Körkort som ID-handling
Kan vissa (få lov) att acceptera ett utgånget körkort?
Om jag inte skaffar något annat, kan jag då inte få vård på sjukhuset och vårdcentralen?
Måste jag köpa min medicin på Apotea eller får min favoritaffär i staden sälja min medicin till mig?
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Nej utgånget är utgånget. Du måste ha körkort, id-kort eller pass.
Akutvård däremot har man alltid rätt till.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
- Redigerat 2024-02-11 16:22 av Fridaaaa
#0 "Alla har rätt till akut bedömning och vård. Ingen kan nekas akut vård på grund av att personen saknar legitimation," enligt Vårdgivarguiden.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Mitt körkort går ut i sommar, och jag är i valet och kvalet om jag skall förnya det, eftersom jag avyttrat bilen och inte kört bil på några år. Eftersom jag inte har och inte vill ha Bank-ID skaffade jag ett nationellt ID-kort för säkerhets skull. Det gick smidigt på närmaste polisstation, tog en vecka att få det. Likvärdigt med pass inom Schengenområdet och till samma pris som ett pass (billigare än körkort om man ändå bara skall använda det senare som leg.)
- Redigerat 2024-02-11 16:35 av Fornöga
Körkort är väl inte en ID-handling längre.
/Maria
#4 Länk.
Förnyade mitt körkort i somras, men eftersom mitt pass gick ut 2004 så tänkte jag att jag behövde ett nationellt ID-kort också. Just då hade de kampanj nämligen, eftersom det var så lång kö för att få pass, så ID-kortet kostade bara 200 kronor. Det gick snabbt och smidigt, men jag behövde ju visa körkortet för att bevisa att det var jag.
Har man ingen annan ID-handling så gäller följande:
Om du saknar id-handling kan någon av nedanstående personer närvara vid ansökningstillfället och intyga din identitet, om personen kan visa godkänd legitimation:
Make, maka, registrerad partner, sambo enligt 1 § första stycket i sambolagen (2003:376)
Förälder
Mor- eller farförälder
Myndigt barn eller myndigt barnbarn
Myndigt syskon
Vårdnadshavare
Om du inte har någon av ovanstående som kan styrka din identitet, se Godkända intygsgivare.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Då får jag erfara om jag vägras medicin och vård. Det blir erfarenheter när man drabbas av vissa handikapp. Jag bryr mig inte.
#7 Kan du inte skaffa nytt id? Är väl bra att ha?
#0 Alla ID- handlingar måste ju förnyas emellanåt så jag förstår inte varför du har ett utgånget körkort?
/Maria
#9: kanske inte kan köra mer? Vissa sjukdommar gör att det dras in :/
#10 Man kan ju skaffa id-kort eller pass istället om man inte vill förnya körkort.
#11: jadå, jag nämnde ju dock bara körkort då det var vad som frågades om i inlägget före mitt :)
Ett nationellt id kort skaffar man enkelt hos Polisen. Har för mig att det kostar 250 kr, men osäker på om jag minns rätt eller om det bara gäller barn.
Om man har BankID i sin mobil, kan nationellt id och pass även läggas till där.
Mvh // Johan
#13 Det kostar 400:- idag.
Att förnya körkort kostar 320:-. I det senare fallet tillkommer dock 125:- för fotografering, om man inte har fixat godkänt foto på annat sätt.
- Redigerat 2024-02-11 19:49 av Fornöga
#3: Om man inte förnyar körkortet, har man fortfarande behörigheten? Annars skulle jag absolut förnya det, även om du inte kört på flera år och inte planerar att göra det heller så vet man aldrig vad som händer.
TS, det är ju inget konstigt att man måste förnya sin id-handling vare sig det gäller körkort, pass eller vanligt id-kort.
Vilken form av legitimation man väljer är förstås upp till var och en men att man behöver en aktuell för att få vård som ej är akut samt läkemedel tycker jag är ganska självklart även om det ställer till med svårigheter i vissa fall.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag använde ett utgånget ID-kort i flera månader innan jag upptäckte att det gått ut. Det var ingen som protesterade någonstans, varken vårdcentralen eller apoteket. Däremot fick jag ha en person med mig, som kunde styrka min identitet när jag beställde det nya id-kortet hos polisen.
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
Det tas för lite hänsyn till ålderskrämpor och andra handikapp, både i samhället och i denna tråd.
