Debatt iFokus

Debatt

Etikettsamhället
Läst 155 ggr
Marinas Mix
2020-10-28 16:44
1

SL och böter

Jag och några vänner har diskuterat detta
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/giltig-biljett-kravs-for-att
Frågan vi ställde sedan är: Hur ska biljettkontrollanterna kunna bestämma, vem som rätt av plankar och vem som inte har möjligheten att köpa biljett via mobilen?
Gruppen som nämns, är de äldre, som kanske inte kan det det där med tekniken.
Det finns ju fler som inte har möjlighet att köpa biljett via mobilen, jag känner flera som har en smartphone, men ändå inte kan köpa biljett i appen. Hur mycket måste den enskilde resenären avslöja om sina omständigheter, för biljettkontrollanterna?

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[Jimmy.L]
2020-10-28 16:55
0

Ingen vet hur biljettkontrollanterna kommer göra, har man tur så slipper man böter. SL har sagt att man kan överklaga en bot.

[Jimmy.L]
2020-10-28 17:59
2

Från och med på onsdagen kan resenärer som inte blippat sitt SL-kort innan de stigit på bussen bötfällas med 1 500 kronor. Christer Lindström är en av alla stockholmare som reagerat starkt mot tilltaget. Nu har han JO-anmält SL.

– SL är ute på väldigt tunn is. Det blir en rättsotrygghet som drabbar framför allt äldre personer, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/pensionerad-tyresobo-jo-anmaler-sl

Marinas Mix
2020-10-28 18:14
0

Jag håller med honom. SL har ju ändå haft flera månader på sig att lösa problemen.
Titta på exempelvis västtrafik, de har apparater, för biljettblippning, vid bakdörrarna.

_

[Jimmy.L]
2020-10-28 18:53
0

Ja vi får se hur det går. Jag tror tyvärr JO inte kommer yttra sig om bijettkravet.

Marinas Mix
2020-10-29 10:02
0

Även om det inte händer något med JO, så måste man ju försöka…
Citerar en av kommentarerna till artikeln i första inlägget:
"Om SL kommer att bötfälla person som inte kan blippa sin reskassa och som har en funktionsnedsättning eller ålder så är det diskriminering och kommer att anmälas till DO."

_

[Jimmy.L]
2020-10-29 10:37
0

#5: Samtidigt i SL resevillkor ska man ha giltig biljett innan man åker. SL brukar få rätt 9 av 10 gånger.

Marinas Mix
2020-10-29 14:43
0

#6 Jo det är klart att man ska, men på vissa ställen kan det bli lite fel i tänket.
Undrar om dessa bussar får en biljettapparat vid bakdörrarna, när de utrustas.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/coronatrangsel-i-kollektivtrafiken-nu-blir-det-fler-bussar-i-sodertalje

_

[Jimmy.L]
2020-10-29 14:50
0

#7: Jag håller med i allt du säger men tyvärr lyssnar inte SL på kritiken.

Nej dom får ingen biljettläsare bak i bussen enligt en jag känner som kör buss i Södertälje. Är SL som bestämmer sådant.