Fågelinfluensan. ......Ny pandemi ??
Sjukdomsfall av Fågelinfluensan har ju ökat en del på sistone. kan det vara en ny pandemi på ingång ?
Det har länge varnats för att vår förstörelse av naturen kommer leda till allt fler pandemier och att vårt sätt att trycka ihop mängder av djur i trånga utrymmen är som gjort för att nya pandemier ska uppstå. Nu har en mutation hos fågelinfluensan väckt experters oro.
https://www.natursidan.se/nyheter/forskning/fagelinfluensa-hos-minkfarm-vacker-oro-for-ny-pandemi/
Vad har ni för synpunkter och åsikter om detta?
Vi får vi nog vara beredd på fler pandemier, med tanke på att vår civilisation mer eller mindre är riggad för dem. Med megastäder, globalt resande, stora stammar av tamboskap och så vidare.
Om en ny pandemi kommer hoppas jag att proffstyckarna på vissa ledarsidor denna gång betänker Agnes Wolds ord: Man kan inte styra biologi och medicin från en ledarsida.
#1: Jo man får väl hoppas att de har lärt sig något de senaste 3 åren. Fast det är väl att hoppas för mycket . 😒
Som lekman bör jag inte uttala mig, eller ”tycka till”.
- Redigerat 2023-03-09 16:55 av [Hayabusa-0001]
#1 Å andra sidan gick väl inte Agnes Wold själv igenom tyckarexamineringen utan en del repor i lacken?😏
https://kvartal.se/artiklar/wold-i-stallet-for-vetenskap/
Parallelltråd om fågelinfluensan (bland fåglar) här.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2023-03-09 17:56 av Fornöga
#4 Utan att ha koll på allt som Agnes Wold sagt om smittskydd och pandemier tycker jag att detta sammanfattar det intryck jag haft av henne ganska bra. (Har citerat detta förut, jag vet.)
"– Det här att hålla på att tjata om svenska modellen och debattera det tycker jag är egendomligt. För det här handlar om biologi, medicin, sociologi… alltså extremt komplexa grejer. Du har ett nytt virus du inte känner till, du har smittvägar som är outforskade, du har människor som beter sig på ett sätt du inte riktigt kan kontrollera och du har samhället. Det är ju liksom ett forskningsfält som kan ta fem år att gräva i.
– Jag har faktiskt helt ärligt ingen aning och om jag inte har någon aning som ändå är läkare, biolog, mikrobiolog och har läst in mig relativt mycket jämfört med många andra och tänkt på dessa frågor flera timmar om dagen, hur kan då folk vara så säkra på vad som är rätt och fel att göra? Jag kan bara säga att det är otroligt svårt och komplext och ingen har något facit.
Men det är väl lättare för någon som inte drabbats hårt av coronaviruset att säga att diskussionen om Sveriges dödstal är ointressant?
– Grundbiologin är ju som den är, anser jag som naturvetare. Det är klart att politiken och tidningar drivs av människor som läst statsvetenskap men aldrig biologi. Så man har grundinställningen att allting kan göras med politiska åtgärder och då är det klart att man blir jättearg när man ser att det dör 7.000 i Sverige och mycket färre i ett annat land och då måste ju någon ha gjort något fel."
https://www.dn.se/sverige/darfor-vill-agnes-wold-inte-jamfora-sveriges-dodstal-med-grannlandernas/
- Redigerat 2023-03-10 06:10 av kamera0710
Jag tycker att Wold motsäger sig själv, både här och på andra håll. Hon har ju utnämnts till Superexpert i media med stående utrymme i radio, samtidigt som hon mer eller mindre säger att ingen kan vara säker på i stort sett någonting. ("Jag har faktiskt helt ärligt ingen aning.")
Om den som läst in sig på ett ämne ändå famlar i det blå om vad det är som händer, varför väger då deras spekulationer tyngre än vilken Svensson som helst? "Icke experter" ombeds att inte ge uttryck för sina tankar, medan experterna får spåna fritt- kan det vara något att stå efter? "Det är sant, för så tror Agnes."
#6 Sant. Även de mest erfarna och välrenommerade (naturvetare, experter m.fl) förefaller vara oense mer än en gång.
Apropå den inte minst i gammalmedia spridda uppfattningen att det är sociala medier som är ansvarslöst som sprider skrämselpropaganda. Här är ett klipp från toppen på Aftonbladets sida idag.

