Förklädd hyreshöjning??
En person i vänkretsen behöver få sitt badkar borttaget, då det är omöjigt för hen att använda det.
Men enligt hyresvärden är det inte så enkelt, som att bara ta bort badkaret. Om badkaret tas bort måste hela badrummet göras om till en kostnad av 900 kronor i månaden, då badrumsgolvet inte har tillräckligt fall mot golvbrunnen, eftersom det är byggt för att ha ett badkar där.
Varken jag eller någon av vännerna kan något om badrumsrenoveringar och alla dessa termer som kommer från diverse håll.
Men flera av oss undrar nu om detta inte är ett sätt för vräden att "smyghöja" hyran, genom att kalla det för standarhöjning av badrummet.
Vännen kan inte gå med på en så stor hyreshöjning, det har hen inte råd med utan då måste hen flytta.
Innan ni frågar. Hen har sökt bostadsanpassningsbidrag för detta, men fått avslag, motiveringen vet jag inte.
Kan vi göra något för att hjälpa vår vän?
#0: Låter konstigt, jag har en anhörig som fick sin badkar borttagen utan kostnad när hon inte kunde använda den.
Kan hyresgästföreningen hjälpa till och medla.
Det går ju att ställa dit en duschkabin då måste man inte göra om golvet för då är det ju ett rör ner i avloppet så det behövs ingen sluttning av golvet
Jag säger som Jimmy, det låter mysko! Rekommenderar också att prata med hyresgästföreningen.
// Harley
#0:
Nej för tusan gå inte på den blåsningen.
Finns ingen lag på att man måste ha fall. En helt vanlig duschskrapa duger. Typ alla äldre badrum har plant golv och är byggda för badkar.
Efter vad jag har förstått är hens badrum renoverat för inte så länge sedan innan hen flyttade in.
Hen talade om att i ansökan hade bett om bidrag till en duschkabin och montering av denna på grund av vad värden hade sagt, men att avslaget var grundat på att en duschkabin sågs som en möbel?
Och så något om tätskikt för badrum.
Hyresgästföreningen var ett bra förslag. Ska viadrebefodra det till vännen.
#5:
Ja, om din kompis är medlem hos HGF så är det lugnt att ringa och få råd. Ingen medlem ingen hjälp. Medlemsnr eller personnummer är bland de första de frågar efter.
Duschdraperi + duschsarg fixar biffen https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/badrumstillbehor/duschstanger-och-draperier/duschsarg-435055/
#6 det var ju en smart greja. Den vore perfekt for vännens lilla badrum.
#7:
Ja du ser. Nu kan ni sitta och fika istället för att oroa er över en lösning 🤠
Dett aär ju bästa stället att ställa frågor på när vi kört fast i ett ämne och inte vet hur vi ska ta oss vidare.
Här får man ju alltid bra råd och tips.
#9:
Kul du fann en bra sajt samt ett bra svar till din vän.
God Jul i förskott.
Jag frågade maken (han är byggingeniör och har våtrumslisesn genom jobbet) han säger att så länge badkaret inte sitter fast i väggen, så skall de inte behövas att göra om hela badrummet.
#11 Tack. Vännen har överklagat beslutet och nu väntar hen bara på svar.
Såg i går att Hem&Hyra nu fördjupar sig i ämnet bostadsanpassning
#12: Tyvärr så är många hyresbolag väldigt dåliga på just detta med bostadsanpassningar.