Debatt iFokus

Debatt

Etikettersamhälletdebattelbilar
Läst 240 ggr
Cojimar
1

Är framtiden redan här?

tlf014.jpg

Vi diskuterar ju i andra trådar nymodigheter i mobiler, datorer, ID-system och annat, och den tekniska utvecklingen verkar inte bara snabb utan gränslös och ostoppbar.

Jag slogs av detta när jag nyss läste om en elbil som inte hör till de mest avancerade. Skulle jag, som tog körkort vid övergången till högertrafik och sedan körde bil som normaltrafikant dagligen i jobb och privat till för tio år sedan kunna klara av att köra en sådan bil, och då menar jag rent tekniskt? (Jag har nog bara kört fem-tio mil totalt sedan jag sålde min sista bil för tio år sedan, och skulle säkert behöva köra upp på nytt om jag kom på den galna idén att skaffa bil igen.)

Jag har bara kört bensinbilar utan överdåd, så att ladda bilen, hoppa i den och starta utan att vrida om någon tändning, säga var man tänkt åka och vilken kanal man vill höra på i radion- det är nästan Science Fiction för mig…

Är det någon mer här som känner sig passé i tekniska sammanhang?

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

• Redigerat 2022-05-24 18:33 av Cojimar
johan
0

Elbilar är ju enklare att köra och hantera, så varför skulle du inte kunna det?

Sedan är det tyvärr så att vissa tillverkare stoppar in skärmar istället för vred, men gör gränssnittet för funktionerna riktigt dåligt. Så istället för att göra det enklare, blir det svårare att hitta vissa funktioner.

Om du provade en elbil, tror jag du skulle upptäcka att det inte är svårare utan enklare och mindre att hålla ordning på.

Mvh // Johan

johan
0

Men ja, framtiden är här. Hela tiden. Och det händer otroligt mycket just nu.

Mvh // Johan

Cojimar
0

#1 Ja, jag förmodar nog det. Man är väl bara dåligt uppdaterad, och då känns stegen ännu större när man försöker förstå vad som hänt och händer.🤔

#2 Sannerligen- och ändå är det nog lättare för er som lever mitt i den tekniska omvälvningen…

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

johan
0

Mina 70+ svärföräldrar köpte nyligen en Tesla och älskar hur enkel den är att köra och nya funktioner som gör körandet enklare och säkrare.

Jag tycker teknik gör mycket enklare och enklare, så överlag skulle jag säga att teknik som kommer nu är mycket enklare och mer intuitiv att använda än den var för 30 år sedan.

Tänk så mycket enklare det är att använda en surfplatta än att använda en PC i början av 90-talet. Nu är tekniken mycket mer tillgänglig för alla.

Och på tal om tillgänglighet, så är den dessutom ett fantastiskt hjälpmedel när man börjar se sämre, höra sämre, svårare att röra sig.

Våga testa! Det värsta som kan hända är att du inte gillade det. I bästa fall har du fått en förbättring av vardagen.

Mvh // Johan

Cojimar
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#4 Tack för det moraliska stödet! 👍😊(Kan berätta i förtroende att jag inte prövat på surfplatta. Ännu.)

• Redigerat 2022-05-24 18:54 av Cojimar
johan
1

#5: Om du mest surfar, mailar, fixar bankärenden, tittar på lite film, redigerar lite foton och liknande saker tror jag du skulle uppleva det som enklare än dator.

Och när man vill skriva mer, så går det också att ha riktigt tangentbord och mus om man vill, då det inte är särskilt bekvämt att skriva på skärmtangentbord.

Mvh // Johan

[Toxin]
1

Svårigheten med att köra bil ligger inte i själva drivlinan utan trafiken. Det är inte svårare att köra en elbil än en bensin/diesel/whatever-bil.
Jag är ingen stor fan av pekskärmar, men inte motståndare heller. Dock är det inte nödvändigt att "leka" med alla funktioner, efter en tid så har man koll på det man behöver och då sitter det i ryggmärgen.

johan
1

#7: Exakt. Det man använder hela tiden sitter ändå bekvämt på eller vid ratten, som blinkers, helljus, vindrutetorkare, styra stereon, etc.

