Brottslighet

Våld och hot mot blåljuspersonal

2018-09-21 20:08 #0 av: Göstage

Politikerna är ivriga att utlova fler och mer välbetalda poliser, men det finns annat som också är angeläget - såväl för enskilda poliser som för oss medborgare. Hur skyddar vi dem som skyddar oss? 

"Var fjärde polisanställd har det senaste året utsatts för olika påverkansförsök, enligt en ny rapport. Något som i värsta fall kan leda till att poliser undviker att ingripa.
Enkäten som skickades ut besvarades av drygt två tredjedelar av de anställda vid Polismyndigheten. I svaren framkom att var fjärde anställd utsatts för bland annat inlindade hot och trakasserier."---

"Bland poliser i yttre tjänst är antalet utsatta som störst. Över hälften i yttre tjänst som svarat uppger att de drabbats av hot, trakasserier och annan påverkan det senaste året.
Något som kan leda till att poliser undviker att ingripa i vissa områden, enligt Lars Tonneman.
– Ja, en andel av dem som utsätts är att det är just det som sker, som en effekt.
Polismyndigheten ser allvarligt på det som framkommit i undersökningen. En av åtgärderna som polismedarbetare vill se är att stärka det fysiska skyddet runt polisstationer och parkeringar."---

SR

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-21 20:44 #1 av: Jimmy.L

Förstärkningsvapen borde finnas i polisbilarna och inte på stationen tycker jag på så sätt har polisen tillgång till med eldunderstöd.

Sen måste straffen för attacker mot blåljuspersonalen bli hårdare.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-09-22 07:12 #2 av: Göstage

"Polisstationen i Gävle har utsatts för ett attentat. När en bil skulle åka in i garaget kastades en tårgasgranat in.

– Det är ett allvarligt brott, säger Thomas Bertze, befäl vid polisen regionledningscentral.
Vid 01-tiden natten till lördagen inträffade händelsen.
– Det är polisstationen i Gävle som har utsatts för attentat. När en bil skulle passera kastades en tårgasgranat in i garaget. Ingen polispersonal har skadats. garaget och intaget fylldes med rök och tårgas, säger Thomas Bertze."--- 

https://www.expressen.se/nyheter/attentat-mot-polisstation-kastade-targasgranat/

Vad skall man kalla det? Småskalig krigföring?

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-22 12:02 #3 av: Jimmy.L

Snart behövs det poliser med automatvapen utanför som skyddar stationen. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-09-22 12:05 #4 av: Göstage

#3  Det öppna samhället börjar mer och mer kännas som något förlegat...Ledsen

Anmäl
2018-09-22 12:07 #5 av: Jimmy.L

Ja tyvärr.

Anmäl
2019-01-01 05:20 #6 av: Göstage

Ambulanspersonal attackerade under nyårsnatten när de skulle undsätta skadad ordningsvakt.

"En ordningsvakt i Lysekil har förts med ambulans till sjukhus.
– Tre ordningsvakter blev attackerade av ett större gäng och de blev ganska hårt ansatta. En ordningsvakt blev så skadad att han behövde föras med ambulans till sjukhus. Den första ambulansen som kom till platsen blev attackerad och fick dra sig ur, säger Morten Gunneng, vakthavande befäl hos polisen i region väst.
Händelsen uppstod runt 02.40 under natten till nyårsdagen då ordningsvakterna ingrep vid ett större bråk i och utanför en restaurang."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e1nAvM/stokigt-under-nyarsnatten

Om fall med våld mot polispersonal, se denna tråd.

Anmäl
2019-01-01 07:09 #7 av: Jimmy.L

Jag hoppas dessa ungdom skäms, tänk om dom drabbas eller har en anhörig som behöver vård.

Anmäl
2019-01-01 10:48 #8 av: Carmarino

#7 Skulle de eller någon anhörig drabbas så kommer de förmodligen att gråta ut i tidningarna och klaga på blåljuspersonalen. De själva har naturligtvis inget ansvar för något. Allting är alltid någon annans fel.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2019-01-01 11:09 #9 av: Jimmy.L

#8 Så sant vissa föräldrar borde inte få ha barn.

