Vallokalsfiaskot
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Karin Pihl på GP:s ledarsida reagerar som så många andra på kökaos och brister i hanteringen ute i vallokalerna som blev så tydligt. (Undrar vad de utländska valkontrollanterna kommer att rapportera?) Hon förespråkar en omfattande förändring av rådande system:
"Bäst vore om Sverige bytte valsedelssystem, något valmyndigheten också förespråkar. Vi borde gå över till en liknande procedur som den i Danmark, där varje väljare har en (ganska lång) valsedel där samtliga partier och dess kandidater står representerade. Det innebär att röstningsproceduren blir enklare, valhemligheten garanteras och det finns ingen möjlighet att sabotera eller förhala valförfarandet genom att sno med sig alla valsedlar för partier man inte gillar.
Demokrati handlar inte bara om rätten att rösta. Det måste också finnas en fungerande infrastruktur som säkerställer den rätten."
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
#0: Danmarks system låter både vettigt och smidigt! 👍
// Harley
#1: Nu vet jag inte hur det ser ut i Danmark med denna långa valsedel men det kommer att bli ett helsicke att räkna eftersom allt ska vara manuellt i Sverige.
Enklast är det väl att fixa fler vanställ och skärmar.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#2: …vilket då skulle kräva fler valarbetare i lokalen eftersom de i årets val verkade ha ett helsike att se till att så att valsedlarna fanns där de skulle.
Nu kan jag minnas fel men jag tror det var under SVT:s valvaka som det nämndes att valarbetarna fick gå och fixa med valsedlar i snitt var 3:e minut pga olika typer av sabotage bland valsedlarna. Det lär ju knappast minska om det i framtida val kommer fler tillfällen att stöka om bland valsedlarna.
// Harley
#3: Jag förstår nog inte hur man kan säga att det blir säkrare så här eftersom man inte fick valkuvertet förrän efter man hämtat valsedlarna och hade man några extra så fanns det ingenstans att göra av dom.
Att valsedlar försvann har ständigt varit ett problem.
- Redigerat 2022-09-13 09:23 av Pyttelite
#0 Verkar som ett vettigt förslag.
#4: Det krävs inte mycket fantasi för att få med sig extra valsedlar ut från lokalen.
Exakt! Det skulle det danska systemet råda bot på.
// Harley
#6 Nä, det räcker med en vanlig jacka eller par byxfickor.
Tidigare fick man alltid hem valsedlar från partierna och tog med sig de som man ville använda till vallokalen.
Men visst, mycket papper som bara slängdes…
#4 Här delades valkuverten ut redan i kön.
#2: Apropå manuellt räknande så verkar det ske manuellt även i Danmark.
Här kan den som vill nörda ner sig i hur det danska systemet fungerar:
The Parliamentary Electoral System
in Denmark
(Jag och danska går inte ihop så för min del krävs engelska… 😳)
#8: Jag fick hem de flesta partiernas valsedlar och kunde komma rustad till förtidsröstningen där även jag fick mina kuvert i kön.
// Harley
- Redigerat 2022-09-13 09:26 av Herveaux
#8: Det var en bättre lösning att få valkuverten redan i kön även om valmyndigheten rekommenderade något annat men då har ju de gröna båsen spelat ut sin roll. Det är ju därför det tar så lång tid eftersom det är vid vadstället man väljer idag.
Hur skulle räkningen inte ta längre tid om man har en lång lista och det ska ske manuellt?
Hur förhindrar man att inte någon ser fel?
#9: Tack ska kolla lite senare men ser inte några valkuvert men skrollade bara igenom.
Man får ju även nu hem valsedlar i förväg? Det kan i varje fall inte vara så svårt att få tag på.
I år var det första året med de strängare reglerna om att man enskilt skulle ta valsedlar bakom en skärm, allt för att garantera valhemligheten. De allra flesta välkomnade detta och tyckte det var bra.
Nackdelen var att det blev längre köer och att man fick vänta lite. Men om man tänker efter, vad gör egentligen lite väntan en gång vart fjärde år? Vi är ändå lyckligt lottade att vi får välja, har flera partier att välja mellan och att allt är så säkert som det är praktiskt möjligt.
Nästa gång är valnämnderna mer förberedda på köbildning. Det blir kanske mer förtidsröstning, utökning av lokaler eller något annat.
Men "fiasko" - det är väl liiiite väl gnälligt? 🙂
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#12: Jo, jag tycker att det är illa med dessa långa köer. Tror att fanns många som vände och istället struntade i att rösta. Drabbar också många äldre som inte orkar stå i kö i timmar.