Mvh // Johan

Lona
1

I och för sig så tycker min 75-åriga mamma att det är "onödigt krångligt" 🙄 med en automatväxlad bil, en riktig bil ska definitivt vara manuell! 🙈😄
Då är min mamma trots allt rätt "uppdaterad" för sin ålder.

Apropå just bilkörning så håller jag med Toxin, det svåraste är givetvis trafiken. Å andra sidan, om man känner sig väl tillrätta med bilen så kan man ägna desto mer uppmärksamhet åt trafiken.

Jag har inte kört bil på över ett år, det tar ytterligare minst ett år innan jag sitter vid ratten igen och trots att jag inte är gammal så kan det nog bli lite trixigt de första turerna. Om inte annat så är halva stan uppgrävd och den andra halvan under ständig ombyggnad vad gäller trafiken så jag lär väl ändå köra totalt vilse… 😉😆

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Toxin]
1

#8 Pekskärmar är dessutom inte förbehållna elbilar utan de hittar man i princip i alla nya/nyare bilar. Gissar att det bl a handlar om kostnad dvs det är billigare med en pekskärm än vred& knappar. Inlärningsfasen är rätt kort, vill jag mena.

Cojimar
0

Vissa äldre har mindre teknikskräck än andra: när Søren från Averøy på norska Nordmøre skulle tanka diesel i sin bil så tickade summan upp i 800 kronor. Det blev droppen för Søren, som gick och köpte sig sin första elbil. Det skall då tilläggas att han är 100 fyllda. Norska elbilföreningen säger att han därmed är den andra hundraåringen som de känner till som skaffat elbil.

Søren Avset fikk sjokk av høy dieselpris. Derfor kjøpte han seg elbil.
[Toxin]
0

#11 Min personliga mening är att välja den teknik som man verkligen har nytta av och inte "bara för att". Då blir det inte så skrämmande heller.

PS Sedan finns det ju de individer som absolut älskar alla möjliga och omöjliga finesser osv. Det är helt OK, men alla behöver inte gå den vägen.

• Redigerat 2022-05-24 22:13 av [Toxin]
Cojimar
0

#12 När man dessutom kan "bygga sin bil själv" så år väl risken att det kan slinka med en och annan finess för mycket, kan man tänka. 👨‍🍳

Bygg din Volvo precis som just du vill. Välj mellan elbil, laddhybrid eller mildhybrid och lägg till utrustning, paket och styling som passar dina behov.
[Toxin]
1

#13 Efter ett tag lägger det sig, "nyhetens behag" brukar man ju säga. Som exempel går det att ställa in ljudanläggningen in i minsta detalj och det kan ju vara kul en stund. Efter en tid så använder man det man har behov av helt enkelt.

Lona
1

#14: Jag muttrade länge över det kassa ljudet i bilstereon som ändå var ett bra märke.
När jag hade haft bilen i sisådär sju år började jag pilla på diverse knappar som jag uppenbarligen inte hade pillat på tidigare - vips! så hade jag ett helt annat sound. 😄
Kanske tur att jag inte gick till bilförsäljaren och klagade över den usla standarden…

[Toxin]
1

#15 Det kan löna sig att läsa instruktionsboken (om det finns någon) :)

johan
1

#9: Dom flesta tycker "nytt" är synonymt med "krångel", utan att ägna en sekund åt vilket alternativ dom tror hade varit enklast om man inte hade någon tidigare kunskap.

Jag tror att 0.0 personer som inte tidigare kört bil, hade föredragit manuellt växlad bil om det från ingenstans uppfanns tre bilar med manuell, automat eller elbil.