#8 Jajamen, det finns sannerligen en rad ”skyldiga”. Oavsett ämne.
Det smått komiska uppstår när experterna sågar varandra med inställningen ”…däremot vet just jag hur det ligger till.”
Som lekman kan man kallt konstatera att i princip ingen vet slutet på romanen.
#1 ff Inte ledar-, men väl kultursida; tyckare eller expert- i vilken kategori skall vi placera in Göran Greider? Jag säger det förstnämnda, och tycker att det är bra när fler människor ur olika kategorier får komma till tals, här liksom kring covidpandemin. Existentiell oro (som väl är vad som Greider uttrycker) kan inte vara förbehållen experter. Så här skriver Göran Greider på Aftonbladet kultur:
"Skulle viruset mutera kan ett dödligt slag mot mänskligheten faktiskt vänta: bara några få mutationer krävs efter att en mänsklig cell samtidigt attackerats av både fågelviruset och ett vanligt influensavirus för att en ny pandemi ska detonera över planeten. Den senaste varningen är utbrottet av smittan på en minkfarm i Spanien. Tusentals minkar fick avlivas och deras kroppar destrueras. Om minkar kan smitta varandra – de ska inte vara så olika oss vad gäller luftvägar – är sannolikt inte steget långt till att viruset kan smitta mellan människor. I tidskriften Science varnar en virolog: ”Det känns närapå som ett existentiellt hot.”---
- Redigerat 2023-03-11 09:15 av Fornöga
#10 Greider är en vänstergubbe och kan, ju, därmed betraktas som en vis person som vet vad han talar om.
#10 Expert skulle jag inte kalla honom.
Sakkunnig?
En snabb koll på FHM ger inget särskilt när det gäller fågelinfluensa.
#14 I det här stadiet är det kanske Jordbruksverket och Statens veterinärmedicinska Anstalt som "äger frågan". Vilket aktualiserar frågan vad som händer om det sker en storskalig mutation där människan dras in- vem blir "den nya pandemins Tegnell"? Där gissar jag att FHM återigen hamnar vid rodret, och socialminister Forssmed blir regeringens "Hallengren". Men dit är det långt, förhoppningsvis kommer vi inte alls dit. Eller åtminstone inte på länge…
- Redigerat 2023-03-11 09:43 av Fornöga
#15 Så kan det vara, men vad vet jag?
Tills dess följer jag mitt eget råd:
Påträffar jag en död fågel så håller jag avstånd och låter den ligga.
#16 Med det kommer du långt: "Hellre tio döda fåglar på marken än en i handen." 😏
#17 🤣
Eftersom jag hör fick frågan hur jag ser på det Greider skrivit om pandemin kan jag citera detta, från mars 2020. Sansat och klokt skulle jag säga, om att vi får acceptera att det ibland inte finns tvärsäkra svar.
"Men är det för mycket coronarapportering i medierna? Ärligt talat tror jag att det är det. Även om jag själv är ett exempel på en skribent som just nu mest skriver om den pandemi som går över världen. Men det finns ibland en hetsighet i nyhetsprogrammen som stör mig. Programledare, nyhetsankare, reportrar vill till varje pris ha hundraprocentigt exakta svar från alla stackars epidemiologer. Fastän inga exakt svar finns. Medierna vill ha klara Ja eller Nej på frågor som inte går att besvara med Ja eller Nej. Statsepidemiologen Anders Tegnell intervjuas ibland säkert tio gånger om dagen – jag fattar inte att han orkar - och när någon intervjuas så ofta, ja då går det naturligtvis alltid att hitta något ord, någon formulering, som en uppjagad kommentar kan skapas kring.
Sluta med det! vill jag ropa. En av de viktigaste dygderna nu, och alltid, är att i vissa lägen acceptera att det finns saker som vi helt enkelt inte kan veta. Ingen vet än så länge exakt hur det nya viruset fungerar. Ingen – inte ens forskarna - vet heller särskilt mycket om hur effektiva olika åtgärder är, förutom att fysisk kontakt bör undvikas och att det är bra att tvätta händerna.
Därför var det ju obetalbart roligt att häromkvällen se de två nyhetsankarna i SvT:s Aktuellt kämpa heroiskt för att ställa professorn Johan Giesecke mot väggen – det liknade en politikerintervju under slutet av en valrörelse, trots att det vare en forskare de intervjuade. Men det gick inte att piska fram några panikvågor ur denne gamle vetenskapsnestor. Han förblev lugn. Den vetenskapliga attityden är en fin vågbrytare mot de panikslagnas tvärsäkerhet."
