020-10-29 20:58
0

#0:
Jag kan hjälpa dig lite härvidlag?
Dvs vi levde i den bästa utav världar, vårt största problem var skatter?
Så vi röstade för sänkta skatter.. vi borde röstat för diversifieringen av skattetrycket.
Hur som helst så var Kalla kriget över, då lade vi ner vår försvarsförmåga/slopade värnplikten/lade ner förband/regementen.
Hipp som happ, men vi har ju ändå vår civila förmåga kvar.. grejen är att den hängde ihop med den militära/för att användas vid krig!
Så då passade vi på att lägga ner civilförsvaret i samma vända.
Då plötsligt så är det kommuner och landsting som skall upprätthålla den samma beredskapen.. och de tog över kris/krig/pandemi-planerna, de hade jättebra planer.. grejen är att de var planer på papperet, det de saknade var de miljarder, som krävdes.
Hur som helst så är det vi själva som valt detta.. vi kan vara efterkloka, men en summa på banken kan ofta förvilla den mest patriotiska väljaren.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
2020-10-29 20:58
1

#12: Ingen fara 😊

[VSK]
2020-10-29 21:06
1

#12:

Tror alla är vana med att jag är Mr Off Topic så det är nog ingen fara med lite pippisnack så där.

Bra du tar hand om fåglarna 🙂

🦅

[Jimmy.L]
2020-10-29 21:20
3

#13: Både i riksdag och regering har såväl borgerliga som socialdemokrater drivit på för en avveckling av de svenska beredskapslagren. De mest genomgripande förändringarna skedde dock efter att Sverige gick med i EU och intensifierades under Göran Perssons (S) tid som statsminister.

https://www.varldenidag.se/nyheter/krislagren-tomdes-under-persson-eran/reptcE!CORzDbuXzC1LdCxrZrYw/

https://www.arbetaren.se/2020/04/03/sent-ska-sossen-vakna/

[VSK]
2020-10-29 21:26
0

#16:

Stämmer bra det att det va sossarna som började med detta. Sossarna skyller ju som vanligt ifrån sina misstag på andra och har så alltid gjort. Reinfeldt fortsatte tyvärr förfallet.

Att man monterar ned länder till förfall är ju en strategi man har inom EU att inget land skall vara självförsörjande utan beroende av andra länder inom EU, och detta gäller i princip allt. De rikare skall bli rikare (men det är inget V ens vill ta i sin mun).

[Jimmy.L]
2020-10-30 18:01
1

Låser denna tråd då vi har redan en tråd om samma ämne.

https://debatt.ifokus.se/discussion/1481890/var-krisberedskap-ar-god-tror-vi-brander-mm

• Redigerat 2020-10-30 18:02 av [Jimmy.L]
Inlägget är låst för nya kommentarer