Det är också väldigt vanligt att folk tror att just det dom har är lagom och där teknikutvecklingen kan stanna. Nu behövs inget mer. Men sedan att någon som var mer van vid något ännu tidigare sa exakt samma sak låtsas man inte om.

Samtidigt så är dom flesta nöjda med ny teknik när dom väl vant sig.

Skulle vilja höra den person som vill gå tillbaka till en bil utan backsensorer och backkamera när dom lärt sig hur det fungerar. Eller vem som vill gå tillbaka till att skriva SMS med enbart siffer-knappar. Eller behöva fysiskt gå till banken vardagar mellan 10-15 för att betala räkningar. Eller att behöva köpa kuponger på ställa A för att gå på bussen på ställe B. Eller att enbart kunna se TV-program en bestämd tid. Eller att enbart använda "naturlig" is från frusna sjöar och glaciärer (ja, man tyckte is från frysen var onaturlig i början).

Skulle vilja påstå att i princip alla älskar teknikutvecklingen, men det tar olika lång tid för människor att våga testa något nytt. Dom är bara inte medveten om att det är just teknikutvecklingen som gjort det enklare och mer bekvämt för dom.

Mvh // Johan

• Redigerat 2022-05-25 07:24 av johan
[Toxin]
1

OT, men eftersom elbilar dykt upp i tråden. Auto Motor & Sport diskuterar laddning av elbilar, framtida utveckling m.m. med Christian von Koenigsegg.

Cojimar
0

#17 Svarar, även om inlägget var adresserat till någon annan.

Mycket av teknikens landvinningar har man ju upplevt på arbetsplatserna. Där står det säkert vid det här laget elbilar i garagen, mobilerna är av senaste modell och man kommunicerar med bildsändningar. Som ute från de omgivningarna "tvingas" man inte uppdatera sig, på gott och ont, medan de gamla arbetskamraterna växt in i den nya tekniken och inte ser något märkvärdigt med det. Sådan är väl tidens gång, helt enkelt…👴

Cojimar
1

Men motormullrets vänner kommer väl att få anledning att bli nostalgiska- eller kan man köpa till det också? 😊

• Redigerat 2022-05-25 08:59 av Cojimar
[Toxin]
1

#20 Vissa saker kan inte köpas för pengar 😀

johan
1

Nu är ju jag sån som uppskattar tystnaden med eldrivet och ser framemot när alla mopeder, motorcyklar, bilar, bussar och lastbilar är eldrivna.

Men både Audi och Porsche tror jag har fake-ljud i kupén.

Och som eftermarknadstillbehör kan man installera sånt här trams på Tesla. Givetvis inte Tesla som säljer det.

Mvh // Johan

Lona
1

En sak som dock är lite "läskig" med elbilar - en ren vanesak, antar jag - är att de hörs inte när de kommer.
Plötsligt har man en näst intill tyst bil i rumpan… 😳

Cojimar
1

#22 Låter hoppingivande! 😉 Fast egentligen uppskattar jag förstås också att det blir tystare trafik, men helt oproblematiskt är det ändå kanske inte? EU har tydligen beslutat att från och med 2021 så skall nytillverkade elbilar "ha ljud", så på sikt försvinner låghastighetstystnaden. HBL 200405:

"En el- eller hybridbil är alltså för tyst i låga hastigheter. Det här kan ställa till problem för fotgängare och cyklister som helst enkelt inte blir medvetna om att en bil närmar sig. Det finns redan fall där blindkäppar blivit avkörda när en synskadad person varit på väg ut i vägbanan eftersom inget ljud har hörts.

– När man kommer över 20 kilometer i timmen blir däckljudet den dominerande ljudkällan, och då är det i princip ingen skillnad på en elbil och en vanlig, konventionell bil med förbränningsmotor, säger Hagman."---

(Ser att #23 hunnit göra samma reflektion.)

