Män behövs inte?
Jag kommer ihåg att jag såg en film för många år sedan om ett liv (en tillvaro) helt utan män. Jag kommer inte ihåg varför utan bara att.
Nu läste jag detta:
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Mig slipper ni om ni vill -
har ingen lust att vara på ett ställe där jag inte är önskvärd.
#1Tycker du inte att det kan vara intressant att läsa?
Varför tror du att du inte är önskvärd?
Något sådant har jag inte märkt!
Har du?
Vill inte ha ett samhälle utan män.
Var skulle min lillebror ta vägen, liksom.
Men, angående att en del inte klarar sig lika bra som kvinnor vad gäller studierna, så får de väl göra som min bror - plugga mer.
Skulle inte vilja ha en tillvaro utan män. Jisses stå tråkigt det skulle vara.
#4: Exakt.

#2 Emo
Ja, jag hade läst hela artikeln.
"Kvinnor tar över mer och mer –
så vad ska vi ha männen till egentligen?"
Vilken trevlig rubrik till att börja med. Från mitt perspektiv uppfattade jag artikeln som att män är överflödiga och inte behövs längre.
"Honor kan alltså få ungar utan hanar. Hanar kan inte fortplanta sig utan honor. Snacka om att maktbalansen inte bara har rubbats, utan tagit ett amazonkliv åt damsidan."
Ja, vad ska ni kvinnor med oss män? Nej, inte vet jag, och jag inte faktiskt inte ens längre intresserad av svaret. Börjar bli så trött på den här diskussionen om att vi män är överflödiga.
// Staffan
- Redigerat 2020-12-29 05:28 av Staffan
Det handlar om biologisk möjlighet. Om jag kommer ihåg rätt om filmen jag skrev om, så hade en pandemi slagit hårt åt männen och dödat alla män. Det har ju visat sig att män kan drabbas hårdare än kvinnor även av denna pandemi.
Jag vill inte ha ett sådant samhälle, men jag önskade inte heller att vi skulle drabbas av coronan. Det är inte allt som blir som man vill, då får man lösa uppkomna problem så gott man kan.
Jag känner mig inte särskilt provocerad, men kanske en aning uppgiven. Fast jag tror att det kan bli en livfull diskussion och det är ju alltid trevligt! Dock gissar jag att den kommer att sluta med invektiv och upprörda känslor - det finns förutsättningar för det.
Det var väl upplagt för ännu en ny samhällsdebatt i ämnet när Folkteatern i Göteborg skulle sätta upp SCUM-manifestet i vår. Nu är det väl oklart om den går att genomföra, sannolikt blir premiären framskjuten.
Uppsättningen presenteras med följande inledning: "Skitvarmt välkommen till en stunds avprogrammering. Manligheten har ju gjort hela världen till ett skitställe, men här skapar vi en ny plats för ohämmad vrede, kamplystnad och total kärlek. Skit i logiken."---
Jag skall inte kalla det för en "skitföreställning", men det verkar som om förutsättningarna finns- med en sådan introduktion.
- Redigerat 2020-12-29 05:56 av [Göstage]
#8 citat: "Fast jag tror att det kan bli en livfull diskussion och det är ju alltid trevligt! Dock gissar jag att den kommer att sluta med invektiv och upprörda känslor - det finns förutsättningar för det."
Så är det ofta när obehagliga sanningar forskas fram. Även om vi ogillar verkligheten, så tar den inga hänsyn till våra känslor.
Instämmer med det som Staffan skriver, så uppfattar även jag artikeln. Och nej, det provocerar mig inte. Hamnar jag i ett sällskap, i detta fall kvinnor/tjejer, där jag inte är önskvärd så har jag heller ingen lust att stanna. Ganska självklart, faktiskt, och närmast en lättnad - för tänk om jag varit tvungen att stanna? Detsamma kan sägas om Scum-manifestet (se #8) - låt inte mig störa…
Jag kan få uppfattningen att andemeningen går i den här riktningen:
"Vi kvinnor behöver inte er män, vad ska vi ha er till? Men…om ni ändrar er och kan uppvisa förändring så ska vi överväga att bjuda in er till festen. Här är listan på det ni måste ändra på - annars…"
Men tänk om vi män inte VILL gå på festen? Vi säger: "Tack, men nej tack. Visst är kvinnor trevliga men det finns ju gränser för allt".
