Nya satsningen Bulletin
- Redigerat 2023-08-03 08:34 av Fornöga
Intressant sajt, det postas flera länkar från den sajten här och hittills har dom varit bra. Sägs bli en betalsajt så småningom.
Med tanke på alla stjärnvärvningar hade jag stora förväntningar på bullen, och de tycker jag blev infriade vid första besöket. Det blir lite bekvämare att ha alla dessa husgudar samlade på en sajt- nu slipper man jaga runt efter dem på olika håll!
Expressens recension verkar lite avundsjuk, men viss beundran lyser dock igenom.

#1 Ah, visste inte att den var old news här. Hinner inte med att läsa allt och samtidigt försöka hålla huvudet kallt :)
#1 Synd, men inte oväntat om det går mot att bli betalsajt. Jag har inte de gängse betalningssätten på nätet, så jag hoppas i så fall att man kan betala via privatgiro.
#3: Vi är blixtsnabba här. 😁
Nä men den är klart intressant att läsa.

#5 Skönt, då slipper man göra allting själv… ;)
#6: Tycker jag inte hinner med ändå trots man surfar runt efter nyheter. 😎

#8 Ingen kan göra allting själv, det vet du ju så väl…:)
#9: Sant, tur Göstage postar mycket intressant med. 😊
Jag hinner inte med mer och 100 kronor i månaden för en fattigpensionär, som räknat ut att 7532 kronor knappt ens räcker till mat, el, vatten, renhållning (sopor), försäkringar, telefon och internet, finns inte.
Den ser annars ut att vara mycket läsvärd men jag får vara nöjd med det jag kan läsa "gratis" på nätet.
Det viktigaste finns ändå på iFokus.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#11 Passa på och njut av den så länge den är fri!😉
#7 Ja, det är lätt gjort att man tappar bort någon källa i mängden! 😊
När det gäller Bulletinen har det ju florerat en massa rykten, inte minst om finansieringen. Paulina Neuding skriver om detta i sin programförklaring. Där skriver hon också att "ekonomin baseras på framtida läsarintäkter", vilket kan vara en bekräftelse på att den kommer att betalspärras, helt eller delvis.
https://bulletin.nu/nyheter/all/detta-ar-bulletin-sveriges-nya-dagstidning
Politism.se - om Aftonbladet själv hade fått välja.
Bulletin: "Målet är att nöta ner de borgerliga väljarnas motstånd", "…"det ska bli obehagligt att följa hur långt de är beredda att gå för att lyckas."
Politism.se: "Politism.se sätter in nyheter i ett politiskt sammanhang och engagerar användarna i den aktuella debatten."---
Källa: Aftonbladet kultur respektive ledarsida (via RWU)
Bulletin verkar lovande, anser jag.
Många kloka och kunniga personer deltar i Bulletin. Det skänker hopp och jag önskar dem all framgång! 👍 🏆
Även i Det Goda Samhället finns flera kloka och kunniga skribenter. 👍🏆
https://detgodasamhallet.com/
- Redigerat 2020-12-23 11:50 av [[eskils_]]
#16 Ja, DGS har mycket läsvärt (även om jag upplever startsidan som lite "plottrig".) Just nu väntar jag med viss spänning på Mohamed Omars fristående sajt "Svenska högtider".
- Redigerat 2020-12-23 13:53 av [Göstage]
Vanlig media lär nog använda Bulletin som källa när dom kommer med intressanta artiklar..
Enligt Dagens Opinion skall Bulletinen finansieras med månadsprenumerationer á 99:-.
Ännu en positiv medianyhet: Dan Korn blir ny Medarbetare på Nyheter Idag.
Surt, sa räven.
#21: Bortförklaring för att Aftonbladet är mesiga många gånger?
#21 För det första så anser jag att det är alldeles för tidigt att såga Bulletin.
För det andra:
Även om Djurgården vinner SM-guld så lär AIK-klacken aldrig någonsin tycka: "Det gjorde Djurgården f-n i mig bra!"
- Redigerat 2020-12-25 10:17 av [Hayabusa]
Om Bulletins prenuumerationstjänster:
"Eftersom tidningen står fri från särintressen och finansieras av läsarna kommer en betalvägg att sättas upp om ett par veckor. En Standard-prenumeration på Bulletin kostar 100 kronor i månaden, medan Plus-prenumerationen, som ger tillgång till podcasts och möjlighet att delta i våra seminarier, kostar 250 kronor per månad. Fram till början av januari är Bulletin däremot öppen för alla att läsa, då vi vill ge så många som möjlig ett smakprov, så att ni själva kan bilda er egen uppfattning."---
- Redigerat 2020-12-25 15:17 av [Göstage]
#25 Låset togs bort senare.
https://bulletin.nu/ledare/all/gor-din-plikt-krav-din-ratt-eller
Författaren Ola Sandstig i en intervju på Ledarsidorna om sina förväntningar på Bulletin:
"Jag tycker någonstans att det alltid är bra med nya medier, men jag har ingen aning här. Vad jag har förstått så är det i grunden lite politiskt, eller hur är det? Jag vet inte, ska det bli en Neo (borgerlig tidskrift som existerade 2006-2015, reds anm), eller vad ska det bli?
Jag välkomnar allt, på vänstersidan har de ju ETC. Finns Ordfront och Arena kvar? Det finns några tankesmedjor också, så det är naturligt att det kommer något på högersidan… Vad kallas det, TAN-media sa någon! Jag vet inte. Det är svårt att sätta namn på.
Men samtidigt är det ju lite samma gamla jävla namn som florerar på de här medierna. Vi kommer känna igen dem, ledarskribenter från SvD, namn man sett tidigare. Vad jag kanske saknar i den typen av tidning är ju reportaget, det som är på plats. Det blir mycket tankeartiklar i essäformat. Kvartal består ju mest av det, till exempel. Jag kan sakna reportaget där man går ut och skitar ner sig och gör gräv.
Det är väl det som slog mig när jag såg Bulletin, att det blir en enda stor fet jävla ledarsida där samma skribenter skriver det de skrivit förut.
Jag hoppas de försöker göra journalistik från grunden, plockar sånt som inte var känt, och är på plats lite där det händer, så man inte bara sitter hemma i lägenheterna och villorna och tänker. Men man får väl se vad som händer där."---
https://ledarsidorna.se/2021/01/vad-ar-statusen-for-begreppet-apatiska-flyktingbarn-idag/
- Redigerat 2021-01-03 08:15 av [Göstage]
Samtidigt som Bulletin trålat till sig många debattörer med huvudsakligen konservativ profil har det medfört en del rörelser på andra håll på nätplattformarna. Dan Korn har således knutits till Nyheter Idag, och GP, som mist ett par tunga gästkrönikörer till Bulletin, har utökat med nya, bland annat den här på debatt ofta förekommande Henrik Jönsson.
Paulina Neuding lämnar chefskapet redan efter två månader. Ivar Arpi tar över. Neuding skall istället koncentrera sig på den internationella bevakningen.
- Redigerat 2021-02-12 16:11 av [Göstage]
#30 Låt läsarna avgöra Bulletins öde, säger jag.
