Debatt iFokus

Debatt

Etikettersajtenifokus
Läst 244 ggr
Fornöga
2023-03-14 07:51
3

Nya trådar

Innan du påbörjar en ny tråd så kolla först så att det inte redan finns en passande befintlig tråd i ämnet. Detta bland annat för att debatten inte skall vara utspridd på en mängd håll, med minskad överskådlighet till följd. Debatten tjänar inte på att man inte minns i vilken tråd man senast diskuterade ett visst ämne. Det är en fråga om ordning, reda och respekt för andra debattörer helt enkelt.

EDIT: Har läst och tagit fasta på synpunkterna i denna tråd. Det är jättebra att kolla om det redan finns en befintlig tråd i ämnet, men det tar lång tid att ladda en tråd som är lång. Jag skulle kunna kolla genom trådarna ,och låsa trådar som har mer än 200 inlägg ? Jag kan då starta nya trådar och länka till den gamla, om ni önskar det. Självklart får ni starta nya, egna, trådar om i inte hittar en befintlig.

//Draken

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

• Redigerat 2023-04-18 14:20 av Draken
  • Redigerat 2023-03-14 08:00 av Fornöga
Karmatarerskanise
2023-03-14 08:29
4

Att hänvisa till en tråd som är från 2018 som är skapad av medlem som inte finns kvar här inne och innehåller många inlägg från medlemmar som lämnat känns faktiskt konstigt.

Att neka folk att göra nya trådar om någon tråd redan pratat om ämnet överlag, och anse att fristående inlägg från medlemmar som inte är del i någon gammal tråd ska läggas högen med inlägg som gjorts i flera år, det är ett bra sätt att döda intresset.

Det är inget lättöverskådligt med gamla långa trådar var många som skrivit inte ens går att kontakta för frågor eller svar. Bara massa att gå igenom som inte längre är relevant.

Genom etiketterna kan intresserade hitta andra trådar om ämnet och ser via trådnamnen och datum vilket som är intressant och slipper gå igenom en massa inlägg för att hitta rätt.

Nya trådar syns bland nya inlägg och lockar folk till sajten som inte hittar hit om aktuella ämnen bara nämns i trådar som inte syns utanför sajten.

Fornöga
2023-03-14 08:39
3

Att starta en ny tråd för att man inte hittar en passande befintlig är en sak, att inleda en ny tråd utan att först använda den utmärkta sökfunktionen är inte acceptabelt.

Bruket av att använda sig av befintliga trådar har fungerat väl ända sedan Debatt iFokus startades upp, och vill man inte anpassa sig till det så bidrar man till oreda för övriga debattörer. Då blir resultatet att trådar låses och/eller tas bort, vilket inte gagnar debatten.

Att tidigare debattörer försvunnit innebär inte att ämnet försvunnit med dem, och inlägg gjorda för flera år sedan kan fortfarande ha sitt intresse. Det är inget unikt för Debatt iFokus, det finns åtskilliga exempel på gamla trådar som fått ny uppmärksamhet på flera håll på iFokus.

Karmatarerskanise
2023-03-14 08:51
1

Och när man inte hittar lämplig befintlig tråd anser du att utvisningslotteriet är mer lämplig än "migrationsverket och utvisade"

Det är en sak att putta upp gamla trådar, en annan att inte låta nya trådar om nya fall göras , utan istället klumpa ihop dom med gammalt.

Med tanke på hur få debatter sajten har trots sitt namn gagnar tillvägagångssättet inte debatt.

[Mia-45]
2023-03-14 09:06
3

Jag tycker att gamla trådar som det är över 100 inlägg i är jobbiga.

Att fortsätta skriva i en sådan är inte intressant för mej då många har gått ur iFokus och att man vill ju inte skriva samma som någon/några redan skrivit.
I de fallen tycker jag att det är bättre att skapa nya trådar dels för att nya uppgifter i ämnet kan finnas och nya medlemmar kan inflika sitt.
Istället för att sitta och läsa alla inlägg i en sådan tråd.

Men bara min tanke och tycke 🤗

Fornöga
2023-03-14 09:11
1

#3 Nya trådar startas dagligen, ibland relaterade till befintliga trådar. Men när två ämnen handlar om identiska frågor finns ingen anledning att påbörja en ny tråd. Man kan ta exemplet med kriminella gäng där du påbörjade en ny tråd. Gängens härjningar har skildrats ända sedan sajten startade, och där finns bland annat förklaringar om vilka gäng det är frågan om. Startar man då en ny tråd efter eget gottfinnande så riskerar information som kunde ha varit av värde för nytillkomna att hamna i skuggan.

#4 Vi tillämpar som flera andra sajter en generell regel för flitigt använda trådar om 300 inlägg innan man startar en ny tråd. Om det är för många är en återkommande fråga, inte bara här. Tror att det kommer sig av att i tidigare versioner av iFokus så bröts trådar automatiskt vid 300 gjorda inlägg.

• Redigerat 2023-03-14 09:18 av Fornöga
Karmatarerskanise
2023-03-14 09:24
1

#5: trådar med mindre än 300 kommentarer på 5 år är inte flitigt använda.

Du nämner flera gånger om att ni gör som andra. Det borde inte vara viktigt. Är ni nöjda med den aktiviteten här är och det antal aktiva medlemmar som är återkommande?

Tycker du sajten säger "debatt" När minst 6 trådar på förstasidan är gjorda av borttagna konton och således äldre?

Fornöga
2023-03-14 09:45
3

#6 Tror aldrig tanken med debatt har varit att locka hit debattörer till varje pris. Jag har varit med från start, och genom åren är de debattörer som återkommer regelbundet människor som vill debattera dagsaktuella samhällsproblem under sansade former, inte för att försöka skapa konflikt för sakens skull (det finns enstaka undantag…) Därmed inte sagt att man är överens för jämnan.

Sajten var först med att uppmärksamma den uppblossande pandemin och kriget i Ukraina och har följt våldsproblematiken sedan sajtens start, så det är knappast brist på aktualiteter här, samtidigt som det finns äldre trådar i andra ämnen.

Att gamla trådar ligger i topp på aktuella ämnen tyder inte på något annat än att det finns en kontinuitet här. Det är också ett tecken som gäller för hela iFokus som sådan- medlemsantalet sjunker överallt, bortsett från sajter med snabb generationsväxling, där medlemmar kommer och går.

Klammernicket Göstage är jag i ett tidigare medlemskap, vilket jag inte gjort någon hemlighet av. Jimmy var som du säkert känner till skaparen av forumet och en eldsjäl som startade många bestående trådar, varav flera med fortsatt dagsaktualitet. Därför återkommer de högt upp i debattmenyn.

Slutligen: vill man diskutera politik i flashform finns det ett lämpligt forum för det, där få nya trådar leder till någon längre debatt. Men även där finns det uppenbarligen en gräns för tålamodet, som bekant.

Politik iFokus är ett forum för diskussioner kring politik och samhällsfrågor.
  • Redigerat 2023-03-14 10:11 av Fornöga
Karmatarerskanise
2023-03-14 10:17
0

Sajten är inte vad jag felaktigt har hoppats på och det var tråkigt. Det blir inte mer debatt här än på andra sajter här inne.

Och jag hade ingen aning om att du är göstage som stack. Hör inte till vanligheterna att en som lämnar ett åtagande plötsligt och hastigt i protest återkommer och bli admin igen, och då med nytt nick.

Missfit
2023-03-14 10:18
1

Intressant läsning här inne som ger svar på en del för mig som ännu inte är varm i kläderna här.

Tack för alla förklaringar Fornöga, jag har nämligen själv undrat över poängen med att skriva ny text i årsgamla trådar.

Jag instämmer dock i att det inte alltid är så lätt att hitta relevant information i kommentarerna där trådarna blir för långa. Vem vet, en dag kanske det kommer en smidigare lösning.
Jag vet iofs inte om funktionen redan finns, att med hjälp av sökord hitta rätt ställe att skriva eller få info på? I så fall blir det lättare än lättast. 😊

Vänlighet & Respekt = vinnande koncept

• Redigerat 2023-03-14 10:19 av Missfit
Karmatarerskanise
2023-03-14 10:20
1

#9: jo det finns sökfunktion

Missfit
2023-03-14 10:21
0

#10: oj, snabbt svar. 🙏
Ska leta lite och testa ikväll. 😊

Vänlighet & Respekt = vinnande koncept

Fornöga
2023-03-14 10:27
2

#9 ff Ja, där har du missat en bra funktion, även om sökförmågan var bättre i tidigare version.

