Debatt iFokus

Debatt

Etikettersamhälletdebatt
Läst 145 ggr
Cojimar
2022-05-17 22:50
0

Flytt´vi nu då?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det nya Norrland- så heter en reportageserie på Sveriges Radio om den industriella revolution som förutspås komma att kräva stor inflyttning av arbetskraft till norra Sverige.

"I dag kallas regionen för Sveriges Silicon Valley där green tech ska frodas sida vid sida med billig fossilfri energi. Behovet av arbetskraft är rekordstort och upp till 100 000 personer kan komma att flytta till regionen inom de kommande 15 åren. Vi vill i serien lyfta fram människorna i det nya Norrland och vad som står på spel för dem, säger Niklas Zachrisson, producent och en av programledarna i serien."---

Vad tror du- kommer flyttlassen att rulla norröver nu?

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

• Redigerat 2022-05-17 23:18 av Cojimar
Draken
2022-05-17 23:03
2

Ska de nu skövla vår natur också "suck".

Hoppas att de inte kapar ner all skog eller övrig natur som finns 😞

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Toxin]
2022-05-18 07:58
2

Bra fråga. Gissar att det blir en utmaning att rekrytera personer med rätt kvalifikationer.

Niklas
2022-05-18 09:07
2

Jag har länge tyckt att det borde gå att starta företag ute i landet och få fart på mindre städer igen. Det finns så många vackra och mysiga platser som bara saknar befolkning. Exempelvis distansarbeten borde fungera perfekt.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Cojimar
2022-05-18 10:11
1

#3 Ja, det som var "grönavågendrömmar" på sin tid har väl förverkligats för många genom digitaliseringens möjligheter. Men en stor del av den arbetskraft som industrin i norr kommer att behöva måste nog trots allt att finnas på plats i batterifabriker och stålverk.

Swecos årliga rapport om flyttmönster (pdf) handlar den här gången om distansarbete som fått en kraftig push genom pandemin, men man har även hunnit få med möjliga effekter av Ukrainakriget.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Cojimar
2022-05-19 10:53
0

I juli förra året föreslog Västerbottens landshövding, det tidigare socialdemokratiska statsrådet Helene Hellmark Knutsson, ett statligt bidrag till dem som flyttar till arbeten i norra Sverige. Dagens Samhälle skrev:

*– Förut fanns det bidrag för att få människor att flytta från Norrland till södra Sverige. Nu behöver man vända på det och erbjuda ett flyttbidrag via Arbetsförmedlingen till dem som är beredda att flytta norrut för att ta jobben som finns här, säger Helene Hellmark Knutsson till Dagens Nyheter.
– Jag kan tänka mig ett flyttbidrag på motsvarande ett par tre månadslöner, fortsätter hon."---

Vid samma tid presenterade LKAB en opinionsundersökning som man låtit Novus göra som visade att var tredje av 1000 tillfrågade kunde tänka sig att flytta till Norrbotten och bland de unga, 18-29 år, var det 42 procent som kunde tänka sig det. Källa som ovan:

"Drygt hälften, 51 procent, skulle kunna tänka sig att flytta till Norrbotten eller Västerbotten, men för 27 procent skulle det krävas ett bidrag på minst 100 000 kronor. En tredjedel av dem som deltagit i undersökningen säger dock att inga pengar i världen skulle kunna få dem att flytta till regionen."---

Flyttbidrag skulle kunna få fler att ta jobb i Västerbotten, tror landshövding Helene Hellmark Knutsson. Stora industrisatsningar i norr kräver arbetskraft.
Cojimar
2022-05-19 11:44
0

Radiomedarbetaren och exilnorrlänningen Marie-Louise Kristola funderade i en utrikeskrönika(!) i april förra året så här:

"Jag tror det började när Bodens kommunalråd jublande presenterade den nya satsningen att bygga ett stålverk i stan som ska göra fossilfritt stål med hjälp av vätgas. Kommunalrådet sa att det här var det största som hänt sen Bodens fästning byggdes."---

"Eller kanske började det redan när jag var i Skellefteå för några år sedan för att prata med folk om den nya elbilsbatterifabriken som planerades."---

"Även Lule, Kiruna och Gällivare ska få sin beskärda del av industrisatsningar i det kluster som en del börjat kalla den gröna industriella revolutionen i norr."

