Debatt iFokus

Debatt

Läst 72 ggr
[Hayabusa-0001]
0

Konstnärlig forskning

Vad händer när en konstnär kliver in i den akademiska världen - och ifrågasätter allt? I över 20 år har konstnärlig forskning vuxit inom universitetens väggar, men få utanför har ens hört talas om det. Performancekonstnären Bogdan Szyber sökte en doktorandtjänst, men reagerade på det akademiska systemet och beslutade sig för att protestera mot vad han såg som konstens förlorade själ i forskningsvärldens byråkrati. Allt kulminerade i en livesänd disputation där han underkändes. Tidigare filmstudenter som själva utforskat konstnärlig forskning skildrar Bogdans resa, samtidigt som vi möter doktorander och professorer som utmanar våra idéer om vad kunskap kan vara. Svensk dokumentär från 2024 av Matthew D'Arcy, Tanja Holm, Siri Pårup och Emilie Birket-Smith.
[Hayabusa-0001]
1

Jag slutar aldrig förvånas över vad mina skattepengar går till…

[Hayabusa-0001]
0

Från Vetenskapsrådet:

”Konstnärlig forskning är ett brett och varierat kunskapsområde med sin grund i de utforskande och erfarenhetsbaserade praktiker som utvecklats inom det konstnärliga fältet.

Forskningsresultaten gestaltas i både konstnärliga verk och textbaserade metareflektioner. Konstnärlig forskning ger kunskap om och utvecklar komplexa skapande processer; den prövar och vidareutvecklar metoder, teoretiska begrepp och materialiteter; den undersöker och fördjupar förståelsen av konstens fältspecifika möjligheter och utmaningar, samt hur konsten, ofta i samverkan med andra discipliner, bidrar till en ökad kunskap om de stora samhälleliga frågorna.”

Ok..?

Fornöga
1

Det ligger lite över min horisont, men det känns som att ämnet "konstnärlig forskning" är passande för den akademiska ankdammen- där har de något att träta om på livstid, frikostigt försörjda av ovetande skattebetalare …🙄

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Konstnärlig forskning blir allt vanligare vid svenska lärosäten. Men behövs den? Debatten blossade upp 2020 när Bogdan Szybers ifrågasättande av forskningen ledde till en underkänd doktorsavhandling. Nu har debatten fått nytt bränsle genom SVT:s dokumentärfilm ”Fallet Bogdan”. – Det är helt absurt att han blev underkänd, säger författaren och filosofidoktorn Lyra Ekström Lindbäck
[Hayabusa-0001]
1

#3 Ja, vad ska man säga..?
Ska vi lägga pengar och resurser på dylikt? En klick elitistiska akademiker som anser sig göra en oerhört viktig insats för samhället.
I inslaget är det ingen, som jag uppfattar det, som kan ge något svar på vad denna ”forskning” egentligen är.
Någon (när detta ämne ska förklaras) tar på sig en ”rolig” mask med lösnäsa, mustasch. Kanske det är konst, men för mig är det enbart konstigt.

• Redigerat 2025-01-06 11:02 av [Hayabusa-0001]
Fornöga
1

#4 Precis!

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Kroppen och sinnena spelar en viktig roll i Nathalie S. Faris platsspecifika performancekonst. I arbetet med sin doktorsavhandling har hon undersökt och kartlagt offentliga platser i Göteborg och Rio de Janeiro i en serie laborationer. Laborationerna dokumenterades och blev till performancekonst i videoformat.
[Hayabusa-0001]
2

#5 Jösses!