#12 Angående rubriker- det finns saker att lära av gammalmedia i den frågan... 😉
- Redigerat 2022-09-13 09:38 av Fornöga
#10: De gröna båsen har väl absolut en roll? Ska man annars stå vid valsedlarna och peta ner rösterna i kuverten menar du?
Hur man säkerställer korrekt räknande av röster kan du läsa mer om i länken, sidan 27, "4.3. Counting".
Kritiken har inte varit att rösträkningen tagit för lång tid, eller handlat om valkuvert utan om att det danska systemet är säkrare, för att citera #0: "valhemligheten garanteras och det finns ingen möjlighet att sabotera eller förhala valförfarandet genom att sno med sig alla valsedlar för partier man inte gillar".
Jag tycker en ev förlängd räkningstid är ett lågt pris för att öka tryggheten i att alla ska få rösta på det parti de vill.
// Harley
- Redigerat 2022-09-13 09:41 av Herveaux
#13 Det finns givetvis nackdelar, men också möjlighet att rösta via ombud om man inte själv vill/kan ta sig till vallokal.
Kontrollen på valfunktionärer som uppträder i strid mot givna förhållningsregler borde bli hårdare, skriver Johan Westerholm på Ledarsidorna med anledning av avvikelserapporter. Dags för gult och rött kort för funktionärer? 🤔
"Även om valet har genomförts och fungerat helt i linje med rådande lagstiftning i den absoluta merparten av vallokalerna finns det ett oroväckande högt antal avvikelser som reser en rad med frågor.
Dels frågan om dels hur urvalet av röstmottagare går till, dels vilken utbildning de får. Att en ordförande på allvar hävdar att han själv kan besluta om avsteg från vallagen tyder på att inte bara mer utbildning krävs utan att mer repressiva åtgärder av signalkaraktär kan vara av nytta.
Valmyndigheten bör inför kommande val införa nolltolerans mot avvikelser från egen personal. En, maximalt två, varningar och efter det är personen inte välkommen att biträda vid som röstmottagare i framtiden om denne visat upp klandervärt beteende eller värderingar i relation till demokratiska val. För ordförande i valnämnd bör än högre krav ställas med endast en varning.
Att skilja röstmottagare och ordförande från sina uppdrag på grund av misskötsel kan tjäna som en tydlig signal till resten av organisationen att det inte finns några utrymmen för egna tolkningar av vallagen som ytterst syftar till att försvara den svenska demokratin."
- Redigerat 2022-09-13 10:24 av Fornöga
#15: Jag förstår att kritiken inte varit om räkningen av rösterna men om man ändrar måste man se till helheten och just nu ser jag inte hur man fixat att det inte blir fel när man räknar. Det är svårt redan nu.
#15: Dom jag skrev tidigare förstår jag inte hur det ska vara bättre säkerhet nu när man står och tänker i valsedelsbåset måste exponera valsedlarna innan man får kuvertet och sedan gå bakom den gröna för att stoppa i.
Om man istället ersatte varje grönt nås med ett valsedelställ skulle det bli ännu bättre.
#17: 123 anmälningar har uppkommit - hur många vallokaler har vi?
Utbildningsmaterialet är hanterat central och alla får samma genomgång plus ett anta extra videor.
Måste säga att det är ytterst få avvikelser!
#18: Som sagt, hur man säkerställer rösträkningen står det om i länken.
Väljer man att exponera sina valsedlar så har man bara sig själv att skylla.
Det är inte svårt att plocka valsedlar och sen hålla dem så ingen ser vad man valt på vägen till de gröna båsen.
Jag hade med mig mina hemifrån i ett blankt kuvert.
// Harley
#19 Javisst, Westerholm påpekar ju att det i huvudsak råder ordning. Sedan är det ju en hantering med mörkertal- för att kunna påvisa felaktigheter måste den syndande mer eller mindre "tas med handen i syltburken".
Jag har själv gått igenom valutbildning 2014 och förmodar att den är densamma nu. Man får upplysningar om vallagen och tydliga förhållningsregler, men ingen kan ju garantera att det sedan efterlevs på alla händer. Jag tvivlar inte på att avvikelserna är försvinnande små, men de är inte desto mindre allvarliga.
- Redigerat 2022-09-13 11:47 av Fornöga
#20: Jag förstår inte meningen om skylla sig själv - det är många som ska rösta både gamla och unga med eller utan funktionella problem.
Vadå skylla sig själv?
Tror inte att du varit med om någon rösträkning ngn gång men ska läsa på hur det fungerar i Danmark om det står på den detaljnivån.
#21: Absolut men man kan ju inte lagstifta om att det inte kan bli fel.
Det ska alltid vara 4 röstmottagaren på plats inklusive ordförande och/eller vice ordföranden.
