Valkompass 2022 (Expressen/TT)
Expressen/TT har en valkompass med 25 frågor som det tog cirka 3 minuter att svara på.
Mitt utfall: SD 66%, M 63%, KD 52%, L 42%, S 39%, V 36%, MP 36%, C 22%
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
Mitt resultat:
SD 74%, M 66%, KD 57%, L 45%, S 40%, MP 38%, C 33%, V 31%
// Harley
Lägger inte in mitt resultat men det visade sig stämma hyfsat bra till min förvåning vilket jag inte trodde om ett sånt litet test som det är i ett stort ämne som politik.
Hoppsan! Jag är visst vänsteranhängare.
Och MP 73%….. jag studerade fältbiologi under några år, kan det var där procenten kommer ifrån🤔
V 80% S 75% Mp 73% C 42% L 39% KD 24% SD 23%😂 M 18%
Om aftonen får den late brått🙂
"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"
Jag är fortfarande lite tveksam till att lägga ut mina resultat på den här sajten men ja det stämde rätt bra. Mestpå V, vilket var väntat.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#0 Aftonbladet skriver på sin läsarchat att deras valkompass kommer i början av juni.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
Inte så förvånande resultat för min del 😉
SD 74% M 63% KD 59% S 46% L 45% MP 37% C 34% V 30%
#4: Jag tänkte likadant men vad tusan, jag är åt vänster politiskt sett och nu ska väl det också vara ok. 👍🙂
Inte helt förvånad att det blev mest socialdemokraterna, jag får nästan alltid högst på dem trots att jag egentligen känner mig mer som V. Det kanske bor en liten smygsosse längst in? 😁🌹
Annars väldigt jämnt fördelat får jag säga. Lite "lustigt" att de två partier jag sympatiserar minst med, KD och SD, hamnar i mitten…
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#7: Du får ha vilken politisk påsikt du vill utan att någon skall börja diskutera av den anledningen.
Blev lite konfunderat av mitt resultat jag med. Jag avskyr sossarna, men de låg i mitten för min del ;)
Fast jag tror inte att det är så konstigt att man får lite förvånande resultat, hela poängen med en v alkompass är ju att på ett så enkelt och "svart/vitt" sätt som möjligt ta reda på ungefär hur man sympatiserar. Om man inte har möjlighet att överväga nyanser utan bara ska svara ja eller nej så blir man ju förhoppningsvis samstämmig i iaf någonj fråga med alla partier. För även om jag är överhängande åt V finns det inte en chans att de har alla de rätta svaren ens för mig, och det gäller ju alla partier.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#9: Jo så är det ju 🙂
De flesta medierna använder TT:s valkompass. (Aftonbladet har ännu inte släppt sin.)
NWT:s ledarsida anser att valkompasserna riskerar att peka fel.
"För den som vanligtvis inte följer med i den politiska debatten är risken stor att valkompasserna pekar ut en riktning som inte stämmer. För den som är intresserad av partipolitik är det inte otroligt att svaren – medvetet eller undermedvetet – reflekterar de ställningstaganden som favoritpartiledaren har gjort i den offentliga debatten snarare än den egna ideologiska kompassen."---
- Redigerat 2022-06-13 07:37 av Cojimar
#5 Aftonbladet, Göteborgs universitet och Altinget har också konstruerat en valkompass som nu är igång.
#0 Mitt utfall på Expressens kompass: SD 66%, M 63%, KD 52%, L 42%, S 39%, V 36%, MP 36%, C 22%
#13 Och på Aftonbladets kompass: SD 81%, L 75%, KD 73%, S 73%, M 71%, C 56%, V 35%, MP 35%.
Intressant skillnad för min del mellan M och S i Expressens respektive Aftonbladets kompasser.
- Redigerat 2022-06-13 07:56 av Cojimar
#14 Även Bulletin har en valkompass, i deras fall med fler frågor samt MED som ett av partierna.
I mitt fall blev det väl ungefär samma rangordning i Bulletins som i Expressens och Aftonbladets kompasser, men med större skillnad mellan blåa och rödgröna blocken. SD kom först, men i viktigaste frågor kom M först med 15, före KD med 14 och SD med 13.
SD 53%, M 49, MED 47, KD 46, L 38, S 20, C 17, V 15, MP 15%.
- Redigerat 2022-06-22 10:34 av Cojimar