#17 Hur menar du nu?
/Maria
#17 Hur menar du?
Id-kort kan man ju ta ändå?
Om det handlar om att ersätta ditt körkort med giltig ID-handling kanske skatteverkets ID-handling är ett alternativ.
De har också e-legitimation.
Titta här om det kan vara något för dig:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Det som föreslås i denna tråd betyder bara att den som föreslår en lösning själva kan göra det på ett visst sätt.
Det jag menar är att med ålder kommer vissa begränsningar och med sjukdomar kommer fler. Det som var en bagatell när man var ung och frisk, har blivit en oöverkomlig svårighet.
Alla duktiga förslagsställare bör tänka på miljön vid transporter med flygplan.
Flyg själva, lär av fåglarna. De kan. Jag kan inte. Därför flyger jag inte.
#21 Fast id-kort tex kan alla ta mer eller mindre?
Jag jobbar inom äldrevården och även jobbat lite inom lss och man ser många som har id-kort? Även som har sjukdomar osv?
Och vad har flygplan med det hela att göra?
- Redigerat 2024-02-12 07:52 av Fridaaaa
#22 Vissa har tur, andra inte!
#23 Har ju dock inte med tur att göra.
Känns mer som att du är negativt inställd till det hela?
#21: Förstår faktiskt inte ditt svar.
Du får bra tips på vad du kan ersätta ditt körkort med som ID-kort men vi får skit tillbaka och dumma kommentarer om flygresor.
Om du är så ofärdig är du väl berättigad till färdtjänst?
#15 Om jag förnyar körkortet är det mest av praktiska skäl, som att det är bra att ha dubbel leg om man förlorar den ena och måste spärra det. Men det finns också en annan aspekt: att det kan kännas svårt att avsluta en epok som körkortsinnehavare sedan tonåren. Kan låta mossigt, och är det väl också.
Samtidigt minns jag när min far på sin tid var i samma situation. Han började bli till åren, och hade heller ingen bil längre sedan flera år. Då beslöt han sig att inte förnya körkortet med motiveringen att han inte längre hade något bakom ratten att göra. Det lät som ett klokt beslut, och ungefär så känner jag nu- jag är inte säker på att hänga med i dagens tempo eller ha samma uppfattnings- och reaktionsförmåga numera, och då skall jag inte köra bil. Dessutom fungerar kollektivtrafiken i storstaden riktigt bra, (för den som inte är stressad).
Några i min omgivning brukar lite tröstande säga att "du får ju ändå köra bil om det uppstår en nödsituation". Nu kan jag inte föreställa mig vilken nödsituation det skulle vara, och hur juridiken skulle bedöma en sådan körning om det uppmärksammades, men jag har av ren nyfikenhet kollat lite:
"Om man kör bil utan att ha giltigt körkort för att rädda någons liv är det inte alltid ett brott, om man agerat i nöd (se 24 kap. 4 § brottsbalken). Som man kan läsa i paragrafen finns dock vissa krav. Är man ex. så dålig på att köra bil att man har riskerat fler människors liv genom att köra en person till sjukhus eller om personen man försöker rädda inte är i så stor fara att det krävs att man bryter mot lagen för att rädda denne, är det inte säkert att man går fri från straff. När det gäller nöd beror det alltså på hur situationen ser ut."
- Redigerat 2024-02-12 08:11 av Fornöga
#21 Menar du att äldre ska undantas när det gäller regler om identifikation?
/Maria
Min gissning är att det i det stora hela är väldigt mycket svårare att leva resten av sitt liv utan en giltig ID-handling, speciellt om man behöver mediciner, än det är att en gång var 5 år förnya samma ID-handling.
Hur gör du med annat, som handla mat och hushållsgrejer?
Idag går visserligen det mesta att göra på internet, så det går väl att få mediciner hemkört om man har BankId. Men eftersom jag vet att du heller inte har mobilt bankId, utan endast till datorn, blir det ju svårt ibland ändå? Har kanske dålig koll, men har fått för mig att det mest är banker och skatteverket som kan använda BankId på fil istället för mobilen.
Jag vet ju också att du har/har haft det knapert ekonomiskt. Är det en ekonomisk fråga att kunna ta sig till ett ställe där man kan skaffa nytt ID?
Mvh // Johan
#26: Jag förstår hur du känner- har högre behörigheter som jag alltid funderar över när det är dags att förnya men i denna diskussion handlar ju det om att ta ut recept från apotek utan giltig ID-handling.