Nu ställs förstås berättigade frågor om var all grön el ska komma ifrån? En annan fråga är var ska alla människor komma ifrån?"---

[Toxin]
2022-05-19 12:19
1

#6 Det finns en hel del frågetecken att räta ut. Det är sannerligen inte ”bara att”.

Cojimar
2022-05-19 13:37
2

#7 Sannerligen!

En del är som "då", fast tvärtom- då ville man ha industrier till Norrland-"nån gång måst de opp här mä nån fabrik". 😁 Idag finns fabrikerna, nu är det arbetskraft som saknas istället.

Idag hoppas norra Sverige och regeringen på en flyttström från söder till norr för att lösa arbetskraftsbristen. Annat var det förr.
  • Redigerat 2022-05-19 13:42 av Cojimar
[Toxin]
2022-05-19 16:29
1

#8 Läste på SVT att industrisatsningarna i norr kräver nästan halva Sveriges elförbrukning. Det förefaller finnas olika uppgifter/spekulationer, men det är nog ett huvudbry.

Cojimar
2022-05-20 09:45
1

Byggföretagen i Norrland vill ha förbättrad rörlighet för att avhjälpa bristen på personal. "Vi är beroende av utländsk arbetskraft för att klara av satsningarna i norr", säger man.

"Enligt Byggföretagens senaste Byggbarometer har nio av tio byggföretag i norra Norrrland svårt för att få tag på arbetskraft. Svårast är det att hitta rätt yrkesarbetare men även tjänstemän och chefer saknas.

"– Norrbotten och Västerbotten har Sveriges lägsta arbetslöshet. Samtidigt står vi inför omfattande kompetensbehov kopplade till bland annat Northvolt, H2 Green Steel och Hybrits satsningar. Vår befolkning kommer att öka med 100 000 de närmaste 20 åren. Bostäder en bristvara – vi behöver fördubbla byggtakten under en lång tid framåt och någon måste göra jobbet, säger Erik Ranängen, bransch- och föreningsansvarig i Norrbotten."---

Det råder stor brist på yrkesarbetare, tjänstemän och chefer i norra Norrland. Nu bjuder Byggföretagen in europaparlamentarikern Abir Al-Sahlani (C) på ett två…
  • Redigerat 2022-05-20 09:46 av Cojimar
[Toxin]
2022-05-20 19:34
2

#10 Paradoxalt nog är arbetslösheten i Sverige hög.

Cojimar
2022-05-20 19:43
1

#11 Gissar att det inte skett så mycket på det området sedan den här bulletinen nådde oss i augusti förra året, även om pandemistoppen nu är hävda.

Tre av fyra svenska arbetsgivare, 76 procent, upplever att det är svårt att hitta rätt kompetens – trots historiskt hög arbetslöshet till följd av pandemin. På global nivå är motsvarande siffra 69 procent, vilket motsvarar den största kompetensbristen på 15 år. Det visar en ny undersökning från ManpowerGroup.
  • Redigerat 2022-05-20 19:44 av Cojimar
[Toxin]
2022-05-20 20:40
1

#12 Så är det. Demografin i Sverige är förändrad vilket påverkat situationen i stort.

Cojimar
2022-05-24 17:32
0

Skellefteå raggar arbetskraft i södern.

Det är hård konkurrens om jobben i södra Sverige. I norr skriks det efter arbetskraft i alla branscher. Nu arrangerar Skellefteå kommun och Region Västerbotten jobbresor för att locka arbetskraft från södra Sverige. – Att flytta är en chans att komma in i det svenska samhället på riktigt, att få en chans att utveckla sig, säger Tatjana Ristovski vid internationella kvinnoföreningen i Malmö.