Det är upp till biltillverkarna att bestämma ljudet.
  • Redigerat 2022-05-25 11:02 av Cojimar
Lona
0

#17: Visst är det så!
En liten fara med alltför "automatiska maskiner" är att de inte är så pålitliga innan säkerheten hunnit ikapp.
Det är lätt hänt att man slöar till eller slarvar när tekniken sköter allt.
Nu talar bilen om att "du är trött/ouppmärksam, skärp dig", tidigare var det betydligt större risk att man lullade till vid ratten.
Eller att folk struntar i att kolla ordentligt innan de backar, de förlitar sig på backsensorer och kamera.
Det handlar självklart om att använda tekniken på rätt sätt. Fel använd kan den, precis som det mesta här i livet, få totalt motsatt effekt mot hur den var tänkt att användas. 🙂
Säkerligen är detta något varje generation kämpat med, för varje decennium kommer nya landvinningar.

johan
0

#25: Fast med en bra kamera ser du ju bättre än i en spegel, mycket tack vare att den sitter bakom bilen och är vidvinkel.

Kaoset kommer nog den dagen kameran i bilen inte fungerar och folk är helt ovana vid att använda speglar. :)

Min bil visar även sidokamerans bild på skärmen när man använder blinkers. Det gör att man ser döda vinkeln och en mycket bredare vy snett bakåt än vad speglarna kan göra. Superskönt när man kör parallellt med cykelbanor och ska svänga.

Mvh // Johan

[Toxin]
1

Tystnad är skönt, tänk om man även kunde göra musiken ljudlös 😉

[Toxin]
1

Min åsikt är att erfarenhet är en avgörande ingrediens när det gäller t ex bilkörning. Sedan finns det bra hjälpmedel att ta till, inte tu tal om det.

• Redigerat 2022-05-25 11:50 av [Toxin]
Cojimar
0

#27 "Sound of silence?" 🤐😊

"The Sound of Silence" by Simon & Garfunkel from The Concert in Central ParkListen to Simon & Garfunkel: https://SimonAndGarfunkel.lnk.to/listenYDSubscribe t...
[Toxin]
1

Jag håller isär saker som motorljud, ja ljud rent generellt, och t ex elbilar.
Jag uppskattar verkligen tystnad och avsaknad av oljud, men det innebär ju inte att jag INTE kan uppskatta ljudet från en förbränningsmotor och dylikt.
Var sak på sin plats, så att säga. Och tid.

Med det sagt så, för att återknyta till ämnet, är min hållning typ:”låt dig inte avskräckas ifrån nya bilars finesser och funktioner. Det är ingen 39 Gripen du ska sätta dig i”.
Även om man inte, från dag 1, behärskar 100% av alla funktioner så går det alldeles utmärkt att framföra fordonet i fråga.

[Tismon]
0

Automatare är uppenbarligen 10000 x lättare att köra än en manuell och jag har manuell av den simpla anledningen att jag skaffade egen bil när jag skulle lära mig köra - lär man sig köra med en automatare får man inte köra manuella och lär man sig köra på manuell får man köra båda

För min del föredrar jag att inte ha en massa avancerad teknologi i min bil för att reperationer blir dyrare och jag har egentligen inte råd med en bil men måste ha en för att kunna ta mig någonstans.

Sålänge bilen går att köra och den har radio, AC och rumpvärmare så är jag nöjd 😊

• Redigerat 2022-05-25 12:39 av [Tismon]
[Tismon]
1

När det kommer till avancerad utstryrsel som back-kameror så känns det som att de verkligen kan underlätta men min körlärare sa alltid att risken finns att man förlitar sig för mycket på dem

[Toxin]
0

#32 Ja, och det är just där som erfarenhet kommer in.

[keell]
1

Elbilen har många fördelar speciellt ur miljösynpunkt men allt tekniskt passar inte alla men dom med intresse för är det en fest att sätta sig och köra en bil med alla finesser.

Alternativ ska finnas, den som vill ha backspegel ska kunna ha backspegel osv men vi har sett förr med utvecklingen att med tiden kommer önskemål från kunder och alternativ brukar införas där den tekniskt ointresserade kan göra andra tillval medan den tekniskt intresserade kan ha allt om han vill.

