Intressant om Kina
Tim Cook explains why Apple chooses China for manufacturing.
— ADAM (@AdameMedia) April 11, 2025
Can America replace this? pic.twitter.com/MKu0OSydyv
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det här tyckte jag var intressant. Även jag hör till dom som fortfarande trodde att arbetskraftskostnader var den största anledningen att tillverka saker i Kina.
// Staffan
En av mina hobbies är modellbygge. Dessa tillverkas nästan uteslutande i styreneplast som är injektionsgjuten dvs plast som sprutas in i gjutformar (Tooling) under högt tryck. ”Tooling” som nämns i #0 är den viktigaste delen, hur den är tillverkad/utformad. Dessa gjutformar är väldigt dyra att ta fram.
Tiden går fort, men om jag säger de senaste 20 åren så har diverse tillverkare från Kina dominerat marknaden.
Såväl i volym som i mångfald. Man slutar aldrig förvåna sig i vilken takt och omfång det kommer nya byggsatser.
Så, ja - det ligger sannolikt en hel del i det som sägs i #0.
Kinesisk prispolitik är kanske en annan faktor, så kan det vara.
- Redigerat 2025-04-11 14:17 av [Hayabusa-0001]

#1 Hayabusa
Intressant. Hur har det sett ut historiskt? Var gjorde dom tidigare? Usa eller Japan? Eller Taiwan kanske?
#2 Byggmodeller i plast är något som uppstod efter WW2, föregångsländer var England, USA, Frankrike, Italien. Japan kom in lite senare. Exakt när Klna kom in i bilden är nog lite svårt att säga, men slutet 90-talet gissar jag. Främst då med prylar från Hong Kong.
I USA är tillverkningen i princip död, de USA-baserade företag som är i branschen har själva tillverkningen i Kina. Finns mig veterligen 1-2 företag som de facto har tillverkning i USA.
I Europa finns en del tillverkning, Polen, Tjeckien, Ukraina (japp) och Italien som exempel. Frankrike, kanske…
Men de som verkligen ”spottar ut” nya byggsatser är Kina. Mängden tillverkare, nya modeller och nivån är i bland svår att ta in. Hur gör de?
Som konsument är de dock lite svåra att få grepp om typ ”dålig och otydlig hemsida”, vilka är de? Osv.
Taiwan har en mig veterligen 1 tillverkare men håller en galet hög nivå på detaljer och kvalitet.
Sydkorea har en tillverkare som jag gissar har en bred produktpalett. Dvs inte enbart byggsatser.
Här är en YouTubefilm som visar en av tillverkarna, Academy i Sydkorea.
Hör kan man även se en snutt av hur gjutformarna tillverkas. Som sagt, den troligen enskilt dyraste delen i processen. Här har den tekniken tagit stora steg, på alla plan.
Här kommer en film som visar ett besök hos en av de nyare tillverkarna, Takom i Kina.
MBK, som besöker denna fabrik, är en handlare i Tyskland = tyskt språk. Bilderna talar för sig.
- Redigerat 2025-04-12 11:25 av [Hayabusa-0001]
Elon Musk har uttryckt liknande saker om att i Kina finns det mycket extremt kompetenta människor som vill jobba hårt.
I Kalifornien gnäller anställda att det bara finns tre sorters gratis kokosvatten på kontoret (citat från VDn för Duolingo som var trött på bortskämda anställda)
Mvh // Johan