- Redigerat 2023-03-12 06:54 av kamera0710
#19 Om vi bortser från att utnyttja facit om bl.a. Giesecke från den texten, vilket vore fegt, så ikläder sig Greider denna gång mer alarmistens roll från tidigare eftertänksamhet: "Jag gläds, men inser att det här bara var ett av de första avsnitten i den skräckfilm som biologer och virologer gärna kallar pandemiernas århundrade" och "skulle viruset mutera kan ett dödligt slag mot mänskligheten faktiskt vänta: bara några få mutationer krävs efter att en mänsklig cell samtidigt attackerats av både fågelviruset och ett vanligt influensavirus för att en ny pandemi ska detonera över planeten."
Därmed inte sagt att han har fel- har han rätt blir han Profeten på kultursidan, har han fel är det lätt att borsta av sig.
Expert är han som sagt inte; experter, journalister eller hemmatyckare på sociala medier- vem kan man lita på? Jag gjorde slag i saken och gick till allvetenskapen i form av AI-sajten Chat GPT med min fråga "hur stor är risken att fågelinfluensan H5N1 muterar så att den kan smitta människor och blir en pandemi?", och fick ett svar värdigt vilken Agnes som helst.
"Risken för att fågelinfluensan H5N1 muterar och blir en pandemi är svår att bedöma exakt eftersom viruset förändras hela tiden och det är svårt att förutse exakt vilka mutationer som kommer att uppstå.
H5N1 är en typ av influensavirus som främst drabbar fåglar, men som kan smitta människor som har direkt kontakt med sjuka fåglar eller förorenade ytor. Hittills har viruset inte visat sig vara särskilt smittsamt från människa till människa, men om viruset skulle mutera på ett sätt som gör det lättare att spridas mellan människor, skulle det kunna bli en allvarlig pandemi.
Det är viktigt att fortsätta övervaka viruset och arbeta för att förhindra spridning både hos fåglar och människor. Genom att ta förebyggande åtgärder som att minska exponeringen för sjuka fåglar och förbättra hygien och biosäkerhet kan vi minska risken för spridning av H5N1 och andra influensavirus."
Bra, då vet vi det! 😉
Det som, gissar jag, många i vårt land saknade var en tydlig strategi, men det berodde möjligen på att det inte fanns någon. Man visste för lite, det var för osäkert.
Nu var det som om ”språkrören” typ Löfvén m fl försökte ge sken av att de hade grepp om situationen medan de i verkligheten inte hade det.
Fast det är kanske så politik fungerar?
Hur var det nu..? ”Tro inte på allt du hör”.
#20 Tycker att de betonar osäkerheten på ett bra sätt i det svar du fick. I Vetenskapens världs två avsnitt om pandemier lyftes det flera gånger att det vi kan vara ganska säkra på om nästa pandemi är att den kommer att bli helt annorlunda än den vi nu upplevt. Eftersom det är så olika hur olika slags virus beter sig.
#20 Greiders personliga åsikter får han givetvis ha, men mer än så är de inte dvs åsikter.
#23 Precis, och där närmar vi oss den på annan plats på DiF ställda frågorna om "vem som får säga vad" eller vem som media kröner till "expert". Ju högre social svansföring, desto större rätt att yttra sig och bli tagen på allvar har man, oavsett eventuell forskarkompetens. Resten bör inte yttra sig offentligt- på sin höjd får de låta höra av sig till "Ring P1" och därefter låta sig förevisas för allmänt hån från parnassens högborg.
- Redigerat 2023-03-12 07:41 av Fornöga
När det gäller vaccineringen mot covid-19 är jag, och säkert många med mig, glad att de flesta valt att inte lyssna på antivaccinationsrörelsen. Och jag tycker det var helt rätt att antivaxxaren Linda Karlström fick förvillarpriset 2020. Det innebär inte på något sätt att jag vill tysta den som hävdar att vaccin ingår i den så kallade "new world order" för att minska jordens befolkning eller liknande.
https://www.vof.se/utmarkelser/tidigare-utmarkelser/arets-forvillare-2020/
- Redigerat 2023-03-12 08:33 av Fornöga
Det faktum att ingen de facto ens vet varifrån och hur smittspridningen skett borde leda till viss ödmjukhet. Just nu är den frågan uppe på högsta politiska nivå. Kanske finns det lärdomar att dra inför vad som riskerar att ske vid ett eventuellt utbrott av fågelinfluensan eller annan pandemi. På något sätt måste även allmänheten få kanalisera sin oro, inte bara "fint folk" på kultursidor och annorstädes.
