Plastpåseskatten ska bort 2024
Jag tycker det är bara bra.
Folk köper påsarna ändå och finns väl ingen vettig människa som slänger detta i naturen? (klart det finns men tror ändå de är få och skatten har väl inte hjälpt).
Är det inte bättre då att tex Kina minskar sina ofantliga utsläpp och det finns länder som dumpar plast i sjöar/hav och åar.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RGEQax/skatten-slopas-pa-plastpasar
…och jag som precis slutat kasta plastpåsar i havet. Hur ska detta sluta?
#0: Inte en dag för tidligt.
#1: Ajajaj ……huffa, ja hur skall det gå 😨
Bra.
Sker i november 2024 enligt nuvarande planer.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Det låter bra 👍🏼
Förstår inte varför det ska behöva ta så lång tid att avskaffa en skatt som infördes "på nolltid" en gång. Det tog nio månader från förslag till införande, men det behövs tydligen drygt 1,5 år för att avskaffa den.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Varför lägga ner jobb på något som fungerar och som gynnar miljön.
Jag tycker skatten på plastpåsar är utmärkt.
/Maria
En lång tråd i ämnet som nu stängts för att koncentrera diskussion hit finns här, för den som vill fördjupa sig i tidigare diskussion.
- Redigerat 2023-09-13 14:19 av Fornöga
"Liberalerna firar att ha avskaffat den plastpåseskatt de själva har infört. Snart avskaffar de sig själva…"
Magnus Överengen
https://twitter.com/SaveTheOpabinia/status/1701831092645302378
#7: varför då?
Plastpåsar från exempelvis ica var redan miljövänligare de senaste åren än vad de var för en 20 år sedan.
Många återanvänder sina påsar innan de används som soppåsar.
Och så ville de ta skatt på det? 🤨
#10 Jag skrev ju varför jag tycker så.
Känns som att det finns viktigare saker att ta tag i också
/Maria
#11: ja, och jag förstod inte hur du menade/varför du tycker så, men kanske också för att jag själv alltid varit kritisk till den här skatten som jag ansett vara "tandlös" om man så säger.
Så därför jag undrade. 😊
Ja, fast det ena utesluter ju inte nödvändigtvis det andra.
- Redigerat 2023-09-14 22:54 av [Moon AppleGrey]
Jag är tveksam till om plastpåseskatten verkligen hade en effekt på miljön.
I Motala växer ett nytt sätt att sortera och återvinna plast fram, något som drastiskt kan sänka miljöeffekten, enligt DN. Och det kan behövas:
"De senaste decennierna har gjort Sverige till ett riktigt plastland. 2019 sattes till exempel nära 1,3 miljoner ton plastråvara på den svenska marknaden. Det motsvarar drygt 120 kg plast per person och år."---
"En absolut majoritet av plastavfallet bränns upp för att bli till energi och 10 procent materialåtervinns och blir ny plast, enligt siffror från Naturvårdsverket.
Bränd plast står för sex procent av Sveriges utsläpp."---
"Just nu arbetar EU-parlamentet med en ny lagstiftning kring förpackningar och förpackningsavfall som väntas vara klar under våren 2024.
Går den igenom måste 90 procent av alla förpackningar på marknaden samlas in från och med 2029. Året därpå ökar kraven ytterligare: då måste nya förpackningar vara återvinningsbara och innehålla minst 35 procent återvunnen råvara."---
- Redigerat 2024-01-23 09:40 av Fornöga
På fredag försvinner plastpåseskatten- vad innebär det för priset? Så här diskuterar de stora kedjorna.
#15 Kunderna verkar inte lägga om sina rutiner efter den borttagna plastpåseskatten. Ansluter mig till flertalet, det kan bli enstaka påsar vid spontaninköp eller i förvaringssyfte för saker i hemmet, men inte oftare än under tiden med skatten.
#16: Samma här. Tar alltid med mig egna kassar, men det händer att jag köper en plastkasse ibland för att de (oftast) är stabilare än de man köper på rulle och därför håller bättre för förvaring. Har märkt (senast idag) att kassarna på rulle blir sköra efter ett tag och spricker.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Det har varit si och så med viljan från handeln att sänka priset på plastpåsarna efter den slopade skatten. 🤷♂️
#18: Här har åtminstone dagligvaruaffärerna sänkt priset - tror jag. Har inte kollat alla, men har för mig att lokaltidningen rapporterade om priset i del olika affärerna och samtliga hade sänkt.