Apoteket kräver giltig ID-handling även om de inte alltid kollar.
Sedan gäller väl detta även för medicin till djur.
#29 Jo, jag har tagit del av TS dilemma, men eftersom det i hennes fall, vilket rubriken upplyser om, är fråga om körkortet som leg, inte för bilkörning, så ville jag bara belysa (#3) att det finns andra alternativ (ungefär som du gör i #20).
Mitt senaste inlägg var svar på en följdfråga från Lona.
- Redigerat 2024-02-12 09:09 av Fornöga
#17: Jag förstår dig Emo för när människor blir gamla är det inte alltid lätt att ta sig iväg till en polisstation och fixa med ett id. Min egen erfarenhet av två gamla föräldrar vi har polisen en bra bit bort så för en 95 årig och en dement på 91 år i Maj då tar man sig inte bara iväg hur lätt som helst.
Nu minns jag att jag läste om det här med körkorten det var på tapeten att det inte skulle gälla som id handling hur det blev har jag inte följt med men där och då förstod jag bums mina föräldrar skulle inte kunna ta sig till polisen och fixa med id kort och själv har jag inte körkort så jag kan inte köra dom och mor kan man inte ens få in i en vanlig bil eftersom hon varken kan röra sig eller gå längre hon är rullstolsbunden och kommer förmodligen aldrig mer att ens kunna gå med rullator.
Hon är på demensboende nu och hur dom gör där med sånt här har jag ingen aning om för alla har inte körkort som förnyas och är beroende av id kort.
Sen biten rent tekniskt mycket kan jag bistå mina gamla föräldrar via datorn men inte med sånt här där det krävs bank id dom har varken dator internet eller ens en telefon med uppkoppling så många äldre kommer rejält i kläm i dagens samhälle där dom varken orkar förflytta sig eller har tekniken som kan hjälpa till.
Här brister vårt samhälle å det grövsta och det är så lätt för yngre att säga ja men det är bara att göra bara att åka när dom är pigg och friska själva.
Jag är pigg och frisk och fixar mitt som jag behöver reser och rör mig men jag ser ju hur det blir när vi blir äldre och kan tänka tanken en dag står jag där mina föräldrar står idag helt handlingsförlamade och ett samhälle som inte är anpassat så dom exempelvis kan ordna med id handlingar som idag är så viktigt i alla lägen.
Det här är saker jag vart osams med i många år det måste finnas alternativ för människor som inte kan förflytta sig längre sträckor eller kanske inte ens utanför sina hem som min mor inte kunnat på många år mer än med sjuktransporter/färdtjänst till växelvården innan hon fick permanent demensboende.
Lösningar finns om samhället bara anstränger sig det ska inte behöva vara så att människor faller helt utanför och inte kan ordna med sånt som dom behöver så du har min förståelse Emo det här är inte lätt för så många äldre idag men jag hoppas att det på något vis kan lösa sig för dig 🤗
Tack Vargnatt. Det värmde. Jag tycker inte att jag har en skyldighet att förklara för alla här varför deras förslag inte är bättre än mitt att de kan flyga som fåglarna.
Jodå det kommer att lösa sig. Jag har ett jäkla humör när det behövs. (Tack och lov)
Sen är det ju så att jag är på sluttampen och börjar strunta i det mesta.
#32 Då kan du inte begära att folk ska förstå heller.
Samt att du är inte speciellt trevlig i ditt sätt. Mest nedlåtande mot folk.
#32: Något har hänt för dig Emo och jag känner bara en glädje i att ha mött dig här på forumen genom åren även om jag bytt konto så många gånger men vi har mötts sen 2008 och det har bara varit trevligt på alla vis 😎 men snälla ge inte upp du behövs och du kommer att leva kvar.
Frida jag tycker du har den minsta förståelsen av oss alla du jobbar med det här men sen du har en hård attityd vem är du att döma ,,,,
#34 jag har ingen hård attityd, sån är inte jag som person.
Just för att jag jobbar inom vården så vet jag vad som går och inte går. Jag har liksom insikt i det, men TS har redan bestämt sig för att det inte går samt väljer att utesluta en massa. Jag dömer ingen, inte gjort i en enda kommentar, men man kan inte bete sig så som TS gör mot oss som vill hjälpa ts, och sedan utesluta en massa och bli sur. Upplever att ts inte beter sig som hon brukar göra. Och man kan inte begära att folk ska förstå - om man utesluter att berätta saker som är relevanta. Folk är inte tankeläsare
- Redigerat 2024-02-12 17:15 av Fridaaaa
Känns som ett I-landsproblem - tar en halvtimme med buss och lokaltrafik till närmsta passexpedition.