#25 Jag antar att det finns exempel på både bra och dåliga åsikter och initiativ både bland forskare och allmänhet. Med detta inte sagt att jag på något sätt instämmer med antivaxarna, men den offentliga uthängningen känns rätt ovärdig. (Förstår jag saken rätt består juryn av anonyma röstare, eller har jag fel där?)
#25 Tryckte av misstag in mig på ditt inlägg med "edit" (sorry!) men ändrade förstås inget i texten.
- Redigerat 2023-03-12 08:37 av Fornöga
#24 Så är det och då bör man ha i minnet att Greider får relativ stor plats i media, t ex TV4 (då och då). Som lekman ska vi kanske inte lyssna så mkt på honom?
#25 ”…att de flesta valt att inte lyssna på antivaccinationsrörelsen.”
Fast folk lyssnade kanske på dem, men tog ändå det egna beslutat att trots allt vaccinera sig? Det egna ansvaret väger tungt, anser jag.
#27 Syftade främst på att folk inte följde antivaxxarnas rekommendation att avstå från vaccin. Lyssnat på dem har även jag gjort en del, inte minst i den utmärkta granskningen "Vaccinkrigarna" i SVT.
#26 Medlemmar i VoF kan nominera kandidater, men det är styrelsen som tar beslutet om både folkbildare och förvillare.
#28 Precis- folk lyssnade inte på antivaxxarna- med undantag av de redan frälsta, får man förmoda. Vad är då vitsen att ge deras banérförare pris som "årets förvillare"? Gissar att den utmärkelsen gav dem mer gratis reklamplats än något annat.
#29 Förmodar att styrelsen sovrar bland medlemsförslagen efter eget gottfinnande, så det verkar mest symbolik. Men tack för upplysningen!
#30 Ja, man bör nog vara försiktig i ett ämne som andas ”ingen vet med säkerhet” 😉
#30 Serien Vaccinkrigarna intervjuade ett par nyblivna föräldrar, där främst modern slet med beslutsvånda om hon ska tro på den medicinska vetenskapen eller lyssna på vad som sägs i sociala medier om vaccin. Kan tänka mig att många föräldrar har en liknande vånda.
Har även nämnt UG:s systerprogram i P1, Kaliber, som med all rätt också fick förvillarpriset för några år sedan efter en påstådd "granskning" om vacciner. Det sprids ju även en del märkliga påståenden om vacciner från ledamöter i vår lagstiftande församling. Så personligen tror jag att det är fel väg att ignorera dessa åsikter. Men visst kan det ge antivaxxarna gratisreklam också. Svår avvägning det där.
https://www.vof.se/utmarkelser/tidigare-utmarkelser/arets-forvillare-2015/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dw5R3X/mejl-fran-elsa-widding-sd-visar-vaccinkritik
När även den medicinska vetenskapen famlar en del, då är det lätt att börja tvivla.
PS Har tagit 4 st doser vaccin
”I likhet med Norges bild har den svenska statsepidemiologen Anders Tegnell berättat för Dagens Nyheter att vaccinationsgraden i Sverige är lägst bland de som är födda i Afrika och Mellanöstern.”
#32 Ja, det "enklaste" är nog att bilda sig ett namn inom något annat gebit och bli krönt till allvetande expert, då kan man bli vördnadasfullt inkallad i allehanda sammanhang. Den som däremot hamnar i kategorin "kontroversiell" tige i den församlingen.
Vilka bestämmer vem som är "kontroversiell?"
(Vi kanske är på väg att glida ifrån fågelinfluensatemat nu?)
- Redigerat 2023-03-12 09:24 av Fornöga
#36 Japp! Ser du en död fågel, håll avstånd och händerna borta.
En som sannolikt kommer att åberopas som expert om fågelinfluensan muterar är Björn Olsen, idag mest känd som Anders Tegnells opponent i coviddebatten. Vad gäller fågelinfluensan är han där mera hemma på sin mammas gata, han har varnat för den i mer än ett decennium. Här är en artikel från 2013. Den gången slutade det "bara" vid farhågor.
- Redigerat 2023-03-12 09:48 av Fornöga
Björn Olsen hade jag också tänkt lyfta här, med anledning av att han vill räkna antibiotikaresistenta bakterier som en kommande pandemi. Detta lyfter han i sin bok Pandemi. Slår åter ett slag för den och rekommenderar att den som inte läst den gör det.
#6 ff (OT): Vad som kännetecknar en pålitlig expert är kanske bland annat att de inte tror på allt de hör?

https://nyheteridag.se/sa-trollade-chang-twitter-pastod-att-han-fatt-773-669-kronor-i-elstod/
- Redigerat 2023-03-19 11:15 av Fornöga
#40 Underbart! 🤣
#40: 🤣
#40 Ja, där verkar källkritiken ha brustit.
Lite mer om Chang Frick och källkritiken.
"Och de som gärna ville framstå som lättlurade, naiva och benägna att tro vad helst som står på internet började genast dela videon, utan att granska saken. Tidningen Fokus skrev en artikel, nu avpublicerad. Ledarskribenter som Daniel Swedin (Arbetet) och Mattias Svensson (Svenska Dagbladet) spratt i taket. Även Agnes Wold gick på Fricks trolleri. Och det är kanske inte hela världen. Ibland är man svag. Jag hämtar mig aldrig från ett par skakande minuter av oförstånd när mina infödda vänner hävdade att det inte finns myrstackar i Stockholm. Och då hade jag ändå sett en i Judarskogen veckan innan.
Själv tycker Frick att han har trollat ”vänstern”, det är åtminstone vinkeln han valde när han avslöjade sitt lurendrejeri. Men även det är trollets verklighetsbeskrivning. Går man igenom flödet ser man fort att den digitala godtrogenheten saknar politisk färg. "
https://www.expressen.se/kultur/victor-malm/chang-frick-har-trollat-oss-journalister-igen/
#44 Den artikeln handlade inte ett dugg om fågelinfluensa…
Tråden börjar spåra nu, eller hur?
- Redigerat 2023-03-25 19:04 av [Hayabusa-0001]
Dags att återgå till trådens ämne ..!
- Redigerat 2023-03-26 11:42 av Draken
En 56-årig kinesisk kvinna med underliggande sjukdomsbild har avlidit i fågelinfluensans ovanliga variant H3N8. Kvinnan är ett av tre fall som konstaterats smittad med denna variant i Kina det senaste året.
#47: Usch. man kan väl hoppas på att den håller sig där borta och inte kommer hit.
Utvecklingen av fågelinfluensans variant H5N1 oroar vetenskapen. Den sprids snabbare och är dödligare för fåglar och vissa däggdjur än tidigare former, men utgör i nuvarande form inget akut hot att bli en pandemi, rapporterar The Guardian (och som Aftonbladet refererar till i en betalartikel).
- Redigerat 2023-04-23 08:00 av Fornöga
En död rävunge som påträffats i Solna har konstaterats smittad av fågelinfluensa. Tidigare har ett stort antal måsar dött där av samma orsak, och räven har sannolikt ätit någon smittad fågel. SVA uppmanar nu hundägare att ha uppsikt på sina hundar så att de inte blir smittade. Gäller förstås även katter.
- Redigerat 2023-05-17 21:29 av Fornöga
#50 Flera påträffade döda rävar i Danderyds kommun har visat sig bära på fågelinfluensavirus, vilket ytterligare visar på vikten att ha sin hund under extra uppsikt i terrängen.
Tendensen till att fler däggdjur smittats av fågelinfluensan oroar WHO, eftersom dessa står biologiskt närmare människan än vad fåglarna gör, och att det därmed kan finnas en större risk för att viruset sprids till och mellan människor, uppger TT.
- Redigerat 2023-07-12 21:04 av Fornöga
#52 På grund av fågelinfluensans spridning uppmanar nu EU katt- och hundägare att hålla sina djur inomhus eller kopplade i områden där smitta förekommer. Det har konstaterats smitta hos katter och hundar i bland annat Polen och Italien den senaste tiden. Källa.
- Redigerat 2023-07-13 20:56 av Fornöga
#53 Det har ju sagts förut här hemma, men EU:s uppmaning om att hålla utomhusgående sällskapsdjur under uppsikt får SVA att påminna om skärpt vaksamhet även här.
