Norsken, svensken och dansken
- Redigerat 2024-10-13 07:27 av [Hayabusa-0001]
Vet inte riktigt vad du vill ha sagt med den här länken, men jag känner till programmet och har några gånger försökt lyssna på det, men jag får erkänna att jag går bet på att förstå den danske deltagaren tillräckligt för att få ett sammanhang i innehållet.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
#1 Inget särskilt, tycker mest att det är ett intressant program.
Idag var SD och Åkessons bröllop på tapeten, som exempel.
Även P4 och Henrik Brandao togs upp.
För vissa kan språket givetvis vara ett dilemma, själv har jag inga problem med danskan eller norskan.
Tack för att du summerade innehållet- bättre än inget i alla fall! 😉
Norskan fungerar för min del, men danskan i det här fallet bliver mig för svår.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
#3 Ingen orsak 🤚🏼
Dansken sa bl a att Åkesson har ett ansvar mot sina väljare, men att han (Åkesson) hade varit i en annan sits om han var minister.
I Danmark hade man ett fall där en tilltänkt minister inte tillsattes pga samröre med en Bandidosmedlem.
P4-programmet som väckte uppmärksamhet fick en del intressanta synvinklar.
Bl a undrar jag om det är olagligt för en svensk medborgare att köpa sex i t ex Danmark (där det är tillåtet)?
#4 Tog Google till hjälp.
"Om det är lagligt att köpa sex i landet du köper en sexuell handling i kan du alltså inte dömas till ansvar för det i Sverige, även om samma handling är olaglig här."
Källa Lawline 2023 i det här fallet, men samma svar finns på flera håll. Det har dock motionerats i Riksdagen om att det borde bli så:
"Även om sexköp är olagligt i Sverige idag är det så att svenska medborgare utan att bryta mot lagen kan köpa sex utomlands, för denna handling omfattas inte av gällande sexköpslag. Detta är en stor svaghet i gällande lagstiftning då det signalerar olika kring brottets allvar, och främst bidrar det till att kvinnors kroppar fortsätter att exploateras. Därför måste detta hål täppas till i lagstiftningen så att det undantas från dubbel straffbarhet. På så sätt blir handlingen lika olaglig utomlands som i Sverige."---
- Redigerat 2024-10-13 08:57 av Fornöga
#5 Tack!
Det motsatta påstods i programmet, vilket då uppenbarligen är fel.
#7 Det är nog en hel del i Sverige som tycker att danska är besvärligt.
Dock tror jag JDT utan vidare skulle gå till en dansk/svensk dialekt/språk som gick hem överallt. Nästan åtminstone…