Anmäl
2019-01-04 18:41 #10 av: Göstage

Skadegörelse mot ambulans på utryckningsärende:

"Det var tidigt på torsdagsmorgonen som en ambulans i Nynäshamn vandaliserades. Medan ambulansförarna var inne hos en patient slogs två sidorutor sönder, vilket gjorde ambulansen obrukbar.
Till följd tvingades patienten vänta på ett nytt fordon innan denne kunde föras till sjukhus."---

"Samtidigt ser Uno Lundberg, vd för Falck Emergency, mycket allvarligt på dådet. Han pekar ut våldet mot räddningstjänst och polisen som ett problem som drabbar hela samhället.
– Jag tycker ju någonstans att allt våld eller vandalism mot blåljuspersonal eller blåljusutrustning är totalt förkastligt. Vi finns ju där för samhällets medborgare när de behöver hjälp av sjukvård. Att då göra något som riskerar vår möjlighet att hjälpa till är fullständigt fel"---

https://www.expressen.se/nyheter/ambulans-vandaliserades-patient-fick-vanta-pa-vard/

Anmäl
2019-01-05 05:58 #11 av: Emo

Hur länge ska detta få lov att fortsätta?

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel  och Psykologi
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anmäl
2019-01-05 08:02 #12 av: Jimmy.L

#11 Denna utveckling är nog tyvärr här för att stanna.

Sätt dom bakom lås och bom i 5-6 år utan straffrabatt så lär dom sig att förstör dom för räddningstjänsten så får dom ruttna minst 5 år på kåken. 

Anmäl
2019-01-19 06:11 #13 av: Göstage

Ambulanspersonal utsattes för ett väpnat rån i Kungsör under fredagskvällen.

"– Vid 21.06 fick vi ett nödlarm från en ambulans och när vi kom till platsen visade det sig att en kille hade ringt sjukvården och uppgett att hans mamma hade hjärtfel, men när ambulansen kom till platsen möttes de av en kille med pistol utanför porten, säger Sanja Vukicevic, RLC-befäl vid polisregion Mitt.
Mannen, som var klädd i svart, tvingade till sig personalens sjukvårdsväska.
– De bedömer att han var i 20-30-årsåldern, smal, pratade engelska, men oklart om det var bra eller dålig engelska."---

TT

Anmäl
2019-01-19 08:03 #14 av: Jimmy.L

#13 Så jävla vidrigt gjort.

Anmäl
2019-01-19 08:26 #15 av: Göstage

#14 Ja, det verkar saknas gräns för hur djupt vissa kan sjunka...Ledsen

Anmäl
2019-01-25 08:01 #16 av: Göstage

Påkörningar av poliser och polisbilar verkar bara öka i antal.

"Polisen avlossade varningsskott efter att en bil kört in i en polisbil söder om Stockholm.
Gärningsmännen flydde till fots och i deras bil hittade polisen vapen. Sju personer har gripits."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4dp1me/polisen-blev-pakord--skot-varningsskott

Anmäl
2019-01-25 13:14 #17 av: Göstage

#16 Även väktare kan utgöra mål: "En man i 30-årsåldern försökte upprepade gånger köra på en väktare i Filipstad. Han döms nu till nio månaders fängelse."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/forsokte-kora-pa-vaktare-i-filipstad-doms-till-fangelse

Anmäl
2019-01-27 11:07 #18 av: Göstage

"Det var under söndagsmorgonen som en ambulans på väg mot förlossningen i Falun blev stoppad att köra om en personbil i Borlänge.
Personbilen ville inte låta ambulansen köra förbi, utan bytte fil och låg i vägen för ambulansen under minst sju minuter.

Ambulansen larmade polisen och en polispatrull fick fatt på bilen och föraren. De kunde konstatera att föraren är en man i 30-årsåldern som saknar körkort."---

"30-åringen var nykter när han greps och blev delgiven misstanke om olovlig körning."---

https://www.expressen.se/nyheter/ambulans-pa-vag-till-forlossning-hindrad-av-fordon/

Det är så vidrigt så att man har svårt att ta det till sig... Arg

Anmäl
2019-01-29 07:39 #19 av: Göstage

"När ambulanspersonal i norra Jämtland mötte en våldsam och hotfull patient fick man ringa räddningstjänsten för hjälp. Närmaste polis fanns tio mil bort. Nu önskar ambulanspersonalen fler poliser i glesbygd."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/ambulanspersonal-hotades-av-valdsam-patient-fick-ringa-raddningstjansten

Ja, önska kan man väl alltid...Snopen

Anmäl
2019-01-29 07:42 #20 av: Jimmy.L

Sjukt,

Anmäl
2019-01-29 07:55 #21 av: Göstage

Ja, i dubbel bemärkelse.