#9 Jag skall inte hänga i den här tråden, men eftersom du vänder dig till mig så noterar jag att du skriver "Så är det ofta när obehagliga sanningar forskas fram." Så när du inledningsvis såsom av en händelse tog avstamp i en utopisk film så var det egentliga syftet att initiera en debatt som rör "obehagliga sanningar"? Okej, då finns en programförklaring - lycka till med den "forskningen"!
- Redigerat 2020-12-29 06:33 av [Göstage]
#11 Va? Jag håller ju med dig. Jag tyckte att du formulerade det så bra. Jag har kanske missuppfattat vad sajten Debatt skulle vara till för.
#12 Jaha, kanske är jag trött så här dags, för jag uppfattade det som ett ifrågasättande. Då konstaterar jag glatt att vi är överens och slinker ur tråden igen (för gott?).

För min del lämnar jag i alla fall DEN HÄR tråden nu -
har helt enkelt viktigare saker att göra, som är roligare dessutom… :)
Har väl inte jättekoll på tidningen Amelia, som är källan här. Men det jag sett och hört av tidningens chefredaktör Amelia Adamo får mig ofta att tänka på att hon fick anti-priset Årets förvillare 1988, och att hon konsekvent verkar ha fortsatt i samma stil som motiveringen framhöll:
”Aftonbladets söndags- och hälsobilagor har betydligt mindre gemensamt med modern undersökande journalistik än med gammaldags marknadsskoj med humbugmediciner. Principen tycks vara att det som säljer inte ska ifrågasättas, allra minst med vetenskapliga argument. Amelia Adamo står i ledningen för denna navelskåderiets och det okritiska tänkandets journalistisk.”
https://www.vof.se/utmarkelser/tidigare-utmarkelser/arets-forvillare-1988/
#15 Den som, tydligen, ligger bakom artikeln heter Terri Herrera.
Gissar att det är denna person:
#16 Ja, det var inte chefredaktören Adamo som skrev artikeln. Och jag har som sagt ingen närmare koll på denna tidning. Men chefredaktören har jag inte förtroende för och den länkade artikeln ändrar inte på det.
#17 Ämnet är inte nytt och exakt vad narrativet är/var med artikeln vet jag inte. Kanske för att utmana/provocera? Inte vet jag, men jag tror att kvinnor missar en del avgörande saker i den diskussionen.
#18 Misstänker också att främsta syftet är att provocera.
Värt att notera är att artikeln bygger en hel del kring Per Schlingmann (författare och föreläsare) dvs personliga åsikter och siande om framtida utveckling.
#20 Ja, Schlingmann har ju gett ut en bok på temat.
Den här mannen behövs inte längre. Uppenbarligen.
Premiumartikel.
- Redigerat 2021-02-18 14:39 av [Göstage]
När jag nu läser igenom denna tråd, ser jag att olika debattörer siktar in sig på helt andra delar än vad jag ville vi skulle diskutera. Tyvärr får jag uppfattningen att många (en del) gillar krig mellan könen i stället för samarbete. Utvecklingen har gjort oss olika lämpade för olika uppgifter. David Eberharts bok fick ju också ett blandat mottagande. Vissa förnekar olikheterna, andra tycker att olikheterna finns så att det ena könet är bättre än det andra medan en del tycker att vi är olika för att komplettera varandra för bra resultat. Jag brukar sluta med att säga: "Varför är det så viktigt med manligt och kvinnligt? Kan vi inte bara tala om mänskligt? Måste vi kämpa mot varandra? Vad är det för fel att samarbeta?
