Debatt iFokus

Debatt

Etikettersamhälletdebattcorona
Läst 85 ggr
Hiddeniten
0

Medvetet eller inte?

Efter 15 år på samma arbetsplats fick huvudskyddsombudet Wojciech Miller, 63, sparken. Hans arbetsgivare hävdar att han medvetet spridit coronasmitta – men själv hade han ingen aning om att han bar på viruset. Wojciech Millers fall har nu gått till centrala förhandlingar.
[Jimmy.L]
1

#0: Svårt att avgöra om det var rätt eller fel tycker jag, arbetsgivaren stöder sig troligen på pandemilagen. Jag gissar det blir skadestånd till han.

Draken
1

#0: Jättesvår fråga.

Har han medvetet spridit smittan, så tycker jag helt klart att han skall avskedas, ingen diskussion om det.

Men i detta fall så visste han, efter vad han själv säger, inte om att han var smittat och då tycker jag det är lite väl överdrivet att ge honom sparken, men som skrivs i #1 så stödjer förmodligen arbetsgivaren sig på pandemilagen. Men förhoppningsvis så kommer han att få skadestånd.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Moa0108
0

Men asså va, helt fel om ni frågar mig.
Han märkte ju först att något var fel när han inte kände någon doft på cigaretten. När jag fick corona märkte jag ingen skillnad förutom att jag blev lite mer täppt än vanligt (vaknar alltid upp täppt i näsan från hösten - våren men som försvinner när jag reser mig upp), anledningen till varför jag misstänkte corona var för att min mammas närmaste arbetskompis hade blivit smittad, så då testades även min mamma som blev betydligt sjukare än jag.

[Jimmy.L]
1

#3: Sådana här fall brukar ofta sluta med att arbetsgivare får betala viss antal månadslöner och personen inte kommer tillbaka till företaget.

Klassisk fall att bli av med obekväma anställda.