övrigt

Pistoler stulna – från regeringskansliet

2019-11-14 14:58 #0 av: Jimmy.L

Flera pistoler av modell Glock 17 samt 300 patroner ska ha stulits från ett vapenskåp inne på Rosenbad, enligt uppgifter till Dagens Juridik. På regeringskansliet lägger man locket på.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgifter-vapen-stulna-fran-regeringskansliet

Det verkar inte vara någon vidare säkerhet.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-11-14 16:15 #1 av: Göstage

#0 Det borde inte vara möjligt! Tänk vilken skada som kunnat ske om den som (som det verkar) stulit dem hade använt dem direkt...Förskräckt

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-11-14 16:50 #2 av: Jimmy.L

Det ska inte vara möjligt men ändå sker det, dom har allvarliga säkerhetsproblem.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-11-14 17:28 #3 av: Hera

Jäkligt illa!

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2019-11-14 22:14 #4 av: Taggeman

Rosenbad är stängt för renovering sedan i våras.

Tydligen så saknades vapen redan i våras.
https://www.expressen.se/nyheter/uppgifter-flera-pistoler-stulna-fran-rosenbad/

Medis på Fågelskådning iFokus

🦅 ><> ><> ><> ><> (^I^)><> ><> ><> <>< 🦅

Anmäl
2019-11-15 07:38 #5 av: Jimmy.L

#4 Jag undrar om man inte bör lägga säkerheten för riksdagen till polisen/SÄPO eller FM istället. Det är inte första gången det är problem med så kallade skyddsvakter från vaktbolag.

Anmäl
2019-12-01 22:01 #6 av: Göstage

Ytterligare ett vapen uppges ha stulits från Rosenbad i helgen - den tredje vapenstölden i år i lokalerna.

Källa.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-12-02 06:50 #7 av: Jimmy.L

Lägg ner bevakningen och låt Försvarsmakten sköta den.

Anmäl
2019-12-02 10:40 #8 av: Göstage

En person sitter anhållen efter den senaste vapenstölden.

Källa.

Anmäl
2019-12-02 15:41 #9 av: Göstage

Steget Efter kommenterar.

Anmäl
2019-12-02 15:43 #10 av: Jimmy.L

Skrattar

Anmäl
2019-12-02 16:59 #11 av: Göstage

"Justitieminister Morgan Johansson (S) menar att man nu måste se över rutiner.
– Här måste både säkerhetsföretaget och regeringskansliet se över sina rutiner, för sådant här ska inte kunna ske, helt enkelt, säger Morgan Johansson till Ekot.
– Man måste gå till botten med hur det har kunnat ske och vilka rutiner som har tillåtit att det har kunnat ske. Och så måste man ändra på det."---

SR

Pierre Schori har aldrig varit någon av mina favoriter, snarare tvärtom. Men en liten fågel kvittrade på sin tid om att Schori var stenhård när det gällde säkerheten i regeringskansliet - han lär ha haft ordentlig koll på säkerhetspersonal och även andra i huset och körde återkommande oanmälda övningar. Schori, med svart bälte i judo, lär inte ha varit populär, men han förde respekt med sig i det avseendet. Nu är det "man" och  inte "vi",  som gäller i fråga om säkerhetsmedvetenheten... 

Anmäl
2019-12-03 08:49 #12 av: Göstage

För första gången får jag anledning att instämma med Aftonbladets vikarierande ledarskribent Lotta Ilona Häyrynen.

"Nu har en skyddsvakt – vars uppgift det är att bevaka skyddsobjekt undan bland annat terrorism – gripits, misstänkt för åtminstone en av stölderna. Mannen ska tidigare i år ha bytt namn och dessutom ha stora skulder.

Det är fullständigt obegripligt att en sådan person inte bara kunnat röra sig fritt i maktens absoluta centrum, utan också ha tillgång till vapen tänkta att användas vid yttersta nödsituation.

Ansvaret vilar nu tungt över Securitas där vakten varit anställd - men också på Regeringskansliet själva. Varför ska skyddet av Sveriges regering över huvud taget köpas in externt? Skyddet av staten borde skötas av staten själva – det är där den främsta kompetensen finns. Regeringskansliet borde ha en helt egen säkerhetsorganisation med egen personal som anställs efter strikta villkor. Här finns inget utrymme för slarv.

Nu måste rutiner och organisation gås igenom grundligt. Det är skandalöst att vi riskerar hitta Regeringskansliets vapen mitt bland kriminella och gängskjutningar."

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/4qQGqR/snart-skjuter-gangen-med-regeringens-vapen

Anmäl
2019-12-03 17:22 #13 av: Jimmy.L

Den Securitas-vakt som i helgen anhölls som misstänkt i en av de omtalade pistolstölderna från regeringskansliet har släppts, rapporterar DN. Misstankarna har sänkts men kvarstår.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/misstankt-for-vapenstold-pa-regeringskansliet-slapps-fler-kan-vara-skyldiga

Anmäl
2019-12-07 22:29 #14 av: Göstage

Redan förra vintern uppges nu att en Glock har stulits, något som inte uppdagades förrän i april, och utredningen lades därefter ner  fjorton dagar senare uppger en utredare.

Källa

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.