Valnämnden kommer på besök och det finns alltid möjlighet att ringa in frågor.
#22: Jag såg de härliga valarbetarna hjälpa både äldre och funktionshindrade med att rösta innan det vart min tur. Vad jag kunde se så gick det rätt och riktigt till och ingen annan än den röstande (och valarbetaren) såg vad röstsedlarna hade för partinamn.
Har argumenten börjat tryta nu så du går på mig istället för mina argument?
Erfarenheter av svensk rösträkning ser jag inte som relevant när det kommer till hur det danska systemet fungerar.
Med facit i hand vet jag att det nu är dags att tacka för mig i diskussionen med dig. Hoppas läsningen rätar ut dina frågetecken ang Danmarks korrekthet i rösträkningen.
// Harley
#15: Nej det framgår inte hur rösträkningen fungerar i praktiken.
Man får oxå uppfattning att det inte finns ngt röstkuvert utan rösten lämnas in till röstmottagaren direkt.
Det finns oxå ett problem med detta system då det är lätt att ta fel avseende kryssen precis som jag nämnde tidigare.
#24: Nej argumenten tryter inte eftersom jag var med och följde hela valproceduren live.
Att det fungerade när du röstade var ju bra men det gäller kanske inte för alla och hur eller hur får de väl skylla sig själva.
Inte sant!
Bra att du tar med personangrepp det styrker alltid en uppfattning i en argumentation.
#23 Det finns en befintlig vallag som man kan läsa mer om på val.se.
Där framgår bland annat att:
"Det är olagligt att försöka påverka valen eller valutgången, och det kan ge böter eller fängelse. Valmyndigheten polisanmäler alltid misstänkta brott. Brottet otillbörligt verkande vid röstning innebär att man försöker
- hindra en omröstning
- påverka valresultatet, eller
- påverka genomförandet av ett allmänt val på andra otillåtna sätt.
Straffskalan är böter eller fängelse i högst sex månader. Är brottet grovt kan det ge fängelse i upp till fyra år."---
Westerholm (#17) vill se ökad kontroll av att lagen efterlevs. Om så inte sker lär de internationella valobservatörerna få något att skriva hem till OSSE om.
- Redigerat 2022-09-13 12:11 av Fornöga
(Röstningsproceduren börjar vid 1:26)
Ingen dålig valsedel danskarna får, jämfört med våra små lappar. 😅
Det ser så smidigt ut! Visa upp röstkort och ID, in och kryssa, lägg på lådan, klart.
Nu vill jag ännu mer att vi inför detsamma i Sverige.
// Harley
- Redigerat 2022-09-13 12:43 av Herveaux
Det framgår fortfarande inte hur rösträkningen går till.
Om den är manuell är det fortfarande lätt att ta fel när rösterna räknas ihop.
Är det danska valet endast röst för riksdagsval?
Hur hanteras de övriga valen?
På förekommen anledning. 😉
#31: 😉
I år var det köer, det var det väl inte 2014 eller 2018?
Pratade med en äldre herre som kom ihåg när han var med sina föräldrar till vallokalen i slutet av 50-talet. Det var mycket folk, man fick vänta på sin tur och det tog tid. Men ingen skulle ens kommit på tanken att klaga. 🙂
#34 Det var bättre förr.
#35 Haha, säger du det du? Nej det var det inte och går inte att jämföra, men till frågan om att det minsann "aldrig var kö förr".
#36 Nej, det var inte min fråga. Det var bara en stilla undran om det var köer 2014 respektive 2018.
Oavsett hur det var förr så kommer det inte tillbaka, förutom köandet då 😉
En tröst i bedrövelsen över "de långa köerna" är väl att det tycks som om få avstod från att rösta pga dem. (Enl TV4/Sifo)
Svenskarna- proffs på att köa? 😊
- Redigerat 2022-09-13 20:40 av Fornöga
#39: Vi ska bar vara tacksamma att vi kan komma nära varandra igen.
#39 Världsledande 😉
#41 Ja, först i kön! 😊
#42 Då, som nu, som alltid 😉
Pontus Gillnäs, tidigare valsamordnare och projektledare vid allmänna och EU-val, skriver på Aftonbladet debatt att nuvarande valsystem är absurt och måste ändras. Han exemplifierar varför i sin debattartikel.
Suleyman i Södertälje fick lämna sin röst först vid 22-tiden. Han säger att flera då följde valvakan på sina mobiler, och att snacket gick om att "man kanske skulle stödrösta". Hade knappast någon inverkan på valutgången, men det känns ju inte direkt värdigt en demokrati.
- Redigerat 2022-09-14 10:11 av Fornöga