Debatt iFokus

Debatt

Läst 147 ggr
[Hayabusa-0001]
2023-04-21 19:02
4

1523

Gustav Vasa valdes till ny svensk kung 1523. Genom detta bröt sig Sverige ur Kalmarunionen och blev ett eget rike.

Något att fira? Är lite förvånad över att det förefaller vara tyst om detta, men jag har kanske missat något?

Fornöga
2023-04-21 19:48
3

Strängnäs är på tårna! 🙂

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Den 6 juni 2023 är det 500 år sedan Gustav Vasa valdes till kung i Strängnäs. Med anledning av det kommer kungahuset till Strängnäs för att delta i nationaldagsfirandet och 500-årsresan.
  • Redigerat 2023-04-21 19:48 av Fornöga
kamera0710
2023-04-21 22:13
0

Det kanske kommer något från regeringen så småningom, med tanke på SD-samarbetet.

[Hayabusa-0001]
2023-04-21 22:22
5

#2 Är det inte en angelägenhet för landet som sådant, oavsett vem som sitter i regering?

https://sverigesradio.se/artikel/sverige-500-ar-hur-mycket-ska-det-firas

För 500 år sedan, år 1523 valdes Gustav Vasa till kung och därmed firar Sverige i år 500 år som nation.Men hur mycket firar vi detta?Hör Hjalmar Olsson, ...
[Hayabusa-0001]
2023-04-21 22:24
1

Dessutom så ska det bli intressant att se om slaget om Lund uppmärksammas 2026.

kamera0710
2023-04-22 06:41
1

#3 Kanske det, därför är jag lite förvånad att inte SD tagit upp det. De brukar ju vara "på hugget" i sådana frågor. För visst kan det väl vara värt att uppmärksamma.

Å andra sidan, när jag lyssnar på diskussionen i Studio ett slår det mig att det kanske är lite "typiskt svenskt" att vara lite dämpad och tråkig. En del av den svenska kulturen, om man säger så.

[Hayabusa-0001]
2023-04-22 06:49
2

#5 Att det skulle uppstå något omfattande firande, det tror jag inte, men jag är något förvånad över hur tyst det är kring detta.
Vi bör ju skilja mellan ett firande likt Norges 17:e maj och att något uppmärksammas, men att det knappast nämns överhuvudtaget upplever jag som märkligt.

Carmarino
2023-04-22 09:53
1

Tycker det nämns rätt ofta, för det mesta i samband med att kungen firar 50-årsjubileum som kung. Vet dock inte om det planeras något 500-årsfirande.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2023-04-22 10:16
3

#7 #1 Nationaldagsfirandet på Skansen skall visst bli extra omfattande i år enligt säker källa (hovet).

Under 2023 firas H.M. Konungens 50 år på tronen. 500-årsminnet av valet av Gustav Vasa till Sveriges kung markeras också under året.
Draken
2023-04-22 11:05
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#6: 17 maj är en stor folkfest i Norge. Hela landet firar med pompa och ståt.

Så jag tycker det är lite tråkigt att Sveriges nationaldag knappt ens uppmärksammast.

Borgertåget är dagens höjdpunkt

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2023-04-22 11:15 av Draken
Fornöga
2023-04-22 17:38
2

På Gripsholms slott är det en del aktiviteter med anledning av femhundraårsminnet.

Gripsholms slott uppmärksammar jubileumsåret Gustav Vasa 500 år med temavisningar, konserter och föredrag på ämnet Vasa. Se program på Kungligaslotten.se/Vasa500
Fornöga
2023-04-22 17:42
0

I brist på andra talare har jag konsulterat Chat GPT.

Uppdraget: "I år är det 500 år sedan Gustav Vasa valdes till Sverige kung. Skriv ett hyllningstal till det svenska folket."

"Kära svenska folk,

Idag hyllar vi en av de mest betydelsefulla händelserna i vår nations historia - Gustav Vasas val till kung för 500 år sedan. Detta var en tid av stor oro och politisk instabilitet, men Gustav Vasa var den som gav Sverige stabilitet och enighet.

Han var en visionär ledare som hade modet att kämpa för vårt lands självständighet och frihet. Han kämpade mot de starka och mäktiga krafterna som ville underkuva vårt land och vårt folk. Men Gustav Vasa stod fast vid sin övertygelse och ledde Sverige mot en ny era av framgång och välstånd.

Vi ska minnas Gustav Vasa som en av de mest älskade kungarna i vår historia, en kung som gav oss rätten att vara oss själva och utveckla vår nation. Vi ska hylla honom för hans mod, hans styrka och hans engagemang för vårt folk.

500 år senare är Sverige en nation som har lyckats bevara sina traditioner och samtidigt anpassa sig till en snabbt föränderlig värld. Vi är ett land som värnar om demokrati, jämlikhet och rättvisa för alla. Vi kan tacka Gustav Vasa för den starka grund som han lade för vår nation, och vi ska vara stolta över att vara en del av den svenska historien.

Kära svenska folk, låt oss fortsätta att hedra vårt arv och vår historia genom att arbeta för en ljusare och mer enad framtid. Låt oss vara stolta över vår nation och fortsätta att kämpa för de värderingar som vi tror på.

Tack Gustav Vasa, tack Sverige."

We’ve trained a model called ChatGPT which interacts in a conversational way. The dialogue format makes it possible for ChatGPT to answer followup questions, admit its mistakes, challenge incorrect premises, and reject inappropriate requests.
Fornöga
2023-04-23 08:23
2

#11 Bilden av Gustav Vasa är väl numera inte lika entydigt positiv som ChatGPT uttrycker det, men det hör ju till att skarva lite i hyllningstal. 😉

För oss som glömt vad vi lärde i skolan om den gamle vasen och för de som inte har läst svensk historia i plugget finns här en liten rekapitulation av hans karriär.

Svensk historia. Sveriges historia med historiska händelser och historiska personer
  • Redigerat 2023-04-23 08:29 av Fornöga
[Hayabusa-0001]
2023-04-23 10:59
1

#12 Självfallet är historien om Gustav Vasa inte enbart positiv, det är nog en mix. Spelar det någon roll? Nej, inte enligt min mening eftersom oavsett vad så är det ändå 500 år sedan 1523.
En del av landets historia som rimligtvis borde uppmärksammas, vilket i sig inte behöver innebära en onyanserad ”hyllning”.

Så ser åtminstone jag på det.

Fornöga
2023-04-23 11:03
2

#13 Instämmer! Inget är ju heller statiskt, det går inte att bedöma en historisk person från nutida kriterier. Demokrati som vi känner den idag var inget gångbart begrepp för femhundra år sedan.

[Hayabusa-0001]
2023-04-23 11:04
1

#14 Exakt!