Hemlös i Stockholms city
På nätterna förvandlas city till en sovplats för hemlösa. Kent och Lennart sover på Centralen. Micke under en bro en bit bort, medan Jari ofta byter plats för natten.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1727945
Ja, många minns väl fortfarande den prisbelönta TV-serien "36 dagar på gatan" och den uppmärksamhet den vållade 2019. Skulle kanske vara läge för den fortsättning som det halvt om halvt hintades om?
Var tionde hemlös som Stadsmissionen hjälper borde ha stöd från socialtjänsten, men många drar sig för den kontakten. Johan i Stockholm, hemlös sedan fyra år, säger att han inte skulle överleva utan välgörenhet.
- Redigerat 2021-10-19 08:59 av [Göstage]
"Man kunde tycka att människor som är hemlösa borde vara de första för samhället att hjälpa. Men med en sorts konstig logik är det inte så. När deras situation förs på tal är det många människor som i stället för att hjälpa de hemlösa vill förändra hela samhället. De vill skapa ett samhälle utan sociala orättvisor. Den hemlöse är för dem ett symptom, ett bevis för att världen måste förändras. Och medan de förändrar världen får den hemlöse fortsätta att vara hemlös", reflekterar Dan Korn i Bulletin inför åsynen av en äldre sovande kvinna liggande med en filt över sig på en bänk i Göteborg.
"Gamla gummor ska inte behöva vara hemlösa. Inte i Sverige. Inte 2021. Men hon är inte den första jag sett. Det går ett flyg från Stockholm Arlanda till Manchester väldigt tidigt på morgonen och när jag åkt med det planet har det inneburit att jag bytt buss vid Stockholms Central vid fyra-femtiden på morgnarna. De varelser som vid den tiden rör sig på Vasagatan och Klarabergsviadukten är mest luggslitna existenser. När jag ser en och annan gammal vithårig gumma bland dem tänker jag samma sak: Det borde inte vara så här."---
Det här är röster som behöver höras så det är alla tiders att dom tar upp det men det får inte stanna där och dom är en grupp som är bortglömda av samhället och så här ska ingen behöva ha det i Sverige idag.
Bara i morse köpte jag frukost som kostar 150 kronor styck hos Stockholms stadsmission och ger 6 personer en rejäl frukost så jag brukar köpa några stycken då och då samt matkassar med mera. Nu köpte jag även julstrumpor några stycken och en julstrumpa 100 kronor och det räcker till 10 par strumpor och det är inga stora pengar alls tvärtom.
Många hjälper idag och det tycker jag är fantastiskt fint men nog borde våra politiker kunna se till att på något vis ordna med tak över huvudet för dom 33 000 hemlösa ( ett mörkertal finns säkert också ) vi har idag i landet, man satsar på annat så varför då inte satsa på våra hemlösa för tak över huvudet, en säng, mat och kläder borde vara en självklar rättighet för alla.