Konstnärlig forskning
Jag slutar aldrig förvånas över vad mina skattepengar går till…
Från Vetenskapsrådet:
”Konstnärlig forskning är ett brett och varierat kunskapsområde med sin grund i de utforskande och erfarenhetsbaserade praktiker som utvecklats inom det konstnärliga fältet.
Forskningsresultaten gestaltas i både konstnärliga verk och textbaserade metareflektioner. Konstnärlig forskning ger kunskap om och utvecklar komplexa skapande processer; den prövar och vidareutvecklar metoder, teoretiska begrepp och materialiteter; den undersöker och fördjupar förståelsen av konstens fältspecifika möjligheter och utmaningar, samt hur konsten, ofta i samverkan med andra discipliner, bidrar till en ökad kunskap om de stora samhälleliga frågorna.”
Ok..?
Det ligger lite över min horisont, men det känns som att ämnet "konstnärlig forskning" är passande för den akademiska ankdammen- där har de något att träta om på livstid, frikostigt försörjda av ovetande skattebetalare …🙄
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
#3 Ja, vad ska man säga..?
Ska vi lägga pengar och resurser på dylikt? En klick elitistiska akademiker som anser sig göra en oerhört viktig insats för samhället.
I inslaget är det ingen, som jag uppfattar det, som kan ge något svar på vad denna ”forskning” egentligen är.
Någon (när detta ämne ska förklaras) tar på sig en ”rolig” mask med lösnäsa, mustasch. Kanske det är konst, men för mig är det enbart konstigt.
- Redigerat 2025-01-06 11:02 av [Hayabusa-0001]
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
#5 Jösses!