Är inne på tanken som #23 skriver och reflekterade särskilt häromdagen när en el moped kom körandes så ljudlöst och då fanns ingen övrig trafik hur lätt hänt det är att en olycka sker just för vi är så vana att både lyssna med öronen och se med ögonen med ett annalkande fordon.

Med eldrivet får vi bli betydligt mer uppmärksamma men tyvärr kommer olyckor att inträffa innan vi vuxit in i nya rollen att fordonen är så pass ljudlösa. Ljudlöst är bra absolut men också en fara för oss innan vi vant oss om än bensindriften ännu är fler än elbilen men den dagen elbilen dominerar då är det lätt hänt ett snabbt lyssnande och kroppens invanda mönster börjar korsa gatan och vips kommer en elbil i synfältet som vi inte hörde.

Jag är positivt inställd till elbilen den har många fördelar speciellt för miljön men just det ljudlösa kan bli ett problem och människoliv kan gå åt och många kan skadas samt den tekniska biten som inte alls intresserar mig jag vill ha valmöjligheter utan en massa tekniskt.

Ratt, broms, växelspak, backspegel mer behövs inte för mig inte ens en radio allt ska vara så enkelt som bara möjligt 🚗

Cojimar
2

Om vi för ett ögonblick lämnar förarsätet, vad händer om (=när?) den tekniska utvecklingen avancerar i ännu snabbare takt- vilka lämnas efter när det tåget avgår?

Varningar för att digitaliseringen riskerar skapa ett nytt klassamhälle saknas till exempel inte, bland annat har Microsofts Sverigechef sett tendenser till en sådan utveckling.

DEBATT. Gapet mellan de mest och minst digitaliserade grupperna i Sverige ökar dramatiskt. Om insatser inte görs nu riskerar vi ett nytt klassamhälle, skriver Nexers vd Lars Kry och Microsofts Sverigechef Hélène Barnekow.
[Toxin]
1

#35 Ytterligare ett kriterium som skapar segregation.

Draken
1

#0: 😂 vet precis ur du känner dig. Jag HATAR alla nymodigheter i nya bilar. Jag är , och förblir, teknisk idiot 🙈

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Toxin]
0

#37 Och det får man lov att vara :)

Cojimar
0

"Och den ljusnande framtid är vår"- för vissa ligger framtiden (och mobilen) öppen...🤪

Barrett, 2, föredrar chicken nuggets. Men är numera känd som burgarkungen efter sitt busiga upptåg.
  • Redigerat 2022-05-26 13:09 av Cojimar
johan
0

#35: Du är medveten om att folk, i synnerhet äldre, resonerat så i all tid och evighet va? Och ännu mer senaste 150 åren.

Inklusive att gamla jobb ersätts av nya och att det just då givetvis är jobbigt för dom som drabbas. Men inte många som sörjer jobb som att tända/släcka gatlampor vid varje stolpe, manuellt köra varje hiss, skyffla bajs från gatorna efter hästar, jobba i hästgarage, såga och frakta is, etc.

All utveckling har på sätt och vis lätt till ett utanförskap. Digitalt kommer inte vara något undantag, men digitalt skapar också väldigt mycket nya möjligheter, inte minst för funktionshindrade av olika slag.

Mvh // Johan

• Redigerat 2022-05-26 14:28 av johan
Cojimar
2

#40 Jo då, det är jag medveten om.

[Toxin]
1

.

Fornöga
1

2023 Gårdagens bästa skratt fick jag när jag tittade på den engelska deckaren Annika (inte att förväxla med den finska deckaren kodnamn Annika), där huvudrollsinnehavaren fick låna en röststyrd bil och började med att presentera sig för den. Kan tänka mig själv i samma situation…😏

(Läslåst) länk.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

I värsta fall förstår bilen knappt någonting alls.