#23 Trådars utveckling kan gå lite hur som helst - en del självdör, andra föder en intensiv debatt och ytterligare några går sina egna vägar.
Ser att du är frustrerad över att den här tråden slingrat sig den tredje vägen, men som man ropar i skogen brukar man ju få svar. I TS refererar du till en film som du sett för länge sedan utan att namnge den, plus bifogar en länk utan kommentar om innehållet. Då kan det nog lätt blir så att det blir fri åkning i tråden.
I sak håller jag med dig - det är mycket genus nu. Tyvärr kommer det nog bara bli mer och mer av den varan.
- Redigerat 2021-02-18 15:14 av [Göstage]
#24 Ska vi anse att denna tråd gjort sitt. Vi har (en hel del av oss) tydligt sagt vår mening. Det räcker kanske. Att jag inte kommer ihåg namnet på en film, vars handling var bisarr då, beklagar jag, men det var nog 40-50 år sedan jag såg den. Då var den otänkbar, men med senaste forskning, som jag läste om i artikeln, skulle den kunna bli en verklighet, som så många andra science-fictionfilmer har visat sig bli. Den verkligheten önskar nog inte många av oss.
Jag tycker nog att de flesta hållit sig till ämnet i det längsta (jag syndade väl på slutet). Men när du skriver att diskussionen kommit att handla om helt andra delar än vad du ville att vi skulle diskutera så blir det ju så att man kollar vilka förutsättningar du gav oss i TS, och då kommer filmen som väl ingen annan har sett in.
Och nej, jag tycker inte tråden gjort sitt- om man inte vill tvångsstyra den.
Tråden kommer hållas öppen!
#23 "Varför är det så viktigt med manligt och kvinnligt? Kan vi inte bara tala om mänskligt? Måste vi kämpa mot varandra? Vad är det för fel att samarbeta?"
Biologiska skillnader mellan könen tycker inte jag att det är fel att studera och diskutera. Det handlar för mig inte om att bekämpa varandra. Och samarbete är definitivt inte fel. Jag skulle säga att det är en del av den mänskliga naturen, som de flockdjur vi ju är.
#26 #27 #28 Bra skrivet.
- Redigerat 2021-02-19 03:11 av Emo
Apropå det jag tog upp i #28 om biologiska skillnader mellan könen läser jag nu om en covid-studie, där skillnader i utfall mellan könen noteras. Sedan får man ju alltid vara beredd på att nya studier kanske ger helt andra resultat. För mig handlar det inte heller nu om att bekämpa varandra.
Antar att det är betalvägg.
"Studien visar också att det var en liten övervikt av flickor bland de insjuknade och även att var fler flickor än pojkar som lades in på sjukhus, men bland de som blev allvarligt sjuka var det istället signifikant fler pojkar än flickor. Forskarna anger att risken för pojkar att drabbas av allvarlig covid-19 är drygt 50 procent högre än för flickor.
– Detta har tidigare visats hos vuxna, men inte så tydligt hos barn med covid-19. Vid många andra infektionssjukdomar är det ju så att pojkar oftast blir sjukare. Hypoteserna kring detta handlar om könshormonernas påverkan på immunförsvaret, säger Tobias Alfvén."
https://www.dn.se/vetenskap/studie-pojkar-drabbas-hardare-av-covid-19/
Snart finns kanske varken "man" eller "kvinna" - åtminstone inte som könsdefinition.
#31 Nä, så kanske det blir? Frågan är vad det löser?
#32 Tror du att det är meningen? Det är kanske bara ett sätt att få folk engagerade i en annan fråga än någon av de viktigare, som borde diskuteras och förhoppningsvis lösas.
Man börjar inse att att uttrycket "hen" utgjorde något slags startskott.
#32 Kulturskribenter och universitet lär väl staka ut den väg folket har att vandra efter att de blivit lösgjorda från sina könsbojor. 😉
#33 Ärligt talat så vet jag inte vad målsättningen är. Om det blir så att könsdefinitionen försvinner helt och hållet så anar jag att något annat svårlöst dilemma dyker upp på bordet.
#35 Ja, det är märklig debatt som jag inte är kompetent nog att ge mig in i, utan konstaterar bara att den finns där och förmodligen kommer att bli livaktig. Ansluter mig på det stora hela till ms. Ekis syn på hela grejen (fast vill väl snarare kalla debatten "prematriarkal").
- Redigerat 2021-05-20 10:53 av [Göstage]
Jag tror att båda kön har behov av varandra.
Jag tror också att kvinna i dagsläget har enorm makt ,och det tycker jag är väldigt bra.
Kvinnor mognar snabbare än oss så det betyder att de når snabbare en punkt där de förstår o löser ett problem.
Undantag finns från båda sidor så klart.
I verkligheten manen kommer alltid vara riddaren och kvinnan kommer vara alltid en prinsessa.
Vi ska ta hand om allt hårdare och tungare arbete med tiden medans kvinnor kommer vara mer inom ledning och administration.
Jag är 100% säkert att vi kan inte leva utan varandra.
Det som behövs är att nå en punkt där alla vi respekterar varandras skillnader.
#37 Utmärkt sammanfattning: "Det som behövs är att nå en punkt där alla vi respekterar varandras skillnader."
Då behövs det inte en masa tjafs!
Fast om jag förstår det hela rätt så kan man inte respektera varandra som kvinna och man, eftersom vi inte finns. Råkar någon vara kvinna
kan hon till exempel få problem om hon ringer till Vårdguiden och uppger detta. Då blir utmaningen att få Vårdguiden att godkänna det.
"Under rubriken ”Kvinna - undvik” talar språkgruppen om för kommunikatörerna att ordet inte ska användas i texter på Vårdguiden. ”Undvik ordet kvinna för att beskriva att kroppar ser ut på vissa sätt.” Språkgruppen ger sedan exempel på när orden kvinna eller kvinnor ska tas bort eller skrivas om. "---
"Gör det då någon skada? Ja, om offentliga tjänstemän hela tiden måste fundera över om någon kontrollant ska sträcka upp varningsflaggan och förklara att någon därute kan känna sig förbisedd med användningen av det sedan urminnes tider etablerade ordet för kvinna ”kvinna”. Eller om det hos mottagaren gör att det blir märkligt att läsa eller rentav omöjligt att förstå.
Det är språkaktivism av ett slag där språket toppstyrs till något kliniskt rent. Det är inte språkvård, det är språkvåld. Det gynnar inte läsbarheten. Det försvårar den. Precis som språkgruppen faktiskt tycks vara något oroad över när den varnar för att det kan bli obegripligt."---
Som naturvetare kan jag bara instämma med Margot Wallström: Vi kan ju inte upphöra med att acceptera att det finns biologiska kön.
Fast det vore ju rätt praktiskt om könsdefinition upphörde. Ämne som skulle gå upp i rök:
"Mäns våld mot kvinnor"
"Män tjänar mer pengar än kvinnor"
"Kvinnor jobbar mer i hemmet än män"
Vi skulle ha ett enda landslag för fotboll, hockey osv. Spännande.
Och nu när vi ändå är igång - hur gör vi med djurvärlden?
"Transformationen: Om makt kön och språk", är rubriken på Henrik Jönssons YouTubekrönika den 22 maj 2021.
"Vårdguiden fasar ut begreppen “man” och “kvinna” ur sitt språkbruk. Är detta ett progressivt steg mot en mer inkluderande kommunikationsform, eller kontrafaktiskt och förvirrande?