Själv läser jag vad jag vill - inte vad andra vill att jag ska läsa. Och, jo - jag är fullt kapabel att avgöra det och ta egna beslut.
#31 Vafalls- obstruerar du mot statsapparaten? Visa nu samhällsansvar genom att läsa Dagens ETC!
- Redigerat 2021-02-26 09:23 av [Göstage]
#32 Du har rätt, givetvis - Dagens ETC, den enda bulletin man behöver.
Fruktar husrannsakan från Kamrat Vänster…
#33 Skeden i vacker (vänster) hand: utmärkt! 👍😉
Har ETC betalat tillbaka dom 8 miljoner kr som dom fuskade till sig av presstödet?
#35 Man har nog bara inte hittat kontonumret…🤷♀️😉
- Redigerat 2021-02-26 09:55 av [Göstage]
Dålig stämning på redaktionen?
#37: Tråkigt.
#38 Ja, det har nog blivit för många starka viljor samlade på ett ställe under kort tid. Hoppas att de rider ut stormen!
#39: Interna bråk är aldrig bra.
Kolumn i Svenska Dagbladet (antar att det är betalvägg). Kommer att tänka på när Bert Karlsson och Ian Wachtmeister ledde Ny demokrati på 90-talet. (De som dansade en mandatperiod, sedan åkte de ur riksdagen med ett brak 1994 och återkom aldrig mer.)
"Sajten Bulletin startade med buller och bång i december och lyckades rekrytera några av de främsta opinionsbildarna på högerkanten, som Paulina Neuding, Alice Teodorescu Måwe, Per Gudmundson och Ivar Arpi. Tongivande bland ägarna var nationalekonomen Tino Sanandaji – som tidigare gett ut boken 'Massutmaning', om problem med invandringen – och entreprenören Pontus Tholin.
Enligt chefredaktören Paulina Neuding skulle Bulletin bli en dagstidning med New York Times och Wall Street Journal som inspirationskällor. Sedan starten har vi dock nåtts av fler och fler tecken på att allt inte stod rätt till. Neuding avgick efter mindre än två månader och sedan kom det fram att en del av sajtens nyhetstexter var plagierade. Till slut avslöjade tidningen Journalisten vad som hänt bakom kulisserna.
Bulletins vd Pontus Tholin ska ha publicerat en krönika utan utgivaren Paulina Neudings vetskap och sedan försökt övertala henne att återpublicera den. Tino Sanandaji ska ha desavouerat tidningens journalister både på personalmöten och i offentligheten. Och på ett digitalt stormöte stängde ordföranden Atta Tarki av både Teodorescu Måwes och Arpis mikrofoner när de försökte prata om vad som hänt."
"En ägare behöver inte vara expert på mediebranschen, men behöver i så fall vara bra på att lyssna och omge sig med människor med kunskap. Många av Bulletins Medarbetare har visserligen lång medieerfarenhet, men främst av opinionsjournalistik. En avgörande sak har redaktionen i alla fall visat prov på så här långt: integritet. En vd som inte förstår att uppskatta det har inget i den publicistiska delen av mediebranschen att göra.
En slutsats av Bulletinhärvan är att ägarnas nedlåtande syn på gammelmedier fått dem att underskatta värdet av publicistiken. Av de mejl som Journalisten publicerat framgår att bolagets vd inte verkar ha förstått vare sig utgivarskapet eller den svenska grundlagen."
https://www.svd.se/bulletin-behover-mer-an-opinionsjournalistik
#42: Finns det någon redaktion som inte gått igenom bråk? Expressen, Aftonbladet, SVT, Sveriges radio. Även vänstersmörjan har haft internet bråk.
Den första (?) låsta artikeln på Bulletin har nu dykt upp, två månader senare än "utlovat". Det lär bli fler...
När det gäller Tino Sanandaji och Ivar Arpi får jag ändå säga att jag tror mer på Arpi. Sanandaji verkar inte ha haft koll på lagstiftningen enligt länkad artikel i tidningen Journalisten.
Kom åt artikeln i morse, men nu verkar den vara låst.
https://www.journalisten.se/nyheter/bulletins-agare-ljog-personalen
#44 Artikellåset borttaget.
Kommentar av tryckfrihetsexperten Nils Funcke
"Struktur, ordning, ansvar och tydlig delegering det är uppenbarligen vad Bulletin behöver för att återfå styrfarten.
En bra början vore att ansöka om ett utgivningsbevis.
Allt från professorer, journalister, företrädare för branschorganisationer till ledarskribenter har utgått ifrån att det finns en utgivare för Bulletin. Själva lever de också i tron att de har en utgivare. På webbplatsen anges att Paulina Neuding är ansvarig utgivare.
Men det är fel. Webbplatsen saknar utgivningsbevis och dess rättsliga status blir den samma som för vilken webbplats som helst. Det är inget fel att driva en webbplats utanför yttrandefrihetsgrundlagarna om det är ett medvetet val och att medarbetarna och läsarna inte förespeglas något annat.
Men utan utgivningsbevis faller åtskilliga av grundbultarna i det tryckfrihetsrättsliga systemet bort. Ensamansvaret gäller inte vilket innebär att varje skribent kan hållas ansvarig för sina texter vid en rättslig prövning. Vd och styrelse kan bli medansvariga för bland annat förtal och upphovsrättsintrång enligt lagen om elektroniska anslagstavlor.
Bulletins rättsliga status innebär att skyddet för uppgiftslämnare är svagt. Meddelarskyddet med sitt efterforskningsförbud faller bort."
https://www.dagensmedia.se/opinion/debatt/bulletin-lever-i-tron-att-de-har-en-utgivare/
Thomas Gür lämnar Bulletin, och projektets överlevnad blir en alltmer öppen fråga.
Johannes Nilsson skriver på Ledarsidorna.se att en av orsakerna bakom Bulletins kris är att man överskattat "stjärntyckarna". Deras epok kan ha nått sitt slut, resonerar Nilsson.
"Den reklam som en gång var så lönsam har konkurrerats ut av Facebooks och Googles reklammodeller, som är både billigare och mer effektiva än reklamplats i en tidning. Att ge bort innehåll gratis var inte längre en fungerande modell, vilket gratistidningen Metro tydligt demonstrerade genom att kollapsa och lägga ned.
Medierna måste börja ta betalt av sina kunder igen, och metoden blev betalväggen, som stängde in allt mer av innehållet mot slutet av 10-talet. Detta raserar den tyckonomiska logik som fört tyckonomerna till debattens centrum genom delningar och klick. Texter som ligger bakom betalvägg kan inte bli virala, och ännu ett skifte i textproduktionen börjar ta form. Att locka till köp kräver något annat än att locka till delningar på sociala medier.
