Annons:
Etiketterdebatteu
Läst 138 ggr
[Göstage]
2021-12-14 08:06

EU vill byta ut "God Jul" mot "God Helg"

Lite för tidigt att önska "God Jul" ännu, men man kanske borde passa på medan man fortfarande kan det? EU tycker nämligen att det är mer passande att hälsa "God Helg" i sin kommunikation, konstaterar Karin Pihl på GP:s ledarsida. Pihl skriver bland annat:

"I Dagens Nyheter (16/12 2020) kunde man i fjol läsa om varför det är bra att byta ut hälsningsfrasen. Några argument som framfördes var att det bidrar till inkludering och att det är en anpassning till ett internationellt språkbruk.

För några veckor sedan beslutade också EU-kommissionen om att man ska säga just ”god helg” i stället för god jul i sin kommunikation, just för att vara inkluderande. Något som påve Franciskus reagerat mot och jämfört med fascistiska idéer, och som högerpolitiker i Europa blivit arga över. EU fick backa från rekommendationen (Guardian 30/11).

Både idén att man ska byta ut "god jul" och debatten om att det skulle vara ett hot mot kristendomen är en import av ett amerikanskt fenomen. I USA pågår sedan några år tillbaka ”war on Christmas”, krig mot julen. Det anser åtminstone den kristna högern som slår tillbaka mot trenden att säga ”happy holidays” i stället för ”merry Christmas”.---

"And so happy Christmas for black and for whites,
(War is over if you want it)
For the yellow and red ones,
Let's stop all the fight."

John Lennon

Det som är tänkt att vara inkluderande kan snarare bli raka motsatsen. Och vem blir kränkt av en hälsning? I går var det lucia. Det är en högtid som har långa
  • Redigerat 2022-03-05 17:12 av [Göstage]
Annons:
[Jimmy.L]
2021-12-14 08:19
#1

#0: Otroligt

Draken
2021-12-14 17:50
#2

Men vad i helvete 😡 Nu får de väl ändå skärpa sig.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Göstage]
2021-12-15 12:17
#3

Oíson Cantwell kan förstås inte avhålla sig från en spydig kommentar.

Äntligen tycks det bisarra påståendet att julen är hotad vara på väg att tyna bort.
[Göstage]
2021-12-24 16:42
#4

Språkprofessorn Lars-Gunnar Andersson i GP om språkstriden kring helghälsandet.

(Ej betalspärr f.n.)

Det har blossat upp en debatt om vilka julhälsningar som vi bör använda. Men på vilket sätt är helg mer inkluderande än jul?, skriver språkvetaren Lars-Gunnar
  • Redigerat 2021-12-24 16:43 av [Göstage]
[Göstage]
2021-12-24 19:30
#5

Dan Korn, som inte firar julen, tycker att det är märkligt att det är viktigt för somliga att påpeka att julen har andra rötter än de kristna.

"Fortfarande verkar folk tvista om vad julen egentligen är för högtid.

– Jag har sett flera inlägg de senaste dagarna där folk säger att julen är kristen. Nej, säger andra då, julen är hednisk! Alla vill göra julen till sin. Man kan liksom inte tänka sig att julen kan vara båda delarna, säger Dan Korn som noterar att det ofta är ateister som vill påminna om julens förkristna rötter.*

"– Det är lite roligt att de är så noga med att påpeka detta. Det var ju inte så att det var en sekulär högtid före kristendomen. Då dyrkade man ju andra gudar i stället och det gjorde man genom både människo- och djuroffer. Jag tror inte att de skulle vilja återinföra det. Det blir lite krystat över det där, att man måste rena julen från kristna budskap. Kristendomen har ju funnits i Sverige i tusen år så det är klart att det påverkar."---

Hur uppstod egentligen julen, och hur brukade svenskarna fira den i gamla tider? Nyheter Idag snackar jul med Dan Korn, tidigare folklivsforskare och numera opinionschef på Bulletin. – Det finns nå...
  • Redigerat 2021-12-24 19:31 av [Göstage]
[Göstage]
2021-12-24 20:15
#6

Som den hedning jag är gillar jag ändå den här uppläsningen av julevangeliet.

Kan ses på SVT Play fram till juni 2022.

Kronprinsessan Victoria läser julens evangelium.
Annons:
[Urskog]
2021-12-25 17:08
#7

Nä men varför ? God Jul det inkluderar alla oavsett religion så önskar vi varandra något gott så enkelt ser jag på saken.

Man krånglar till saker och gör sak där sak inte behöver göras men jag måste säga att jag la märke till det här i USA för tre år sedan det stod mer Happy Holiday an vad det stod Mary Christmas.

Vi vill väl inkludera alla så låt alla vara med och dela glädjen med varma ord som God Jul men åter igen ska det söndras och förstöras något som borde vara så naturligt att vi faktiskt delar glädjen med varandra med orden God Jul.

Jag är Hedning och en stolt sådan men jag önskar mina medmänniskor God Jul för det fast jag inte håller med kyrkan men jag håller med om att Julen den är till för alla och att alla ska ha en God Jul 🎅🏻

Upp till toppen
Annons: