Debatt iFokus

Debatt

Etiketterdebatteu
Läst 139 ggr
Torparmor
2025-01-11 12:44
1

Avlagda kläder

Är det så här våra avlagda och kanske trasiga kläder ska hanteras efter den nya tvingande EU-lagen?

https://special.aftonbladet.se/story/8qxQOQ

Edit: se #3/medis

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Vi nätshoppar som aldrig förr. Klickar hem kläder, ångrar oss – och returnerar. Men vad händer egentligen med kläderna när de skickas tillbaka?
  • Redigerat 2025-01-11 12:45 av Torparmor
  • Redigerat 2025-01-11 13:27 av Fornöga
Vixxen
2025-01-11 12:45
0

#0: Kan inte se videon.

Torparmor
2025-01-11 12:47
0

#1 vet inte varför den inte fungerar - artiklarna heter "Vad händer med Shein-returen"

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

• Redigerat 2025-01-11 12:55 av Torparmor
Fornöga
2025-01-11 13:28
2

#0 Editerat trådstarten eftersom videoformatet inte stöds. Omvandlat det till länk istället.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Pyttelite
2025-01-11 13:42
0

Men det är ju inte dessa returer som EUs lagstiftning handlar om - förstår inte kopplingen.

Den nya lagen gäller ju hantering av sopor inte returer.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2025-01-11 13:43 av Pyttelite
[solljust]
2025-01-11 15:07
0

#0 Jag har gått i lite samma tankar som dig med den nya lagen och den här artikeln har jag bara ögnat igenom dom fyra delar som finns man vet direkt vad det handlar om.

Personligen har jag aldrig handlat av Shein och brukar inte returnera något men det är en hemsk väg alla kläder tar det borde finnas bättre sätt att ta hand om och då tänker jag inte på återbruk av kläder för det tror jag inte ett smack på sånt skadar bara kvaliteten och jag skulle inte kunna föreställa mig att använda återbrukat.

Däremot borde det finnas bättre sätt att ta hand om och förstöra returer på nära håll på platser där det tas om hand och eldas upp på rätt sätt det ska inte gå runt hela jorden det ska inte drabba människor och natur som det gör i dom här inslagen där dom sista i det fattiga ledet endast fick 200 kronor för att dumpa. Man ska också tänka på hur många på jorden som behöver kläder låt returerna gå dit där dom gör nytta och det som blir över bränn det men på rätt sätt och rätt plats som inte skadar för natur djur och människor.

För att återgå till dina tankar i TS jag har också tänkt på hur blir det med den nya lagen kommer även dom kläderna som ska lämnas in till återvinningscentraler att få ta såna här vägar så det här är inte en bra lag så länge vi inte vet vad händer med dom vart tar kläderna vägen det är ärliga svar som vi vill ha.

Återvinnas i all ära men då tvingas återvinnande på oss som inte vill ha den försämrade kvaliteten från återvunna kläder så det här går nu in i en extrem överdrift alla ska återvinna alla ska dras in i det varelse dom vill eller ej och jag tror i ärlighetens namn att det hade vart bättre att vi kunnat slänga det i tunnan som förr där det kommer till återvinningscentraler som tar hand om det på närmare håll och inte dumpas på alla möjliga platser i världen och orsakar skada.

Sindri
2025-01-11 17:28
0

Jag skulle inte vara så helsäker på att våra avlagda kläder inte kan hamna på en sån resa. Det finns ingen plan för vad man skall göra med dem, och kommer något bra för slag kan det nog tänkas att någon kommun blundar och accepterar.
Jag har tidigare också undrat var alla kläder som vi skänker till välgörenhetsaffärer tar vägen om de inte anses passa i butikerna. Utbudet i dessa butiker har ändrats en del de sista åren och vissa butiker vänder sig bara till trendiga ungdomar.

Det här borde visas i alla skolor - vi måste få våra ungdomar att förstå vad allt billigt krafs gör med vår planet.

Pyttelite
2025-01-11 17:33
0

#6: Det är möjligt men det är olika saker - reportaget handlade om returer inte sant?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Sindri
2025-01-11 17:46
1

#7: Ja, journalisterna hade skickat iväg klädreturer, men fortfarande kan det hända med sånt vi lägger i återvinningen och skänker till välgörenhet. De såg ju en sån påse från USA där.