Debatt iFokus

Debatt

Etikettbrottslighet
Läst 138 ggr
[Lotofs]
1

Personnumret på nätet.

Har i många år, i syftet att försöka skydda mej mot bedrägerier, rivit bort personnummer oa som skrivs ut i alla brevutskick. Tappade hakan när jag för ett tag sen fick veta att hela personnumret ligger fullt synligt på nätet. Hur ska man kunna skydda sej då mot t.ex. id-kapning?

• Redigerat 2022-01-26 06:01 av [Lotofs]
[Tismon]
2

https://politik.ifokus.se/discussion/1525855/dina-personliga-uppgifter

Nope går inte. Företagens rätt att publicera dina uppgifter går under journalism i yttrandefrihetsgrundlagen vilket jag tycker är jätttedumt.

Politik iFokus är ett forum för diskussioner kring politik och samhällsfrågor.
[Lotofs]
2

#1 Vart tar min rätt, att försöka skydda mej, vägen då, kan man undra…

[Tismon]
2

#2: Jag håller helt med dig. När jag har mer ork och energi tänkte jag försöka ta tag i detta och se om man kan göra något åt det (namnlista? Maila politiker?) för det är helt sinnesjukt. Bara i sverige är företagens yttrandefrihet viktigare än invånarnas säkerhet. Sjukt är det också för att i verklig journalism t ex nyheter refererar man personer alltid som gärningsman och offer, inte går de runt och utger personliga uppgifter i sina artiklar.

Hade jag nu, som privatperson, publicerat namn, person nr, adress osv till andra personer i t ex detta inlägg utan ett sk "utgivningsbevis" så hade jag begått ett brott eftersom det annars är olagligt med doxxing.

Helt sjukt

• Redigerat 2022-01-26 06:41 av [Tismon]
[Lotofs]
3

#3 Sätter gärna min namnteckning på en sån namnlista. Är inte ung längre, lever ensam och känner mej bara mer och mer oskyddad och utsatt med åren. Särskilt när man läser och ser nyheterna. Skrämmande hur man siktar in sej på oss äldre.

[Tismon]
4

#4: Ja det är verkligen hemskt. Mycket lurendrejerier som sker och jag gissar på att de hämtar uppgifter på sådana sidor för att lura främst äldre människor.

Återkommer när jag fixat en namnlista, ska kontakta en vän som kan lite mer om lagar och kan hjälpa mig att formulera mig :)

[Moon AppleGrey]
3

#5: skulle också skriva på en sådan lista.

[Lotofs]
0

#4 Super!

[Jimmy.L]
4

Ja utan lagändringar blir ID-kapningar svårt att skydda sig mot speciellt på nätet.

[Lotofs]
1

#7 Kommer ihåg att för ca 25 år sen, när man skickade mejl till myndigheter så skulle man inte skriva sitt personnummer för att det var en känslig uppgift. Då behöver man inte tänka så längre, man kan lika gärna servera det på sin facebooksida.

[Lotofs]
0

#8 var sista kommentaren till, inte till mej själv 😀

Syntium
3

Jag skriver också på en sån lista, förstår inte varför det inte ändrats redan

"I'm too old for this shit."

Draken
3

Skriver mer än gärna på en sånn lista jag också.

Tycker det är helt sjukt, mitt personnummer ligger helt synligt på nätet, men om maken ringer t.ex försäkringskassan och vil fråga något om barnbidraget , så får han ingenting veta ….därför att barnbidraget står i mitt personnummer 😒

Sen att vi bor tillsammans och har gemensamma barn, så får han ingenting veta, det är sekretess på uppgifterna …JAG har inte sagt något om att det skall vara sekretess på barnen när det gäller maken som dessutom är barnens pappa. Det har de kommit på alldeles själv 😒

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-01-26 13:58 av Draken