Draken
2023-03-14 13:13
3

#8: Det var jag som bad Fornöga kliva in som Medarbetare. Jag visste mycket väl vem han var och vilka tidigare nick som fans.

Jag klev in som sitevärd när Jimmy med flera försvann, mest då för att siten inte skulle lyftas från iFokus.
Jag gjorde flera ändringar och hävde de flesta skrivförbuden. Jag har lagt om siten så den skall bli en bättre mötesplats, där man kan debattera om det mesta och inte bara politik.
Jag söker fortfarande ny sitevärd, en värd som kan ge siten den uppmärksamhet som den förtjönar, och jag kommer kliva av om jag hittar rätt efterträdare.

Både du Nina och Fornöga har rätt gällande trådarna.

Det kan vara vilseledande att så många gamla trådar där TS har avslutat sitt konto syns på förstasida, och det är ganska jobbigt att scrolla genom alla inlägg för att komma till senaste. Samtidigt så är de flesta trådarna som syns på förstasidan fortfarande aktuella. Och ibland är det svårt att "styra om" diskussionen till en annan tråd, då det är väldigt bekvämt och behändigt att fortsätta i den tråd där man har skrivit tidigare.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2023-03-14 13:15 av Draken
Karmatarerskanise
2023-03-14 13:34
0

Ett förslag är att inte styra om till nya inlägg från de äldre, utan kanske få in friska nya fläktar via nya och i de trådarna berätta att det finns stora trådar i ämnet för de som vill gotta ner sig mer.

Då är ingen tvingad att varesig gå igenom långa trådar med äldre inlägg eller tvingade att lämna trådar man deltar i och bekväm med.

Om du känner att lite förändring kan vara positivt för sajten.

Tänker också på vilken ny medlem som troligast blir kvar. Den som får sin tråd låst med hänvisning till en "allmän" gammal tråd om ämnet eller den som får svar i sin tråd och förhoppningsvis en diskussion.

Draken
2023-03-14 13:43
0

#14: Jag håller med och jag förstår hur du tänker. Nya trådar med befintliga medlemmar är en fördel, men samtidigt måste man då se till att nya medlemmar har möjlighet att på ett enkelt sätt, hitta övriga trådar i ämnet. Det kan bli ett jättejobb beroende på ämnet.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Karmatarerskanise
2023-03-14 13:56
1

#15: Om man har bra etiketter på sajten vill jag påstå att flera trådar om tex migrationsverket, som ändå har olika huvudfokus tex de 3 utvisade systrarna, en annan tar upp regelverket osv, är mycket lättare att hitta när någon vill hitta specifika fall, eller trådar om något speciellt inom ett ämne. Att ha en tråd var allt läggs in gör sökandet efter specifika saker i ämnet omöjligt och man måste läsa igenom allt för att hitta eventuella inlägg som berör det man vill läsa om.

Så flera trådar med tydliga rubriker och bra etiketter är faktiskt mer överskådligt än en.

[Sacred Wolf.]
2023-03-14 15:41
4

Jag har vart med sen 2008 (annat nick kommit och gått genom årens lopp )och minns väl när sajten Debatt startades upp och tycker det har vart bra att man valt att samla allt i några trådar sen tycker jag sökfunktionen fungerar bra speciellt här inne eftersom det skrivits så otroligt mycket om precis allt så känns det lätt att hitta.

Har själv startat trådar ett par gånger som låstes och hänvisades till trådar som redan fanns och ibland kan det vara bra att gå tillbaka och se vad folk skrivit oavsett dom är med fortfarande eller inte sen startas det också mycket nya trådar så det ena förtar inte det andra tvärtom jag tycker nog det är väldigt lätt att hitta runt både i nya och i gamla trådar.

