Debatt iFokus

Debatt

Etikettersamhälletsjukvården
Läst 238 ggr
Staffan
2020-10-30 13:04
4

Covid19 - Viktigt

Det ligger en debattartikel kring Covid19 på Göteborgsposten som alla borde läsa. Egentligen är den för bra i sin helhet för att citera delar av men jag ska ändå ge ett par exempel från innehållet. Egentligen väl mycket text men som författarna skriver måste vi hjälpas åt för att förhindra att onödigt många behöver sätta livet till.

--

Under året har fler än 65 000 vetenskapliga artiklar om viruset och sjukdomen registrerats i databasen PubMed. Nu vet vi hur smittspridningen kan stoppas, genom fysisk distans och allmänt användande av munskydd (ansiktsmask). Vi vet att viruset i första hand sprids via vattendroppar och aerosoler. Viruset kan hänga kvar i luften i ett rum under flera timmar. Smittan kan föras vidare från personer som inte har några symtom. Liv kan räddas med syrgas vid låg syremättnad, dropp vid uttorkning, förebyggande behandling mot blodproppar, och högdos kortison då immunsystemet överreagerar. Nya läkemedel har blivit testade, inklusive remdesivir och monoklonala antikroppar som blockerar viruset.

--

Flera av de länder som det gått illa för, som Brasilien, USA och Sverige, kännetecknas av att medborgarna har blivit vilseledda. I Brasilien och USA är det politiker som stått för detta. Det unika med Sverige är att ansvariga personer inom myndigheter har vilselett oss.

--

"Munskydd kan ge falsk trygghet"
Detta påstående motsägs av tillgängliga vetenskaplig data. Vi vet att virus som vi andas in kan sätta igång en infektion. Ett munskydd utgör en barriär för viruset, och evidensen visar att munskydd kraftigt minskar smittspridningen av det nya coronaviruset om alla använder munskydd.

--

Covid-19 är den största katastrof som har drabbat Sverige sedan spanska sjukan för 100 år sedan. I vårt land finns det en djup splittring avseende coronastrategin. Vi måste komma ur denna låsning. Det är utmärkt att det nu på lördag (31 oktober) anordnas en minneshögtid för offren. Det kan bli en dag där vi gemensamt kan sörja de döda och förstå katastrofens omfattning. Vi menar att vi nu måste anpassa Sveriges förhållningssätt till deras ära. En väg som baseras på vetenskap, beprövad erfarenhet och att vi alla hjälps åt utan låsningar.

--

Läs gärna hela artikeln. Det kan vara mer värdefullt än du tror.

https://www.gp.se/debatt/coronastrategin-m%C3%A5ste-bli-faktabaserad-och-sluta-vilseleda-1.36287313

// Staffan

• Redigerat 2020-10-30 18:08 av [Jimmy.L]
[Jimmy.L]
2020-10-30 13:21
1

#0: Grejen med munskyddet är att 9 av 10 bär den fel.

Vanliga fel.

• Tvättar inte händerna innan påtagning.
  • Pillar på masken och ansiktet.
  • Drar ner masken för att prata i mobilen.
  • Drar ner masken för att äta eller dricka.
  • Masken täcker inte näsan.
  • Skäggväxt.
  • Masken tas på efter man klivit in i affärer eller kollektivtrafiken.
  • ingen använder handsprit.
  • Köper fel mask.

Använd handsprit är mitt tips. Jag spritar händerna när jag kliver på pendeltåget i Södertälje, i Tullinge spritar jag händerna igen och när kliver av på Stockholm City. Även spritar jag händerna på bussen och spårvagnen.

Skulle fler använda handsprit så skulle färre bli sjuka. Och peta er inte i ansiktet.

Staffan
2020-10-30 13:54
3

Jag tror att munskydden gör större nytta än vi i Sverige blivit förespeglade. Här en liten bit till från artikeln:

"Avståndet två meter torde vanligen räcka utomhus men är helt otillräckligt inomhus. En individ utan symtom som utsöndrar viruspartiklar kan smitta ett stort antal individer i ett rum. Det gäller även på långt avstånd och beror bland annat på hur ventilationen i byggnaden fungerar."