Anmäl
2019-02-02 08:09 #22 av: Göstage

"En man och en kvinna har gripits misstänkta för misshandel och våld mot tjänsteman, uppger polisen. Brottet ska ha begåtts i samband med ett ingripande från två ordningsvakter vid en restaurang i Lund.
Anmälan har upprättats efter att polisen tagit del av en film från händelsen."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/tva-personer-misstankta-for-vald-mot-tjansteman-i-lund/

Förmodar att det stannar vid det - såvida de inte var av annat ursprung, för då är det väl dags för utryckning från sedvanligt håll i spalterna igen...

Anmäl
2019-02-02 08:23 #23 av: Jimmy.L

#22 Att bete sig som folk tycks vara svårt lättare att skylla i från sig.

Anmäl
2019-02-02 09:50 #24 av: Göstage

#22 Så där ja - då var det igång...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1mppm/de-bad-vakterna-lugna-sig--da-blev-de-slagna

I Expressens artikel står att Polisens film är bevis för att ordningsvakterna blivit misshandlade, medan Aftonbladet uppger att det är tvärtom. Gissningsvis är det anmälningar och motanmälningar det är frågan om, det brukar bli så...

Jag har skrivit i en annan tråd att ökad samverkan mellan Polis och ordningsvakter i dessa polisbristens tider inte ses med blida ögon från alla håll, och att det kommer att resultera i mer uppmärksamhet på OV. Det är ingen konspirationsteori, utan bara en naturlig följd när olika intresseinriktningar är inblandade. 

(Givetvis inget försvar för de lagens väktare oavsett uniform och befattning på brickan som begår övergrepp, rötägg finns det inom alla samhällsfunktioner.)

Edit.

Anmäl
2019-02-02 09:59 #25 av: Hayabusa

Tröttsamt...

"Någon som vill hålla ordning på diverse mer eller mindre påverkade individer utanför krogen en lördag kväll? Uppstår våld eller bråk, så ska du medels lugna ord, värme och icke-våld få personerna att sluta fred. All fysisk beröring eller hårda ord är, givetvis, ej tillåten"

Nå - hand upp, vilka ställer upp!

Anmäl
2019-02-02 16:34 #26 av: [Ay'e]

Vi som bor i ett så fint land brukar det heta, allt  är gott och allt är frid och fröjd i vårt fina Sverige medan verkligheten är en helt annan stänger så många in sig i en bubbla och kan inte se verkligheten utanför sin egen dörr.

Det är hemskt hur det har blivit och det här är nåt vi ska ha noll tolerans med och att ha en tråd där allt är samlat gör att vi inte glömmer för tyvärr är det ofta så att saker faller i glömska efter en tid och sånt här ska aldrig glömmas tvärtom det ska påminnas konstant så vi får se hur vår verklighet är i vårt fina underbara fluffiga land.

Det är hög tid att ta i med hårdhandskarna och det borde landet ha gjort för flera år sedan för nu är risken att det är försent Ledsen

#25  All fysisk beröring eller hårda ord är, givetvis, ej tillåten"

Naturligtvis är det inte tillåtet för då är det sexuella övergrepp Galen hej och hå  allt ska arbetas emot till och med uppenbara brott Kämpar

Anmäl
2019-02-05 08:37 #27 av: Göstage
DN 190205

#24  Lite ungefär som väntat: en krönika i DN som är betalbelagd inleds

"I tv-serien ”Tunnelbanan” beskrivs ordningsvakterna som guds gåva till mänskligheten. Den senaste tidens våldsamma och diskutabla ingripanden har skapat en reva i den perfekta pr-bilden."---

https://www.dn.se/kultur-noje/catia-hultquist-vaktbraken-har-skapat-en-reva-i-den-perfekta-pr-bilden-i-tunnelbanan/

Jag följer själv inte den serien, men har hört i förbifarten att den har ökat förståelsen för en av tradition ganska nedvärderad yrkesgrupp. Självklart ser främst vänsteranhängare en chans nu att smeta på för att grumla intrycken. 

Min förståelse för dem som påstår att händelsen i tunnelbanan delvis kan vara riggad minskar ju inte efter den här typen av skriverier, även om jag är för dåligt insatt för att ha en uppfattning i ärendet.

Edit.

Anmäl
2019-02-05 08:42 #28 av: Hayabusa

Jennifer Wegerup ger sin syn på saken:

https://www.expressen.se/kronikorer/jennifer-wegerup/alla-ska-behandlas-lika-pa-tunnelbanan-/

Anmäl
2019-02-05 08:49 #29 av: Göstage

#28 Ja, det är ju bara att instämma, inte minst i meningen "För det tredje på att folk inte utnyttjar händelsen för att driva sina egna agendor." Det är precis vad jag upplever att kulturkrönikören ovan är i färd att göra.

