Kamphundar
Jag hörde att det har skrivits en riksdagsmotion om att kamphundar ska förbjudas i Sverige. Är det något någon här känner till något om? Skulle gärna vilja veta mer om det är sant och i så fall vem jag ska kontakta för att få veta mer..
Vid en snabb googling hittade jag denna motion. Vet dock inte hur det gick.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/forbud-mot-kamphundar_hb0290/
Det har varit på tapeten att s.k kamphundar skall förbjudas i Sverige, till och från, i några år. Har inte hänt något ännu.
#2: Kanske bättre att lämna landet då? ;) För en sån vill iaf inte jag bo granne med.. Tack och lov så har jag tidigare haft ansvarsfulla grannar som valt att inte skaffa sig kamphundar.., men tyvärr inte längre.
Tyvärr så hamnar de sk kamphundarna oftast hos fel ägare. Jag älskar "kamphundarna", men det krävs att man kan uppfostra dem och ha stenkoll på dem. Får de rätt uppfostran, så är det underbara hundar.
Ett undantag är dock Bully, de jag har träffat har varit synnerligen otrevliga individer, utan undantag.
Vad räknas som kamphund? Ni menar som uppföds till kamphundar eller?
Semper fi
Oavsett vilket djur det handlar om vilt tamt katt hund häst kanin you name it behandlas dom fel så uppstår aggressivitet och man kan enbart skylla ägarna eller besökarna i djurens naturliga habitat för djurens reaktioner och beteenden människan står helt bakom det här det gör inte djuren.
Vi måste också komma ihåg att det avlas på ett ilsket sätt där psyken hos djuren påverkas precis som det gör hos oss djuren är inget undantag gener förs över och varför jo människan ligger bakom det helt och om vi inte hade avlat på ett sånt ilsket sätt så hade vi inte haft den här problematiken att djur som människan kan må dåligt psykiskt dom är liv dom känner och reagerar dom vet när något är fel och agerar därefter.
Kamphundar är inte hotet men det är människan som avlar fram raser i aggressivitet och sen skyller på djuret för alla djur är fredliga vid födsel det är deras ursprung men vi människor vi formar dom vi avlar vi tar fram och framförallt vi uppfostrar där har vi problemet vi uppfostrar dom att agera i kamp.
Dom enda som står ansvarig för det här är vi människor inte djuren dom är oskyldiga men människan älskar att skylla på andra så även djuren här måste vi sätta stopp det får inte komma längre ❤
#6: intressant sidospår.. Hur tänker du att man ska få de att bli trygga och lugna individer som fungerar i vårat samhälle där det finns andra djur än hundar? Jag har hittills inte träffat någon kamphund som uppfyller det. Men jag säger inte att de inte finns, däremot så vill inte jag vara i närheten av de.. Jag vill inte chansa och stå där med allvarliga skador på mig och mina husdjur..
#5: För mig är en "kamphund" en hund av en ras eller blandras med ett förflutet som kamphund. Precis som en jakthund är en jakthund, en vallhund en vallhund och så vidare i generationer efter att man slutat att avla selektivt på de önskvärda egenskaperna.
Oavsett vilken inriktning aveln har haft så finns mycket kvar även om helheten är försvunnen. Få labradorer som inte kommer från jaktlinjer är idag kompetenta apportörer för jakt men många labbeägare får ständigt leta efter sina skor som blir omkringburna i huset. 😉
Jag anser för övrigt inte att kamphundar från början är aggressiva utan att kamplust snarare handlar om lust att "bita, slita, dra" och att inte ge upp. Avlar man på de egenskaperna utan att veta vad man gör blir det lätt katastrof - i synnerhet när folk tror att "hunden blir vad man gör den till" och inte inser vad de har i kopplet.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#7: Jag förstår dig helt och fullt ut för det är ett problem det här med kamphundar sen finns dom som är alldeles fantastiska och fina men jag förstår din rädsla och den är befogad det har den aggressiva aveln sett till där det finns flera exempel på kamphundar som dödat både människor och djur till och med sina egna ägare.
Hur vi ska få dom trygga och lugna i samhället jag har inte kunskapen att svara på det men tänker i mitt stilla sinne att det krävs generationer och förändringar i aveln som förhoppningsvis skapar en trygg balans och förutsättningar hos dom här hundarna i framtiden.
Det vi ska komma ihåg här är att kamphundarna är inte dom skyldiga det är människan som ligger bakom den aveln och det gäller inte enbart kamphundar det finns så mycket felaktig avel som människan ställt till inom alla djurraser det är det jag vill komma åt med mitt inlägg djuren är inte dom skyldiga här det är människan som helt bär ansvaret.
#9: Jag tror att vi har i mycket samma utgångspunkt, men att vi kommit fram till olika lösningar på problemet.
Jag skulle vilja se att aveln på raser oavsett djurslag som är överrepresenterade i aggressivitet eller smärtsamma åkommor stoppas, men jag håller också med dig i att problemet har uppstått pga människor. En hund/katt vill t.ex. inte ha andningssvårigheter pga att de ska vara gulligt, samma tror jag med kamphundar.
Däremot så tror jag att en eventuell lösning är så långt fram i tiden att jag tycker inte det är försvarsbart att föda upp de. Men de individer som fungerar och mår bra kan absolut fungera och ska inte behöva avlivas enbart för ett rasnamn på en stamtavla.
Reglerna finns redan så här står det i lagen:
Hundar som inte ska användas i avel
Du får inte använda hundar i avel om de inte är i god fysisk eller psykisk hälsa har sjukdomar eller funktionsnedsättningar som avkommor riskerar att ärva är överdrivet rädda eller aggressiva inte kan föröka sig på ett naturligt sätt.
Mer om regelverket finns här:
https://jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/hundar/sa-skoter-du-din-hund
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2024-12-19 17:21 av Pyttelite