Debatt iFokus

Debatt

Etikettcorona
Läst 148 ggr
Hiddeniten
2020-11-14 12:02
0

Testas eller inte?

Efter vi läst om e friska som testade sig för att kunna gå på fest, hade vi en intressant diskussion i vängruppen. En av vännerna har symptom och hens läkare rådde hen att testa sig. Hen har några sjukdomar, som gör att hen hamnar i riskgruppen. Hen är pensionär och behöver alltså inte gå ut, till ett jobb.
Hen kan inte beställa hem ett testkit. Så om hen ska testas måste hen till vårdcentralen och då oroar sig hen för hur hen ska kunna ta sig dit på ett säkert sätt, då hen inte bör åka kollektivt och det är för långt att gå.
Hen har alltså inte testat sig och som hen sa: "vad händer om hen testar sig och får possitivt svar. Vad gör dem då?"
Hen sa också: "Om jag åker dit och blir testad och det inte är något, så har jag ju dels slösat med resurserna och dels utsatt mig för risken att få med mig det hem."
Hur skulle ni göra?

• Redigerat 2020-11-18 16:38 av [Jimmy.L]
  • Redigerat 2020-11-18 16:43 av [Göstage]
[Göstage]
2020-11-14 12:24
1

Kanske lugnast att stanna hemma och vara observant på symptomen.

Missuppfattade texten först, trodde att det var någon som skulle gå på fest.

• Redigerat 2020-11-14 12:44 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2020-11-14 13:07
0

Har man fått rådet av de n läkare att testa sig så ser jag inga problem att göra det.

[VSK]
2020-11-15 21:05
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#0:

Kan bara svara för Västmanlands landsting men skulle bli förvånad om detta inte gäller hela landet.

Jag har nyligen själv gjort ett egentest (i bilen) så därför vet jag om detta. När man gör beställningen för egentest (1177.se) men inte har egen bil så kan man få påsen utkörd. Detta kommer upp som info när man håller på med sin beställning av egentest. Står säkerligen nånstans utan att man behöver påbörja en beställning, så be din vän, eller om du kan, hjälp din vän med detta.

Så här ser påsen ut. (Att mitt körkort ligger i påsen beror på att de hämtade körkortet för att skanna in mig i system att jag är på plats) så om din vän får testpåsen hemkörd så måste vännen ha giltigt ID.

Sen rent krasst så är det faktiskt så här att provtagningar är bara giltiga så länge man inte utsatt sig för smittorisk (träffat folk i affären mm mm).

Egentest är absolut säkrare än provtagning där det finns massor med folk i väntrum mm.

Påse + instruktioner hur egentester går till på bilderna.

• Redigerat 2020-11-15 21:05 av [VSK]
[Göstage]
2020-11-18 10:34
2

Trots att samtliga 119 som steg ombord på kryssningsfartyget SeaDream 1 på Barbados presterade negativa prov för covid-19 testade sju passagerare och två ombordanställda positivt fem dagar in på kryssningen. Fartyget återvände till hamn och rederiet ställer in planerade kryssningar året ut.

När man återupptar kryssningarna kommer man att kräva fler negativa prov av samtliga som stiger ombord - ett var uppenbarligen otillräckligt, säger man från rederiet.

Källa

Hiddeniten
2021-01-10 17:50
0
Enligt uppgifter till GT har inlagda patienter på Sahlgrenska vägrat att ta ett covid-test – trots läkarnas uppmaningar. I grupper på sociala medier hetsas också fler att avstå testen med hänvisning till att de är en bluff.
Hiddeniten
2021-01-28 10:03
0

I aftonbkadets chat kan vi läsa detta:
"Sara Milstead
i går20:28

Kina inför PCR-tester för covid-19 i rektum i stället för svalget, enligt statsägda kanalen CCTV. Enligt kinesisk expertis är anala tester mer tillförlitliga när det gäller att detektera asymptomatiska patienter, då virusresterna stannar kvar längre i tarmen än i svalget. Testmetoden har hittills använts sparsamt på grund av den ansetts icke komfortabel, men ska nu införas mer storskaligt, meddelar kinesiska myndigheter."
Hur komfortabelt är det att få en tops uppstucken i näsan?
Tycker det är braatt göra detta för att hitta de asymptomatiska personerna