Anmäl
2019-02-05 09:01 #30 av: Hayabusa

#29 Exakt. Jag reagerar på att Hultquist skriver påstående om att ordningsvakter framställs som "guds gåva till mänskligheten". Gör de? Jaså? Alla som nyttjar tunnelbanan är ärliga, hederliga individer som aldrig gör en fluga förnär. Så klart.

Finns det ruttna ägg bland dessa vakter? Så klart - precis som inom alla yrkesgrupper, journalister inräknat. Det är jäkla lätt att kritisera vakterna, men gör deras jobb på ett bättre sätt själv. Eller ta bort dem helt & hållet, om de nu enbart har en agenda som går ut på att jävlas med folk. Jag har skrivit det förr - Stockholms tunnelbana är en upplevelse många gånger, men inte en angenäm sådan. Jag vill se den som kan ta hand om stök, bus och allmänt jävelskap med en pacifistisk hållning om fred och kärlek till alla. De borde i så fall vara som klippt och skurna för rollen - så var är ni?  

Anmäl
2019-02-05 09:13 #31 av: Jimmy.L

#30 Dom sitter bakom sina skärmar och kan och vet bäst.

Jag undrar om dom har upplevt en lönehelg i tuben,

Anmäl
2019-02-07 07:40 #32 av: Göstage
Sådant kommer Helle Klein aldrig att skriva om...

Anmäl
2019-02-07 07:53 #33 av: Jimmy.L

#32 Det kommer media aldrig att skriva om, Det blir för pinsamt att berätta om att vakterna hjälpte en kvinna. Alla vet ju om att dom är rasister och brukar övervåld.  

Anmäl
2019-02-10 16:18 #34 av: Göstage

Eftersom jag haft en viss inblick i säkerhetsbranschen vet jag att manuell bevakning i form av väktare var i kris för något decennium sedan. Efterfrågan på väktare minskade i takt med att brottsligheten minskade, men framförallt genom att  bevakningen kunde läggas över på  skalskydd, rörelsedetektorer och fastighetsteknisk  övervakning kopplat till larmcentraler. 

Så kom då boomen i form av flyktingkrisen. Bevakningsbolagen kunde inte få fram personal snabbt nog för att leva upp till efterfrågan på vakttjänster på asylboenden, och istället för att permittera fick man nyrekrytera. Samtidigt krisade det inom Polisen, personal slutade i missnöje och politikerna verkade tycka att polistjänster var något man kunde skära ner på. Eftersom det samtidigt skedde en tillväxt bland kriminella tvingades kommuner anlita ordningsvakter att sköta de sysslor som Polisen tidigare hanterat. 

Och idag kan man läsa: "Säkerhetsbranschen växer så att det knakar och med den behovet av att rekrytera nytt folk. Under de kommande tre åren behövs över 5 000 personer som kan arbeta som exempelvis ordningsvakter och väktare."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stor-vaktarbrist-5-000-personer-behovs

Frågan är om bristande omvärldsförståelse bland politiker och myndigheter någonsin har inneburit en motsvarande uppsving för en hel bransch?

Anmäl
2019-02-12 00:09 #35 av: Göstage

#34 Och nu vill C/L ge oss "trygghets-Rut" - inte konstigt att bevakningsföretagen massrekryterar!

https://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/rut-vaktare-i-villaidyller-det-ar-en-grotesk-ide/

(Lite OT, jag vet!)

Anmäl
2019-02-12 07:36 #36 av: Hayabusa

#35 Så otroligt motsägelsefullt. Jag blir inte klok på landets politiker.

Anmäl
2019-02-12 07:50 #37 av: Jimmy.L

#35 Så L och C vill alltså ha väktare och staket runt sina väljare, på tiden att folk slutar rösta på dom hur kan V och S göra upp med dessa partier. Maktgalna sossar säger jag bara,

Anmäl
2019-02-12 07:59 #38 av: Göstage

Bra att Marteus satte fingret på det! Medan vissa saker förpassas till evigt kretslopp i utredningsuniversum så kan andra ärenden bara rakt igenom till beslut. Det här känns som något som kunnat bli en homerun.

Anmäl
2019-02-15 17:00 #39 av: Göstage

Rebecca Weidmo Uvell tar upp den opinionsbildning mot väktare och OV som vi sett på senare tid och som omnämns i tidigare inlägg i denna tråd.