TS bor ju inte i Norrland utan i Norra Skåne.
- Redigerat 2024-02-12 17:21 av Pyttelite
#32: Du fick mig faktiskt att tänka till, för det där var ett problem de sista åren när min mormor levde. Det var inte "bara" att fixa ett nytt id-kort även om det gick. Och utan mormors legitimation kunde vi anhöriga tex inte hämta ut paket.
(Apoteket hade vi fullmakt på.)
Det är dessutom lätt för mig som bor i en storstad att tycka att det är "lätt" att komma till polis etc men de finns ju inte överallt.
Ta hand om dig Emo, jag tror att du låter lite kantiga ibland än vad du egentligen är. 🙂
#26: Jo, jag förstår ditt resonemang och respekterar det verkligen, hur många är det inte som sätter sig bakom ratten och vägrar inse att de inte längre hör hemma där?
Jag får själv lite noja efter att inte ha kört på tre år, jag hoppas på att få köra bil igen men det är inte självklart att bara köra iväg. Det lutar faktiskt åt några körlektioner innan jag ger mig ut på egna äventyr. Dessutom kommer jag inte att hitta hem - de har byggt om halva stan känns det som.🙈😆
Nu är det rätt många år sedan men jag har kört olovligt i nödläge. Då gällde det en sjuk hund, när jag kollade upp saken efteråt så kunde jag fått böter samt indraget lämp - men polisen hade varit skyldiga att se till att hunden fick vård och det hade det varit värt. Ska väl tilläggas att jag kunde köra bil och sannolikt inte utsatte någon för fara.
#35: Det är just det jag menar du borde ha insikten och mött så många äldre människor med funktionshinder i sin vardag.
Om du nu upplever att ts inte betett sig som hen brukar göra då får man tänka lite längre och ta en funderare hur en person kanske mår för tillfället så pass psykologiska måste vi alla kunna vara.
#39: Så att Emo beter sig illa beror på hur Fridaaaa svarar?
Emo får stå för sina svar och det har inget med Fridaaaas att göra.
- Redigerat 2024-02-13 05:49 av Pyttelite
#39 Och är just det jag har. Men jag är inte tankeläsare och kan veta hur Emo ska svara eller hur? Jag tar ansvar för det jag skriver - inte hur andra tolkar det. Så det fungerar. Och som sagt jag har varken varit hård i attityden eller otrevlig på något sätt, utan försökt hjälpa TS och försöka få ts att tänka i andra banor än bara en bana liksom. Och emo har varit sån mot de flesta av oss i tråden. Så du behöver inte gå till "attack" mot mig.
#40 tack!
Summering:
#0 "Kan vissa (få lov) att acceptera ett utgånget körkort?
Om jag inte skaffar något annat, kan jag då inte få vård på sjukhuset och vårdcentralen?"---
#1 "Nej utgånget är utgånget. Du måste ha körkort, id-kort eller pass.
Akutvård däremot har man alltid rätt till."
Där hade diskussionen kunnat sluta: svaret på den ställda frågan kom direkt. Så vad hände sedan? 🙄
- Redigerat 2024-02-13 07:27 av Fornöga
#42: Det som hände sedan var att TS fick alternativa lösningar till ID-handlingar men TS uppskattade hellre anekdoter än handfasta råd.
Det handlar heller inte om ålder utan att det är krångligt med nya saker.
För att skaffa en giltig ID-handling måste TS ta sig till närmsta stad - en halvtimme bort med lokalbussarna.
#42: Vi hamnade i en debattråd på sajten Debatt. 😁
(Förlåt, snarare en tjafsstråd men jag kunde inte låta bli.)
#44: Usch då - debatter ska vi inte ha här, alla ska tycka lika och dessutom rätt.
- Redigerat 2024-02-13 10:39 av Pyttelite
#44 Ja, jag deltog själv i "tjafset", så jag skall inget säga.
Fast nu är det ⏺ För min del.😉
- Redigerat 2024-02-13 10:41 av Fornöga
För min del blev det bil och nytt körkort. Svårt att vara utan.