Rena åsikter är nämligen när det kommer till kritan något oerhört vanligt och banalt. Alla har en åsikt, och många är beredda att dela med sig av den helt gratis enbart för att få den spridd. Ledar- och kultursidornas tyckonomer verkar under andra villkor. De är avlönade av mediebolag med det yttersta syftet att skapa mervärde för arbetsgivaren, vilket har sina konsekvenser."---
"Det har, som bekant, gått så illa som det kan gå på nästan alla sätt som tänkas kan. Men även om vi bortser från de interna konflikter som getts offentlighet, var Bulletin att betrakta som död vid ankomst redan när den lanserades, av den enkla anledningen att sajten dominerades av opinionsmaterial från de värvade stjärntyckarna. Gott om karuseller, men i takt med att tiden gick uppenbarade sig fortfarande ingen gunga. Nyhetsdelen bestod till överväldigande del av TT-material och vissa rena plankningar, – vilket blev en utlösande faktor för den konflikt som sedan kom att utspelas inför öppen ridå."---
Ja, att värva ihop ett "All Star Team" utan att bygga det kring lagkänsla kan nog ha sina risker…🤔
- Redigerat 2021-03-21 08:59 av [Göstage]
Ivar Arpi och Alice Teodorescu Måwe lämnar Bulletin, som verkar befinna sig i fritt fall. Tur att man inte prenumererat…
- Redigerat 2021-03-22 11:27 av [Göstage]
Pontus Tholin, vd för tidningen Bulletin, avgår den 6 april, rapporterar tidningen Journalisten.
Tholin har meddelat personalen i ett internt meddelande. Där välkomnar han samtidigt redaktionsledningens beslut att säga upp sig.
“Faktum är att vi såväl godtar som välkomnar de uppsägningar som kommit in, då de möjliggör den reboot av Bulletin som både vi, merparten av läsarna och förhoppningsvis alla ni som är kvar önskar realisera”, skriver Pontus Tholin i meddelandet.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/bulletins-vd-avgaar.DOyb7yJ4d
#51 Den uppsägningen kom nog försent.
Diskussion i Studio Ett.
https://sverigesradio.se/artikel/skribenter-och-chefredaktor-lamnar-bulletin
"Bulletin har skadat tilltron till publicistisk verksamhet", skriver Nils Funcke, yttrandefrihetsexpert.
Bulletin gör publiceringsupphåll, men verksamheten återupptas "när handlingarna registrerats hos berörda myndigheter", kan man läsa på hemsidan. Frågan är kanske om de sticker upp huvudet igen, i rådande snålblåst?
- Redigerat 2021-03-24 08:20 av [Göstage]
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Gränslöst möter Thomas Gür:
Thomas tar upp en del intressanta vinklar, tycker jag. Det är inga lätta ämne och hel del att smälta, men väl värt att lyssna på.
#58 Gür brukar ha intressanta synpunkter, så det var synd att Bulletin inte blev en plattform. Men 1:17 är ett mastigt format för den tålamodsbefriade, som undertecknad…
- Redigerat 2021-03-24 08:58 av [Göstage]
#59 Stämmer, ett 77 minuter långt avsnitt är en hel del att ta in. Särskilt med tanke på de saker som Gür tar upp, det är rätt komplicerade ämne.
48 sekunder Thomas Gür :)
#61 Nu börjar det likna något! 😉
Johan Byegård tar jag inte på allvar….
Per Gudmundson tar över som ansvarig utgivare på Bulletin.
#64 Noterar då och då jag-tar-inte-på-allvar-argumentet från dig. Skulle du kunna nämna några meningsmotståndare du respekterar, även om du inte delar deras åsikter?
#66: Vem tusan är Johan Byegård?
#67 En twittrande och nätdebatterande gräsrot.
#68: Läste just på hans Twitter där han angriper Jimmie för att denna inte vill skänka vaccin. En dåre som förvarar biståndsministern som vill ge bort vårt vaccin. Är han med en MP- mupp. Fått nog av idioter som vill skänka bort vaccin Sverige först sen kan man fundera på andra länder.
#66 Absolut. Jimmie Åkesson, Kjell-Olof Feldt, Per Gahrton, Jan Emanuel Johansson, Widar Andersson, Ebba Busch…
#67 Johan Byegård är en vänstergubbe som skriver raljerande tweets.
Twitter är inget forum för debatt och diskussion utan snarare en sandlåda.
Byegård bor i en bostadsrätt värd 4,5 miljoner, kör en BMW 320 Touring (2016, 124 gr CO2/km).
https://www.merinfo.se/person/G%C3%B6teborg/Johan-Martin-Byeg%C3%A5rd-1961/bobyr-239ie
Bulletins ägare plockar in en verkligt ärrad veteran som t.f. ansvarig utgivare. Andrew Rosenthal, 65, under elva år redaktör för The New York Times ledarsida tar plats bakom skrivbordet.
- Redigerat 2021-04-07 21:20 av [Göstage]
Ur DN, antar att det är betalvägg. Undrar själv mest om denne Sanandaji har rätt kompetens för att driva en tidning, med tanke på vad de erfarna publicister som lämnat skutan säger. (Tror fortfarande mer på dem än på Sanandaji, som inte ens verkar ha haft koll på vilka lagar som gäller denna typ av verksamhet.)
Men att träna engelska är väl aldrig fel, i vår globaliserade värld.
"Tidningen hade en enormt uppslitande konflikt där opinionsskribenter försökte styra tidningen. Då ska vi göra om det och lära oss av våra erfarenheter och misstag, säger Bulletins delägare tillika medgrundare Tino Sanandaji, som beskriver Rosenthal som 'exceptionellt intelligent och kunnig'.Han kan så mycket att man häpnar. Han kan träna våra journalister i engelska, göra manualer, ge dem kurser, skapa strukturer och ett 'newsroom'."
"En lärdom som Tino Sanandaji säger sig ha dragit av allt detta är att det krävs en erfaren ”outsider” för att åstadkomma den förändring han vill se i den svenska mediefloran."
https://www.dn.se/kultur/tidigare-new-york-times-journalist-tar-over-bulletin/
- Redigerat 2021-04-08 05:05 av kamera0710
Mer som är intressant om Bullens senaste förvärv av Medarbetare.
"Expressen har varit i kontakt med en person som tidigare arbetat på New York Times som är en av de som Bulletin försökt rekrytera.
Meddelandet skickades av ECA Partners, den amerikanska rekryteringsfirma som drivs av Bulletins styrelseordförande Atta Tarki.
En person som arbetar för Tarkis firma skriver att ECA 'anlitats för att aktivt rekrytera en ställföreträdande chefredaktör' som ska jobba i två till tre månader.
Vidare skriver man:
'Vi prioriterar kandidater med erfarenhet från New York Times och ett fåtal andra ledande USA-baserade publikationer. Vår klient tror att någon med din erfarenhet kan tillföra värdefull kunskap och oerhört värde till deras organisation jämfört med lokala kandidater.'"
"ECA:s rekryterare skriver att Bulletin lanserades den 22 december och 'inom en månad erkändes som en av de mest framgångsrika tidningslanseringarna i modern svensk historia'.
Mindre än två månader efter lanseringen förlorade Bulletin sin första chefredaktör, när Paulina Neuding slutade.
Några veckor senare publicerades ett öppet brev signerat av bland andra hennes efterträdare Ivar Arpi, kulturchefen Fredrik Ekelund/Marisol M, tidningens politiska chef Alice Teodorescu Måwe, samt ledarskribenten Susanna Birgersson där de meddelade att de säger upp sig.