RWU har granskat drevet i vad hon kallar "väktarhatet" och undersöker även vilka som är pådrivare i det.

https://uvell.se/2019/02/15/vaktarhatet/

Anmäl
2019-02-15 21:00 #40 av: Göstage

Intifadafredag.

"Ordningsvakter har utsatts för stenkastning inne i Trädgårdsföreningen i Göteborg, uppger polisen. Mellan 15 och 20 ungdomar har varit på platsen.
En anmälan om försök till våld mot tjänsteman upprättas.
– Vi har omhändertagit tre ungdomar, säger Peter Adlersson, polisens presstalesman i region väst."---

https://www.expressen.se/gt/ordningsvakter-utsatta-for-stenkastning/

Anmäl
2019-02-16 21:23 #41 av: Göstage

"En väktare attackerades och rånades under ett stort slagsmål i Valsta centrum, Sigtuna, under lördagskvällen.
Polisen beskriver det hela som ”stökigt”.
– De har hoppat på väktaren, tillgripit en telefon och en väska, säger Anna Westberg, presstalesperson vid Stockholmspolisen."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1mkoP/ungdomsslagsmal--vaktare-attackerad

Säkert demonstrationer på gång för att uttrycka avsky inför våldet mot väktaren...

Anmäl
2019-02-17 08:12 #42 av: Jimmy.L

Säkert en rasistisk väktare. 

Anmäl
2019-02-17 10:50 #43 av: Göstage

"Slagsmål på bussen, och passagerare som uppträder hotfullt mot chaufförerna. Nu börjar Bodens kommun med ordningsvakter vid busshållplatserna i centrum.

Den senaste tiden har varit orolig inom lokaltrafiken i Boden. Två passagerare har slagits inne i en buss, och resenärer har kränkt och varit hotfulla mot busschaufförer.

Därför har kommunen anlitat ordningsvakter som ska kunna lugna ner läget."---

SR

Blir en bit att åka för de stockholmare som tagit som livsuppgift att provocera OV genom att fotografera dem...

Anmäl
2019-02-18 08:15 #44 av: Jimmy.L

Det var ett stort bråk i centrala Trollhättan natten till söndagen. Ett 50-tal personer på Kungsgatan var stökiga och kastade sten mot ordningsvakter och poliser.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=7157086

Anmäl
2019-03-18 14:24 #45 av: Göstage

#27ff Expressen/Expo-medarbetaren David Baas "avslöjar" nazister och fascister bland anställda i  bevakningsföretagen. Men vissa uppgifter kanske borde ha granskats djupare? 

https://samnytt.se/expressen-sprider-fake-news-om-tidigare-securitas-vakt/

Anmäl
2019-03-19 16:52 #46 av: Göstage

Patient attackerade ambulanspersonal - polis tvingad att skjuta verkanseld.

"En man har skjutits av polis i en kranskommun till Göteborg. Mannen ska först ha gått till attack mot ambulanspersonal.
Det var vid 15.30-tiden som ambulans larmades till en bostad där en man i 20-årsåldern uppgavs ”må psykiskt dåligt”.

– När ambulansen kom till platsen gick mannen genast till attack med en kniv eller ett föremål i metall. En ur personalen träffades i huvudet, säger Peter Adlersson, polisens presstalesperson i Väst.
Ambulanspersonalen ska ha blött kraftigt från huvudet.
– Strax efter kom en polispatrull fram. Det uppstod då en hotfull situation och patrullen avlossade verkanseld, säger Peter Adlersson."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/man-skjuten-av-polis-3

Oklart hur läget är med ambulanspersonalen respektive den påskjutne.

Anmäl
2019-03-19 16:54 #47 av: Jimmy.L

Läskigt, hoppas ambulanspersonalen snabbt kryar på sig.

Anmäl
2019-03-20 17:08 #48 av: Göstage

#46 #47  "Det var under tisdagen som dramat utspelade sig i Ale kommun några mil nordöst om Göteborg. Ambulansen var larmad – men väl på plats blev personalen misshandlad.

En av dem tillfogades en huvudskada med en kniv eller annat metallföremål och blödde kraftigt, uppgav polisen under tisdagen. Den andre skadades lindrigt."---

"Mannen i 20-årsåldern hade misshandlat ambulanspersonal och flytt från bostaden.