--

Det skulle inte förvåna mig ett ögonblick om även vi kommer bli så illa tvungna att införa krav på munskydd inom kort. Även om det innebär en prestigeförlust för Folkhälsomyndigheten att behöva ändra sig.

// Staffan

[Jimmy.L]
2020-10-30 13:59
1

#2: Fast i alla länder som har infört krav på munskydd har ju viruset fortsatt som vanligt.

Handsprit tar död på alla bakterier på 15 sekunder.

• Redigerat 2020-10-30 14:00 av [Jimmy.L]
Staffan
2020-10-30 14:13
3

#3 Vi får konstatera att vi tror olika. Jag tror att munskyddet är ett effektivt sätt att minska smittan. Handsprit tar möjligtvis död på alla bakterier du har på handen men knappast ett enda av de virus som finns i luften.

• Redigerat 2020-10-30 14:29 av Staffan
[Jimmy.L]
2020-10-30 14:23
0

#4: Ja var och en får välja själv.

Men är man inte utbildad på skyddsmask är risken stor att man blir smittspridare.

Varit många larm om folk med skyddsmask som blivit coronasjuka.

[Jimmy.L]
2020-10-30 14:26
0

Coronaviruset kan överleva nio timmar på mänsklig hud, vilket är längre än tidigare trott, enligt en ny studie från japanska forskare. Men handsprit dödar viruset på 15 sekunder.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OQp90w/studie-viruset-kan-overleva-nio-timmar-pa-huden

[VSK]
2020-10-30 14:27
0

#2:

Verkar inte finnas permalänk längre vad jag kan se men i #518 så ser du lite hur vår strategi ser ut på hemmaplan. Kanske kan ge nåt tips iaf.

https://debatt.ifokus.se/discussion/1482880/coronaviruset-7

annia1
2020-10-30 14:40
2

När det gäller munskydd så är det ju i första hand inte till för att skydda den som bär det från att bli smittad utan att den som bär munskydd inte sprider viruset vidare om den är smittad.

Och med tanke att det finns dom inte har symptom överhuvudtaget, man smittar innan man får symptom och många som har mild symptom men ändå finns ute bland människor så skulle man stoppa en del.

Sen jimmy.l i #3 skriver du att länder som använder munskydd har fortsatt spridning. Ja, men det är ingen som vet hur stor spridningen skulle vara utan munskydd.

.

• Redigerat 2020-10-30 14:42 av annia1
Staffan
2020-10-30 14:47
2

En liten bit till från artikeln:

"De länder som vid pandemins början använde alla verktyg för att hindra smittspridning har klarat sig bäst. Ett exempel är Taiwan som tidigt införde fysisk distansering och ansiktsmasker. Taiwan införde även effektiv testning, smittspårning och isolering. Landet som har 24 miljoner invånare har endast registrerat sju dödsfall i covid-19 (Worldometer.info, 25 oktober 2020). De tidiga åtgärderna baserades på erfarenheter från historiska virusepidemier. Våra nordiska grannländer avvaktade med användandet av munskydd. Men när väl evidensen blev övertygande för att de skyddar har munskydd införts. Våra grannar har klarat sig sämre än Taiwan men klart bättre än Sverige."

#8 annia1

Jag tror faktiskt inte på att det inte bara hjälper den som bär munskyddet, som Folkhälsomyndigheten så tydligt har förklarat det för oss. Det beror själv hur pass bra munskydd man har men jag tror att alla munskydd skyddar i båda riktningarna.

// Staffan

annia1
2020-10-30 14:49
2

Istället för att lägga till i det andra så tar ett eget.

Om personal på äldreboende hade använt visir och munskydd i sitt dagliga arbete så hade inte äldreboenden varit så drabbade.

Och om vårdpersonal på sjukhus använt visir och munskydd när de träffat patienter som legat inne för annat så hade många patienter sluppit bli smittade av personal.