Kaoset på Bulletins redaktion, och friktionen mellan dem och tidningens ägare har Expressen rapporterat om vid flera tillfällen och har kunnat publicera en ljudfil från det redaktionsmöte där Atta Tarki anklagas för att vara 'en jävla diktator' av Alice Teodorescu Måwe."
https://www.expressen.se/dinapengar/aggressiva-kampanjen-bakom-bulletins-ny-times-varvning/
Uppmärksamheten i USA är tydligen stort kring värvningen av Rosenthal.
#74 "All vår början bliver svår" :)
Rent generellt så tycker jag nog att det är rimligt att Bulletin får chansen att visa vad den kan bli. Och blir det inget vettigt så kommer den att gå i graven, svårare ör det inte.
Viss medias (och andras) skadeglädje känns lite barnslig.
Erik Helmersson i DN:
"Ny chefredaktör. Ny nyhetschef. Ny vd. Ny ansvarig utgivare. Snart ny kulturchef. Nya journalister. Snart har Bulletin bytt ut allt som inte är fastskruvat – utom Tino Sanandaji. Det är annars ett byte som skulle kunna göra verklig skillnad."
https://www.dn.se/ledare/erik-helmerson-vet-den-nye-chefen-ens-vad-bulletin-ar/
#75 Bulletin kan i alla fall känna sig belåtna med att de engagerar - konkurrenter avlyssnar möten och vänstern önskar inget högre än att projektet skall misslyckas. Tänk om ingen brydde sig, så tråkigt det skulle vara - för alla parter…😉
#77 Precis. "De andra" (dvs DN m. fl.) verkar så oerhört brydda över vad Bulletin gör eller inte gör, istället för att fokusera på sin egen blaska. Om "de" nu är så överlägset bäst vad det gäller journalistik, vetenskap, sanning etc. så har de inget att frukta av Bulletin. Nu förefaller det faktiskt vara tvärtom.
Expressen rynkar fisförnämt på näsan åt Bulletin, men de drar sig inte från att ta del av deras nyheter som de själva inte förmått gräva fram.
""Tidigare hemligstämplade dokument som Bulletins ledarsida har tagit del av…" står det i den citerade Bullenartikeln - är det den amerikanske t.f. chefredaktören som haft lite att bjuda på redan?😉
- Redigerat 2021-04-10 12:24 av [Göstage]
#80 Ja, jag säger då det…
Bulletin har tappat en del tunga namn som Medarbetare, men nu har man värvat Hanif Bali och Alexander Bard, knappast två som brukar sitta stillsamt i båten...
Samtidigt har man nu börjat prenumerantlåsa en del artiklar, något som man ju redan tidigare aviserat.
#82: Intressanta värvningar.
Bulletin verkar ha gjort betalartiklar mer till regel än undantag nu, inklusive att allt fler artiklar som först går att läsa förses med hänglås. Det innebär att länkar i stort sett blir värdelösa, säkrast då att citera bitar som man anser vara av värde.
Förfarandet med fördröjd låsning gäller för övrigt även andra sajter, bland annat Expressen.
- Redigerat 2021-04-27 10:37 av [Göstage]
Ivar Arpi drar vidare på egen hand. Verkar lovande, men sannolikt belagd med prenumerantionskostnad.
"Inte för att låta som att jag just läst en grundkurs i filosofi, men vad är ens en dagstidning utan sin fysiska manifestation? En samling skribenter med en gemensam logga. Det är inte på det viset många av oss läser nyheterna längre. Vi scrollar flödena och följer i övrigt enskilda skribenter som vi litar på, oavsett vilken lagtröja de för tillfället har på sig."---
"Här kan jag tala direkt till er läsare, bortom algoritmernas makt, utan mellanhänder eller filter, och utan blinkande annonser.
Märkligt nog är interaktionen med läsare något som journalister har blivit allt räddare för på senare år. Kanske för att mediefolket har blivit som en egen kast i samhället, som snarare bekymrar sig om anseendet de har hos varandra, än vad vanligt folk tycker. Mannen på gatan uppfattas som ett hot, och kommer kritik kallas avsändarna ofta nättroll, trollarméer och hatsvansar. Personligen har dialogen med läsare alltid varit något av det som motiverat mig mest, om det så är när man träffar någon på Ica, på tåget eller får ett mejl. Min tanke är att använda den här plattformen för att komma närmare er läsare."---
"Det finns även rent politiska skäl att välja just Substack. Det är ingen hemlighet att Twitter, Facebook, Youtube och även Patreon har utvecklats i en mer repressiv riktning. I synnerhet har profiler på högerkanten blivit deplattformerade och avmonetariserade. Att en liten klick techföretag i dag kan bestämma över vem som får säga vad, utan nämnvärd möjlighet för berörda att överklaga, är inte riktigt vad många hoppades på med internet. Deras plattformar, deras regler, säger en del."---
"Det svenska samhället förändras i rasande fart och det måste skildras utan skygglappar. Och utan lojalitet mot något läger eller någon dogm. Det är vad jag kommer att försöka leverera här."---
- Redigerat 2021-05-03 15:26 av [Göstage]
#85 Adjö blogg, välkommen Substack?
#50 Alice Teodorescu Måwe ny kolumnist på Expressen.
- Redigerat 2021-05-16 07:16 av [Göstage]
Mats Skogkär knuten till Bulletin. Vettigt- han är för bra för att gå på lösdrift...
Nyhetssajten Bulletin skakas av ett nytt avhopp.
Annika Borg, 56, politisk chefredaktör, har i det tysta hoppat av efter drygt en månad på posten.
– Det stämmer att Annika Borg har sagt upp sig på ledarsidan, bekräftar Tino Sanandaji, en av Bulletins ägare.
#89 Det var en snabb karriär, men kanske inte alldeles oväntat.
Men spela fotboll, det kan dom! 😉
Henrik Jönsson ansluter till Bulletins kulturredaktion.
#92: Spännande. Hoppas dom nu får ordning på sajten.
Kommer allt mer att tänka på Ola Sandstigs ord om "en fet jävla ledarsida". Men visst, det är väl inget fel att ägna sig åt åsikter och tyckande. Men är det att jämföra med New York Times?
#92 Det är bra, jag lyssnar gärna på Henrik. Vettiga åsikter och resonemang.
Ser att prenumerationspriset är 99 kr i månaden. Tycker de skulle kunna visa lite större respekt för andras intelligens och ta 100 kr jämnt, även om 99 kanske LÅTER mycket billigare. (Brukar när jag besöker antikvariat berömma dem för att de skippar detta och prissätter med jämna tior och hundralappar.)
#96 Visst är det ett gammalt och lite tramsigt "trick" vad det gäller prissättning, men med det sagt - det verkar vara kutym bland (alla?) digitala prenumerationer. Dvs ett pris som slutar på en 9:a som 29,- , 59,- , 79,-, 99,- , 109,- , 119,- osv.
#96: Jag tycker det är värre när nyhetsmedia tar ut 1 kr och man måste själv säga upp prenumerationen för att inte drabbas av fullt pris.