När han kom tillbaka tog han en nära anhörig som gisslan – och hotade att tända eld på personen.
– Då sprutar han brännbar vätska över den nära anhöriga och hotar att ta livet av denne, sig själv och polispatrullen, berättar Thomas Fuxborg, polisens presstalesperson i region Väst.
Då sköt polisen mannen med flera skott."---

https://www.expressen.se/gt/ung-man-hotade-tanda-eld-pa-anhorig-skots-av-polis/

Sällan man hört om ett mer självklart läge att skjuta... Förskräckt

Anmäl
2019-03-28 18:17 #49 av: Göstage

#48 "En dryg vecka har gått sedan två ur personalen i en ambulans attackerades av en man med kniv som hotade att tända eld på en anhörig i Ale. En skars i huvudet och den andre fick skärskador av krossat glas. Nu berättar ambulanschefen vid Sahlgrenska om tiden efter dådet och om en allt hårdare tillvaro för sin personal."---
"– Tyvärr är det så att vi möter ett allt hårdare klimat, det är en trend som har pågått i flera år. Just den här händelsen var ovanlig och extrem, i vanliga fall är det mest verbala hot det handlar om, säger Mikael Olausson.

Enligt Olausson uppstår hotfulla situationer ”överallt”.
– Det kan vara i bostäder eller i centrum eller i samband med oroligheter i ett utsatt område. Det handlar om många olika situationer där personalen utsätts.

För att möta det hårdare klimatet hålls extra utbildningar och man deltar också i olika samarbetsprojekt med annan blåljuspersonal och med föreningar och ungdomar.

– All ny personal får särskild utbildning i hur man hanterar hotfulla situationer och vi har också regelbundet fortbildningar.
Exakt vad den ökade hotbilden beror på kan inte Mikael Olausson svara på."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ambulanschefen-personalen-fortfarande-hemma-efter-attacken-1

Vad den ökade hotbilden beror på kanske borde bakas in i diskussionen på arbetsplatsen och på utbildningarna? Vet man inte varför hotbilden eskalerar kan det bli ännu svårare att bryta utvecklingen.

Anmäl
2019-04-05 14:16 #50 av: Göstage

"Regeringen är klar med en lagrådsremiss om ökat straffrättsligt skydd för blåljuspersonal. Det nya brottet kallas blåljussabotage."---

"Maxstraffet för blåljussabotage av normalgrad ska vara fyra år. Om brottet anses grovt så ska straffet vara lägst två år och högst 18 år eller livstid.
Enligt Johansson kan grovt blåljussabotage handla om att gäng samordnar angrepp mot räddningspersonal eller polis, eller att blåljussabotage leder till dödsfall.
Lagen är tänkt att träda i kraft den första januari 2020."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jpb4P/stranga-straff-for-grovt-blaljussabotage

Äldre ämnestråd.

Hoppas att lagen kommer i drift och blir tillämpad.

Anmäl
2019-04-09 20:35 #51 av: Göstage

"En person i Eskilstuna misstänks ha hotat ambulanspersonalen som försökte hjälpa hans vän och sagt att han skulle hugga ihjäl dem med kniv."--- 

"Men innan ambulansen hann vända tillbaka till sjukhuset hamnade personalen i konflikt med en man som var i sällskap med kvinnan. Han ville att de skulle ge honom hennes jacka och bilnycklar innan de åkte, något som de inte ville gå med på.
Då ska mannen ha blivit arg och hotfull och sagt att han skulle hugga ihjäl dem med kniv. Till slut gick personalen med på att ge honom bilnycklarna, varpå han försvann från platsen i bilen i fråga.
Mannen har kunnat identifieras i efterhand eftersom han varit inblandad i andra polisutredningar. Han misstänks nu för hot mot tjänsteman."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/ambulanspersonal-hotades-till-livet-for-ett-par-bilnycklar

Skulle vara skönt att se samhället agera med kraft och fasthet mot en sådan här ynkrygg, men...Ledsen

Anmäl
2019-04-17 11:17 #52 av: Göstage

Johan Forssell och Irene Svenonius (M) saknar förslag på åtgärder till skydd för sjukvårdspersonalen i blåljusutredningen:

"Under de senaste åren har vi kunnat följa en skrämmande och farlig utveckling i Sverige. Vandaliserade bilar, stenkastningar, fyrverkerier och anlagda bränder har använts för att stoppa blåljuspersonal från att fullfölja sina uppdrag. Många gånger har det varit direkta attacker mot anställda under utryckning. Utvecklingen har gått så långt att det finns områden dit ambulanser inte kan och ska hämta sjuka eller skadade utan poliseskort. Hot och våld som tidigare skett ute på fältet söker sig nu också alltmer till sjukhusen.  