Och när det gäller just dessa grupper så rekommenderade WHO att all personal skulle bära skydd oavsett vem dom träffade, men det har inte rekommenderats från svenska myndigheter. Men det finns både äldreboende och sjukhus som själva infört det.

.

Staffan
2020-10-30 14:51
2

#10 Där tror jag du har helt rätt.

annia1
2020-10-30 14:53
1

Staffan #9 visst hjälper det i båda riktningen. Men den som bär det har inte lika bra skydd från att bli smittad. Bla beroende på hur man använder det. Sen som du säger så beror det på hur bra skydd man använder. En del släpper in partiklar från sidorna där det är öppet.

.

[Jimmy.L]
2020-10-30 15:01
2

#8: Jag läste i våras om en kvinna på SVT som var i riskgruppen hon hade munskydd och handskar men drabbades ändå, En finsk herre följde kravet om munskydd när han var utomlands drabbades ändå.

Munskydd kan säkert funka men det krävs att du får miljoner människor bär den 100 % rätt annars gör den ingen skillnad.

Vi ser nu rekordsiffror på nya fall i Spanien, Italien, Österrike där munskydd är krav. Där människor bär skydd på fel sätt.

För mig får den som vill ha munskydd ha det.

Hålla avståndet är det bästa.

kamera0710
2020-10-30 15:11
2

En artikel från augusti, där flera personer intervjuas om munskyddens effekter. Bland dem Jan Lötvall, som skrivit debattinlägget i #0.

https://www.expressen.se/gt/professor-agnes-wold-om-munskyddsivrarna-blir-sa-trott/

Karmatarerskanise
2020-10-30 16:21
2

Jag tror på munskydd och har gjort hela tiden. Även om folk behandlar sina munskydd fel så kan det hindra att det sprids via droppar och luften mer än om det inte används alls.

Sen finns det idioter som jag såg senast idag som gick utomhus med munskydd i ösregn. Man undrar hur folk är funtade.

[Jimmy.L]
2020-10-30 16:32
1

Dessutom är munskydd inte 100 procent effektiva, de är kanske 20-40 procent effektiva, säger hon.

Staffan
2020-10-30 16:37
2

#13 Jimmy.L

"Hålla avståndet är det bästa."

Tror du vill jag tillägga. Ingen vet väl egentligen någonting med säkerhet. Om det är som artikelförfattarna i #0 beskriver så är munskydd bättre då viruset sprids i luften mer än 2,00 meter.

// Staffan

johan
2020-10-30 16:38
2
Staffan
2020-10-30 16:43
1

#18 johan

Pedagogisk tycker jag. Tack för länken.

johan
2020-10-30 16:47
1

#19: Eller hur. Och jag tyckte också den sakligt och trovärdigt fick in vad som spelar roll och hur dom kan påverka tillsammans.

Mvh // Johan

[Jimmy.L]
2020-10-30 16:52
1

#17 Stefan fråga Draken här på iFokus som har under hela våren och sommaren jobbat med IVA-patienter, hon och många andra inom sjukvården vet att det är tufft att bära skyddsmask under en dag.

Ingen inom vården bär mask utanför jobbet med vissa undantag.

• Redigerat 2020-10-30 16:52 av [Jimmy.L]
[nattlasse]
2020-10-30 16:54
0

#13: Vad menas med "rekordsiffror på nya fall"? Är det en ökning av antal nya smittade, dödsfall eller kritiskt sjuka?

Staffan
2020-10-30 16:57
2

#21 Jimmy.L

Varför ska jag fråga det? Jag förstår att det är jobbigt. Hade själv munskydd med skyddsklass FFP3 när jag handlade i våras (som jag hade fått av en läkare i samband med svininfluensan). Bodde på landet hela våren med anledning av tidigare jobbiga lunginflammationer och en något nedsatt njurfunktion. Det blir varmt och är jobbigt, men jag föredrar det.

Men menar du att inte ens vårdpersonalen ska bära mask? För att det är jobbigt?

