Våld mot närstående- 2
Föregående tråd har blivit lång (dessvärre, med tanke på ämnet). Fortsättning följer här.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
En moderat politiker i Bollnäs kommunfullmäktige döms till fängelse för flera fall av misshandel, barnfridsbrott och olaga hot mot anhöriga. Politikern har nu avsagt sig sina uppdrag.
- Redigerat 2023-07-25 19:52 av Fornöga
#1: Jag tycker att den här domen har gått jättehårt åt mig, säger Roy Vonborg efter att ha tagit del av domen.
Tydligen har han noll insikt om hur hårt han har gått åt sin familj. 😡
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Svidande kritik av polisinsatserna vid mäns våld mot kvinnor. Kritiken kommer från initierat håll, nämligen polisen själva. Flera kvinnor som mördats av närstående män kunde ha varit i livet idag om polisen tagit varningssignalerna på allvar.
”Under mina nu 36 år som polis har jag aldrig sett maken till hur kulturen påverkar en sakfråga som när det gäller mäns våld mot kvinnor”, säger Jale Poljarevius, nationell chef för operation Beta."---
- Redigerat 2025-05-06 15:36 av Fornöga
Relaterat mord och mordförsök i Västerås kommun mot personer gärningsmannen hade relation till. VMA med uppmaning att stanna inomhus utfärdades i Rönnby och Skultuna under några timmar medan eftersök pågick (enbart Skultuna har 3000 invänare). Återkallat nu.
Sådant här gör mig förbannad. En pappa har misshandlat sina barn många gånger, både med sladdar och skohorn. Han döms nu till fängelse och utvisning - men
En av rättens nämndemän hade en skiljaktig mening och anser att pappans anknytning till barnen gör att han borde få stanna i Sverige. Céline Mois, som är mannens försvarsadvokat, håller med:
”Jag anser inte att tingsrättens beslut om utvisning är förenligt med barnens bästa. Barnen är mycket ledsna över tingsrättens dom. De vill ha en nära relation med sin pappa. Enligt min mening är min huvudmans anknytning till Sverige genom sina barn sådan att det inte finns tillräckliga skäl för utvisning.
Måste erkänna att jag inte riktigt tror på att "barnen är mycket ledsna över tingsrättens dom" och att de vill ha en nära relation med förövaren, eftersom det även står så här i artikeln:
En kväll i mars larmas polisen till en lägenhet i Helsingborg.
– Snälla, skynda polisen! hörs ett minderårigt barn säga i larmsamtalet.
– Ja, vi ska skynda, säger polisens operatör.
Utanför flerfamiljshuset möts poliserna av tre barn och en mamma. De är skärrade och berättar att pappan misshandlat dem under en längre tid.
https://www.hd.se/2025-06-28/slog-sina-barn-med-sladdar-och-skohorn-doms-till-fangelse-och-utvisning/
Tyvärr betalartikel, och hittar ingen olåst artikel om fallet.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
(#4 ff) Förefaller som mordet i Västerås igår kväll på en kvinna och mordförsök på en son i hennes sällskap var ännu ett hedersrelaterat fall, även om det ännu inte är officiellt bekräftat.
- Redigerat 2025-11-04 11:37 av Fornöga
#7 Detaljer i socialtjänsten i Lessebos likgiltiga hantering av Shahidas situation som föregick det brutala mordet på henne utfört av familjemedlemmar framkommer nu i en granskning av Sveriges Radio.
- Redigerat 2025-11-04 11:43 av Fornöga