#98 Ja, det finns gott om bondfångeri i den branschen.
Paulina Neuding är tillbaka på SvD:s ledarsida. Tyvärr innebär det väl att mycket av det hon kommer att skriva hamnar bakom betalmur,
Mikael Jalving, känd för alla läsare av Jyllands-Posten, är ny Medarbetare på Bulletin.
" – I Sverige har vänsterkanten en större kontroll över opinionen än i Danmark. I Danmark finns det en större diversitet, mer mångfald, i den politiska debatten", säger Mikael Jalving till Bulletin.
- Redigerat 2021-06-28 08:47 av [Göstage]
#101: Intressant val.
#102 Ja, Jalving brukar vara såväl underhållande som klarsynt och mycket insatt i svenska förhållanden.
Kanske har Bulletin börjat hitta rätt efter klavertrampen i början av sin tillvaro?
- Redigerat 2021-06-28 08:58 av [Göstage]
#103: Ja man får hoppas att dom hittar rätt nu.
Är tidningen på fallrepet, när det nu talas om rekonstruktion?
"Under fredag eftermiddag florerade ett internmeddelande där en av grundarna och första vd, Pontus Tholin, berättade att Bulletin ska lämna in en ansökan om rekonstruktion till Stockholms tingsrätt.
Han skriver:
'Nu hoppas jag att vi ägare så snabbt som möjligt ska kunna finna en rekonstruktör som är villig att ta sig an uppdraget'.
Enligt Tino Sanandaji är inget beslut om att gå i rekonstruktion fattat."
#105 Ja, det har säkert inte varit någon billig historia, och de skrämde nog bort många prenumeranter när de tappade flera av de tyngsta namnen på ett tidigt stadium. Hur mycket de fått i avgångsvederlag vet bara de inblandade.
- Redigerat 2021-09-26 08:42 av [Göstage]
#105 Bulletins styrelseordförande förnekar att begäran om rekonstruktion är inlämnad. Enligt honom är det en uppgift som DN och Dagens Opinion spritt baserade på uppgifter från en tidigare ägare och styrelseledamot.
Oj då! Dottern till personen en bok handlar om recenserar den i Bulletin.
#108 Tveksam publicistik.
Ur Expressen (betalartikel):
"Expressen har tagit del av Bulletins ansökan om mediestöd från maj. Där framgår också att Bulletin räknat med att få bidrag. Utan bidrag skulle tidningen 'inte ha erhållit tillräckligt kapital för att kunna starta'. Efter sex månaders utgivning har Bulletin 10 000 betalande prenumeranter, och i dag över 11 000, men kommer trots det 'inte uppnå kostnadstäckning förrän möjligen en bra bit in på 2022'."
"Enligt uppgifter Expressen tagit del av så ligger kostnaderna för Bulletin skyhögt över både intäkter och startkapital – i runda slängar 45 miljoner kronor för helåret. Det är 30 miljoner kronor mer än intäkterna som ligger runt 13 miljoner kronor, och 40 miljoner mer än det uppgivna startkapitalet på fem miljoner kronor."
Men vi får väl se vad som händer.
#111 Känns nog skönt för Bulletin med Expressens kollegiala omsorg för dem. Men: saker och ting "uppges", "flera källor" som Expressen talat med, "enligt uppgifter Expressen tagit del av" - var det inte den typen av journalistik som msm brukade kalla för tendentiös?
- Redigerat 2021-10-14 11:59 av [Göstage]
Ja, Expressen kanske har fel. Det lär väl visa sig.
#113 Ja, vi får se. Bulletin är ett spännande tillskott i mediavärlden som förstås skall granskas och mycket verkar ju ha fungerat illa vid etableringen- men Expressen är kanske inte någon oberoende betraktare i sammanhanget.
#111 & #112
Det blir ju närmast självironi när man tvingas betala Expressen för att läsa den artikeln :)
Bortsett ifrån det så är det knappast någon sensationell nyhet att nyhetsmedier har en svår sits, rent allmänt, vad det gäller ekonomin.
Ja, såvida vi inte pratar om Statstelevision & Statsradio. Då kan man t om köpa in en film av en förbrytare och dessutom visa upp den.
Väntar bara på foldern i brevlådan som uppmanar till att fortbilda sig framför TV-skärmen. På rätt kanal och tid, givetvis.
Även Expressen har haft ekonomiska problem så dom borde vara dom sista som yttrar sig.
#116 Ja, men om jag minns rätt så delade väl staten ut 500 miljoner i stöd till nyhetsmedier? Kanske tog Expressen emot någon krona eller två?
Expressen ägs av Bonnier, som har tillgångar på mer än 14 miljarder SEK.
Styrelseordförande Erik Haegerstrand bor på Djursholm i en villa värd c:a 19 miljoner.
Så, ja…
Hur ser då Bonniers nyckeltal ut? Jo, så här:
Nyckeltal 2020-12:
Omsättning 22 562 tkr
Res. e. fin -258 816 tkr
Årets resultat -161 453 tkr
Om vi nu ska prata kostnader och intäkter.
En del av den statliga mediakakan kan nog vara räddad för Expressen vad det verkar, medan Bulletin väl får fortsätta att klara sig på egen hand.
Expressen har inget driftstöd detta år. (Därmed inte sagt att det är en bra tidning.) Men en del andra Bonniertidningar har tillkommit de senaste åren, bland annat Sydsvenskan.
För att återknyta till de 500 miljonerna som jag nämner i #117:
"Beviljade stöd för utgivning av tryckta allmänna nyhetstidningar med
anledning av spridningen av sjukdomen covid-19"
Expressen fick knappt 6 miljoner. Av de tidningar som ägs av Bonnier var det en rad som fick ta del av den kakan. Bl a de bidrag som söktes av Bonnier News Local AB (24 st).
PS Bonnier News Local AB ingår i Bonnierkoncernen.
#121 Ok, hade missat att det fanns coronastöd också till medier.
Mediekriget mellan Expressen och Bulletin fortsätter. Expressen uppger att Bulletin anlitar en dömd trippelmördare för att "utreda personal", något som tidningens VD förnekar. Solkig historia.
#124: Expressen anlitar AFA/Expo så jag förstår inte skillnaden om uppgifterna stämmer.
#125 Nej, och det är säkert inte otänkbart att Expressens samarbetspartners agerar "spioner" i fallet Bulletin. Dock har jag förtroende för reportern Anna Gullberg, som ju är känd från andra sammanhang. (Sedan verkar Bulletin väl vara en soppa bakom kulisserna, annars skulle inte så många bra skribenter dra iväg.)
#126: Absolut har dom problem som bör lösas, men lite märkligt att Expressen pekar med hela handen mot en konkurrent samtidigt som dom gör samma fel.
#127 Ja, deras strid mot Bulletin har ju sina uppenbara skäl- det är ju en svår konkurrent. Kommunikationen mellan Expo och Expressen känner vi ju till sedan länge…
I andra sammanhang, när det gäller marknadsföring/försäljning osv, så finns det några oskrivna regler. En av dem är att aldrig kritisera eller smutskasta en konkurrent för att själv framstå som bättre.
Man pratar helt enkelt inte om en konkurrents eventuella problem, även om de är sanna.
#129 Ja, man kunde ju väl önska att det vore det samma inom media, men de upplever sig nog drivna av något slags "ädelt" syfte…🙄
Sedan finns det, som OT, förvisso även en del andra branscher där man gladeligen "kastar skit" på varandra- en sådan är kabelTV-bolagen, där man hellre pratar ner en konkurrent än framhäver den egna kompetensen. Det räcker med en halv minut så kommer man in på de andras svagheter, och det rör sig om stora aktörer som gör så.
- Redigerat 2021-10-19 10:00 av [Göstage]
#130 Jodå, det där är en taktik som används. Förutom att jag ser det som oseriöst så finns det dessvärre nog de konsumenter som sväljer det.
Är man lite vaken och tänker till en del, så inser man hur tokigt det är.
Samt att det faktiskt blir som att säljande part delvis idiotförklarar den eventuella kunden.
"Jaså, du använder X? Då förstår jag att du är missnöjd, men varför valde du dem? Du vet väl att vi är sååå mkt bättre på A, B och C?
Dessutom känner du väl till att X har bekymmer med D? Jaså, inte det…"
Vilket gör att kunden börjar vackla och tänka "oj, vilken blunder jag har gjort". För att inte framstå som lite dum & ovetande så är det bäst att jag byter till något riktigt bra.
Att Expressen tar Bulletins intäkter/utgifter för att, tänker jag, få läsare av Bulletin att "hoppa av" och gå över till att bli Premiumkund hos Expressen är uselt agerande.
Som om det vore mer ädelt och renhårigt att pengar hamnade i Bonniers fickor?
Vi ser liknande agerande hos andra aktörer som kritiserar kollegor/konkurrenter för att ta betalt medan de själv gör likadant. Fast då är det ju för ett gott syfte, när du ger pengar till mig.
Tycker det är vettigt att medier också granskar medier. Skulle gärna se mer av det. Saknar programmet Vår grundade mening som en gång gick i P1. Där hade de resurser och kunde göra riktigt intressanta reportage. Sedan märkte man tyvärr att resurserna minskades och programmet blev sämre.
#133 Ja, men jag hade önskat att de hade mer resurser. Ofta tycker jag att det blir ganska ytligt.
#132 "Tycker det är vettigt att medier också granskar medier."
Kanske det, men i fallet med Expressen vs Bulletin är det bra att hålla i minnet att de även är konkurrenter. De fajtas om kundernas pengar och inte nödvändigtvis om kundernas intresse för god journalistik.
Jag hade föredragit om granskningen hade gjorts av någon som är oberoende. P1? Tja, om det är någon som har finansiella resurser så är det väl PS?
#135 Ja, PS har resurser och jag skulle gärna se att de satsas mer på mediegranskning. Mediemagasinet som gick i SVT några år (nedlagt sedan 10-15 år, Ola Sandstig var programledare en säsong) tvekade ju inte att även granska PS. Bland annat drog de ner byxorna ganska rejält på UG och avslöjade några hårdvinklade reportage.
En debatt på Publicistklubben följde, den kan höras via länken.
#136-137 Vad man än tycker om Bulletin m. fl så är det ett faktum att ingen MÅSTE läsa eller lyssna på dem. Låt läsarna själv få avgöra vad de vill läsa och vad de finner intressant.
Till skillnad från PS där jag inte har något val, när det gäller finansieringen.
En kommentar på twitter, likt den som Mattias Svensson gör, blir enbart trams. Som om det fanns "korrekt och god media" och "annan media" där twittrare som Svensson då kan avgöra skillnaden åt oss övriga.
Just det - "åt oss".
"Läs inte den där publikationen, den är inte bra för dig."
"Jag har en mycket bättre, en ÄKTA sådan. Sanning och kvalitet"
Twitter är en ordentlig sandlåda som präglas av raljerade trams. Det kan man kalla en såpa, om något.
#138 Mattias Svensson är liberal ut i fingerspetsarna. Så jag tror att han instämmer i att folk ska få läsa vad de vill.
#139 Aha, så det vara bara som så att det kliade i Svenssons fingrar och han kände sig tvungen att raljera lite?
Det är som de där typerna som alltid måste pladdra på biograferna. Att låta var & en se filmen i lugn och ro, nej det går bara inte.
"Som såpa får man ändå medge att Twitter fortsätter att leverera"
#140 Eller uttryckt på annat sätt: Som liberal använde han sin yttrandefrihet och tyckte till, utan att på något sätt vilja inskränka på andras rätt att tycka till/yttra sig/läsa vad de vill.
Sedan kan jag hålla med om att det är bra om folk är tysta i en biosalong.
#142 Jodå, men raljerar man på Twitter så kan vi nog utgå ifrån att det är uppmärksamhet och bekräftelse man söker.
Som sagt, det är mest trams och såpa på Twitter.
- Redigerat 2021-10-19 21:07 av [Hayabusa]
#124 ff Bulletins vd pudlar och tar på sig det fulla ansvaret för att en viss person blivit förknippad med nättidningen.
"Mitt hastiga beslut att bjuda med en morddömd jurist till bolagsstämman fattade jag mot bättre vetande. Det var ogenomtänkt och har skadat vår tidning. Min bristande erfarenhet av liknande situationer gjorde att jag fattade ett dumt beslut, baserat på en syn som många inte håller med om. Jag inser nu att jag därmed tvingat min personliga moral på andra på ett sätt som skadat dem, och för det vill jag utan förbehåll be om förlåtelse.
Jag är ledsen över den smärta mina beslut orsakat bland annat Medarbetare, läsare, deltagarna på mötet och andra som tagit åt sig."---
Kassan uppges vara nästintill tom hos nyhetssajten Bulletin. När mediestödsnämnden nu presenterar vilka redaktioner som tilldelats redaktionsstöd finns heller inte Bulletin med.
https://www.svt.se/kultur/uppgift-ekonomisk-kris-for-bulletin
De kanske får byta ut den där amerikanen som är chefredaktör. Såg uppgifter om att han har 200 000 i månaden.
#145 Om Bulletin går i graven så är det en konsekvens av hur livet, normalt sett, fungerar. Finns det för få eller inga som är villiga att betala så upphör berättigandet.
#146 Må hända, då ligger han i paritet med t ex Jan Helin. Skillnaden är att Helin jobbar för ett mediabolag där jag har en stående prenumeration. Inte frivilligt, men ändå.
Ett mediabolag som samarbetar med förbrytare och spelare musik med kriminell bakgrund och våldsförhärligande innehåll.
#147: Absolut.
#147 Med den skillnaden att den där amerikanen på Bulletin, vad jag förstår, inte behärskar svenska språket.
#149 Vilket inte har något som helst med saken att göra.
#149: Inte det lättaste att driva media. t.e.x Expo är beroende av att Aschberg pumpar in pengar i verksamheten. Utan han kommer dom inte klara sig.
#151 Såvida man inte heter Public Service.
I ledningen för högerpopulistiska Alternativ för Sverige finns en av de hemliga huvudfinansiärerna bakom konservativa mediesatsningen Bulletin.
Miljonlån som räddat tidningen från hotande konkurs två gånger kan kopplas direkt till toppen av AfS, som samlar stora delar av ytterhögern i nationalistiska aktivitetslokalen Sveahuset i södra Stockholm.
”Jag har inget med Bulletin att göra”, skriver Yvonne Lindholm, partisekreterare för AfS, i ett mejl till Expressen.
https://www.expressen.se/dinapengar/afs-topp-lanar-ut-miljoner-till-bulletin/?referrer=todays-news
Bulletin beviljas nästan 5 miljoner i presstöd. Antar att det är betalvägg.
Alla svårigheter till trots: "still alive and kicking".
Bulletin verkar betalningsspärra allt fler artiklar direkt från start och blir allt mindre länkvärdig.
Bulletin har nu begärts i konkurs av en av sina långivare. Efter att Bullen lyckats placera ett antal läsvärda debattörer bakom prenumerantlås så kanske det vore en välgärning om den försvinner, men förmodligen kommer de väl ner på fötter än en gång...
- Redigerat 2022-02-02 14:46 av [Göstage]
Att de väljer betallås är väl trots allt förståeligt. Det behövs ju intäkter för att driva en tidning eller tidskrift.
#158 Förvisso. Men det blir samtidigt mindre exponering av reklam. (Dessutom kom det samtidigt som man beviljats fem miljoner av staten i presstöd, vilket i och för sig inte är något hinder att de låser sina artiklar om de anser att de vill ha det så.)
Fler motgångar för Bulletin.
"Bokstaven 'B' i Bulletin får inte användas av den omsusade närtidningen Bulletin i sin nuvarande form. Den kalligrafiska stilen är slående lik den stil som det tyska förlaget Berliner Verlag.
'Då det gäller de nu aktuella varumärkena finns det med största sannolikhet konceptuella indikationer hos respektive avsändare men faktum kvarstår att det är far anses vara tveksamt om dessa indikationer generellt uppfattas av konsumenterna. Det kan således konstateras att varumärkena, ur ett varumärkesrättsligt helhetsperspektiv, är visuellt och fonetiskt mycket lika varandra, om inte näst intill identiska', skriver förlagets ombud till Patent- och registreringsverket."
https://www.dagensmedia.se/medier/dagspress/nytt-bakslag-for-bulletin-forlorar-varumarkesstrid/
Konkursförhandling pågår, men Tino Sanandaji verkar inte vara orolig.
Artikel bakom betalvägg, så jag har bara läst ingressen.
Bulletin har helt klart inte blivit den opinionsbildare som väl ändå varit intentionerna med den. Jag kan inte påminna mig en enda artikel på andra håll där Bulletin citeras som källa, och med den hårdare tillämpningen av läslås lär man nå färre ströläsare än tidigare bland oss nätsurfare.
- Redigerat 2022-02-16 06:31 av [Göstage]
#162 Nej, samtidigt så är utbudet av nyheter m.m. stort och konkurrensen hård. Säkerligen svårt att positionera sig.
#163 Ja, de befintliga medierna ser förstås ingen anledning att maka på sig.
#164 Nej, och för oss läsare finns det gott om alternativ. Som jag ser det så tillhandahåller de inget unikt, så att säga.
#165 De tappade ju flera starka kort "direkt vid nedsläpp". Tyvärr har dessa därefter hamnat i debattens ingenmansland eller hamnat bakom andra prenumerantlås. Läser mest Lars Åbergs krönikor nu, och de kan man ju fortfarande även läsa på hans hemsida.
Bulletin AB, som driver tidningen Bulletin, försätts i konkurs meddelar Stockholms tingsrätt i en dom.
Enligt styrelseordföranden Tino Sanandaji har skulden betalats under fredagen, och beslutet kommer att överklagas.
#167 Ja, sista ordet är säkert inte sagt, men oavsett om de klarar sig den här gången så lär de få det kämpigt även i fortsättningen.
- Redigerat 2022-02-18 12:03 av [Göstage]
Det låter väldigt märkligt med de delade meningarna om "den där miljonen" och huruvida den var en gåva eller ett lån.
Annie Lööfs skoätande är väl numera en symbol för utfästelser som inte uppfylls? Så sett riskerar Sanandaji inget…
Bulletin ser sig föranledda att meddela att sajten är vid liv. Samtidigt är alla betallås borttagna- ny policy, kampanj eller tekniskt fel?
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
En del artiklar hade betallås när jag testade.
#174: Ooops!😂
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
"Tidningen Bulletins förre vd Jannik Svensson har polisanmält tidningens ägare Tino Sanandaji för utpressning, ofredande och för hot om våld. 'Det är mycket som för tankarna till en sekt', säger Jannik Svensson till Journalisten."
https://www.journalisten.se/nyheter/bulletins-forre-vd-polisanmaler-agaren-utpressning-och-hot
#172 #173 De har tagit bort hänglåssymbolen, vilket gör att man inte längre kan se vilka artiklar som lästa (=90%) förrän man klickar på artikellänken.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
"I Svenska Dagbladets nya podd Blenda uppger Bulletins grundare att deras ursprungsplan var att köpa Svenska Dagbladet. Bulletins tidigare vd Jannik Svensson uppger för Journalisten att han polisanmält podden för förtal."
https://www.journalisten.se/nyheter/bulletins-grundare-ville-kopa-svd
Bulletins presstöd har stoppats för utredning av uppgifter om upplagemanipulation, skriver DN.
Ledarkommentar i DN, antar att det är betalvägg.
"Tino Sanandaji, Bulletins grundare, lever efter en 'social naturlag': Oavsett hur många som är i rummet måste han själv prata minst hälften av tiden.
Det meddelar Pontus Tholin, Sanandajis gamla vän och Bulletin-vapendragare i SvD-podden 'Bulletin från insidan' som släpptes på tisdagen. Sant eller ej: Samma dag följer Sanandaji sin naturlag och tar helt över det P1-inslag där han intervjuas om podden. Det är som om hans mikrofon är den enda i studion som fungerar, han pratar upp exakt allt syre i studion, och jag tänker att den tes jag länge haft tycks stämma:
En bra affärsidé skulle kunna sammanfattas med pitchen 'Bulletin men utan Tino Sanandaji'.
I podden får vi åter höra de oförglömliga inslagen från redaktionens zoommöten, som mest liknar en redaktionell version av ljudet när Brasse öppnar sin lattjolajbanlåda i 'Fem myror': En allt stigande nivå av skrikande röster, den kroniskt avbrytande Sanandaji, lösryckta pärlor som 'Sluta snälla ljug!', 'Vi måste vara snälla mot varann!', 'Nu får du vara tyst!' 'Sluta mjuta mig som någon jävla diktator!'"
Fortsatta problem på Bulletin.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
Har nu lyssnat på den ovannämnda SvD-podden om Bulletin. (Antar att det är betalvägg. Har själv en tio veckor lång digital prenumeration på SvD.) Kan bara instämma med Helmerson, att höra deras digitala möten när de sitter och skriker åt varandra påminner om när Brasse öppnade sin lattjolajbanlåda i Fem myror.
En del före detta Medarbetare är, liksom jag, undrande inför det faktum att de anställde en amerikansk chefredaktör som är beroende av google translate för att kunna sköta sitt jobb. Dessutom tillkommer en tidsskillnad på sex timmar.
Jag får också säga att jag fortfarande tror mer på Tino Sanandajis kritiker än på honom. Han verkar som sagt ha vägrat att lyssna på de erfarna publicister han anställde. Främsta motiveringen verkar ha varit "vi ska göra en annorlunda tidning".
https://www.svd.se/a/wOlvLP/bulletin-grundarnas-plan-avslojas-i-podden-blenda-att-kopa-svd
Nafsar en ny satsning bulldogen i hasorna?
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
#183 Det kanske är tur att Tino Sanandaji inte verkar vara inblandad. Tänk ett zoommöte, liknande de vi hört vid Bulletins start, mellan honom och Alexander Bard. Då skulle nog syret ta slut.
Den nya tidningen ska tydligen ha beteckningen "oberoende banjohöger".
https://www.dn.se/kultur/tidigare-bulletin-vd-startar-tidning-med-paolo-roberto/
- Redigerat 2022-09-06 12:23 av kamera0710
#186 Välkommet tillskott, men tyvärr är väl SvD:s ledarsida lika låst som Bulletin.
#187 De brukar i alla fall återkommande ha bra erbjudanden för kortare prenumerationer. Jag har just nu 10 veckor digital prenumeration för 199 kr.
#188 Låter väl inte orimligt, men lägger man till alla andra källor som också skall ha betalt så springer det snabbt iväg. Dessutom har de flesta betalsajter inbetalningssätt som inte fungerar för den som saknar nutida faciliteter för betalning.
#189 Jag betalade en helt vanlig räkning i detta fall som jag fick via mejl. Tror inte jag gjort annat någon gång när jag haft den tidningen korta perioder.
- Redigerat 2022-09-08 15:34 av kamera0710
Det skulle fungera för mig också med privatgiro. Dock får man lägga på 25:- på beloppet för avgift till banken.
Alice Teodorescu är tillbaka i så kallad "mainstream media" och uttalar följande om Bulletin:
"Det uppdagades att den produkt som vi skulle göra inte överensstämde med det vi blivit utlovade. Då lämnade jag så snabbt det bara gick, därför att jag är mån om min journalistiska integritet."
Vi får se om någon åter "mutar henne som en jävla diktator".
https://www.dn.se/kultur/alice-teodorescu-mawe-blir-kolumnist-i-dn/
”– Det känns väldigt roligt eftersom jag och DN:s ledarsida egentligen står väldigt långt ifrån varandra i många sakfrågor, säger Alice Teodorescu Måwe.”
#192 #193 "Känn dig välkommen". Not.
#194 De toleranta och öppna…
Den ovannämnda poddgranskningen kan höras av vem som helst. Den som vill höra när de sitter och skriker som allra värsta åt varandra under sina digitala möten kan "spola" fram till 30 minuter. Det låter inte tolerant direkt…
https://poddtoppen.se/podcast/1628813385/blenda/bulletin-fran-insidan
#196 Nej, de toleranta och besinnade återfinns, ju, på DN. Så klart.
#197 Det betvivlar jag, med tanke på vad Amina Manzoor berättade om varför hon lämnade tidningen.
#198 Jag tänkte på deras självbild, inte vad du anser.
Bulletin borde få något fint nyinstiftat pris från vänsterrörelsen för sin insats med att slå sönder den konservativa åsiktsbildningen. Dels band de upp ett antal opinionsbildare bakom betalridå, dels skrämde de iväg andra av dem åt olika håll, till andra etablerade och betalinhägnade revir, eller till egna sajter där de sitter med bössan och vädjar om ekonomiskt underhåll av sina läsare- "lägg en slant i bössan så får du en åsikt". Men vem har råd att betala 15 olika sajter för sådant som var fri opinionsbildning tidigare? Priset dessa näringsidkare i åsiktsbranschen får betala är att de försvunnit som referenser. Det kan vi (eller rättare sagt vänstern) tacka Bulletin för.
#200 Om Tino Sanandaji låtit de mer erfarna publicisterna ta mer plats kanske det blivit något helt annat och gått bättre.
- Redigerat 2023-03-12 08:56 av kamera0710
#201 Ja, sämre hade det inte kunnat gå- där förfuskades ett i grunden spännande projekt. 🤷♂️
Saknas det utbud? Bulletin eller inte, det finns ju en uppsjö av alternativ.
Det är ju knappast som så att valet stod mellan Bulletin eller DN…
När jag växte hade vi en lokal dagstidning, stod det inget i den så hade det heller inte hänt.
#203 Nja, det är ju bara det att det som för inte så länge sedan var ett smörgåsbord av åsikter att botanisera bland försvunnit bakom betalspärrar av allehanda slag. Förstå mig rätt, givetvis har dessa tyckare som alla andra rätt till en rimlig försörjning, men de är inte längre synliga i debatten på samma sätt- mer än i kortform på Twitter möjligen, och där blir det mest summariskt och torftigt.
Jag hade en länksamling till ett femtontal intressanta sidor, ny återstår inte så många att söka information och åsikter bland. Och det som förvånar mest är när tidningar lägger sina ledarsidor bakom betalspärr- avsikten borde väl vara att bilda största möjliga opinion för sitt budskap, inte förbehålla åsikten för en betalande publik?
#204 Det är sant. Personligen har jag inte lust att lägga ut hur mkt som helst på dessa nätupplagor.
De redan frälsta har säkert en annan synvinkel.
I dag medverkade Teodorescu i Godmorgon Världens panel. Gissar då att hon kommer att vara återkommande där, när hon nu är DN-kolumnist.
#206 Förmodligen. Förra veckan tackade man av Helle Klein för lång och trogen tjänst- hon har varit något av häckfågel där.
- Redigerat 2023-03-12 10:04 av Fornöga
Ännu en före detta Bulletin-medarbetere går tillbaka till så kallad "mainstream-media".
https://www.expressen.se/ledare/ledare-nyheter/susanna-birgersson-tillbaka-pa-ledarsidan/
#208 En bra värvning, även om det bara är ett vikariat- till att börja med?
Ansökan om att försätta Bulletin i konkurs avslogs.
Bulletin tycks ha nio liv, och har under sin tillvaro fyllt denna tråd med 210 inlägg. Idag är man dock ingen "ny mediasatsning" som var fallet då tråden startades, numera för man en tynande tillvaro, bland annat genom att förse sina artiklar med betallås, vilket reserverar läsningen för en mindre skara prenumeranter och gör att skribenterna citeras alltmer sällan i samhällsdebatten. Det känns därmed inte särskilt meningsfullt att ge dem en ny "egen" tråd- om inget speciellt händer som gör att någon vill starta en ny tråd räcker det med att hänvisa inlägg om Bulletin till "Nyhetsflödet" eller andra befintliga trådar.
- Redigerat 2023-08-03 08:33 av Fornöga