// Staffan

• Redigerat 2020-10-30 16:59 av Staffan
[Jimmy.L]
2020-10-30 17:06
0
johan
2020-10-30 17:12
1

#23: Han skrev att vårdpersonal inte bär mask UTANFÖR jobbat.

Mvh // Johan

Staffan
2020-10-30 17:22
2

#26 johan

Hänger inte med? Jag menar vad jag skrev. Om dom inom vården klarar av att bära skyddsmask under en hel dag så borde väl de flesta andra klara av att använda ett enklare munskydd vid tillfällen när man är bland folk eller åker kollektivt.

--

Jaja, nu kommer inte jag tjafsa mer om det. I Asien bär alla munskydd. I stora delar av Europa bär de flesta munskydd. I USA bär hälften munskydd. I Sverige bär väldigt få munskydd.

Hela världen tycker olika i frågan. Jag har i alla fall förmedlat vad jag tycker och det räcker så för mig. Fortsätt gärna diskutera ni andra :)

// Staffan

• Redigerat 2020-10-30 17:38 av Staffan
annia1
2020-10-30 17:31
0

Man måste skilja på de munskydd/ansiktsmasker som vårdpersonal använder vid vård av covidpatienter och de skydd som vi som privatpersoner kan köpa.

De som vårdpersonal använder är nåt annat. De har en högre skyddsnivå än de vi kan köpa. Och de som personal använder på jobbet i kontakt med covidpatienter är inget som vårdpersonal använder på sin fritid utan enbart på jobbet. De ska ge ett skydd på uppemot 99%.

Ja, man kan som privatperson bli smittad även om man bär munskydd för det finns inget som ger 100% skydd. Om man inte mot förmodan kommer över den skyddsmask som försvaret har och som vårdpersonal har kunnat använda under pandemin. Och det finns ingen som säger att de munskydd vi som privatpersoner kan använda ger 100% skydd. Men ett skydd är bättre än inget alls.

.

[Jimmy.L]
2020-10-30 17:32
0

#27: I vården tvättar man händerna före och innan avtagning av mask.

På stan struntar folk i att sprita händerna när dom tar av och på mask där har du skillnaden och varför coronan ökar.

Vårdpersonal kastar masken i sluten behållare.

På stan stoppar folk masken i fickan och tar upp den igen för att använda den igen.

Vårdpersonal stannar hemma när dom är sjuka.

Samtidigt sitter folk och hostar och nyser på jobbet, krogen, kollektivtrafik med eller utan mask.

annia1
2020-10-30 17:34
0

jimmy.l #29 det där att vårdpersonal stannar hemma om dom är sjuka är en sanning med modifikation. Det finns åtskilligt med vårdpersonal som gått till jobbet med mild symptom. Det har skrivits om det i tidningar.
Om alla inom vården hade stannat hemma vid symptom så hade inte inneliggande patienter blivit smittade.

.

[Jimmy.L]
2020-10-30 17:39
0

#30 Sant men dom slänger mask efter användning medans folk tar på och av masken med corona på händerna och masken. Masken skall kasseras efter 1 gång.

Enda mask som kan återbrukas är skyddsmask 90 och mask som finns inom bygghandeln som rengörs med bakteriedödandemedel.

• Redigerat 2020-10-30 17:42 av [Jimmy.L]
Staffan
2020-10-30 17:58
1

#29 Jimmy.L

Du får gärna fortsätta att ställa frågor till mig men diskussionen är som jag skrev i #27 avslutad för min del. Vi kommer inte längre. Jag har fått förmedla vad jag tycker och det räcker för mig.

Hoppas du får en fin kväll!

// Staffan

[Jimmy.L]
2020-10-30 18:08
2

Tråden låses och diskussion hänvisas till befintlig.

https://debatt.ifokus.se/discussion/1482682/bar-du-munskydd-utomhus

Använd gärna sökfunktionen innan ni postar nya trådar så vi slipper massa trådar om samma ämne.

Inlägget är låst för nya kommentarer