Tips från Finlands kattförbund om knep för att undvika att katten blir smittad av fågelinfluensa. Man förordar som alltid att inga katter bör vara utekatter, men även utevistelse i sele kan innebära smittofara, påpekar man.
Folkhälsomyndigheten ökar sin bevakning av fågelinfluensans spridning. Detta sedan flera fall av smitta konstaterats hos däggdjur i norra Europa samt den för årstiden stora smittspridningen hos fåglar i Sverige.
- Redigerat 2023-07-20 06:42 av Fornöga
"WHO menar att ungefär 800 personer har insjuknat i H5N1-viruset de senaste 20 åren. Ungefär hälften av dem har avlidit.
Ändå har ingen av dessa människor fått viruset från en annan människa.
– Fågelinfluensan i sig har pandemisk potential, men det krävs ganska stora förändringar i virusets evolution för att det ska kunna röra sig från människa till människa", säger Anna Katz, chef för enheten Infektionssjukdomar och vaccinationer vid finska Institutet för hälsa och välfärd (THL) enligt Svenska Yle.
- Redigerat 2023-07-24 18:21 av Fornöga
För några år sedan hade Danmark kris inom pälsdjursnäringen på grund av larm om coronasmitta. På grund av massavlivningar fick man därefter fylla på med importerade djur från Finland, men nu har Finland fått sin egen problematik, när fågelinfluensan sprider sig på pälsfarmerna.
"Situationen på pälsgårdarna är bekymmersam eftersom sjukdomen visat sig förändras på gårdarna, något som i längden ökar risken för att det uppstår en variant som smittar lättare från ett däggdjur till ett annat. Både Världshälsoorganisationen WHO och Europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC bekymrar sig över den här utvecklingen.
– Just nu finns det inga tecken på att sjukdomen skulle mutera i Finland till en sådan form som till exempel smittar lättare från människa till människa, säger enhetschef Anna Katz vid Institutet för hälsa och välfärd THL.
Ett annat hot är att sjukdomen sprids till köttindustrin."---
"Fågelinfluensan muterar – men utgör inget akut hot mot människan än", lyder en något tvetydig rubrik på Svenska YLE.
#59 m.fl. Svenska tidningar följer utvecklingen i Finland, som verkar värst drabbade/hotade i Norden av smittspridning till däggdjur. Aftonbladet skriver:
"Nu ökar oron för att viruset ska mutera till en variant som lättare kan spridas till människor. Risken för mutation ökar ju fler däggdjur som insjuknar."---
"– Ärendet är av nationell betydelse, men det är även mer omfattande än så. Internationella hälsovårdsmyndigheter och forskare är rädda för att adapteringen till däggdjur i värsta fall kan leda till att en ny variant av influensaviruset uppstår, säger THL:s avdelningsdirektör Otto Helve till Yle. "---
- Redigerat 2023-08-05 17:03 av Fornöga
2025 Smugglingstrafiken över de amerikanska gränserna ökar explosionsartat. Fentanyl? Nej, ägg- en följd av stora utbrott av fågelinfluensan i landet.
- Redigerat 2025-03-22 08:50 av Fornöga
Läste igår att de försöker köpa upp ägg i Europa också. Här med. Men de flesta säljer inte och det får vi vara tacksamma för.
Men det är äggbrist i flera länder i Europa också p.g.a. flunsan. Så det är risk att fler väljer att exportera för högre pris. Så man befarar att det kan bli lite brist här också och därmed högre priser igen.
Men hittills verkar äggpriserna ha gått ner till anständiga nivåer igen. Har köpt på extrapris för ungefär 2kr st (M/L) flera gånger och en gång nyligen för under 2kr. Jag har Willys flak som riktmärke och de är nere i 2:50/st nu till normalpris.
https://www.willys.se/produkt/agg-24p-Frigaende-Inomhus-Medium-101187348_ST
Mexiko har fått sitt första fall där en människa smittats av fågelinfluensa; en treårig flicka vårdas på sjukhus i allvarligt tillstånd.
#61 Påsken närmar sig, och amerikanerna har ont om ägg på grund av fågelinfluensan. Deras jordbruksdepartement har försökt att ragga ägg från en rad länder, bland annat alla de nordiska, men de enda som verkar kunna avvara några är Turkiet.
#63 Tragiskt nog har flickan avlidit.