Varför är frågan om könsbegrepp så känslig? Hur ser argumentet för- respektive emot ett könseutralt språk egentligen ut? Och vad riskerar konsekvenserna av ett ideologiskt styrt språkbruk att bli?---
⚠️. NOTERA:
"Denna video problematiserar olika uppfattningar runt begrepp som kön, makt och identitet.
Som libertarian försvarar jag alla människors rätt att förverkliga sig själva, att välja sin livsstil och att utveckla sin identitet efter eget huvud. Det är viktigt att samhället försvarar transpersoner från förtryck och övergrepp precis som alla andra. Det föreligger alltså ingen avsikt att genom denna video skapa någon som helst upplevelse av otrygghet för transpersoner.
Om du är mycket känslig rörande videons tema ber jag dig därför med all respekt att överväga att inte se den."
Innehållsförteckning:
- 00:00 - Intro
- 01:30 - Henriks kommande bok
- 02:40 - Trans-formationen
- 06:45 - Biologi vs juridik
- 14:00 - Enkelhet vs noggrannhet
- 08:30 - Inklusion vs exklusion
- 23:35 - Frihet vs Styrning
- 27:25 - Outro
- Redigerat 2021-05-22 08:17 av [Göstage]
Hur ska Vårdguiden klara av att redovisa de forskningsrön som förklarar skillnaden mellan hen med vissa delar och hen med andra delar när det är viktigt att dosera eller välja läkemedel och behandling beroende på om det är ena sortens hen eller andra sortens hen. Det kommer att bli stora problem att skilja ut de olika grupperna på ett sätt som inte är kränkande för någondera hen.
Skratta gärna åt min text, men skratta glatt. 😀
Hörde en kortdebatt på radio igår, Vårdguiden verkar vara på defensiven. De hade väl redan räknat in nya ryggdunkar för sitt radikala språkbruk och inte förväntat sig att bli ifrågasatta.
- Redigerat 2021-05-22 08:43 av [Göstage]
Artikel där bland annat organisationspsykologen Tomas Chamorro-Premuzic och professor Tomas Chamorro-Premuzic intervjuas.
"Det korta svaret på frågan varför så många inkompetenta män blir ledare för företag, organisationer eller länder är att vi väljer ledare utifrån deras självförtroende snarare än deras kompetens. Män tenderar att ha högre självförtroende än kvinnor, även när det inte kan backas upp av talang eller kompetens, säger Chamorro-Premuzic på en zoomlänk från Rom.
– Vi lever i en värld där människor befordras baserat på sitt självförtroende och inte sin kompetens, och det är inte särskilt bra för kollektivet."
"Det långa svaret på varför så många inkompetenta män ofta återfinns på ledarpositioner är att våra hjärnor har utvecklats för att snabbt kunna bedöma situationer och personer. För tusentals år sedan var egenskaper hos en främling lätta att bedöma. Man var kanske stark, snabb eller modig och ens umgänge bestod av samma grupp på 15 - 20 personer. Därför var det sällan som man missbedömde någon, menar Tomas Chamorro-Premuzic.
– Ledarskapet var väldigt interimistiskt. Om du valde fel person att leda din grupp kunde du kanske bli uppäten av rovdjur. Så våra hjärnor har utvecklades till att lita på intryck och uppfattningar.
Och detta, menar Chamorro-Premuzic, skapar en möjlighet för bedragare eller människor att lura andra. Ett av de bästa sätten att lura andra människor att tro att du är smartare eller en bättre ledare än vad du kanske är, är att lura dig själv först."
https://www.dn.se/insidan/professor-darfor-blir-sa-manga-inkompetenta-man-ledare/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
"Tantslem är inte bättre än gubbslem", skriver Ann-Charlotte Marteus i Expressen och ger exempel på vad hon upplever som mansförakt, ogenerat spritt av kvinnliga kolumnister och poddare. Hon avslutar:
"Kvinnor som trumpetar ut generaliserande mansförakt från upphöjda medieplattformar bör försöka hålla sina sexistiska tendenser i schack. Och det är ingen som helst ursäkt att kvinnor har varit den underordnade, den andra, den icke normala, i tusentals år.