Inom hälso- och sjukvården förekommer att personal hotas och utsätts för våld som en följd av gängkonflikter och skjutningar. Det drabbar både dem som bor i våra utsatta områden och vår hårt arbetande personal inom hälso- och sjukvården och andra blåljusyrken."--- 

"Den som tar med sig vapen in på sjukhuset eller hotar en sjuksköterska i akutens väntrum attackerar hela samhället. Våld mot vårdens anställda och poliser behöver särskiljas straffrättsligt just för att de fyller en samhällsviktig funktion som alltid måste fungera. Dagens lagstiftning ger inte uttryck för den stränga syn på dessa brott som samhället bör förmedla. Ytterst handlar det om en typ av angrepp som inte kan accepteras och samhällets reaktion på den här typen av handlingar måste vara glasklar."--- 

"Redan i regeringsförklaringen 2016 meddelade regeringen att skyddet för blåljuspersonal ska stärkas. Det har snart gått tre år sedan dess. De förslag som regeringen har tagit fram kommer att kunna behandlas i riksdagen först till hösten. Det är naturligtvis inte rimligt."---

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/attack-pa-hela-samhallet-nar-vardpersonal-hotas-27183

Anmäl
2019-04-18 21:41 #53 av: Göstage

Beskjutning av OV i Årsta på väg att klaras upp, men om det resulterar i fällande domar återstår att se:

"Ordningsvakterna skickades till Årsta centrum på grund av den problembild som uppstått där. De avvisade två ”stökiga” personer – sen blev de beskjutna.

Nu sitter tre män inlåsta misstänkta för mordförsök på vakterna. Polisens teori är att männen sköt mot vakterna för att markera."---

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/vakterna-skulle-avvisa-man-som-skapat-otrygghet-blev-beskjutna/

Anmäl
2019-05-03 07:26 #54 av: Göstage

Den nya blåljuslagen är tam och otillräcklig, skriver en insatt debattör på Expressen debatt.

"Nyligen duckade min närmsta vän för en dödlig gatsten i sin tjänsteutövning. Vid trafikolyckor hindrar människor blåljuspersonalen att arbeta i fred genom att stå och filma svårt skadade och döende människor. Så ser det ut i den operativa verkligheten.
Lagförslaget om blåljussabotage är tamt och omodernt redan innan lagändringen träder i kraft, skriver Anders Karlsson, tidigare chef inom ambulanssjukvården och SOS Alarm."---

https://www.expressen.se/debatt/ni-fortsatter-att-svika-utsatt-blaljuspersonal/

(Karlsson är även moderat kommunpolitiker.)

Anmäl
2019-05-03 20:59 #55 av: Göstage

Berlin: "Över 240 våldsamma attacker mot utryckningspersonal under det föregående året  och antalet ökar -under 2019 kommer dessa incidenter mot brandmän och akutläkare i Berlin inte att avta."

Länk

Anmäl
2019-05-04 06:45 #56 av: Jimmy.L

#55 Det är inte svårt att gissa vilka som ligger bakom dom attackerna.

Anmäl
2019-06-16 09:25 #57 av: Göstage

Stenkastning mot väktare i Vallås, Halmstad.

"Två väktare tvingades på lördagskvällen backa undan när ett ungdomsgäng gick till attack med stenar.
Vindrutan på väktarnas bil gick sönder när den träffades i stenregnet.
Händelsen inträffade vid 22.30-tiden på lördagskvällen när väktarna rörde sig i området kring Vallåsskolan i Halmstad."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/vaktare-angreps-av-stenkastande-ungdomar/

Vallås var "på vippen" att bli klassat som utsatt område vid senaste riksinventeringen.

Anmäl
2019-06-16 09:27 #58 av: Jimmy.L

En man blev våldsam i samband med en personkontroll och försökte ta strypgrepp på en polis under lördagskvällen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/man-attackerade-poliser-vid-kontroll

#57 Så fort det blir skollov då ökar våldet mot vakter och polis. 

Anmäl
2019-06-16 09:31 #59 av: Göstage

#58 Ja, nog finns det en automatik där. 

Anmäl
2019-07-12 10:34 #60 av: Göstage

#52 #54 Irene Svenonius, finansregionråd, Region Stockholm (M) återkommer i en debattartikel i Expressen till att blåljusutredningen förbisett vissa kategorier våldsutsatta i akuttjänst.

"Regeringen föreslår att ett nytt brott införs i brottsbalken: sabotage mot blåljusverksamhet. Vad som därigenom straffbeläggs är att angripa eller på annat sätt störa polis, räddningstjänst eller ambulanssjukvård, om gärningen är ägnad att allvarligt försvåra eller hindra utryckningsverksamhet eller brottsbekämpande verksamhet. 

Förslaget omfattar dock inte exempelvis akutläkarbilar som följer ambulanser och som har i samma utsatthet som ambulansanställda. Inte heller de som arbetar på akutmottagningarna omfattas av lagförslaget. Regeringen verkar helt ha missat den allvarliga samhällsutveckling som vi står mitt i, där utsattheten för sjukvårdens medarbetare markant ökar. Bara mellan 2010 och 2015 har hot och våld mot vårdpersonal ökat med 50 procent."---

https://www.expressen.se/debatt/all-vardpersonal-maste-skyddas-mot-gangvaldet/

Anmäl
2019-07-12 11:03 #61 av: Jimmy.L

Otroligt, dom är duktiga på utredningar men missar alltid något. Funderar

Gör om gör rätt som befälen sa under lumpen!

Anmäl
2019-07-21 10:28 #62 av: Göstage

https://www.expressen.se/kvallsposten/tonaring-skot-raketer-mot-vaktare-och-hanade-poliser/

Finns ett ord för sådana som den här Eslövsynglingen: kräk.

Anmäl
2019-07-21 10:31 #63 av: Jimmy.L

"När förhörsledaren påpekar att väktarna är säker på att det är han skjutit i väg fyrverkeripjäserna svarar han: – Då är de horungar, jag har inte gjort det."

Trevlig kille. Vilar huvudet i handen

Anmäl
2019-09-14 13:29 #64 av: Göstage

2015 påstod Donald Trump att det fanns no go zoner i Paris. Detta dementerades då, men nu verkar det som om påståendet fått relevans, och situationen jämförs med den svenska. "Svenskar har stött på detta fenomen: områden där polis, även ambulanspersonal attackeras om de är utplacerade. Frankrike är nu på väg att göra samma erfarenhet", twittrar Spectators chefredaktör. 

Ur artikeln han flaggar för:

"Våldet förvärras. Siffror som offentliggjordes förra månaden av regeringen avslöjade att under de första sju månaderna av 2019 hade det skett 23 000 övergrepp mot säkerhetsstyrkor, brandmän och ambulansbesättningar, en ökning med 15 procent från samma period 2018. Sammantaget har antalet våldsamma övergrepp mot räddningstjänsterna ökat med 60 procent under de senaste tjugo åren. "---

"I islamiska extremister har vänstern nu en allierad i sin konflikt med polisen. Flera poliser och kvinnor har mördats av jihadister under de senaste åren, inklusive den muslimska officer som var den första som anlände till Charlie Hebdos kontor, och paret som slaktades i sitt eget hem framför sin tre år gamla son. "---

https://blogs.spectator.co.uk/2019/09/the-french-suburbs-where-police-rarely-escape-unscathed/

Anmäl
2019-09-15 07:39 #65 av: Jimmy.L

En ambulanshelikopter under uttryckning besköts med laser i natt. En ur besättningen träffades i ögonen och behövde vård. – Det är en väldigt allvarlig händelse, säger Cecilia Gustafsson, verksamhetschef på Falck Ambulans.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rAXr7m/ambulanshelikopter-beskots-med-laser--personal-traffad

Anmäl
2019-10-08 09:16 #66 av: Göstage

"Två väktare blev på måndagskvällen överfallna i Rinkeby av ett okänt antal personer. En av väktarna ska ha blivit skjuten i benen", enligt uppgifter till Aftonbladet.

Anmäl
2019-10-09 22:57 #67 av: Göstage

#66 Centrala skyddsombudet stoppar väktare från att jobba i Rinkeby för närvarande efter skjutningen i tisdags.

Källa. 

Anmäl
2019-10-10 07:30 #68 av: Jimmy.L

#67 Jag fruktar att vi kommer få se inom en snar framtid dödsskjutning av väktare eller ordningsvakter.

Anmäl
2019-10-21 20:06 #69 av: Göstage

Ett 15-tal ungdomar, av dem flera maskerade, kastade sten mot ronderande väktare i Husby i lördags.

https://mitti.se/nyheter/ungdomar-kastade-ordningsvakter/?omrade=tenstarinkeby

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.