Debatt iFokus

Debatt

Etiketterdebattpolitikernaekonomi
Läst 97 ggr
Fornöga
2022-11-08 08:56
3

Budgeten 2023

Regeringen presenterar i dag sin första budget (att märka dock att Socialdemokraterna på slutet fick lägga fram borgerliga budgetar).

"Återhållsamhet" är ordet för dagen, de som utropas som vinnare är bilförare, villaägare, yrkesverksamma pensionärer och arbetslösa, som får bibehållen nivå i a-kassan. Totalt lägger regeringen reformer för 40,4 miljarder kronor för nästa år, men att det kommer att följa en svekdebatt lär vara ofrånkomligt.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Regeringen sänker skatten för pensionärer som arbetar genom ett förstärkt jobbskatteavdrag från och med nästa år för 770 miljoner kronor. Totalt lägger regeringen
  • Redigerat 2022-11-08 08:59 av Fornöga
Fornöga
2022-11-13 07:35
3

Jabob Wasllenberg, ordförande för Investor och organisationen Svenskt Näringsliv och därmed en av de allra mäktigaste i det svenska näringslivet fick i Ekots lördagsinterju bland att frågor om budgetförslaget, som han betecknar som "väldigt försiktigt". DI refererar:

”Det finns väl inte någon som inte har beklagat sig över den. Men jag måste nog säga att i ljuset av det vi har talat om nu, den värld vi lever i, de utmaningar som jag upplever accelererar om någonting, så tycker jag att det finns all anledning att vara försiktig”, säger Jacob Wallenberg.

Jag är helt av den uppfattningen att i grunden så är det rätt anslag just nu”, fortsätter han.---

När det gäller kärnkraften efterlyser Investors ordförande Jacob Wallenberg en bred uppgörelse som sträcker längre fram än en mandatperiod.
  • Redigerat 2022-11-13 07:36 av Fornöga
kamera0710
2022-11-13 08:33
1

Bra att moderaterna fick ge sig om A-kassan. (Även om jag själv inte haft A-kassa sedan 2008.)

[Hayabusa-0001]
2022-11-13 09:38
2

#1 Lyssnade på inslaget igår, personligen gissar jag att vi har några ”magra” år framför oss. Men vi tar oss igenom det också.

Fornöga
2022-11-24 08:21
2

Samtidigt som de rödgröna hånar regeringsblockets partier som fått anpassa egna vallöften i ett gemensamt budgetförslag gör den rödgröna oppositionens budgetmotioner det "pinsamt uppenbart att både ett och två och tio vallöften sannolikt hade fått strykas om de skulle få ihop en gemensam budget", skriver Expressens ledarsida. 

Den rödgröna oppositionen presenterade sina skuggbudgetar – och gjorde det uppenbart varför de förlorade valet.
Fornöga
2023-04-18 09:01
1

Så har vårbudgeten presenterats.

"Regeringens vårbudget var tunn. Endast fyra miljarder kronor i satsningar. Men det är i sin ordning. Vårbudgeten kallas mer egentligt för ”vårändringsbudget”. Det är höstbudgeten som är statens riktiga budget för det kommande året. Vårbudgeten ska främst innehålla justeringar. Det var under coronaåren man frångick detta genom väldiga stimulanser. Men det är nu helt rimligt att återgå till praxis", anser Håkan Boström på GP:s ledarsida.

"Stora satsningar nu skulle bara driva upp inflationen ytterligare genom att öka efterfrågan i ekonomin. Det slår tillbaka mot hushåll och företag genom att Riksbanken skulle tvingas höja räntan mer än nödvändigt. Lågkonjunkturen skulle därmed – under nuvarande rätt ovanliga omständigheter med både inflation och nedgång i ekonomin samtidigt – förvärras av allt för vidlyftiga statliga stimulanser."---

Det finns inte förutsättningar för en expansiv finanspolitik i dagsläget. Det fanns det däremot tidigare. Men då överlät man på riksbanken att stimulera upp inflationen och den privata skuldsättningen med låga räntor.
  • Redigerat 2023-04-18 09:01 av Fornöga