Inte om det är jämställdhet vi vill ha, och inte ett jämmerligt matriarkat."
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Män är djur, som ROKS hävdade. Och visst, människan är ett djur vad jag som naturvetare kan se.
#48 Hon rättade det dock senare till "män är värre än djur".😏
- Redigerat 2023-02-15 13:43 av Fornöga
#49 Undrar om hon vet att många däggdjurshanar dödar ungar som de inte är far till, om de får chansen. Där har ju kulturen hos homo sapiens tagit några kliv framåt, även om det sannerligen sker mycket vidrigheter också hos vår art.
#50 W. har kanske tänkt om- det var trots allt 15 år sedan hon var i farten. Men det fanns ju andra som kokade över när #MeToo var i ropet…
#0: jag sade en gång högt utomhus till två tjejer. Efter det kom Piketpolisenbilen full fart och arresterade mig. Sen släppte dom iväg mig
Ska man bli ännu mer filosofisk så kan man konstatera att inte heller kvinnor behövs. Vad är det egentligen som verkligen behövs? Och varför?
Universum lever vidare oavsett.
#53 Ja, apropå det: män är från Mars, kvinnor är från Venus heter det ju. Det har jag sett på TV, så det är sant. 👽
- Redigerat 2023-02-15 23:19 av Fornöga
Intressant.
"Kvinnliga kirurger opererar som grupp visserligen långsammare än manliga dito – men med färre komplikationer. Det sambandet ser forskare efter att ha analyserat resultat för drygt 150 000 svenska galloperationer."
#55 Dessvärre låst artikel.
2026 "Det talas så oerhört mycket om den ideologi som smeker egot på vilsna, unga, arga män. Där finns det inga gränser för hur mycket man kan psykologisera. Men aldrig att någon problematiserar hur den utopiska vänsterretoriken sugs upp av stressade, sömnlösa, oroliga sinnen på unga sociala-medier-präglade kvinnor", skriver Susanna Birgersson på GP:s ledarsida.
"Ingen talar om hur 2020-talets internetfeminism med dess krav på unga kvinnor att vara sig själva fullständigt nog, har skadat både det egna självförtroendet och tilliten till andra människor. Alla problematiserar unga mäns politiska åsikter, ingen problematiserar kvinnors partisympatier. I vanlig ordning är det som kvinnor gör rätt, gott och lite bättre."
#57 Henrik Jönsson är inne på ett liknande spår i sin veckokrönika på YouTube - "det är inte de unga männen som blivit högerextrema – utan de unga kvinnorna som blivit vänsterextrema", hävdar Jönsson, och han fortsätter introtexten:
"Vad driver den ökande värderingsklyftan mellan män och kvinnor? Vilka grupper har egentligen flyttat sig längst ifrån mitten? Och vad händer med ett samhälle som i allt högre grad domineras av kvinnlig vänsterradikalism?"
"Män är stabila i sin ideologiska självplacering eller rör sig åt vänster", meddelar Henrik Jönsson. Men de stackars "arga unga männen" får skulden.
Kommer åter att tänka på Kapitolium och de, av feministen Trump, nu friade vänsterradikala kvinnorna.
#59 Ja, det är inte direkt överraskande att du kommer att tänka på det. Som jag uppfattar debatten avser väl den ändå huvudsakligen den markanta skillnaden mellan kvinnors och mäns partisympatier i den svenska opinionen?
#60 Han betonar som synes att de unga männen inte blivit högerextrema. De som attackerade Kapitolium, unga som gamla, kan jag inte kalla något annat än högerextrema.
Kommer inte heller på någon mer extrem händelse i ett västland de senaste 25 åren. (Även om det finns många extrema händelser utförda av ensamma unga, arga män, som Breivik.)
- Redigerat 2026-05-09 17:32 av kamera0710