Lona
2023-03-14 21:25
5

Lite knepig fråga det där och det är nog svårt att hitta en generell lösning, det får nog vara från fall till fall (eller tråd till tråd).
Jag håller till stor del med Nina och personligen om jag ser att en lång tråd har nya inlägg men påbörjades för flera år sedan så tröskar jag inte igenom den utan släpper ämnet.
Det finns som sagt många ämnen som är nära relaterade och kan samlas i en tråd men som kanske funkar ännu bättre som egna, "fristående" trådar.
Att en del av de äldre trådarna ofta är aktuella och uppdateras regelbundet kan vi till stor del tacka Göstage/Fornöga för som lägger mycket tid på sajten - dock kan jag tycka att det ibland vore lämpligare att starta en helt ny än att fortsätta posta i samma tråd efter att den legat i "vila" rätt länge.🙂

Men en önskan om man skriver i samma tråd är att man startar en ny efter, säg 200 inlägg?

Ett tack till både Draken och Gösta (som jag förmodar att Fornöga heter?😀) för ert engagemang!

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

annia1
2023-03-14 23:15
2

Några synpunkter på det här med nya trådar.

Sökfunktionen fungerar inte alls bra som det är idag. Google tar det som man ser som utloggad. När man är man inloggad på iFokus så slutar en tråd vid skrivrutan. Är man utloggad och läser så man får tråd på tråd på tråd på tråd osv. Så när man söker (när man är inloggad) så kan få träffar som ser ut att vara det man söker men som inte alls finns när man klickar på länken och det beror på att det man söker på kan ligga i nån av de andra trådarna som finns länkade under. Vet inte hur många trådar som finns under. Söker man när man är utloggad så får man skrolla igenom många trådar för att hitta det man söker efter.
Ni kan ju logga ut och kika hur en tråd ser ut. Det är alltså det som google tar. Så tyvärr funkar det inte att hitta via google idag. Då ska man ha en jädra tur.

När det gäller längden på trådar. iFokus har blivit sämre. Jag har numera fiber och bra hastighet, men 300 kommentarer tar tid. För mig går det rätt bra med 200 men det kan vara problem redan vid 100 om det finns bilder eller videos i tråden.

Sen det där med att skriva i gamla trådar. Det beror ju på ämnet. Vissa trådar kan det funka, men samtidigt vem är det man vill ska läsa det. Jag såg häromdan en tråd (på en annan sajt) där det skrivits i en tråd från 2012. Jaha om jag inte besökt sajten så hade jag inte sett den. Om man startar en ny tråd så ser inloggad den uppe till höger och på det viset kan medlemmar hitta intressanta trådar som de missar om det skrivs i gamla trådar. Så nya trådar gör att medlemmar hittar intressanta ämnen och sajter får in nya medlemmar och på det viset så sajter bli mer aktiva. Visst den här sajten är aktiv i alla fall, men hur många intressanta trådar hittar de som inte redan är aktiva här.

Det där att fylla på i gamla trådar. Som sagt beror på vad det gäller. Nu vet jag inte om det finns nån tråd här som handlar om influensa. Men tar det som ett exempel. Influensa kommer varje år och det brukar vara variant A. Så en sån tråd kan man ev fylla på. Men i år så är det variant B som är i omlopp och den ger fler sjuka och även yngre som blir sjuka. Så att lägga årets influensa i samma blir ju lite galet enligt mig för man behöver ju få info om den variant som är i år eftersom den är lite annorlunda mot vanligt.

För min del, när jag öppnar en tråd, så tittar jag alltid när den startats. Är det en äldre så kan jag stänga den på en gång i alla fall om det är en lång tråd för jag läser inte igenom en lång tråd. Ibland kan jag klicka på den igen så att den uppdateras så att man direkt kommer till sista kommentaren. Är det däremot en ny som det blivit diskussion i då läser jag fast den är lång.

.

• Redigerat 2023-03-14 23:18 av annia1
Draken
2023-03-15 11:12
0

#19: Vi har ingen tråd om årets influensa vad jag har sett. Kanske skall fixa det.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis